Jump to content
Naimisiin.info

Ohjeita USA:n viisumeiden hakuun vol. 2


Recommended Posts

Laitetaan nyt heti perään toinenkin viesti, kun aivot on tyhmät eikä käsittele kerralla kaikkea :D

En tiedä onko eri lääkäreillä eri vaatimukset, mutta Helle otti vastaan mun Suomi-koon passikuvat.. hankin sitten lähetystöä varten erikseen ne isommat.

Influenssarokote on pakollinen influenssakautena, eli oliko se marraskuusta maaliskuuhun. Jos terveystarkastus on tuon ajan ulkopuolela, rokotetta ei tarvita. Mutta voihan sen aina käydä ottamassa terkkarissa ja pyytää siitä todistuksen esitettäväksi viisumilääkärille, niin ei tartte siinä tarkastuksessa maksaa tuosta rokotteesta.

Ja olen edelleen 'under the impression', että kumpikaan hepatiittisarjoista ei ole pakollinen yli 18-vuotiaille, mutta jos sarja on aloitettu, niin ilmeisesti vaativat sen myös 'completed'.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 663
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Heippati heippa kaikki :) täällä ollaan rapakon takana, ja naimisiin menty jo court house:ssa, kesällä sitten isommat juhlat, mutta ei siitä sen enempää..

On mulla kysymyskin.. Ja tiedän että vastaus riippuu osavaltiosta, mutta mitenkäs te ihmiset, jotka olette muuttaneet, olette hankkineet paikallisen ajokortin? Mulla on tilanne se, että mies soitti dmv:lle ja kysyi asiaa, mutta tällä hetkellä musta jotenkin tuntuu siltä, että sieltä annettiin väärää tietoa, eikä jotenkin huvittaisi mennä dmv:lle jonottamaan ihan vaan siksi, että sieltä käsketään tulla myöhemmin uudestaan. Eli puhelimessa sanottiin, että saan ajaa suomalaisella kortilla 150 vrk, jonka jälkeen mun tarttee käydä kirjallisessa kokeessa ja ajotestissä ja se siitä, ei mukamas tarvitse mitään muita dokumentteja kuin vanhan ajokortin ja syntymätodistuksen ja passin mukaan. Nettisivuilta kuitenkin luin, että pitää olla joko voimassa oleva I-94 tai työlupa (ead) tai green card mukana ( tämä oli itseasiassa se syy miksi alunperin soitettiin, kun Pohjois-Dakotan dmv:n sivuilla sanottiin, että tarvitaan useampi noista, eikä pelkästään yksi riitä, mutta puhelimessa tosiaan sanottiin, ettei mitään näistä tarvita). Niin nyt tietysti mun i-94 ei ole enää voimassa ja ead tulee kun on tullakseen, luultavasti vasta sen ajankohdan jälkeen kun tuo mun maaginen 150 vrk on täysi.. niin ajattelin, että kannattaako sitä edes käydä siellä kokeilemassa ajokortin hankkimista ennen kuin tuo työlupa saapuu?

Niin, että jos jollakin olisi jonkunlaista.. Öö.. Insight asiaan :D

(Kauhee miten äkkiä suomen kieli huonontuu, kun sitä ei käytä)

Hei BanAnna! Tervetuloa tänne USAn puolelle ja onnea rouviintumisesta! Vastaan omien kokemusten perusteella täältä Washingtonin osavaltiosta. Eli mä ainakin hankin ajokortin ennen työlupaa ja ennen green cardia. Tarvitsin vain lisänä noihin passiin jne. SSN eli social security number. Eli se kannattaa käydä seuraavaksi anomassa, ellet jo ole sitä hakenut. :) Tosiaan ainakin meidän DMV:ssä ne oli avuliaita. Katsoi vaan kaikki mun paperit ja sitten sovittiin aika kokeelle. Tein jo silloin heti sen kirjallisen. Netissä löytyy apumateriaalia noihin kokeisiin; tietää, mitä odottaa.

Link to comment
Share on other sites

Sunlight kirjoitti:

"Suuremmoiset kiitokset vastauksestasi. Kyllähän tuota näytät olevan aikamoinen kovan luokan ammattilainen. :girl_in_love: Kannattaisi laittaa bisnes koko hankkeen ympärille, niin varmasti tulisi kannattavaksi. Asia tuli jo aika hyvin selväksi. Käyn kurkkimassa vielä VisaJourneyn puolella myös. :tender: En tiedä myöntävätkö helpommin työluvan, jos on Yhdysvaltalaisen kanssa naimisissa, ja millä tavalla työnantajan täytyy pystyä osoittamaan, ettei ole voinut palkata ketään Amerikkalaista tehtävään? :spruce_up: Tuntuu, että nykyisin niin monet saavat työpaikan suhteilla. Tai jos hakee avioliittoviisumia, niin voiko silloin jokin työnantaja tai yritys sponssata molemmat samanaikaisesti, esim. sairaala tai oppilaitos johon voisimme myös työllistyä ja saada asunnon alkuun? Myöhemmin meillä oli suunnitelmissa ostaa oma, kun saamme perintöasiamme selviksi. :girl_pinkglassesf: Hyvää jatkoa ja onnenpotkuja kaikille yrityksillenne jokaiselle lukijalle! :girl_smile:"

Hei,

Hyviä neuvoja olet saanut edellisiin kysymyksiisi. Voit katsoa työlupa-asiaa tarkemmin esim. täältä: http://travel.state.gov/content/visas/english/immigrate/types/employment.html

Melkoisen vaikealtahan tuo vaikuttaa. Se, että on yhdysvaltalaisen kanssa naimisissa, ei ole tuon työviisumin kanssa oikeastaan mitään tekemistä. Hyvä, että teillä on työnhakeminen aloitettu; ehkä siitä on apua haussa, jos työpaikka olisi odottamassa? Toisaalta vaikea kuvitella työpaikkaa, joka odottelisi työntekijää tuntemattoman ajan. Ehkä miehesi yhdysvaltalaisena voisi etsiä työtä, sillä hänhän voi teoriassa muuttaa takaisin ja työelämään milloin tahansa. Sponsori voisi siis olla myös joku yhdysvaltalainen tuttunne tai sukulainen, jolla tarpeeksi varoja ja haluaa auttaa teitä.

Onnea matkaan!

Muokattu: , käyttäjä: Ea*
Link to comment
Share on other sites

Istun täällä Eirassa ja voi apua tuota tarkistusta. Aivan varmaa, että jenkeissä tulee ongelmia, kun en saanut tarkistaa papereita ja jo ikä meni paperiin väärin (olen ehtinyt reippaaksi 95-vuotiaaksi) ja rokon sairastamisesta ei tullut merkintää vaikka pyysin. Polio pitää olla tehostettuna, yli 10 vuotta vanha rokotus ei anna suojaa poliomaassa. Kiukuttaa, sen olisi voinut saada ilmaiseksi. Törkeän hintaista koko lysti, kauhulla odotan.

 

edit.

Nyt kun olen kotiutunut ja voin taas kirjoittaa koneella, niin lisätääs tähän vielä. Koko touhuhan ei mennyt niinkuin Strömsössä, nimittäin olin unohtanut heti alkuunsa passin kotiin. Onneksi kotopuolessa siskoni pystyi saamaan sen käsiinsä, ja siskon tarjoamat passitiedot riittivät tällä kertaa. Taisi sääliä minua, kun olin tullut Joensuusta asti ja meinasin joutua tyhjin käsin kotiin. Hoitajat olivat koko päivän mukavia ja riuskoja, vastaanottanut hoitaja myötäeli jännityksessä miten passittoman viisumiasiakkaan kanssa käy. :D

Edelleen vähän huolestuttaa, kun en saanut käydä papereita läpi ja Borgstrom tutki aika hätäisesti, sain keksiä pituudet ja painot kokonaan omasta päästä, ja kertoa useampaan otteeseen, etten käytä silmälaseja. Lysti oli kallista, ~450€ poliorokotteen kanssa.

 

Influenssarokotetta ei kyselty eikä laitettu, hoitaja sanoi, ettei ole koskaan pakollinen. Suositellaan, mutta pakottaa ei näemmä voi.

Hepatiitit eivät ole yli 18-vuotiailta vaadittuja, mutta toki kielletty ei ole. Saas tietysti nähdä, vaatiiko Yhdysvallat sitä sitten AOSia tehdessä.

 

Puuttuu vielä Affi-paperit. Kuulemma J haluaa pelata varman päälle ja pyytää vanhempiaan kakkossponsoriksi, vaikka ensisijaisen sponsorin palkka riittääkin. Hätävarjelua, mutta menköön.

Muokattu: , käyttäjä: Ninahi
Link to comment
Share on other sites

Mulla oli mukanani kaki ki mahdolliset paperit kun menin Anna Backille, mutta uskoisin että hänelle riittää rokotus/neuvolakorttikin. Ei vaikuttanut missään kohtaa nipolta, tarkalta kyllä.

Mulla on kohta jo takana kaksi viikkoa tätä uutta elämää. Kovasti odotetaan sitä avioliittotodistusta kotiin postissa, siis niitä kopioita, että saataisiin asiat rullaamaan. Ensin se sosiaaliturvakortti, sitten ajokortti ja paperit sisään työlupaa varten.

Varsinaisen seremonian valmistelut ovat aluillaan ja päivämääräksi vahvistunee 29.3. Jotenkin hassua puuhata häitä kun kuitenkin ollaan jo naimisissa, mutta ehkä se tekee tästä vielä todellisempaa.

Tsemppiä kaikille viisumitaistoon, kyllä tämä on kaiken sen vaivan arvoista.

Link to comment
Share on other sites

Kiitos emms.

Hei, ja sitten vielä sellainen kysymys. että mitä kaikkia dokumentteja itse naimisiin menoon tarvitaan? (esteettömyystodistus, virkatodistus?) Googlaamalla en ole oikeastaan vastauksia tähän saanut.  

 

Ja onko muuten kellään kokemusta siitä, että olisi jo SSN (kun tuli asuttua jenkkilässä eri viisumilla), niin pitääkö anoa uusi numero tai vaihtaa status? 

Link to comment
Share on other sites

llaurall, ainakin itsella sailyy sama kymmenen vuotta sitten saatu ss-numero, nimi vaan vaihtuu uuteen korttiin

 

emms, mukavia haasuunnitteluja! Me tykattiin haajarjestelyista sen verran, etta jarkattiin yhdet haat Suomessa ja toiset Yhdysvalloissa :D

 

Itse jannaan taalla miten sen biometrics kutsun kanssa kay. Meikalaisellehan sellainen tuli, vaikka tosiaan on jo se GC katosissa ja appointment olisi nyt perjantaina Omahassa eli 20h ajomatkan paassa taalta Marylandista. Puhelimitse ei saanut ketaan asiasta tietavaa kiinni, joten lahetin kirjeitse selvityksen, etta biometrics otettiin jo Helsingissa ja korttikin on tullut jo postitse. Mikali ne sormenjaljet nyt pitaa uudestaan menna antamaan, pyysin, etta lahettaisivat uuden appointmentin Baltimoren toimistoon. Jotenkin ei yhtaan yllata, etta USCIS on taas sekoillut tassakin hommassa. GC:n tulokin viivastyi siita syysta, etta TSC:lla oli jotain maarittelemattomia ongelmia...

Link to comment
Share on other sites

Kiitos Ea*, jospa sitä sitten uskoisi mitä sanottiin ja kävisi kokeilemassa ajokortin kirjallisia kokeita :)

Llaurall: naimisiinmenoon ei tosiaan pitäisi missään osavaltiossa tarvita kuin henkilöllisyystodistuksen (passi se helpoin). Sen kanssa käydään hakemassa marriage license, jota tarvitaan sitten vihkimisessä.

Link to comment
Share on other sites

Aargh, ketuttaa tuo USCIS niin kovasti, etta valitan tannekin lyhyesti, pahoittelen :D

 

Nyt sielta tipahti uusi kutsukirje biometricsiin, talla kertaa Baltimoreen. Eivatka USCISssa osaa selittaa, etta miksi niita sormenjalkia pitaa taas uudestaan menna antamaan, varsinkin kun se green card on jo taskussa. Meikalaisella kun ei ole ajokorttia (eika tietty autoakaan ja taalla mitaan julkista liikennetta ole) niin pikkasen ketuttaa maksaa taksimatka Baltimoreen, kun kukaan ei tieda miksi minut on sinne edes kutsuttu.

 

Avautuminen loppu :D

Link to comment
Share on other sites

Mulla ei oo itelläni onneksi vielä mitään pahaa sanottavaa uscis:n toiminnasta, pitää toivoa, että asia pysyy niin. Mitä näitä juttuja lukee eri sivuilta, niin välillä tulee kyllä sellanen olo, että tietääkö ne siellä itekään mitä ne tekee :D

Mä olen Ellinora ihan varma, että sun reissu Baltimoreen on aivan turha ja ne käännyttää sut sieltä takasin, tai sitten ne ottaa ne sormenjäljet ja kuvan ihan niinkuin rutiinisti, vaikka eivät niitä tarvitsekaan.. On kyllä omituista. Mulla on huomenna kanssa biometrics aika, ihan aiheellinen kyllä, mutta jotenkin ihmettelen, että mihin hittoon ne tarvii siellä koko ajan uusia sormenjälkiä :D multa otettiin Suomessa kahdet, koska ekat ei menny läpi (kyllä pääsi suusta pari ärräpäätä siinä vaiheessa, kun lähetystöstä tuli sähköpostiviestillä kutsu uusimaan sormenjäljet).. Maahantulon yhteydessä ottivat kanssa, nyt ottavat ja ymmärsin, että kahden vuoden päästä kun on aika tehdä ROC, niin ottavat silloinkin... Ja kaikki maksaa rahaa, meidän lähin application support center on neljän tunnin ajomatkan päässä ja aika on aamusta, niin on pakko lähteä tänään ja olla hotellissa yötä. järjetöntä reissaamista ympäri Amerikkaa.. Seuraavaksi pitää suunnitella ajavansa Minnesotan "local officeen" aos haastattelua varten... Sitten siitä seuraava etappi taitaa olla passin uusiminen jommalla kummalla rannikolla sijaitsevassa suomen suurlähetystössä... Huoh.

Ei pitäisi valittaa, vapaaehtoisestihan tänne tultiin.

Link to comment
Share on other sites

BanAnna, olet ihan varmasti oikeassa. Luulen, etta kay just noin, etta siella ihmetellaan samaa eli wtf ja sitten otetaan ne sormenjaljet ja kuva, koska nyt sinne asti tulin. USCISiin kun soitin, niin sain puhua supervisorin kanssa, joka kanssa ihmetteli asiaa ja sanoi, ettei tieda miksi sain kutsun. Kun kysyin, etta kuka sitten tietaa, niin tyyppi vaan totesi, etta "no one here knows." Olisin alkanut nauramaan, ellei olisi ketuttanut niin paljon :D Supervisor sanoi, etta jos haluan tietaa miksi kutsu kavi, minun pitaa menna appointmentiin. Kysyessani, etta mita tapahtuu jos en mene, han sanoi "I can't tell you to go or not to go" jep. USCIS on jo tehnyt ihan tarpeeksi virheita meidan aika clear cut jutussa, etta olisin kylla voinut olla ilman tatakin iloa. Meikalaisella on kanssa aika heti aamusta, tosin lyhkasempi matka, mutta ruuhkan takia varmaan pitaa heraille viiden aikaan.

 

Mina se vaan valitan, pahoittelut :D Olen muutamaan kertaan ehtinyt jo kirota, etta miksi ihmeessa suostuin tulemaan tanne takaisin, kun jo kerran paasin pois :D Mutta ehka se taas tasta, kun saa kaikki nama yllaripaperihommat hoidettua ja alan saamaan omaa elamaakin eteenpain. Miehen elattina oleminen ei ole meikalaisen juttu heh.

Link to comment
Share on other sites

Mulla on nyt sairasvakuutuskortti odotuksessa. Eka kerta ajettiin toimistoon tiistaina ja todettiin että tullaan keskiviikkona uudelleen, heti aamusta. Meidän edellä jonossa oli n 150 ihmistä.

Keskiviikkona uudelleen ja onneksi oltiin ajoissa. Puolen tunnin odotus ulkona ja saman verran sisällä ja homma oli valmis. Ainoastaan tuli sanomista siitä, että meidän olisi heti naimisiinmenon jälkeen pitä mennä immigrationiin ja vaihtaa siellä K1-status K3:seen. Nyt eivät sukunimet kuulema täsmänneet. Onneksi sosiaalitäti oli kiltti ja teki paperityön ja nyt siis odotetaan sitä korttia. Kestää papereiden mukaan 2-4 viikkoa.

Sitten kysymys liiton laillistamisesta Suomessa. Papereiden mukaan avioliittotodistus pitää käännättää ja sitten vielä todistuttaa oikeaksi ennen kuin sen lähettää maistraattiin. Onko kenelläkään kokemusta? Tuntuu aika käsittämättömältä vaatimukselta.

Link to comment
Share on other sites

Emms, siis mitä ihmettä että pitää vaihtaa K-3:seen, sanoisinko, että ne ei nyt siellä toimistossa tiedä mistä ne puhuu.. Mä kävin anomassa ssn ennen naimisiinmenoa, sain kortin noin kahden viikon päästä hausta.. Naimisiinmenon jälkeen kävin siellä toimistossa uudemman kerran marriage certificaten kanssa vaihtaakseni nimeni, ottivat hakemuksen vastaan ja sanoivat, että koska nimi ei täsmää, niin ne tekee kyselyn homeland securityyn, ja lupasivat että neljän viikon sisällä tulee uusi kortti, jos kaikki täsmää. No kaikki täsmäsi ja uusi kortti uudella nimellä oli postissa taas noin kahden viikon kuluttua. Kai se riippuu toimistostakin, mutta mä en kyllä usko tota statuksenvaihtoa K-3:een sitten millään...

Suomeen rekisteröimisestä sen verran, että mulle sanottiin ITä-Suomen maistraatista, että he ymmärtävät englantia, ei tarvitse kääntää, ainoastaan tarvitsee apostillen siihen todistukseen. No, minä tyhmä unohdin sen apostillen ja ajattelin, että kai nyt "certified copy" riittää, lähetin Suomeen ja sieltä tuli sähköpostia, että eivät voi rekisteröidä, koska apostille puuttuu. Ne lähetti sieltä sen vihkitodistuksen takaisin ja kävin sitten eilen, biometricsistä takaisin tullessa samalla sen apostillen hakemassa. Meidän kaupungissa apostillea ei saa mistään, joten piti mennä osavaltion pääkaupunkiin secretary of staten juttusille, hän sitten kirjoitti sen apostillen, joka maksoi 15 dollaria. Nyt noi laput odottaa uudelleenlähetystä Suomeen, uskoakseni menee läpi, kun se oli se ainoa asia, miksi ne ei voinut sitä rekisteröidä.

En tiedä riippuuko tämä nyt sitten maistraatista, vai mistä, itse olin yhteydessä tosiaan Itä-Suomen Joensuun yksikköön. Mutta mä olen melko varma, että mikään Suomen maistraatti ei vaadi niitä dokumentteja käännettäväksi, kunhan se apostille on siinä mukana.

Link to comment
Share on other sites

Komppaan BanAnnaa eli tati puhui kylla ihan puppua siita K-3 jutusta, ei niita viisumityyppeja enaa vaihdella tassa vaiheessa.

 

Pitaisi itsekin vaivautua sinne social security toimistoon, anomaan korttia ilman rajoituksia, mutta kun ei yhtaan kiinnostaisi maksaa taksimatkasta toiseen kaupunkiin ja sitten istua odottelemassa :( Ei kai silla ole mikaan kiire, kun en ole menemassa toihin ihan lahiaikoina ja numerohan minulla jo on.

Link to comment
Share on other sites

Meidän NOA2 ehtii vanhentua ennenkun saan tarvittavat dokumentit jenkeistä, kiitos heidän extrahitaan etanapostijärjestelmänsä.

Kahden puhelunkaan jälkeen ei selvinnyt, että miten I-797 haetaan lisäaikaa. Eli kuka hakee, mistä haetaan, tarvitseeko allekirjoituksen olla notaroitu.

Sähköposteihin ei ole vastattu kummallekkaan meistä.

Pieni stressi nousee.

Link to comment
Share on other sites

Kiitos BanAnna. Onneksi en lähettänyt vielä mitään. Tuntuu vaan hullulta ettei edes tuo certified copy riitä, vaikka siitä hyvästä maksettiinkin 25 dollaria. Pitää kysyä kälyltä, mistä saadaan apostille.

Emms, apostille pitää hakea/tilata osavaltion secretary of statelta. Tai riippuu vähän osavaltiosta, mutta sieltä kannattaa suunnistaa siis eteenpäin. Ei täällä ainakaan ollut mikään vaikea homma, nettisivuilta löytyi tarkat ohjeet. :)

Link to comment
Share on other sites

Ninahi// En tiedä ootko ollut Helsingin konsulaattiin yhteydessä, mutta se on se paikka mistä itse lähtisin kokeilemaan. Visajourneyssä useampi tyyppi on vastannut, että konsulaatissa ne saattavat ihan automaattisesti pidentää sitä aikaa, mutta tuetysti siellä ei kukaan puhunut juuri nimenomaan Helsingistä, niin tämähän ei varmaa tietoa ole. Mun kokemuksen mukaan Helsingistä vastataan sähköposteihin melko hyvin, luulisin että sieltä voisi saada ohjeita miten menetellä.

Link to comment
Share on other sites

Voi rähmä, kaiken hinta nousee. Tuskin sinne haastatteluun onnea tarvitaan, hyvin se menee!

 

Salmolle jaksuja odottamiseen. Tuo odottaminen on kaikista kauheinta koko prosessissa. :(

 

Lähetystössähän ei sitten saanut suomalaista langanpäähän, eikä jenkki älynnyt mistä oli kysymys. Sähköpostiin vastattiin lyhyesti "joo jatketaan, kiitti", mutta en saanut kirjallista vahvistusta tai uutta voimassaoloaikaa, on kuulemma hoidettu. Olisi kiva saada jotain vähän virallisempaa kuin "no problem" sähköpostilla.

Laitoin autoni myyntiin. On ehkä virhe kirjoittaa myynti-ilmoitukseen "peltikolaroitu", mutta tottahan se on.  :girl_haha:

Link to comment
Share on other sites

Haastattelun lopputulos oli vähän sekava. Haastattelija nainen sanoi haastattelun lopuksi että viisumi on hyväksytty, mutta että minun ei pitäisi tehdä mitään lopullisia suunnitelmia, koska heidän pitää vielä tarkistaa muutama asia. Hän myös lisäsi, että viisumini pitäisi tulla noin viikon kuluttua. Nyt tässä jännitetään että saanko mä sen viisumin vai en. Ärsyttävän sekavaa.

Link to comment
Share on other sites

Haastattelun lopputulos oli vähän sekava. Haastattelija nainen sanoi haastattelun lopuksi että viisumi on hyväksytty, mutta että minun ei pitäisi tehdä mitään lopullisia suunnitelmia, koska heidän pitää vielä tarkistaa muutama asia. Hän myös lisäsi, että viisumini pitäisi tulla noin viikon kuluttua. Nyt tässä jännitetään että saanko mä sen viisumin vai en. Ärsyttävän sekavaa.

 

Jos han sanoi, etta viisumi on hyvaksytty, niin se on hyvaksytty eli onneksi olkoon :) Kasittaakseni sanovat aika usein, ettei kannata tehda lopullisia suunnitelmia ennenkuin viisumi on kadessa.

 

Itse sain aamulla soiton USCIS Baltimoren officesta, ettei minun tarvitse tulla biometricsiin, jee! Eli 10+ puhelua ja kolme kirjetta myohemmin sain vihdoin varmistuksen, etta biometrics kutsu oli tullut meikalaiselle virheellisesti.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...



×
×
  • Create New...