Jump to content
Naimisiin.info

Kotona itse printattu kutsu kortti??


oliver

Recommended Posts

Onko kukaan printannut kutsu kortit vaan kotona omalla koneella? En haluais askarrella mitään kartongista sun muista papereista vaan tehdä printtaamalla yksinkertaiset kortit? Mitä fontteja olette käyttäneet tai oletteko mistä netin kautta löytäneet kuvia joita voisi käyttää kortin kansi kuvassa?

Link to comment
Share on other sites

On kokemusta kotona tulostetuista kutsuista. kutsut ei tosin häihin, mutta kutsuja kuitenkin. Mustesuihkulla tuli ainakin ihan asiallisia. Googlen kuvahaku on kätsy, kirjoittaa vaan hakusanan ja se on siinä.

Link to comment
Share on other sites

Meidän kutsut on itse koneella printatut. Hain netistä ktsumme ovat auniin fontin, jota oli kuitenkin hyvä lukea. Mielestäni kutsumme ovat tyylikkäimmät, mitä olen koskaan nähnyt. En pidä sen erityisemmässä arvossa firmoissa painettuja kutsuja kuin itse tehtyjäkään. Mielestäni riittää että kutsu on siisti. Arvostan enemmän itse tehtyjä, koska niihin on nähty enemmän vaivaa. Esimerkiksi siskoni tekee (jos vain ehtii) aina joulu- ja muut kortit itse, joissa on hänen lastensa piirroksia tai valokuvia perheestä. Mielestäni nämä ovat miljoona kertaa paremmat kuin jotkut talvimaisema-postikortit!

En ymmärrä miksi kutsut pitäisi printtauttaa jossain firmassa hirmu kovaan hintaan kun otse tehtynä saa mielestäni paremmat ja juuri sellaiset kuin itse haluaa. Eivät ne vieraat sinne häihin tule juhlimaan rahaa vaan rakkautta  :-X

kutsut002.jpg

Link to comment
Share on other sites

Kutsukorttien kansikuviksi (anteeksi kielipoliiseilu ::) ) voisi löytää ihan kivoja jo wordin omista kuvista, on aika monipuolinen valikoima nimittäin.

Link to comment
Share on other sites

Tehtailtiin jokunen aika sitteen itse kutsut sulhon kolmekymppisille sekä kaasoille, bestmaneille ja seremoniamestarille. Tulostin noissa sekä kartongille että käsintehdylle paperille ja onnistuivat aivan mainiosti.

Mustesuihku oli laseria parempi epätasaiselle pinnalle ja paksuhkolle materiaalille, muutoin onnistuu molemmilla ihan hyvin. Materiaaleiksi tulostukseen sopii lähes mikä vaan, jopa yllättävän paksut materiaalit. Ainoastaan todella liukkaat pinnat voivat olla hieman hankalia. Lisäksi huomasin omien kutsujemme kohdalla, että laserilla tulostetut tekstit kannattaisi kiinnittää heti esim. fiksatiivilla.  

Ja tässä kuva kutsuistamme, jotka on tulostettu epätasaiselle kartongille. Toivottavasti jotain selvää saatte...

Kutsusislt.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tehtailtiin jokunen aika sitteen itse kutsut sulhon kolmekymppisille sekä kaasoille, bestmaneille ja seremoniamestarille. Tulostin noissa sekä kartongille että käsintehdylle paperille ja onnistuivat aivan mainiosti.

Mustesuihku oli laseria parempi epätasaiselle pinnalle ja paksuhkolle materiaalille, muutoin onnistuu molemmilla ihan hyvin. Materiaaleiksi tulostukseen sopii lähes mikä vaan, jopa yllättävän paksut materiaalit. Ainoastaan todella liukkaat pinnat voivat olla hieman hankalia. Lisäksi huomasin omien kutsujemme kohdalla, että laserilla tulostetut tekstit kannattaisi kiinnittää heti esim. fiksatiivilla.  

Näyttää tosi hyvältä  :-X! Osaatko sanoa käyttämänne paperin paksuutta, menisikö esim. 160 grammanen kotikoneesta läpi?

Link to comment
Share on other sites

Tuossa näkyvät kortit on tulostettu Cansonin Mi-Teintesille, joka on 160 grammainen. Siis se yleisin toiselta puolelta sileä ja toiselta hieman rakeinen kartonki, jota löytyy ihan Suomalaisesta kirjakaupastakin.

Tuolle pohjalle olen siis tulostanut sekä kotona perusmustesuihkulla että koulussa laserilla. Ja ainakin meillä kotona onnistuu myös peruskartongille (siis sitä mitä saa Tiimarista) tulostaminen. Se on mielestäni tuota 160 grammaista paksumpaa tai ainakin jäykempää.  

Link to comment
Share on other sites

Mekin tulostetaan kutsuteksti kotikoneella ja paperi kiinnitetään kaksipuolisella ohuella teipille kartongille. Paperina on Sinellin pilvipaperi, joka on aika ohutta ja kaunista, hieman vanhan näköistä, ja kartonkina sinellin stucco. Tykkään itsekin yksinkertaisen tyylikkäistä, enkä ole oikein sellainen näpertelijä-askartelija.

Link to comment
Share on other sites

Tehtailtiin jokunen aika sitteen itse kutsut sulhon kolmekymppisille sekä kaasoille, bestmaneille ja seremoniamestarille. Tulostin noissa sekä kartongille että käsintehdylle paperille ja onnistuivat aivan mainiosti.

Mustesuihku oli laseria parempi epätasaiselle pinnalle ja paksuhkolle materiaalille, muutoin onnistuu molemmilla ihan hyvin. Materiaaleiksi tulostukseen sopii lähes mikä vaan, jopa yllättävän paksut materiaalit. Ainoastaan todella liukkaat pinnat voivat olla hieman hankalia. Lisäksi huomasin omien kutsujemme kohdalla, että laserilla tulostetut tekstit kannattaisi kiinnittää heti esim. fiksatiivilla.  

Ja tässä kuva kutsuistamme, jotka on tulostettu epätasaiselle kartongille. Toivottavasti jotain selvää saatte...

Kutsusislt.jpg

Onko tekstin väri musta vai kulta. Äkkiseltään katsottuna näytti kullalta ja jos se sitä on, niin miten ihmeessä saitte sitä aikaan?

Link to comment
Share on other sites

Tuossa näkyvät kortit on tulostettu Cansonin Mi-Teintesille, joka on 160 grammainen. Siis se yleisin toiselta puolelta sileä ja toiselta hieman rakeinen kartonki, jota löytyy ihan Suomalaisesta kirjakaupastakin.

Tuolle pohjalle olen siis tulostanut sekä kotona perusmustesuihkulla että koulussa laserilla. Ja ainakin meillä kotona onnistuu myös peruskartongille (siis sitä mitä saa Tiimarista) tulostaminen. Se on mielestäni tuota 160 grammaista paksumpaa tai ainakin jäykempää.  

Kiitos Nanaea! Hain tänään (siis ennen kuin luin vastauksesi) 165 kpl tuota samaista Mi-Teintesin 160 grammaista paperia Suomalaisesta joten eikun tulostelemaan  ;D

Link to comment
Share on other sites

Rouvakastiin: Ikävä tuotta pettymys, mutta ihan mustalla on tulostettu. Tuossa vaan taitaa tulla hieman esiin se lasertulostuksen "rapistuminen".

Turilas: Hyvät kartongit siis valitsit. Vaikka tuo Mi-Teintes on tosi yleistä, ei sen kauneutta ole vielä mikään voittanut. Tuolle pohjalle on mukava myös piirtää!

Link to comment
Share on other sites

Piti vielä tulla kertoilemaan lisäkokemuksia noista tulosteluista. Tapasin eilen kaasoni, joka näytti tuota kuvassa olevaa kutsua, joka on siis tulostettu laserilla. Tekstipä oli tarttunut mukavasti kirjekuoren ja kortin sisäpintoihin sekä levinnyt hieman. Onneksi ei niin pahasti, että selvää vielä sai. Mustesuihkulla tulostettu sulhasen synttärikutsu oli puolestaan kestänyt täysin siistinä.

Oppina siis: Mustesuihkun jälki taitaa kestää laseria paremmin!  

Link to comment
Share on other sites

Meidän kutsut tulostettiin laserilla niin, että itse otetusta valokuvasta tuli kuva pohjalle, ja sen päälle kutsuteksti. Ei ollut levinnyt jälki mitenkään. Kutsuja ei kyllä samantien tulostamisen jälkeen ainakaan laitettu kuoriin, liekö sillä vaikutusta.

Mutta laserjälki oli siis siistiä ja kestävää.

Link to comment
Share on other sites

Ei meilläkään kutsuja kuoriin heti laitettu ja postituskin tapahtui n. kuukautta myöhemmin. Olisiko viime viikonlopun luminen ja kostea sää sitten tämän aiheuttanut? Olen kyllä aiemmin pitänyt laseria tähän ihan pätevänä. Molemmissa meillä oli sama kartonki eli Cansonin Mi-Teintes, vaikuttakohan tämä materiaali??

Link to comment
Share on other sites

Mä tulostin yksinkertaisesti mustalla tulostuksella A4-kokoiselle "marmori"kuvioidulle paperille. Ostin pinon alennuksesta kirjakaupasta. Helppoa ja kätevää  ;D ja tuli hyvännäköiset, kun vielä liimailtiin kaikkiin yksi sormustarra. Teksti on kirjoitettu goottilaisilla kirjaimilla ja kutsu taiteltu kolmeen osaan. Idea oli se, että olisi vähän niinkuin vanhan tyyliset. Kirjekuoreenkin tulee sinetti. Sopii hyvin kun mennään vanhassa kirkossa naimisiin.

Link to comment
Share on other sites

Osaako kukaan sanoa noista valokuvauspapereista? Mietiskelin, että kutsun kanteen tulisi mustavalkoinen kuva ja olisi kiva jos pinta olisi vähän kiiltävä. Saisivat tietysti olla myös vähän tavallista paperia tukevammat. Entäs miten olette toteuttaneet neliöt tai muut epätavallisemman muotoiset kutsut?

Link to comment
Share on other sites

Valokuvapaperille tulee oikein hienoa jälkeä, jos on oikeanlainen tulostin. Eli normaalilla mustesuihkulla ei välttämättä (omasta mielestäni siis) tule tarpeaksi tarkkaa jälkeä. Kannattaa myös huomioida, että eri valmistajien paperit eri merkin tulostimessa eivät välttämättä tee hyvää jälkeä, vaikka tulostin olisikin ihan "oikea" valokuvatulostin. Meillä Canonin valokuvatulostin ja hienoa jälkeä tekee Canonin omalle paperille, mutta HP:n paperille ei ollenkaan hyvää jälkeä.

Link to comment
Share on other sites

Osaako kukaan sanoa noista valokuvauspapereista? Mietiskelin, että kutsun kanteen tulisi mustavalkoinen kuva ja olisi kiva jos pinta olisi vähän kiiltävä. Saisivat tietysti olla myös vähän tavallista paperia tukevammat. Entäs miten olette toteuttaneet neliöt tai muut epätavallisemman muotoiset kutsut?

Tuo kuva on kyllä hyvä idea - morsiusparin kuva olis hieno! Valokuvapaperihan on vähän jämäkämpää, menis sellasenaankin kutsuksi. Onko sulla Photoshopia tai muuta kuvankäsittelyohjelmaa, siellähän saat käsiteltyä kuvat sellasiksi, ja sen mallisiksi kun haluut? Jos haluut kutsun pelkästään valokuvapaperista, niin en tiedä miten toimii sisäpuolelle tekstin tulostus, se valokuvapaperin toinen puoli ei tee niin tarkkaa tulostusjälkeä ( nimim. vahingossa paperin tuhat kertaa väärinpäin tulostimeen työntänyt  ::)), en tiedä tekeekö tulostin kuvaan jotain jälkiä, sitä pitäis kokeilla. Meillä on brotherin mustesuihkutulostin, valokuvista tulee siis ihan oikeesti valokuvia tulostaessa, pitää vaan olla tarpeeksi hyvä tulostin. Niitä valokuvapapereitahan on eri kokosia, voi tulostaa ja sit leikata oikeen kokoseksi. Mutta jos haluu liimata kortin sisälle esim. kutsutekstit paperilla, niin kannattaa hommata vaikka sitä liimasprayta, sillä ei mee valokuva ryttyyn.

Link to comment
Share on other sites

Me printattiin kutsutekstit kultaiselle kuultopaperille (laserilla tuli parempi) ja kuultopaperi laitettiin 2-puoleisella teipillä  vaaleaan kutsukortttin kiinni. Kannesta oikea reuna leikattiin kuviosaksilla, kanteen laitettiin pätkä kultaista läpinäkyvää nauhaa, siihen kultainen metallikuviosydän sekä alle ääriviivatarra kutsu. Kokonaisuus on mielestäni ihan kiva. Malli on sovellettu tiimarin ja sinellin mallikutsuista.

Kuori meillä on vaalea keltainen, johon ehkä (jos ehditään hankkia) kultaisella leimalla joku kaunis kuvio ja postimerkkinä kihlakuvastamme teetetty merkki.

Link to comment
Share on other sites

Tuo kuva on kyllä hyvä idea - morsiusparin kuva olis hieno! Valokuvapaperihan on vähän jämäkämpää, menis sellasenaankin kutsuksi. Onko sulla Photoshopia tai muuta kuvankäsittelyohjelmaa, siellähän saat käsiteltyä kuvat sellasiksi, ja sen mallisiksi kun haluut? Jos haluut kutsun pelkästään valokuvapaperista, niin en tiedä miten toimii sisäpuolelle tekstin tulostus, se valokuvapaperin toinen puoli ei tee niin tarkkaa tulostusjälkeä ( nimim. vahingossa paperin tuhat kertaa väärinpäin tulostimeen työntänyt  ::)), en tiedä tekeekö tulostin kuvaan jotain jälkiä, sitä pitäis kokeilla. Meillä on brotherin mustesuihkutulostin, valokuvista tulee siis ihan oikeesti valokuvia tulostaessa, pitää vaan olla tarpeeksi hyvä tulostin. Niitä valokuvapapereitahan on eri kokosia, voi tulostaa ja sit leikata oikeen kokoseksi. Mutta jos haluu liimata kortin sisälle esim. kutsutekstit paperilla, niin kannattaa hommata vaikka sitä liimasprayta, sillä ei mee valokuva ryttyyn.

Oon yrittäny katella noita papereita sillä silmällä, mutta kun ei niistä pakkauksista koskaan näe mitä on sisällä. Joillakin valmistajilla on kaksipuolista paperia, joka voisi toimia. Toiseksi paras vaihtoehto on tosiaan tuo erillisen paperin liimaaminen sisälle. Kiitos sprayvinkistä.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Kun tulostaa itse kutsukortteja, niin kannattaa tosiaan testata ensiksi musteen pitävyys. Sain pari päivää sitten kutsukortin, johon oli tulostettu tavallisella mustesuihkutulostimella mustavalkoinen hääparin kuva. Tosi kiva idea, mutta kuvasta oli levinnyt mustetta aika lailla toisella puolella olevan tekstin päälle. En sitten tiedä, että oliko tässä tapauksessa laitettu kortit tulostuksen jälkeen samantien kuoriin...

Link to comment
Share on other sites

Me printattiin itse kutsukortit, tavallisella mustesuihkutulostimella.

Etusivulla mustavalkoinen kuva meistä, sisäsivulla teksti ja takana vielä

pieni kartta. Koristeltiin muutamilla sydäntarroilla  :-X.

Minusta kutsuista tuli tosi hienot  :).

Useimmissa kartongeissa kyllä lukee sopiiko tulostamiseen ja millaisella

tulostimella  ;).

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Meille tulee vain 13kpl kutsuja, joten ei oikein kannata ryhtyä niitä mistään tilaamaan valmiina eikä kovin suureellinen askartelukaan innosta. Sulhasen kanssa ollaan samaa mieltä siitä, että kutsu mikä kutsu, kunhan ajaa asiansa. Kummallakaan ei ole printteriä, joten tarkoitus olisi printata ihan vaan kirjastossa värilaserilla ja liimata ne kiinni A4-kartonkeihin. Liian tylyä? Mutta omatpahan ovat häämme...

Kysymykseni oikeastaan liittyy siihen, että kai noita Kutsu ja sormus-tarroja voisi ostaa jostain valmiina. Mistä?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...
×
×
  • Create New...