Sommar

Sormusten järjestys sormessa?

6 viestiä aiheessa

Seuraa varsinainen plondikysymys, mutta missä järjestyksessä pidätte kihla- ja vihkisormuksia sormessa? Vai onko tuolla väliä?
Kihlasormushan on yleensä ensin sormessa ja sen jälkeen tulee vihkisormus, mutta miten päin näitä yleensä on pidetty, kumpi on kirjaimellisesti "lähempänä sydäntä"? :)
Tähän ei liene oikeaa tai väärää vastausta, mutta miten yleensä on toimittu?

Lisäksi, oliko teillä kirkossa vihkimisessä kihlasormus ennestään sormessa, vai laitoitteko sen vasta kirkon jälkeen?
Voi näitä elämää suurempia kysymyksiä.. heh! :D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kihla valmiiksi sormeen, jolloin vihki tulee siihen päälle. 

Laittaisin alemmaksi sen, joka tuntuu siinä kohdassa mukavammalta. Monella on vihkisormuksessa vähän monimutkaisempi rakenne, joka tuntuu paremmalta pidemmällä sormessa. Jos taas sormuksista toinen tiukempi, niin laittaisin tiukan sormuksen alemmas.  

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mä mietin kans, et onko väliä, onko kihlasormus valmiiksi sormessa vai kuuluuko vihkisormus laittaa tyhjään sormeen? Onko tässä jotain käytäntöjä tai sääntöjä, kummin ootte tehneet?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mun mielestä voi pitää siinä järjestyksessä kuin huvittaa. :) Mä pidän vähän miten sattuu. Aiemmin mulla oli aina kihla alla (eli ensin), vihki päällä, koska siinä järjestyksessä sain ne, mutta myös koska kihla on aika paljon arvokkaampi kuin vihki, joten se vihki "suojasi" sitä. Mutta nykyisin tosiaan vähän miten sattuu. :) 

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Amerikassa vihki menee lähemmäs sydäntä, eli vihki menee tyhjään sormeen ensin ja sen jälkeen eteen siirretään kihla. Suomessa aika perinteisesti taas kihla eka ja sit vihki, mutta ei tähän mitään sääntöä ole. Mulla eka kihla ja sit vihki. Vihkimisessä on myös kihla sormessa.

 

Kolmen sormuksen kanssa kaveri teki niin, että oli kihla johon yksi vihki kirkossa, jonka jälkeen sakastissa toinen vihki vielä mukaan ja oikeeseen järjestykseen.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Olen kattellut että arvokkain (yleensä vihkisormus) on ensin; niinkuin lähinnä sydäntä. Ja kihlasormus lukitsee sen paikalleen 

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään