Jump to content
Naimisiin.info

ravintolahäiden left overit...


Guest meme82

Recommended Posts

  • Replies 54
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Tuota...kainosti kyselen että mikä tämä tapa on ettÄ kakun ylin kerros mukaan?..En ole koskaan kuullut enkä yhtään hinkua sitä. Syön juhlissani tarpeekseni ja sen jälkeen on päivä uus.

Pitopalvelun illalliselta jääneistä ruuista olisi kyllä mielestäni ihan sopivaa tarjota vaikka iltapalaa...mutta ei tulisi mieleen pyytää jotakin mukaan. Siis mukaan mihin? Muovikassissa hotellihuoneeseen vai mitaä ihmettä?

Link to comment
Share on other sites

no rääppiäisiä varten, pienen porukan erillinen kokoontuminen häiden jälkeen, esim. vanhemmat, kaasot, bm tmv. kakun ylin kerros on sitten hääparille joko seuraavaksi päiväksi, ensimmäiseksi hääpäiväksi tai joskus olen kuullut jopa säilytettävän ensimmäisen lapsen syntymää silmällä pitäen. ei tietenkään ruokia missään muovipussissa hotellihuoneeseen, senhän jo järkikin sanoo ???

Link to comment
Share on other sites

"kakun ylin kerros on sitten hääparille joko seuraavaksi päiväksi, ensimmäiseksi hääpäiväksi tai joskus olen kuullut jopa säilytettävän ensimmäisen lapsen syntymää silmällä pitäen. "

TÄH???

Siis mitähän tässä nyt tarkoitat "kakun ylimmällä kerroksella"? Ehkä jotain ihan muuta kuin minulla on mielessä :o

Link to comment
Share on other sites

Tuota...kainosti kyselen että mikä tämä tapa on ettÄ kakun ylin kerros mukaan?..En ole koskaan kuullut enkä yhtään hinkua sitä. Syön juhlissani tarpeekseni ja sen jälkeen on päivä uus.

no mitä sitten tällä tarkoitit, ellet tuota, mitä vastasin?

Link to comment
Share on other sites

Annina ja Meme82,anteeksi jos tuppaudun keskusteluun.Tajusin juuri itsekin että "kakun ylimmän kerroksen"voi tajuta kahdella tavalla.

Annina,tässä  tarkoitetaan hääkakulla sellaista joka itse asiassa koostuu useammasta,päällekkäin erillisessä telineessa olevasta kakusta.--->Pitäisi kai siis oikeaoppisesti puhua "hääkakuista" ja "ylimmästä kakusta"...

Hääpari aloittaa sen ylimmän kakun jonka jälkeen siitä ei enää "saa" ottaa vaan seuraavat kahvittelijat aloittavat telineessä alempana olevan olevan uuden kakun.

Kyseessä ei siis ole se "ylin kerros" joka tulee kun esim.tavallinen täytekakku halkaistaan täyttämistä varten kolmeen osaan.Tätäkö Annina tarkoitit?

Tuo ylimmän osan säästämisen tapa kai tulee anglo-saksisista maista.Vanhanaikaiset englantilaiset ja amerikkalaiset hääkakut muistuttivat lähinnä suomalaisia kuivia hedelmäkakkuja.Ne siis ehkä kestivät paremmin sinne ensimmäiseen hääpäivään ja esikoisen syntymään.--->Itse en ainakaan mitään kermaunelmaa söisi vuoden päästä kiljumatta vaikka se pakastimesssa olisikin ollut. :P

terv. Peony,ikuinen diplomaatti - tai tuppautuja

Link to comment
Share on other sites

En tajua vaan vielakaan etta ihanko totta joku saastaa kakkua haapaivaan tai lapsen syntymaan....
Ihan totta?! Mun mielestä tämä jos mikä on perinteinen tapa. Tai en nyt tiedä onko 40-luvulla tai 60-luvulla tehty näin ???, mutta jotenkin tämä tapa tuntuu "tutulta" monella tavalla, ja tehdäänhän niin leffoissakin ;D No, kaikki tavat/perinteet ei millään ole kaikille tuttuja eikä tietysti tarvitse toimia niin, jos se ei tunnu "omalta" jutulta.
Se pitaa kai sitten pakastaa jos niin haluaa tehda.....?
No ööh... tietysti!! Tai siis en mä muutakaan vaihtoehtoa keksi ;) Jos kakkua meinaa syödä ensimmäisenä hääpäivänä niin kyllä, pakkaseen vaan, ei se muuten millään säily vuotta ::) En oikein kyllä tiedä miten kermakakku säilyy vuoden pakkasessa, mutta kai se ihan hyvin säilyy, siis ei se pilaannu, mutta kuinka raikkaalta maistuu niin sitä en tiedä. Mut fiilishän siinä on sitten tärkeämpää kuin se, onko kakku enää ihan niin tuoreen makuista kuin häitä juhlittaessa. :-X

Mä kyllä mieluummin suosittelisin sitä mitä Bagelkin: että ylin kerros säästetään hääyön jälkeiseksi aamupalaksi, silloin se on varmaan vielä herkullista ja fiilistelyyn sopivaa syötävää :D:-X

Link to comment
Share on other sites

Tuosta perinteestä vielä:eräs tuttu minulle joskus väitti että noita kuivia kakkuja valeltiin ennen pakastimien keksimistä alkoholilla pitkin vuotta,kai säilyvyyden parantamiseksi.Lopulta kakussa oli niin paljon prosentteja että kyllä pari sitä ihan ilokseen vuoden päästä söi. ;D

Mutta huom!Tämän tarinan todenperäisyydestä ei ole takuita...Toisaalta kyllähän britit taitaa terästää perinteistä jouluvanukastakin. ???

En kyllä itsekään tiedä miltä vuoden pakkasessa lojunut kerma- tai suklaakakku maistuu...Enkä oo ajatellu ottaa sitä selville. ;D

Link to comment
Share on other sites

"Ihan totta?! Mun mielestä tämä jos mikä on perinteinen tapa. Tai en nyt tiedä onko 40-luvulla tai 60-luvulla tehty näin , mutta jotenkin tämä tapa tuntuu "tutulta" monella tavalla, ja tehdäänhän niin leffoissakin No, kaikki tavat/perinteet ei millään ole kaikille tuttuja eikä tietysti tarvitse toimia niin, jos se ei tunnu "omalta" jutulta. "

Ma en todella KOSKAAN ole edes KUULLUT tallaista ennen....enka nahnyt livena enka edes elokuvissa. Siksi niin kovasti ihmettelin.

Ja vielakin ihmettelen ;D

Link to comment
Share on other sites

Toi hääkakun ylimmän kerroksen säästäminen on perinne Iso-Britanniassa ja osassa Amerikkaakin. Se kakku ei todellakaan ole mikään kermaunelma, vaan ihan kauhean makuinen hedelmämaustekakku sellasella valkosella kuorrutteella. Se säilyy huoneenlämmössä ainakin ilman kuorrutetta kevyesti vuoden, on siinä sen verran viinaksia joukossa. Voi olla että se nykyään pakastetaan, en tiedä, kamalan makuista on joka tapauksessa. Ei siis ole pelkoa siitä, että kakkua ei jäisi yli  ;D

Kermakakku ei todellakaan pakastimessa vuotta säily, kerma ei oo enää sillon hyvänmakuista.

Alkuperäiseen asiaan: ravintolasta ei saa ruokaa mukaan isompia eriä ilmeisesti joidenkin hygienia/terveys/tms syiden takia vähän samaan tapaan kuin kaupatkaan eivät saa vanhentuneita tuotteita antaa ilmasiks asiakkaille tai mäkkäri myydä kylmenneitä hampurilaisia. Pitopalveluthan toimittaa ruoan juhlapaikalle joten sääntöjä on helpompi kiertää tai jotain. En tosiaan tiedä miks pitopalvelut saa antaa tai antavat ilman lupaa ruokaa mukaan, mutta kyllä meidänkin häistä oli pitopalvelu pakannut jääkaappiin valikoiman hääruokia meitä varten ja hyvältä maistu!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

no keskustelu saanee päätöksen, mutta valitettavasti emme saa muuta mukaamme kuin kakun ylimmän kerroksen, eli ei tullu meille ainaskaan rääppiäisiä... ruokaa tulee jäämään yli kyllä, kuulema ruukaavat tehdä lähes tulpa-annoksen, ettei vahingossakaan jää ilman kukaan, mutta kun ei saa antaa mukaan, niin pöh

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Meille tulee kaason kautta tuttu henkilö tekemään sapuskat, joten mitä todennäköisemmin yli jäädeet sapuskat jää meille. Mut jos häät pidettäis ravintolassa, kyllä mä varmasti kans kysyisin et mitä sille yli jääneelle tehdään. Ravintolan ruoat on sen verran kalliita, että tuntuu hassulle miks ei maksettua ruokaa saa ottaa mukaan. Olihan toi kieltämättä ihan hyvä pointti että jos joku sattuis vaikka huonosti säilyttämään jämiä ja sit sairastuu, mut toisaalta mä oon kyllä ollu monessaki ravintolassa, ei siis kebab-baari, missä tarjoilijat on kiltisti pakannu yli jääneen pizzan ainaki laatikkoon tai folioon että asiakas saa sen ottaa mukaan. Ennenku kerkeette kysymään, ite en oo henkkohtasesti enää vuosiin pyytäny jämäpizzaa mukaan (joskus muksuna kyllä ku siitä jakso syödä vaan puolet), mutta useesti oon nähny miten joku toinen asiakas sitä kysyy ja aina on onnistunu.

Se on sitte toinen juttu jos ravintola tekee paljon ekstraa. Sen mitä ravintola on "ilmaseks" valmistanu ylimääräseks, ei tietenkään voi pyytää mukaan, mutta jos on esimerkiks ostanu ite leipomosta kakun, tai ihmiset syö selkeesti vähemmän ku mistä on maksettu, nii tuntuu hassulle ettei sillonkaan ruokia saa mukaan. Toisaalta, jos tää nyt on suunnilleen kaikkien ravintoloiden käytäntö, nii ei kait kapinointi kauheesti asiaa auta. Jos ylijääneet välttämättä haluaa mukaan, kannattaa käyttää sitä catering-firmaa.

Link to comment
Share on other sites

Guest Tipi-lintu

Yksi moukka lisää ilmottautuu ;D. Meidänkään ravintolamme ei mikään "viiden tähden rafla" ole ja jotenkin oletin koko ajan että tätä leftover-asiaa voisi ravintolasta ainakin kysyä, he kun ovat erikoistuneet myös "mukaanvietäviin" ruokiin, siis ravintolasta saa tilattua kilohinnalla sapuskaa kotiin/työpaikalle/juhliin. Tiedän että tämä on aivan eri asia kuin se, että häissä ruoka on seissyt tarjolla ja se sitten pakattaisiin mukaan, mutta kyllä tuntuu kurjalta jättää kalliit herkut ravintolalle, etenkin kun me halutaan varmistaa että ruokaa on varmasti riittävästi... Itse söin pari kesää sitten pitopalvelun ruuista jääneitä ruokia seuraavana päivänä. Pitopalvelu lähti käsittääkseni jätettyään yöpalan tarjolle, joten kaipa nämä rääppeet sitten oli kasattu kokoon yöpalalta? Ei niitä ruokia tarvitse muovipussista syödä, voi ne pakata ihan asianmukaisiin säilytysastioihin ja syödä ihan aidolta Arabialaiselta ;). Olisi kai aika MOUKKAMAISTA jos rääppisi tähteet muovikassiin?..... ;D

tai mäkkäri myydä kylmenneitä hampurilaisia.

---> Mutta jos mäkkäristä ostaa aterian eikä siitä jaksa kaikkea syödä niin loput saa mukaan. Pizzanpuolikastakaan ei tarvitse jättää pizzeriaan jos ei jaksa kokonaan syödä lättyä paikan päällä. Doggybag, never heard?

Link to comment
Share on other sites

Guest Zellona-78

Asiasta ollaan ja pitääkin olla erimieltä! Jokaisella on mielikuva moukkamaisesta käytöksestä, joten jokainen käyttäytyy sitten sen mukaan! :)

Mutta kuvittele: Olet hyvin hienossa ravintolassa, jossa olet syömässä vaikka rakkaasi kanssa romanttista illallista sen monine ruokalajeineen ja jälkiruokineen, ihanko tossiaan te pyytäisitte sen jämän sitten mukaan pussissa??? :D :D :D

Itse en sitä tekisi, mutta meitä on moneksi!

Ja ihan tosissaan, hiukan eri asia joku hieno ravintola kuin pitopalvelu seurojentalolla! Pitopalvelun ruuan vielä ymmärtää, että sen saa, mutta

tasokkaat ravintolat eivät ruokiaan jaa ulos!

Link to comment
Share on other sites

Guest Tipi-lintu
Mutta kuvittele: Olet hyvin hienossa ravintolassa, jossa olet syömässä vaikka rakkaasi kanssa romanttista illallista sen monine ruokalajeineen ja jälkiruokineen, ihanko tossiaan te pyytäisitte sen jämän sitten mukaan pussissa??? :D :D :D

Puhuiko tässä ketjussa joku a la carte -annoksista??? Meillä buffet-pöytä on erillisessä huoneessa. Ruokailun jälkeen henkilökunta käy keräämässä ruuat pois niin etteivät vieraat asiaa edes huomaa. Ilmeisesti ne ruuat sitten menevät biojätteeseen jos ruokia ei jaella ravintolan ulkopuolelle. En tosin näe mitään mautonta siinä, että henkilökunta keräisi ylijääneen (huom, ei minkään lautasella olleen puoliksi pureskellun pihvin, vaan esim. buffetissa esillä olleen mutta vain vähän "aloitetun") ison pastasalaatin salaatille tarkoitettuun säilytysrasiaan, jos ravintolassa joka tapauksessa tällaisia säilytysastioita on koska myyvät salaatteja kilotolkulla kokouksiin ja juhliin. Olisi tosi kiva heräillä seuraavana päivänä kotoa ja herkutella kuoharilla ja salaatilla (en sanoisi "JÄMILLÄ"). En minäkään hienossa (enkä edes vähemmän hienossa)ravintolassa ottaisi annoksen loppua mukaan, mutta mielestäni HÄISSÄ buffetpöydässä hetken aikaa olleet siistit ruuat eivät ole mitään "jämiä" eikä niitä laitettaisi mihinkään "pussiin". ;D

Link to comment
Share on other sites

Guest Zellona-78

Arvon Tipi, en nyt suoranaisesti sinulle vastannutkaan, eli ei sen väliä .. ja niin kuin sanoin, mielipiteitä on erilaisia.

Mutta hienoissa ravintoloissa eivät kyllä ylijäämä ruokaa pakkaa mukaan.

Ja eivät se siinä välttämättä ihan hetken aikaa ole, mutta toki niin saa tehdö ihan vapaasti, eihän sitä kukaan ole kieltänyt, joten

ei voi myöskään nokkiinsa ;D ottaa muiden mielipiteistä.

Jos heräät hääyön jälkeen kotoasi ja haluat nauttia hääruuan ylijäämiä, niin sehän on täysin sun oma tahtos.

Ei sillä ole väliä mitä muut siihen sanoo, mutta täällä nyt kumminkin kysyttiin mielipidettä asiasta.

Ja edelleen, hienosta ravintolasta on moukkamaista edes pyytää moista.

Link to comment
Share on other sites

Hieno ravintola ehkä onki erikseen. Mä kyllä luulen, et melko moni pitää ravintolahäänsä jossain ihan perusraflassa, missä sen ylijääneen pizzanki voi mukaansa saada. Mua ihmetyttää muuten se asia, kun jotku ravintolat on vedonnu siihen, että pitkään pöydällä lämpimässä olleista ruoista voi sairastua. Jos ne safkat on pöydällä sanotaan kaks tuntia, niin yleensä ne on vielä tarjoilukelposia ennenku ne korjataan pois. Jos porukkaa on paljon, nii viimeset, jotka hakee santsiannosta, joutuu ottamaan sitä ruokaa mikä on seissy siinä pöydässä jo jonkin aikaa. Mut tässä tapauksessa se sitte onki ihan ok. Harvemmin ruoat jätetään pöytään vielä tunniks sen jälkeen ku viimesetki on hakenu. Ja jos ne pakattais kunnolla ja laitettais kylmään, nii mä en ymmärrä miten ne ois sen huonommassa kunnossa ku sillon ku viimeset vieraat ruokansa hakee.

Link to comment
Share on other sites

Amerikkalaisissa leffoissa näkee monesti, kuinka hienoissa ravintoloissa tähderuoka pakataan vaikkapa foliojoutseneen ja annetaan asiakkaalle mukaan. Meille ei tule ravintolahäät, mutta tuntuu että tähderuoan mukaan antaminen on kiinni vain hyvästä tahdosta. Kaikkia ruokia ei edes laiteta tarjolle yhtä aikaa, joten juhlista yleensä jää vaikkapa 3/4 kakkua ja 1 ja puoli foliovuokaa kermaperunoita.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Mä olen ymmärtänyt, että kyseessä on elintarviketurvallisuusviraston (Eviran) joku säädös, jonka mukaan kerran tarjoiltuja tai tarjolla olleita elintarvikkeita ei saa tarjoilla uudelleen. Tämä ainakin meidän juhlapaikassamme estää rääppiäisten käyttämisen iltapalalla tai ylipäänsä niiden viemisen mukanaan. :( Iltapala joudutaan siis tekemään täysin erikseen.

Musta on kyllä kummallista, että esimerkiksi niitä ruokia, jotka olis jäänyt pöytään laittamatta ja ollut kylmäsäilytyksessä tai sitten sellaisia ruokia kuten leivät ja margariinit, ei voisi hyöyntää iltapalalla. Mutta sama kait tuo, onpahan jotain erilaista sitten. :D

Hääkakun ylimmän kerroksen tosin haluan mukaan seuraavalle päivälle/aamulle syötäväksi, tai sitten jos se ei onnistu niin tehkööt meille eri kakun/kakkuleivokset mukaan otettavaksi.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

yksi nöyrä mielipide asiasta:

ravintola tekee varmaan mielellään reilusti ruokaa, jotta kaikille esim 60 hlö:lle riittää. jos ravintola tietää, että kaikki tehty ruoka viedään pois, niin tuskin innostaa tekemään ruokaa ylimääräistä. mieluumin tekevät sitten tasan 60 annosta noutopöytään. ja sehän ei ole kenenkään etu: mitä jos joku jää ilman? ja onko hyvän näköistä, että viimeinen vieras kaapii tarjoiluastioista loput, jotta saa annoksensa. ja toisaalta jos maksetaan siitä 60 annoksesta niin miksi ravintola tekisi enemmän, jos kaikki loput viedään mukana. muussa tapauksessahan niitä olisi ehkä voinut hyödyntää ravintolassa myöhemmin, ehkä. siis ainakin niitä mitkä eivät ole ollut pöydässä esillä.

ja elintarvikevirastolla on myös tarkat säännökset tarjoilulämpötiloista ja kauanko mikäkin ruoka saa olla esim huoneenlämmössä. jos ruoka kuitenkin halutaan pakata mukaan, mielestäni on oikein, että asiakas maksaa astioista tms mihin pakataan, ellei hän tuo niitä mukanaan. toisekseen hänen tulisi allekirjoittaa todistus, että ymmärtää, että näitä ruokia ei tulisi enää tarjoilla, koska ovat olleet jo lämpimässä tarjolla. ja onhan pakkaamisessa myös oma hommansa, joten senkin asiakas varmaan mielellään maksaa?

Link to comment
Share on other sites

Kun on noutopöydästä kyse , niin ruokaa pitää silloin myös jäädä yli ja TOTTAKAI kaikki joka jää yli on asiakkaan.

Ravintolan / pitopalvelun velvollisuus on katsoa mitä heitetään suoraan roskiin ja mitkä ylijäävät ruuat voi laittaa asiakkaalle mukaan.

Asiakkaalle ilmoietaan kirjallisesti ( samalla kun muistakin asioista) , ylijääville ruuille voi ottaa omat astiat mukaan jos ne haluaa itselle , eikä pakkaamiseen kulu ammattiihmisiltä mitenkään kauheasti aikaa .... joten HÖPÖ HÖPÖ ja vielä lisää.

Ravintolan ei mielellään anna näitä ylijääviä ruokia ............... päätelkää itse miksi ?

T.

Aika monta vuotta tätä touhua nähnyt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...



×
×
  • Create New...