Jump to content
Naimisiin.info

Yhdet vai Kahdet Häät?


Recommended Posts

Olen tässä lueskellut näitä aiheita monikulttuurisista häistä, koska olen itse menossa naimisiin Englantilaisen kanssa nyt kesällä, ja häät pidetään pohjois-Englannissa. Sillä moni minun sukulaisista ei tietenkään pääse tulemaan itse tapahtumaan, aiomme järjestää pienimuotoisen avioliiton siunaustilaisuuden myos minun koti kirkossa, ja jatkot ihan vanhempien talossa, puutarha juhlien puitteissa.

Ihan mielenkiinnolla halusin kysellä onko muilla kansainvälisillä pareilla aikeissa juhlia häitä tuplasti vai riitääko kerta?  

Link to comment
Share on other sites

Minä menen amerikkalaisen miehen kanssa naimisiin. Viisumikiemuroiden vuoksi avioidumme virallisesti USA:ssa. "Isot" (=isommat) juhlat pidetään Suomessa - todennäköisesti tosin vähintään puoli vuotta varsinaisen avioitumisen jälkeen, ehkä kesällä -08... Tuleva puolisoni on ollut jo aiemmin naimisissa ja siksi ajattelimme, että viettäisimme varsinaisen hääjuhlan Suomessa (minulle kerta on ensimmäinen ja toivottavasti viimeinen). Miehen äiti kyllä ilmoitti, että "kai sinä poika tajuat, että kyllä ne jonkinnäköiset juhlat täytyy täälläkin järjestää".

Eli ensin virallinen avioituminen USA:ssa, sitten isommat juhlat Suomessa, sitten pienemmät USA:ssa...meneepä monimutkaiseksi! Onko tossa nyt sitten kahdet vai jopa KOLMET häät?!?  

Link to comment
Share on other sites

Eli ensin virallinen avioituminen USA:ssa, sitten isommat juhlat Suomessa, sitten pienemmät USA:ssa...meneepä monimutkaiseksi! Onko tossa nyt sitten kahdet vai jopa KOLMET häät?!?

Miksi ette pitäisi juhlia USAssa samaan aikaan kun naimisiinkin menette? Siinähän olisi hyvä paikka.

Link to comment
Share on other sites

Ajattelin juuri samaa Kuakan kanssa... miten olisi jos jarjestaisitta heti USAssa eka kerralla jonkinlaisen tilaisuuden, vaikka pienenkin? Ei tarvisis sitten erikseen alkaa jarkkaan jotain ekstraa. Vai onko sitten kaytannonasioista johtuen mahdoton asia?!

Mulle itselle yhdet haat olisi riittanyt englannissa, mutta koska olen ensimmainen lapsen lapsi menossa naimisiin, tapahtuma on isovanhemmille sen verran spesiaali, etta jarjestetaan sen takia pieni tilaisuus kotona.  

Link to comment
Share on other sites

Meilla on kesalla 2008 haat pohjois-walesissa ja aluksi suunnittelime etta jos on "pakko" pidamme kahdet haat. Paatimme lahettaa  tiedustelu viestin henkiloille jotka kutsumme suomesta olisiko heilla mahdollisuus tulla haihimme jos ne pidetaan Walesissa ja iloiseksi yllatykseksi 99% vastasi kylla. Joten paatimme unohtaa kakkoshaat ja viettaa haat walesissa.

Tiedan etta joku varmasti kummastelee tapaamme kysya suoraan ja jopa reilu vuosi ennen haita, mutta kyseessa ei ollut virallinen ilmoitus tulosta vaan alustava kysely, jotta saimme selville minkalaisesta vierasmaarasta on kyse. Kukaan ei loukkaantunut kyselystamme vaan kaikki ymmarsivat etta koska olemme suunnittelemassa haitamme ulkomailla ja haat eivat ole mitaan halpaa lystia niin tama oli tarpeen. Lahetimme viela kaikille myohemmin Save The Date magneetit jotka itse suunnittelimme, jotta he voivat alka "saastamaan rahaa" matkaan.

Suosittelen lampimasti jos joku miettiin kaksien haiden valilla.

Link to comment
Share on other sites

Ensimmäiset häämme Suomessa jouduttiin perumaan viisumimuutosten takia, mutta sitten toisella yrittämällä meillä oli aluksi tarkoitus vaan nopeasti ja yksinkertaisesti mennä USA:ssa maistraatissa naimisiin ja juhlia sitten kunnolla Suomessa siunaustilaisuuden jälkeen.

Nyt kuitenkin kävi niin, että sulhon amerikkalaiset työkaverit haluavat hääjuhlan jenkeissä, ja hänen sukulaisensakin varmasti tulisivat mielellään.... Niin nyt näyttää siltä, että järjestetään kahdet häät. USA:n häistä tulee kyllä pienemmät, en halua niihin niin paljon rahaa satsata... Ehkä porukalla syömään johonkin ravintolaan, tai sitten pieni vastaanotto ruokineen kerhotilassa.

Link to comment
Share on other sites

Miksi ette pitäisi juhlia USAssa samaan aikaan kun naimisiinkin menette? Siinähän olisi hyvä paikka.

Riippuu oikeastaan juhlien koosta... USCIS:ta johtuen emme etukäteen tiedä, milloin avioituminen tulee tapahtumaan ja taas tästä syystä minkäänmoisten juhlien järjestely etukäteen on oikeastaan mahdotonta... Toisaalta tosi pienimuotoisen juhlan vois tietty järkätä maistraatti-vihkimisen tiimoille. Jostain syystä olin vaan niin fiksoitunut ajatukseen, että "varsinainen" juhla pitää olla ennen pienempimuotoista, epävirallisempaa tapahtumaa (tyhmä minä). Hyvä idea - kannatetaan.

Link to comment
Share on other sites

Meille ei näillä mein budjeteilla tule kuin yhdet häät, ja ne on Suomessa. Toistaiseksi amerikkalaiset sukulaiset ja ystävät on olleet vähän turhankin innokkaasti tulossa Suomeen häitä juhlimaan, saa nähdä miten käy sitten tosielämässä... Meillä on tarkoitus asua Usassa, siksi juhlat Suomessa. Naimisiin mennään maistraatissa jo aikaa ennen hääjuhlaa, mutta sitä ei sen suuremmalla porukalla juhlita - käydään toki syömässä ja juhlitaan privaatisti!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Meidät vihitään Suomessa ja sen jälkeen on ensimmäinen hääjuhla läheisessä kartanossa pitopalveluineen. Amerikassa meillä on vielä kolme hääjuhlaa eri paikkakunnilla, koska etäisyydet ovat niin pitkät ja vieraiden olisi vaikeata saapua paikalle, jos juhlia olisi vain yksi. Perhe ja sukulaiset hoitavat hääjärjestelyt Amerikassa ja yksi juhlista on illallinen ravintolassa, joten mun ei ole tarvinnut hermoilla, vaikka juhlia onkin kaikenkaikkiaan neljä

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
  • 1 month later...

Meilla on ensin perinteiset haat Suomessa ja sitten haamatkan jalkeen jarjestetaan Englannissa pileet kavereille ja muille. Toisista "haista" tulee varmaankin teemalliset (zorron tanssiaiset) koska pitaahan siita ottaa kaikki ilo irti etta saa juhlia kahteen kertaan. Toisella kerralla siis jotain ihan muuta kuin se perinteinen valkoinen idylli  

Link to comment
Share on other sites

Yhdet häät Vegasissa...

Budjetti ei oikein riittänyt edes yksiin kunnon häihin ja lopulta ilmoitin haluavani vihille Vegasissa, ja tähän poikaystäväni vastasi: Ok! Hänhän oli riemuissaan siitä, että juhlat tulevat halvaksi (tai siis jää enemmän rahaa rulettiin... ) ja itse olen niin kyllästynyt kaikkeen hössötykseen, että ratkaisu tuntuu ainakin tällä hetkellä oikealta. Olen myös sitä mieltä, että häihin käytettävät rahat voi käyttää esim. tulevien lastemme koulutukseen...

Isovanhemmat eivät varmastikaan pääse paikalle ja se vähän harmittaa, mutta viisumikäytäntöjen takia häät on joka tapauksessa pidettävä USA:ssa ja itse tahdon, että homma on pulkassa kun valat on vannottu kerran. Perheeni ja useat ystäväni pääsevät paikalle ja ymmärrän senkin jos (ja kun) joku ei pysty tulemaan. Pidetään sitten hauskaa niiden läheisten kesken, jotka kynnelle kykenevät.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 4 months later...

Meilläkin oli alunperin vaihtoehtona jopa kolmet häät, mutta Suomen talven arvaamattomuuden takia ei sitten lähdetty pyytämään ulkomaalaisia vieraita eksoottiseen loska-Suomeen. Onneksi, nimittäin häät olisivat olleet tänä talvena.

Meillä oli pienimuotoiset maistraattihäät täällä Suomessa kavereiden ja perheen kanssa, tuparit kavereille, jossa ilmoitettiin tästä pikkuasiasta sekä pienimuotoiset häät Mauritiuksella (joissa ei kyllä suomalaisesta näkökulmasta ollut mitään pienimuotoista :lol: ).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...
×
×
  • Create New...