Jump to content
Naimisiin.info

USA...Ensin naimisiin ja sitten vasta...


Guest Bastet

Recommended Posts

hey girl,

2kk yliaikaa ei vaikuta mihinkään. jos olet ollut alle 6kk yliaikaa, ei pitäisi olla mitään ongelmia.

itse olen ollut yli 6kk yliaikaa v.2005, koska olin raskaana usassa ja asianajaja kielsi lähtemästä maasta, tosin lähdettiin kuitenkin, ja ajateltiin selvittää asiat suomessa.

mulla on edessä 3vuoden (vielä 1,5 vuotta jäljellä) porttikieltoa, joudun anomaan lontoon suurlähetystöstä "anteksiantoa", mutta kuulemma ei taida mennä läpi.

Se tulee meille maksamaan yli 1100€ kaikkine viisumi+lääkäri kuluineen. Naimisissa ollaan siis oltu jo vuosi.

mutta sun pitäisi olla ok.

onnea..

Niin luin tos aijempia juttuja ja siella joku kirjoitti etta jos on ollut alle 180 paivaa niin ei paase maahan 5 vuoteen ja 10 v jos on ollut kauemmin kun puoli vuotta alle vuoden kuitenkin

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 169
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jostain oon joskus lukenut, et jos on tamantyyppisia esteita, niin pitaa hakea erikoista waiveria esteilleen, ennen kuin voi hakea/saada viisumia tai ylipaansa matkustaa maahan. Punnitsevat siis miten suuri uhka olet  ;) ja miten paha rikkomus on ollut... tosin ei mulla mitaan varmaa tietoa ole, muistan vaan joskus jossain tormanneeni. Kannattaa tosiaan ottaa suurlahetystoon yhteytta niin saa ainakin oikeaa ja ajankohtaista tietoa!

Niin mä tosiaan en ollut "tietoisesti" maassa laittomasti sita 2,5 kuukautta. Ollessani siela turisti visalla 2 kk niin kuvittelin etta voin anoa lykkaysta sille vihreelle lappusele I-94 ja soitettiin sitten usassa immigration paikkan ja ne sanoivat etta voin anoa I-395 no sitten anoin ja niilta tuli 2 viikon kuluttau kirje etta ne on saanut hakemukseni ja et ne lahettavat lahiaikoina mulle postia sit ne lahetti kuukauden paasta ja halusivat lisa tietoja siina oli kaikke et haluavet kuvia ja sun muuta. no sitten siina paatinkin menna kaymassa suomessa ja kavin kysymas niilta et saanko positua maasta ilman et haen kysesita lykkaysta sille I-94 ne sanoi siela et ei mun kuulu edes sita anoa et siel sen vihreen lapun toisella puolella lukee selvsti etta mitaan lykkaysia talle I-94 ei hyvaksyta. no sit lahein suomeen olin viikon ja menin taksin ei ollut mitan ongelmia. laitoin tultuani niille kirjeen et mun ei kuuluisi endes anoa kyseista lykkaysta ja niilta tuli taksi kirje et totta etta en voi anoa ja et se on nyt sit kielteinen tietenkin et en saanut sita. no sit menen poikaystavani kanssa lomalle costa ricaan ja olin menos rormaalisti takasi USA:n niin tullis eivat pasteneet ne vaan katto et olen ollut laitomasti ilman etta mulla oli esittaa liput ja laput jota oliin kirjotellut nitten immigrationin kanssa. lhettivat mut taksi costa ricaan. Niin et mitas nyt tehdaan . hyvin menee ojas ollaan tai varmaan rotkoksi vois kutsua

Link to comment
Share on other sites

Onko sun passissa leimat, josta nakee, etta oot ollut laittomasti maassa yliaikaa? Jossain puhuttiin muistaakseni 2 vuoden muuttokiellosta, joten en tieda on se sitten tuo 5 vai 2 vuotta karanteenia... Kannattaa kysya varmaankin suurlahetystosta (vaikka nimettomana), mulla kun ei ole asiasta kokemusta, eika mitaan varmaa tietoa. Tsemppia hankalaan tilanteeseen...

Mä jäin kiinni siitä laittomasti olemisesta siela tullissa. nehan kuulusteli mua koko yön ja laittoi mut tyrmaan. ja sit takasi costa ricaan. et ne kirjotti ja laitto jonkun leiman mun passiin et mut on kaannytetty ja ne sano et urha on yritaa takas et koneelta nakee sit mutt tullimiehet et et paase. et aika kiva mun poikystavalla on siela oma toiminimi et se ei vaan niin voi työtansa jattaa ja muuttaa tanne. aika kiva et voiko olla ett ma en paase tosiaan sinne taksi silla K1 visalla oliskaan toi mun syy tarpeeksi hyva et voisin saada anottua jotain anteeksiantoa. taa on aivan jarkkya.

Link to comment
Share on other sites

Lyhyemmasta ajasta ei ole yhtaan mitaan haittaa. Mun mielesta viisumit yleensakin myonnetaan joksikin standardiajaksi, eika nimenomaan just paivalleen sun suunnitellun oleskelun pituiseksi ajaksi. Ja se viisumin voimassaoloaika siis tarkoittaa, etta sa voin luvallisesti olla maassa sen ajan, mutta ei sua tietenkaan kukaan pakota maassa olemaan just sita aikaa. Ihan huoletta voit siis olla.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Olen nyt päättänyt että en voi hakea K1 viisumia koska minun historia usa:ssa ei näytä kovin hyvälle joten se on aika toden näköistä etten voi saada sitä ollenkaan.

Joten olen päättänyt että menen sulhaseni kanssa naimisiin suomessa niin pian kuin mahdollista. Mutta nyt tarvitsisin infoa mitä nyt sitten pitää tehdä alusta. olisko jossain koko siitä prosessista selkeät ohjeen. niinkuin mitä sulhaseni täytyy nyt ottaa mukaan USA:sta kun kerta menemme täälä heti naimisiin ja laitamme viisumihakemuksen vetämään minulle? Kerroit että olit hakenut jotain cr1 mikä se on? Enkö anokkaan jotain K3 tai vastaavaa.

Olen niin pihalla tästä kaikesta koska tähän asti olen vain selvittänyt sitä K1 viisumiasiaa ja sekin on ollut niin. Eilen illalla tein sitten lopullisen päätöksen että en ole valmis odottamaan N.9 kk että saanko edes sitä K1 viisumia.

Olisin hyvin kiitollinen avustasi en tiedä mihin joutuisin jos en olisi löytänyt näille sivuille:) Kiitos aivan älyttömästi

Link to comment
Share on other sites

Sofma, silta paperit josta kay ilmi etta ei ole mitaan laillista syyta miksi se ei voisi menna sun kanssa naimisiin. Nuo paperit, passin kopio ja omat esteettomyystodistukset sinne maistraattiin missa haluatte naimisiin. Jos on epaselvaa, kannattaa kysya Hesan maistraatissa, siella ne tietaa ja auttaa mielellaan.

(onneks en ole ainoa jolla on hieman sotkuista tama k3/cr/ir...)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Guest Vieras_Nini_*

Moikka kaikille Suomi-Usa pareille!

Nyt taas tulee samanlaista kysymysta mita aikaisemminkin, mutta varmistetaan nyt taas kun kuitenkin eletaan jo vuotta 2008.

Eli Olen seurustellut poikaystavani kanssa 1,5 vuotta ja nyt olen hanen luonaan turistiviisumilla USA:ssa. Paluulento on huhtikuun alussa mutta haluamme menna naimisiin ASAP enka mina haluaisi palata taas Suomeen. Eli tietaako joku mika on taman hetkinen tilanne jos menee naimisiin turistiviisumilla USA:ssa. Poikaystavani lakimies sanoi etta meilla ei pitaisi olla mitaan ongelmia asian kanssa koska en ole maassa laittomasti jne. Voinko jaada USA:an haiden jalkeen (suunnittelimme menevamme naimisiin maistraatissa ensi kuussa)?

Laitoin myos sahkopostia Usan suurlahetystoon Helsinkiin mutta en ole saanu mitaan vastausta viela. Kiitos jo kaikille vastanneille!

Link to comment
Share on other sites

Nini: Tietysti voit mennä poikaystäväsi kanssa naimisiin samantien, ja sen jälkeen laittaa AOS eli Green Card-hakemuksen menemään. Mitä teiltä tullaan tivaamaan on, oliko sinulla aikomusta maahan turistiviisumilla tullessasi mennä naimisiin poikakaverisi kanssa ja jäädä maahan odottamaan oleskelulupaa.

Jos näin oli tai siirtolaisviranomaiset näin uskovat, sinut voidaan heittää ulos maasta, koska se katsotaan petokseksi. Jos taas pystyt heille vakuuttamaan ja todistamaan sen, että tulit vain tapaamaan poikakaveriasi ja kun olitte olleet yhdessä, varmistui, että haluatte toistenne kanssa naimisiin ja mahd. pian.

En tiedä mitä kirjoitit Suomen / USAn lähetystöön, koska siitä riippuu paljon. Paljon riippuu myös siitä, kuinka kauan olet ollut tällä lomalla USA:ssa, ennenkun päätitte mennä naimisiin. Jotkut sanovat, että mitä pitemmän aikaa olet ollut, sen paremmat mahdollisuudet saada viranomaiset uskomaan.

Kannattaa lueskella www.visajourney.com :ia, jossa näitä tapauksia on paljon. Osa onnistuu paremmin, osa huonommin. Mitään varmaa ei koskaan voi sanoa.

Onnea matkaan!! :)

Link to comment
Share on other sites

Guest Vieras_nini_*

Kiitos vastauksesta!

Eli tulin tanne tammikuun puolessa valissa, eli pari viikkoa sitten. kirjoitin suomen Usan suurlahetystoon etta poikaystavani kosi minua ja haluisimme menna naimisiin mita kannattaa tehda jne. joten en maininnut mitaan olimmeko suunnitelleet tata jo aiemmin vai emme.

Olin taalla aupairina vuoden jonka aikana tapasin poikaystavani joten olemme olleett nyt yhdessa reilu vuoden. erossa olimme reilu 4kk minka vietin suomessa aupair vuoteni jalkeen.

Eli siis viranomaiset pitaa vakuuttaa etta emme ole suunnitelleet mitaan etukateen. ja siis mita tarkoitit etta milloin kannattaa menna namisiin, lahempana huhtikuuta milloin on lentoni takaisin suomeen vai kuinka...? ja sitten viela kun tasta "paperisodasta" aina puhutaan niin mita muuta tarkalleen pitaa tehda kuin green card- hakemus, pitaako mieheni tehda joku viisumin muutos hakemus? taalla nettisivuilla lueskellessani tuntuu etta paperihommaa on alyttomasti, mutta kun taas kuulen paikallisten kokemuksia he sanovat etta naimisiinmeno ulkomaalaisen kanssa on mennyt melko helposti?

kiitos viela neuvoistasi :)

Link to comment
Share on other sites

Nini: :) No, se että kirjoitit lähetystöön tuolla tekstillä, on hyvä todiste siitä, ettei teillä ollut aikomusta mennä naimisiin kun tulit maahan, ainakin mun mielestä, mutta en todellakaan ole mikään asiantuntija. Kaikki riippuu siitä, että viranomaiset tosiaan uskovat, että tulit maahan lomailutarjoituksessa, etkä siksi, että olette menossa naimisiin.

Joissakin tapauksissa on sanottu, että mitä pidemmän aikaa on ollut yhdessä poikaystävän kanssa (lukien maahantulosta) sen vakuuttavampaa on, että ei todellakaan ollut maahantullessa aikomusta mennä naimisiin. Tämäkin on kuitenkin vain puhetta, kukaan ei ole kuullut virallista kantaa asiaan...

Teidän on siis häiden jälkeen laitettava menemään ainakin AOS (Adjustment of Status) -lomake I-480 tai jotain... tarkat tiedot löytyy esim. visajourneystä. Sitä varten tarvitset myös lääkärintarkastuksen ja rokotustodistukset, koska niitä et ole Suomesta hankkinut. Teidän on myäs täytettävä henkilötieto-lomakkeet, poikaystäväsi/miehesi on täytettävä lomake, jolla todistaa että hänellä on varaa tukea sinua rahallisesti, sekä toimittaa sen kanssa verotodistukset, palkkatodistukset yms.

En muista kaikkien lomakkeiden numeroita, mutta tosiaan visajourneyssä on asiat kerrottu tarkasti. Mutta jos on mitä vain epäselvää, tai muuten haluat jutella ja kysellä, mielelläni vastaan, joko täällä tai yv:ssä. Korostan vielä, etten ole mikään asiantuntija. :grin:

Vielä vihje Visajourneytä lukeneena: pitäkää silmällä asianajajaanne, osa heistä ei todellakaan tiedä mitä on tekemässä, tai tekevät asiat väärin. Paperihommat hoituvat ilmankin asianajajaa.

Onnea matkaan!! :)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
Guest Vieras_hmm_*

Mites homo- ja lesboparejen käy...? Voidaanko hakea tota perus marriage-viisumia? Tämähän tietty tarkottais sitä, että joutuis käydä koko viisumisodan Jenkeissä, kun ei Suomessa oo avioliitto-oikeutta homoille :( Mutta tietämätön kun olen, ei kaikki avioliiton osa-alueet ole homoillekaan vielä sallittuja, joten onko viisumikaan?

Link to comment
Share on other sites

Mulla on yhdet online-tutut, jotka just pahkailee samaa. Valitettavasti homo- ja lesbopareja ei tosiaan tunnusteta missaan virallisessa tahossa taallapain, niin se on tosiaan melko lailla mahdotonta :( Niin oon ainakin ymmartanyt, mutta olisin vaan iloinen, jos joku todistais sen virheelliseks tiedoks.

California just kylla salli homo- ja lesboavioliitot, etten sitten tieda pitaisko menna sita kautta, valitettavasti se kylla tarkottais vahan lakien kiertamista...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 6 months later...

Hei!

Liityn teidän joukkoon :)

Olen kihloissa Usalaisen mieheni kanssa ja olemme suunnitelleet häitämme kesälle 2010. Olemme ajatelleet ensiksi menevämme naimisiin Suomessa ja sitten Jenkeissä. Pidetään kunnon häät jotta molempien sukulaisten on mahdollista päästä mukaan. Olemme valinneet hääpäiväksi 10.7.2010 Suomessa ja Jenkeissä 24.7.2010 eli vain 2 viikkoa häiden välissä. Nyt tässä mietinkin että olisikohan viisainta hoitaa jo vihkiminen esim maistraatissa ennen kyseisiä päiviä ettei esim minun pääsyä Usa:han estetä juuri tuon paperisodan/odotusajan takia. Olisiko helpompi hoitaa paperisota alta pois ja sitten mennä ns. uudestaan naimisiin kirkossa ja pitää kunnon juhlat. Luin kyllä että jos Suomessa menee ensiksi naimisiin ei paperisodassa menisi välttämättä kauhean kauaa, mutta saanko matkustaa Jenkkeihin heti vihkimisen jälkeen mieheni kanssa jotta voidaan suorittaa vihkiminen sitten siellä päässä myös? Emme ole vielä päättäneet kummassa maassa haluamme lopulta asua mutta siihen vaikuttaa työtilanne. Molemmissa maissa kuitenkin haluamme kirkkohäät ja juhlat. Olisiko teillä kokemusta/tietoa kyseisestä asiasta?

Kiitos jo etukäteen!

Link to comment
Share on other sites

Tervetuloa, Lupuna!

Muistaakseni ne, jotka on menneet ensin Suomessa naimisiin, saivat nopeiten paperit kateen parissa viikossa haiden jalkeen. Joten mun mielesta tuo 2 viikkoa haiden valissa on todellakin liian lyhyt aika saada green card.

Maistraatti n. kuukausi ennen ois varmaan hyva idea, kun joudut kaymaan laakarit sun muut ja kokoamaan erlaisia todistuksia sielta taalta myos.

Link to comment
Share on other sites

Lupuna, tämä tieto ei ole mitenkään 100% varmaa sillä siitä on paljon aikaa kun itse menin naimisiin. Kannattaa tutustua Visa Journey:n sivustoihin.

Jos ette ole muuttamassa Yhdysvaltoihin niin en näe miksi ette voi pitää häät Suomessa ja sitten matkustat visa waiver:illä USA:an ja pidätte häät siellä ja sitten takaisin Suomeen. Tottakai aina pelotellaan, miten USA:n maahantuloviranomaiset voivat evätä maahantulon, jos kuvittelevat, että olet aikeissa muuttaa sinne.

Jos haluatte muuttaa Yhdysvaltoihin tulee prosessista sitten vaikeampi.

Ensinnäkin jos Amerikkalainen miehesi asuu Suomessa ja on asunut Suomessa 6kk niin voitte muistaakseni hakea naimisiinmenon jälkeen I-130 (alien spouse visa)-viisumia. Ja tämän pitäisi tulla aika nopeasti.

Jos miehesi ei asu Suomessa niin teillä on kaksi tai kolme vaihtoehtoa.

1. K-1 -viisumi (fiancé visa) Haet viisumia Suomessa ja kun sen saat voit muuttaa Yhdysvaltoihin. Sinulla on 90 päivää aikaa mennä naimisiin ja aloittaa paperityöt siellä päässä. Ja tosiaankin ette voi mennä naimisiin Suomessa.

2. Menette naimisiin Suomessa ja haette puolisoviisumia K-3 tai CR-1.

Ja näiden viisumien hakemisessa menee tosiaankin se 4-12 kk.

Eli jos miehesi asuu pysyvästi Suomessa niin pystytte muuttamaan helposti Yhdysvaltoihin muuten prosessi kestää ja kestää.

Tutustu tähän sivustoon. Visa Journey?

Toivottavasti en sekoittanut sinua täysin ja onnea tulevista häistä!

Link to comment
Share on other sites

Kiitos pikaisista vastauksista!

Alustavasti meillä oli tarkoituksena mennä naimisiin tänä kesänä Suomessa maistraatissa, jotta saataisiin paperihommat alkuun.. ja sitten kesällä 2010 järjestää kunnon häät.. mutta nyt tulevan kesän jälkeen meillä on kuitenkin tarkoitus lähteä Atlantin toiselle puolen ja olla siellä ehkä pitempikin aika, joten luulen että menemme naimisiin tänä vuonna siellä eikä Suomessa, ja eikös se niin ole, että saan jäädä Jenkkeihin odottelemaan papereiden tuloa kun ollaan menty naimisiin, eikä minun tarvitse tulla Suomeen odottamaan? ja saan olla pidemmänkin aikaa kuin vaan sen 3 kk?

Pääasia olisi että saataisiin olla yhdessä, kun koulutkin saadaan päätökseen nyt keväällä eikä se sido kumpaakaan olemaan kotimaassa. Mieheni siis asuu Jenkeissä ja minä Suomessa. Hän ei ole missään vaiheessa asunut Suomessa lomamatkoja pidempää, minä olen ollut vaihdossa Jenkeissä kaikkien lupien ja viisumien kera vuonna 2007, mutta sen jälkeen ainoastaan lomamatkoilla. Eli molemmat ollaan asuttu virallisesti kotimaassamme vielä tähän asti.

Onko teillä kokemusta siitä, että jos me nyt menemme naimisiin jenkeissä ja saadaan kaikki viralliset paperit kuntoon ja jos/kun saan sen green cardin, niin onko siltikin niin vaikka olemme naimisissa, kun tulemme Suomeen mieheni ei saa viipyä täällä pidempään kuin sen 3kk ellei hae oleskelulupaa (maksaa 200e) lähetystöstä? Pitääkö meidän virallistaa avioliittomme Suomessa erikseen? Varmaan todella tyhmiä kysymyksiä, mutta on jotenkin todella epävarma olo Jenkki byrokratian kanssa ja vähän Suomenkin :)

Link to comment
Share on other sites

Lupuna, en osaa mitään sanoa tuosta green cardin hausta tuolla tavoin sillä itse menin K-1:sellä mutta tosiaankin suosittelen VisaJourneytä. Siellä on paljon fiksuja ihmisiä jotka mielellään auttavat viisumiasioissa. Saat parempia vastauksia sieltä.

Avioliiton virallistamiseen Suomessa itse vain tarvitsin Apostillella varustetun marriage certificaten jonka itse Suomessa vieraillessani kuljetin maistraattiin. Kannattaa mennä maistraatista se varmistamaan nyt kun olet vielä Suomessa.

Amerikkalaisen miehesi oleskeluluvasta Suomeen en osaa mitään sanoa mutta muistutan myös siitä että kun saat Green Cardin niin jos aiot poistua Yhdysvalloista pitemmäksi aikaa täytyy sinun hakea paluulupa.

Visajourney on hyvä tietopankki näistä asioista. Lykkyä tykö.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

hei, olen avioitumassa jenkkilasien miehen kanssa. olemme tulleet siihen tulokseen etta on parempi minun menna sinne ihan turistiviisumilla ja menna "yllattaen" naimisiin ja alkaa hoitamaan paperisotaa vasta sen jalkeen.

joissakin sivuilla olen nahnyt teksteja siita etta joissakin tapauksissa tama on "laitonta": josta voi seurata karkoitus..

miksi se on laitonta?

kun paasen sinne, niin mita papereita minulla pitaa olla ennen kuin voimme naimisiin menna?

Link to comment
Share on other sites

Tässä aikaisemmassa ketjussa on puhetta turistiviisumilla avioitumisesta: http://www.naimisiin.info/yhteiso/index.php?showtopic=16968

Eivät suosittele. Enkä kyllä suosittele minäkään. Se on laitonta ja siitä voi seurata pahimmassa tapauksessa useamman vuoden maahantulokielto koko Yhdysvaltojen alueelle. Ihan ilman mitään heittomerkkejä, eli ihan tosissaan laitonta.

Se on laitonta sen vuoksi, että tuossa tapauksessa antamalla maahan saapuessasi väärää tietoa viranomaisille valehtelet ja harhautat heille. Turistiviisumi ja Visa Waiwer ovat tarkoitettu lomamatkoihin eli matkan tarkoituksena on maahan tutustuminen ja lomailu, ei avioituminen.

Jenny-Maria: jenkeissä ei todeta esteettömyyttä käsittääkseni sillä tavoin kuin Suomessa eli esteettömyystodistusta ei tarvitse viedä täältä mukanaan.

Link to comment
Share on other sites

joka toinen pari sanoo että menee vaan jenkkeihin ja menee naimisiin turistivisalla eikä ole mitään ongelmia..ja toiset pelottelevat karkotuksella että naimisiinmeno tällä tavalla on laiton.

sitten taas jotkut sanovat että ovet saaneet jäädä puolison luokse usaan ja hoitaa asiat sieltä.

toiset taas sanovat että heidän on ollut pakko palata suomeen.

osa sanoo että jos hakee fiance visaa niin odotusaikana ei ole saanut matkustaa usaan ja osa sanoo että kyllä saa.

saisinko selkeät ja oikeat vastaukset näihin kysymyksiin...

meillä on häähässäkkä päällä mutta emme nyt oikeen tiedä miten toimia.

haluaisin vain lentää usaan, mennä naimisiin ja hoitaa asiat sieltä käsin mutta kuulostaapi olevan täysin mahdotonta...

auttakaa....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...



×
×
  • Create New...