Jump to content
Naimisiin.info

SAA LUKITA! Ohjeita USA:n viisumeiden hakuun K-1 (kihlattu)


Recommended Posts

Ehdottomasti vanhalla passilla haastatteluun. Ei siinä pitäisi olla mitään paniikkihätää asian tiimoilta. Mukaan tulee kuiteskin kaikki SSN-kortit jne.

Plus tajusin just, että mun shekkivihkosessa lukee minun ja miehen nimet. Lisätodisteita! :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Onnea Evelle! :gpari: Millaiset juhlistukset piditte? :)

Taallakin ollaan jo toistamiseen juhlittu haita :) Maahan paasy sujui helposti, ainoa kysymys oli, etta kuinka pitkaksi aikaa aion jaada. Lennotkin sujuivat hyvin, pikkumies nukkui suurimman osan matkaa :) Turhaan siis huolehdin!

Haatkin menivat hyvin. Vieraita oli sellaiset 80+ ja sitten illalla tuli viela paikallista vakea tanssimaan, kun meilla oli dj, joka soitti countrya. Bootseja ja cowbow hattuja siis riitti :) ja tunnelma oli muutenkin kun maalla, koska kylassa haisi joka paikassa aika voimakas lehmanlanta :D Laitan jossain vaiheessa kuvia blogiin, voin vaikka laittaa sitten linkin tanne, jos kiinnostaa.

Hyvaa joulunodotusta kaikille!

Link to comment
Share on other sites

Kiitos Ellinora ja onnittelut myös sulle!!! Sun kakkoshäät kuulostaa ihanan rennoilta ja hauskoilta! :curtsey: Musta olis mahtavaa nähdä kunnon cowboy -meininkiä rivitanssineen kaikkineen - vielä siistimpää olis toki päästä itse oppimaan kyseistä tanssia! Ja hei, eikös se lehmänlannan tuoksu kuuluu ehdottomasti asiaan kun maalla juhlitaan :lol:

Hyvä että matkustaminen meni kanssa helposti pikkasen kanssa, ja että päästi maahan ilman kommervenkkejä!

Meillä ei ollut kummempia juhlistamisia, käytiin pitkän linjan dinnerillä meidän lemppariravintolassa ja oltiin vaan imeliä :wub: Ollaan myös viimein löydetty yks kiva asunto, joka on ihanan vanhanaikanen (musta ihana ja vintage, jostain toisesta ehkä ränsistynyt ;) ), tosi tilava eikä olis highrise sementtipökkelöissä. Käyn tänään vielä uudestaan katsomassa sitä ja jättämässä hakemuksen, ja toivottavasti päästäisiin juhlimaan jo uutta vuotta ekassa yhteisessä kodissa!

Link to comment
Share on other sites

Inspiroituneena PennyV:n aikaisemmasta kirjoituksesta aloin tässä kanssa jo vähän järjestelemään papruja AOS haastattelua varten. Mulla on ihan sama tilanne; K1 saamisen jälkeen en ole juurikaan jaksanut välittää ja paperit on ihan levällään. Voin siis kaivaa taas esiin myös vanhat valokuvat ja liput ihan tarinamme alusta? Vai annetaanko haastattelussa vain tuoreimmat K1 saamisen jälkeen?

Sitten jäin miettimään näitä todisteita jotka on molempien nimellä. Ei niitä nyt ihan hirveästi ole vielä kerinnyt kertyä. Pankkitiliote, yhteinen luottokortti, sairasvakuutuskortti (+näkö ja hammaslääkärikortti erillisenä) ja autovakuutus. Ja tietenkin se avioliittotodistus. Mahtaakohan nämä riittää vai pitääköhän äkkiä muuttaa vielä joku sähkölasku tmv molempien nimille? Mitä kaikkea Penny sinulla on? On minulla sitten pelkästään minun nimellä puhelinlaskuja ja yksi erillinen luottokortti (se Sears kortti) jotka tulee yhteiseen osoitteeseemme.

Valokuvia tietty on vanhoja ja jonkun verran uusia + ne hääkuvat. Kaikenlaiset pääsyliput ym olen ehtinyt liimata jo albumiin enkä millään haluaisi niitä repiä siitä irti tai antaa kenellekkään. Ne oli meillä jo K1 hakemuksessa mutta sain ne haastattelussa onneksi takaisin.

Eve tuossa kyseli myös siitä voinko soittaa sinne Sacramentoon ja pyytää sieltä sen avioliittotodistuksen apostillella (nimen rekisteröimistä varten Suomessa). Valitettavasti täällä ei toimi homma noin yksinkertaisesti... ensin pitää tilata certified copy Oaklandista ja sitten lähettää se Sacramentoon shekin ja palautuskuoren kera että siihen saa apostillen. Blaah! Päätin sitten että koska mun biometrics on Oaklandissa niin käydään samalla reissulla itse hakemassa pari lisäkopiota avioliittotodistuksesta ja laitan niistä sitten yhden postissa Sacramentoon että voin lähettää ne Losin lähetystöön. Los Angelesin lähetystöähän ollaan muuten sulkemassa että jos passiasioissa tai muuten asioitte siellä niin varmistakaa että se on edelleen auki. Ilmeisesti suunnitelma on siirtää se tänne Piilaaksoon... tervetuloa vaan sanon minä, täällähän meitä suomalaisia kyllä riittää! :girl_wink:

Muokattu: , käyttäjä: Pabe
Link to comment
Share on other sites

Tervehdys. Olen uusi jäsen forumilla. K-1 viisumiprosessi ensi vuoden puolella käytiin kihlatun palattua Valtoihin. Muutamia kysymyksiä pyörii mielessä koskien haastattelua helsingin konsulaatissa sekä lääkärintarkastuksesta. Eli, tarvitseeko dokumentit (virka, koulu, rokotus, sotilastodistukset jne..) olla käännettynä englanniksi jo haastattelussa kotimaassa. Ja varmaan rahansäästö jos huolehtii hyvissä ajoin esim. työterveyslääkärin opastamana rokotukset kuntoon ja ajan tasalle. Kiitos.

Muokattu: , käyttäjä: Juha Pekka
Link to comment
Share on other sites

Terve Juha Pekka.

Kun haette K-1 niin etta olet yha Suomessa, laakarikayntisi on jollain lahetyston valtuuttamilla laakareilla Helsingissa.

Listaa siita mita rokotuksia vaaditaan loytyy kylla mm http://travel.state.gov/visa/immigrants/types/types_2994.html#7 tai tuolla tarkemmin lueteltuina www.visajourney.com/forums/topic/333992-required-vaccines-for-mid-20s-male/ eli k-1 on viela sama viisumityyppikin.

Suomen paassa hanki lista rokotuksistasi siina vaiheessa kun sinua pyydetaan varaamaan aika laakarintarkastukseen (vasta kun lahetysto mainitsee siis, eli ei ole hyotya yrittaa teettaa etukateen). Kaytannossa ne koulut joissa olet ollut seka ilmeisesti myos armeija pitaa jonkunnakoisen arkistoinnin rokotteista, eli kysaise koulun ja armeijan kautta rokotustodistusta. Ja jos on lisarokotteita otettu myohemmin, niista tositteet vaikka laakarin kautta.

Laakari joka tekee sen pakolliesn laakarintarkastuksen kaantaa rokotustodistuksesi "laakarisuomesta" "laakariksi" englanniksi, joten ei sinun tarvitse kaannattaa niita.

Virkatodistuksia saa, ainakin isommissa kaupungeissa, englanniksikin. Itse pyysin Helsingin maistraatista useammankin, ja niihin apostillet - helpompi niita on olla mukana pari varakappaletta myohempaa kayttoa varten (eli vaikka AOS, pankkiasoissa ym - siella mihin tarvittaisi birth certificate). Virkatodistuksista on myos olemassa lyhyita ja pitkia muotoja, suosittelisin etta ainakin yksi olisi mahdollisimman pitkassa muodossa ja sisaltaen kaiken.

Eli kysy ihmeessa asuinkuntasi maistraatista tai kirkosta antavatko he virkatodistuksia myos englanniksi, ja ota apostillet peliin myos saman tien.

Suurin osa niista papereista mita tarvitsee kaantaa, riittaa tallainen http://www.visajourney.com/content/translations

Tuo on kauhean pitka dokumentti mutta vastaa moneen kysymykseen http://www.visajourney.com/faq/k1k2visa-application.html

Minnepain USAa aiotte asettua?

Link to comment
Share on other sites

Kiitoksia vastauksista! Sähköpostia lähti usempaan paikkaan. Louisvilleen Kentuckyyn tarkoitus asettua aluksi. Se mietitytti, että onko mahdollisesti vaikeuksia maahantulossa kun visa hakemus vireillä, maaliskuussa kahden viikon matkalle tyttöystävää tapaamaan. Käsitin että esim. työpaikalta hyvä varata todistus että palaan töihin matkan jälkeen.

Link to comment
Share on other sites

Minä kävin viime vuonna viisumiprosessin aikana kuukauden lomalla Usa:ssa ja ei ollut ongelmia. Periaatteessa viisumiprosessin aikana ei saisi vierailla maassa ja meille lakimies sanoi että ei kannata sitä matkaa (tai kuvia siltä matkalta) laittaa K1 todisteisiin mukaan. Osa on maahan mennessä reilusti kertonut tullissa että on viisumiprosessissa, joutunut takahuoneeseen jatkokuulusteluun ja esittänyt siellä todisteet mm. tuo kirje työnantajalta, ja päässyt sitten maahan luvattuaan että poistuu maasta asianmukasesti. Minä päätin että kerron vain jos kysytään tarkemmin ja sanoin tulevani lomalle, kaikki meni hyvin. Otin varalle kaikki viisumihakemusten kopiot mukaan mutta ei tarvinut näyttää mitään todisteita.

Muihin kysymyksiin vielä: Virkatodistuksen saa maistraatista englanninkielellä, se kannattaa pyytää "pitkänä" versiona jossa näkyy myös vanhempien syntymäajat koska jostain syystä vaativat sellaisen. Otin myös yhden apostillella ja pari muuta kappaletta ilman. Koulutodistuksia ei viisumiprosessissa tarvitse. Rokotustodistuksen eli DS-3025 lomakkeen kopion saat itsellesi kun käyt lääkärintarkastuksessa, tarvitset sitä myöhemmin AOS hakemukseesi. Minä ainakin jouduin sen erikseen pyytämään lääkäriltä muuten en olisi saanut sitä. Kannattaa myös tarkistaa varatessa lääkäriaikaa että millaiset rokotustodistukest lääkäri haluaa nähdä. Joku lääkäri halusi terveyskeskuksen kortistoista kopiot lapsuusajasta alkaen mutta se jolla minä kävin hyväksyi myös kansainvälisen rokotuskortin jonka sain työterveydestä. Tarvitset haastattelua varten myös rikosrekisteriotteen jonka saa myös tilattua suoraan englanninkielisenä. Aloin itse keräämään näitä todistuksia ja varasin lääkäriajan joskus kuukausi ennen kuin arvelin saavani haastatteluajan koska en halunnut ihan vanhoja todistuksia viedä mukanani mutta halusin olla heti valmiina kun kutsu tulee. Sain paljon apua tältä palstalta ja ihan tämän viestiketjun alussa on ihan yksityiskohtainen ohje josta näkee mitä prosessissa milloinkin tapahtuu.

Tsemppiä viisumin hakuun!

Link to comment
Share on other sites

Tervetuloa vaan Juha Pekka!!!

Mäkin kävin USA:ssa viisumiprosessin aikana, kerran sinä aikana kun odotettiin NOA2:sta (eli I-129F anomuksen hyväksyntää) ja sitten vielä tulin kahdeksi kuukaudeksi kun oltiin jo saatu NOA2 (tulikin yllättäen nopeammin kun arvioitiin). Kummallakin kerralla meni reissu hyvin, ja olin varannut pomolta kirjeen mukaan että olen tulossa takaisin töihin, plus tietty paluulippu oli valmiina. Tokalla reissulla tosin kuulusteltiin jonkin verran, sanoin että olen tulossa kihlatun luokse ja vielä 2kk visiitti niin sain muutaman kulmakarvan noston ja mulkaisun varotusten ja kyselyjen kera :lol: Mukana oli kopsu kaikista papereista ja kirje työnantajalta jne jne, mutteivät halunneet niitä nähdä. Riitti kun kerroin että ne on mukana.

Rikosrekisteriotetta ei tarvitse kääntää kunhan on tyhjä, eli ei rikoksia. Sen tosiaan taisi saada enkuksi muutenkin. Maistraatista saapi enkuksi virkatodistuksen, ja kuten Pabe sanoi niin pyydä pitempi versio ja pari Apostillellista sekä muutama peruskopsu. Mä kävin ottamassa rokotuksia valmiiks niin kaikki oli valmiina kun saatiin NOA2 ja varasin sillon heti lääkäriajan jonka taisin saada heti seuraavalle viikolle pari päivää ennen mun lentoa USA:han. Suosittelen Eiran lääkärikeskusta ja jos Borgström (muistaakseni se oli nimi?!) on siellä vielä käy sillä, homma on supernopea ja helppo eikä tarvi hommata kopsuja joka terveyskeskuksesta missä on vauvasta asti käynyt ottamassa rokotuksia - Borgströmille riittää siis rokotuskortti jos sulla sellainen on. Kuten Pabe sanoikin niin muista myös pyytää oma kopio todistuksesta, jotta se on sulla hollilla kun tuut USA:han. Haastattelu on simppeli ja helppo, ei mitään ongelmia. Ainoa ongelma mulla oli risa hissi, jouduin kävelemään matkalaukun kanssa ne 5 kerrosta ylös ja alas :-D

Tsemiä sulle prosessiin!!!!

Muokattu: , käyttäjä: *Eve*
Link to comment
Share on other sites

Eve, joko olette muuttamassa uuteen kotiin? Me juuri rempataan tata meidan ekaa oikeaa kotia ja on kylla tosi ihanaa, kun on jotain pysyvampaa!

Laitoin muuten kuvia haista tuonne blogiini, jos haluatte nahda millaisia haita keskella ei mitaan vietettiin :)

Toivottavasti kaikille tulee loistava vuosi 2012! Ja Juha Pekalla onnea viisumin hakuun!

Link to comment
Share on other sites

Kiitos ja mahtavaa alkavaa vuotta sullekin Ellinora!!! Kivaa että jaksoit ja ehdit bloggata sun häistä - mä kävinkin jo tossa oliko se viime vai toissa viikolla kurkkaamassa että olisko siellä kuvia ja kertomuksia juhlista :-) Ootteko vielä täällä jenkkilässä vaiko jo takasin Suomessa?

Ja joo, me ollaan nyt viimeset kaks päivää viety tavaroita uuteen asuntoon!! Toissapäivänä ajettiin Nykistä tavarakuorman kanssa Washingtoniin, ja eilen käytiin metsästämässä lisää huonekaluja - löydettiin tosi hyviä diilejä Craigslistiltä, mm. ruokailupöytä 6-10 hengelle plus 6 puista tuolia yhteensä $200! Valitettavasti itse ei olla vielä voitu olla yötä siellä - siivouksen piti olla valmis torstaina illalla kun ajettiin Washingtoniin, mut kappas sitä ei oltu edes aloitettu!!! (kämppä oli tosi likasessa kunnossa, edelliset asukit ei taineet olla kovin siivousintoisia..) Eilen sitten piti olla valmis alkuiltapäivästä, mutta kun mentiin sinne niin kaveri oli vasta alottanut... Kyllä kiehutti. Jännittää mennä sinne tänään että onko se nyt varmasti viimein muuttovalmis kuten nyt on luvattu, ois niin ihanaa päästä alottaa uusi vuosi yhdessä omassa kodissa!

Ihanaa Uutta Vuotta kaikille!!!!!

Link to comment
Share on other sites

Puuh, takaisin anoppilasta New Yorkin pohjoisosasta (East Amherstista Buffalon lähellä), ja nyt pitäis sitten varautua keskiviikolle haastatteluun. Saatiin appiukolta vähän kuvia aiemmilta jouluvierailuilta yms mukaan muistitikulla, joten on taas lisää todisteita, sekä lentoliput reissulta, jossa matkattiin avioparina. Uudenvuodenyö tuli vietettyä lentokentillä ja lentokoneessa jumissa.

En ole ehtinyt hermostua haastattelustamme vielä, lento myöhästyi kun Philadelphiasta lähtevä kone piti laitevian vuoksi vaihtaa, ja ne ei löytänyt sitten sopivaa konetta Arizonaa lähempää, joten hyväkkäät otti eka ja lensivät koneen puolen mantereen halki (2h myöhässä), ja sitten kun vihdoin oltiin lentokoneessa, kävi ilmi, että kun kenttähenkilökunta ei ollut ajan tasalla, ottivat sitten tietty ja unohtivat, että Seattleen lentävät koneet tarttee de-icing-käsittelyn. Eli hälyttivät sitten porukat takaisin töihin ja lämmittivät glykolit nollista. Meidän piti ehtiä kotiin ennen yhtä paikallista aikaa, ehdittiin kotiin ja nukkumaan neljältä. New Yorkin ajassa kun ollaan, oli tuo siis sisäisen kelloni mukaan aamuseitsemältä. Plus mukana oli mm. uusi joululahjaksi saatu ompelumallinukke ja flunssainen aviomies. Onneksi ollaan kotona! Mies on kipeä, ja aika kuluu sitä ja kotitöitä hoitaessa. Huomenna haetaan kissat kotiin hoidosta.

Nyt sitten haastattelua varten kuvat paperille ja nättiin kansioon, ehkä printataan pari sähköpostia yms, joissa kaverit kutsuvat meitä kylään parina yms... Tuo checklist on aika suppea loppujen lopuksi, koska "any supporting evidence of your relationship" vaihtelee tietty perhekohtaisesti. Ja onneksi kuka hyvänsä meitä tarkkaileva huomaa, että käyttäydytään kuin vastanaineet, jotka on olleet naimisissa jo jonkin aikaa. Meillä on omat omituiset tavat, jotka varmaan on omiaan nolaamaan meidän lapset, jos semmoisia joskus siunaantuu. :girl_haha:

Huomasin, että saatiin uusi K1-hakija tänne. Tervetuloa Juha Pekka. Vastaan muiden kanssa siihen mihin voidaan, jos joku kalvaa mieltä. Palaan hieman myöhemmin perusteellisemman checklistan kanssa, kun saadaan semmoinen aikaiseksi. Nyt mennään Targetiin käymään ostoksilla. Saan ehkä jugurttikoneen. :-X

Link to comment
Share on other sites

Hyvää Uutta Vuotta kaikille! Ja onnea naimisiinmeniöille ja muiden etappien saavuttajille!

Kiitoksia vastauksista! Sähköpostia lähti usempaan paikkaan. Louisvilleen Kentuckyyn tarkoitus asettua aluksi. Se mietitytti, että onko mahdollisesti vaikeuksia maahantulossa kun visa hakemus vireillä, maaliskuussa kahden viikon matkalle tyttöystävää tapaamaan. Käsitin että esim. työpaikalta hyvä varata todistus että palaan töihin matkan jälkeen.

Tervetuloa ja onnea matkaan! Kannattaa varmuuden vuoksi tosiaan ottaa työpaikalta todistus mukaan, jota voi tarpeen tullessa näyttää, että on tosiaan tarkoitus palata takaisin. Parempi ollaa liikaa valmistautunut, kun liian vahan.

Me muuten asutaan miehen kanssa Louisvillen lähellä Taylorsvillessä, molemmat käydään töissä Louisvillessä ja siellä käydään useimmiten shoppailemassa ja elokuvissakin ja muuta. Niin että jos on mitään kysymyksiä, laita tänne tai vaikka privalla.

Link to comment
Share on other sites

Huomenna tähän aikaan tiedetään vähän paremmin, miten meidän GC-haastattelussa meni. Vatsassa kipristelee ja hirveä pelkopaniikkiahdistus päällä, vaikka pitäisi mennä ihan hyvin, ja ei ole hirveästi enää tekemistä huomiselle (mitä nyt vikat kuvat mappiin kuvateksteineen, ja ehkä vielä pari tiliotetta ja laskua miehen pöydältä kasasta, kun semmoisissa on meidän molempien nimet...) :(

Onneksi voin Pabea lohduttaa huomiselle, että se biometrics on aikaavievä odottelun takia, mutta ei varsinaisesti hankala. Muista vaan ottaa Alien Registration Number, Case Number (kaikki, jos niitä on useampia), ja sotu kanssa mukaan, siellä esitäytetään se lappunen, jossa moiset tiedot pitää laittaa, mukaan luettuna rastit ruutuihin että minkä väriset silmät ja hiukset, ja pituus ja paino (oon lihonnut, eli ei innostanut kovasti vastata tuohon... :girl_impossible::girl_haha: ) Ja huomenna ihmetellään yhdessä, miten miulla ja miehellä meni...

Muoks:

Tämmöinen pino tulossa huomenna mukaan. :o

391040_2994235258575_1342983588_33166450_978852331_n.jpg

Muokattu: , käyttäjä: PennyV
Link to comment
Share on other sites

Kiitoksia neuvoista! Tänään kolahti postiluukusta 4 Kpl väestöntietojärjestelmäotetta, maistraatti kertoi tämän korvanneen vanhan virkatodistuksen. Pyysin pitkän version, sisälsi mm. vanhempien, syntymäpaikat/ ajat jne...

Tänään lähtee postiin I-129F paketti, sittenpä se odotus alkaakin.

PS: MiaMaria: Tyttöystävä pyysi kysymään että tiedätkö Louisvillestä mitään kauppaa josta saisi suomalaista ruokaa? :)

Link to comment
Share on other sites

Eve, toivottavasti ootte paasseet jo muuttamaan! Tosi ikavia tuollaisten edellisten asukkaiden sotkut. Meidan talo oli suht hyvassa kunnossa, piti vaan vahan maalailla ja korjata muutama isompi reika.

Me ollaan tosiaan tultu jo takaisin Suomeen, seuraavan kerran varmaan toukokuussa mennaan NYC:ssa kaymaan.

Ja juu, talleen kotiaitina on aikaa bloggailla ;)

Pennylle onnea haastatteluun!

Link to comment
Share on other sites

Tsemppiä Juha Pekka prosessiin.. siitä se lähtee kun paprut lähtee eteenpäin. Välillä meinaa usko loppua mutta kyllä se hyvin menee!

Palailin juuri Biometrics käynniltä ja se meni ihan simppelisti. Paikka oli siisti ja henkilökunta tosi mukavaa. Oltiin siellä puoli tuntia ennen mun aikaa eli 10.30 ja oltiin ulkona virastosta jo ennen klo 11. Taas yksi etappi takana ja nyt vaan ootellaan tuleeko kutsu haastatteluun. Samalla reissulla saimme haettua myös lisää kopioita meidän marriage certificatesta ja nyt voin sitten lähettää yhden Sacramenton toimistoon jotta laittavat siihen apostillen, ja sitten Suomen lähetystöön että rekisteröivät mulle uuden nimen myös Suomessa.

Kiitos Penny vinkistä että tarvitsen myös case- ja alien numerot ym. painot suun muut biometricsissä. Olin lähdössä sinne vaan sen notificationin ja passin kanssa kuten siinä lapussa sanotaan (+ marriage certification koska mulla on eri nimi passissa), enkä todella olis paikanpäällä muistanut mun hakemusten tai muitakaan numeroita. Onneksi huomasin viestisi vielä aamulla. Tästä taas opimme että AINA kaikenmaailman paperit mukaan kun johonkin virastoon menee :D Toivottavasti sun haastattelu meni hyvin!

Link to comment
Share on other sites

Meillä meni noin tunti virastolla haastattelu mukaan lukien. En puhelimesta pura sen enempää, mutta 20 min haastattelun jälkeen tuli myöntävä päätös!

Juha Pekkaa varmaan kiinnostaa tämä, jos intti on käyty, tulet tarvitsemaan käännöksen sotilaspassista. Ne kyseli ekan kolmanneksen haastattelusta mun sotilastaustan takia aika yksityiskohtaisesti, mitä siellä intissä tehtiin.

Muokattu: , käyttäjä: PennyV
Link to comment
Share on other sites

En tiedä auttaako ketään mutta tämmöinen osui silmiin konsulaatin facebook sivulta.

Do you live in the Pacific Northwest and need a Finnish passport? The portable passport machine will be in Seattle during the advance voting for the presidential elections, Jan 14-15, 2012!

Link to comment
Share on other sites

Juha Pekkaa varmaan kiinnostaa tämä, jos intti on käyty, tulet tarvitsemaan käännöksen sotilaspassista. Ne kyseli ekan kolmanneksen haastattelusta mun sotilastaustan takia aika yksityiskohtaisesti, mitä siellä intissä tehtiin.

Tarvitseeko käännättää jo haastatteluun Helsingissä?

Link to comment
Share on other sites

Hippasen pidempi selostus:

Eli kun me aina eksytään matkan varrella, lähdettiin etuajassa kotoa. Ja eksyttiin. Mies sitten muisti tapaamisajan väärin (kun toitotin koko joulukuun, että "meidän pitää olla siellä puolelta!" että se olisi varmasti ajoissa, eikä myöhässä), joten se panikoi parkkipaikalla minuuttia vajaa puolelta ja hihkaisi "keep the change!", kun maksettiin kiskurihinta 7 taalaa tunnin parkista viraston pihassa. :skilletgirl: Osaan jo nauraa, mutta on toi aika roisi tippi, kun mun itselleni tän viikon Starbucks-budjetiksi varaamasta setelistä maksettiin. <_<:lol:

Oltiin turvatarkastuksesta läpi ja ilmoittautuneita noin 10 min ennen käskettyä kellonaikaa, ja istuskeltiin odottamassa noin 15-20 minuuttia. Jaloittelin hieman naistenhuoneelle, jonka aikana meitä ennen paikalle saapuneista noin 6-7 pariskunnasta/perheestä neljä kutsuttiin haastatteluun. Aina hakijan nimellä. Kun sitten hihkaisivat "Penny V", meidät johdateltiin takahuoneeseen, ja istutettiin alas. Virkailija selitti, että hän kysyy pari kysymystä, ja sitten keskustellaan.

Ja paperien tarkastamisen jälkeen seisomaan, ja vannottiin rangaistuksen uhalla, että puhutaan totta. Sitten käytiin suullisesti läpi jokainen kysymys lomakkeesta I-485 sivun 3 puolivälistä alkaen noita "onko sinua pidätetty?", "harrastatko huumausaineita?" jne. Ja kun könttäävät yhteen kaikki partiolaisista (juridisesti "paramilitary organization"?!) armeijoihin ja terroristijärjestöihin samaan kysymykseen, jouduin tietty vastaamaan muutamaan että "yes", ja sitten piti vastata lisäkysymyksiin sotilaspalveluksesta ja vartijanhommista, joissa olin "16. Have you EVER been a member of, assisted in, or participated in any group, unit or organization of any kind in which you or other persons used any type of weapon against any person or threatened to do so?" (kursivointi oma).

Virkailija hieman pahoitteli, että pitää niin tarkasti kysellä, mutta heidän on pakko. Sitten juteltiin vähän siitä, miten tavattiin, ja missä, ja katseltiin meidän kuva-albumia. Ja sain vastata hieman kyssäreihin, kuten aionko mennä töihin ja muuta semmoista.

Meille ei tullut epämiellyttävä olo tapaamisen aikana mistään kysymyksistä tai virkailijan asenteesta, ilmapiiri oli rento. Sitten meidän virkailija napsaisi irti mun I-94 -lappusen passista, ja sanoi, että pistää postissa tilalle green cardin! :o

Me saatiin sieltä mukaan lappunen, jossa oli hakemuslomakkeen numero (I-751) päivämääräväli, jolloin haetaan "removal of conditions", ja neuvoja, kuten että "älkää vahingossa täyttäkö I-90 -lappua, se on väärä" ja että todisteet seuraavaa hakemusta varten riittää "starting today". Eli jos tulee muksuja, tai ostetaan autoa, taloja yms yhteiseksi, niin semmoisia papereita mukaan. Toi meidän virkailijatäti oli mukava, ja todella hyvin selitti kaikki jutut, kuten mikä lomake täyttää, koska, ja neuvoi, että kannattaa USPS:lle laittaa virallinen muuttoilmoitus, ellei sellaista jo ole, että varmasti tulee GC postissa (se tulee kait kirjattuna lähetyksenä). Se kanssa muistutti, että "infopass" appointmentin saa varattua netistä, jos tarttee, eli pystyy maksutta käymään virkailijan puheilla, jos tulee kysyttävää mistä hyvänsä.

Ja loppujen lopuksi minulle vielä kerrottiin, että sitten 2015 alkaen saan hakea kansalaisuutta, jos haluan, mutta ei ole pakko, antoi pikkuisen neuvoja sen suhteen, miten kannattaa menetellä, jos vaikka lapset syntyy Suomessa, ja niin pois päin. Ja hän luetteli vielä GC:n rajoitukset, eli USAsta ei saa olla pois yli vuotta putkeen, ellei halua riskeerata oleskelulupastatustaan, ja yli 6kk oleskelut ulkomailla jo voivat käynnistää tutkimukset. Muuten ei ollut hirmuista eroa. Tietty äänestysoikeus ei kansallisella tasolla kuulu muunmaalaisille ja muuta sellaista, mutta arkipäivänjutut ei eroa kansalaisista.

Ja oikeasti ei tainnut mennä puoltakaan tuntia haastatteluun. :)

En tiedä auttaako ketään mutta tämmöinen osui silmiin konsulaatin facebook sivulta.

Do you live in the Pacific Northwest and need a Finnish passport? The portable passport machine will be in Seattle during the advance voting for the presidential elections, Jan 14-15, 2012!

Wau, toihan tuli kuin tilauksesta! Kiitos suuresti linkistä, olisin muuten missannut! :D

Pitääkin pistää kalenteriin muistutus, ja meiliä lähetystölle, tuon tiedotteen mukaan kun pitää ennakkoilmoittautua. Me suunniteltiin reissua tropiikkiin kunhan saadaan se GC ihan hyppysiin saakka, mutta jos passi on naimanimellä, tulee kaikesta matkailusta helpompaa. Jotkut resortit myös myöntää vastanaineille alennuksia. Pitää tutkailla asiaa... (ja oltiin sovittu etukäteen jo, että kun tropiikissa on käyty, voidaan olla henkisesti valmiita lapsille, jos semmoisia on tullakseen... :rolleyes: )

Juha Pekkaa varmaan kiinnostaa tämä, jos intti on käyty, tulet tarvitsemaan käännöksen sotilaspassista. Ne kyseli ekan kolmanneksen haastattelusta mun sotilastaustan takia aika yksityiskohtaisesti, mitä siellä intissä tehtiin.

Tarvitseeko käännättää jo haastatteluun Helsingissä?

Tarvitsee.

Eli mun tossa lähetystöltä saadussa haastattelukutsussa haastatteluun tuotavien dokumenttien checklistassa kohta 6 sanoo selkeästi, että:

"MILITARY RECORDS: A certified copy of any military record is required."

Pyysin silloin itse meilitse selvennystä konsulaatista, ja käytännössä siis sotilaspassista valokopio käännöstoimistolle, jonka kääntäjä lyö englanninkieliseen versioon virallisen leiman. Minua otti päähän se, että kun sotilaspassi oli Dragsvikista, piti saada kaksikielisen kääntäjän leima, ja kääntäjän pätevyydestä voi olla montaa mieltä. Käytännössä se pyysi minua kääntämään sotilassanaston, ja sitten se löi leiman siihen. Ja jouduin silti maksamaan lystistä noin satasen. :mad:

Tuota ei tule tarvitsemaan ennen K1-haastattelua USAn Helsingin konsulaatissa, mutta saat ennakkovaroituksen takia "shoppailtua" hieman käännöstoimistoja. Kannattaa pyytää tarjouksia useammista paikoista, kun on niin hintavia hommia noi.

(Mä olin sen verran häveliäs, etten kehdannut pyytää ex-poikaystävän iskää kääntäjäksi avioliittoon liittyvissä asioissa, kun sen poika kosi mua aikoinaan. Tuntuisi jotenkin oudolta, että antaa eka rukkaset yhdelle, ja sitten pyytää pari vuotta myöhemmin apua toisen kanssa yhteen järjestäytymisen kanssa.)

Link to comment
Share on other sites

Yhdysvaltain Helsingin konsulaatin lähettämässä emailissa sanovat että " Your military record can be in Finnish language." Voisi tieten kirjoittaa sinne ja kysellä tarkemmin tuosta sotilaspassista.

Virkatodistusten Apostille paperit oli suomen ja ruotsinkielisellä tekstillä, onko yleensä näin?

Muokattu: , käyttäjä: Juha Pekka
Link to comment
Share on other sites

Tänään lähtee postiin I-129F paketti, sittenpä se odotus alkaakin.

PS: MiaMaria: Tyttöystävä pyysi kysymään että tiedätkö Louisvillestä mitään kauppaa josta saisi suomalaista ruokaa? :)

Tsemppia odotukseen!

Suurimmaks osaks taalla on vaan skandinaavista ruokaa tarjolla marketeista, ja sillonkin ruotsalaista, niinku kekseja ja karkkeja :( Pandan lakuja on erilaisissa Party Outleteissa, ja Whole Foods kannattaa aina tarkistaa. World Marketista olen ostanut glogia, joka sekin oli kylla ruotsalaista :girl_sigh: Koitin kirjottaa Fazerin paamajaan, etta mista taalta sais niiden tuotteita ostettua, ja sitten laitoin viestia maahantuojille, mutta taalta ei kuulemma niitakaan saa. Eli tosi huonosti taalta saa mitaan suomalaista.

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.



×
×
  • Create New...