Jump to content
Naimisiin.info

SAA LUKITA! Ohjeita USA:n viisumeiden hakuun K-1 (kihlattu)


Recommended Posts

Milla kielella apostillet on taitaa riippua kaupungista tai maistraatista. Helsingin sielta ainakin on kaikki saanut englanniksi kunhan pyytaa.

Jos siella lahimainkaan on IKEA, sielta loytyy - ruotsalaisessa ja suomalaisessa ruoassa kun ei niin kauheasti eroa ole.

Ja Randalls taitaa olla maanlaajuinen ruokaketju - sellaisessa olen tormannyt jopa Oltermanni-juustoon (en kylla ostanut kun en osta sita Suomessakaan) joten saattaa niilla olla enemmankin salaa.

Myos jos kaupingista loytyy jotain saksalaisia (tai jopa itaeurooppalaisia) ruokakauppoja, niissa saatta loytya jotain mielenkiintoista.

Tuossa on kanssa listaa mita loytyy ja mista, ja saa sita toki aina paivitellakin, muuttuuhan valikoimat aina vahitellen http://usansuomalaiset.maxforum.org/2010/07/20/mista-loytaa-mitakin-suomesta-saatavaa-ruokaa-tai-/

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Täällä Kaliforniassa saa Fazer Minttejä Raley´s /Nob Hillsistä ja olen ostanut jotain skandinaavituotteita Ikeasta (tosin nekin ovat nyt ulkoistamassa ruokapuolen tuotteiden valmituksen amerikkalaisille). Täällä on skandinaavinen kauppa nimeltä Nordic House josta voi myös tilata postitse tuotteita (enemmän Ruotsi/Tanska painotteinen) ja Nykistähän voi tilata ruisleipää postissa sieltä suomalaisleipomosta. Silloin tällöin suomalaista juustoa löytyy Costcosta tai Sawefaystä, ja World Marketista glögiä, näkkäriä, hapankorppuja ja Pandan lakritsaa.

Juha Pekka: Me saatiin aikoinaan K1 viisumista RFE (eli lisäselvityspyyntö) koska meillä oli jotain Suomen sanoja jäänyt meidän papereihin. Siihenhän riittää kun teet käännökset tai joku suomi-englanti taitoinen tuttavasi tekee ne, ja todistaa ne oikeiksi allekirjoituksellaan (jos tarvit ohjeen todistajan tekstistä niin voin laittaa). Minä vainoharhaisena käänsin sitten myös maistraatin leimat ym vaikka ei niitä varmaankaan olisi tarvinut kääntää. Itse asiassa nyt kun olen selvitellyt tätä apostille asiaa Suomen konsulaatille meneviin avioliittopapereihin niin olen tullut siihen käsitykseen että apostillea ei missään vaiheessa viisumipapereissa vaadita (näin luin myös visajourneystä) ja se on itseasiassa Haagin sopimukseen kuuluvien maiden vaatima juttu eli ei Usa:n. Itse olen selvinnyt näin pitkälle ilman apostilleja vaikkakin mulla on yksi virkatodistus apostillella tuolla varalla jemmassa. Onhan se hyvä tehdä kaikki varman päälle kuin sinnepäin.

Link to comment
Share on other sites

Suomalaisista ruoista puheen ollen, onko kukaan törmännyt missään graaviloheen, karjalanpiirakoihin, leipäjuustoon tai lakkahilloon? Mä en muista kyselinkö tästä jo tällä foorumilla vai olikohan se USAn suomalaiset, mutta voi vitsi kun noita ruokia on ikävä. Ruissaria, hapankorppua, suklaita, lakritsaa jne saa helpommin, mutta graavilohi.... Sitä kun ei voi pyytää lähettämään taikka vieraita tuomaan tullessaan. Sama homma muuten aurajuuston kanssa (ai että sitäkin nyt alko tietty tekee mieli), en usko että kukaan haluaisi riskeerata vaatteitaan ja pistää paketillista aurajuustoa matkalaukkuun vaikka kuinka hyvin paketin pakkaisi ilmatiiviisti :-DD.,Virallisia rajoituksia tai kieltoja ei juuston tuonnille käsittääkseni ole?

Ai niin juu Ikean ruokavalikoima on nykyseltään kaipa paljon suppeampi kun oli aikaisemmin, enkä mä ole löytänyt sieltä kaupan puolelta mitään mitä olisin erityisesti halunnut. Ravintolan puoli onkin toinen juttu - siellä tarjoillaan juurikin ihanaista graavilohta!! ja tillisinappikastikkeella höystettynä vielä!! Nammmmmm

Muokattu: , käyttäjä: *Eve*
Link to comment
Share on other sites

Täällä löytyi ainakin Ikeasta graavia lohta pakasteena ja ihan lähiruokakaupassakin oli kylmäsavustettua lohta. Eräs suomalaisrouva tuossa Piilaakson naisten facebook sivustolla varoitteli kovasti tekemästä itse graavilohta koska olivat miehen kanssa viettäneet yhden joulun sairaalassa pahan ruokamyrkytyksen takia hänen tehtyä sitä itse. Lääkäri oli kuulemma ollut aivan kauhuissaan kun oli kertonut itse graavanneensa ja varoitellut että kalat eivät ole täällä niin puhtaita että niitä voisi käyttää, ainoastaan sushi lohi on siihen kelpoista. :girl_prepare_fish:

Karjalanpiirakoita saa täällä joskus suomiseuralta ostaa mutta olen yleensä itse tehnyt. Samoin sain ruisleivänjuuren eräältä suomalaisrouvalta joten sitä voin tehdä nyt itse. Tervetuloa kylään niin voin antaa siitä osan matkaan! Olen kuullut muiltakin että leipäjuustoa on löytynyt kaupoista, ainakin joku Wisconsinilainen yritys sitä tehnyt, mutta en ole itse onnistunut löytämään. Heidän Finlandia -juustoa kylläkin olen nähnyt mutta se ei kyllä ole suomalaisen tyylistä juustoa. En ehkä tohtisi aurajuustoa matkatuliaisina tuoda..hhmm eikös se ole maitotuotteisiin laskettava ja ei sallittu..vai miten? No hajukin tietty voi olla aika mielenkiintoinen laukussa :girl_haha: Trader´s Joes:sa on hyvät juustovalikoimat, en tiedä onko se maan laajuinen ketju ja World Marketista löytyy kaikenlaista muuta kivaa välillä.

Ai niin, lakkahilloa olen kyllä tuonut joskus mukanani ja taisin Ikeassa nähdä sitä ja puolukkahilloa.

Muokattu: , käyttäjä: Pabe
Link to comment
Share on other sites

^Toi kuulostaa siltä, että ovat mahdollisesti makeanvedenlohta käyttäneet. Tietyt viljellyt merikalat on ok, samaten juuri sushilaatuiset. Meillä on Uwajimaya-ketjun aasialaisia marketteja täällä, joista saa ihan sushilaatuista kalaa (ja erilaisia meriöttiäisiä myös livenä. Olen välillä ostanut eläviä rapuja sieltä, kassaneidin kauhuksi :girl_haha: ). Yleensä maustan kalan ja lyön sen fileen pakkaseen 3-4 päiväksi maustumaan, kun pakastaminen myös tappaa joitakin taudinaiheuttajia.

Äitini sanoi laittavansa minulle jossain välissä postilähetyksessä taikinajuuren :-X . Olen jostain lukenut vinkin, että karjalanpiirakkaan saa ruistaikinan kaulittua pastamyllyllä tasapaksuksi, ja tuosta innostuneena taidan haluta hankkia sitten ihan tosissaan senkin vempeleen keittiöön.

Varasin tänään passiajan Seattleen esivaalipäivälle. Joten pääsen äänestämään ja saan uusittua passin naimanimelleni! :girl_dance:

Link to comment
Share on other sites

Kentuckyssa, ainakin Lousivillessa joka on Kentuckyn suurin kaupunki World Marketissa myytavat glogit, nakkarit yms. ovat ruotsalaista kamaa, mutta jossei siita ole niin kovin tarkka. Taalla ei ole Randall's ketjua, eika Ikeaa. Traders Joe kylla just avasi kaupan, mutta en usko etta siella on mitaan erityisen suomalaista, vastaavia juustoja kylla saattaa loytya. Ja sielta pitaa ainakin kokeilla sita nidien omaa parin dollarin viinia :grin:

Muokattu: , käyttäjä: MiaMaria
Link to comment
Share on other sites

Tama lafka tekee karjalanpiirakoita mutta ihan naurettavan kalliilla.

Ennen ostin ruisleivat sielta New Yorkilaiselta myyjalta mutta nykyaan ostan tasta Atlantalaisesta paikasta. Tuli vahan halvemmaksi.

Aura-juustoa en ole kaivannut. Normiruoanlaitossa kaytan perusmarketti-gorgonzolaa. Juustotarjottimelle sitten loytyy parempia juustoja ihan ruokakaupoista.

Wasan nakkaria taalla saa ihan Walmartista, paremmissa ruokakaupoissa on sitten enamman valinnanvaraa.

Laitanpa tahan kaikki ruokalinkkini. Kaykaa tutkailemassa.

Scandia Bread

Nordic Breads

Willy's Products

Nordic House

Scan Select

Scandia Food

Anderson Butik

Gift Chalet

Link to comment
Share on other sites

Onko kukaan kokeillut tehda graavilohta kotona? Kun tuossa ylempana nakyi kaipailuja siita, muistelin nahneeni ohjeen joskus..

ja loytyihan se: http://www.finnguide.fi/finnishrecipes/recipe.asp?c=1&t=6&p=26'>http://www.finnguide.fi/finnishrecipes/recipe.asp?c=1&t=6&p=26 pitaisi olla suht helppoa loytaa lohta tai sen variaatioita mista tahansa ruokakaupasta.

Ja tuolla on paljon muitakin suomiruokien ohjeita http://www.finnguide.fi/finnishrecipes/cat.asp?c=1'>http://www.finnguide.fi/finnishrecipes/cat.asp?c=1

http://www.finnguide.fi/finnishrecipes/

Leipajuustonkin pystyy tekemaan ilmeisesti aika helposti itse. (Taalla pain loytyy monesta kaupasta uunijuustoa nimella Brunuusto, Wisconsissa tehtya) - tuo ei ainakaan nayta monimutkaiselta reseptilta http://www.ruokapedia.com/ruokaohjeet/voileivat-ja-valipalat/leipajuusto/

sitruunamehun pitaisi toimia hyvin juoksuttimena - ricottan ja paneerin tekemisessa on ainakin aina toiminut hyvin.

Link to comment
Share on other sites

^Löysin Wisconsinissa tehtyä leipäjuustoa ihan "Juusto - Finnish cheese" -tyyppisellä nimellä meidän lähikaupasta yhdessä välissä. Tosin kun edellisessä työpaikassa päästiin pomon lappalaisäidin tekemän leipäjuuston makuun (joulutuliaisia!), on paikalliset tuotteet vähemmän herkkuja.

Juustonjuoksutteita (ja melkein mitä tahansa "vanhanaikaisia kodintarpeita") saa luotettavasta lähteestä täällä USAssa mm Lehman's -liikkeestä (linkki vie nimenomaan juustostartereihin, sivustolla on käytännössä kaikki, mitä voisit tarvita, jos eläisit maatilalla isoäidin lapsuusaikana). Kirosin jo itsekseni, kun sellainen puuhella, joka kelpaisi miun mielestä hinta-laatu-suhteeltaan mahdolliseen tulevaisuuden kotiin varahellaksi alueellamme, jossa sähköt katkeilee välillä pariksikin päiväksi (lämpö, ja hellatoiminto uuneineen kiinnostaa, mutta näyttää ihan vaan tavalliselta kamiinatakalta), sanoo "not legal for sale in the state of Washington". :skilletgirl:

Olen sydämeltäni aika maaseudun tyttö, ja semmoiset projektit kuin juuston teko on "tarttis oppia"-listalla. Nyt viime aikoina olen tehtaillut jugurttia itse (se on noin 8-10h projekti, eli ei kannata tehdä ilman jugurttikonetta, jos ei ole kotirouva). Tuumailin jo, että kokeilen seuraavaksi raejuustoa ("cottage cheese"), joka on rasvattomasta maidosta ja sitruunahaposta tehtävissä ihan kotona. Ja näistä projekteista yritän säästää aina heran: jääpalamuoteissa kuutioiksi, ja sitten pussiin tai tupperware-tyyppiseen astiaan, josta niitä saa aamupirtelöiden sekaan. :grin:

Tähän vielä sitten alaviitteeksi, mä en tajua, miten mies kestää näitä mun projekteja, mutta se tuntuu olevan aina hyvin vaikuttunut, kun väsään jotain "muinaisten kotihengetärten hengessä" itse. :wub:

Ja taas pieni muokkaus: Lehman's myy myös mehumaijoja! Luulin jo, että joudun käskemään äidin metsästämään sellaisen, mutta niitä löytyy tältäkin mantereelta: http://www.lehmans.com/store/Kitchen___Juice_and_Beverage_Making___Steamers___8_1_4_Qt_Stainless_Steel_Steam_Juicer___1152245?Args=

Muokattu: , käyttäjä: PennyV
Link to comment
Share on other sites

Yay! Onnittelut Penny!!!

Mulla tuli biometrics-kutsu eilen postissa, ja tottakai buukkasivat ajan sille viikolle kun ollaan Hawaijilla :( ... Eli pitää siis lähettää kutsu takaisin kera pyynnön, että buukkaavat uuden ajan. Toivottavasti ei mene ihan kauheen pitkälle kevääseen se uusi aika!

Link to comment
Share on other sites

Onnea Penny.. kuinka kauan siinä yhteensä meni? Ja tsemppiä Evelle, pelkään että mulle käy samoin green card haastattelun kanssa koska varattiin helmikuun lopulle matka hawajille. Kerro sitten kuinka pitkälle uus aika meni niin tietää vähän kuinka paljon viivästystä tulee.

Ai niin, ja meille kävi sitten niin että perheen lisäystä on tulossa. Vaikka jotenkin aattelin että eihän se nyt heti tärppää että kuukausia ainakin menee.. niin yllätys olikin että ihan heti tärppäsi. Onko kellään tietoa onko green card haastattelussa apua jos lääkäriltä pyytää lappusen että on raskaana?

Link to comment
Share on other sites

Voi ei! :o:D Valtavan suuret iloiset onnittelut Pabelle. Mulla on hirveä vauvakuume, joten olen ihan pikkasen kade, mutta ei miehen kanssa anneta "vahingon" sattua vielä... Ja käy ihmeessä gynellä hakemassa lausunto. Ei se varmasti haittaakaan, vaikka ei välttämättä näy vielä haastatteluvaiheessa päällepäin (riippuu haastatteluajasta, tosin).

Hakemuksen kestosta: Mies lähetti I-129F:n elokuussa 2010, joten menihän siinä lopulta joku 497vrk hakemuksesta green cardin saamiseen ihan korttina. Ja sitten 2014 syksyllä lokakuussa (pistin miehen 35v synttärit meille kalenteriin viitteelliseksi "aikaisintaan"-ajaksi meidän removal of conditions-hakemukselle). Kortti tuli 8vrk sisällä haastattelusta, eli nyt voisi harkita sitten sitä shoppailureissua Vancouveriin Kanadaan, jos tekee mieli. :D

Link to comment
Share on other sites

Onnea PennyV saapuneesta kortista ja Pabe toivotusta jalkikasvusta! Kun on aikanaan tiedossa tarkempi paivamaara, pyyda ihmeessa tuore lausunto silloin laakarilta. Mita enemman yhteista - asuntoa, asuntolainaa, autolainaa, lapsia, pankkitileja ym - sita parempi. Ja kun on erittain ns. tuore projekti, se ilman muuta lasketaan yhteisiksi projekteiksi. :)

Link to comment
Share on other sites

^Eiköhän. Onnittelut Juha Pekallekin. :)

Ja jos sitten ei ole kaikki vaadittu paketissa, sieltä tulee se RFE, eli Request for Evidence.

Mä uusin tänään passin Seattlessa, ja äänestin Suomen presidentinvaaleissa. Nyt Los Angelesin konsulaatilla on sitten mun passi hallussa seuraavat 2-3 viikkoa, ennen kun saan sen takaisin, toivottavasti uuden passin kanssa. Tälläydyin ekaa kertaa suunnilleen miehen firman pikkujoulujen jälkeen meikkejä myöten passikuvaa varten. Saadaas nähdä, millainen tulee. :blush:

Link to comment
Share on other sites

Kiitos onnitteluista. Täytyypä pyytää ensi lääkärikäynnillä lappunen raskaudesta sillä eilen tuli sitten sähköposti-ilmoitus että haastatteluun mennään. Ja vieläpä ystävänpäivänä 14.2. :D Samalla tuli myös ilmoitus että työlupakortti on tulostuksessa ja matkustuslupa on hyväksytty. Nyt sitten keräämää niitä todisteita kasaan.. taas kerran :girl_sigh:

Link to comment
Share on other sites

Heh, jopas sattui hauska päivämäärä teidän haastattelulle Pabe :-) Mullakin meni äänestysreissu helposti - otin vaan lenkille passin taskuun ja poikkesin konsulaatissa mukavan hikisenä pitämässä hengähdystauon ja samalla riipustamassa numeron lapulle. Otin kanssa selvää pikkasen tuosta biometrics-asiasta, ja onneksi Alexandrian officella käy myös walk-init, joten luulen että hilpasen sinne tässä joku päivä ja testaan josko pääsisin näin helpolla, ja ilman erillistä uutta ajanvarausta.

Link to comment
Share on other sites

Juu mulla kävi itseasiassa tuuri tuon päivän kanssa, koska en ainakaan löytänyt haastattelu -kutsusta kohtaa jonka mukaan sen ajan olisi voinut muuttaa. Eli olisin ollut kyllä lirissä jos se olisi sattunut meidän Hawajin matkan ajalle.

Ja jottei tämä olisi liian helppoa, taas tuli uusi pulma eteen :girl_impossible: Listassa haastatteluun mukana tuotavista dokumenteista mainitaan myös puolison syntymätodistus. Meillä se todistus on aikoinaan mennyt K1 hakemukseen ja jäänyt sille tielle, ja uuden hankkimisessa kestää 3-5 viikkoa eli ei ehkä kerkeä jos ei joku ihmeen hyvä tuuri käy. Oliko PennyV teillä tämäkin todistus erikseen mukana, vai onko heillä siellä ne K1 paperit valmiina? Tässä kohdassa nimittäin ei lue perässä että "unless already submitted" niin kuin joidenkin muidenkin dokumenttien kohdalla. Voi hitsin pimpula että alkaa tulla väsy tähän ainaiseen paperien vääntöön. No, jospa tän jälkeen sais vähän aikaa olla rauhassa.

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.



×
×
  • Create New...