Nemona

Suomen rumin kirkko!

249 viestiä aiheessa

Mikä on mielestäsi Suomen rumin kirkko? Tässä tulee muutamia ehdokkaita:

Keravan kirkko, ankea betonimöhkäle, jota ympäristön puut kuitenkin pehmentävät

Kirkko400.JPG

Konalan kirkko

Konalan_kirkko270109.jpg

Järvenpään kirkko taitaa silti vetää pisteet kotiin. Tuota katsoesssa kyllä ruusunpunaiset hääunelmat haihtuvat. Onkohan kukaan koskaan mennyt tuolla naimisiin ja jos, niin miksi?

Jarvenpaan_kirkko020905.jpg

EDIT. Ketjusta on poistettu toimimattomia linkkejä ja kuvia 22.11.2009. Joitakin kuvalinkkejä on myös vaihdettu uusiin

Muokattu: , käyttäjä: safira86

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Aika kamalia.  :o En kyllä itse näkisi meneväni missään tuon näköisessä naimisiin.. Jotain romantiikkaa siinä kirkossakin täytyy olla, jos sellaisessa naimisiin menen.. ::)

Tässä myös muutamia..

Klaukkalan kirkko.. kuva kertoo kyllä kaiken..

Klaukkala_Kirkko.JPG

Katollinen pyhän marian kirkko, minulla tulee tästä enemmän mieleen paloasema kuin kirkko ;)

Ulkokirkko.jpg

Tämä löytyi vallan sivuilta nimeltä suomen rumin kirkko.. Vaasasta

8143010478549440606orig.jpg

Tämä ei ole kamalan ruma mutta ei tästäkään kirkko mieleen tuu..  ::) orivedeltä..

kirkko.jpg

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Voi pyhä äiti. Kävin tuolla suomen rumin kirkko-sivulla ja siellähän oli tuo Vaasan kirkko oikein monesta eri kuvakulmasta. Voi pyhä äiti.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ja vielä siis tarkennus että kyseessä on Vaasan Huutoniemen kirkko ja se edustaa 1960-luvun modernismia, minkä kyllä kuvasta voi päätelläkin. Tässä "virallinen kuva":

336501.jpg

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Aah, aina vain paranee! Tässä virallinen, mahdollismman kaukaa otettu kuva Järvenpään kirkosta:

kirkulko.jpg

Näin kerrotaan Järvenpään kaupungin nettisivuilla:

"Järvenpään kirkko valmistui joulukuussa 1968. Kirkon on suunnitellut arkkitehti Erkki Elomaa. Arkkitehtuuriltaan kirkko edustaa aikansa betonirakentamista. Pelkistettynä ja puhdaslinjaisena se ei jätä kirkossa kävijää välinpitämättömäksi." No ei tosiaankaan.

"Kirkkomme edustaa puhtaimmillaan 1960 luvun betonibrutalismia. Kirkkohallitus on 2004 Museoviraston esityksestä suojelut Järvenpään kirkon 1960-luvun arkkitehtuurin hienona ja pelkistyneenä esimerkkinä. Perusteluissa mainitaan, että rakennuksen suojelu korostaa kirkon merkitystä kansallisen kulttuuriperinnön vaalijana olemisen ohella myös uuden kansallisesti tärkeän kulttuuriperinnön tuottajana."

"Järvenpään kirkko soveltuu myös vihkipaikaksi. Kirkko on selkeä ja käytännöllinen paikka vihkimiselle ja se sijaitsee keskustassa hyvien yhteyksien päässä."

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
"Järvenpään kirkko soveltuu myös vihkipaikaksi. Kirkko on selkeä ja käytännöllinen paikka vihkimiselle ja se sijaitsee keskustassa hyvien yhteyksien päässä."

Kyllä tuossa jo romantikko herkistyy!  ;D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

En saanut kuvaa liitetyksi, mutta Kouvolan kirkko on samantyylinen laatikko kuin tuo Järvenpään kirkko. Olen käsittänyt, että täällä vihkiparit suosivat enemmän toista kirkkoa joka on idyllisemmän näköinen. Mulla meni kauan ennenkuin tajuisin, että se laatikko on kirkkko.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Juu kyllä nuo vetää aika sanattomaksi  :o! ja jos ajatuksena olisi ottaa hääparista kuvia kirkon kera, niin ei hyvää päivää..   ::)  Melkein sama kun ottaisi kuvan jossain kerrostalo/betoniviidakossa. ;D

Modernia tai ei, tuollaiseen minua ei saisi edes normaaliin jumalanpalvelukseen!! :-/ Kyllä sen kirkon pitää kirkolta näyttää!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kuopion Alavan kirkko kuuluu samaan sarjaan. Sääli, etten löytänyt kuvaa kirkosta toiselta sivulta päin, se on vieläkin rumempi. Pelkkää likaista betonia.

078.jpg

Alavan kirkko rakennettiin vuonna 1969. Tyylillisesti kirkko on varsin karu, mutta sisältä sen harmaiden kiviseinien ja alttarikeskeisyyden on sanottu tuovan mieleen jotakin alkukirkon aikaa uhmaavasta yksinkertaisuudesta. (Kuopion srk:n sivuilta)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ohhoh.. kyllä ne arkkitehdit osaa.. ;D ehkä aikanaan on ollut moderneja ja ainakin tekijästä hienoja.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
En saanut kuvaa liitetyksi, mutta Kouvolan kirkko on samantyylinen laatikko kuin tuo Järvenpään kirkko. Olen käsittänyt, että täällä vihkiparit suosivat enemmän toista kirkkoa joka on idyllisemmän näköinen. Mulla meni kauan ennenkuin tajuisin, että se laatikko on kirkkko.

Mullakin meni kauan ennen kuin äkkäsin sen tarkoituksen...

Tämä "viehättävä" Kouvolan kirkko oli muinoin Hesarin Nyt-liitteen Kuin kaksi marjaa -palstalla, vastaparinaan Kouvolan Etola  ;D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Kuopion Alavan kirkko kuuluu samaan sarjaan. Sääli, etten löytänyt kuvaa kirkosta toiselta sivulta päin, se on vieläkin rumempi. Pelkkää likaista betonia.

Alavan kirkkoa eli "Piruntorjuntabunkkeria" olin minäkin tähän ketjuun tarjoamassa... :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tervetuloa Porin Ruosniemen yläast- eikun siis kirkkoon! Erikoinen yhdistävä piirre monessa "modernissa" kirkossa on korkean työmaahäkkyrän päälle pykätty risti.

Ruosniemen_kirkko170706.jpg

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tällaisia neuvostokolosseja näin viimeksi Pietarin laitamilla! Suomen oma sosialisminylistysmonumentti löytyy näemmä Tampereen Kalevasta.

Kalevan_kirkko270805.jpg

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

En osaa päättää onko tämä ruma vai vaan omituinen. Äänekosken Hietaman kirkko:

Hietaman_kirkko180806.jpg

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Epäilisin tätäkin kouluksi, ellei tekstissä kerrottaisi kyseessä olevan Jyväskylän Huhtasuon kirkko.

jklhuhtasuoiso.jpg

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Aah, aina vain paranee! Tässä virallinen, mahdollismman kaukaa otettu kuva Järvenpään kirkosta:

kirkulko.jpg

Sivukuva kirkosta, tuota edessä olevaa mäkeä on tullut lapsena laskettua talvsin pulkalla monen monituiset kerrat  ;D

En kuulu ev.lut. kirkkoon, mutta tuo kirkko on tuttu kaikista koulun kevät- ja joulukirkoista. Muistaakseni eteisaula on tumma (jos ei nyt ihan musta) väritykseltään, lattiakin jotain tummaa ruskeaa laattaa. Ainut koristus on puinen krusifiksi (tai oli ainakin silloin lapsuudessani). Seinille on jätetty "koristeeksi" betoniin painuneet tukipuista jääneet painaumat, niitä on vähän siellä täällä  ;D Joku lukioaikainen luokkakaverini meni tuolla kyllä mielestäni naimisiinkin. Mutta ehkä heillä kirkossa vetosi joku muu kuin ulkonäkö ;)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Herranen aika!!!Ja mä luulin että meidän kaupungin pääkirkko on ruma,mutta ei.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Alavan kirkko rakennettiin vuonna 1969. Tyylillisesti kirkko on varsin karu, mutta sisältä sen harmaiden kiviseinien ja alttarikeskeisyyden on sanottu tuovan mieleen jotakin alkukirkon aikaa uhmaavasta yksinkertaisuudesta. (Kuopion srk:n sivuilta)

Voin hyvin kuvitella sen tilanteen kun Alavan kirkkoa pitäisi jotenkin kommentoida nettisivuilla ja nettisivutiimi yrittää löytää asiaan ratkaisun:

-Hei mitä mieltä ootte, pitääkö laittaa kuva vai voidaanko vain mainita että tällainen on?

-Pakko sinne on se kuva laittaa, ja vähän sen historiasta kanssa.

-Okei, nyt mulla on sen rakennusvuosi tässä. Pitäiskö sitä jotenkin kommentoida?

-Pakkohan se on, keksikää nyt jotain positiivista!

-Miten ois "harmaa värimaailma kuvastaa nykyihmisen ikuista taivalta arjen loskassa"?

-Vähän liian ankea. Entäs "Karu tausta korostaa dramaattisesti jumalallista loistoa ja valoa"?

-Liian hurskas. Hei mä keksin! "Kirkko tuo mieleen alkukirkon aikaa uhmaavan yksinkertaisuuden"!!!

-Aivan mahtava! Se laitetaan! He he, aikaa uhmaavan yksinkertaisuuden, aika hyvä heitto!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kiitos miukulainen-84, minä se olen vain niin kömpelö kuvien kanssa ;D.

Titine oletkos käynyt kirkon sisällä? tyttäreni pääsi siellä kesällä ripille ja hämmästyin kun astuimme sisälle. Ei se sisältäkään näytä kirkolta. Onhan siellä alttari, mutta perinteisten penkkien tilalla on selkänojalliset tuolit ja olikohan siellä kokolattiamattokin kaikkialla ::). Sen muistan, että kauhean kuuma oli siellä kun isoista ikkuinoista paahtoi aurinko ja sisällä oli valtavasti ihmisiä. :D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

lauritsalankirkko1b_project.jpg

No nyt sain kuvankin liitettyä, eli tässä olisi toinen ruma kirkko eli Lauritsalan kirkko Lappeenrannassa. Kirkossa on sisäseinätkin sellaista harmaata betonia, joissa ihme koloja.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Nemona: Just noin!  ;D *miksei täällä ole hymiötä, joka kierii lattialla ja pitelee vatsaansa?*

Lauritsalan kirkko tuo jostain syystä mieleen Calgaryn olympialaiset...  ::) En kyllä tajua miksi...  ;D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mullakin tulee Lauritsalan kirkosta mieleni ensin mäkihyppy.  :D Tämä kirkko on vanha kotikirkkoni.  :-X

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään