Nuppis

Tampereen kirkot - kokemuksia

150 viestiä aiheessa

Ellinoora27

Olen itse ylöjärveltä kotoisin, ja voin sanoa että kirkko on tosi kaunis! Mielestäni se on romanttinen, ei liian iso eikä kolkko.  Puukirkko on muutenkin lämminhenkisempi, kivikirkko taas juhlallisempi.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tiedoksi, jos jollekin olisi hyötyä:

"Finlaysonin kirkon remontti siirtyy vuodella eteenpäin. Kirkko suljetaan peruskorjauksen vuoksi vasta syyskuun alussa 2007."

Itse päädyttiin pähkäilyn jälkeen kuitenkin sitten Aleksanterin kirkkoon, mutta ehkäpä jollekin muulle tuolta löytyy sitten oma kirkko.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
:o Ai, että remonttia siirrettiin. Pitäisiköhän tässä vielä vaihtaa kirkkoa, kun oli alkuperäinen suunnitelmamme astella vihille siellä...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

selasin ketjun läpi ja mulla nyt ihan pasmat sekasin, eli varattuna on Aleksanterin kirkko toukokuussa 07, joten onko tietoa nyt siitä remontista...siis onko silloni joku remontti???   :-?oon ollut ihan levollisin mielin kaikissa häihin liittysivvä asioissa, mutta käyppä nyt sitten täälä selaileen näitä ketjuja niin menee kaikki ihan nurinkurin ja tulee kaikkia yllätyskäänteitä...voi kertakaikkiaan...  ::)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä on myös häät toukokuussa 07 ja yhtenä vaihtoehtona oli Aleksanterin kirkko. Seurakuntatoimistosta sanottiin, että remontti on silloin pääosin ulkopuolella. Sisällä saattaisi olla esim. joitakin yläkertaan vieviä portaita peitetty muovilla tms. mutta kovin paljon remontin ei pitäisi sisällä näkyä. Päädyttiin kuitenkin Viinikan kirkkoon, ei tosin pelkästään remontin takia. Tällaista infoa minä sain heinäkuussa, tuntuu vain kovin vaihtelevan tuo tieto riippuen siitä kuka kysyy ja koska...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mielestäni Kalevan kirkko on aivan ihana paikka, se on uniikki taideteos. Mielipiteet siitä jakaantuu: toiset rakastaa (niin kuin minä :-X ) ja toiset taas ei voi sietää. Jotkut pitää rakennusta liian kolkkona ja onhan se vähän kolkonnäköinen ulkoapäin. Mutta sisältäpäin se onkin sitten jotain ihan muuta! Eikä siitä niin paljon saa irti, jos ei tiedä rakennusvaiheista, käytetyistä materiaaleista ym. Mitään tässä kirkossa ei ole tehty muuten vaan, jokaiselle pikku yksityiskohdalle on tarkoitus. Ja niitä "näkymättömiä" yksityiskohtia on paljon, mutta niitä ei noin vaan itse huomaa.  

Niin ja tiedoksi kaikille, jotka ovat kuulleet, että kirkko on kalan muotoinen: sitä se ei ole! Pietilä suunnitteli sen alunperin koivunlehden muotoiseksi ja kala-symboliikka tuli mukaan vasta kirkon valmistumisen jälkeen, ilmeisesti seurakuntalaisilta.

Olen ollut oppaana sekä Tuomiokirkossa, että Kalevan kirkossa, ja olen kuullut monen ihmisen vertailevan, kumpi on kauniimpi. Mielestäni vertailu näiden kahden välillä on mahdotonta, sillä nämä kirkot edustavat erilaisia tyylisuuntia. Tuomiokirkon valttikortteina ovat tietysti sen maalaukset ja kansallisromantiikka. Mielestäni heikkouksia (häitä ajatellen) ovat taas kylmyys, kosteus ja myöskin se, että kirkossa on mihin tahansa vuodenaikaan tosi hämärää. Henkilökohtaisesti haluaisin oman hääkirkkoni olevan valoisa paikka. Juuri tämä valo on Kalevan kirkossa aivan omaa luokkaansa. Kirkossa on 18 lattiasta kattoon ulottuvaa ikkunaa ja seinät ovat pellavan värisiä, joten kirkossa on valoisaa vuodenajasta ja ilmasta riippumatta.  Niin ja lämmityskin toimii  ;D Kirkko muistuttaa meitä luonnon yksinkertaisesta ja pelkistetystä kauneudesta ja 30m korkea katto luo vaikutelman omasta pienuudesta. Kesällä pääsee myös kellotorniin katselemaan maisemia hyvältä paikalta. (siis hissi löytyy  ;D)Niin ja pieni, valoisa ja tunnelmallinen kappelikin löytyy  :) Urut ovat myöskin aivan mahtavat ja kuulostavat aivan upeilta kirkkosalin mahtavan akustiikan takia.

Ääh, jaksaisin puhua Kalevan kirkosta loputtomiin, mutta pointtina tässä oli se, että se on harkitsemisen arvoinen paikka vihkimiselle. Omalla tavallaan se on ainakin Tampereen, ellei koko Suomen kaunein. Nämä ovat tietysti taas mielipidekysymyksiä, mutta kannattaa joka tapauksessa tutustua rakennukseen.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Ääh, jaksaisin puhua Kalevan kirkosta loputtomiin, mutta pointtina tässä oli se, että se on harkitsemisen arvoinen paikka vihkimiselle. Omalla tavallaan se on ainakin Tampereen, ellei koko Suomen kaunein. Nämä ovat tietysti taas mielipidekysymyksiä, mutta kannattaa joka tapauksessa tutustua rakennukseen.

Juu, mä kanssa liputan Kalevan kirkon puolesta...Ei ehkä niitä perinteisimpiä kirkkoja, mutta just mitä mainittitkin, että aivan ihanan valoisa ja jotenkin avaran tuntunen...Meillä se oli kakkosvaihtoehtona, heti keskustorin Vanhan kirkon jälkeen  :-X  Vaikka mä kyllä yritin miehelle useaan otteeseen tarjota myös Hervannan kirkkoa  ;D :P ...Ei kelvannu.... ::)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meidän piti vaihtaa aleksanterin kirkko pois, kun luin aamulehdestä remontista. onneksi saimme toukokuulle vielä kakkosvaihtoehtomme, keskustorin vanhan kirkon  <3

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meidät vihitään messukylän vanhassa kirkossa kesäkuun alussa :)  :-X

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mitkä Tampereen kirkoista on nyt remontissa tai menee remonttiin 2007-2008 aikana? Häitä suunnitellaan 2008 kesäksi. Mitähän kirkkoa sitä kannattaisi siis harkita... :-/

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Halinalle82, ainakin Finlaysonin kirkon remonttia on siirretty, joten se on remontissa syyskuu2007- toukokuu 2008. Näin luin kirkon nettiuutisten arkistosta.

Aleksanterin kirkko siirtyy keväällä 2007 remonttiin, mutta en tiedä kestääkö se yli vuotta.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Halinalle82, ainakin Finlaysonin kirkon remonttia on siirretty, joten se on remontissa syyskuu2007- toukokuu 2008. Näin luin kirkon nettiuutisten arkistosta.

Aleksanterin kirkko siirtyy keväällä 2007 remonttiin, mutta en tiedä kestääkö se yli vuotta.

Onneksi tässä on vielä hyvin aikaa pähkäillä ja käydä katsomassa itelle mieluisia vaihtoehtoja, kun varaaminenki onnistuu vasta vuotta ennen häitä.  ;)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Kaipailisin kokemuksia Messukylän vanhasta kirkosta siellä häitään viettäneiltä tai siellä vieraina olleilta. Oliko siellä kesäaikaan kylmää tai ahdasta?

Olen ollut vieraana (siskon häissä) Messukylän vanhassa kirkossa kaksi vuotta sitten. Vaikka oli sateinen päivä, ei mitenkään jäänyt mieleen että siellä olisi kylmä ollut. (Tosin jouluhartaudessa siellä kerran ollessani oli kyllä varpaat irrota. Talvella kirkko on siis aika kylmä.)

Siskon häissä oli noin 50 vierasta ja kaikki mahtuivat kirkkoon hyvin, enemmänkin olisi mahtunut. Onhan se kiva että on tiivis tunnelma.  

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kaveri tuossa puhui, että Tampereella olis joku päivä, milloin seuraavan vuoden kirkkoaikoja saa varata. Onko tuo totta vai voiko kirkkoja varata vaikka kaksikin vuotta etukäteen?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ei voi. Varaus riippuu siitä koska häät on. Kirkon saa varata vuotta aiemmin, sen kuun ensimmäisenä päivänä kuin häät ovat. Eli meillä oli häät 12.8.2006 joten kirkko varattiin 1.8.2005, joka oli ensimmäinen mahdollinen varauspäivä.  :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Okei, kiitti tiedosta.. Ei tarvitse siis vielä kirkon suhteen panikoida  :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Osaako joku kertoo saako keskustorin Vanhassa kirkossa heittää ruusunterälehtiä tai lähinnä että pitääkö ne sit lakasta pois sen jälkeen??

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Nuski tarkotatko, että ulkona heitellään ruusunlehtiä? JOs en ihan väärässä ole niin missään tampereen kirkoissa ei saa heitellä mitään. Kannattaa ehkä soittaa ja varmistaa joltain vahtimestarilta. voi olla että siltikin on kirkkokohtaisia eroja :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tietääkö kukaan saako Tampereen Vanhan kirkon edessä heitellä riisiä?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

ihan niinkuin toistaisin itseäni, ;) mutta ymmärsin sen ohjeen niin, että missään tampereen kirkoissa ei saa heitella portailla mitään. Eli tämän logiigan mukaan myöskään vanhan kirkon portailla ei saa heitellä mitään. heillä lienee nämä säännöt yhtenäiset jokaisen kirkon kohdalla. Suosittelen kyllä varmistamaan tätä asia suoraan kirkkoherranvirastosta tai jostain sieltä.:)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä oli häät viimekesänä Finlaysonin kirkossa. Kirkon portaille ei saanut heittää riisiä, mutta portaiden jälkeen pihalla riisin heitto oli sallittua. Kuvittelisin että samat säännöt pätevät kaikissa Tampereen kirkoissa. Niin, ja tämä heittoasia varmistettiin muistaakseni Finlaysonin kirkon suntiolta.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä on varattuna Messukylän vanha kirkko 30.6.2007. En ole päässyt itse siellä käymään, mutta tietääkö joku, kuinka monta vierasta kohtuudella mahtuu istumaan penkkeihin? Meillä on tulossa n. 120-130 vierasta. Onkohan paikka liian pieni? Vastaattehan pian...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

^ Kyllä varmasti Messukylän vanhaan kirkkoon mahtuu 130 ihmistä. Meillä oli n. 80 vierasta, eikä kirkko ollut edes puolillaan.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Olen ollut Messukylän vanhassa kirkossa häissä, joissa oli hieman yli 100 henkeä ja hyvin vielä jäi tilaa. Lisäksi kyllä se sopu sijaa antaa  :D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Aamulehden uutinen Finlaysonin kirkon remontista:

"Finlaysonin kirkko sulkee ovensa syyskuussa peruskorjauksen vuoksi. Kirkossa uusitaan muun muassa lattia, lämmitys ja maalataan penkit. Kirkon remontti kestää noin vuoden.

Jo nyt on alkamassa lisätilan rakennus kirkon viereiselle tontille. Sinne tehdään uudet sosiaali- ja wc-tilat. Uusi tila yhdistetään kirkkoon lasikäytävällä.

Peruskorjauksen, lisätilan ja lasikäytävän kustannusarvio on yhteensä noin 1,4 miljoonaa euroa. Kaikkiaan remontti kestää noin puolitoista vuotta."

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään