Jump to content
Naimisiin.info

Polttareita järjestettäessä tärkeä huomioida! (yhdistetty)


SportyGirl

Recommended Posts

Itse olen ollut pari kertaa kaasona, ja täytyy myöntää että stressin taso on ollut kova, morsiamen vaativan luonteen vuoksi ja siksi ettei niistä polttareista olisi tullut mitään ilman kovaa työtä. Eikä kukaan halua olla vastuussa epäonnistuneista polttareista! Tuskin kukaan marisee turhasta? Omalla kohdallani en tuntenut edes puolia kutsutuista ja loppujen lopuksi päädyin itse maksamaan huomattavia kuluja hankalien vieraiden vuoksi enkä halunnut hermostuttaa morsianta.. Helpolla en enää uudelleen suostu kenenkään kaasoksi :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • Replies 57
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Lapset oli jo aikaisemmin mainittukin, mutta huomioikaa myös lemmikit ja niiden hoitoon varautuminen. 

 

Samoin se, jos morsiamella on joku lääkitys, vähintään pitää pystyä ottamaan lääkkeet mukaan. Jotkut lääkkeet voi olla ehdoton nounou alkoholin kanssa, eli jotain muuta kuin dokausta jos epäilee että tällainen voi olla tilanne. Sulhaselta varmaan saa tähän selvitysapuja.

 

Lisäksi itse olen sitä mieltä, että polttareiden etäisyys häistä tulee olla sen verran, että mahdolliset vauriot ehtii parantua. Eli siis jos on suunnitteilla pelkkä rauhallinen morsiussauna, voi huoletta järjestää lähempänä häitä tämän asian suhteen. Sen sijaan jos on kovin liikunnalliset/extremehenkiset polttarit tulossa, suosiolla kauemmas häistä. Paintballit, seinäkiipeilyt, tankotanssit, pallopelit, kamppailulajit yms voi aiheuttaa tosi helposti mustelmia (isoja, nimim. kokemusta on) ja harva varmaan haluaa olla kaikki kädet ja selkä siniruskeina häissään sekä kaikissa niissä kuvissa, mitä vuosiksi eteenpäin niistä jää. :D Voimakkaat kasvohoidot ja tällaisethan suositellaan muutenkin tekemään suosiolla viikkoa-paria ennen häitä (jos siis häihinsä sellaisella varautuu). Nämäkään siis eivät ole yleensä hyviä edellisillan polttareiden ohjelmia, en tosin tiedä järjestääkö kukaan enää nykyään sellaisia.

 

Tietty morsiussaunallakin voi katkaista jalan, mutta ihan kaikkeen nyt ei pysty tietenkään varautumaan. :)

Link to comment
Share on other sites

Ai niin, toista ketjua lukiessa tuli vielä mieleen. Jos morsmaikkua on tarkoitus hakea töistä, tämähän toki pitää sopia pomon kanssa, mutta kannattaa samalla myös varmistaa, miten se vaikuttaa. Jos vaikka on puoli päivää pois töistä, antaako pomo tämän ilmaiseksi hyvää hyvyyttään, pitääkö morsiamen tehdä se takaisin myöhemmin (voi olla ikävä lisä hääkiireiselle morsiamelle jos täyttä viikkoa joutuu pidentämään vielä ekstratunneilla) vai otetaanko se palkasta. En tiedä, mikä näissä yleensä on käytäntö, mutta näitä asioita ei kannata olettaa eikä järjestää morsiamelle ikävää yllätystä polttareiden jälkeen.

Link to comment
Share on other sites

Lapset oli jo aikaisemmin mainittukin, mutta huomioikaa myös lemmikit ja niiden hoitoon varautuminen. 

 

 

 

Tätä minäkin peräänkuulutan! Olen omille kaasoilleni sanonut, että polttaripäivämäärä pitää kertoa sulhaselle, jotta osaa varautua oleen sopimatta siihen mitään tähdellistä. Koirat ei voi jäädä yksin koko viikonlopuksi  :o Sitten pyysin kaasojani ilmoittamaan päivän myös bestmaneille, ettei meidän polttareita vahingossakaan pidetä samana viikonloppuna juurikin koirien hoidon takia...

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Itse sekä morsiamena olleena että nyt myöhemmin kaason roolissa annan pari vinkkiä, joita ei ole vielä tullut. Jos kaikki ihmiset eivät ole facebookissa, yksi hyvä tapa sopia aikataulu on supli.com -palvelu. Esimerkiksi omalla kohdallani ollessani morsian minulta kysyttiin vapaat viikonloput ja sitten niistä tuon palvelun avulla sopivat kaaso+vieraat ajankohdan. Tämä ajankohta kerrottiin puolisolleni, mutta ei minulle, koska pidän yllätyksistä.

Puolison apua kannattaa käyttää esim. aikataulujen varmisteluissa, ettei hän vahingossa suunnittele jotain samaan aikaan ja huolehtii siitä, ettei morsiankaan suunnittele mitään, jos morsian ei tiedä päivää etukäteen.

Sitten muuta: Jos kaikki polttarivieraat eivät ole tuttuja keskenään, kannattaa kaikkien suhteita ja muita kysellä monessa vaiheessa ja kysyä tyyliin "tunteeko kukaan alan X ihmistä", jotta saisi jotain juttuja listahintoja halvemmalla.

Sitten yksi asia: varaa joka ikinen tavara valmiiksi ja tee lista jokaista esinettä myöten. Merkitse myös listaan kenen vastuulla on hoitaa mikäkin esine. Olen ollut vieraana polttareissa, joissa esim. piknik-vilttiä ei ollut lainkaan, kun kolme eri ihmistä luulivat, että jonkun toisen tehtävä on tuoda. Samanlaisia unohduksia on käynyt mm. saksien ja muun pientavaran kanssa. Ja silloin, ku niitä tarvitaan, ei tietenkään mitään kauppaa tms. ole lähellä josta saisi ostettua sen unohtuneen esineen.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Olen ollut vieraana useissakin polttareissa ja mielestäni yksi tärkeimpiä juttuja vieraan kannalta on saada infoa polttareiden kulusta. En pistä vastaan, jos kaaso/kaasot haluavat itse järjestää kaiken, mutta vieraana olisi kiva tietää mitä tapahtuu ja mihin seuraavaksi mennään, ettei tarvitse lähettää morsianta vessaan/tupakalle, että voidaan vieraille salaa hätäisesti supattaa seuraava ohjelmanumero. O.o Lisäksi olisi ihan suotavaa suunnitella polttarit sen mukaan, montako ihmistä on tulossa ja mitä he ovat valmiita maksamaan. Eräät polttarit oli kaaso suunnitellut niin, että kaikki kutsutut tulevat, ja kun kävikin niin, että vain puolet pääsi paikalle (osa oli heti ilmoittanut ettei pääse, mutta ilmeisesti kaaso oli jo kaiken suunnitellut ennen kuin edes kysyi halukkuutta osallistua), niin hintakin pompsahti puolella. Opiskelijabudjetilla elävälle aika ikävä ylläri. >.<

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Myös polttareiden aloitus on hyvä viilata viimeisen päälle. Meillä oli toivomus että oltaisiin miehen kanssa yhdessä matkattu toiselle paikkakunnalle (kaikki muut olivat sieltä). Loppujen lopuksi homma meni -ilmeisesti väärinkäsitysten vuoksi- siten että morsian ajoi yksin autolla n.300km kun taas samaan aikaan sulho haettiin kotoa ja kuljetettiin äijäporukalla samaan kaupunkiin sinne 300km:n päähän. En ollut ikänä ajanut noin pitkää matkaa yksistäni - olin hyvin väsynyt ja nälkäinen sekä tunneherkkä/surullinen kun pääsin perille. Eikä sitä auttanut hassunkuriset vaatteet joissa piti kulkea keskellä lauantairuuhkaa ison kaupungin keskustassa... Onneksi polttarini järjestivät ystäväni - menimme pian syömään ja päivän mittaan fiilikseni nousi. Loppujen lopuksi päivä oli kiva. Alun tunnekuopan ja ostarin toiletissa nyyhkimisen olisin vaan jättänyt pois...

Ystävät ovat ystäviä juuri sen takia että heidän seurassaan olo paranee, muun muassa. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...



×
×
  • Create New...