sammaltuppo

Lohikeittoko merkki halpishäistä??!!

114 viestiä aiheessa

näin ammattilaisen näkökulmasta katsottuna lohikeitto laadukas ja hyvä ruoka varsinkin tuohon tyyliin sopiva. Varmista kala-allergikolta kuinka allerginen hän on. On eri asteisia allergioita, joku voi olla kalalle niin allerginen,ettei voi olla samassa huoneessa kalan kanssa. Ja muista tähdentää pitopalvelulle, että yksi vieraista on kala-allerginen. Ottavat tämän huomioon käsitellessään kalaa ja muita raaka-aineita. Meidän yrityksessämme tehdään allergisten vieraiden ruoka täysin erillään muista ruuista ja vain yksi henkilö tekee tämän ruuan, jolloin vältetään muiden raaka-aineiden mahdollista kosketusta.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Minua on alkanut hirvittämään meidän kalakeitto menu. Tarjolla on siis lohikeittoa ja kahta eri salaattia sekä rieskaa. Kun olen kuunnellut tuttavien kommentteja muitten häistä ja lukenut rivien välistä ketjuja, niin tulee aika paha mieli, kun ajatellaan ihan yleisesti, että lohikeitto on halpis ruokaa häissä ja että siitä tulee automaattisesti mieleen, että ruokaan ei ole panostettu ym. :unsure:

Tosi on, että lohikeitto on ainakin meidän paikassa se halvin vaihtoehto, mutta jos seuraavaan menuvaihtoehtoon pitää laittaa 1000e lisää rahaa, niin ei kiitos. Ja mielestäni lohikeitto on ihanaa ja juhlaruoka ennen kaikkea.

Tällaisia lauseita kuulee "ei oltu panostettu häihin rahallisesti, kun siellä oli vain lohikeittoa", "eikö joku muu ruoka olisi parempi teidän häihin, kuin se iänikuinen lohikeitto".... :o

Tuleeko muille lohikeittoa? ja jos ei niin oletteko samoilla linjoilla noitten äskeisten kommenttien kanssa? mitä ajatuksia lohikeitto toisten häissä tuo teille vieraana?

ja vielä.. välissä kun olen tätä asiaa perheelleni harmitellut tulee tälläista "nooh, älähän nyt... kyllä se keitto on ihan hyvä"... :(

Ei missään nimessä ole merkki halpishäistä, jos ruoka on tehty kunnolla. Mielestäni keiton lisäksi muutama hyvä salaatti ja hyvää leipää ja levitettä niin kyllä varmasti kelpaa. Siskoni oli kerran häissä joissa tarjottiin kahta keittoa (lohi ja liha, ihmiset saivat siis valita kumpaa ottavat), lisäksi oli leipää (kahta erilaista) ja riisipiirakoita, en muista oliko salaattia. Sitten kahvilla oli kakku, pikkuleipiä ja pullaa (taisi olla ehkä kahvikakkuakin). Iltapalaksi oli sitten kahta eri salaattia, suolasta piirakkaa ja makkaraa (lisäksi oli vielä jotain pientä mutta en muista mitä). Siskoni sanoi että ruoka oli tosi hyvää ja maha tuli täyteen. Eihän missään nimessä ajatellut että keitto ruokana olisi ollut merkki siitä että hääparin juhlat olisivat olleet merkki halpishäistä. Tärkeintä on että ruoka on hyvää ja sitä on tarpeeksi.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Syy siihen, miksi moni saattaa pitää lohikeittoa ns. halpisruokana, on se että se on usein tehty jostakin vähemmän laadukkaasta lohesta (esim. kirjolohesta) ym. aineksista. Keittojen ideahan alun perin on kai ollutkin juuri se että siihen voidaan käyttää vähän heikompilaatuisia aineksia...

Jos lohikeitto on laadukkaasta lohesta tehty, se sopii vallan hyvin juhlaruuaksi. Muistakaa sen kanssa panostaa myös johonkin hyvään leipään!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Lohikeitto kuulostaa juuri mainiolta ja teemaanne sopivalta.

Kerran olen juhlissa saanut lohikeittoa ja oli niin hyvää, että pesi monet häämenut, mitä olen syönyt. Oli kermaista ja suussa sulavaa. Muistakaa vaan varata PALJON keittoa! Hyvään lohikeittoon tulee himo :D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minusta lohikeitto ainakin kuulostaa enemmän omaperäiseltä vaihtoehdolta kuin halpisvaihtoehdolta. Itse en ainakaan ole törmännyt häissä lohikeittoon, eikä minulle tulisi mielenkään että "nyt on kyllä säästetty ruuassa kun on vaan lohikeittoa" ainakaan jos on kunnon leipää keiton kanssa. Lohikeitto on sitäpaitsi erittäin makoisaa ainakin hyvin tehtynä :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ehkä lohikeittoa ihmetellään siksi että se nyt on edullinen vaihtoehto ja vieraat ostavat nykyään tosi kalliita lahjoja hääparille ja haluavat näin ruualta "vastinetta" rahoilleen. En nyt itse tähän tyyppiesimerkkiin samaistu, ammatin puolesta paljon hääruokaa vain nähnyt... =)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minusta lohikeitto sopii hyvin! Jos pitäisi itse valita, tarjoanko/syönkö lohikeittoa vai hirvikäristystä (sekös se toinen vaihtoehto oli), niin lohikeittoa tietenkin. Itse olen kyllästynyt karjalanpaistiin, jota tuntuu olevan kaikissa juhlissa häistä hautajaisiin. Kaikkia ei voi mitenkään miellyttää, joten pääasia lienee, että hääpari pitää ruusta. Häät eivät ole tilaisuus, jossa tulisi olla jokin tietynlainen tai tietynhintainen ruoka, periaatteessa vieraat saavat ruuan ilmaiseksi. (Lahjahan ei ole pakollinen, eikä mielestäni voi verrata tyyliin :vein niin ja niin paljon rahaa lahjaksi, mutta sain vastineeksi vain keittoa..)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Minusta lohikeitto sopii hyvin! Jos pitäisi itse valita, tarjoanko/syönkö lohikeittoa vai hirvikäristystä (sekös se toinen vaihtoehto oli), niin lohikeittoa tietenkin. Itse olen kyllästynyt karjalanpaistiin, jota tuntuu olevan kaikissa juhlissa häistä hautajaisiin. Kaikkia ei voi mitenkään miellyttää, joten pääasia lienee, että hääpari pitää ruusta. Häät eivät ole tilaisuus, jossa tulisi olla jokin tietynlainen tai tietynhintainen ruoka, periaatteessa vieraat saavat ruuan ilmaiseksi. (Lahjahan ei ole pakollinen, eikä mielestäni voi verrata tyyliin :vein niin ja niin paljon rahaa lahjaksi, mutta sain vastineeksi vain keittoa..)

Hieman OT., mutta karjalanpaista juhlaruokana, ei ikinä! Minusta karjalanpaista on arkiruokaa, eikä se sovellu millään tavalla juhlaruuaksi. Sama kuin tarjoaisi ranskalaisia perunoita.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Keitto on ihan ok häissä koska monissa häissä joissa olen vieraillut on liiankin paljon raskasta ruokaa ja tulee mässäiltyä aivan liian paljon. Kahvipöytä kakkuineen täyttää vatsan joten keittomenyy on ihan ok! Lohikeittoa voi olla kirkasliemisenä tai maitopohjasena. Minusta herkullisin on sellainen jossa paljon kermaa ja tuoretta tilliä. Hyvä kalaliemi on kaiken perusta, kannattaa käyttää lohiperkuut, ahventa tai jotakin muuta kalaa. Sitten lisää perunoiden keiton loppuvaiheessa kalaliemeen lohipalat niin että ne eivät kiehu liian voimakkaasti tai liian kauan. Maustepippuri mielummin myllystä jotta kokonaisia pippureita ei vahingossa pure, eikä niitä tarvitse pyydystellä lautasen reunoille. Rieska on herkullinen lisuke keitolle. Lohi on suomalainen arvokala ja perinteinen hääpöydässä erilailla valmistettuna. Ei kannata vertailla toisten ihmisten menyyvalintoihin koska meillä kaikilla on omanlaisemme häät. Itse aion ehdottaa ravintolaillallista pienessä seurueessa maistraattivihkimisen jälkeen. Ei sekään ole varmasti kaikkein suosituin hääillallinen, eikä hääjuhlaa vietetä missään isossa talossa eikä mitään leikkejä ym ohjelmaa. Jokainen tekee niinkuin haluaa ja häistänne ei varmasti kukaan poistu nälkäisenä! Onnellista hääjuhlaa teille molemmille :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Lohikeitto on myös meidän pääruoka enkä ole kyllä missään vaiheessa ajatellut, että se kertoisi halppishäistä! Ihana kermainen lohikeitto ja tuore rieska. Ei kai sen parempaa voi olla! :P Tai sitten en ymmärrä ollenkaan hyvän päälle. :lol:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Lohikeitto ja rieskaa, nam! Voi kun olisin ollut joskus häissä missä olisi näitä tarjottu, ei ole ollenkaan "halpis".Hyvä idea, ja olisipa tullut itselle mieleen kun menua miettisin (lohikeitto kuuluu lemppareihin)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Pakko korjata virhe edellisessä kirjoituksessani, eli mustapippuria pippurimyllystä eikä tietenkään maustepippuria...no toi oli pikku moka. Herkullista keitto on ja eteenkin jo tähän aikaan vuodesta kun ilma viilenee :-X

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

On ollut mielenkiintoista seurata tätä lohikeitto keskustelua.

Itse olen asunut melkein koko Suomen alueella ja näin käynyt myös erilaisissa / eri paikkakunnilla juhlissa.

Esim Buffa pöydässä on suuria alueellisia eroja ja ei TODELLAKAAN voi kukaan sanoa onko lohikeitto hyvä vai huono esim jossain häissä , riippuu siitä missä päin Suomea juhlat tms. on.

Täällä Helsingissä ei lohikeitto ja rieska + lakkakermakakku ole se ensimmäinen joka tulee mieleen kun juhlien menuta alkaa suunnitella , mutta esim Kolarissa ( jossa olen asunut n. 10v.) se on aivan ehdoton tai Turussakin se jo menee paremmin kun Helsingissä.

Tämä ei tarkoita sitä , että Helsingissä ollaan nirsompia vaan se on tottumiskysymys / tapa.

Myös juhlien teema vaikuttaa menun suunnitelmaan , joten tarjotkaa aina juhlissa sitä mitä itse haluatte ja pidätte parhaana --- onhan ne Teidän juhlat. :-X

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Lohikeitto on todella hyvä vaihtoehto. Itse tarjoilemme näillä näkymin hirvenlihakeittoa. Tämä johtuneen siitä että meidän mies kaarti kuuluu hirvenmetsästysseuraan ja pidämme meille sopivana vaihtoehtona. Ehkä se on jonkun mielestä halpis ruoka mut sit on.

Toinen syy miksi tulimme keittoon eikä hirvenliha paistia on se että kesällä mennään naimisiin ja jos on lämmin päivä ei ruoka maistu hirveesti. Ja itse en ainakaan halua syödä ähkyyn ja pyöriä eteen päin hääpäivänä. Me tarjoilemme sit tukevamman iltapalan. Mutta keitto kuitenkin vie nälän pois...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

mikä jotten keitto kävisi hääruoaksi! kalakeitto ei ehkä oo hyvä valinta, kun joukossa on yleensä aina joku kala-allergikko, mutta niin on liharuoissakin sama juttu, että kasvissyöjille se ei käy.

joku kasvis-juustokeitto ois kanssa makoisaa, sen kanssa vois tarjota esim jotain pieniä piiraita, vaikka sitten lohi- tai liha-täytteellä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Lohikeittohan on ihanaa! Söisin mielelläni ja voisin kyllä tarjota itsekin. Se oikeastaan onkin yksi vaihtoehto mitä olen miettinyt meidän pienimuotoiseen sukulaisten kahvittamiseen - jos jotain ruokaa tarjoamme kakun jne lisäksi (porukkaa kuitenkin tulee aika kaukaa) niin lohikeitto olisi yksi erittäin potentiaalinen vaihtoehto. Ja tuoretta ruisleipää tietysti.. nam.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Lohikeitto on todella hyvää, mutta itse en tarjoaisi keittoa omissa häissäni. Se on kovin arkista ja kun suku on hyvin vanhaa ja kömpelöä, kuvittelen kuinka kuumaa keittoa läikkyy rinnuksille matkalla buffee-pöydästä pöytään ja sitten ollaan kalassa koko juhla. No ehkä vähän liioittelua.. Ja toiseksi sulhasen mielestä keitto ei ole pääruokaa.. Talvihäissä voisi kyllä toimia! P.s. olen helsingistä..

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Lohikeitto on oikein hyvää ruokaa, mutta ainakin omissa häissäni se menisi korkeintaan alkuruokana. Mutta ymmärrän kyllä että kaikki eivät halua panostaa tarjoiluihin eivätkä järjestää "ruokajuhlia". Sellaisiin juhliin kalakeitto sopii hyvin, sillä suurin osa kuitenkin tykkää siitä ruuasta.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meille on tulossa lohikeittoa, tosin alkuruuaksi. Mutta en näe mitään väärää siinä, että se olisi pääruokanakin. Olen ollut myös häissä, joissa tarjottiin sellaista peruna-lihamössöä pääruuaksi (ilmeisesti joku perinneruoka Savossa?). Se oli tosi yksinkertaista, hyvää ja morsiusparin "näköistä" ruokaa. Ei ehkä niin juhlallista, mutta kyllä se juhlallisuus koostuu mielestäni useammista asioista...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Sanon tämän nyt silläkin uhalla, että ketjun aloittaja vetäisee herneet nenään (pahoittelen jo etukäteen):

Aloittaja tuntuu olevan loukkaantunut siitä, että hänen valitsemaansa lohikeittoa pidetään merkkinä vähäisestä rahallisesta satsaamisesta häihin.

Samalla hän toteaa, että keiton halpuus on juuri se syy, miksi keitto valittiin.

Eikö aloittaja siis ole nimenomaan tavallaan järjestämässä "halpishäitä", kun valitsi halvimman mahdollisen ruoan? En nyt väitä, että nk. "halpishäät" olisi huono asia. En kuitenkaan aivan ymmärrä, miksi aloittaja loukkaantui moisista kommenteista. Ymmärtäisin kyllä, jos kyseessä olisi joku gourmet-lohikeitto, joka valittiin nimenomaan maun vuoksi, ja sitten joku lähtisi avautumaan tyyliin "olettepa kitsaita kun tarjoatte vain lohikeittoa".

Halpa lohikeitto on halpaa lohikeittoa, ei se siitä muuksi muutu. Joillekin maistuu hyvin, toisille ei, ainakaan juhlaruokana. Tietysti olisi asiallista vähän katsoa, miten ja kenelle juhlien tarjontaa kritisoi, mutta kyllä itsekin olisin pettynyt lohikeittomenuun. Eikö sitä saa sanoa?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tämä sama kysymys oli jo tuolla ensimmäisellä sivulla. Ja siihen totesin, että menun halvin ruoka ei ole aina automaattisesti halpisruoka.

Meillä oli myös ravintolan halvin menu (ihan siis juuri siksi, että se oli halvin). Se oli paahdettua marmorihärän ulkoseläkettä. Halpisruokaa?

Jotta kyseessä olisi "halpishäät" täytyy minusta säästää monessa muussakin kuin vain ruuassa. Kutsut tekstarilla, juomaksi vettä ja laimeaa mehua jne. Pelkkä menun halvin ruoka ei tee halpihäitä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ei, kyse ei olekaan halpisHÄISTÄ vaan halvasta ruuasta. Jos aloittaja nimenomaan halusi tarjonnan halvimman ruuan, niin toinen ilmaisu sille on mielestäni ihan oikeutetusti halpisruoka. Kyllä halpisruoka voi hyvääkin olla, mutta ei se siitä muuksi muutu.

Järkeä tulla tänne valittamaan että voivoi kun muut ajattelee meidän ruokaa halpisruuaksi - kun itse on juuri valinnut halvimman mahdollisen pääruuan! Sitähän se silloin on :)

Mutta varmasti oli tosiaan herkullista, hinta ja maku eivät varmasti sulje toisiaan tässä asiassa pois.

Mutta täytyy sanoa että ruokaihmisenä minäkin olisin pettynyt, jos häissä tarjottaisiin kalakeittoa, se on meille kyllä ihan normaalia arkiruokaa. Alkukeittona se voisi olla hyvä, kiitos muuten vinkistä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tässä nimenomaisessa kontekstissa kyllä - ei välttämättä olisi halpisruokaa ns. kotiruokana, mutta nyt puhutaan hääruuista, ja jos ruoka valitaan nimenomaan hinnan perusteella ja halutaan halvin koska seuraava vaihtoehto maksaa enemmän, silloin mielestäni on kyse "halpiksesta".

Mutta kyse näyttäisi nyt olevan enemmän siitä että ihmiset ymmärtävät halpis-käsitteen eri tavoin.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään