Jump to content
Naimisiin.info

Vegaanivieraita, vinkkejä kaivataan!


Allure

Recommended Posts

Hiphei!

Kyselisin teiltä, varmasti samaan "ongelmaan" (enkä ongelmalla tarkoita noita vieraita) törmänneiltä vinkkejä...

Eli meillä on häämenu jo aika tarkasti selvillä. Pääruoka tulee olemaan kokonaisena paistettua naudan ulkofilettä, ja juuri päätimme vaihtaa kermaperunat keitetyiksi ettei tulisi liian "ähky" ruoka. Vai mitä mieltä olette? Olisiko molempi parempi vai nuo kermaperunat juhlavammmat? Salaatteja on erilaisia, ihan perus vihersalaattia, pastasalaattia, riisipohjaista salaattia sienisalaattia kermalla ja sitten vegaaneille sopivaa sieni-sipulisalaattia ja pääruualla on lämmin kasvislisäke.

Mutta..meille tulee vieraita noin 120 joista siis aivan täysin vegaaneja on 4-5. Mitäs heille ettei menisi pelkälsi perunansyönniksi. Kannattaisiko pyytää ravintolan keittiötä valmistamaan heille kasvispihvit tmv. etteivät jäisi ilman kunnollista pääruokaa? Miten olette toimineet?

Ja sitten se kakkupolitiikka. Noin pienelle määrälle ihmisiä tulee tolkuttoman kalliiksi tehdä oma _kakku_. Ollaan mietitty nimettyjä leivoksia etteivät menisi muiden viedaiden suihin. Yhtenä vaihtoehtona oli hedelmät ja juustot, mutta sitten tajusin fiksuna että vegaanihan ei syö juustoa. Ei kai heille viitsisi pelkkää suklaatakaan syöttää...

Kuten sanottu, kuulen enemmän kuin mielelläni viisaita sanojanne tämän probleeman suhteen. "Semi-kasvissyöjät" tulee kyllä menussa huomioitua kun kalaa jne. on tarjolla runsaasti.

Oletteko muuten tarjonneet ennen kakkua ja kahvia jotain jälkkäriä? Me ainakin ajattelimme että kavit olisivat vasta häävalssin jälkeen. Ja tässäkin niitä kokemuksia hyvästä "järjestyksestä" otetaan vastaan.

Ahdistuu, kun haluaisi että kaikille vieraille jäisi sellainen olo että heidät on huomioitu. Mutta jonkin tolkun rajoissa. Olin itse kerran eräissä sukujuhlissa ( omaa sukua ikävä kyllä) ja siellä oli _yhdelle_ vegaanille järjestetty oma noutopöytä, jonka tiedän maksaneen suhteessa tuhennesti muiden vieraiden ruokailuun nähden. Itse en tällaista haluaisi vaan hoitaa asian jotenkin jouhevasti...mutta miten?

edit:typoja

Muokattu: , käyttäjä: Allure
Link to comment
Share on other sites

Meille pitopalvelu teki kasvisruoan samaan hintaan mitä maksoimme muistakin vieraistamme. Heille oli noutopöytään laitettu laput mitkä ruoat sopivat heille. Tilasimme siis kasvisyöjille riisiä ja kasvischiliä, salaatteja oli 3 eri lajia mitä hekin pystyivät syömään.

Mutta jos teillä on lämmin kasvislisäke niin ei minusta muutaman kasvispihvin tmv. teko voi maltaita maksaa!

Ja perunavaihtoehtona keitinperuna on ihan yhtä juhlava kuin mikä muu tahansa, siihen voi pyytää esim: persilijaa tmv. silputtuna sekaan ja kyllä itse tykkäisin ainankin ihan keitinperunoista, kermaperunoista tulee tosiaankin ihan liian tuhtia. Ja silläkin saa hieman erilaisuutta jos yhden kastikkeen sijasta tarjotaankin kahta/kolmea kastiketta.

No nää oli nyt vaan mun ajatuksia...

Muokattu: , käyttäjä: siristiina87
Link to comment
Share on other sites

Guest SorbusHorror

Meillä on vegaaneja vieraana pari ja kasvissyöjiä n. 10 henkeä. Normimenussa on lihaa, kalaa, salaatteja ja esim. kasvisgratiinia. Tämän lisäksi pyysimme valmistamaan vegaanisen pääruoan n. 15:lle. Eli vegaanit ja kasvissyöjät saavat oman pääruoan, ja lisäksi pöydästä löytyy siis lisukkeita riippuen kasvissyönnin tasosta. Lapulla merkataan ruoat, ei tule erillistä noutopöytää.

Kakkuasiaa pohdiskelen vielä. Onnistuisikohan yksi kakku olemaan yhtä aikaa vegaaninen ja gluteeniton? :huh:

Link to comment
Share on other sites

Pitopalvelulle voi vinkata, että esim. Apetit Porkkanapihvi ja Punajuuripihvi ovat vegaanisia. Osa pitopalveluista ei muka millään "pysty" tekemään vegaanisia pihvejä, vaan yrittävät tunkea maitoa ja/tai kananmunaa joukkoon. Myös tofusta saa suht näppärästi hyvää ruokaa, mutta vaatii pitopalvelulta jonkun verran osaamista.

Olen itse tehnyt vegaanisia suklaaleivoksia seuraavalla ohjeella

Vadelmainen suklaakakku

4,5 dl vehnäjauhoa

2 tl leivinjauhetta

0,5 tl soodaa

2 tl vaniljasokeria

3 rkl tummaa kaakaojauhetta

2 dl sokeria

0,5 dl öljyä

3 dl Alpro soijamaitoa

1 tl Rajamäen etikkaa

1 dl vattuhilloa (katso, ettei sisällä E120 tai muita eläinperäisiä aineita)

Kuivat aineet sekoitetaan. Niihin lisätään öljy ja soijamaito, johon etikka on sekoitettu. Lopuksi taikinaan lisätään vattuhillo. Koko ajan vältetään turhaa vatkaamista ja sekoittamista, niin kakusta tulee kuohkeampaa.

Paistetaan kakkuvuuassa tai pellillä n. 175 asteessa suunnilleen 45 minuuttia. Kakku on kypsää, kun se irtoilee reunasta, ja jos tökkää kakkua tulitikulla, niin siihen ei tartu enää taikinaa.

kuorrutus:

50 g voita tai margariinia

85 g vegaanista suklaata

½ dl vadelmahilloa

Itse tein taikinasta leivoksia paperisissa muffinivuoissa, paistoajaksi riittää silloin reilusti lyhyempi aika. Myös metallisia leivosvuokia voi käyttää. En ole kokeillut gluteenittomana, mutta voisi ehkä onnistua. Kannattaa huomioida, että monissa gluteenittomissa jauhoissa on eläinperäisiä aineksia, esim. maidon osia tai kananmunaa tms., mutta ainakin vaalean Jytte-jauhon pitäisi olla luontaisesti gluteeniton sekä vegaaninen.

Dammenbergin tummat suklaanapit ovat sekä vegaanisia että gluteenittomia, niitä voi käyttää kuorrutuksessa.

Ohjeen olen napannut täältä naikkareista:

http://www.naimisiin.info/yhteiso/index.php?showtopic=15156

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Meillä oli 80 vieraasta vegaaneja ehkä viis ja kasvissyöjiä 20. Menu toteutettiin niin, että kaikkea oli tarjolla kaikille, laput oli käytössä vain informaation vuoksi. Ainoastaan vegaanisen kakun edessä oli lappu, jossa luki "vegaaneille". Muissa luki "vegaaninen".

Näin tehtiin, koska pitopalvelusta sanottiin sen olevan helpompaa, koska "kaikki erilainen kiinnostaa" ja siks monet vieraat maistaa vegaani- ja kasvisvaihtoehtoja vaikkeivat olisikaan vegaaneja tai kasvissyöjiä.

Asia ei vaikuttanut hintaan. Hinta nousi yhdessä vaiheessa ainoastaan siks, että minä morsiamena halusin tiettyjä ruokia kuten tuota graavikalaa ja sitä ei olis halvempaan budjettiin saanut mahdutettua.

Meidän menu oli tällainen:

Caesarsalaatti

Mozzarella-tomaattisalaatti (kasvis)

Pastakasvissalaatti (vegaaninen)

Tofusalaatti (vegaaninen)

Marinoidut oliivit (vegaaninen)

Riimihärkä

Graavilohi

Kasviskääryle (kasvis)

Sienimureke (vegaaninen)

Porsaanfile

Viherpippurikastike

Punasipulikastike (vegaaninen)

Perunat

Vihannesvati

Porkkanasämpylät (vegaaninen)

Oliivisämpylät (vegaaninen)

Yrttilevite (vegaaninen)

Kotikalja ja jäävesi

Sacherkakku

Suklaakakku (vegaaninen)

Morsiamen cookiet

Sulhasen suklaamurukeksit (vegaaninen)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Guest pippurinen

Teidän menu vaikuttaa todella hyvälle ja on hyvä tietää, että tuo vegaanius onnistuu.

Te ilmeisesti juhlitte samoilla alueilla, mitä meillä on tarkoitus, joten kerrotko vielä mitä pitopalvelua käytitte? :)

Link to comment
Share on other sites

Meillä oli Pito-Pirjo.

Me etsittiin itse reseptejä ja kyseltiin vegaanitutuilta mitä kannattaa kokeilla :) Jotkut vegaaniruuat on kuitenkin "niin nähty". Esim. vegaaniseen kakkuun kannattaa panostaa eikä valita sitä yksinkertasinta ja yleisintä ohjetta, koska vegaanit on todnäk saanu sitä aika monissa juhlissa. Meilläkin yks vegaanivieras sano että "Tosi kiva että oli erilainen vegaaninen kakku ku yleensä, sitä perinteistä on aina koulun kahviossa eikä ikinä mitään muuta" :D

Eli siis kannattaa itse olla aktiivinen. Toi pitopalvelu oli kyllä loistava valinta, vegaanit ja muutkin vieraat kehu tosi paljon ja melkein kaikissa vieraskirjalapuissa kohdassa "Näistä häistä jäi mieleen ..." oli vastauksena ruoka. Samoin edelleen häistä puhuttaessa ihmiset kehuu ruokia.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Vastottain on ilmestynyt Inna Somersalon keittokirja "Yllin kyllin, herkkuja isolle ja pienelle joukolle" jossa on vegaanisia ruoka- ja jälkiruokaohjeita mitoitettuna 4-100 syöjälle. Mulla on toi kirja ja ne mitä olen itse tehnyt on ainakin oikeesti herkullisia eikä maistu miltään "erityisruualta", noita kannattaa siis mun mielestä harkita tehtäväksi samalla vaivalla ihan kaikille eikä vaan allergisille tms..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...
×
×
  • Create New...