pirimari

Silmälasit vai piilolinssit?

372 viestiä aiheessa

Hei kaikki piilarien käyttäjät!

Pysyvätkö piilarit silmissä jos intoutuu kyynelehtimään häissään? Tämä on kuitenkin melkein väistämätöntä, joten haluaisin tietää mitä on odotettavissa...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mulla on ainkin kestanyt vaikka olen pillittanyt.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Hyvin kestää itkemisen piilarit, joten ei tarvitse huolehtia. Itkemiellä tulee sitten huolehdittua sopivasti silmien kosteuskin, eikä niitä tarvitse erikseen käydä kostuttamassa:) (Kärsin itse piilolinssien kuivumisesta)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Yhdyn edelliseen kommenttiin..Mulla tosi kuivat silmät piilarien kanssa, joten pikku itkut auttaa..

Se taas on eri asia jos ihan tulvimalla tulee niitä kyyneliä ::)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kiva kuulla! Täytyy yrittää sitten kyynelehtiä kohtuudella häissä...  ;D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ei kyynelehtiminen tuota ongelmia. Voihan piilareiden kanssa uidakin ja silloinhan ne joutuvat tekemisiiin huomattavasti suurempienkin vesimassojen kanssa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ei mullakaan ole koskaan itkeminen tuottanut ongelmia, päinvastoin silmien kuivuminen tietyissä tilanteissa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Miulla on kestänyt 14-vuotiaasta asti (juu siitä on jo yli kymmenen vuotta nyt!  ;D ) piilarit kaikessa mukana, kyyneleet, piitkät bileillat, uimisen ja sukelluksen! Sukelluksesta sen verran, että uima-altaissa ja merivedessä pyrin välttämään tilanteita joissa tarttis pitää silmiä auki---koskaan ei oo linssi (pehmeet piilarit) pudonnut, mutta uima-altaiden kloori ja merivesi ärsyttää silmiä ja saa ne ilosesti punottamaan. Sukellusoppaana ja apulaiskouluttajana teen samalla tavalla jopa maskin täyttämisen ja poistamisen veden alla, paitsi silmät kiinni!  :P

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minkälaiset piilarit ovat parhaimmat tärkeänä päivänä? Kertikset vai kuukausi? Mulla on tällä hetkellä kertikset, mutta silmät kutiaa kun pidän niitä koko päivän...ja onko tosiaan varmaan ettei ne tipu kun vollottaa  ;D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mulla on ainaki kertakäyttö linssit enkä niistä luovu. Laitan piilarit ihan vähän ennen kirkkoon menoa ni voivat olla illasta pitempään päässä. Kannattaa tarkistaa linssien parasta ennen koska jos se on menny umpeen ni voi tulla ongelmia. Mulla kävi kerran sillai ku linssit oli muutaman kuukauden vanhat, laitoin päähän toista linssiä ja vahingossa räpäytin väärään aikaan silmää ni se linssi halkesi kahtia. Toinen puoli jäi silmään ja toinen oli altaan reunalla. Meinasin lähtä tk:een mut onneksi mieheni sai kaivettua puoliskon pois. Se oli liimautunu yläluomen alle...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kannattaa ottaa muuten night and day piilarit. Mun silmälääkärin mukaan ne on parhaat ja hengittävimmät silmille (vaikkei niitä käyttäiskään yötä päivää). Mulla oli just ennen häitä ihan kaamea silmätulehdus ja se lääkäri sanoi että ainoa linssityyppi jota saan tästedes käyttää (silloin harvoin kun saa edes käyttää piilareita) on just ne yötäpäivää käytettävät. Eli ne käy herkillekin silmille.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Olen kyllä samaa mieltä edellisten kanssa, eli ei ne piilarit mihinkään tipu itkeskellessä. Tykkäävät vaan, kun tulee vähän kosteutta lisää.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tottakai kestää, ja kuten tässä onkin aikaisemmin todettu, kyyneleet ja kosteus tekee vaan hyvää piilarisilmille.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kyllä kestää isommatkin itkeskelyt putoamatta. Sen sijaan runsas itkeminen kylläkin kuivattaa silmiä (itkun päätyttyä siis), joten ihan valtoimenaan ei kannata yrittää itkeä. :) Mutta muutama liikutuksen kyynel on toki vain hyväksi myös piilareille.

Ja jos silmien kuivuminen vaivaa, niin optikolta voi hakea kostutustippoja, joiden avulla piilareita pystyy pitämään silmissä mukavammin. Kertispiilareita käyttäessä voi joskus auttaa sekin, että vaihtaa piilarit uusiin kesken päivän/illan. (Tietysti, jos piilareitten laittaminen on hirmuista söhertämistä ja meikit on sitten pitkin poskia, kannattanee jättää piilareiden vaihto välistä. ;))

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kyllä kyynelet voivat huuhtoa piilarin silmästä. Jos piilarit ovat vähänkään huonosti istuvat, kuten esim. kertakäyttöpiilarit usein ovat, tai niiden reunassa on huono kohta, kyynelkarpalo voi päästä silmän ja piilarin väliin sillä seurauksella, että piilolinssi irtoaa. Varsinkin, jos silmät ovat luonnostaan kuivat, piilarit ovat huonosti kiinnittyneinä silmän pintaan, ja silloin kyynel voi irrottaa piilolinssin silmästä kokonaan.

Kannattaa siis valita linssit tarkkaan. Minäkin suosittelen niitä silikonisia piilolinssejä, joista Dharma puhui (ns. night and day -linssit). Ne istuvat silmään kuin unelma (ei edes huomaa, että on piilarit päässä), eivätkä aiheuta niin paljon silmien kuivumista tai muuta ärtymistä.

Eivät ne piilolinssit tietenkään pienestä silmien kostumisesta mihinkään lennä, mutta jos oikeasti itkee niin että kyynelet virtaavat, vahinko voi sattua. Mutta harvoinpa sitä varmaan häissä niin vuolaasti vollotetaan ;)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minulla ei ole koskaan 15 vuoden piilarikokemukseni aikana piilari irronnut kyyneleistä, vaikka joskus olen kovinkin vuolaasti vollotellut. On varmaan yksilöllistäkin?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
On varmaan yksilöllistäkin?

Kyllä, varmasti on yksilöllistä. Kokemukseni mukaan nimenomaan kuivuuteen taipuvaiset silmät ovat alttiit tällaisille vaivoille. Linssi ei istu eikä liiku silmän pinnalla niin kuin sen pitäisi, ja siksi se saattaa kopsahtaa pois paikoiltaan, jos kyynel sitä tuuppaa. :P

Ja kuten Ötökkä kirjoitti, myös kova itkeminen kuivattaa silmiä, ja sellaisen jälkeen piilari voi pudota kuivuneelta silmän pinnalta helposti.

Piilarit voivat siis pysyä paikoillaan ihan hyvin, vaikka kuinka kyynelehtisi, mutta kannattaa varautua myös siihen, että ne heittäytyvät hankaliksi :-/ Minulle kävi näin useitakin kertoja kymmenvuotisen piilarinkäyttöurani aikana :P

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
- - -

Kannattaa siis valita linssit tarkkaan. Minäkin suosittelen niitä silikonisia piilolinssejä, joista Dharma puhui (ns. night and day -linssit). Ne istuvat silmään kuin unelma (ei edes huomaa, että on piilarit päässä), eivätkä aiheuta niin paljon silmien kuivumista tai muuta ärtymistä.- - -

Minulla taas nuo yötäpäivää-linssit ovat yksi pahimmista vaihtoehdoista.. ::) En pystynyt pitämään niitä edes 6-8 tuntia, vaikka esim. omat 1-Day Acuvuet silmissä olen selvinnyt jopa noin 20h (mikä ei tosin ole mitenkään suositeltavaa, mutta olosuhteiden pakosta jne.)..  ;)

Uskoisin olevan tärkeintä, että asiantunteva optikko on tarkastanut, että piilarit ovat sopivat. Ja että asiakas on myös saanut testailla useampia vaihtoehtoja, jotta löytyisi juuri se omille silmille paras ja mukavin piilarityyppi.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Useita vuosia olen 1-Day Acuvuen kertakäyttölinssejä pitänyt. Joskus jopa 2 päivää putkeen ja nukuin vielä välillä kunnon yöunet  :o :o :o Hyvin toimivat ja pysyivät. Ei ärtyny silmät ollenkaan. Olen kokeillut myös samoja kertiksiä pitää seuraavana päivänä uudelleen, eikä edelleenkään ongelmia. Kai on aika yksilöllistä, mitä silmät tykkää. Mutta aina kun mahdollista, tottakai heitän käytetyt linssit roskiin.

Kyyneleitä kuivaessa, paperilla tai millä ikinä, kannattaa muistaa olla varovainen. Mulla on siinä tilanteessa luiskahtanut muutaman kerran linssi ties minne liiallisen nestemäärän ja ehkä hieromisen vuoksi.

Itse aion varata ylimääräisen linssiparin tai useamman mukaan hääpäivän viettoon. Jos ongelmia tulee, otan uudet linssit kehiin. :D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

mua on tämä sama asia mietityttänyt... En tiedä onko mulla silmät sen verran omituiset vai itkenkö sitten niin ankarasti mutta mulla usein menee piilarit ihan sumeaksi vollottamisen jälkeen. No joo, vollottaminen on eri asia ku liikuttunut kyynelehtiminen mutta mua oikeesti hirvittää, että elämäni tärkeimpänä päivänä mulla on linssit töhnässä ja morsian menee myyränä eteenpäin... ;D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
mua on tämä sama asia mietityttänyt... En tiedä onko mulla silmät sen verran omituiset vai itkenkö sitten niin ankarasti mutta mulla usein menee piilarit ihan sumeaksi vollottamisen jälkeen. No joo, vollottaminen on eri asia ku liikuttunut kyynelehtiminen mutta mua oikeesti hirvittää, että elämäni tärkeimpänä päivänä mulla on linssit töhnässä ja morsian menee myyränä eteenpäin... ;D

Jos oikein kyynelehtii, niin silmänurkista voi päästä valumaan meikkiä/rasvaa silmiin ja se sitten jää kalvoksi piilarin pintaan, ja näkyvyys heikkenee. Myös kyynelnesteessä itsessään on ymmärtääkseni jonkinlaista "limaa"  ;D, joka suurina määrinä voi töhnätä piilareita.

Kannattaa kokeilla sellaista, että tipauttaa pää kallellaan pari pisaraa kostutustippoja silmän ulkonurkkaan siten, että tipat valuvat sisänurkkaan päin ja "huuhtelevat" silmän+piilarin pinnan. Sitten vain varovasti kuivataan jollain nukkaamattomalla paperilla silmän sisänurkka. :)

Voi kuulostaa niksipirkka-ohjeelta, mutta ainakin itselläni auttaa. :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ötökkä: Sun niksipirkkaohjeessa ei ollut sukkahousuja, joten mä uskallan kokeilla sitä ;D

Varmaan jotain limaa mun silmiin joutuu, koska itkun jälkeen kun niitä ottaa pois ne on ihan valkoiset mömmöstä. Ihanan kuulosta... :P

Täytyy kokeilla tota sun niksipirkkavinkkiä. Kiitos!

-Limasilmä

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Itkemisen jälkeen piilarit saatta kuivua tosi pahasti silmissä, varsinkin jos on taipumusta kuivasilmäisyyteen. Tästä saattaa johtua myös linssien "suttaantuminen" ja näön sumeneminen.  Ja totta on että kyynelneste sisältää myös rasvoja, joten voimakas kyynelehtiminen saattaa myös vähän liata linssiä.  Tosin sielä kyynelnesteessä se linssi muutenkin koko ajan lillii, että periaatteessa en kyllä varmaksi menisi sanomaan, että se itkeminen rasvaisi linssiä sen enempää, kuin muukaan silmässäolo. Ennemmin siis kallistuisin tuon kuivahtamisen puolelle.  (Linssi muuttuu valkoiseksi, kun on kuiva)

Silmät on tietysti kaikki yksilölliset, yötäpäivää linsseissä on puoli siinä, että se sisältää vähän vettä materiaalissaan ja on siitä syystä esim. kuiville silmille parempi käyttää (se ei sido itseensä niin paljon nestettä ja niin ollen vie sitä kosteutta silmältä), mutta eivät välttämättä kaikille käy, silmien pintakaarevuudet kun ovat erilaiset ja ainakaan tällä hetkellä markkinoilla olevista jatkuvakäyttöisistä linseistä löytyy muistaakseni vain yhtä kaarevuutta.. Kannattaa siis hyvissä ajoin lähteä hankkimaan piilolinssejä, jos aikoo häihinsä ne ensi kertaa hankkia, tai harkitsee vaihtavansa linssityyppiä, ettei tarvitse koko hääpäivä itkeä niiden linssien takia  ;)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
- - -Silmät on tietysti kaikki yksilölliset, yötäpäivää linsseissä on puoli siinä, että se sisältää vähän vettä materiaalissaan ja on siitä syystä esim. kuiville silmille parempi käyttää (se ei sido itseensä niin paljon nestettä ja niin ollen vie sitä kosteutta silmältä), mutta eivät välttämättä kaikille käy, silmien pintakaarevuudet kun ovat erilaiset ja ainakaan tällä hetkellä markkinoilla olevista jatkuvakäyttöisistä linseistä löytyy muistaakseni vain yhtä kaarevuutta.. - - -

Minulla jostain syystä yötäpäivät nimenomaan kuivattivat silmiä. Ehkä linssi ei ollut ihan oikean mallinen, ja ei sitten liikkunut silmässä tarpeeksi tai jotain.

Yllättävän paljon käyttömukavuuteen vaikuttaa linssien paksuus ja reunojen "pyöreys". Ilmeisesti nuo yötäpäivät ja lähes kaikki muutkin piilarit on paksumpia ja "teräväreunaisempia" kuin esim. Acuvuen kertikset.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mulla on itelläni ollu jo lähes pari vuotta (kai, huono muisti) yötä-päivää linssit. Ihan hyvät on ollu, luiskahtelee välillä silmistä, mut kyseessä yleensä joku erikoinen tilanne, esim. oravan kokoinen roska silmässä jota yrittää saada pois.. Se mitä kehottaisin ihmisiä huomioimaan, on se että yötäpäiväälinssit ei oo halvat. Tällä hetkellä kalleimmat piilarit markkinoilla. Yksittäistä paria ei mun tietääkseni saa ostettua, optikolta saattaa saada ehkä. Että haluaako maksaa yhden päivän takia niistä piilareista paljon rahaa, vaik ottaako vaan tavalliset piilarit. Tässäkin tilanteessa suosittelen sen optikon puoleen  kääntymistä, se osaa neuvoa parhaiten. Pointti: Kallista lystiä.  :-/

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään