Jump to content
Naimisiin.info

Mitä täytekakkuun?


Touko

Recommended Posts

Ajattelin leipoa juhliin itse pari täytekakkua.

Äidilläni on jossain kaappiensa kätköissä loistava sokerikakkuohje, johon tulee kaakaojauhetta ja muistaakseni perunajauhoja. Lopputulos on erittäin kuohkea, suklainen kakkupohja.

Eli mitä kakun väliin laittaisi ja miten sen koristelisi, jotta siitä tulisi juhlava ja mahdollisimman herkullinen?

Viimeksi taisin itse laittaa ananasta, rahkaa ja banaania väliin. Päälle kermaa ja viinirypäleitä. Nyt voisi siis olla jotain hieman erikoisempaa.

Link to comment
Share on other sites

Kuulostaa molemmat herkulliselta ja sopisivat varmaan myös ihan hyvin yhteen, mutta mahtaakohan kakusta tulla liian makea?

Pitäisiköhän sitä vääntää pieni koekakku joku päivä ja kokeilla parilla täytteellä, mikä maistuis parhaimmalta...?

kantsii käyttää tota lasten persikkososetta, siinä kun ei oo sokeria, niin ei tuu niin makeeta..sillon ei haittaa vaikka vadelma oiskin vähän makeempaa..  :)

Link to comment
Share on other sites

Minä laittaisin näin: Pohjat kostutetaan ananas-mehulla (käytän yleensä säilykkeistä tulevan mehun, lapset syö ananakset...) mehuun voi lisätä myös hiukan vettä. Sitten pannaan mansikkahilloo, semmonen ohut kerros. Sen jälkeen leikataan kypsää banaania ohuiksi siivuiksi ja sitten vielä kermaa väliin. Ja kyllä tulee hyvää. Kannattaa käyttää vielä hyla kermaa ni on parempaa.

Päälle laitetaan pakastemansikoita ja niiden päälle hyytelösokeria. Reunoille pursotetaan kermaa.

En ole kokeillut suklaiseen pohjaan, mutta on ollut aina kuulemma tosi hyvää  :P. Eikä oo liian makeeta vaikka luulisi...

Ei nyt ehkä niin erikoista... mutta ainahan sitä voi kokeilla  :D

-smallgirl :)

Link to comment
Share on other sites

Joo on paketissa ohjeet. Se on tosi helppo käyttönen. Kuumennetaan ensin tilkka vettä kasarissa ja sitten siihen lisätään hyytelösokeria, sekoitetaan ja kiehautetaan ja valmis. Kannattaa odottaa pikkuhetki, ettei kaada ihan suoraan mansikoiden päälle, muuten seos valuu suoraan kakkupohjaan. Mutta ei kannata odottaa kauaa, seos jähmettyy tosi nopeesti. Sen voi kyllä lämmittää uudelleenkin, jos niin pääsee käymään.

Ei muuta kuin kokeilemaan  :)

-smallgirl  :D

Link to comment
Share on other sites

Minä laittaisin näin: Pohjat kostutetaan ananas-mehulla (käytän yleensä säilykkeistä tulevan mehun, lapset syö ananakset...) mehuun voi lisätä myös hiukan vettä. Sitten pannaan mansikkahilloo, semmonen ohut kerros. Sen jälkeen leikataan kypsää banaania ohuiksi siivuiksi ja sitten vielä kermaa väliin. Ja kyllä tulee hyvää. Kannattaa käyttää vielä hyla kermaa ni on parempaa.

Päälle laitetaan pakastemansikoita ja niiden päälle hyytelösokeria. Reunoille pursotetaan kermaa.

En ole kokeillut suklaiseen pohjaan, mutta on ollut aina kuulemma tosi hyvää  :P. Eikä oo liian makeeta vaikka luulisi...

Ei nyt ehkä niin erikoista... mutta ainahan sitä voi kokeilla  :D

-smallgirl :)

Mä olen kokeillut suklaapohjaan ja on tosi hyvä... Ananasmehun sijasta olen kyl laittanut laimennettua mansikka tai vadelmamehua... Mut toimii taatusti ananasmehullakin :-X ;D :D

Link to comment
Share on other sites

Guest BridezillaToBe

Hi!

Meillä tehdään takuukevyttä ja hyvää niin että:

Tehdään oma vaniljakiisseli rasvattomasta maidosta (ohje löytyy vaikka yläasteen köksänkirjasta, reilusti vaniljasokeria mukaan, niin tulee hyvää tai sitten ekströmin valmisjauheesta, senkin kun tekee rasvattomaan maitoon, niin kevyttä on!)

Tehdään toinen täyte rasvattomasta jogurtista (tai rasvallisesta, ei sekään niin kauhean rasvaista ole, esim. ingmanin 2dl:n normaalijogurtit on hyviä, samoin valion rasvaton mansikka-vanilja ja lidlin persikka..), jogurttia tulee n. kolme purkkia (siis noin puoli litraa) ja joukkoon vaahdotetaan yksi tai kaksi kananmunan valkuaista (keltuaiset voi lisätä kakkupohjaan). Seokseen lisätään liivatetta pakkauksen ohjeen mukaan, en nyt muista kuinka monta lehteä/ruokalusikkaa tulee puoleen litraan nestettä, jos haluaa leikattavaa hyytelöä.. (valkuaisen kanssa vaahtoa on enemmän kuin puoli litraa, mutta määrä on sopiva arviointiin, koska en halua hyytelöstä niin kovaa, että sitä voisi leikata kuin kakkua..) Liivatteet liotetaan ja liuotetaan vesi tai mehutilkkaan ja sekoitetaan vaahtoon. Joukkoon voi laittaa myös esim. paloiteltuja pakastemansikoita, jolloin vaahdosta tulee ekstraherkkua.. kylmät marjat myös hyydyttävät seosta nopeammin, joten siitä saa helpommin paksun ja mehevän kerroksen täytettä kakkulevyjen väliin!

Sitten vaan purkillinen vaahdotettavaa vaniljakastiketta tai kevyttä kermankorviketta vaahdoksi ja muutama banaani siipaleiksi ja eikun kakkua kokoamaan. (ja koristeeksi kakun päälle vaikka lisää pakastemansikoita ja hyytelösokerilla kiille..)

Kerroksittain sitten vaan kakkulevyille vaniljakiisseliä ja banaania yhteen väliin, jogurttia toiseen ja kolmanteen.. niin kauan kuin riittää. ja sitten "kansi" päälle ja mansikat (alle voi laittaa vähän hilloa, niin mollukat pysyvät paremmin..) ja kiille ja reunoille kermavaahto.

Taatusti hyvää ja kevyempää kuin tavallinen kakku. Tämän kakkureseptin muunnelmilla meillä on kakutettu sukua ja ystäviä synttäreillä ja kissanristiäisissä.. kaikissa mahdollisissa tilaisuuksissa viimeiset viisi vuotta ja aina on kakkua ylistetty.. eikä ikinä jää muutamaa murua enempää!

Ainiin: meillä kakun täytyy aina olla tosi kosteaa, joten kostutamme reilulla kädellä mummun ohjeen mukaisti maidon, veden ja vaniljasokerin seoksella!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Minä olen kostuttanut kakkupohjani maidolla. Systerin opettama kikka. Ja tulee muuten valtavan hyvää! Silloin ei tule liikaa makeutta kostukkeesta joten täytteeseen voi sitten laittaa jotain vähän makeampaa. On muuten saanut kehuja aika monesti.

Link to comment
Share on other sites

Tein yksiin juhliin täyskäreitä, joiden väliin laitoin omenasosetta ja vaniljakiisseliä, pinnan "tasoitin" ohuella kerroksella omenamarmeladia ja päälle sommittelin viinirypäleitä, mangoa, persikkaa, ananasta ja kiiviä - ja vielä päälle tuo hyytelösokeri. Oli kiva tehdä vaihteeksi kakku ilman kermaa!

Toinen, josta tykkään todella paljon kakun päällä, on lakka (vaikka onkin arvokas marja). Samainen vaniljakiiseli välissä on tosi nami.

Suklaakakkuun laittaisin väliin aprikoosia tai vaikka hiukan happamampaa punaherukkaa tai karviaista. :P

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Mä laitoin kerran suklaakakkupohjaan täytteeksi appelsiinihilloa, kermavaahtoa ja päälle persikkaa ja suklaanappeja :) Reunat pursotin vuorotellen valkoisella ja ruskealla (eli kaakaojauheella värjätyllä) kermavaahdolla.. Hyvää kuulemma oli, kun vieraille sitä tarjosin, en itte ehtiny maistaa, kuin pienen palan... :)

Link to comment
Share on other sites

Guest TiiviTaavi
Toinen, josta tykkään todella paljon kakun päällä, on lakka (vaikka onkin arvokas marja). Samainen vaniljakiiseli välissä on tosi nami.

Lakka/hilla on täytekakun välissä mun suosikki. Sopii aivan loistavasti mansikkahillon kanssa.  :P

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Mun ooltaim-feivöritti :

suklaakakkupohjan (kostutetaan maidolla) väliin ekaks omppuhilloa vähäsen, sitten silputtua banskua ja sitten kerma-rahkavaahtoa.

toiseen kerrokseen omppuhillon kaveriksi silputtua persikkaa ja niinikään kerma-rahkaa.kolmas väli (ellei tuu liika korkeeta..) vielä bansku-hommaa. päälle kinuski ja reunoille kermat. ja ai jet on HYVÄÄ!  ;D

Link to comment
Share on other sites

Mä tykkään pelleillä marsipaanilla ;D Eli prinsessäkakkuja joka lähtöön, väliin vadelmahilloa ja vanilijakiisselia/kermasekotusta ja marsipaani päälle. Ei mitenkään supererikoisen makusta mutta marsipaanin kanssa kakku näyttää ihan konditoriasta haetulta.

nimim. Ei se maku vaan se ulkonäkö... ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Suklaisen täytekakun (siis ihan perus munasokeripohja + kaakaota) väliin sopii huippuhyvin kaupan suklaamousse, sellanen jauho mikä vatkataan maitoon... Ei myöskään ihan hirvittävän raskas täyte, varsinkin jos käyttää rasvatonta maitoa joka ei kuitenkaan vaikuta makuun tms. mitenkään. Se on aika tummaa suklaista niin että ei myöskään äklömakea tai mitään, tosi hyvää :)

Link to comment
Share on other sites

Kas me tehhään kaikki ruuat ite ja tietenkin siten myös kakut. kerroskakkuun tulee viisi eri kerrosta. jokaiseen kerrokseen käytetään eri marjoja: vadelmaa (mun suosikki), hilloja (siis lakkoja), mansikkaa ja mustikkaa. Ylin "Hääparin kakku", joka säästetään ensimmäiseen hääpäivään tulee vadelmakakku. Saapi kaikki vieraat mieleistään kakkua ja muutenkin siitä tulee mukavan värikäs ja syyskesäinen kokonaisuus.

Link to comment
Share on other sites

Meillä oli hääkakussa (tuli ravintolasta, emme tehneet itse) vadelmia ja mangososetta, ja oli aika lailla parasta täykkäriä mitä muistan syöneeni  :-X  

Kotona tulee laitettua kostukkeeksi spriteä, sitten väliin mansikka- tai vadelmahilloa, sulatettuja, muussattuja mansikoita, raastettua omppua. Ja tietty kermavaahtoa. NAMI  :D

Link to comment
Share on other sites

persikkasose+vaniljakastike(vaahdotettu)+rahka-mössöä väliin, niin on hyvää! Voi käyttää myös liivatetta, jos haluaa kiinteämmän täytteen.

Tein just viikko sitten kakun, jossa tuota mössöä eka väliin ja toiseen väliin vadelma-vanilja-rahka-mössöä. Päälle kaulin kaulittavasta Icing-taikinasta kuoren ja koristelin vielä sulatetulla suklaalla. Ai kun oli hyvää!!!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...
×
×
  • Create New...