Pikku-aa

Meksiko

296 viestiä aiheessa

Buenos dias, amigos!

Palattiin eilen ihanalta häämatkaltamme Meksikosta. Lämmintä oli koko matkan ajan noin +30 C. Pilvistä ei ollut kuin parina päivänä, mutta se ei haitannut yhtään.

Ensimmäisenä viikkona Meridassa osallistuttiin kolmelle retkelle. Käytiin kaupunkikiertoajelulla, Chicken Itzassa ja Uzmalissa. Chicken Itza ja Uzmal ovat vanhoja Maya-kaupungeja, joissa on mahtavat pyramidit ja arkeologiset alueet. Aivan uskomattomia paikkoja! Uzmalissa pääsimme nousemaan yhden pyramidin päälle. Sieltä oli upeat näkoalat Jukatanin viidakkoon. Chicken Itzan retkellä käytiin uimassa cenotessa eli luonnonkaivossa. Niitä on paljon Jukatanin niemimaalla, varmaan myös muualla Meksikossa. Cenotet ovat syntyneet rankkasateiden aikana, kun vesi on romahduttanut kalkkikivipitoisen maan ja pohjavesi on täyttänyt kaivot. Tämä cenote, jossa me kävimme uimassa oli 30 metriä maan pinnan alapuolella, 50 metriä leveä ja 30 metriä syvä. Noista kahdesta Maya-kaupungista pidin enemmän Uzmalista. Alue oli puistomainen ja siellä ei ollut yhtään ainutta kaupustelijaa. Illalla nautimme tähtitaivaan ja täyden kuun alla Mayojen kulttuurista ja Uzmalista kertovasta valo- ja musiikkishowsta. Se oli tosi upea. Sen aikana valaistiin kaikki alueen pyramidit vuoron perään mustaa taivasta vasten.

Muut neljä päivää otettiin aurinkoa hotellin uima-altaalla, uitiin, tutustuttiin omatoimisesti kaupunkiin ja käytiin shoppailemassa. Riippumatot ja Panama-hatut ovat Meksion must-tuotteita. Ostettiin molemmat. Riippumatto Petrin isälle tuliaisiksi ja Panama-hattu mun pään suojaksi. Merida on miljoonakaupunki, mutta se oli tosi rauhallinen ja turvallinen paikka. Kävimme Meridasta käsin myös Meksikonlahden rannalla, Progreso-nimisessä kalastajakaupungissa. Menimme sinne paikallisbussilla ja vietimme rannalla koko päivän. Merida-viikon jälkeen olikin sitten kiva siirtyä Karibianmeren rannalle.

Matka Meridasta Playa del Carmeniin kesti nelisen tuntia. Carmenissa me nautittiin pääasiassa merestä ja auringosta. Tehtiin sielläkin kyllä kolme retkeä. Omatoimisesti käytiin Cancunin edustalla sijaitsevalla Isla Mujereksen saarella (suom. Naisten saari). Otettiin siellä aurinkoa ja tutustuttiin saaren pieneen keskustaan. Itse saarikin oli minimaalinen, vain 8 kilometriä pitkä ja kilometrin leveä. Yhtenä päivänä oltiin sukellusveneellä ihastelemassa maailman toiseksi suurinta koralliriuttaa Cozumelin (Lintusaaren) edustalla. Sukellusvene laskeutui 30 metrin syvyyteen. Viikon hienoimpia kokemuksia oli retki Coba-intiaanien kylään viidakon keskelle. Pääsimme käymään Coba-mayojen kotona, kylän pienessä taco-tehtaassa ja tapasimme ihania lapsia, jotka olivat niin innoissaan meidän näkemisestä, että he kaatoivat päiväkotinsa aidan! :) Viidankon keskellä meitä kuljetettiin Maya-limusiineilla eli polkupyörillä, joiden etuosaan oli hitsattu kärryt. Kävimme ihastelemassa steeloja eli aikakiviä. Ne olivat vuodelta 700 jälkeen Kristuksen. Mayojen mukaan 20.12.2012 tapahtuu jumalat näyttävät voimansa. Tuo päivämäärä on hakattu useampaakin steelaan. Tuona päivänä planeetat ovat kuulemma samassa linjanssa keskenään. Cobassa pääsimme myös kiipeämään pyramidin huipulle 40 metriin. Sieltä oli myös upeat näköalat.

Mayat olivat hyvin perillä planeettojen ja auringon liikkeistä. Heidän kaikki pyramidinsakin ovat rakennettu niin, että esim. joka vuosi kevät- ja syyspäivän tasauksien aikana valo osuu tietyssä kulmassa heidän pyramideihinsä. Auringon valo menee esim. yhdestä ovesta sisään ja tulee toisesta ulos tai aurinko ja pyramidin varjot luovat pyramidin portaille kukulkanin eli sulkakäärmeen varjon. Kukulkan oli Mayojen pääjumala. Chichen Itzan pyramidissa on 91 porrasta kaikilla neljällä sivulla + ylhäällä kaikkien portaiden päällä vielä neliön muotoinen muodostelma. Näistä luvuista tulee yhteensä 365 eli yhtä paljon kuin vuodessa on päiviä. Coban matkalla käytiin tippukiviluolassa, jossa oli myös cenote. Vesi siellä oli uskomattoman kirkasta!

Opiskeltiin Carmenissa myös vähän espanjaa. Meidän hotellilla järjestettiin kolmena päivänä espanjan tunnit. Me ehdittiin osallistumaan niistä yhdelle. Hotellissa oli kymmenkunta viihdyttäjää. He vetivät päiväohjelmia eli espanjan tuntia, vesivoimistelua, lentopalloa, pingistä, salsatunteja jne. Iltaisin he vastasivat lasten minidiscosta ja hotellivieraiden tanssittamisesta. Joka ilta hotellilla esitettiin päivittäin vaihtuva show. Oli grease-musikaalia ja Las Vegas -showta.

Meksikolaiset ihmisest ovat uskomattoman ystävällisiä. He eivät tuputa mitään ja ystävällinen käytös on aitoa, ei mitään mielistelyä. Mayat ovat tosi suloisia ja pieniä!!! Keskipituus heillä on varmaan jotain 140 - 150 cm. Jopa minä olin heitä päätä pitempi! :)

Parasta lomassamme oli aurinko, lämpö, meri, mayat, pyramidit ja cenotet! Ja tietty se, että saimme nauttia tästä kaikesta yhdessä.

Oli kuitenkin ihan kiva palata takaisin Suomeen ja töihin.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Heissan!

No ei sitten vaan törmätty Carmenissa! Tai mistä sitä tietää. Luultavasti kävelitte meitä vastaa, oltiin yhtä aikaa aamiaisella tai asuitte seinänaapureinamme Riu Tequilassa. :) Mikä teidän huoneen numero oli?

Meidän huone oli 1411 :) . Aika vähän me bongailtiin suomalaisia lukuunottamatta muutamaa pariskuntaa, joiden kanssa tutustuttiin jo ekalla viikolla.

Me olimme siis kaksi viikkoa Playa del Carmenissa, Riu Tequilassa. Ensimmäisellä viikolla kävimme Chichen Itzassa ja Cobassa - Aurinkomatkojen omilla retkillä siis. Chichen Itza oli mahtava ja Coban reissulla saimme mielestäni todella hyvää ruokaa paikallisessa ravintolassa. Cobassa pääsi myös kiipeämään 42 metriä korkean pyramidin päälle. Mulla jäi kiipeäminen vain puoliväliin kun korkeanpaikankammo vaivaa, mutta mies kiipesi huipulle saakka. Oli myös mielenkiintoista nähdä paikallista asutusta. Chichen Itzasta ostimme tuliaisiksi riippumaton ja käsinkudotun peiton - ja hyvä niin, sillä Playa del Carmenissa olisimme todennäköisesti saaneet maksaa niistä enemmän.

Ensimmäisellä viikolla kävimme muutamaan otteeseen myös Playa del Carmenin keskustaa tutkimassa ja poikkesimme 5th Avenuelta myös vähän kauemmas. Ostoksia ei tullut hurjasti tehtyä, sillä hinnat olivat suht korkeat. Keittokirjan (englanninkielisen) kuitenkin löysin paikallisesta kirjakaupasta ja se oli pakko saada - mulla on ollut tapana ostaa keittokirja jokaiselta reissultani...

Muutama päivä meni myös ihan altaalla ja rannalla löhötessä. Ärsytti vaan ihan suunnattomasti ihmisten tapa varata aurinkotuolit hyvissä ajoin jo ennen aamiaisen syömistä rantapyyhkeillä ja muulla tavaralla. Jokseenkin rasittavaa oli etsiä itselleen vapaata tuolia kun allasalueella oli vain kourallinen ihmisiä, mutta joka ikisessä vähänkin auringossa olevassa tuolissa oli jotain merkkinä varauksesta (siitäkin huolimatta, että joka paikassa oli kylttejä, että tuoleja ei saa varata). Merenkäynti oli aika kova ainakin niinä päivänä kun rannalla olimme - mä olin kahdesti päästä bikinien alaosasta kun seisoin vähän varomattomasti ison aallon tullessa päin :rolleyes: .

Toinen viikko alkoi vähän tylsissä merkeissä, sillä sunnuntai ja maanantai olivat muita päiviä selvästi sateisemmat ja viileämmät (reilu parikymmentä astetta kuitenkin, joten ei siellä nyt vilu tullut :grin: ). Maanantaipäivä menikin vähän tylsissä merkeissä hotellialueella notkuen. Suunnitelmissa oli ensin lähteä käymään Cancunissa, mutta emme viitsineet lähteä kun emme tienneet, millainen sää siellä olisi ollut. Kävimme kuitenkin iltapäivällä hotellin lähellä olevassa lintupuistossa. Se oli melko pieni paikka, mutta kyllä siellä sai vähän aikaa kulumaan.

Tiistaina meillä oli suunnitelmissa lähteä käymään Xcaretin teemapuistossa (n. 6km päässä Playa del Carmenista), mutta maanantai-iltana nautitut tequilat (istuimme iltaa muutaman muun suomalaispariskunnan kanssa aamuyöhön asti...) tekivät olon sen verran saamattomaksi, että siirsimme reissun keskiviikkoon. Xcaretissa oli nähtävää vaikka kuinka! Kävimme ensin snorklaamassa, menimme ottamaan hetkeksi aurinkoa ja kuivumaan ja lopuksi kiersimme vielä puiston eri kohteita. Valitettavasti aika loppui kesken kun iltashow alkoi kuudelta ja halusimme nähdä sen. Puistossa oli tosiaan vaikka mitä katsottavaa, joten siellä olisi varmasti saanut kulumaan toisenkin päivän. Iltashow oli todella hieno, opas ei turhaan sitä suositellut.

Loppuviikko kuluikin altaalla/rannalla ja perjantaina lähdimme vielä käymään Cozumelin saarella. Kiersimme saaren ympäri ja kävimme syömässä paikallisessa ravintolassa. Cozumelilla tuntui olevan vähän kalliimpaa kuin Playa del Carmenissa, lieneekö sitten syynä saarella pysähtyvät risteilijät...

Kaiken kaikkiaan matka oli aivan ihana ja voisimme hyvinkin mennä vielä toisen kerran Playa del Carmeniin. Miinusta oli oikeastaan vain se, että kaikki on kallista - Xcaretin sisäänpääsy oli 99 dollaria per pää, retkiin sai varata vähintään 50-100€ jne. Toisaalta AI-systeemissä oli kätevää se, että ruuasta ja juomasta ei tarvinnut enää huolehtia. Jos matkakassamme olisi ollut pohjaton, olisimme halunneet käydä vielä Xel-Hassa, Cozumelilla sukellusveneilemässä ja delfiinien kanssa uimassa. No, onpahan vielä jotain tekemistä ja näkemistä, jos lähtee Playa del Carmeniin uudemman kerran :) .

Epäilyksistäni huolimatta en kyllästynyt hotellin ruokaan, vaikka siellä melkein joka päivä söimmekin. A' la cartessa (Steak House) kävimme kerran, mutta tykästyimme enemmän noutopöytäillalliseen. Söimme hotellilla ihan kaikkea majoneeseista maitotuotteisiin, eikä kumpikaan saanut mitään vatsaoireita.

Jos jotenkin tiivistän omia mielipiteitäni reissusta niin tässä plussaa ja miinusta :) .

+ miellyttävä sää (ei liian kuuma, n. 27 astetta päivisin)

+ paljon tekemistä

+ hyvätasoinen, siisti hotelli, jossa oli erinomaisen hyvä palvelu

+ jukatanilaiset ihmiset ylipäätään ovat kovin ystävällisiä

+ vaikka turisteja oli paljon, jonottaa/odottaa ei tarvinnut oikein missään

+ hyvää ruokaa (kaikkialla, missä söimme)

- melko kallista

- paljon turisteja

Muokattu: , käyttäjä: Kähmäräpälä

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Oli kiva lukea teidän lomasta. Meidän huoneen numero oli 0802.

Mekin olimme ensimmäisellä viikolla Chicken Itzassa, joten luulenpa,että olimme siellä samana päivänä. Carmenista tuli sinne pari bussillista. Meitä Meridasta tulleita oli yksi bussilastillinen.

Meillä oli kahden viikon aikana yhteensä 7 retkeä. Aurinkomatkojen retkistä Meridan kaupunkikierros, Chicken Itza, Uxmal, Antlantis-sukellusvene ja Coba. Omatoimisesti kävimme Progressossa (Meksikonlahden rannalla) ja Isla Mujereksella. Meillä ei aika ja voimat enää riittäneet Xcaretiin tai Xel-haan.

Me ei oikeastaan hotellin uima-altaalla viihdytty. Oltiin rannalla. Käveltiin aina etelän suuntaan, missä hotellit loppui ja "autiorannat" alkoivat. Rannat olivat aivan ihanat! Paitsi ne, joista meri oli huuttonut hiekat mukaansa.

Yksi kysymys. Huomioitiinko teidät hääparina??? Eli oliko Aurinkomatkat hoitaneet teille paremman hotellihuoneen tai edes tervetuliais- ja onnittelukuoharit kylmään odottamaan hotellihuoneessa???

Meitä ei huomioitu mitenkään. Tuntuu oudolta, että matkalipuissakin lukee, että "ottakaa huomioon, että pari on häämatkalla" ja sitten koko lomalla ei ole mitään yllätystä Aurinkomatkojen suunnalta. No, kirjoitimme siitä palautteeseen.

***

Jos jotenkin tiivistän omia mielipiteitäni reissusta niin tässä plussaa ja miinusta :) .

+ miellyttävä sää (ei liian kuuma, n. 27 astetta päivisin)

+ paljon tekemistä

+ hyvätasoinen, siisti hotelli, jossa oli erinomaisen hyvä palvelu

+ jukatanilaiset ihmiset ylipäätään ovat kovin ystävällisiä

+ vaikka turisteja oli paljon, jonottaa/odottaa ei tarvinnut oikein missään

+ hyvää ruokaa (kaikkialla, missä söimme)

- melko kallista

- paljon turisteja

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Huomioitiinko teidät hääparina??? Eli oliko Aurinkomatkat hoitaneet teille paremman hotellihuoneen tai edes tervetuliais- ja onnittelukuoharit kylmään odottamaan hotellihuoneessa???

Meidän huone oli 1411 :) . Aika vähän me bongailtiin suomalaisia lukuunottamatta muutamaa pariskuntaa, joiden kanssa tutustuttiin jo ekalla viikolla.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ei huomioitu mitenkään. Olimme vähän pettyneitä.

Tulomatkalla yksi hääpari oli saanut yllärinä exit-paikat. En sitten tiedä, olivatko Aurinkomatkojen vai Tjäreborgin asiakkaita.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Olenkohan minä todellinen harvinaisuus, kun mun mielestä Riu Tequilan ruoat ei olleet kauhean hyviä? Ihan OK olivat siis, mutta ei mitään kovin kehumisen arvoista. Toisaalta, olin raskaana ja hyvin alkuvaiheessa (rv 7) ja kaikenlaista ällötystä ja öllötystä tuli vähän milloin mistäkin. Jotenkin jäi vaan sellainen mutu-tuntuma, että ilman raskauttakaan en olisi osannut pitää Tequilaa minään ruokaparatiisina. Kaikissa ruokapaikoissa oli melko luotaantyöntävä massameininki, ja lisäksi mun mielestä siellä isossa buffassa haisi pahalle. Onneksi terassillakin sai syödä :-)

Mies kyllä tykkäsi Tequilan ruokatarjonnasta. Itse sain parhaan ruokani italialaisessa ravintolassa Carmenin keskustassa (pasta carbonaraa...).

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tequilan ruuat olivat mun mielestä aika "turvallisia" - eivät kovin maustettuja. Läträsin itse niihin potkua maustekastikkeilla, joista muutama osoittautui melko tuliseksi... En mäkään siellä mitään suuria makuelämyksiä kokenut, mutta ihan hyvää perusruokaa se mielestäni oli :) . Parasta ruokaa reissussa saimme mielestäni Cozumelin saarella ravintolassa nimeltä La Mission ja Coban retkellä (en muista ravintolan nimeä). Pahaa hajua en buffassa huomannut :grin: . Mutta meidän huoneessa oli joku mielenkiintoinen "tuoksu", johon onneksi nenä tottui parissa päivässä...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä juhlapäivä viikkoa ennen juhannusta, ja siitä kahden viikon päästä olisi häämatkan suuntana Mehico :)

En koko ketjua ehtinyt selata läpi, joten voitteko kertoa yleisimmät ruokiin liittyvät riskit ko. maassa ja miten niiltä voisi välttyä (esim. maitohappovalmisteet)?

Kiitos!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me syötiin maitohappobakteereja koko matkan ajan. En sitten tiedä, oliko niistä apua, mutta emme saaneet mitään vatsaoireita koko reissulla. Söimme ihan kaikkea mitä eteen sattui sen paremmin miettimättä. Ainakin AI-hotelleissa hygienia taitaa olla kunnossa, mutta muualla pärjännee ihan perusvarotoimenpiteillä - ei jääpaloja, majoneeseja jne.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Jep, kiitosta. Täytyypä vieralla apteekissa ja varata iso kasa PanAcidoja matkaan siis.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Heipsan kaikki Meksikossa oleilleet

Olen itse matkustellut maata ristiin rastiin jo useampaan kertaan ja asunutkin siellä hieman yli vuoden. (oma sulho myös niiltä kulmilta)

Eli, jos olette menossa meksikoon, erityisesti ns omatoimilomailemaan, niin voin ehdottaa todella kivoja paikkoja joissa kannattaa käydä. (tai ehtii... välimatkat kun ovat aika pitkiä) =)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Hei Coordinator!

Et ole harvinaisuus. Minä söin pari ensimmäistä päivää Riu Tequilan ruokia mielelläni, sen jälkeen niistä meni maku. Ensimmäisenä päivänä kävimme syömässä allasravintolassa. Minua ällötti se, että osa porukasta söi uikkareissa ja muutenkin siinä oli vähän pikaravintolan meininki. Joinakin päivinä keräsin kyllä lautaselle ruokaa, mutta söin sitten loppujen lopuksi vain puolet, kun ruokahalu lopahti illallisen aikana.

Me syötiin paras illallinen Carmenin keskustassa, en muista enää ravintolan nimeä. Se oli jotain Lime...

Voi pojat, miten hyvältä suomalainen ruoka maistui heti matkan jälkeen. Varsinkin kahvi ja ruisleipä! :)

Olenkohan minä todellinen harvinaisuus, kun mun mielestä Riu Tequilan ruoat ei olleet kauhean hyviä? Ihan OK olivat siis, mutta ei mitään kovin kehumisen arvoista. Toisaalta, olin raskaana ja hyvin alkuvaiheessa (rv 7) ja kaikenlaista ällötystä ja öllötystä tuli vähän milloin mistäkin. Jotenkin jäi vaan sellainen mutu-tuntuma, että ilman raskauttakaan en olisi osannut pitää Tequilaa minään ruokaparatiisina. Kaikissa ruokapaikoissa oli melko luotaantyöntävä massameininki, ja lisäksi mun mielestä siellä isossa buffassa haisi pahalle. Onneksi terassillakin sai syödä :-)

Mies kyllä tykkäsi Tequilan ruokatarjonnasta. Itse sain parhaan ruokani italialaisessa ravintolassa Carmenin keskustassa (pasta carbonaraa...).

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Minua ällötti se, että osa porukasta söi uikkareissa ja muutenkin siinä oli vähän pikaravintolan meininki.

Joo, mäkin vähän katsoin ihmeissäni kun jotkut tunkivat allasravintolaan bikinit päällä vettä valuvana :blink: . Pari kertaa nähtiinkin kun ravintolan henkilökunta passitti märimpiä ja vähäpukeisimpia ihmisiä takaisin. Silti allasravintolassa oli mun mielestäni paljon paremmat ruuat kuin rantaravintolassa, jossa tarjonta perustui (ainakin niinä parina kertana kun siellä syötiin) lähinnä pizzaan ja hampurilaisiin.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tequilan ruoista vielä..

"Ala carte" -paikoissa (allasravintola illalla = pihvipaikka ja rantaravintola illalla = meksikolainen) oli mun mielestä ankea massa-pikasyöttölä-meininki. Olin kuvitellut (naiiviuttani) että ala carte tarkoittaa, että saa valita pitkältä listalta mieleistään syötävää. Mutta siellä olikin muistaakseni viisi-kuusi pääruokavaihtoehtoa, ja alkuruoka sekä jälkiruoka olivat kaikille samat. Mielestäni on vähän hämäävää kutsua tuollaista ala carteksi. Lisäksi ruoat tarjoiltiin niin nopeaan tahtiin, että tuli sellainen tunne, että parempi mitä nopeammin poistumme ko. ravintolasta. Minusta siitä oli juhlatunnelma kaukana. Mehän emme olleet varsinaisesti häämatkalla, mutta jos olisimme olleet, niin pettymys ravintoloihin olisi ollut vielä suurempi.

Tosiaan vaikea sanoa, kuinka paljon ruokapettymykseni johtui alkuraskauden oudosta olotilasta ja kuinka paljon siitä oli ns. oikeutettua. Esimerkiksi työkaverini, joka parhaillaan lomailee Tequilassa toista kertaa, pitää Tequilan ruokia ihan fantastisina. Ja meillkään mies ei huomannut buffan haisevan pahalta ja ihmetteli kovasti minun reaktiotani (lähes nenääni pidellen kävin aina hakemassa ruokaa sieltä, mikä ei suoranaisesti kiihottanut ruokahalua...).

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Onko kokemuksia Tulumista? Entä Tjäreborgin valikoimissa olevasta The Royal (PDG) hotellista? Mielenkiinnolla lukisin näistä kokemuksia B)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tulum oli ihan kiva nähtävyys. Opastetulla retkellä olisi ehkä saanut paikasta enemmän irti, me menimme kaverin kanssa sinne omin nokkinemme ja sitten välillä roikuttiin jonkun turistiryhmän liepeillä ja yritettiin salakuunnella niiden opasta :rolleyes: Muistaakseni siellä ei myyty mitään karttoja tai oppaitakaan eikä alueella ollut mitään infopistettä yms., portilla vain maksettiin pääsymaksu ja sitten kierreltiin alueella omin päin. Hienot näköalat sieltä kallion päältä oli, ja kiva pikku uimaranta. Ja kaktuksia! (nimimerkki muistaa ikuisesti että kaktuspöheikössä ei kannata istua lyhyet shortsit päällä...).

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Risu: molemmista löytyy kokemuksia :)

Oltiin talvella kahden viikon matkalla Meksikossa - yhdistelmänä 1 viikko Tulumissa ja 1 viikko Playa del Carmenissa, joka osoittautui loistavaksi valinnaksi. Tulum oli todella rauhallinen ja kaunis paikka - majapaikkamme Cabañas Los Lirios sijaitsi n. 4-5 km päässä Tulumin keskustasta, meren rannalla. Tulumin raunioille taisi hotellilta olla suunnilleen samanpituinen matka. Taksilla pääsi kulkemaan ihan hyvin, taksien hinnat olivat kohtuullisen hintaisia ja niitä kulki hotellin ohi usein. Tulumin parasta antia olivat valkohiekkaiset, lähes autiot rannat, ihana rauhallisuus. Lisäksi suuria hotelleja ei ole, mikä osaltaan luo tunnelmaa. Todellinen paratiisi, mikäli kaipaa lomaltaan rauhaa ja rentoutumista. Toisaalta illalla Tulumin ”hotel zonella” ei ole juurikaan tekemistä – jos haluaa vaihtelua majapaikkojen omiin ravintoloihin, täytyy ottaa taksi keskustaan. Meillä illat Tulumissa menivät pääasiassa majapaikkamme omassa ravintolassa istuen, parvekkeella riippumatossa loikoillen ja meren kohinaa kuunnellen. Uskomattoman ihana, rentouttava paikka :-X

Viikon jälkeen siirryimme Playa del Carmeniin, joka tuntui suorastaan vilkkaalta paikalta Tulumin jälkeen. Toisaalta oli ihan mukava saada vähän elämää ympärilleen. The Royal sijaitsee PDC:n keskustassa, joten ostoksille oli lyhyt matka. Hotelli itsessään on täyttä luksusta B) Hulppeasta ulkokuorestaan huolimatta The Royal oli mielestämme ihan rentotunnelmainen hotelli - iltoja varten kannattanee kuitenkin varata vähän siistimpää vaatetta mukaan. Paikkahan on tarkoitettu vain aikuisille, joten soveltuu mielestäni senkin puolesta ihan erityisen hyvin häämatkahotelliksi. The Royalin asiakkaat saavat käyttää myös viereisen Gran Porto Realin palveluita, ja me syötiinkin useampana iltana sen italialaisessa ravintolassa.

Näistä kahdesta kohteesta Tulum teki meihin suuremman vaikutuksen ihanalla tunnelmallaan, mutta totta kai se riippuu ihan siitä mitä lomaltaan haluaa. Kuitenkin tällainen yhdistelmämatka oli meille todella sopiva, oli kiva nähdä kaksi erilaista paikkaa – ehkä 2 viikkoa Tulumissa olisi ollut hieman liikaa, sen verran rauhallinen kohde on kyseessä. Molemmat ovat myös hyviä tukikohtia ympäristön nähtävyyksille, ja niitähän riittää… Ihastuttiin Meksikoon täysillä :-X

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Jee, eilen käytiin varaamassa matka Meksikoon! Lähdemme marraskuussa Playacariin, joka on vain pari kilsaa Playa del Carmenista! Majoitumme Riu Tequilaan, kertokaahan kokemuksianne B)

Muokattu: , käyttäjä: yallayalla

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

^Edelliseltä sivulta löytyy ainakin mun ja Sashan kokemukset tämän vuoden tammikuulta :) . Vai nimenomaan hotellistako halusit kokemuksia kuulla :) ?

Me olimme siis Riu Tequilassa ja pidimme hotellista. Huoneet olivat mukavan tilavia ja siistejä, siivooja kävi joka päivä ja minibaaria täytettiin sitä mukaa kun se tyhjeni. Ilmastointi huoneissa oli aika kovalla, yritimme säätää sitä itse, mutta emme onnistuneet. Toisaalta viileä huone oli kuitenkin miellyttävä ja vilukaan ei tullut kun otimme ylimääräiset peitot käyttöön. Meksikossa ylipäätään oli tosi tehokas ilmastointi joka paikassa - kauppakeskuksissa ja busseissa oli suorastaan kylmä!

Hotellialue oli aika rauhallinen, joskin lapsiperheitä siellä oli paljon eli mistään hillityn tyylikkäästä tunnelmasta ei ehkä voi puhua vaan aika rento meininki siellä oli kaiken kaikkiaan. Allasalue oli mielestäni viihtyisä, mutta toisinaan sapetti ihmisten ärsyttävä tapa varailla pyyhkeillä niitä tuoleja jo tosi varhain aamulla, vaikka se oli erikseen kiellettyä. Tosin kyllä sieltä aina vapaa tuoli löytyi, ei vaan välttämättä ihan parhaalta paikalta. Allasalueella oli joka päivä kaikenlaista ohjelmaa tarjolla, mm. tanssia ja pelejä. Henkilökunta kierteli aurinkotuolien lomassa ja saattoi tulla kertomaan, että nyt on sellaista ja sellaista luvassa, tulkaa mukaan, mutta eivät mitenkään tyrkyttäneet.

Ruoka oli mielestäni vallan hyvää enkä kyllästynyt siihen kahdessa viikossa, koska vaihtoehtoja oli niin paljon. Kävimme tosin jonkun verran syömässä muuallakin. Aamiainen oli ihan loistava, tarjolla oli vaikka mitä. Lounasta sai allasravintolasta ja rantaravintolasta. Söimme pääasiassa ensimmäisessä, koska rantaravintolassa oli mielestämme huonompi valikoima (=pizzaa, hampurilaisia jne.) - allasravintolassa oli hyvin tarjolla erilaisia salaatteja ja muuta kevyempää kun ei päivällä jaksanut ahtaa itseään ihan täyteen. Vähän häiritsi se kun osa ihmisistä tuli syömään suoraan uima-altaista nousseina eli bikinit päällä märkänä - toisaalta en kyllä odottanutkaan, että kukaan tulee allasravintolaan erityisen hienosti pukeutuneena.

Illallisbuffet oli mielestäni myös tosi hyvä! Ruokaa oli tarjolla niin paljon, että vain murto-osaa ehti ja pystyi maistamaan (ulkona grillauspiste, sisällä noutopöydät alkuruuille/salaateille, "länsimaalaishenkisille" ruuille ja meksikolaisille ruuille sekä usein tarjolla oli vielä johonkin teemaan liittyviä ruokia). Paikallinen viini ei ollut mikään erikoinen elämys. Vähän hämmästeltiin sitä, että illallisellakin tarjolla oli jossain nurkassa niitä pizzoja ja hampurilaisia :D . Liekö sitten jenkkituristeja varten, en tiedä - me jätettiin ne kuitenkin välistä.

Joka ilta hotellilla oli jonkinlainen show. Emme jaksaneet joka ilta niitä käydä katsomassa, mutta toisinaan tuli istuttua iltaa. Drinkit olivat mielestäni tosi hyviä, margaritoja tuli juotua riittävästi :) . Myös alkoholittomien drinkkien valikoima ihastutti kun Suomessa on tottunut kovin usein saamaan limsaa tai mehua :rolleyes: .

Tequilahan ei sijaitse ihan rannalla vaan hotellin omalle "rantaklubille" on matkaa muutama sata metriä. Hotellin ja rannan väliä kulki päiväsaikaan pitkä golfkärry, jonka kyydissä sai matkustaa. Tosin me käytimme kyytiä vain yhden kerran kun ei se matka kävellenkään pitkä ollut. Hotellin ranta ei ollut mielestäni mikään superkaunis, koska hurrikaanit ovat syöneet siitä hiekkaa aika paljon (kuulimme muutamalta muulta turistilta, että vielä kaksi vuotta sitten ranta on ollut paljon suurempi) ja sinne oli tuotu valtavia hiekkasäkkejä. Rannalla pääsi lisämaksusta liitovarjoilemaan ja ajamaan vesiskootterilla. Tequilan asiakkaat voivat käyttää myös vieressä olevan Riu Yucatanin palveluja. Me poikkesimme usein Yucatanin allasalueella kun se oli siinä rannalla.

Me tykkäsimme tosi paljon sekä Playa del Carmenista että Riu Tequilasta :) . Voisin lähteä vaikka tältä istumalta uudestaan sinne. Tosin ihan mielenkiinnosta kokeilisin varmaan jotain toista hotellia kun noita AI-paikkoja on Playacarissa ihan vieri vieressä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kiitos Kähmäräpälä, ensisijaisesti halusin kuulla hotellista kokemuksia ja hyvältä kuulosti :P olen lukenut sinun ja muidenkin kokemuksia Meksikosta yleensä ja matkakuume alkaa nousta uhkaavasti. Vielä pitäisi jaksaa odottaa 4 kuukautta ennenkuin pääsee reissuun <_<

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Voi ei. Ihanan kuuloisia juttuja Meksikosta. Meillä häämatka ihan hakuses, ku häihinki on vielä 11 kuukautta.. Haluan Meksikoon!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Hoplaa! Myö lähdetään ukon kanssa häämatkalle myös Playacariin ja RIU Tequilaan :) Ihanaa lukea muiden matkoista, niin tietää vähän varautua :D Me lähdetään Finnmatkojen kautta reissuun, onko kellään kokemuksia, miten ovat hoitaneet homman? Ja huomioidaanko Finnmatkoilla hääparit?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

^Mekin mennään Finnmatkojen kautta, milloin te lähdette? Me lähdetään 20.11. Tiedä vaikka ollaan samalla matkalla ;)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Onnittelut niille, jotka ovat valinneet Playa Del Carmenin ja varsinkin Riu Tequilan häämatkakohteeksi:) Olimme häämatkalla viime helmikuussa kyseisessä paikassa ja voin sanoa, että sydämeni jäi sinne paikkaan. Ihastuin paikkaan aivan täysin ja kaiholla katselen matkaoppaita ym. kun haluaisin sinne matkustaa takaisin mahdollisimman pian. Olemme mieheni kanssa monet kerrat muistelleet onnistunutta matkaamme.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mekin mennään Playa del carmeniin tammikuussa. Tjäreborgin matka. Odotan niiiin innolla! Ihana kuulla, että muut on tykänneet!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään