Guest Susie

Kroatia!

127 viestiä aiheessa

Serkkupojalla on vaimo sieltäpäin ja lomailivat kesällä siellä. Kuulemma hienoa seutua on ja kesällä älyttömän kuumaa. Siellä on myös rantalomakohteita niinkuin muuallakin, mutta luulisin ettei kuiteskaan turisteja älyttömästi.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Olimme pari vuotta sitten omatoimimatkalla siellä päin, jolloin Kroatian osuus oli Split - Dubrovnik - Rijeka. Matkustimme yölautalla Italian Barista Splitiin, sieltä bussilla Dubrovnikiin ja sitten laivalla Dubrovbnikista Rijekaan. Saaristo on tosi kaunista ja Dubrovnik - Rijeka -laiva pysähtyy monessa paikassa, joten Kroatia olisi ollut ihan oiva island hopping- paikka. Laivat olivat aika nuhjuisia, vanhoja Ruotsin- Norjan lauttoja, joissa punainen samettisisustus ja yhden miehen bändi yökerhossa. Majoitus oli Dubrovnikissa melko halpaa, turismi ei vielä ollut kunnolla elpynyt sodan jälkeen. Kävimme uimassa vanhan hylätyn hotellin pihalta, se oli suosittu paikka paikallisten keskuudessa. Parvekkeet kasvoivat ruohoa ja pensaita ja uima-allas oli romahtanut. Vanha kaupunki Dubrovnikissa on kyllä korjattu käytännössä entiselleen pommien jäljiltä, eriväriset kattotiilet vain paljastavat kuinka laajaa tuho olikaan. Kotimajoitusta oli tarjolla, meille sattui ainakin hyvä tuuri ja viehättävä paikka. Ruoka ei ollut kaksista italialaiseen keittiöön verrattuna, mutta mahan sai kyllä täyteen. Lähtisin kyllä uudestaankin ja nimenomaan itse järkkäisin, helppo oli löytää ruokaa, juomaa ja majoitusta. Snorkkelit mukaan jos on, vesi on kirkasta.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me olimme myös siellä loppukesästä 2001 ja en voi kuin kehua paikkaa. Olimme itseksemme reissussa ja autolla liikentessä. Reitti meni Rijeka- Krk (kiva saari Rijekan lähellä)- Zagreb. Mielestäni palvelu oli tosi hyvää, elämä edullista Pohjois-Italian jälkeen (Zagreb ei ollut erityisen halpa), ihmiset kielitaitoisia, vanhat turismiperinteet. Pohjoisessa ei näkynyt minkäänlaisia jälkiä sodasta ja paikalliset odottivat kovin turisteja takaisin. Kuulemma vieläkin joillakin ulkomaalaisilla on ennakkoluuloja menneen sodan takia.

Jos lähtisimme häämatkalle Eurooppaan niin Kroatia olisi 1. vaihtoehto. Siellä kannattaa kierrellä mahd. paljon. Mekin saimme hyvät matkavinkit italialaiselta poliisilta  :D Monipuolinen maa. Ajanpuutteen vuoksi jäi käymättä kansallispuistossa, jota hän kovin kehui. Ja jos kala- ja äyriäisruoista pitää :P

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ihana kuulla rohkaisevia kommentteja, kaikki tuttavat kun kohteesta kuullessaan ovat että: Menette MINNE?!!?  ;D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me oltiin toissa kesänä käymässä mein porukoiden luona Bosniassa, jossa iskä oli töissä.

Käytiin sit lomailemassa myös Kroatian rannikolla, ja voin vain olla yhtä mieltä edellisten kanssa; Kroatiassa on ihanaa!

Kirkkaat vedet, lämmintä, ystävällistä porukkaa...

Reissussa olimme elokuussa, jolloin siellä oli TODELLA PALJON turisteja, mm. Italiasta.

Käydessämme Dubrovnikissa, se oli AIVAN TÄYNNÄ!! Ei puhettakaan,että autoa olisi saanut parkkiin mihinkään. Kaikki kadut ja risteysalueet olivat aivan täynnä parkeerattuja autoja.

Vanha kaupunki oli näkemisen arvoinen :) Ihana sininen meri taustalla.. *Tahtoo uudestaan*

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Olen nyt surffannu netissä ja etsinyt tietoa omatoimimatkalle...

Splitin alueesta olis kiva kuulla kokemuksia!!

Lonely planetin sivuilla luki, että sieltä, siis Splitin kaupungista, saattaa olla vaikea saada hotellia, koska ovat vielä pakolaisten käytössä??? (onkohan noi lonely planeti sivut päivitetty milloin..)

Onkos kukaan matkustanut kroatiaan omatoimimatkalle lentäen? En nimittäin löytänyt lentojakaan kuin yhdeltä yhtiöltä: sas:ilta!!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Aurinkomatkoilla on Charter-lento lauantaisin (kesä 2004) , ehkä siihen löytyy paikkoja?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Aurinkomatkojen aikataulut ei sovi meille. Vika lähtö heinäkuussa niillä 10.pvä, jolloin meillä juhlat.

Kiitos kuitenkin!!

Täytyy tsekkaa toi tjäreborg..

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Heippa!

Siis Hippohan lähtisi ilomielin Kroatiaan häämatkalle tai mille tahansa matkalle, mies tosin ei Kroatiasta niin välitä että se jäänee kavereiden kanssa lomailtavaksi.

Omat kokemukset on elo-syyskuun vaihteesta 2002, jolloin kierreltiin seuraavanlaista reittiä: menolento Budapestiin, josta junalla Zagrebiin yöksi. Plitvicen upeidein vesiputouksien kautta Splitiin ja sieltä jatko samantien alas Dubrovnikiin, jossa vietimme kuusi päivää. Ihana kaupunki! Tosin merisiilejä kannattaa varoa, joskin päivystävän sairaalan henkilökunta oli ystävällistä ja kielitaitoista. Dubrovnikista jatkoimme lautalla Hvarin saarelle (tosin teki mieli jäädä Korculassa pois) ja sieltä myöhemmin Bracin saarelle Bol-nimiseen kaupunkiin. Kotilento meillä oli Zagrebista LOTilla, välilasku Varsovassa.

Kannattaa ennemmin matkailla saarilla kuin viettää aikaa Splitissä tai sitten lähteä Dubrovnikiin asti. Ovat mielestäni kauniimpia paikkoja! Lauttayhteydet ovat hyvät ja majoitusta meille ainakin tultiin tarjoamaan joka satamassa ja asemalla missä vaan kaupunkiin tulleesta kulkuvälineestä pois astuimme!

Elokuun 2003 Slovenian matkalla piipahdimme kaverin kanssa myös päivän Istrian niemimaan Rovinjissa, jota voin myös suositella lämpimästi. Slovenian puolella on nätti rannikkokaupunki Piran, jota voisin myöskin ajatella. Siispä, tuumasta toimeen ja suuntaa rohkeasti kohti Kroatiaa!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Olen nyt surffannu netissä ja etsinyt tietoa omatoimimatkalle...

Onkos kukaan matkustanut kroatiaan omatoimimatkalle lentäen? En nimittäin löytänyt lentojakaan kuin yhdeltä yhtiöltä: sas:ilta!!

Oletko katsonut www.ebookers.com/fi? Jos pelkkiä lentoja kaipaat. Majoitustahan löytää aina paikan päältä. Nopealla katsauksella löysin lentoja ainakin Zagrebiin, Dubrovnikiin ja Splitiin, joista ainakin Zagreb vaikutti ihan kohtuuhintaiseltakin. Tilanne oli tosin tässä kuussa, mutta kesällä hinnat voi jopa laskea. Niin, ja lentoyhtiöitä oli mm. Austrian Airlines ja joku unkarilainen (?!) yhtiö. Ihan Helsingistä, yhden välilaskun kautta. Niin että ei aina kannata jämähtää vaan niihin tuttuihin lentoyhtiöihin.  :) Me ollaan käytetty tuota Austrian Airlinesia ja ainakin siellä oli tosi mukava palvelu, yhdellä Helsinki-Wien -välillä jopa suomea puhuva lentoemäntä  ;D (luxusta :D) Ja samoin e-bookersien kanssa kaikki on mennyt loistavasti, ei ongelmia minkäänlaisia!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Nosto.

Pitäsi päättä kakkosviikon ohjelma pian, kannattakohan Dubrovnikiin jäädä kokonaiseksi viikoksi? Riittääkö siellä tekemistä?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Zagreb on todella sympaattinen kaupunki, olin siellä pääsiäisenä 2000, ja virailusta jäi todella positiivinen vaikutelma. Yhtenä päivänä ajelimme Zagrebin ympäristössä ja maa vaikuttaa todella kauniilta, suunnitelmissa onkin mahdollisimman pian päästä tutustumaan Kroatian rannikkoon.

Samalla matkalla pääsin nauttimaan Slovenian maisemista, sillä tein matkaa junalla Hollannista käsin ja Sloveniassa sattui tuolloin olemaan päärautatie remontissa, joten juna kiemurteli pitkin poikin vuoristoa neljän tunnin ajan  ;D. Maisemat olivat kertakaikkiaan henkeäsalpaavat.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Lisää Kroatia-juttuja tänne pliis!  Ihastuin maahan ikihyviksi jonkun kotivinkkityyppisen lehden artikkelin perusteella.  Nyt pitäisi vielä saada toi mun toinen puolisko innostumaan, niin pääsis Kroatianreissulle!

-tyty-

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Viimeisimmässä Sport-lehdessä (2/2004?) on matkakertomus Kroatista. Ei valitettavasti käsittele Dubrovnikia minne päätimme lähteä, mutta Zagreb ja keski-Kroatia ovat mukana.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Itse en ole viela Kroatiaan ehtinyt mutta paljon matkustava lankokokelaani on kaynyt siella monesti ja suosittelee erityisesti visiittia Hvarin saarelle, joka on kuulema kuin Italia pienoiskoossa - hyvaa ruokaa (mika kasittaakseni on teille aika tarkea juttu  ;) ), kaunista arkkitehtuuria ja henkeasalpaavia maisemia. Sinne paasee lautalla Splitista joka ei kai ole niin hirvean kaukana Dubrovnikista.

Dubrovnik on kuulema upea myos!

Oikein ihanaa haamatkaa teille!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
hyvaa ruokaa (mika kasittaakseni on teille aika tarkea juttu)

Is it that obvious?  ;D

Sellainen juttu vielä että LivingEtc:ssa (April 2004) on juttu Kroatiasta.

"Craggy coastlines, shimmering oceans and hundreds of uninhabited islands - no wonder Croatia's stunning Dalmatian coast is the fashion pack's new destination."  ;D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Sinne vaan.... rubbing shoulders with the rich & famous!  ;D

(Conde Nast Travellerissa oli siita myos juttua joulua ennen)

Jaan innolla odottamaan matkakertomusta.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
...suosittelee erityisesti visiittia Hvarin saarelle, joka on kuulema kuin Italia pienoiskoossa - hyvaa ruokaa (mika kasittaakseni on teille aika tarkea juttu  ;) ), kaunista arkkitehtuuria ja henkeasalpaavia maisemia.

Onpa kiva kuulla, että Kroatiasta ja Hvarin saaresta on positiivisia kokemuksia sillä varasimme viime viikolla kahden viikon reissun juuri sinne! "Italia pienoiskoossa" kuulostaa myös loistavalta, sillä alkuperäinen suunnitelma oli mennä Italiaan, mutta sinne ei oikein tehdä matkoja elokuussa, johtuisiko sitten siitä että käytännössä melkein koko Italia lomailee elokuussa ja joka paikka on täynnä paikallisia turisteja.

Kertoilkaa ihmeessä lisää kokemuksia Kroatiasta ja Hvarista jos joku on piipahtanut paikan päällä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Nosto! Olis todella kiva kuulla lisää Kroatian matkaajien kokemuksia!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mä tulin reilu viikko sitten Hvarilta :) Olisiko jotain hieman tarkempia kysymyksiä joihin voisin vastata?

Mä tykkäsin ihan hirveästi, maisemat oli kauniita, ihmiset ystävällisiä ja rentoja. Mun mielestäni paikka oli aika paljon Italian tapainen, mutta rennompi ja edullisempi.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

katsuppi, lähdetään reissuun 2 viikon päästä  ja yksi satamista on juuri Hvarilla, listalla lisäksi Korcula ja Dubrovnik.  

- kannattaako ottaa räpylöitä ja snorkkelia mukaan?

- minkälaisia ravintoloita löytyy?

- mikä hintataso ravintoloissa?

- mikä hintataso muuten(, olen saannut vähän ristiriitaista tietoa)?

Kun ollaan purjehtimassa, ei juuri päiväsaikaan olla paljon maissa, joten minua kiinnostaa nämä ilta-aktiviteetit eniten.  ;)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
- kannattaako ottaa räpylöitä ja snorkkelia mukaan?

- minkälaisia ravintoloita löytyy?

- mikä hintataso ravintoloissa?

- mikä hintataso muuten(, olen saannut vähän ristiriitaista tietoa)?

-rannoilla näkyi snorklailevia ihmisiä, ja vesi on älyttömän kirkasta. Mitään koralleja tms. ei tietenkään ole ::) mutta kaloja, merisiilejä, merimakkaroita tms. kyllä.

-mä olin siis Hvarin saarella, Jelsan kylässä. Siellä oli satamassa paljon simppeleitä "konobia" (taverna tms.) ja kahviloita joista sai ihanaa jätskiä ;) Lisäksi ns. parempia ruokaravintoloita, jotka aukesivat vasta kuuden aikaan illalla. Näissä me ei käyty, söimme iltapäivällä jossain konobassa tuhdin lounaan ja illalla riitti oluset tai jätskit.

-niissä paikoissa, missä me käytiin, hinnat olivat edullisemmat kuin täällä Suomessa, vaikka etukäteen olin kuullut että olisi tyyriimpää. Olin siis varustautunut Italian hintoihin, joten olin iloisesti yllättynyt ;D

-hinnat muuten, hmm... Mä en pidä shoppaamisesta, eikä Jelsassa ollut mitään kauppojakaan, joten olen huono vastaamaan tähän ::) Dubrovnikissa, jossa kävimme retkellä, oli paljon (merkki)liikkeitä, ja hinnat näissä korkeat. Mutta oli myös edullisia esim. kenkäkauppoja. Ylipäätänsäkin Dubrovnikin kaikki kahvila- ja ravintolahinnat olivat korkeammat kuin Jelsassa.

Dubrovnikista vielä sen verran, että se oli paikkana todella kaunis, ja filmiä paloi reilusti. Mutta siellä oli aivan liikaa turisteja, ja mua alkoi tungos ahdistaa jo ensimmäisen puolen tunnin jälkeen. Kannattaa kivuta kiertämään kaupunginmuureja, sieltä on upeat näköalat :-X

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Varasin juuri lohdutusmatkan Kroatiaan äipän kanssa...

en nyt sitten päässyt Miamiin häämatkalle, vaan äitin kanssa Kroatiaan, mutta niin paljon kehuja ja ylistyksiä olen kuullut, että innolla odotan lähtöä (ja lähtöpäivä on juuri peruttu hääpäivä  :-/)

Mennään Splitiin :D

kantsii tsekata kuvia:

http://www.digicamera.net/galleria/m_split/

Miukkis :-X

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään