arhippa

Puhuuko miehesi suomea?

112 viestiä aiheessa

Muutamiin sanoihin taitaa kielitaito jäädä :grin: Mutta ehkä tuo tuosta kun edes ensiksi pääsee tänne muuttamaan :girl_haha: Ja tuo mun 2v poikani on aika pätevä opettaja myöskin :girl_wink:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ei puhu kuin pari sanaa (moi, yö, aamu, jääkaappi ja taivas ovat ainoita sanoja jotka muistaa.) Englannilla mennään, eikä ihmekään, kun USAssa asutaan. Hän kyllä usein sanoo että tahtoisi osata enemmän, ja olen koittanut opettaa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Yksittäisiä sanoja puhuu. Miehestä on hauska kuunnella suomea. Kohta mies on kovan paikan edessä, kun suomea pitäisi oikeasti oppia (muuttaa Suomeen). On kyllä ihan motivoitunut oppimaan, vaikka samalla jännittää, miten oppii muistamaan suomen sanat ja sisäistämään kieliopin. Lausuminen ei tule tuottamaan minkäänlaisia vaikeuksia (mies on italialainen ja lausuu jo pelkän kielitaustansa vuoksi suomea luontevasti). Itse olen koulutukseltani kohta valmis suomen kielen maisteri, joten osaan varmaankin opastaa miestä eteenpäin, vaikken olekaan erikoistunut suomea ulkomaalaisille -opetukseen. Vähän jännittää, kun mies on oppijana sellainen, että asioiden sisäistäminen vie aika pitkän ajan. Mutta eiköhän se opi, kun sitkeästi jaksaa päntätä. Onneksi mun mies on luonteeltaan kärsivällinen. Se ominaisuus on erittäin tarpeellinen jokaiselle suomenoppijalle, ellei sitten satu olemaan joku erityislahjakkuus :D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mä tapasin tulevan aviomieheni täällä Suomessa, ja hän puhuu kyllä sujuvaa suomea :) Asunut täällä 8 vuotta. Tottakai sanat menee välillä vähän sekaisin (esim. kuperkeikka oli hänen mielestään hiperkakku :D) ja kielioppi ei ole mitenkään täydellistä, mutta hyvin kyllä aina toisiamme ymmärretään.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mies on oppinut todella hyvin Suomea parissa vuodessa!! Hassua välillä kuulla kuin englanti on kärsinyt suomen takia. Puheeseen livahtaa suomenkielisiä sanoja mitkä on todella koomisia. Esim. jääkaappi tai mutta. Anoppi on jo todennut että poika puhuu englantia suomalaisittain ;). Mamu-kurssilla oppii jos on kiinnostunut aiheesta. Toisinaan mies murisee ettei suurinta osaa kiinnosta ja opetus junnaa sen takia paikallaan.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me ei asuta Suomessa ja mies osaa pari sanaa suomea. Hän kyllä haluaa oppia, joten joululahjaksi annoin hälle CD:n jolla voi oppia suomea.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minun sulhaseni ei puhu suomea, mutta meillä on kaksi yhteistä kotikieltä (olemme kumpikin kaksikielisiä).

Toinen kotikielistämme on se, jonka olemme vanhemmiltamme oppineet, toisen olen minä opetellut koulun penkillä sekä käytännössä. Sulhaselleni tämä jälkimmäinen kieli on niinikään äidinkieli, sillä hän on asunut miltei koko elämänsä maassa, jossa nyt asumme.

Yllättävän paljon hän kuitenkin on opinut suomen kielen sanoja. Suomeen muutto ei kuitenkaan häntä kovasti houkuttele juuri kielen "vaikeuden" takia. Kovasti olen koittanut vakuutella ettei se suomi sen vaikeampaa ole kuin muut kieletkään, ainoastaan eri kieliperheeseen kuuluminen tekee siitä sikäli hankalan että kaikki täytyy opetella nollasta.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

mies asunut nyt maaliskuusta alkaen suomessa ja olen ymmälläni miten hyvä kielipää hänellä on....osaa muodostaa lauseita, vaikka sijamuodot välillä kärsivätkin, osaa numerot joten osaa laskea, viikonpäivät, kuukaudet, vuodenajat, osaa suorittaa ostokset kaupasta suomenkielistä kauppalappua käyttäen, hallitsee kellonajat.....ja ymmärtää mitä puhutaan jos puhutaan hitaasti ja selkeästi vaikka ei välttämättä osaa vastata.

välillä yllättää minut kun kysyn häneltä jotain englanniksi, hän vastaa minulle suomeksi.

olen hänestä erittäin ylpeä :-X

ja nämä kaikki hän on oppinut itsenäisesti ilman kursseja!!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mies on italialainen ja asutaan Italiassa, Mies kävi opiskelemassa kuukauden verran Suomea noin 5 vuotta sitten.. ja kurssin jälkeen höpisi jatkuvasti jotain suomeksi! Mutta kun ei ole käyttänyt kieltä, paljon on unohtunut.. paras tapa oppia kieltä on maassa asuminen!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mies on kaksikielinen, puhuu englantia ja arabiaa, ja kun englanninkielisessä maassa asutaan niin englanti on luonnollisesti meidän kotikieli. Ja kun englanti on minullekin täysin luonnollinen kakkoskieli, ja molemmat halutaan pysyä englanninkielisissä maissa tulevaisuudessa, niin ei ole tullut tarvetta kummallekaan opetella toisen kieltä. Mutta mies on silti kyllä ollut tosi kiinnostunut suomen kielestä ja on opetellut joitain sanoa ja lauseita (esim. Muumihahmot :girl_haha: ) koska haluaa kommunikoida vanhempieni kanssa, ja on todellakin yllättänyt minut sillä kuinka hyvin hän ääntää sanat ja nopeasti oppii ja muistaa uusia sanoja. Uskon että suomen ja arabian oppiminen tulee meillä kunnolla ajankohtaiseksi vasta jos/kun joskus saadaan lapsia.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Puhuu jo auttavasti. Halusi omasta tahdostaan alkaa opetella suomea, joten lupasin sitten opettaa sitä hänelle itse. Uskomattoman nopeasti on oppinut ja hahmottaab jo parin esimerkin jälkeen hieman hankalampiakin lauserakenteita, (menneitä aikamuotoja, futuuria, jne.) vaikka muuten ei mikään kieltentaitaja olekaan.

Suomen kieli on kuulemma loogisempaa ja järkevämpää kuin hänen äidinkielensä (englanti). :huh:

 

Opettelu saa varmasti lisävauhtia, kun pääsee jatkuvaan kielikylpyyn jälleen tänne.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä puhutaan englantia kotikielenä, ja kissoille pääasiallisesti suomea. Välillä kuulen aamuisin keittiöstä että "Rooonnttiii, Tauukkii, halutsä tonnikalaa? Rookaa nam nam..."-tyyppisiä juttuja. :girl_haha: Ja välillä se yllättää, kun hihkaisee "pois sieltä, se on Mamman kukka!". Mutta ei se osaa kovinkaan montaa lausetta vielä. Olen yrittänyt opettaa sille pienempien lauseiden rakentamista, kuten "Saisinko ..., kiitos?" Välillä tulee sitten ylläreitä, kun aamuyöllä tulee pimeästä että "masumasumasu..." kun kissa on käynyt miehen kainaloon nukkumaan. :wub:

 

Eiköhän toi siinä vaiheessa kun meillä on lapsia osaa ihmisillekin puhua suomea, tai muuten saa olla helisemässä, kun muksut osaa "salakieltä". :grin:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään