Jump to content
Naimisiin.info

Morsiamen puhe


Guest -miiru-

Recommended Posts

Eli siis: Millaisia puheita olette pitäneet tai aijotte pitää? Mitä asioita puheenne sisältää/ sisälsi? Onko olemassa sivustoa jossa olisi tämmöisiä valmiiksi kirjoitettuja puheita, jotka sopisivat morsiamelle ja mistä pääsisi vähän ottamaan osviittaa oman puheen kirjoittamiseen.

Mulla on pää ihan tyhjä, en yhtään tiedä mistä aloittaisin  :D

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 192
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Vastasin jo jossain muualla, että pidin puheen kertomatta siitä etukäteen muille kuin kaasoille. Kiitin siinä vaariani, vanhempiani, anoppiani, kaasojani, bestmaneja, pitkäpinnaista työkämppistäni sekä tietysti aviomiestäni. Kerroin jokaisesta kiitettävästä jonkin asian minkä vuoksi häntä / heitä kiitän. Lopuksi lausuin rakkaalleni "Minä sinua rakastan"-runon  :-X Eikä ees jännittänyt, halusin sydämestäni ja oikeasti kiittää kaikkia heitä (olisin voinut kiittää vielä montaa muutakin!) ja runon avulla halusin kertoa miehelleni miten paljon häntä rakastan. Toivottavasti onnistuin  :)

Link to comment
Share on other sites

Perinteisesti sulhasen (tai miksei morsiammen) puhe on pääasiassa auttajien kiittelyä.

Meillä mies sanoi pari sanaa vanhemmilleni (suomeksi, on ulkomaalainen)siitä kuinka he ovat saanneet hänet tuntemaan itsensä tervetulleeksi perheeseemme, sitten kiitti kaikkia asianosaisia ja jakoi kiitoslahjat ja lopuksi sanoi pari sanaa minulle/minusta ja tähän astisesta yhteisestä elämästämme.

Siinä vaiheessa naisvieraat jo pyyhkivät silmäkulmiaan ja kaverini kertoi että häntä itketti vielä seuraavana aamuna kun oli kertonut puhetta eteenpäin!  ;D

Link to comment
Share on other sites

Täällä myös yksi, joka lausui Kaskisen "Minä sinua rakastan" -runon. Sulho hoiti muut puheet ja kiittelyt.

Tarkoitatko tätä, vai onko muitakin morsiamelle sopivia runoja "testattu ja hyväksi havaittu"?

"Minä sinua rakastan, tiedän sen

Se ei ole vain hetken huumaa

Se on nuotion hehku hiljainen

ja roihua polttavan kuumaa.

Se ei sammu, kun sammuvat hallayöt

Se ei kuole, kun maassa on routa.

Se kestää arjet ja pehmeät yöt,

Se kestää, on myrsky tai pouta.

Minä sinua rakastan, katsohan,

kuinka kirkkaasti tuikkivat tähdet.

Joka päivä ne sinulle lahjoitan,

jos kanssani matkalle lähdet.

Ja kun kuljemme raskain askelin

ja aika tuo murheita tupaan,

pidän kädestä sinua silloinkin,

yhä rakastaa sinua lupaan.

Minä rakastan sinua silloinkin,

jos ehdimme korkeaan ikään.

Olet edelleen minulle suloisin,

ei hellyyttä sammuta mikään.

Mitä siitä, jos ryppyjä poskiin saat

taikka kumaraan selkäsi taipuu.

Kun näen silmäsi kirkkaat ja kuulakkaat,

taas polvilleen rakkaus taipuu."

(- A-M Kaskinen-)

Link to comment
Share on other sites

Mä olen ollut ihan siinä uskossa että morsian on häissään hiljaa! Ois kyllä bhienoa pitää puhe, mutta pelkään että runot ei onnistu jos liikkutun liikaa. Pitää pistää idea hautumaan.

Link to comment
Share on other sites

Mä tiedän, että pillittäisin puheet ja runot pilalle. Tuli mieleen, että jos nauhottais sen etukäteen kasetille tai jopa videolle. Kuulostaisko ihan pöljältä soittaa/näyttää sellaista häissä?

Link to comment
Share on other sites

Tuli mieleen, että jos nauhottais sen etukäteen kasetille tai jopa videolle. Kuulostaisko ihan pöljältä soittaa/näyttää sellaista häissä?

Kyllä musta tuntuis ittestä ainakin tosi hassulta ja vaivautuneeltakin, jos olisin nauhoittanut puheeni ja sitä sitten häissä katseltaisiin ja kuunneltaisiin... Ja ehkä vieraanakin ollessa ihmettelisin vähän tällaista järjestelyä.

Link to comment
Share on other sites

Lopuksi lausuin rakkaalleni "Minä sinua rakastan"-runon  :-X Eikä ees jännittänyt, halusin sydämestäni ja oikeasti kiittää kaikkia heitä (olisin voinut kiittää vielä montaa muutakin!) ja runon avulla halusin kertoa miehelleni miten paljon häntä rakastan. Toivottavasti onnistuin  :)

Pakko kommentoida tähän: Onnistuit!  :-X

Vieläkin tuli kyyneleet silmiin, sniff!

eli kehotan vaan kaikkia morsiamia, joilla puheenlahjoja riittää niin lavalle mars; puheenpito on kaunis ja liikuttava "ohjelmanumero"!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Olen "puhetyöläinen" ja olisin omissa häissäni siitäkin syystä se, joka nauttii muiden kauniista puheista... :)

Link to comment
Share on other sites

[glb][/glb]IHANA![glb][/glb]toi Anna-Mari Kaskisen runo, täytyy laittaa sulholle johonkin korttiin tms.

Link to comment
Share on other sites

Minullekkaan ei ole ennen juolahtanut edes mieleeni pitää itse puhetta häissämme, mutta erään masentavan harmaan työpäivän päätteeksi bussissa nuokkuessani kotimatkalla alkoi tuo puhe vaan "soljua" mieleeni..Olen nuorena runoillut paljon, vanhempana nuo runosuonet ovat ehtyneet, mutta puheeni on vähän runomuotoinen, ilman loppuriimitystä (ei ole makuuni); siinä viittaan menneeseen vuoteen, vihjaan, miten olemme naimaan toisemme päätyneet, sekä tietysti vuolaat kiitokset kaikille "kestämisestäni". Aika hyvä siitä tuli, paperilta meinaan luntata ja toivon, ettei ramppikuume iske :-X

Link to comment
Share on other sites

en suunnitellut pitavani, mutta sulhasen puheen kaannettyani tuli vain mieleen sanoa jotain. kiitin vanhempia, ystavia ja kaikkia juhliin tulleita, ja lopuksi kiitin tuoretta aviomiestani. Kaikki kahdella kielella ( suomi-englanti) ja meinasin purskahtaa itkuun kun olin niin onnellinen :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

En taida kyetä puheenpitoon kun jo pelkkä runon lukeminen ja ajatuskin kävi itkettään...  :'( Mutta tuo runo on kyllä sellainen että voisin sen vaikka huomenlahjaan liittää vähän niinkuin kortiksi.

Link to comment
Share on other sites

en ollut ajatellut pitää puhetta, mutta kun satuin tälle ketjulle, päätös oli helppo. Sulho on kovin ujo, eikä varmasti pidä puhetta, joten kaipa minun pitää se tehdä.

Tässä se, mitä laitoin ylös toistaiseksi:

Ihan aluksi tahtoisimme kiittää kaikkia paikallaolijoita siitä, että olette tulleet paikalle juhlimaan meidän kanssa meidän suurta päivää/juhlaa. Haluamme myös kiittää kaikkia, jotka ovat olleet avuksi häiden järjestämisessä ja yksityiskohtien toteuttamisessa. Muutamia mainitakseni sulhon isä ja äitipuoli, joille kuuluu mm. kiitos tästä kauniista paikasta ja herkullisista ruuista, Rouva, jonka luona kävin ompelemassa puvun kasaan, jonka neuvot ja asiantuntemus asian suhteen on korvaamatonta, oisin varmasti anatanu periks, jos Rouva ei olisi kannustanu ja auttanut, vanha koulukavri kampaamokoulusta, joka kasasi hiukset kauniiksi,työkaveri, joka teki ihmeitä tälle naamalle, korukauppiasta ja miestä kauniista koruista sekä henkilökohtaisesta avusta täällä juhlissa, sulhon siskoja, jotka istuivat meillä lauantai-iltanana askartelemassa koristeita, omaa ja sulhon äitiä, omaa isäpuolta, joka saattoi tytärpuolensa alttarille, luovutti minut sulholle ja näistä muutamista viimeisinä, vaan ei todellakaan vähäisimpinä Lämpimät kiitokset Bestmanille,  (lahjan anto)

Sekä kaasolle, , olet korvaamaton! (lahjan anto)

Kiitämme myös niitä, jotka eivät tänään päässeet mukaan juhlaan, mutta ovat muuten muistaneet meitä.

Ja ennenkun päästän kaikki takaisin juhlan viettoon, tahdon kiittää sulhasta,  olet tehnyt paljon myönnytyksiä näiden häiden suhteen, kuten myös minun suhteen…

Ja loppuun liitin tuon runon tuolta ed. sivulta....

Link to comment
Share on other sites

Sulholle en ole vielä mitään puhunut, mutta tarkoitukseni olisi lukea hänelle tuo runo, mutta löysin jostain tällaisenkin, Rakastavaisten rukous by Tommy Taberman:

Korkein, Sinä joka annat meille  

leivän ja viinin ja mahdollisuuden  

liittää rakkautemme yhteen  

ja muuttaa tuskat keveydeksi  

kantamalla ne yhdessä.  

Korkein, anna meille meidän jokapäiväinen  

ymmärryksemme jakaa leipä, viini ja rakkaus,  

jotta ne moninkertaistuisivat  

ymmärrystä suuremmaksi iloksi.  

Korkein, suo meille Sinun kykysi  

tehdä jokaisesta hetkestämme  

syvä, hyvä ja yksinkertaisuudessaan  

suuri ja pyhä.  

Korkein, laske kätesi meidän yllemme  

niin kuin paimen laskee kätensä  

säikyn eläimen suojaksi  

ennen kuin laskee taas matkaan  

etsimään tietä perille.  

Korkein, sinä tiedät  

vihan pimeät harhat  

ja hyvyyden kaikkivoipaisuuden,  

anna meille rohkeutta uskaltaa  

rakastaa toisiamme,  

itseämme suuremmalla voimalla.  

Sillä muuta valtakuntaa, voimaa ja kunniaa  

ei maan päällä ole,  

kuin saada olla rakkauden lapsi  

kantamassa rakkautta rakkauden luo  

ja tulla sillä elämänpituisesti siunatuksi.  

Amen.  

edit:kirjoitushäröt

Link to comment
Share on other sites

Itsekin olen ajatellut puhetta tai runoa. Ekalla kerralla viikkoja sitten kun luin täältä jostain tuon Kaskisen runon, tuli niin tippa linssiin, että. Mutta nyt ei enää, joten ehkä luen sen. Tosin äsken tuossa rustailin omaa puhettani. Siitä tulis lyhyt juttu, jossa kertoisin todella suurpiirteisesti yhteisestä taipaleesta, joka ei ole ollut ihan tasainenkaan aina. Lopettaisin sen vähän siihen tyyliin, että kiitos tästä onnesta, jonka soit minulle. (meille tulee syksyllä vauva ja senkin aion puheeseen liittää). Tarkoitus olisi "keventää" puhetta jättämällä muutama tyhjä kohta, johon ennen puhetta jossain vaiheessa kysyisin vierailta adjektiiveja. Tein tällaisen puheen 6 vuotta sitten kaverin häihin ja se toimi ku häkä ;D Puhe oli asiallisen tunteikas (jos muista oikein..) ja siihen saatiin asiaa kuuluvaa huumoria noilla viraiden antamilla adjektiiveilla.

Nyt siis on ongelma, pidänkö oman puheen vai luenko tuon runon. Voisi tuon runon tietysti antaa myös huomenlahjaksikin kehyksissä. Vaikea valinta... :o

Link to comment
Share on other sites

Me pidämme humoristiset "minä lupaan" - puheet toisillemme, jossa morsian mm. lupaa pidättäytyä antamasta ohjeita kun mies ajaa autoa, ikään kuin morsiammella ei olisi vähäisintäkään ymmärrystä jarrutusmatkasta, turvavälistä ja kaistanvaihdosta. Sulhasella on myös lista lupauksista, joista viimeinen kuuluu näin: Olen nyt antanut nämä lupaukset ja jos huomaatte minun rikkoneen niitä, niin vaietkaa vaimoni edessä.  ;D

Meillä ollaan sen verran humoristia, että nämä sopivat hyvin meidän suuhun (jostain löysin netistä ja olen niitä hieman muokannut meille sopivaksi). Tuo Kaskisen runo on aivan ihastuttava myös, ja taidan liittää sulhaselle annettavaan huomenlahjaan. Kyynel jos toinenkin varmaan tulisi silmääni, jos lukisin sen kaiken kansan edessä  :)

Link to comment
Share on other sites

Mun ei kannata edes yrittää lukea noita runoja, nassu on aivan märkä kun piti itkeä tihraista. Huh, en hetkiin muista lukeneeni mitään noin kaunista :-X Mekin ollaan mietitty niitä valoja, mutta katsotaan nyt. Ajattelin kysyä papilta, jos hän voisi lukea tuon Tabermanin runon hääjuhlassa. Meillä on hieman henk koht suhde vihkipapin kanssa, joten hän osallistuu myös juhlaan

Link to comment
Share on other sites

Mä olen jo ennenkin sitä miettinyt, että täältä naikkareista puuttuu yksi hymiö. Nimittäin sellainen, joka itkee mutta suu on silti hymyssä. Taas olisi käyttöä. Alan kerätä rohkeutta että uskaltaisin lausua sulholle tuon Kaskisen runon. Olen kyllä tottunut puhuja, mutta meidän perheen - siis vanhempien ja veljen - kesken ei koskaan puhuta tunteista eikä niitä juuri näytetä, ja siksi tuntuu vähän jännältä puhua noin tunteellisesti. Mutta sulhon kanssa kyllä tunteillaan sitäkin enemmän. :D

Link to comment
Share on other sites

Mä olen kans sellainen itkupilli, ettei puheista tulisi mitään. Kun vaan selviäisi itse vihkimisestä ilman suurempaa vollotusta.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Naksukan lainaama runo on aikas ihana...taidanpa ottaa mietintään, josko voisin käyttää sitä omissa häissäni  ;)

Link to comment
Share on other sites

Tuo A-M Kaskisen runo on IHANA! Paljon puhuvana tuntuisi luontevalta puhua myös omissa häissä ja varmasti runo olisi  :-X sulholleni mieleen  :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...



×
×
  • Create New...