Jump to content
Naimisiin.info

Ortodoksiset morsmaikut!


marde

Recommended Posts

Kiitos Catap!

Meillä oli ihanat ja ikimuistoiset häät. Mulla kun on molemmissa käsissä viisi peukaloa, mitä askarteluun tulee niin vein tuohukset tädilleni ja hän sitten koristeli. Tai siis teki ne koristellut stopparit. Helsingistä Lampukasta tuohukset ostettiin ja niihin oli jo valmiiki kiedottu ympärille hopeanväristä nauhaa. Kullanvärinenkin oli valikoimissa. Paksummathan nuo vihkituohukset on kuin ne 'tavalliset' ja mielesstäni palavat paremmin ja tasaisemmalla liekillä. 'Testauksessa' normituohukset tuppasivat aika helposti sammumaan kun käveli. En tiedä sitten miten varsinaisen vihkitoimituksen aikana oisi käynyt, kun eihän siinä hurjan kovaa vauhtia sitä 'kävelyosuutta' vedetä.

Tuolla ne on vihkiraamatun vieressä lampukan alla ne meidän häätuohukset. Kaunis muisto hääpäivästä...jotenkin sellainen erittäin merkityksellinen muisto. Niin kuin pappikin sanoi, että jos tulee vaikeita aikoja niin tuohukset palamaan ja miettimään että mitä tuli luvattua ;) Ja luulisin että meillä ne saavat hääpäivinä hetkosen palaa myöskin...

Edit. En nyt kuollaksenikaan muista kuka ne tuohukset sinne kirkkoon toimitti, taisi olla kaaso-Siskoni. Mulla oli ihan varsin tekemistä toimittaa itseni sinne kirkkoon. Muistan vieläkin kuinka jalat vapisivat koko automatkan. Mutta jostain se tuohus käteen siellä ilmestyi. Ja sormus sormeen.

Muokattu: , käyttäjä: Allure
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • Replies 677
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hei taas ortodoksimorsiamet!

Kun suurin osa häihimme tulevista ihmisistä ei ole koskaan edes käynyt ortodoksisessa kirkossa, niin ajattelin että hääkutsumme mukaan laitetaan pieni "infovihkonen" missä kerrotaan myös hieman ortodoksisesta kirkosta, mitä mikäkin tarkoittaa, mitä saa, "pitää" ja mitä ei saa tehdä, ja erityisesti tietenkin ortodoksisesta hääseremoniasta.

Oletteko te muut tehneet vastaavanlaista "infopakettia" ortodoksisesta kirkosta ja vihkiseremoniasta, ja mitä tarkalleenottaen olette siinä kertoneet/aiotte kertoa?

Itse ajattelin laittaa infolappuseen, että seremonian aikana olisi kohteliasta jos ei-ortodoksit ainakin kumartaisivat kohteliaisuudesta (elleivät sitten itsekin tahdo tehdä ristinmerkkiä) kun ristinmerkin teon aika seremoniassa on, mutta ovatko muut maininneet jotain tuollaiseen viittaavaa?

Tehdäänkö ortodoksihäissä muuten maahankumarruksia? Ja miten ihmeessä minä morsiamena voin tehdä kaikki ristinmerkit (maahankumarruksista puhumattakaan...) tuohos kädessäni...?! :girl_impossible: Olen tietenkin aikoinaan katsonut Meidän Häistä ja Satuhäistä esimerkkejä, mutta nyt ei muistu yksikään ortodoksihäät-jakso mieleeni... :girl_sad: Aivan yhtäkkiä olen vaipunut jo nyt hirveään epävarmuuden ja paniikin valtaan, vaikka varmasti vihkivältä papiltakin nämä asiat voisi sitten lähempänä hääpäivää tiedustella... :girl_haha:

Link to comment
Share on other sites

Oletteko te muut tehneet vastaavanlaista "infopakettia" ortodoksisesta kirkosta ja vihkiseremoniasta, ja mitä tarkalleenottaen olette siinä kertoneet/aiotte kertoa?

...

Tehdäänkö ortodoksihäissä muuten maahankumarruksia? Ja miten ihmeessä minä morsiamena voin tehdä kaikki ristinmerkit (maahankumarruksista puhumattakaan...) tuohos kädessäni...?! :girl_impossible:

Meillä lähti jo hääkutsujen mukana häälehti, jossa oli kaikkea mahdollista infoa myös vihkimisestä. Nettiversiota saa käydä kurkkimassa ja lainatakin saa (kunhan lähde näkyy jossain) :curtsey: . Info saikin kovasti kiitosta ummikkoluterilaisilta vierailta, joita kuulemma "jännitti" kirkkoseremonia huomattavasti vähemmän, kun ennakkoon olivat tietoa saaneet.

Maahankumarruksia en ole yksissäkään ortodoksihäissä nähnyt, ja itse jätin ristinmerkitkin tekemättä - en halunnut hermostuksissani sytyttää itseäni tuleen :girl_haha: , ja lisäksi *tarkistaa kuvista* pidettiin toisiamme kädestä koko ajan, muulloinkin kuin seremonian vaatiessa :girl_in_love: ...

Link to comment
Share on other sites

Kiitoksia vinkistä, käyn nuo nettisivusi läpi oikein tarkasti! :girl_wink:

No hyvä, ettei maahankumarruksia tarvitse ainakaan tehdä, tosin ristinmerkit haluaisin kyllä tehdä jos se vain mahdollista on... No, sen näkee sitten itse vihkimistilanteessa - siis kuinka paniikissa olen ja unohtelen kaavaa muutenkin... :girl_haha:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Täällä on kanssa yksi ortodoksinen morsian! Sulhanen ja hänen puolinen suku sekä kaverit on kuitenkin ev.luterilaisia, joita tuntuu vähän jännittävän tuo seremonia :)

En ollut ajatellut ollenkaan mitään tuohusstoppereita, pitää ottaa oitis selvää asiasta!

Link to comment
Share on other sites

Mukava juttu, että tätä nostettiin. Meidän isänisän suku on Venäjältä kotoisin, joten sitä kautta olen ortodoksi. Miehen suvun hienoisena toiveena oli ortodoksiset häät, joka ilman muuta passasi minulle.

Vielä on kaikki vihkimiseen liittyvät yksityiskohdat hakusessa. Täytyisi ajan kanssa katsella siskoni häävideo, jossa itse esiinnyn 8-vuotiaana morsiusneidon roolissa. Ukolle nämä ovat ihan uusia juttuja. Hän kävi ensimmäistä kertaa ortodoksisessa kirkossa samalla, kun kävimme varaamassa kirkon sekä papin.

Meillä siis vihkiminen vasta ensi kesänä Tampereen ortodoksisessa kirkossa.

Link to comment
Share on other sites

Oletteko te muut tehneet vastaavanlaista "infopakettia" ortodoksisesta kirkosta ja vihkiseremoniasta, ja mitä tarkalleenottaen olette siinä kertoneet/aiotte kertoa?

...

Tehdäänkö ortodoksihäissä muuten maahankumarruksia? Ja miten ihmeessä minä morsiamena voin tehdä kaikki ristinmerkit (maahankumarruksista puhumattakaan...) tuohos kädessäni...?! :girl_impossible:

Meillä lähti jo hääkutsujen mukana häälehti, jossa oli kaikkea mahdollista infoa myös vihkimisestä. Nettiversiota saa käydä kurkkimassa ja lainatakin saa (kunhan lähde näkyy jossain) :curtsey: . Info saikin kovasti kiitosta ummikkoluterilaisilta vierailta, joita kuulemma "jännitti" kirkkoseremonia huomattavasti vähemmän, kun ennakkoon olivat tietoa saaneet.

Maahankumarruksia en ole yksissäkään ortodoksihäissä nähnyt, ja itse jätin ristinmerkitkin tekemättä - en halunnut hermostuksissani sytyttää itseäni tuleen :girl_haha: , ja lisäksi *tarkistaa kuvista* pidettiin toisiamme kädestä koko ajan, muulloinkin kuin seremonian vaatiessa :girl_in_love: ...

Oi tuo teidän häälehti on ihana! Miten sieltä löytyikin niin monta kohtaa, jotka sopisivat hyvin meillekin :D Ihanaa! :-X

Link to comment
Share on other sites

Hei morsmaikut ja rouvat kyselisin valokuvauksesta kirkossa:

eli saako kuvata vain valokuvakameralla vai saako videoida kanssa? Entäs salaman käyttö, helmikuussa saattaa tuohuksista huolimatta olla vähän hämärää! Saako kuvaaja (tuttu) liikkua kirkossa mielensä mukaan (ikonostaasin hämärämpää puolta lukuunottamatta tietenkin) vai pitäisikö neuvoa kuvaamaan paikaltaan?

Huh olen huojentunut kun täällä on tällainenkin ketju missä neuvotaan noviisia :girl_haha:

Link to comment
Share on other sites

Elsae: Meillä on kanssa ensi kesänä Tampereen ortodoksisessa kirkossa! :) Millon teillä on häät? Meillä on 31.7 :) Kiva juttu, voidaan käydä juttuja yhdessä läpi, olen itse ortodoksi mutta en ole koskaan ollut ortodoksissa häissä.

Meillä on taas 10.7.2010 eli aika lähekkäin vielä. Onneksi on vielä hyvin talvea aikaa järjestellä kaikkea häihin liittyvää. Tässä on alkanut hieman tuntua, että itse vihkiminen on ihan pikku juttu juhlaan verrattuna.

Tänään kävi ensimmäisen kerran mielessä, että onkohan ihan tyhmä ajatus mennä kirkossa vihille, kun kumpikaan meistä ei uskovia ihmisiä ole. Minut on kuitenkin kasvatettu ortodoksisuuteen ja perinteenä se tuntuu omalta, vaikkei sen suurempaa vakaumusta taustalla ole. Isännälle puhuin asiasta ja hänen mielestään ehdottomasti kirkossa kuin maistraatissa, vaikka hän on vielä enemmän uskonnottomampi kuin minä. Tästähän voisi vaikka minkämoisia eettismoraalisia keskusteluja käydä, mutta taaplatkoon kukin tyylillään (:

Roxy: Kuka teidät tulee vihkimään?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Helsingin ortodoksisessa seurakunnassa kuulutuksia ei ainakaan lueta. Varmistin asian seurakunnan sihteeriltä pyytäessämme esteiden tutkintaa.

Sekä anoppi, että hänen siskonsa kertoivat, että aikanaan heidän kuulutuksensa on luettu Jyväskylässä, mutta nykykäytännöstä sielläkään en tiedä. Me puolestamme kävimme kuuntelemassa kuulutukset luterilaisessa kirkossa, jonka jäsen minä olen.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Tuleva ortodoksimorsian ilmoittautuu! Itse olen siis ort. ja mies ev.lut. Häät ovat 2012 Helsingissä. Omasta suvustani on lähes kaikki ortodokseja, joten homma on tuttu juttu. Miehen puolelta taas asia on taas aivan uusi. Katsotaan nyt millaisiin ratkaisuihin päädymme, kirkostakaan en ole aivan varma kun on pari vaihtoehtoa. Onneksi on aikaa ;)

Ihmettelen monilla keskustelupalstoilla käytyjä juttuja, kun ev.lut morsiamet ovat kauhuissaan ettei tule marsseja sun muita. Itse olen aina inhonnut niitä karmivia urkuja ja olen ylpeä ortodoksisesta kirkkolaulusta. Se on kaunista kuultavaa ja muuta ei tarvitse.

Muokattu: , käyttäjä: Phantogrator
Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Moikka,

Onko kellään jakaa kokemuksia Tampereen papeista, isä Heikistä ja/tai isä Markusta? Kumpaa suosittelette? En löydä mistään edes kuvaa heistä! :D Ovatko he minkä ikäisiä? Toivomuksena olisi lempeä ja komeaääninen pappi, iän tuomaa viisauttakin voisi löytyä ;) Oma rippipappini (toinen paikkakunta) oli tällainen, joten siksi ehkä jotenkin miellän, että myös vihkipapin pitäisi olla vanhempi ja partasuinen ja huumorintajuinen ja kovaääninen, vaikka eihän sillä parralla ainakaan lopuksi mitään väliä olekaan :D

Niin juu ja kaipailisin kokemuksia myös Tampereen kuorosta. Montako laulajaa teillä on ollut ja oliko ratkaisu hyvä? :)

Muokattu: , käyttäjä: Roxy
Link to comment
Share on other sites

Heissan ort. morsmaikut :) Piti tulla oikein laittaan viestiä kun näkyi niin tuttu iHeikin kuva :D Eli tuo Aadan isä Heikki on todellakin tuttu Tampereen ort. seurakunnasta. Isä Heikki on kastanut meidän kuopuksen ja tykkään hänestä todella paljon. Heikki on tosi rento ja nuorekas ja olemmekin varanneet Heikin jo meidän toukokuisiin häihimme. Voin lämpimästi suositella häntä. Mäki arvoin sillo Heikin ja Markun välillä kun buukkasin kastetta ja päädyin sitten Heikkiin tuntematta henkilöä ollenkaan. Heikki ainakin kasteessa selitti vieraille tarkkaan mitä siellä tapahtuu ja olipa vielä etsinyt tarinat kuopuksen nimen takaa ja kertoi kaikille mistä nimi tullee. Kaveri mietti muutama kuukaus meidän kasteen jälkeen pappia heidän kasteeseen ja sain kyllä tosi ylistävät sanat Heikistä myös häneltä :)

Olis kiva kuulla enemmänkin teidän suunnitelmista ort. häistä Tampereella :)

Muoks* Eikös tuo Phantogratorin kuvassa ole isä Heikki Huttunen Helsingin seurakunnasta?

Muokattu: , käyttäjä: Helistin
Link to comment
Share on other sites

Muoks* Eikös tuo Phantogratorin kuvassa ole isä Heikki Huttunen Helsingin seurakunnasta?

Oi, totta totta :blush: Onnistuin kokonaan ignoraamaan, että mistä päin haettu henkilö on :lol: Ainakin Helsinkiläisille voin sitten suositella Isä Heikki Huttusta. Itse saatan häntä pyytää minut ja mieheni vihkimään ellei isän isäni siihen silloin kykene. Se on tietysti aivan ehdotonta, jos pappani voisi meidät vihkiä kuten on vihkinyt kaikki lapsensa ja lapsenlapsensa.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...



×
×
  • Create New...