Nukka

jotain pientä lisää siviilivihkimiseen

138 viestiä aiheessa

Kovasti olen koittanut mietiskellä, jotain lisää pelkistettyyn kolmen minuutin vihkimiseen... Jonkun vakio runon kai henkikirjoittaja lukee... Mutta luulisin hänen suostuvan johonkin muuhunkin ideaan... Kun vain jotain keksisin.

Eli tiedättekö rva puppelsonin päiväkirjasta löytyneen puheen lisäksi muita puheita, joista saattaisi idean poikasta saada?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Vihkijämme tulee Hyvinkään maistraatista, josta Puppelssonskankin vihkijä (sama setä vieläpä). Saimme Hyvinkäältä muutamia puhe-ehdotuksia, ja koska aikaa ja energiaa ja intoa ei ollut oman puheen väsäämiseen, valitsimme niistä yhden.

Lisäksi Pro Seremoniat tarjoaa puhepalveluita, tulevat puhumaan paikalle haluttaessa ja ehkä niiltä voi ostaa pelkän tekstinkin. Hinnasta ei ole havaintoa. Saattaa löytyä osoitteesta http://www.pro-seremoniat.fi/

Meille tulee se puhe, ystäväni lausuma runo ja lauluesitys. Tuskin siinä yli varttituntia silti menee.

katti

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä oli siviiliseremoniassa lisänä mm. mieskvartetin lauluesitys ja kynttilälyhdyn sytyttäminen symboloimassa yhteistä elämäämme. Jos kiinnostaa, niin tarkempi kuvaus seremonian kulusta (ja paljosta muustakin) löytyy hääpäiväkertomuksiin kirjoittamastani vuodatuksesta. Me kirjoitimme vihkijälle itse pienen puheen, siten siitä sai täsmälleen meille sopivan.

Ja by the way, meilläkin oli sama vihkijä kuin Puppelssonssallakin oli ja Katilla tulee olemaan - pieni maailma!  ;D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillekin muuten PITI tulla sama vihkijäsetä, mutta sitten aikataulut Hyvinkään maistraatissa muuttuivat, ja meille tuleekin toinen. Sääli sinänsä, tämä setä vaikutti puhelimessa todella kivalta!

Vihkimiseen tulee meille Tupunankin hääpäiväkuvauksessa oleva vihkitodistuksen allekirjoittaminen sekä varmaan joku kaason ja bestmanin lukema runo tms. Laulamaan niitä ei varmaan saa  ;D Aiomme kirjoittaa itse puheen... senkin miettiminen pitäisi varmaan kohtapuoleen aloittaa...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Heippa!

Ihan alko mietityttämään, et kuinka ihmeessä teillä voi kaikilla olla vihkijä Hyvinkään maistraatista?  ::)

Oon käsittäny, ettette asu kuitenkaan Hyvinkäällä? ;)

Auttakaa tyhmää! ;D (meilläpä onkin Hyvinkään maistraatista vihkijätäti)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Heippa heippa!

Kaikki maistraatit eivät ole suostuvaisia toimittamaan vihkimistä muualla kuin maistraatin tiloissa, ei edes virka-aikana. Hyvinkään maistraatti on niin palveluystävällinen, että vihkii missä vaan ja milloin vaan, myös muiden paikkakuntien asukkaita... Tästä kiitos Hyvinkään maistraatille!  ;D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Kaikki maistraatit eivät ole suostuvaisia toimittamaan vihkimistä muualla kuin maistraatin tiloissa, ei edes virka-aikana. Hyvinkään maistraatti on niin palveluystävällinen, että vihkii missä vaan ja milloin vaan, myös muiden paikkakuntien asukkaita... Tästä kiitos Hyvinkään maistraatille!  ;D

Tosi on!!! Aion muuten seuraavassa City-lehden "paras"-äänestyksessä äänestää, että Hyvinkään maistraatille myönneittäisiin palkinto ylivoimaisen parhaasta ja asialle omistautuneesta palvelusta ja niitä ihania ihmisiä jotenkin muistettaisiin, jotka jaksavat aina vaan matkustaa eri paikkakunnille ja uhrata omaa aikaansa siihen, että "sivari"-ihmiset pääsevät lauantainakin naimisiin!!! Pakkohan tollanen mahtihyvä palvelu on jotenkin huomioida! Pentti Ristikartano on pop!!!!  ;D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Tosi on!!! Aion muuten seuraavassa City-lehden "paras"-äänestyksessä äänestää, että Hyvinkään maistraatille myönneittäisiin palkinto ylivoimaisen parhaasta ja asialle omistautuneesta palvelusta ja niitä ihania ihmisiä jotenkin muistettaisiin, jotka jaksavat aina vaan matkustaa eri paikkakunnille ja uhrata omaa aikaansa siihen, että "sivari"-ihmiset pääsevät lauantainakin naimisiin!!! Pakkohan tollanen mahtihyvä palvelu on jotenkin huomioida! Pentti Ristikartano on pop!!!!  ;D

Hei, hyvä idea!! Minäkin antaisin mielihyvin ääneni Hyvinkään maistraatille, sillä tuntuu tosiaan, että kyseinen maistraatti on ainut pääkaupunkiseudulla, missä saa hyvää, nykyaikaista asiakaspalvelua. Olen kyllä joka välissä antanut positiivista palautetta myös suoraan maistraatille.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Onko totta etta Hyvinkaan maistraatista vois lahtea vaikka tampereen lahistolle...mitas luulette? Niin ja vihkia ulkosalla saan suosiessa? ???

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Onko totta etta Hyvinkaan maistraatista vois lahtea vaikka tampereen lahistolle...mitas luulette? Niin ja vihkia ulkosalla saan suosiessa? ???

En tiedä, lähtevätkö Tampereelle, mutta ainakin ulkona vihkivät. Soita ja kysy!

Tässä vielä maistraatin sivut: http://www.hyvinkaanmaistraatti.fi/vihkiminen.htm

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tässä muutamia ajatuksia siviilivihkimisen peruskaavan lisäksi. Osa näistä lienee alunperin amerikkalaista hössötystä, mutta kaikenhan voi tehdä niin monin eri tavoin:

- vihkijän puheen voi muokata hänen kanssaan mieleisekseen

- häämarssit

- musiikkiesitykset

- runonlausunta

- sormusvalat

- kaason / bm:n / isän / äidin / ystävän puhe morsiusparille

- puolisoiden puheet toisilleen

- puolisot sytyttävät omilla kynttilöillään yhden isomman (symbolisoi uuden alkua ja "muuttumista yhdeksi")

- kaaso / bm / morsiustyttö/poika ojentaa sormukset

- vieraat ojentavat / kertovat elämänohjeita / onnentoivotukset hääparille

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ohhoh tänneppä olikin huomaamattani paljon juttua tullut   :D

Hyvinkään maistraatista olen paljon hyvää kuullutkin, mutta valitettavasti hyvinkäälle on niin paljon täältä matkaa, että ihan maistraatissa käyntiin tyydymme... Todella mukavan oloinen oli kuitenkin puhelinkeskustelun perusteella meidät vihkivä henkikirjoittaja, joten elättelen toiveita, että hän olisi suostuvainen pieniin lisäyksiinkin...

Kiitos teille kaikille vastanneille, toivottavasti jotain vielä keksin, onneksi aikaa on vielä yli 2 kk.

Pitäneekin käydä samantien Tupunan hääpäiväkertomus lukemassa

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Onko kenellekään tuttu nimi sellainen kuin Peter Oljemark (henkikirjoittaja)? Hänestä oli tänään juttu Helsingin Sanomien kuukausiliitteessä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Oli minulla ekalla kerralla vihkimässä Helsingin maistraatissa. Oikein symbaattinen herra, mutta ... vihkikaava ulkomuistista pahemmalla 'nuotilla' kuin millään papin kariatyyrillä.

Aluksi hän puhui ihan normaalisti, kun asetteli meidät oikeille paikoille ja aloitti sitten 'puheen'. Muistan siitä ainoastaan sen, että yritin katsoa verhoja seinällä tai jotain vastaavaa ja purra huuleen, ettei alkaisi naurattaa.

Esiintyi myös tv:ssä yhdessä suomalaisessa sarjassa, jossa oli se Roosa-tyttö ja hänen isosiskonsa Meri, joka meni naimisiin sarjassa. Oliko se joku Ruusu-jotain. Sama nuotti oli tv:ssäkin.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Olen kuullut shampanjapullojen poksauttelusta vihkimisen jälkeen ja kysyinkin lupaa siihen vihkihuoneeseen tutustumiskäynnillä. Aikaa on kuulema varattu reilu puoli tuntinen, josta itse vihkitoimitus siis vie vain sen pari minuuttia. Tämän jälkeen ajattelimme vielä ottaa poseerauskuvia vihkihuoneessa... ja ehkä tuon shampanjankin poksauttaa.

Luulen, ettei vihkijä estä liittämästä vihkimiseen myös muita mukavia juhlan tunnelmaa kohottavia elementtejä. Vaikka pistäisitte häävalssiksi siellä, jos siltä tuntuu.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä ei loppujenlopuksi mitään ohjelmaa ollut maistraatissa, mutta oikeastaan olen todella tyytyväinen näin. ihan nätti oli henkikirjoittajan vakioruno ja saimmepa toisemme pikavauhdilla ;D

Ja virkahuoneessakin epäilystäni huolimatta oli mukava tunnelma... sen saivat aikaan myös ystävät ja vanhempamme jotka paikalla olivat  :-X

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tätä asiaa olen tässä alkanut itsekin pähkäillä. Tarkoitus olisi mennä ensi talvena naimisiin, mutta hääpäivää ei ole vielä päätetty, koska en tiedä suostuuko maistraattimme vihkimään virka-ajan ulkopuolella. laitoin kyllä sinne juuri sähköpostia, joten saas nähdä mitä vastaavat. Näyttää vain siltä, että Hyvinkään maistraatti on ainut, joka suostuu vihkimään virka-ajan ulkopuolella.  :-/

Mutta toisaaltaan se ei meitä haittaa. voihan vihkimisen pitää perjantaina ja pippalot kotona vasta lauantaina. Saimme nyt päätettyä, että isoja pippaoita emme halua pitää sen hirvittävän rahanmenon takia. Tosin alkaa tässä mietittymään, että mistä saa rahat edes tähän pienimuotoisempaan juhlaan. Mä kun haluaisin kuitenkin uuden mekon ja kampauksen ym.

Mutta mutta... mistäs noita vihkimiseen liittyviä tarinoita/runoja voisi löytää? Emme kumpikaan ole hempeilijöitä emmekä yleensäkään ota asioita hirveän vakavasti. Eli jotain kevyellä huumorilla olevaa juttua etsiskelen.  ;D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meille tulee vihkiminen juhlaa edeltävänä päivänä vanhempieni omakotitalon pihalla. Koska varsinaiset "hääseremoniat" sijoitimme lauantaisen juhlan sormusvalojen yhteyteen, päätimme keksiä vain ihan jotain pientä kivaa vihkimisen yhteyteen. Aiomme heti vihkimisen ja vihkitodistuksen allekirjoittamisen jälkeen istuttaa yhdessä syreenin vanhempieni pihalle uuden elämänvaiheen alkua symboloimaan.   (On varmaan hauska näky kaksi kansallispukuista hörhöä syreeniä istuttamassa...)  ;D Varaamme tilaisuuteen sopivan kauniin kannun ja lapion ympärille voisi laittaa rusetin koristeeksi.  Istuttamisen jälkeen sitten pidetään pieni maljapuhe, kohotetaan maljat lähipiirissä ja meikähiiri varmaan morsiamena tahtoo pitää pienen kiitospuheen. Olen erittäin innoissani tästä puun istuttamis-ideasta, toivottavasti joku muukin "kotona vihittävä" voi soveltaa sitä.   :-X

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tosi hieno idea. Harmi, että meillä ei ole omaa pihaa....

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Herätelläänpä vähän keskustelua uudelleen eloon  :)

Eli minä ainakin kaipaisin ihan konkreettisia vinkkejä sopivista runoista, lauluista ja puheista (jotka eivät uskonnollisia). Minkätyyppisiä sormusvaloja olette ajatelleet?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ma olen pienesta pitaen aikonut istuttaa palmupuun haapaivana...

Vahan samaa ideaa oli  Koivuhiirellakin ja heidan syreenilla...

Maassa maan tavalla tai sanotaanko puun tavalla  :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

 ???Meillä olisi siviilivihkiminen huhtikuun alussa mutta se persoonallinen paikka vielä puuttuu... :'(

Pyydänkin apua Teiltä, olisiko ideoita vihkipaikalle Helsingissä? :D Jokin kiva, erilainen... Auttakaa!! ;) Erilainen paikka vihkimiselle olisi jo mukava lisä siviilivihkimiseen. :D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Meillä oli häämarssit molempiin suuntiin, lauluesitys, vihkitodistuksen kirjoittaminen, yhteislaulu (joka sattui olemaan virsi), ja pitkä vihkipuhe (itse kirjoitettu). Koko toimitukseen meni aikaa n. 25 min.

Saiko tuon vihkitodistuksen kirjoittamisen osaksi seremoniaa vai pitääkö se kirjoittaa erikseen? Minä vosin haluta sen osaksi toimitusta, jos se vain on mahdollista.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä on suunnitelmissa siviilivihkiminen sulkin vanhempien luona. Jos ei sada vihkiminen on pihalla omenapuun katveessa jos sataa ollaan sitten sisällä.

Vihkinen on suunniteltu kulkevan seuraavasti:

- häämarssin raikuessa cd:ltä  :D marssimme sisältä talosta omenapuun alle asetellun vihkipöydän luo

- vihkijä toivottaa vieraat (molempien vanhemmat ja sisarukset) tervetulleiksi vihmistilaisuuteen ja aloittaa vihkimisen

- pikkuveljeni 4v toimii sormuspoikana ja tuo vinkistä sormuksen sulkille

- sen jälkeen kun meidät on julistettu aviopariksi, kaasoni lukee apassien avioliittorukouksen

- tämän jälkeen meille tulee kynttiläseremonia, jossa sytytämme äitien tuomilla pienemmillä kynttilöillä yhden suuremman

- tilaisuus loppuu vihkijän puheeseen ja todistuksen allekirjoitukseen

- tämän jälkeen onnittelut ja tarjoamme todistajille jotain pientä hyvää syötävää

Isommat pippalot pidetään sitten saman viikon lauantaina suuremmalla porukalla.

Näin kirjoitettuna tuntuu, että olemme ypänneet tilaisuuteen kamalasti ylimääräistä. :o Vielä mietiskelen noiden eri elementtien ajoitusta. Pitäisikö vihkijän puhe olla ennen kynttiläseremoniaa?  ???

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään