Guest hienostolainen

Pukukoodi kutsuun

318 viestiä aiheessa

Ai niin ja jos etiketistä puhutaan, niin häihin EI saa laittaa mustaa tai valkoista mekkoa. Valkoinen väri on varattu morsiammelle, vaikka hän ei valkoista hääpukua käyttäisikään ja musta on tarkoitettu hautajaisiin.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Miten pyytää vieraita pukeutumaan värikkäästi (ei liikaa mustaa ja harmaata)? Tulisko jollain joku hauska lause mieleen? :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

^Mielestani sen voi parhaiten sanoa aika yksinkertaisesti. Itse en ainakaan hirveasti pida mistaan varssyista sun muista, joten muotolisin asian varmaankin jotenkin nain: Juhlavieraiden pukeutumisessa haapari arvostaisi erityisesti iloista ja varikasta asua.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ai niin ja jos etiketistä puhutaan, niin häihin EI saa laittaa mustaa tai valkoista mekkoa. Valkoinen väri on varattu morsiammelle, vaikka hän ei valkoista hääpukua käyttäisikään ja musta on tarkoitettu hautajaisiin.

Koko musta asu taitaa tosiaan olla etiketin vastainen, mutta mustaan leninkiin voi aivan hyvin pukeutua mikali sen kaverina on varikaat asusteet.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

^Mielestani sen voi parhaiten sanoa aika yksinkertaisesti. Itse en ainakaan hirveasti pida mistaan varssyista sun muista, joten muotolisin asian varmaankin jotenkin nain: Juhlavieraiden pukeutumisessa haapari arvostaisi erityisesti iloista ja varikasta asua.

Olet oikeassa, parempi sanoa vaan suoraan. Kiitos!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tämä on suora lainaus kirjasta 'Siksi tahdot' (Kaunisto, Voutilainen 2012) vieraiden pukeutumisen etiketistä:

"..kokovalkoinen puku on häissä varattu käytännössä ainoastaan morsiamelle. Tapaa pidetään nykypäivänä kohteliaisuutena, ja se takaa, ettei ketään vieraista voi erehtyä pitämään morsiamena. Jos tästä ei ole vaaraa ja kutsutun vieraan asussa on muitakin värejä, ei sääntöä ole aina aivan tarkkaan muistettu noudattaa. Häiden naisvieraat ovat myös yleensä välttäneet pukeutumasta mustaan, jotta sivulliset eivät erehtyisi päättelemään solmittavan avioliiton tuottaneen heille syytä henkilökohtaiseen suruun."

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Värikkäistä asusteista ei ole mainintaa mustan puvun kanssa, mutta kyllä itse ainakin välttäisin laittamasta kokomustaa pukua/mekkoa hääjuhliin :D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

"Häiden naisvieraat ovat myös yleensä välttäneet pukeutumasta mustaan, jotta sivulliset eivät erehtyisi päättelemään solmittavan avioliiton tuottaneen heille syytä henkilökohtaiseen suruun."

Mä en jotenkin mitenkään uskoisi, että nykypäivänä kukaan yhdistää häissä mustiin pukeutumista "henkilökohtaiseen suruun" :D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

"Häiden naisvieraat ovat myös yleensä välttäneet pukeutumasta mustaan, jotta sivulliset eivät erehtyisi päättelemään solmittavan avioliiton tuottaneen heille syytä henkilökohtaiseen suruun."

Mä en jotenkin mitenkään uskoisi, että nykypäivänä kukaan yhdistää häissä mustiin pukeutumista "henkilökohtaiseen suruun" :D

No joo, ei meidan piireissa ainakaan kukaan erehtyisi nain luulemaan. :girl_haha: Kuninkaallisissa haissa nain ehka saattaisi ollakin. Mutta etiketti on etiketti. Noudatan kylla etikettia, mikali kyseessa on jokin virallisempi tilaisuus. Haissa kuitenkin nykyaan mielestani etiketista voi poiketa hieman, kunhan tekee sen 'hyvien makujen rajoissa' :D Esimerkiksi paivahaissa kaikkien naisten tulisi kayttaa hattua. Hmm, kovin monet eivat ainakaan Suomessa kylla hattuja kayta. Usein morsiametkaan eivat enaa peita olkapaitaan kirkossa, ja Turun Mikaelin seurakunnan pappi oli sanonut ystavalleni sen olevan ok kun tama oli menossa naimisiin ja oli asiasta kysellyt.

Edit. taytyypa muuten katsoa, pukeutuuko anoppi mustaan haissamme.... :grin:

Muokattu: , käyttäjä: Roslin

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Miusta pukukoodi on vaan hyvä olla. Helpottaa asustuksen miettimistä.

Tosta mustaan pukeutumisesta, niin varmaan suurimmassa osassa tapauksista se nykyään on sallittu, etenkin tosiaan jos on värikkäitä asusteita liitetty mustan kanssa. En itse ees osais ottaa sitä pahalla, jos joku mustaan häihimme pukeutuisi.. Toisaalta jos jollain on jotain häitämme vastaan, niin ihan sama se miulle on! :girl_haha:

Koko valkoiseen en häihin pukeutuis, mut en varmaan siitäkään ottaisi nokkiini. Eiköhän se morsian erotu kaikin muin tavoin kuitenkin sieltä vierasjoukosta.

Meidän yksillä tutuilla on häät nyt lähiaikoina, ja heillä oli kutsukortissa pukukoodina niin, että vain morsian pukeutuisi valkoiseen ja "asu vapaa, mutta pakollinen".. :girl_smile: Lähinnä hankaluuksia tuossa tuottaa, ettei sit vaan olisi ylipukeutunut.. Saati sit toinen vaihtoehto olla alipukeutunut.. Hankalaa! :girl_mad: Meille tulee varmaan korttiin just "tumma puku" tms. jotta koodi ois selkeä ja helppo ymmärtää.. :girl_smile:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Täälläkin on tarkoitus kutsuun laittaa tumma puku -merkintä. Minustakin se vain lisää selkeyttä eikä aiheuta sitten ihmisille turhaa mietintää, että miten pitäisi pukeutua :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

"Häiden naisvieraat ovat myös yleensä välttäneet pukeutumasta mustaan, jotta sivulliset eivät erehtyisi päättelemään solmittavan avioliiton tuottaneen heille syytä henkilökohtaiseen suruun."

Mä en jotenkin mitenkään uskoisi, että nykypäivänä kukaan yhdistää häissä mustiin pukeutumista "henkilökohtaiseen suruun" :D

No joo, ei meidan piireissa ainakaan kukaan erehtyisi nain luulemaan. :girl_haha: Kuninkaallisissa haissa nain ehka saattaisi ollakin. Mutta etiketti on etiketti. Noudatan kylla etikettia, mikali kyseessa on jokin virallisempi tilaisuus. Haissa kuitenkin nykyaan mielestani etiketista voi poiketa hieman, kunhan tekee sen 'hyvien makujen rajoissa' :D Esimerkiksi paivahaissa kaikkien naisten tulisi kayttaa hattua. Hmm, kovin monet eivat ainakaan Suomessa kylla hattuja kayta. Usein morsiametkaan eivat enaa peita olkapaitaan kirkossa, ja Turun Mikaelin seurakunnan pappi oli sanonut ystavalleni sen olevan ok kun tama oli menossa naimisiin ja oli asiasta kysellyt.

Edit. taytyypa muuten katsoa, pukeutuuko anoppi mustaan haissamme.... :grin:

Ihan totta! Sanoin juuri omalla äidilleni, että laittaa sitten hatun häihin, oli kovin skeptinen tuon asian suhteen :D

Mua ei kyllä henk.koht. haittaa, vaikka joku mustan puvun laittaiski mein häihin. Enkä ottais sitä mitenkään 'henkilökohtaisena suruna'. Mut tuli vaan mieleen toi etikettiasia :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meille tulee kutsuun dress code-merkintä. Häät pidetään hääjuhlana (siviilivihkiminen on eri päivänä), joten haluamme kuitenkin kertoa vieraille, millainen tilaisuus on tulossa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Pakko sanoa pukukoodi-asiaan, että meidän kutsuissa luki "Pukukoodi juhlassa tumma puku/casual", jonka itse koin helpoksi. Siis siistit vaatteet, mutta ei pukupakkoa kuitenkaan, puvun saa halutessaan laittaa. Nyt useilta vierailta on kuulunut kommenttia, että "mites kun meidän Reijolla ei ole sitä pukua". Yksi mieheni työkavereista jopa kieltäytyi kutsusta, sillä heidän piireissää pukua ei laiteta mihinkään. Nyt tässä on sitten saanut kaikille selitellä että EI OLE PAKKO laittaa pukua (eikä tumma puku tarkoita vain mustaa pukua..). Ei oikein teidä itkisikö vai nauraisiko :). Jos kutsussa ei lukisi mitään, tai perinteinen "asu vapaa mutta pakollinen", niin jokatoinen soittaisi, että mitä hän laittaa päälle..

Muokattu: , käyttäjä: conejito

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Pakko sanoa pukukoodi-asiaan, että meidän kutsuissa luki "Pukukoodi juhlassa tumma puku/casual", jonka itse koin helpoksi. Siis siistit vaatteet, mutta ei pukupakkoa kuitenkaan, puvun saa halutessaan laittaa. Nyt useilta vierailta on kuulunut kommenttia, että "mites kun meidän Reijolla ei ole sitä pukua". Yksi mieheni työkavereista jopa kieltäytyi kutsusta, sillä heidän piireissää pukua ei laiteta mihinkään. Nyt tässä on sitten saanut kaikille selitellä että EI OLE PAKKO laittaa pukua (eikä tumma puku tarkoita vain mustaa pukua..). Ei oikein teidä itkisikö vai nauraisiko :). Jos kutsussa ei lukisi mitään, tai perinteinen "asu vapaa mutta pakollinen", niin jokatoinen soittaisi, että mitä hän laittaa päälle..

 

Minä olen pohdiskellut kovasti tätä asiaa. Itse aina hajoilen sen asian kanssa, että kutsuissa ei ole pukukoodia, joten haluaisin sellaisen laittaa. Tuo "tumma puku" on kuitenkin vähän liikaa kesähäihimme, sillä minusta vaaleassa puvuntakissa ja siisteissä housuissakin voi tulla. Sitten taas casual saa juhlat kuulostamaan tosi vapaamuotoisilta kun minulla on kuitenkin ihan prinsessapuku ja sulho aikoo kai laittaa ylleen bonjourpuvun. Hihkaisin jo innoissani että noinhan mekin yhdistetään kuten conejito on tehnyt, mutta jos siitä tulee sitten noin paljon ongelmaa kuitenkin... Hmm. Hankalaa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meille tulee haainfoon kutakuinkin nain: Haamme ovat melko rento tilaisuus, joten tiukkaa pukukoodia ei ole. Kannustamme kuitenkin vieraitamme pukeutumaan juuri niin hienosti, kuin kukin suinkin haluaa. Toivomme, etta jokainen tuntee itsensa mahdolisimman kauniikis tai komeaksi haapaivanamme.

 

Ja englanniksi: As our wedding is a relatively relaxed affair, there is no strict dress code; however we encourage our guests to dress to impress and hope that everyone will feel at their most beautiful or handsome on our wedding day. 

 

 

Tama tulee siis kahdella kielella, koska osa vieraista ei puhu suomea. 

Muokattu: , käyttäjä: Roslin

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Happily ever afterin kanssa hyvin samoilla mietteillä aluksi: casual kuulostaa liian vapaamieliseltä ja tumma puku turhan tönköltä..:)

 

Minä uskon että tässä on paljon myös eroja "elintason ja elintapojen" välillä, että kuinka tuon pukukoodiasian vieraana lukee. Meilläpäin on ollut tapana, että pukukoodeja ei suuremmin ole. Ja sitten moni miettii tulevatko yli- tai alipukeutuneina. Nyt kun koodi tuli, ihmiset luulevat, että kyseessä on jotkut fiinit juhlat (kun on vielä toisella paikkakunnalla ja bistrossa eikä perus seurojentalolla, niinkuin meilläpäin yleensä..) ja siksi ehkä ottavat tuon tumman puvun tuolta jonain ainoana ohjenuorana.

 

Mutta siis alla in all, luulen että kyse on paljon siitä mihin ihmiset ovat tottuneet ja mitä mielikuvia siitä syntyy. Itse koen edelleenkin tuon tumma puku/casual (tähän meinasin lisätä perään soumennoksen arkipuku, mutta rehellisesti minusta kuulosti aika.. no, ei hyvältä) selkeänä koodina, kun vieras vain viitsisi nähdä vaivaa sen verran että ottaisi selvää, mitä tarkoittaa. Eikä siis panikoisi heti ja alkaisi huutaa että KUN EI OOOOOOO MUSTAAAAA PUKUA! :)

 

Jännä asia, mitä olen miettinyt on mieheni veljen viimekesäiset häät. Heillä oli "asu vapaa mutta juhlan luonteen vuoksi välttämätön" ja kaikki miehet oli mustissa puvuissaan ja kravateissaan.. Että niin. :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Olen kai niin konservatiivinen että haluan vieraideni pukeutuvan juhlaa arvostaen ja näin todellakin pukukoodista tulee kutsuun merkintä. Nykypäivän jantterit kun voivat helposti pitää farkkujen ja kauluspaidan yhdistelmää riittävän siistinä...

Muokattu: , käyttäjä: Nökönenä

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ehdottomasti tulee pukukoodi. Ei sillä, etteikö luottaisi vieraiden tyyli- ja tilannetajuun. Kyse on mun mielestä kohteliaisuudesta vieraita kohtaan. On todella rasittavaa yrittää arvailla, miten hienosti tilanteeseen kuuluu pukeutua. Saati hääparina tai avustajana vastata samaan kysymykseen kymmeniä kertoja.

Mun mielestä casual kuulostaa vähän liian arkiselta. Riippuu toki häistä mutta mulle casual vastaa lähes normaaleja työpäivän vaatteita tai sitä asteen siistimpiä vaatteita. Häät on kuitenkin selvästi arvokkaampi tilaisuus. Voihan tunnelma olla rento, vaikka pukeutuminen olisi juhlavaa. Mitään juhlapukua en keneltäkään odota.

Odotan siis vierailta mun mielestä ihan luonnollista kunnioitusta tärkeänä päivänä. Siihen ei vaikka farkut aikuisella kuulu.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Pakko sanoa pukukoodi-asiaan, että meidän kutsuissa luki "Pukukoodi juhlassa tumma puku/casual", jonka itse koin helpoksi. Siis siistit vaatteet, mutta ei pukupakkoa kuitenkaan, puvun saa halutessaan laittaa. Nyt useilta vierailta on kuulunut kommenttia, että "mites kun meidän Reijolla ei ole sitä pukua". Yksi mieheni työkavereista jopa kieltäytyi kutsusta, sillä heidän piireissää pukua ei laiteta mihinkään. Nyt tässä on sitten saanut kaikille selitellä että EI OLE PAKKO laittaa pukua (eikä tumma puku tarkoita vain mustaa pukua..). Ei oikein teidä itkisikö vai nauraisiko :). Jos kutsussa ei lukisi mitään, tai perinteinen "asu vapaa mutta pakollinen", niin jokatoinen soittaisi, että mitä hän laittaa päälle..

 

Minä olen pohdiskellut kovasti tätä asiaa. Itse aina hajoilen sen asian kanssa, että kutsuissa ei ole pukukoodia, joten haluaisin sellaisen laittaa. Tuo "tumma puku" on kuitenkin vähän liikaa kesähäihimme, sillä minusta vaaleassa puvuntakissa ja siisteissä housuissakin voi tulla. Sitten taas casual saa juhlat kuulostamaan tosi vapaamuotoisilta kun minulla on kuitenkin ihan prinsessapuku ja sulho aikoo kai laittaa ylleen bonjourpuvun. Hihkaisin jo innoissani että noinhan mekin yhdistetään kuten conejito on tehnyt, mutta jos siitä tulee sitten noin paljon ongelmaa kuitenkin... Hmm. Hankalaa.

 

 

Eihän kutsussa pukukoodi "Tumma puku" tarkoita, että puvun nimenomaan pitää olla tumma, vaan siistit suorat housut ja puvun takki - värillä ei ole väliä :girl_haha:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Pakko sanoa pukukoodi-asiaan, että meidän kutsuissa luki "Pukukoodi juhlassa tumma puku/casual", jonka itse koin helpoksi. Siis siistit vaatteet, mutta ei pukupakkoa kuitenkaan, puvun saa halutessaan laittaa. Nyt useilta vierailta on kuulunut kommenttia, että "mites kun meidän Reijolla ei ole sitä pukua". Yksi mieheni työkavereista jopa kieltäytyi kutsusta, sillä heidän piireissää pukua ei laiteta mihinkään. Nyt tässä on sitten saanut kaikille selitellä että EI OLE PAKKO laittaa pukua (eikä tumma puku tarkoita vain mustaa pukua..). Ei oikein teidä itkisikö vai nauraisiko :). Jos kutsussa ei lukisi mitään, tai perinteinen "asu vapaa mutta pakollinen", niin jokatoinen soittaisi, että mitä hän laittaa päälle..

 

Minä olen pohdiskellut kovasti tätä asiaa. Itse aina hajoilen sen asian kanssa, että kutsuissa ei ole pukukoodia, joten haluaisin sellaisen laittaa. Tuo "tumma puku" on kuitenkin vähän liikaa kesähäihimme, sillä minusta vaaleassa puvuntakissa ja siisteissä housuissakin voi tulla. Sitten taas casual saa juhlat kuulostamaan tosi vapaamuotoisilta kun minulla on kuitenkin ihan prinsessapuku ja sulho aikoo kai laittaa ylleen bonjourpuvun. Hihkaisin jo innoissani että noinhan mekin yhdistetään kuten conejito on tehnyt, mutta jos siitä tulee sitten noin paljon ongelmaa kuitenkin... Hmm. Hankalaa.

 

 

Eihän kutsussa pukukoodi "Tumma puku" tarkoita, että puvun nimenomaan pitää olla tumma, vaan siistit suorat housut ja puvun takki - värillä ei ole väliä :girl_haha:

Eipä tarkoita ei, mutta kuinka moni sen sitten tietääkään...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

^ riippuu varmaan omista kutsuttavista :) omalla kohallani tiän et vieraat kyllä tietää mitä kutsussa "Tumma puku" tarkoittaa. Toki, voihan aina tehdä kutsuun myös liitteen, jossa tosiaan selventää asiaa :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mielestäni pukukoodi on hyvä mainita, kun häitä järjestetään niin laidasta laitaan aina rantajuhlista gaalaillallisiin. Mistä muuten vieraat osaisivat päätellä, kelpaako jonkin paheksuma farkut + kauluspaita vai vaaditaanko tumma puku? Etiketin mukaan pukeutumallakin voi ampua harhaan, jos juhlaparilla on astetta vapaamuotoisemmat juhlat kiikarissa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Hei, apua kaivataan.

 

Haluaisimme, että miesvieraat pukeutuisivat henkseleihin? Ja tietenkin vaatteisiin, mutta kuinka tämän voisi kutsussa mainita? Tämäkin olisi vain siis suositeltava pukukoodi, eikä mitenkään pakollinen. Naisille emme ole vielä keksineet mitään erikoista, mutta ehkä heillekin jotain keksitään. 

 

Häistämme toivomme rennot ja hääpaikkana toimii vanha navettarakennus. 

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään