Jump to content
Naimisiin.info

Ekologiset / eettiset sormukset


Guest Ekotyttö

Recommended Posts

Guest Ekotyttö

Morsiamille, jotka välittävät luonnosta ja eettisyydestä. Upeita koruja! En tiedä saanko laittaa tänne tällaisen linkin, mutta itselläni meni aika kauan ennen kuin löysin tämän paikan ja uskon että moni muukin morsian olisi kiinnostunut tällaisesta sormuksesta. Täältä ostan myös omani. Sanovat nettisivuillaan, että eivät ole Suomeen lähettäneet sormuksia, mutta voivat kyllä lähettää. Siitä tulee vain erikseen sopia.

www.greenkarat.com

Muokattu: , käyttäjä: -Tiitu-
yhdistetty aiheita
Link to comment
Share on other sites

Guest Ekotyttö

Tuollahan on todella suuri hintaskaala noilla sormuksilla, varsinkin vielä kun otat huomioon että dollarin kurssi on todella suotuisa meille. Esim. 1000 dollaria maksava sormus maksaa euroissa 640 euroa ja 500 dollarin sormus on 320 euroa.

Tiedän kyllä, että itse voi teettää, mutta mulla ei ole suunnittelijan lahjoja (eikä ole kenelläkään kenen tunnen) enkä ole kuullut mieleisiä ehdotuksia. Joten ostan mieluiten valmista. En myöskään halua kaikkein yksinkertaisinta mahdollista (itse asiassa saisi olla kivoja yksityiskohtia jonkin verrankin) ja haluan ehdottomasti yhden tai useamman 'kiven' sormukseeni.

Link to comment
Share on other sites

Eräs ekologinen tapa on suosia lähipalveluita ja -tuotteita. Minusta siis ainakin on ekologisempaa mennä kotipaikkakunnan korusepälle teettämään sormus omista tai vanhempien nurkista löytyneestä romukullasta kuin tilata sormus Jenkkilästä. Varsinkaan kun ei ole mitään takeita, että jonkin yrityksen kierrätyskullaksi väittämä kulta on kierrätyskultaa - itse viemästään materiaalista voi ainakin olla varma. :D

Sormusta teettäessä ei myöskään tarvitse olla omia tarkkoja suunnitelmia sormuksen ulkonäöstä, vaan korusepällä voi katsella kuvia ja sovittaa sormeensa sormuksia valmiista mallistoista, ja kertoa, mitkä mallit miellyttävät ja millaisilla muutoksilla. Seppä piirtää sitten tämän perusteella suunnitelman (joko paperille tai suunnitteluohjelmalla), jotta asiakas vielä ennen sormuksen valmistusta näkee, että se vastaa hänenkin mielikuviaan.

Link to comment
Share on other sites

Minullekin tuli mieleen, että tuollainen kierrätyskultaa myyvä nettifirma voi hyvin olla huijaustakin - miten ihmeessä suomalainen sormuksen tilaaja voi varmistua siitä, että jostain jenkkilästä tulevan sormuksen kulta tosiaan on kierrätettyä?

Minulle tulee ekologinen sormus siinä mielessä, että siihen käytetään edesmenneen isoisäni sormuksen kultaa ja sormus teetetään paikallisella kultasepällä. Olen siis 100 % varma, että kulta on kierrätettyä. Timantin tai timantteja siihen haluan, joten se epäekologinen osuuskin siitä löytyy.

Link to comment
Share on other sites

Ilman muuta kannattaa tsekkailla netistä tietoa yrityksestä, ennen kuin ostaa. Kyllä mä olen uskaltanut ja luottanut muihinkin nettikauppoihin tutkiskelun jälkeen, esim. hääpukuni tulee ulkomaiselta yritykseltä.

Tiedoksi vain kaikille, että ekologinen JA eettinen sormus sisältää myös ajauksen, ettei esim. timantteja ole tuotettu orjatyöllä. Tästä et voi saada teettämällä Suomesta takeita.

Se, että posti tuo USA:sta sormuksen, on aika pieni kuormitus maailmalle, jos sormus on kaikilta muilta osin paitsi ekologinen myös eettinen. Oikeasti maailman timanttikauppa on raaka maailma ja eettinen sormus siis vähän sama asia kuin elintarvikkeiden Reilu Kauppa -tuotteet..

Link to comment
Share on other sites

Hmmm, kuten tässä ketjussa on jo pohdittukin, niin mitenkä tuon firman tuotteet siis eroavat siitä, että vie itse romukultaa lähikultasepälle, joka sitten tekee siitä sormuksen? Onhan noilla sormuspajoilla satoja eri malleja, ei sitä tarvitse itse piirtää.

Paitsi että teettämällä sormuksen paikallisella yrittäjällä suosii paikallista yritystoimintaa ja saa varmasti sitä mitä on sovittu. Miten sen 'eettisemmäksi' voi enää sormuksen tekeminen tulla?

Link to comment
Share on other sites

Ja kuinka ekologisia tai eettisiä tuon kyseisen yrityksen suosimat synteettiset timantit loppujen lopuksi ovat? Sivujen mukaan niiden tuottamiseen kuluu "hyvin vähän" energiaa, plaaplaa. Hmm...

Kuka ne valmistaa ja missä olosuhteissa? Onko eettisempää/ekologisempaa käyttää synteettistä, ainoastaan koruteollisuutta/Juuri Sinun Koruasi varten valmistettua synteettistä kiveä kuin maailmassa "jo olemassa olevaa" kiveä esim vanhasta korusta? Kyllä, timanttikauppa on maailmalla raakaa, mutta jo kerran jollekulle korussa myydyt timantit eivät ainakaan sen jälkeen uusiokäytössä enää maailmaa kuormita/kenenkään elämää riistä.

Kunnollisten työehtosopimusten alaisuudessa työskentelevän henkilön käsityönä uusiotavarasta tekemää korua ei minkään jenkkifirman hölynpölytavara eettisyydessä voita.

Ainoa ero on, että sen jenkkifirman mainokset kuulostavat ah niin ihanan trendikkään maailmaapelastavilta. :rolleyes:

Muoks. Typo.

Muokattu: , käyttäjä: hNade
Link to comment
Share on other sites

Muistakaa etta timanttien lisaksi kaiken muun "commodities" kuten kulta, hopea ja platinan kaivamiseen saattaa liittya myos orjatyovoimaa ja muuta riistoa. Nama vain eivat ole yhta media seksikkaita aiheita kuten timantit.

Link to comment
Share on other sites

Guest Ekotyttö
Ja kuinka ekologisia tai eettisiä tuon kyseisen yrityksen suosimat synteettiset timantit loppujen lopuksi ovat? Sivujen mukaan niiden tuottamiseen kuluu "hyvin vähän" energiaa, plaaplaa. Hmm...

Kuka ne valmistaa ja missä olosuhteissa? Onko eettisempää/ekologisempaa käyttää synteettistä, ainoastaan koruteollisuutta/Juuri Sinun Koruasi varten valmistettua synteettistä kiveä kuin maailmassa "jo olemassa olevaa" kiveä esim vanhasta korusta? Kyllä, timanttikauppa on maailmalla raakaa, mutta jo kerran jollekulle korussa myydyt timantit eivät ainakaan sen jälkeen uusiokäytössä enää maailmaa kuormita/kenenkään elämää riistä.

Kunnollisten työehtosopimusten alaisuudessa työskentelevän henkilön käsityönä uusiotavarasta tekemää korua ei minkään jenkkifirman hölynpölytavara eettisyydessä voita.

Ainoa ero on, että sen jenkkifirman mainokset kuulostavat ah niin ihanan trendikkään maailmaapelastavilta. :rolleyes:

Muoks. Typo.

En nyt mollaisi yhtäkään yritystä vain siksi, että se on amerikkalainen... Joten en oikein ymmärrä tuota 'jenkkifirman' toistamista. Millä perusteella isket tämänkään yrityksen heti epäluotettavan hölynpölytavaraa myyvän firman kastiin? Kerropa! Oikeasti!

Kaikki tieto mitä löydän on ollut oikein rohkaisevaa. Niin Jenkeissä kuin muuallakin länsimaissa on aika kovat lait yrityksen toimintojen suhteen. Totta, välillä aina joku epärehellinen yritys löytyy ja tuomitaan, mutta en oikein löydä perusteita mollaamaan firmaa vain sen perusteella , että se on amerikkalainen ja myy ekologista ja eettistä tavaraa.. Miten kehittelit sun perustelut?

Oikeasti, nettiä kaivamalla saat lisätietoa, samoin yritykseltä itseltään. Vastaavat mielellään. Niiden tietojen perusteella voisit sitten päätellä paremmin kuin vain huutelemalla mitä sylki suuhun tuo.

Mitään en niin inhoa kuin kyynisyyttä ja joninlaiseen 'valistuneisuuden' pukuun puettua epäluuloa..

Link to comment
Share on other sites

Guest Ekotyttö
Hmmm, kuten tässä ketjussa on jo pohdittukin, niin mitenkä tuon firman tuotteet siis eroavat siitä, että vie itse romukultaa lähikultasepälle, joka sitten tekee siitä sormuksen? Onhan noilla sormuspajoilla satoja eri malleja, ei sitä tarvitse itse piirtää.

Paitsi että teettämällä sormuksen paikallisella yrittäjällä suosii paikallista yritystoimintaa ja saa varmasti sitä mitä on sovittu. Miten sen 'eettisemmäksi' voi enää sormuksen tekeminen tulla?

Siis kierrätysmateriaalista itse teetetty on mun mielestä oikein hyvä juttu. Onhan vain kiva, että markkinoilla on muitakin vaihtoehtoja! Eli puolin tai toisin jos tekee, niin hienoa!!

Link to comment
Share on other sites

Miten kehittelit sun perustelut?

Oikeasti, nettiä kaivamalla saat lisätietoa, samoin yritykseltä itseltään. Vastaavat mielellään. Niiden tietojen perusteella voisit sitten päätellä paremmin kuin vain huutelemalla mitä sylki suuhun tuo.

Mitään en niin inhoa kuin kyynisyyttä ja joninlaiseen 'valistuneisuuden' pukuun puettua epäluuloa..

Kiitos, ihan itse kehittelin ne pienessä kyynisessä mielessäni. ;)

Lukaisin tekstini uudelleen, ja mielestäni siinä ainoastaan asetin kyseenalaiseksi jenkkifirm...anteeksi Yhdysvaltalaisen yrityksen tuotteen eettisyyttä verrattuna suomalaiseen lähituotteeseen. Hölynpöly-sanaa käytin siksi, että netissä tunnetusti liikkuu erittäin paljon hölynpölyä.

Sanojeni takana seison edelleen, enkä mielestäni huudellut sen kummemmin kuin kukaan muu keskustelija.

Lähdekritiikkiä hieman kyllä peräänkuuluttaisin, mutta ehkä tuotteen eettisyyden/ekologisuuden tosiaan pystyy vedenpitävästi varmistamaan "nettiä kaivamalla" ja netissä toimivan ulkomaalaisen yrityksen omien mainosten perusteella. Hyvä niin.

Link to comment
Share on other sites

Guest Ekotyttö
Kiitos, ihan itse kehittelin ne pienessä kyynisessä mielessäni. ;)

Lukaisin tekstini uudelleen, ja mielestäni siinä ainoastaan asetin kyseenalaiseksi jenkkifirm...anteeksi Yhdysvaltalaisen yrityksen tuotteen eettisyyttä verrattuna suomalaiseen lähituotteeseen. Hölynpöly-sanaa käytin siksi, että netissä tunnetusti liikkuu erittäin paljon hölynpölyä.

Sanojeni takana seison edelleen, enkä mielestäni huudellut sen kummemmin kuin kukaan muu keskustelija.

Lähdekritiikkiä hieman kyllä peräänkuuluttaisin, mutta ehkä tuotteen eettisyyden/ekologisuuden tosiaan pystyy vedenpitävästi varmistamaan "nettiä kaivamalla" ja netissä toimivan ulkomaalaisen yrityksen omien mainosten perusteella. Hyvä niin.

Niinpä, jossakin vaiheessa niihin on vain uskottava. Uskoako moniin ekologisiin Suomessakaan myytäviin tuotteisiin, varsinkin ulkomailla valmistettuihin? Harva voi taata 100%, että mikään niistä ei tule epäilyttävästä lähteestä.

Tiedoksi, että esim. netin kautta löydettäviä kuluttajajulkaisuja ja eettisyys- ja luonnonsuojeluaiheisia sivustoja käyttämällä voi päästä jo pitkälle. Nämähän on ihan samoja lähteitä, joista voit Suomessa myytävästä tuotteesta etsiä tietoa. Meillä kuluttajilla ei ole muita lähteitä suomalaisenkaan tuotteen eettisyydestä.. Meidänkin mielikuvat suomalaistuotteiden hienoudesta ovat markkinointikoneiston meille syöttämiä!

Ja kyllä, netissä pyörii paljon hölynpölyä, mutta sillä nimikkeellä en kutsuisi kaikkea Suomen ulkopuolella valmistettua! :) Esim. en ymmärrä kotimaisen vihanneksen mieletöntä arvoa ihmisten mielissä, jos se on viljelty myrkkyjä käyttämällä. Ei se lähituote aina ole paras mahdollinen, harmi vaan, vaikka siihen todella tulisi pyrkiä, että saisi puhdasta ja laadukasta läheltä.. Tässä tapauksessa varmasti on Suomessa teetetty sormus ihan yhtä hyvä, mutta kuten aiemmassa viestissä sanoin, on hienoa, että kuluttajalla on muitakin vaihtoehtoja kuin vain teettäminen itse.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Onko kenelläkään tietoa myydäänkö jossakin käytettyjä sormuksia? Minusta olisi jotenkin tosi hieno ajatus, että meidän kihlasormukset olisivat vanhoja, jo käytössä olleita. Tiedän, että joistakin se voi kuulostaa aivan kamalalta ajatukselta, mutta en kaipaakaan kommentteja siitä vaan haluaisin tietää myydäänkö käytettyjä sormuksia jossain? Ja missä? Netistä en oikein löytänyt infoa asiasta... :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Ja tää kuulostaa tietysti ihan kamalalta, mutta panttilainaamothan myyvät lunastamatta jääneitä tavaroita, näyteikkunoissa näkyy olevan paljon sormuksiakin. Sieltä voisi löytyä ihan jotain uniikkiakin, mutta Huudossa on varmasti paljon enemmän vaihtoehtoja.

(Ja vaikket halunnutkaan kommentteja käytettyihin sormuksiin, niin musta se on kiva ajatus! Ite ainakin aattelisin että on herttaista joku toinenkin on rakastuneena pitänyt sitä sormessaan, vaikka sitten heidän kohdallaan se olisi päättynytkin eroon.)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Itse tilasin juuri vihkisormukseksi käytetyn sormuksen Helsingin pantin Vintage-verkkokaupasta.

Paikka on avautunut aika hiljattain, mutta voin suositella: kymmeniä sormuksia tarjolla (hintahaarukassa 20-500 e) ja ainakin ise löysin useita varteenotettavia vaihtoehtoja. Kaikista verkkokaupan koruista löytyy asiallisesti tiedot, ne on puhdistettu eikä kaiverruksia ole. Palautusoikeus on normaalit 14 päivää. Postikulut on kirjatussa lähetyksessä 15 e, mutta halutessaan korun voi noutaa myös itse pantin myymälästä Helsingin rautatieasemalta.

Hyvä (ja edullinen) vaihtoehto kaikille tiedostaville morsiamille. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Yritämme löytää sormuksia, jotka olisivat eettisesti hyväksyttäviä. Kultaliikkeiden myyjät ei tunnu noista tietävän. Timantit on todella kauniita, mutten ole ihan varma haluanko sellaista sormeeni jos tiedän sen liittyvän asekauppoihin ja orjuuteen. Mistä sen tietää, mikä timantti on Kimberley processin säännöstön mukainen ja mikä ei? Ja missä kaupassa voisi katsella jotain canadamarkkilaisia timanttisormuksia?

Entä materiaalit? Jos ostaa uuden, onko sillä merkitystä onko se sormus valkokultaa, palladiumia, hopeaa tai platinaa? Jotain vaaleaa metallia sen pitäisi olla ihan noin ulkonäöllisistä syistä.

Mistä te muut olette löytäneet sormuksenne? Vai pitääkö sellaiset aina teettää itse?

Link to comment
Share on other sites

Yritin itse aikani etsiä, etsinnän tulos oli olematon. Sitten koitin etsiä käytettyä sormusta, joka olisi mieleinen, mutta en löytänyt, niin nyt tulee valkokultaa rubiinilla ja pieniä timantteja ympärille. Eli ei kovinkaan eettistä, mutta suosittelen tosiaan penkomaan panttilainaamot ym, ne on pullollaan timanttisormuksia laidasta laitaan ja käytetyn ostaminen on aina eettisempi vaihtoehto, kuin uuden. Tosiasiahan on, että koruliikkeet eivät voi mitenkään taata timanttien eettisyyttä, vaikka takaisivat, että heille tulevat timantit noudattaa säännöstöä. Syy on yksinkertaisesti se, että timanttialaa on niin vaikea valvoa. Se on aivan valtava teollisuudenhaara.

Olen kuullut, että jossain myytäisiin nimenomaan reilun kaupan timanttisormuksia, mutta en ole itse törmännyt. Jos olet sinnikkäämpi kuin minä, niin anna palaa :)

Link to comment
Share on other sites

Sandberg on ainakin yksi merkki tosin en tiedä mitä säännöstöä noudattaa, mutta kannattaa kysellä heiltä tarkemmin. Kihlani ja vihkini ovat molemmat Sandbergin.

Sandbergin sivuilla lukee näin:

"Käyttämämme timantit on hankittu luotettavista lähteistä ja niiden mukana on toimitettu takuutodistus timanttien konfliktivapaasta ja laillisesta alkuperästä"

Muokattu: , käyttäjä: Kitty*
Link to comment
Share on other sites

Läysinkin itseasiassa täältä foorumilta vielä Uuri Sandbergin kirjoittaman selvennyksen asiasta ja lainaan sen nyt tähän:

Hei Manouche,

Jos tarkoitat reilun kaupan timanteilla konfliktivapaita timantteja eli sellaisia, jotka ovat peräisin laillisesta lähteestä ja joiden kaupalla ei rahoiteta sotaa tai muita konflikteja, on asia meidän osaltamme hyvällä mallilla. Kaikkien valmistamiemme korujen mukana saa ostaja halutessaan kirjallisen takuun siitä, että korun timantit ovat konfliktivapaita. Noudatamme Kimberley Process:n säännöstöä, jonka avulla on onnistuttu merkittävästi vähentämään ns. konfliktitimanttien (eli rumemmin sanottuna veritimanttien) markkinoille pääsyä. Kimberley Process:sta löytyy paljon tietoa netistä, mm. kotimaiselta timantit.com-sivustolta. http://www.timantit.com/kimberley.asp

Tässä kuitenkin erittäin suppea tiivistelmä: Timantit, joilla rahoitettiin mm. sisällissotia eli ns. konfliktitimantit nousivat maailman tietoisuuteen 1990-luvun lopulla ihmisoikeusjärjestöjen toimesta. Timanttiteollisuus kuitenkin ryhtyi nopeasti tehokkaisiin toimiin tämän laittoman ja laittomia tahoja rahoittavan timanttikaupan tyrehdyttämiseksi. Näiden toimien tuloksena syntyi Kimberley Process-niminen säännöstö, jonka avulla laittomien timanttien kauppa on pienentynyt murto-osaan vuoden 1998 tasolta. Säännöstö koskee kaikkia timanttien ja timanttikorujen kaupan portaita ja sen perustava ajatus on se, että jokainen kaupan porras sitoutuu valvomaan, että sen ostamat kivet ovat peräisin laillisesta lähteestä, joka myös noudattaa Kimberley Process:n sääntöjä.

Myös me siis olemme sitoutuneet noudattamaan näitä sääntöjä, ts. ostamme koruihimme istutettavat timantit vain sellaisista lähteistä, jotka tiedämme laillisiksi ja joiden myymien kivien alkuperä on laillinen. Vaadimme toimittajiltamme Kimberley Process:n säännnöstön mukaista takuulauseketta kirjallisena jokaisessa ostolaskussa tai -kuitissa. Myös kaikkien myymiemme korujen laskuissa on vastaavanlainen takuulauseke, jolla takaamme asiakkaillemme (=jälleenmyyjillemme) koruihimme istutettujen timanttien laillisen alkuperän.

Näin ollen myös kaikkiin jälleenmyyjiemme kuluttajille myymiin Sandberg-koruihin voidaan liittää säännöstön mukainen takuu timanttien laillisesta alkuperästä. Koska asia ei kuitenkaan ole tuntunut kovinkaan paljoa suomalaisia kuluttajia kiinnostaneen, eivät jälleenmyyjät ole ryhtyneet toimiin antaakseen tällaisen takuun automaattisesti myymiensä korujen mukana, mutta pyydettäessä sen saa joko jälleenmyyjältämme tai suoraan meiltä. Tuotteidemme mukana toimitettavien takuukorttien uuteen painokseen tullaan liittämään tämä takuulause.

Hiottujen timanttien alkuperää - siis sitä, mistä kaivoksesta tai maasta ne on löydetty - ei pienen suomalaisen koruvalmistajan ole yleensä mahdollista selvittää. Timanttien jalostus- ja kauppaprosessi on luonteltaan sellainen, että jo kivien tullessa hiottavaksi ne ovat jo kulkeneet usean portaan läpi, joissa eri kaivoksista ja maista peräisin olevia raakatimanttieriä on saatettu yhdistää ja sekoittaa useaankin kertaan ja näin tapahtuu myös hionnan jälkeen. Poikkeustapauksia ovat lähinnä poikkeuksellisen suuret tai muutoin harvinaiset yksittäiset kivet, joiden alkuperä on usein tarkkaan tiedossa tai vuodesta 1998 alkaen Kanadasta, Billiton's Ekati- nimisestä kaivoksesta kaivetut ja "CanadaMark" -alkuperä todistuksella varustetut timantit.

CanadaMark-timanttien mukana seuraa todistus alkuperästä ja usein myös timantin reunukseen on laserkaiverrettu CanadaMark-logo. Näitä kiviä on yleensä tarjolla vain 0,30ct ja sitä suuremmissa kokoluokissa. Voimme hankkia tällaisen timantin asiakkaan niin toivoessa. Tähän mennessä meille on ostettu kaksi CanadaMark-timanttia, yksi asiakkaamme toivomuksesta ja toinen sattumalta (päätyi vaimoni riipukseen :)). Näin pienen otannan perusteella minulla ei ole tarkkaa tietoa niiden hintatasosta ”tavallisiin” verrattuna, mutta käsittääkseni niistä joutuu maksamaan jonkin verran korkeamman hinnan. Sen tiedän, että kovin aktiivista kysyntää saati tarjontaa niille ei ainakaan toistaiseksi täällä Euroopan puolella tunnu olevan. Lisätietoa CanadaMark timanteista löytyy täältä: http://www.canadamark.com

Kanadalaiset timantit on pyritty markkinoimaan muita eettisempänä valintana. Tätä perustellaan sillä, että alkuperäisväestön edut ja tarpeet on niiden tuotannossa paremmin huomioitu ja myös luonnonsuojelulliset näkökannat on pyritty huomioimaan. Kriitikkojen mielestä tosin olisi eettisempää valita nimenomaan sellaisia timantteja, jotka on kaivettu maailman köyhimmiltä alueilta ja jossa niiden tuotanto kaikkine puutteine ja vikoineenkin kuitenkin edistää paikallisen väestön hyvinvointia ja kehitystä.

Varsinaisia reilun kaupan timantteja siinä mielessä kuin tarkoitetaan esim. maataloustuotteiden kohdalla ei juurikaan ole tarjolla tai niiden tarjonta on marginaalista. Yksi timanttialan keskeisimmistä ja vaikutusvaltaisimmista toimijoista, Martin Rapaport, on jo vuosia tehnyt hartiavoimin töitä sen eteen, että timanttien tuotanto voisi tuoda enemmän hyvinvointia ja paremmat olot tuottajamaiden väestölle ja etenkin timanttien tuottamiseen näissä maissa osallistuville ihmisille. Hänen ajatuksensa on juuri se, että ainakin pieni osa timanttikorujen ostajista olisi valmis maksamaan lisähintaa tällä tavoin tuotetuista timanteista. Tähän asti tulokset ovat valitettavasti olleet laihanlaisia. Suurimpana esteenä eivät ole kuluttajat tai korujen valmistajat kehittyneissä maissa, vaan tuottajamaissa ja niiden johtajien keskuudessa rehottava korruptio. Lisätietoa Martin Rapaportin työstä löytyy täältä: http://www.diamonds.net/fairtrade/

terveisin,

Uuri Sandberg

Lainattu teksti löytyy alkuperäisenä siis täältä

Muokattu: , käyttäjä: Kitty*
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Aikani etsin. Miehelle tulee käytetty sormus. Minä en löytänyt mitä halusin Suomesta käytettynä, panttilainaamoissa tms tuntui olevan sellaisia sormuksia mitä en oikein kahta kertaa vilkaissut. Lisäksi ongelma oli myös materiaali - sormuksen pitäisi olla nikkelitön, mutta ei keltakultainen. Päädyin jo itse hopeaan, mutta mies ei halunnut (hänestä loppuelämää sormessa oleva sormus ei voi olla hopeaa). Asiaa uudelleen harkittuani päädyin palladiumiin. "Timantiksi" tulee laboratorion tuote. Piti teettää. =/

Tilasin ulkomailta, kun luulin pääseväni halvemmalla. Sain tracking numberin. Sormus lähti USAsta. Parin osavaltion jälkeen se meni Saksaan, sitten Ranskaan, sitten Ruotsiin, sitten Viroon, sitten Suomeen. Ilmeisesti oli nopein reitti?!

Ongelmaksi tuli tulli. Tulli vaatii kuitin. Minulla ei ole kuittia, koska maksoin luottokortilla (eli siis kortilla, jolla tehdyillä ostoksista tulee lasku myöhemmin kotiin). Sormus oli tullissa yli viikon, kun yritin todistella sähköposteilla ja valmistajan sivuilla sitä, mitä sormus voisi maksaa. Pakettia kuulemma ei voinut avata, koska se oli eri talossa. Paketissa varmasti olisi kuitti. Nyt sormus on siirtynyt pois tullista, mutta on vielä Fedexillä. Fedex halusi tietenkin lisää rahaa siitäkin. Jostain syystä Fedex ei suostu lähettämään pakettia eteenpäin. Enkä voi sitä hakeakaan aukioloaikana työni vuoksi. Siinä meni umpeen joku aika, jota en ymmärrä. Joudun maksamaan lähettämisestä Vantaalta Helsinkiin yli 60 euroa. Alle kilon paketti siis. Luottokorttilasku ei ole vieläkään tullut, joka sinänsä ei haittaa, koska sain tullin uskomaan sähköpostejani valmistajan kanssa lopulta. Todennäköisesti lisähinta tuli myös siitä, että toivoi heidän sormuksen toiseen osoitteeseen kuin alunperin ilmoitin (luulin, että sormus olisi ollut perillä luvatussa neljässä päivässä, eikä kolmessa viikossa - ehdin muuttaa tässä välissä).

Sormusta en ole saanut vieläkään, pitäisi kai tulla maanantaina. Tosi stressaavaa.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...
×
×
  • Create New...