Jump to content
Naimisiin.info

Suomessa naimisiin Amerikkalaisen kanssa?


Recommended Posts

Olin lukevinani visajourney.com:issa, että ennen NOA2 ilmoitusta ei maahan pyrkimisen pitäisi olla tavallista ongelmallisempaa.

NOA2 ilmoitus tarkoittaa, että petition on hyväksytty ja että hakijoiden tiedot on syötetty järjestelmään. Tällöin myös tulliviranomaiset näkevät hakemuksen olevan vireillä..ja saattavat siis käännyttää rajalla.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 116
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

...takaisin otsikon alkuperäiseen aiheeseen, joka meillä on tullut taas ajankohtaiseksi uskomattomien käänteiden kautta - onko kukaan muu enää nykyään suunnittelemassa naimisiinmenoa Suomessa amerikkalaisen kanssa, ja puolisoviisumin hakua eli siis muuttoa vaimona Usaan? Tai mahdollisesti säännösten muututtua jo tehnyt näin/aloittanut prosessia?

Ja LC, onnittelut ! Erikalle myöskin tsemppiä ja turvallista matkaa...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Guest Rita(Guest)

HI! eilen kaytiin hakemassa naimalupaa ja turhaan mina siella hermoilin. Taalla Wisconsinissa lupa heltiaa kun loytyy: paikallinen ajokortti, sos.turvatunnus ja Suomesta olin tilannut apostilleleimalla varustetun virkatodistuksen (7e). Viikon paasta voidaan hakea lupa oikeustalolta! Haapaiva on kesakuun 16. ja sen jalkeen alkaa varsinainen prosessi, jotta saadaan minulle oleskelu ja tyolupa. Tarvittavat lomakkeet olen kaynyt lapi ja ei ne kamalan pahoilta nayta. Voihan se olla, etta mieli muuttuu tassa prosessin alkaessa oikeen kaymaan, mina laitan tanne sitten kommentit miten homma etenee. Menestysta kaikille muille "tassa jamassa" oleville.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Hei kaikki! Ihana lukea teidän juttuja, kun on itse samassa tilanteessa. Minulla olisi pari kysymystä, joihin en ole löytänyt vastausta vaikka olen kuinka hakenut ja olen jo ihan itku kurkussa. Varmaan koska vastaukset ovat itsestäänselviä mutta olen niin tyhmä etten tajua... :) Toivon vaan, että joku vielä lukee tätä threadia ja jaksaa vastata vielä minulle.

Olemme nyt alkaneet sunnittella amerikkalaiseni kanssa että syksyllä menisimme naimisiin. Mutta voi, olemme molemmat ihan pihalla siitä miten täytyisi edetä! Haluaisimme mennä naimisiin Suomessa ja sitten jäädä asumaan tänne (joku 3+ vuotta ainakin, sen jälkeen katsotaan uudestaan mitä tehdään).

Mulla jenkkimies, naimisiin mentiin viime vuonna.

Esteiden tutkinta miehellä tehtiin niin, että varasimme ajan Amerikan konsulaattiin (Helsingissä) jonne hän sitten meni passin kanssa.. Taisi vaan allekirjoittaa jonkinlaisen virallisen kaavakkeen ja maksoi jotain 30€ (en muista tarkkaan, äääh).

Sitten se paperi vietiin maistraattiin ja homma sujui mutkitta

Kun mies kuukautta myöhemmin häistä (menimme naimisiin Suomessa, mutta mies asui vielä Amerikassa) muutti tänne, kävimme heti seuraavana päivänä poliisilaitoksella laittamaan oleskelulupahakemuksen vetämään. Sinä aikana hän ei pystynyt tekemään mitään, mutta kun lupa tuli hän pääsi 'työharjoitteluun' ja myöhemmin suomen kieltä opiskelemaan.

Kiitos Corpse Bride asian selvittämisestä. Tarkoittaako tämä nyt siis sitä, että mies voi tulla USAsta tänne ilman mitään erityisiä papereita (paitsi passi), mennä naimisiin kanssani ja sitten vasta "muuttaa" tänne, eli jäädä asumaan haettuaan oleskelulupaa? Mutta muuta ei tarvita, kuten viisumia/oleskelulupaa/jotain sellaista USAn puolella ennen kuin hän lähtee tulemaan tänne?

Lisäksi, tulevatko ihan perusasiat kuten kirkossa vihkiminen, nimen muutokseni, minun esteiden tutkintani, jne. sujumaan meiltä vaivatta vaikka mieheni on USAlainen?

Mikä sitten on "Marriage License" (en tiedä miksi kutsua sitä suomeksi) ja tarvitsemmeko me sellaisen?

Ja sitten vielä... Luin jostain täältä että miehen tulojen täytyy jossain tapauksessa olla jokin tietty määrä. Mutta tämähän oli vain jos minä muuttaisin mieheni kanssa USAan?

Toivon todella että saan vastauksen täältä. Kiitos etukäteen!

Muokattu: , käyttäjä: Chandrani
Link to comment
Share on other sites

Chandrani, tässä ainakin joitain vastauksia

- Sulhasesi voi tulla Suomeen koska vaan ilman viisumia tai muuta paperisotaa ja oleskella täällä 3 kk kerrallaan. Sinä aikana voitte mennä naimisiin ja sen jälkeen hakea hänelle oleskelulupaa avioliittoonne perusteella (tai työnteon perusteella, jos miehelläsi sattuisi olemaan täällä jo työpaikka valmiina tiedossa). Hän saa oleskella Suomessa koko sen ajan kun lupahakemusta käsitellään.

- Nimen muutoksesi menee suomen nimilainsäädännön mukaan kun teidät vihitään täällä. Eli ihan normaalisti ja voit ottaa ilman mitään ongelmia miehesi nimen. Tai pitää omasi, jos haluat.

- Esteiden tutkinnasta: sinun osaltasi menee ihan "normaalisti", sulhasesi tarvitsee todistuksen siitä, että ei ole jo naimisissa. Se on käsittääkseni tuo mainitsemasi Marriage License. Jos sellaista ei saa, voitte tehdä myös niin, että miehesi käy suurlähehetystössä ja saa sieltä ns. adekvaviitin. Tämä paperi otetaan sitten mukaan kun menette hakemaan esteiden tutkintaa. Tällöin siis sulhasesi on tarvinnut tulla Suomeen vähintään viikkoa ennen vihkimistä, koska sen ajan kestää tuo esteiden tutkinta.

- Kirkossa vihkimisen edellytyksenä on se, että te molemmat olette kristittyjä. Sinun osaltasi se varmistetaan seurakunnasta, miehesi taas tarvitsee jonkinlaisen todistuksen omasta seurakunnastaan. Näitä on joskus ollut vähän hankala saada, siitä on ollut puhetta muistaakseni jonkin verran tässä ketjussa. Kannattaa soittaa seurakuntaan. Ja jos tuo ei onnistu, voitte aina mennä naimisiin siviiilisti ja saada sen jälkeen kirkollisen siunauksen.

- Tuloraja koskee juu tilannetta, jossa olisitte muuttamassa Yhdysvaltoihin. Tänne suuntaan ei vaadita mieheltäsi mitään tulorajaa, kun haette oleskelulupaa avioliiton perusteella.

Joku varmaan korjaa, jos jotain jäi puuttumaan.

Onnea järjestelyihin!

Link to comment
Share on other sites

Kiitos todella paljon, Loopie!

Vastasit varmaan kaikkiin kysymyksiini. Olen niin helpottunut siitä että kaikki näyttää menevän aika helposti, saamme varmasti nuo paperit järjestykseen. Ja aion muuten ottaa mieheni nimen koska se ei ole liian vaikea suomalaisillekaan vaan aika kaunis ^^

Osaako kukaan sanoa kuinka paljon sulhaseni esteiden tutkinta (tai 'marriage license') tulee suunnilleen maksamaan? Entäpä oleskelulupa?

Kiitos vielä! On todella mahtavaa saada oikeaa informaatiota oikeilta ihmisiltä :D

Link to comment
Share on other sites

Ollos hyvä.

Sulhasen esteiden tutkinta Suomen suurlähetystössä Helsingissä maksaa n. 30 euroa (tai näin on ainakin tässä ketjussa mainittu). Jos hän yrittää saada jotain todistusta jo kotimaastaan päin niin sitä pitää kysyä sit sieltä.

Oleskelulupa Suomeen ei maksa mitään. Ei käsittääkseni myöskään sen hakeminen eli ei tule toimistomaksuja tms. Muoks muutama kuukausi jälkikäteen: oleskelulupahakemus maksaa parisen sataa.

Muokattu: , käyttäjä: Lainie
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Mä olen nyt ihan totaalisen pihalla... Ehkä pitäisi lukea tämä ketju uudestaan kun on vähän enemmän hereillä. 3:40

aamuyöllä flunssassa ei taida olla paras hetki perehtyä näihin asioihin... Mutta siis tarkoituksena on mennä amerikkalaisen

kanssa naimisiin, ja hän olisi muuttamassa Suomeen. Loopie tossa kyllä kirjotti asiasta pitkät pätkät, mutta kun nyt ei

aivot rekisteröi yhtään mitään.... :girl_impossible:

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Hei sellainen asia mietittyy että kuinka nopeasti te, jotka olette Suomessa menneet amerikkalaisen kanssa naimisiin niin saaneet tuon viisumin käteen. Lähinnä että kuinka nopeasti olette päässeet lähtemään Jenkkilään. Jos kaiken muun paperisodan hoitaa etukäteen, mies käy haastattelussa, itselle saa ajan jne. Niin mikä on ollut keskimääräinen odotteluaika?:)

Pelottaa että yhtäkkiä täytyisikin yksikseen täällä sitten odotella päätöstä..:/ Ja ymmärsin että tuo cr1 on samalla sitten myös mahdollistaa että töitä voi alkaa tehdä heti?

Link to comment
Share on other sites

Caramel1 - jos amerikkalainen miehesi on asunut virallisesti Suomessa yli 6 kuukautta voisit saada CR1-viisumin ihan parissa viikossa. Jos miehesi ei ole asunut Suomessa niin pitkaan niin sitten siihen menee yhta kauan kuin muihinkin viisumeihin eli +/- 6 kuukautta.

CR1 antaa todellakin sinulle suoraan green card:in joten saat alkaa heti tekemaan toita.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Täällä kanssa yksi kuka on aika "tuuliajolla" asian suhteen. Ollaan siis mieheni kanssa aikeissa mennä naimisiin jonka jälkeen unelmissa olisi muutto jenkkeihin. Kummallakaan ei valitettavasti ole oikeen tietoa kuinka koko prosessi tulisi hoitaa. Tarkoituksemme oli laittaa lakimies asialle joka hoitaisi paperityöt puolestamme ym. järjestelyt. Tulisi maksamaan kuulemma huikeat 10 000 dollaria. Onko prosessi siis helppo hoitaa myös ilman lakimiehen apua?

Link to comment
Share on other sites

Prosessi on todella helppo ilman lakimiesta. Pitaa olla vain tarkkana ja organisoituna kaikkien papereiden ja todistusten kanssa. Mene ihmeessa katsomaan Visajourneyn guide:ja ja niiden mukaan alat keraamaan todisteita ja tayttamaan lomakkeita. Prosessi on jo aika kallis ilman lakimiestakin ja jos ei ongelmia ole niin lakimiesta ei tarvita. Myos Visajourney foorumi on kullan arvoinen ja sielta loytyy vastaukset melkein joka kysymykseen. Onnea matkaan. :girl_smile:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hei!

Ajattelinpa sitten kirjotella tällekkin palstalle.

Eli meillä sellanen tilanne että mun poikaystävä on tulossa syyskuussa suomeen ja aiotaan mennä naimisiin täällä.

Mulle selvis jo aika hyvin että mitä kaikkia todistuksia siihen vihkimiseen tarvitaan.

Mutta sitte tuli tämmönen kysymys mieleen että kun mulla on lapsi ja kun menen naimisiin niin joudun toki hakea itelle uutta passia uudella nimellä. Mutta mites sitten mun tyttären passin kanssa käy? Voimmeko muuttaa hänenkin sukunimensä samaksi kun minun ja mieheni?

Link to comment
Share on other sites

Mulla on yksinhuoltajuus eikä olla koskaan edes tehty isyydenselvitystä. Enkä siis ole tyttäreni isän kanssa tekemisissä ollenkaan.

Lainie osaatko antaa muitankin vinkkejä tuon prosessin suhteen? Miten on järkevin tehä?

Mun poikaystävä on siis tulossa syyskuussa kolmeks viikoks suomeen ja tarkotus ois avioitua sinä aikana.

Link to comment
Share on other sites

Sen jälkeen kun te olette avioituneet kihlattusi kanssa ja sinun uusi sukunimesi on päivittynyt maistraatin ylläpitämään väestörekisteriin, voitte jättää oman paikkakuntasi maistraattiin lomakkeen, jolla ilmoitatte lapsesi nimen muuttamisesta teidän yhteisen sukunimen mukaiseksi. Ilmoitus on maksuton, samoin kun sinun sukunimimuutoksesi.

(sinun nimimuutos hoituu vihkimisen yhteydessä täytettävällä lapulla, jossa ilmoitatte teidän sukunimenne jatkossa eli että haluat saman nimen kun miehellä. Vihkijä toimittaa sitten tämän paperin eteenpäin ja nimenmuutoksesi tulee voimaan parissa päivässä.)

Lisätietoja löydät täältä: www.maistraatti.fi->nimiasiat->miten menettelen, alaikäisen lapsen sukunimen muuttaminen

Ilmoitus lapsen nimen muuttamiseksi tehdään lomakkeella, joka löytyy: www.maistraatti.fi->lomakkeet (viimeinen alavalikko vasemmalla)-> nimiasiat-> ilmoitus alaikäisen lapsen sukunimen muuttamisesta.

Kun nimenmuutoksenne ovat päivittyneet järjestelmään, voitte hakea poliisilaitokselta passeja uudella nimellänne. (en osaa sanoa kauanko tuo lapsen nimen muutos kestää. Sitä voit kysyä omasta maistraatistasi. Kaikkien maistraattien yhteystiedot löytyy tuolta samalta nettisivulta)

Avioitumiseen tarvitsette tosiaan ainoastaan miehellesi kotiosavaltiosta hankitun todistuksen siitä, ettei hän ole naimisissa ja tuon todistuksen kanssa menette maistraattiin vähintään 7 arkipäivää ennen vihkimistä ja täytätte esteidentutkintalomakkeen. Niitä saa sieltä maistraatista.

(Kirkkovihkimisessä lisäksi todistus kristilliseen seurakuntaan kuulumisesta tms. ja esteidentutkinta kirkkoherranvirastossa väh. 7 päivää ennen vihkimistä. Jos noissa papereissa tulee ongelmia, kannattaa soittaa omaan seurakuntaan.)

Link to comment
Share on other sites

Soittelin suurlähetystöön ja sieltä selvis, että ainoa mitä poikaystävälläni tarvii olla mukana on passi.

Sen kanssa sitten haetaan Helsingissä suurlähetystöstä esteidentutkinta avioliitolle ja sen saa mukaan sieltä samana päivänä. Sitte vaan kaikki kuntoon mun kotikaupungin maistraatissa. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 1 month later...

Kysyn nyt taallakin aiheesta, kun taa nayttaisi olevan sopivampi foorumi :)

Eli milla viisumilla poikaystavat/kihlattunne on tulleet Yhdysvalloista Suomeen haita varten? Mun poikaystavan olisi siis tarkoitus tulla 6kk ennen haita jo tanne asumaan ja mietin, etta miten saisin hanelle oleskeluluvan ja mielellaan myos tyoluvan jo silloin. Voiko oleskelulupaa hakea kihlauksen ja tulevien haiden perusteella?

Kiitoksia :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Caramel1 - jos amerikkalainen miehesi on asunut virallisesti Suomessa yli 6 kuukautta voisit saada CR1-viisumin ihan parissa viikossa. Jos miehesi ei ole asunut Suomessa niin pitkaan niin sitten siihen menee yhta kauan kuin muihinkin viisumeihin eli +/- 6 kuukautta.

CR1 antaa todellakin sinulle suoraan green card:in joten saat alkaa heti tekemaan toita.

Heippa! Olemme kihlattuni kanssa vasta prosessin alussa ja tarkoitus on mennä ensi kesänä Suomessa namisiin. Hän on asunut virallisesti Suomessa 2 vuotta, mutta muutti juuri takaisin Usaan. Itse asun tällä hetkellä myös ulkomailla, mutten valitettavasti samassa maassa, vielä :).

Ymmärsinkö oikein että visa prosessi (minun CR1 & minun muutto Usaan häiden jälkeen) voi nopeutua jos kihlattuni on asunut aikaisemmin Suomessa, siis on suomalainen oleskelupa, hetu etc. Vai toiveajatteluako vaan? Katkeaako hänen 'etu' kun muuttaa maasta pois? Kiitos paljon kaikista vinkeistä jo etukäteen!

Link to comment
Share on other sites

Mä oon ymmärtänyt niin, että oleskelulupahakemus voidaan laittaa vireille vieraan maan edustustossa vaan, jos asuisitte siellä maassa ja olisitte asuneet siis vähintään 6 kk.

Eli ette voisi nyt mennä tuon prosessin kautta, koska miehesi ei enää oleskele Suomessa. Sillä, että aiemmin oleskellut tai on hetu tms. ei ole merkitystä, vaan sillä, että on nyt Jenkeissä ja hakee siten sitä kautta.

Link to comment
Share on other sites

mun käsitys asiasta on kans just noin kun Lainie kirjoitti. Me laitettiin just mun paperit menee pari vkoa sit DCF kautta ja ilmoittivat et siinä menis noin 4-8 vkoa. onko miehelläsi muuten vielä voimassa oleva oleskelulupa? voishan sitä kuitenkin kysyä konsulaatista varsinkin jos on voimassa oleva oleskelulupa ja kun miehesi tulee takasin kesällä suomeen, ei kai siitä haittaakaan ole?!

Link to comment
Share on other sites

Kiitos vinkeista :)! Kaikkea on yritettava, mutta tosiaan voi olla ettei poikkeuksia ole. Selvitellaan asiaa eteenpain. Miehellani on mielestani viela voimassa oleva oleskelulupa koska se aikasemmin tana vuonna uusittiin taas seuraavaksi 4 vuodeksi. Mutta en tosiaan muista miten sen kanssa taas kavikaan kun muuttaa maasta pois. Mena, oliko teilla tuo 4-8 vkoa silla perusteella etta vahintaan viimiset 6kk asuitte Suomessa? Tsemppia odotukseen :)!

Link to comment
Share on other sites

näin sanotaan visajourneyn sivuilla:

What Is DCF?

Direct Consular Filing (DCF) is the unofficial term for filing an I-130 petition via a Consulate overseas, rather than through the US Service Center. While not everyone will qualify to do so, this process can expedite the speed in which a beneficiary can enter the United States and become a Green Card Holder (US Permanent Resident).

Current DCF procedures state that if a US Citizen lives overseas they may file the I-130 for a foreign spouse, child or parent at the US Consulate / USCIS Field Office governing their place of residence. In most cases permanent residence abroad must be legally established for a period of six months prior to submitting an I-130 petition (reference). In addition, emergency cases, such as life and death of health and safety, and cases determined to be in the national interest can be processed without the residency requirement being met. Examples of family emergencies include minor children who would be unexpectedly left without a caretaker. Examples of national interest include facilitating the travel of United States military and other USG direct hire employees assigned overseas who are pending transfer on orders and need to petition for immigrant classification of their spouse and minor children at posts overseas.

Note: There may be a few rare cases where a non-resident US Citizen overseas may be able use the DCF procedure. For more information please visit the DCF Forums Section.

tossahan ne sanoo et on few rare cases, et ainahan voi kokeilla :) joo meillä oli just sen takia kun mies oli viimeiset 6kk tääl suomessa, tosin hän lähti just muutama pv sit jenkkeihin ja mä jään odottelee vuoden loppuun töitten takia.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...



×
×
  • Create New...