kinuskimansikka

Laihduttaminen vol.2

99 posts in this topic

Hmm... lueskelin äsken tuota 5:2 keskustelua ja mietinkin, että toimisikohan siitä sellainen light-versio. Eli söisi 5 päivänä viikosta normaalisti (en siis tarkoita, että herkuttelisi, vaan söisi perusterveellisesti), mutta sitten kahtena päivänä viikosta söisi esim. 500 kaloria vähemmän kuin muina päivinä. Eli söisi reilusti yli sen mitä normaalisti paastopäivän aikana syödään (yhteensä vain 500 kaloria).

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Miksi ei, kokonaiskalorimäärähän se on mikä vaikuttaa. Perjaatteessa sun täytyy saada 7000 kcal vähemmän viikossa että laihdut kilon. Se, millä tavalla sen teet ei sinällään siihen laihdutukseen liity. Mutta se vaikuttaa toki muihin asioihin, esimerkiksi:

 

1) jos et saa tarpeeksi ravintoa, voi tulla ahmimista

2) jos et saa tarpeeksi ravintoa, aineenvaihdunta voi hidastua (tosin tämän ei pitäisi olla ongelma tuossa sinun ajatuksessasi)

3) jos syöt vääriä ruokia niin ravintoaineet eivät välttämättä imeydy kunnolla (muista riittävä rasvan saanti) jolloin voi tulla ongelmia kropassa

4) jos syöt vääriä ruokia (esim. tosi hiilaripitoisesti) niin saatat laihtua lihaksista etkä läskistä

--> tuohon liittyen, kannattaa kuntoilla että laihtuminen tapahtuisi mahdollisimman vähän lihaksista. 

 

Tuossa nyt äkkiseltään ne mitä tuli mieleen. Mutta tuo 7000 kcal on lopulta aika paljon - mutta toisaalta niin on kilon pudottaminenkin. Puoli kiloa on viikossa on se suositeltu taso. Eli jos mietit 3500 kcal vähennystä niin jos syöt normaalisti viitenä päivänä, eli tasan sen minkä kulutat (riippuen sun koosta ja aktiivisuustasosta) about 2000 kcal niin sun pitäs siis saada niinä kahtena päivänä 1600kcal vähennys, eli syödä vain 400kcal päivässä. 

Mutta jos vähän tiputat kalorimääriä myös normipäivinä JA lisäät liikuntaa, niin sittenhän tuo voi olla tosi toimiva.

 

Itse en tuohon lähtisi koska nyt kun olen saanut aineenvaihdunnan kuntoon niin kuolisin kyllä nälkään noina paastopäivinä, en saisi töitä tehtyä enkä kyllä mitään muutakaan. Mä syön n. 1400-1500 kcal päivässä (salipäivinä enemmän) ja se on sellanen määrä millä pystyn toimimaan arjessa tosi hyvin. Mulla ainoo hankaluus on nyt että noita perhanan kissanristiäisiä on joka viikonloppu hamaan tulevaisuuteen niin tulee juotua viiniä ja syötyä vähän mitä sattuu, mikä pilaa ton mun kalorivajeen. Ja kun vielä oon ollu kipeenä ja satutin mun jalan niin enpä ole kauheesti myöskään liikkunut  :girl_cray2:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle onneksi riittäisi vaikka kilo kuukaudessa tahti, kun on reilut 10 kuukautta aikaa ja n. 9-10kg haluan pudottaa =)

Share this post


Link to post
Share on other sites

No sittenhän sulla ei ole mitään hätää :) Sillon kannattaa varmaan minkään "temppujen" sijaan kokeilla ihan yksinkertaisia pieniä muutoksia sun ruokavalioon. Pidä vaikka ruokapäiväkirjaa viikko (syöt normaalisti) ja sitten tarkistat sen päiväkirjan ja otat jotain pois siitä ruokavaliosta. Ja jos ei putoa niin ota jotain muuta pois ja kasviksia tilalle. Eli teet vaan pieniä muutoksia, silloin saa myös pysyviä tuloksia!

Share this post


Link to post
Share on other sites

On kyllä todella hyvä fiilis ja tsemppi päällä nyt! Kävin eilen vaatekaupoissa etsimässä t-paitoja ja toppeja tulevaa kesää varten ja yllättävän positiivinen fiilis jäi, vaikka tässä vielä onkin matkaa unelmapainooni ja -peilikuvaani =) Onneksi ehdin vielä pari kiloa laihtumaan ennen kesää ja toivon mukaan pääsen jo parin kuukauden sisällä käyttämään uusia pienempiä farkkujani.

 

Yritän nyt käydä vain kerran viikossa vaa'alla, koska muuten käyn joka päivä ja sitten harmittaa, jos ei ole tapahtunut muutosta. Seuraavan kerran menen perjantaina, eli neljä päivää pitää vielä odottaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä aloitin Kiloklubailun! Eli merkkailen joka päivä syömiseni. Kerran jo aikaisemminkin sitä vuosia sitten kokeilin ja toisaalta tykkäsin. Onhan siinä hommaa aina muistaa merkata ne syömisensä ja liikkumisensa, mutta nyt on toisaalta helppoo kun ei tarvitse muistaa kuin syömiset. =) Liikkumista toki tulee, mutta se on sellaista kikkailua keppien kanssa että ei oikein voi kovin tehokkaaksi sanoa. Mutta jotain pientä kuitenkin.

 

Kävin viime perjantaina aamulla vaa'alla ja voi luoja! En ole varmaan koskaan ollut niin pettynyt kuin silloin olin. Siitä sainkin sitten kimmokkeen taas tuohon klubitteluun. Perjantait on niitä vaakapäiviä sitten tästä eteenpäin, en jaksa jokapäivä käydä koska sitten tulee vähän samanlaista turhautumista mistä pactasuntservanda puhuu. Joskus kävin jonkun kuurin aikaan päivittäin ja kiukutti kun ei mitään muutosta muutamaan päivään. Mutta niin ne taitaa suositellakin, että kerran viikkoon olisi ihan hyvä.

 

Tsemppifiilis on vähän hakusessaan, mutta eiköhän se sieltä ala löytymään kunhan kevätaurinko alkaa piristämään ja saan luvan liikkua hiukan enemmän ja kunhan siihen pystyn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse aloitin tehokkaamman sali treenin. Käyn kaksi kertaa viikossa salilla painoja nostelemassa ja välillä ohjatussa liikunnassa (joita on kätevästi samalla salilla). Jospa se kroppa siitä kohenis. Onneksi on sali toisella puolella asuin katua :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hah, enhän minä siinä onnistunut, että kävisin vain kerran viikossa vaa'alla, ärsyttävää! =D

Ja oli ihan oikein mulle, että ainoa kerta kun vaaka näytti pienempää lukua kun edeltävällä kerralla oli tänään, eli ainoalla kerralla kun mun olis alunperin pitänytkin käydä vaa'alla. Jospa ens viikolla ihan oikeasti kävisin vaa'alla vain perjantaina =)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla paino on aiemmin ollut lähemmäs 100kiloa, mutta onnistuin pudottamaan siitä noin 40 kiloa pois. :) Paino on alkanut ihan vähän nousemaan, ei paljoa, niin koitan häihin mennessä sen 5kg napata pois. Nimittäin hääpuku on sellainen että siihen ei edes yksi lisäkilo tee hyvää. :girl_sad:   Oli nimittäin aika nafti. Mutta ihana! Olisi kamalaa jos häissä puristaisi ja ahdistaisi.   Laitoin hääpäikkyyn ennen ja jälkeen kuvat muutoksesta, ja mua jännittää että mitä jos palaan joskus samaan mitä oli ennen. En usko, mutta sillon oli kyllä ankeaa kun hengästy koko ajan eikä mitään mahtunu päälle. Käytin äitiysvaatteita vielä vuoden synnytyksen jälkeen kun ei muut mahtunut.. Huh.  :ph34r:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ostin syksyllä aivan ihanan puvun täältä foorumilta. Puku oli sellainen, että se saatiin juuri ja juuri kiinni päälleni. Mukava puku ei olisi missään nimessä ollut päällä omissa häissä. Päätin, että vielä minä siihen pukuun mahdun, siinä vaiheessa oli vuosi vielä aikaa laihtua. Muutamasta kilosta oli kiinni, nyt kolme kiloa kevyempänä (tosin lihaksia on myös tullut lisää kuntosalilla käynnin ansiosta), mahdun pukuun. Tavoitteena olisi vielä kiinteytyä toiset kolme kiloa, silloin olisin niissä mitoissa kuin sulhon tavatessanikin.

 

Mittanauha on oiva keksintö laihduttajalle. Painon pudotus ei kerro koko totuutta, sillä usein lihaksiakin tulee lisää, ainakin jos vähänkään harrastaa kuntosalia. Kerran kuussa kun mittaa ympärysmitat niin siinä huomaa hyvin todellisen tilanteen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Moi!

Mustakin on hyvä mittailla nauhalla aamulla ennen syömisiä kerran viikossa. Se kertoo aika nopsaa miten menee. T.I, HUH 40 kiloa on tosi paljon! Onnea sinulle! Mä en ole kerinnyt mukamas käydä puntilla enkä lenkillä. Vain joillain ryhmistunneilla. Mut aloitin työt ja laihduin kilon 3 päivässä ja seuraavalla viikolla taas kilon 4 työpäivässä. Töissä on semmoista aikasmoista ravaamista, ainoa huonopuoli on herkut joita siellä valmistetaan ja joita kuolaan. Olen syönyt vain puolitoista piirakkapalaa ja namipullan. Kysyy motivaatiota olla syömättä hyvää ruokaa/leivonnaisia, joista tulee ihanat tuoksut nenään koko ajan! Tää rahka ruishiutaleilla ja ompulla on ihan yhtä hyvää... :girl_impossible: Nyt olen saanut 14kg kaikkiaan pois ja voin ehkä saavuttaa sen 19kg pudotuksen, josta salaa haaveilen, vaikka 15 kiloon olen tyytyväinen. Ei muuta kuin lenkille mars, tänään sentään pääsen tanssiin :D .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lomalla mulle tuli kilo lisää, mutta olen aika helpottunut, että vain niin vähän. Olin sellaisella ns "sportti-lomalla". Laskettelin/hiihdin joka päivä monta tuntia. En kyllä muista milloin viimeksi olisin yhtä paljon herkutellut niin paljon viikon aikana :D Mutta tyytyväinen olen siihen, että olen saanut pidettyä painoa suunnilleen samassa dietin jälkeen eivätkä kilot ole tulleet takaisin. Senkin jälkeen on lähtenyt kiloja. Joulukuusta on nyt -7 kg. Olisi huippua laihtua ennen häitä se -10 kg, mutta kai se -5kg olisi jo aika jees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mukana ollaan :) Tällä hetkellä on menossa Fitfarmin Superdieetti ja siitä jatkan morsiusdieettiin. Ainoa ongelma mikä teettää stressiä on pukuni. Se on aivan liian iso nyt mulle! Täytyy kuun lopussa käydä keskustelemassa, miten paljon pukua pystyy kaventamaan. Kilot on tippunut ihan mukavasti, 75,1 oli alkupaino ja nyt 71,6. Tästä on hyvä jatkaa, kunhan mekko asiani vain ratkeaa!

Hääsuunnittelut on jäänyt ihan kakkoseksi, kun on tämä dieetti päällä. Se vie yllättävän paljon aikaa vapaa-ajasta, kun ohjeita noudattaa grammalleen... Nälkää ei ole tarvinnut nähdä, mutta täytyy myöntää että tankkauspäivää odotellessa ;)

 

Onko joku muu osallistumassa tuohon fitfarmin morsiusdieettiin?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä on pieni suvantovaihe menossa, paino pysyy siis samassa, mutta herkut kulkee sitä vauhtia kaapista suuhun, ettei mitään ylimäärästä pääse putoamaan. Täytyy tässä lomaviikon aikana kaivaa itsekuri taas esille. Työmatkapyöräily on sentään hyvällä mallilla, siitä tulee joku 80 km per viikko. Kyllä tämä taas tästä omin voimin lähtee. Maha on ollut superhyvässä kunnossa, joten en ala sen kanssa riskeeraamaan mitään yhtään millään dieeteillä tai kuureilla, vaan vähentelen vaan kaloreita alle kulutuksen syömisillä ja liikunnoilla. Ja tulee halvemmaksi :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jee, nyt on lääkärin lupa aloittaa kevyttäkin kevyempi kuntoilu. Akillesjänteen repeämä on hyvää vauhtia paranemassa ja tänään sain luvan aloittaa kuntopyöräilyn ilman vastusta. Lyhyitä aikoja toki saan näin alkuun polkea, mutta kuitenkin! Tästä ei ole suunta kuin ylöspäin! Siis painolla toki alaspäin, kuntoutuminen nousuun. Tuskasta on ollutkin tämä pari kuukautta, viimeiset kaksi viikkoa vasta saanut kävellä ilman keppejä ja venytellä jalkaa. Nyt jos alkaisi saada sairasloma-ajan painonnousua laskusuuntaan ja siinä sivussa puottaisi joitakin kiloja tulevan kesän aikana niin olisin kamalan tyytyväinen. Mitään tarkkoja lukuja en tahdo edes asettaa, kun vain olo häissä olisi sellainen, että olis itse tyytyväinen siihen miten mekko istuu päälle ja itsensä kanssa ois hyvä olla.

 

Onneks aika todellakin parantaa haavoja. Harmittaa toki se, että töihin en vieläkään pääse, pätkissä mennään sairaslomalla niin pitkään kuin tarvista, nyt kahden viikon päästä uudelleen lääkärille tuomiolle. Mutta ei voi mitään, ittensä on kuntoon saatava ennen kuin voi toisia hoitaa, sillä on lohduttauduttava. Mutta kevään ihanat säät onneksi piristää ja jos sitä pikku hiljaa lenkkareita kaivaisi esiin ja aloittaisi kevyet lenkitkin. Hölkkäämään pääsen vasta reilun kuukauden päästä aikasintaan ehkä.

 

Kovasti tsemppiä kaikille ja iloiset onnittelut onnistujille! Ihana ollut lukea täältä juttuja, jaksanut omaakin motivaatiota nostatella sillä voimalla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tsemppiä sulle Rouvaksi! :give_heart:  Toivottavasti jalkasi kuntoutuu nopeasti! Yritä ottaa varovasti ettei käy huonosti. Pystytkö polkemaan pyörällä niin, että käytät vain tervettä jalkaa? Ja kaikenlaiset lankkuasennot, missä toinen jalka voi huilata on tosi hyviä (ja veemäisiä). Me ollaan tehty astangajoogassa lankkua ja mulla on ainakin vatsalihakset timmiytyneet kivasti :girl_in_love: , vaikka en ole viitsinyt vatsalihaksia muuten treenailla :unsure: .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos vinkistä, piparihiiri! Täytyykin kokeilla tuota lankkujuttua. Jossain vaiheessa tein kuukauden ajan sellaista lankkuhaastetta ja se teki hyvää vaikka oli todella veemäistä. Ja itseasiassa jotain pilatesjuttuja miulta löytyy...niistäkin kai voi soveltamalla saada aikaiseks kotitreenin. Pyörää pystyn polkemaan yhelläkin jalalla joo, mutta siinä sais alkaa pikkuhiljaa vahvistettuu tuota kipeetäkin jalkaa, on nimittäin pariin kuukauteen lihasvoima alkanu katoamaan huimasti. =)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä alkoi herkkulakko eilen ja toivottavasti siitä lähtee tämä keveympi elämä alkuun, alkuun tavoitteena 4kg:n pudotus ja sen jälkeen sitten uutta tavoitetta. 

JEE, pitkän tauon (11kk, käden todella pitkällisen ja vaikean vamman vuoksi) liityin eilen uuden liikuntakeskuksen jäseneksi ja perjantaina saan minulle räätälöidyn saliohjelman, toivottavasti tästä tulee taas uutta intoa liikkumiseen ja ryhmäliikuntatunteja pitää myös kokeilla, mihin pystyn mennä, kun käsi ei vieläkään kestä esim käsipainoilla tekemistä. Mutta tää liittyminen on mulle jo iso juttu!

 

Rouvaksi? tsemppiä myös sinulle liikunnan aloitukseen! Kunhan vaan löytää taas sen liikunnankipinän, niin eiköhän tää tästä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Huh huh, ootte kyllä hurjia naisia kun jaksatte! ISO peukku teille!

 

Minä tässä tuskailen kun paino vaan nousee vaikka kuinka kuvittelen syöväni oikein.. En ole ikinä laihduttanut kun ei ole ollut tarvetta, paino (ja vyötärö) on pysynyt kunnossa ilman ahertamista. Nyt tilanne on ihan toinen. Painoa on kertynyt ja vaatekoko kasvanut 36:sta 38:aan (ja joitain housuja omistan kokoa 40 :girl_impossible: ). Liikun päivittäin koska omistan koiria ja viimeisen parin vuoden ajan olen (hyvin epäsäännöllisesti) käynyt zumbaamassa. Silti paino vain nousee. Työni takia syön vasta iltapäivällä ensimmäisen kerran ja aamupaloja en ole ikinä harrastanut. Eli aamulla pari kuppia teetä ja seuraavan kerran iltapäivällä ruokaa. Siinä puolenpäivän aikaan syön eväsleivän tai rahkan ja vettä juon paljon ja kokoajan. Illalla syön "oikean" ruuan. Mutta yleensä siitä päiväni koostuukin. Harvemmin tulee ihan illasta enää syötyä mitään, joskus ehkä jugurttia tai rahkaa. Leipää en syö edes päivittäin, joskus eväänä mutta harvemmin muuten. Tosin leipäni on jotain vaaleaa.. Mehuja, limsoja yms en juo joten ei ole liikaa sokeria, sokeria en muutenkaan käytä esim. teessä. Mutta silti jokin on vinossa.. Mietin aluksi että onko mahdollista tällainen kehon säästöliekki, että jos en syö tarpeeksi niin keho on säästöliekillä eikä silloin kuluta niin paljoa.. Koska syön keskimäärin n. 300kcal vähemmän päivässä mitä kulutan lepotilassa. Eli liikuntaa ei ole tähän laskettu. Joten.. Ideoita?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Isthle, kuulostaa kyl aikas lailla säästöliekiltä. En kyl ole mikään ekspertti sanomaan, mut jos iltapäivän ja illan ruokasi eivät ole mitään jättisuuria ja epäterveellisiä, niin ei sun kyl pitäisi lihota. Mä suosittelen, et opettelet syömään aamupalaa/ smoothieta- hedelmää ym. ja luet vähän siitä säästöliekistä lehdistä tai kirjoista. Entä sun koirat, onko ne pieniä vai isompia ja kovia menijöitä? Jos ne on pieniä, niin lenkit ei välttämättä voi olla kovin vauhdikkaita. Pitäs saada vauhtia joskus töppösiin, niin saisit sen säästöliekin nopeammin purettua. Tsemppiä sulle!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Koirat on pieniä mutta eivät mitään löntystelijöitä. Justiin tultiin hikilenkiltä, juostiin niin pitkästi kuin minä jaksoin (ja koirat veti mua loppulenkin :D ). Mutta ehkä mun pitää perehtyä tuohon säästöliekkiteoriaan enemmän.. Tästä tekee hankalan se ettei ole varsinaisesti nälkä missään vaiheessa (veden juonti sen kai aiheuttaa..). Kyllä mä syödä tykkään mutta aina ei vaan oikein muista. Pitää tehdä nyt joku aikataulu syömiselle ja pistää vaikka hälyytys että muistan :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Isthle, minä olen myös aina ollut sellainen, että syön ensimmäisen kerran vasta joskus iltapäivällä. Koskaan en ole syönyt aamupaloja, olen vain alkanut voimaan pahoin pelkästä aamupalan ajatuksestakin. Lounaan söin joskus 15 aikaan iltapäivällä. Puoli vuotta sitten kuitenkin päätin, että minun on mahduttava ihanaan hääpukuun. Suurin ero on entiseen elämään on se, että olen pakottanut itseni säännöllisempään ruokarytmiin. Nykyisin pystyn syömään appelssiinin aamupalaksi ja lounaan syön jo joskus 13-14 välillä. Pyrin myös syömään pieniä välipaloja (esim. helposti syötäviä smoothieita), vaikka joudunkin itseäni niistä muistuttelemaan. Uskon kuitenkin, että suurin syy laihtumiselleni on säännöllisempi ruokarytmi. 2-kymppisenä keho toimi aivan erilailla kuin nyt 3-kymppisenä. Ja kolmen kympin kieppeillä muutamia ylimääräisiä kiloja alkoi mahaan kertyä, vaikka liikuntamäärät tai ruokailutottumukset eivät muuttuneet. Nelisen kiloa on nyt lähtenyt puolessa vuodessa kuin itsestään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos Vadelmakakku kannustavasta kommentistasi! Kyllä tämä varmaan tästä kun alkaa syömään oikein. Nyt olen kellottanut niin että edelleen aamupalan skippaan ja juon pelkkää teetä, mutta nyt ennen kymmentä syön rahkan ja sitten puolen päivän aikoihin syön banaanin. Ei nämä nyt hurjia määriä ole mutta useammin kuin normaalisti. Sitten kahden-kolmen välillä syön jotain esim salaatin tai bagelin ja kotona sitten viiden-kuuden aikaan lämmintä ruokaa. Ja illalle kai olisi joku rahka tai viili tai joku otettava, sinne kahdeksan aikoihin.

 

Mittasin eilen tarkat mitat ja nyt on sitten jotain konkreettista mistä seurata, muutakin kuin paino. Paino kun ei kerro totuutta jos esim lihasmassa kasvaa mutta muuten laihtuu. Ja onhan tämä nyt hyödyllistä tietoa kun metsästää Sitä Mekkoa ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

9 kiloa alle neljässä kuukaudessa! Happy! Vielä ois tavotteena saada 8 pois ennen häitä. Nää tulokset on tuoneet paljon mulle iloa :) Miten muilla menee?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Air aivan mahtava tulos :girl_dance: Upeaa!!! Tsemppiä kovasti jatkoon.

Itsellä paino junnaa paikoillaan, mutta senttejä on kyllä lähtenyt todella hyvin! Kuulemma superdieetissä paino alkaa laskemaan huomattavasti paremmin tankkauspäivän jälkeen. Jee, se onkin ensiviikolla! Oijoi, odotan niin innolla että saan syödä kaurapuuroa ja Subwayn kalkkunapatongin :girl_blum:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now