piitu_76

Itse tehdyt hääkimput ja vieheet (kuvia)

285 viestiä aiheessa

Sain floristiltatuttavaltani säilyttämiseen seuraavat ohjeet:

1. Kimpun voi tehdä edellísenä iltana

2. Leikkaa varsiin uudet imupinnat, ruusuissa todella vinoon

3. Sido kimppu

4. Lopuksi suihkuta sumutepullolla ja laita kelmu kevyesti päälle

5. Säilytä viileässä tilassa (jääkaappi ok)

6. Ennen käyttöä tasaa varret

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Nostellaanpa tätä taas kun minua ainakin asia kiinnostaa, ja jos muilla on kokemuksia niin kirjoitelkaa ihmeessä... :)

Ja ainakin olen itse kysellyt Lahdessa olevasta kukkatukusta saa ostaa jos on ly-tunnus, eli jonkinlainen yritys. Ja Lahden kukkatukun "naapurissa" on sht-tukku (Suomen hautaustukku) josta saa sitten kaikkia sidontaan tarvittavia tarvikkeita... ;D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Nyt alkoi tehdä mieli itse kokeilla kimpun tekemistä.

Mitäs tuumaisitte jos tekisi puolipyöreän kimpun valkoisista ruusuista. Kukkien alapuolelle voisi laittaa ohutta rautalankaa, johon pujottaisi kristalleja niin, että ne vähän näkyisivät reunasta. Samalla rautalanka pitäisi kimpun alapintaa koossa. Varteen pyörittäisi vain silkkinauhaa. Kesällä kukat on edullisia, joten voisi taiteilla ja kokeilla ideaa (häät siis vasta talvella 07).

Kuulostaako ihan mahottomalta?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minäkin olen ajatellut tehdä kaikki hääkukat itse. Kimpuksi olen ajatellut valkoisia tai valko-vaaleanpunaisia ruusuja, joista sitoisin pienen puolipallon. Ruusujen ympärille voisi kieputtaa ohutta kuparilankaa "pilveksi" ja varret sitoa yhteen satiininauhalla. Tuo kristalli-idea kuulostaa myös hyvältä. Pientä säihkettä pitää aina olla. ;-)

Häät on vasta syksyllä, joten tässä on vielä hyvää aikaa harjoitella. Syysteema tuleekin sitten näkymään pöytäkimpuissa (pihlajanmarjoja, valkeita ruusuja ja jotain vihreää). Ajattelin myös laittaa koristeeksi koristeomenia lasivateihin. Onko kellään halpoja ja hyviä kukkakoristeluvinkkejä?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

923253_large.jpg

Tässä itse tekemäni pomander, silkkikukista, pohjana oasispallo. Kaikki tarvikkeet sain Tiimarista.

Meillä allergian takia silkkikukkia ja muina koristeina häissä sitten peikonpähkinän oksia joissa helmikoristeita joita olen värkännyt miljuuna. :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mää tein sitten ite kimpun ja vieheen. Lemmikkejä en saanu, joten etin muuta sinistä kukkaa ja ihastuin hortensiaan. Ostin ruukun sitä ja muutamia oksia harsokukkaa. Katkasin kolme sopivan pituista hortensiaa ja suurinpiirtein saman pituisia harsokukkia. Kiinnitin ne rautalangalla yhteen siten, että kiersin koko varren ympäri sitä, en kuitenkaan mitenkään tiheästi. Päälle laitettiin samaa kangasta kuin mitä mulla on puvussa. Kesti hyvin tarvittavan ajan (n. 5h) ihan ilman mitään vesituppoa. Eikä vuodattanu nesteitä päälle. :) Kuvaa laitan sitten kun saan paremman kuvan.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Moi. Olen kans ajatellut tehdä itse kimpun ja vieheet. Ostin sellaisen valmiin muovisen kimppupidikkeen jonka sisällä oasista. Yritän siihen ekaks ja jos ei onnistu niin teen vaan ihan kimpun jonka sidon nätillä nauhalla. Kukiksi olen ajatellut kehäkukkaa ja värillistä päivänkakkaraa. Niiden pitäisi olla suhkot kestäviä leikkokukkia. Kovasti olen kylvänyt maahan erilaisia kukkia joten toivottavasti jotkut edes kukkii elokuun puoleenväliin mennessä. :-/

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Huhuu? Onko täällä ketään, joka voisi kertoa minulle miten "järkevää" olisi tehdä hääkimppu käyttäen pientä puukranssia, valkoisia ruusuja ja teräsheinää. Hyvät neuvot ja ehdotukset otetaan ilomielin vastaan.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Tein tuossa juuri ensimmäisen vedoksen kimpusta, johon tuli ruusuja ja helmiä sekä varteen silkkinauhaa.

Sen verran helposti ja nopeasti se onnistui, että en taatusti tule maksamaan 100 euroa kukkakauppaan moisesta työstä. Testailen tässä nyt, että miltä kimppu ja viehe näyttävät aamulla oltuaan ilman vettä huoneenlämmössä. Jos ovat suht ok 14 tunnin jälkeen, niin ei mitään hätää.

Virallisen kimpun sitomisessa tarvitaan kyllä apulaista, että kukat saa menemään nätisti. Tällä kokemuksella voin sanoa, että vaikeinta tuntui olevan nauhan päättäminen niin, että siitä tulee siisti.

Ilman muuta kannattaa edes kokeilla, minulla tarvikkeet tekivät alle 10 euroa.

Olen miettinyt myös kimpuntekoa itse. Saanko udella, että mistä löysit kukat noin edullisesti? Minulle tulee ruusuja ja nehän maksaa myös kukkapuodissa 7 eurosta ylöspäin, siis isohkot ruusut, joten ajattelin ettei se itsetehtynä tulekkaan niin edulliseksi, että tekisin itse. Löysitkö jostain neuvoja ja malleja kuinka kimppu sidotaan?

Moi. Olen kans ajatellut tehdä itse kimpun ja vieheet. Ostin sellaisen valmiin muovisen kimppupidikkeen jonka sisällä oasista. Yritän siihen ekaks ja jos ei onnistu niin teen vaan ihan kimpun jonka sidon nätillä nauhalla. Kukiksi olen ajatellut kehäkukkaa ja värillistä päivänkakkaraa. Niiden pitäisi olla suhkot kestäviä leikkokukkia. Kovasti olen kylvänyt maahan erilaisia kukkia joten toivottavasti jotkut edes kukkii elokuun puoleenväliin mennessä. :-/

Mistä ostit kimppupidikkeen? Kiitos jos vastaat. ;D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Heippa 20-07-2007. Kokeiluversion kukat ostin ihan ruokakaupasta, taisi olla 3,90 € 10 ruusun nippu. Varsinaiseen kimppuun tuli sitten ruusut kukkakaupasta, mutta puntteina nekin. Itse käytin vähän pienempiä ruusuja ja tosiaan tukusta tilattuna. Mitä pitempi varsi, sitä kalliimpi ruusu.

Spiraalin muotoon ladoin ruusut ja rautalangalla sitten varret piukkaan kiinni ja lopuksi satiininauha päälle.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tein tänään vihdoinkin koevedoksen kimpustani. :) Kukkakaupasta ostettuun muoviseen kahvaan (jossa oasis-sientä sisällä) onnistui tosi näppärästi. Kauppias ehdotti kahvaan tehtyä kimppua jos sattuu, että ko. päivä on kovin lämmin. Varsinaiseen kimppuun ajattelin tummanpunaisia ruusuja ja väliin mahdollisesti valkoista neilikkaa... sitten tietysti jotain vihreää "oma maun mukaan". Katsotaan mitä tuleman pitää. :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Tein tänään vihdoinkin koevedoksen kimpustani. :) Kukkakaupasta ostettuun muoviseen kahvaan (jossa oasis-sientä sisällä) onnistui tosi näppärästi. Kauppias ehdotti kahvaan tehtyä kimppua jos sattuu, että ko. päivä on kovin lämmin. Varsinaiseen kimppuun ajattelin tummanpunaisia ruusuja ja väliin mahdollisesti valkoista neilikkaa... sitten tietysti jotain vihreää "oma maun mukaan". Katsotaan mitä tuleman pitää. :)

Mitäs muovikahva maksoi?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tuo muovikahva maksoi 7 euroa (oasis-sienen pystyy vaihtamaan -> ei tarvitse ostaa harjoituskimppuun erikseen omaa kahvaa). Ostin tuon "hätäpäissäni" kaupasta, jossa ei yleensä tehdä morsiuskimppuja, joten hinnasta en osaa sanoa muualla.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

No nyt heräs mielenkiinto mullakin tähän touhuun. Kovasti oon miettiny että oispa kiva tehdä itse kimppu kun se ois ainoa kukkajuttu johon uppois rahaa ulkopuoliselle. Mietinpä vain että mitenköhän tuo onnistuis kun on kyseessä gerbera ja siihen jotain vihreetä laskeutuvaa heinää tai murattia... :-/ Kellään tietoa?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minä olen kanssa tekemässä itse kimppuni. Koekimppuja en vielä ole tehnyt, koska aioin hyödyntää luontoa ja oman pihan kukkia kimpussa. Nähtäväksi jää, mikä kukka on kimpun tekovaiheessa parin viikon päästä. :)

Valko-sinistä olisi tarkoitus olla kuitenkin. Kurjenkellojen kukinta on siinä ja siinä, kukkiiko vielä silloin, ne olisi ihania. Pihalla kasvaa valkoisia ruusuja, monen värisiä tuoksuherneitä, sinisiä ja valkoisia ruiskukkia ym.

Varsien ympärille laitan kosteaa talouspaperia ja sen päälle kelmun. Naamioin hässäkän valkoisella tyllillä ja samettinauhalla.

Saas nähdä, miten käy. ;)

Hätätapauksessahan kimpun saa näin vaatimaton morsio vaikka horsmista, ja olenkin vitsaillut, että sulho saa läpeensä rentun ruusun.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Wautsi wau! Mä en villeimmissänikään mietinnöissäni ole keksinyt, miten ne saa noi kimput noin näteiks ja tietyn muotoisiksi!? En siis todellakaan ole tajunnut, että ne väännetään rautalangasta! HII! Tämä ketju jotenkin avarsi taas minun ajatusmaailmaa. ;D

Olen meinaan yrittänyt pähkäillä sen asian kanssa, että tehdäkö itse vai ostaako kalliilla. No mut sitten tulee kuitenkin niistä kukista ongelma. Jos kasvattaa itse kukkansa, niin mistä sitä voi olla varma, että ne kukkii just haluttuna ajankohtana!?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ostin kokeilunhalussani 11 ruusua Prismasta hintaan 6.90e (10kpl:n puskaan oli livahtanut yksi ylimääräinen ;D). Lasten iltapalan aikana väsäsin oman pihan ruiskukista ja niistä kimpun ja vieheet. Ensimmäistä kertaa olen asialla ja ihan kivat tuli mielestäni.

Ruiskukka täytyy vaihtaa pieneen neilikkaan, ne oli niin lerppuvartisia.

Napsin ruusuista melkein kaikki lehdet pois, tein tiiviin kimpun käteeni ja sidoin pienellä rautalankapätkällä yhteen. Ihan omiin varsiin siis. Keräsin vielä lehtiä ympärille ja kun en omista kuumaliimaa kiepautin pätkän rautalankaa siihenkin ja koko komeus kukkateipillä (Tiimarista) tiiviiksi paketiksi.

Vieheestä puuttuu vain hakaneula, jonka saisi samaisella teipillä kiinni.

Varteen laittaisin vielä jotain kaunista silkki tms. nauhaa ympärille.

755557.t.jpg

Noin vähillä kukilla siitä tuli suurin piirtein heittokimpun kokoinen, vähän isompi.

Ovat nyt jääkaapissa vedellä sumutuksen ja kelmulla peittelyn jälkeen kestävyystestissä. ;D

Niin juu! Klikkaa kuvaa niin näet kunnolla. ;)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Testin tuloksia:

Kukat ovat edelleen tuoreita ja kauniita. Yhdestä ruususta terälehtien päät vähän lytistyi, kun pistin kelmun liian tiukalle tai sitten kukka on nojannut jääkaapin seinää vasten.

Ruiskukat on ihania, kunhan ne saisi reunoillakin pysymään pystyssä. Paksumpien lehtien avulla?

Olen pitänyt kimppua pois vedestä yms. mitä kohtelua se joutuisi kokemaan illan aikana.

Ruusun terälehdet ovat osin nuupahtaneet, eli paksumpaa laatua täytyy laittaa. Kokeilenkin seuraavaksi mustikan varpuja. Häät ja juhla ovat metsässä, joten sopisivat todella hyvin tunnelmaan. :D Muratin oksan kiepautus kimpun ympärille ei varmaankaan ihmeitä vaatisi.

Vähemmän kukkateippiä! Täytyy jättää maljakkoa varten enemmän varsia näkyviin. Ja onhan tuo vähän puikulainen muutenkin.

Olen kulkenut viehe rinnuksessa kotosalla. :) Vähän on terälehtien kärjet kärsineet, kun vauvaa olen kanniskellut. Vastaa ainakin onnitteluhalauksia? Muuten on ihan tuoreen näköinen, ruusunlehdetkin on ihan virheettömät.

Kaikenkaikkiaan olen erittäin tyytyväinen. Aion ehdottomasti jatkaa harjoituksia!

Kokeilkaa ihmeessä muutkin. ;D

Taidan mennä ostoksille puutarhalle kysymään sekundaruusuja. Seuraavan kimpun voisin koittaa tehdä paristakymmenestä kukasta. On varmasti haastavampaa, mutta enköhän opi ajan kanssa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

kostiliinalla on tosi nätti kimppu. Ei uskois ekaksi tekeleeksi. ;)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

virgot: Kiitos! ;D Yllätyin iloisesti itsekin miten kiva tuli. Voipi olla, että tulos ei ole ihan noin sievä useamman ruusun kanssa. Koko hökötys levahtaa käsiin tai jotain...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tässä kaikille kimpun tekoa suunnitteleville hyvä linkki, jossa on ohjeita kukkien käsittelystä ja kimppujen sekä vieheiden tekemisestä. Sivustolta löytyy ohjeita myös silkkikukille, kuivakukille ja vaikka mitä!

http://www.save-on-crafts.com/selandprolli.html

Ja vielä kehuja kaikille kuvia omista kimpuista laittaneille, upeita olette saaneet aikaiseksi!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meikäläisen morsiuskimppu tehtiin edellisenä iltana. Oasikseen, joka siis tarkoitettu eläville kukille. Leikkasin sopivan muotoisen palan, liotin vedessä, ja muutama ruusu, tuoksuherneitä, ruusunlehtiä ja murattia. Oasiksen ympärille foliota, ja siihen päälle valkoista tylliä, ja valkoista samettinauhaa. Tuoksuherneet varret tarvitsivat hieman tuentaa askartelulangalla. Hieno tuli, ja melkein samanlaisen tein morsiusneidolleni. Ruusut hain ihan Prismasta, muut omasta pihasta. Hyvin on kestänyt nyt neljättä päivää kukoistaa kimppu kauniina!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

IMG_0014.jpg

IMG_0013.jpg

Tässä siis valitettavasti yömyöhällä otettuja kuvia kimpustani, jonka siis tein itse. Ja nämä kuvat on otettu sunnuntai-iltana kun olen kimpun tehnyt jo perjantai-iltana. Eli ei näissäkään kuvissa ole enää parhaimmillaan. Vielä eilen se oli isojen ruusujen kohdalta ihan siedettävä, muuten alkoi nuutumisen merkkejä huomata.

Kukkina Aqua-lajikkeinen ruusu, valkoinen tertturuusu, valkoinen freesia, värjätty harsokukka, valkoinen bouvardia, valko-pinkki eustoma ja muratti.

Tein kimpun muovikahva-oasissieneen, ostin kahvan tukusta, samoin kukat on ostettu tukusta. Sieltä vaan on ostettava täysiä puntteja, ja on oltava siis ly-tunnus, eli yritys joka ostaa.

Halusin kimpun mikä ei ole kovin roikkuva mutta vähän kuitenkin, siksi itse kudoin puikoilla tuon metalliverkon. Ja halusin kimpusta hieman pallomaisen, jossa on vähän vihreää ja paljon kukkia. Olen tyytyväinen lopputulokseen, nyt vain harmittaa kun ei siitä enää pääse nauttimaan, laitoin sen eilen kuivumaan.

Tein myös vieheen johon tuli tuota pinkkiä harsokukkaa ja 3 tertturuusua. Vieheestä ei vaan valitettavasti taida olla erikseen kuvaa otettu. Ja jos saan parempia kuvia kimpusta niin laittelen tänne.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään