Jump to content
Naimisiin.info

Re: Hupia kirkkoon


Guest Naksukka

Recommended Posts

Mä en edes usko Jumalaan, vaikka kirkossa vihittiinkin, mutta hupi vihkimiseen...? Noh, antaa kaikkien kukkien kukkia, joten siitä vaan, jos pokkaa riittää! Mun mielestä noi tommoset jutut on hauskoja, missä vaan jotkut tietää "vastauksen". MUTTA ystäviltä, lupaavilta olisi TODELLA KOHTELIASTA, miettiä kestääkö vastapuolen kantti. Mun kantti ois kestänyt ;D Meidän häissä hupia tuotti morsiustyttö, meidän TAHDON, sillä molemmat sanoimme sen todella kuuluvasti, jotta vikapenkkiläisetkin kuuli, sekä viimeisenä häämarssi, joka oli tunnari Pulmusista. Tähän marssiin oli lupa papilta ja kanttorikin lopulta totesi, että toimihan se!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 102
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Miten tyypillinen luterilainen asenne tuo ettei kirkkoon mitkään hauskuudet kuulu! Pää painuksissa siellä sitten istutaan urkujen itkiessä kuolemanmarsseja ja papin pauhatessa Jumalan pelosta.

Eikö koko kristinuskon perusjuju ole että avaamalla sydämensä Jumalalle saa iankaikkisen elämän + että painotetaan rakkauden tärkeyttä?? Tämä on ainakin minusta iloisen kuuloinen sanoma.  Miksei kirkossa saisi iloita ja luoda rentoa tunnelmaa?

Olin kerran kesähelteellä yksissä häissä. Kirkossakin oli tukahduttavan kuuma. Kesken vihkimisen pappi pyyhki otsaansa ja sanoi: "Voi Jeesus, että on kuuma!"  ;D  ;D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Minusta kirkkoon ei mitkään metkut kuulu! Siinä ei ole kysymys huumorintajuttomuudesta tai itkuvirsien veisaamisesta vaan perus-käyttäytymissäännöistä. Tietyissä tilanteissa ei pidä heittäytyä irvokkaaksi. Itse en ole mikään uskovainen ihminen vaan tavallinen luterilainen, jopa laiska sellainen. Silti tuollainen pelleily kirkossa on mielestäni verrattavissa siihen, että joku pieraisisi äänekkäästi hienossa ruokapöydässä. MAUTONTA.

Link to comment
Share on other sites

Eipäs nämä pienet kommervenkit, joista tässä ketjussa ole kerrottu, tunnu kovin Jumalan huonetta alentavilta. Jos pappi suostuu, homma ok. Aika harva pappikaan kuitenkaan vallan tosikko on. Itse varmaan en kirkkoon mitään jäynää keksi kun olen mielikuvitusköyhä. Enkä välttämättä halua, aika tärkeä hetki mulle. Jos sulho nyt välttämättä haluaa huumoria repiä, senkun. Pokkaa riittää silti.

Link to comment
Share on other sites

Eikö koko kristinuskon perusjuju ole että avaamalla sydämensä Jumalalle saa iankaikkisen elämän + että painotetaan rakkauden tärkeyttä?? Tämä on ainakin minusta iloisen kuuloinen sanoma.  Miksei kirkossa saisi iloita ja luoda rentoa tunnelmaa?

Toki saa, ja itsekin tässä mietin miten kirkko-osuudesta saisi mahdollisimman lämpöisen ja rennon. Vitsailemalla en sitä halua tehtävän, mieluummin sopivilla virsi- ja musiikkivalinnoilla ja itse kirkkovalinnalla (asumme kaupungissa, jossa on monta kirkkoa ja kappelia valittavana).

Ei tässä mun mielestä ole kyse paatos/huumori-vastakkainasettelusta, vaan siitä mikä on kohteliasta. Jos joku tulisi minun työpaikalleni heittämään herjaa siitä mitä meillä tehdään, niin olisin aika ihmeissäni. Jos haluaa ihan väkisin vitsikkyyttä vihkimiseen, niin idea kannattaisi varmaan hyväksyttää papilla ennen toteutusta, kuten Eepinen tuossa yllä vinkkaakin. Mutta sittenkään ei pidä ihmetellä, jos joku paheksuu.

Link to comment
Share on other sites

Meillä yhden tutun häissä sulhasen polttariporukka (aika iso sakki)

olivat luvanneet sulholle että jos papin kysyessä Tahdotko, niin vastaa kahdesti EN TAHDO.

Pappihan kysyy asiaa kolmesti, ja viimeisellä kerralla sit tahtoo, niin porukka maksaisi häämatkan bahamalle.

Sulho vastasi kahdesti EN TAHDO, morsian oli täysin tietämätön.

Sulho sai korvilleen mutta kyllä ne sit sinne bahamalle meni ihan onnellisesti.

;D

Mä varmaan löisin kimpulla heti ensimmäisen jälkeen...  :D   :D

sai muuten bm kuulla kunniansa myös... ::)

Aivan ihana idea  ;D Oliskohan polttariporukassa niin paljon rahaa  ;D En suuttuisi ollenkaan vaikka mies tekisi näin. Kunhan se Tahdon tulee sitten vikalla. Kyllä bahamalla kelpaisi..

Niin täytyy vielä lisätä että meillä on siviilivihkiminen maistraatissa. Kirkkoon en EHKÄ laittaisi tätä.

Link to comment
Share on other sites

Mä en edes usko Jumalaan, vaikka kirkossa vihittiinkin, mutta hupi vihkimiseen...? Noh, antaa kaikkien kukkien kukkia, joten siitä vaan, jos pokkaa riittää! Mun mielestä noi tommoset jutut on hauskoja, missä vaan jotkut tietää "vastauksen". MUTTA ystäviltä, lupaavilta olisi TODELLA KOHTELIASTA, miettiä kestääkö vastapuolen kantti. Mun kantti ois kestänyt ;D Meidän häissä hupia tuotti morsiustyttö, meidän TAHDON, sillä molemmat sanoimme sen todella kuuluvasti, jotta vikapenkkiläisetkin kuuli, sekä viimeisenä häämarssi, joka oli tunnari Pulmusista. Tähän marssiin oli lupa papilta ja kanttorikin lopulta totesi, että toimihan se!

Olen samaa mieltä kuin monet vastanneista.  Kirkko ei ehkä ole oikea paikka, jos haluaa lisätä hupia vihkitoimitukseen. Toisaalta en kannata liiallista jäykistelyäkään. Pulmuset häämarssina (jos se papille sopii) ja muutaman sekunnin viivyttely kossupullojen toivossa on minusta vielä ok. Mutta väkinäinen jekkujen keksiminen (apuvat kengänpohjissa, propellit ym.) menee vähän liiallisuuksiin.

Kuten jo aikaisemmin mainittiin ei seremonia kestä puolta tuntia kauempaa, ja hääjuhlassa on aikaa tehdä muita jekkuja.  Kirkon ovien ulkopuolella tapahtuvat jutut on mielestäni myös ok.

Link to comment
Share on other sites

Avasin tämän ketjun silmät pyöreinä nähdäkseni, puhutaanko täällä juuri siitä, mistä kuvittelinkin... Aika moni on jo kirjoittanut minun kantani mukaisia vastauksia tähän pöyristyttävän merkilliseen kysymykseen... :o

Miksi ihmeessä kirkossa tarvitsisi olla piloja? Kuulostaa valtavan mauttomalta!!! Kirkkovihkiminen on jumalanpalvelus, ja siinä liitetään yhteen kaksi toistaan rakastavaa ihmistä. Mitä hauskaa on siinä, että sulhanen pyytää kengänpohjatekstillään apua tai vastaa, ettei tahdo rakastaa. Jestas :o ::) Kyllä vitsien paikka on ihan muualla. Ja mitä tuollaisiin vitseihin tulee, minusta ne eivät ole hauskoja missään.

Link to comment
Share on other sites

Minuakin jo niin paljon pöyristytti tuo otsikko, että pakko on myös kirjoittaa  ???

Täytyy kyllä sanoa, että monet häät nähneenä voin sanoa, että joskus on tullut vastaan näitä mauttomuuksia ja ei ne ole kyllä ainakaan häävieraiden mielestä yhtään hauskoja. Pikemminkin huomaa, että ne hämmentää ja suututtaa ihmisiä.

Yksissä häissä juuri keväällä bestman vei alttarille tyhjän sormusrasian ja esitteli sitä häävieraille ja morsiusparille ja oli olevinaan yllättynyt, että rasia oli tyhjä.

Monissa häissä sulhanen on venyttänyt myös tuota tahdon-sanan sanomista ja ei ainakaan vielä ole yksikään morsian näyttänyt siltä, että se olisi ollut hauskaa.

Jos haluaa jotain rennompaa, niin valitsee vaikka sellaisen papin (jos mahdollista), joka osaa pitää vähän humoristisemman puheen tms.

Nuo pilat ovat siis minunkin mielestäni erittäin mauttomia ja sen tiedän, että myös kirkon työntekijöiden mukaan erittäin kirkkoa ja jumalanpalvelustilannetta halventavia.

Itselleni tulee ainakin tuollaisessa tilanteessa tosi inhottava olo ja hävettää hääparin ja kaikkien puolesta.

Kyllä siellä kirkossa voi hymyillä ja pitää toistansa kädestä ja katsoa toistansa jne. mutta nuo pilat voi sitten jättää hääjuhlaan.

Itsekään en mikään ns. uskovainen ole, mutta tuo asia on kyllä sellainen, mitä kunnioitan ja haluaisin, että en joutuisi tuollaisia tilanteita todistamaan, vaikka luultavasti vielä niitäkin tulee eteen, kun paljon häissä käy  :-/

Link to comment
Share on other sites

Nauraa voi vaikka koko loppupäivän, elämäni kauneimpana hetkenä haluan hiljentyä ja olla rauhassa väkinäisiltä vitseiltä.

Noista jekuista, mitä esille tuli, suuri osa on aika perinteistä ja omasta mielestäni melko tylsää huumoria. Kärsivät inflaation aika pian. Jee kengänpohjassa on tosin ihan söpö, mutta ehkä katson sitäkin mielummin elokuvista kuin omassa tilaisuudessamme...  :)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

huh....kirkko ja kirkollinen vihkiminen eivät todellakaan ole paikkoja minkäänlaiselle pilailulle. jumala ei varmasti ole huumorintajuton. silti kirkon eli herran huoneen halventaminen epäarvokkaalla käytöksellä on mielestäni sopimatonta. naimisiinmeno ei ole pilaa eikä sitä siksi pidä tehdä pilaillen. miten syvältä sydämestä mahtaa tulla sulhasen "tahdon", jos hän samalla miettii kossupulloja tai bahaman matkaa????

Link to comment
Share on other sites

Ei hupia kirkkoon täälläkään. Papin puheessa vitsejä tai kevennyksiä - ok, se on hauskaa ja osoittaa mielestäni huumorintajua - mutta tommoiset apuvat tai bahamat voi sit jokainen jättää kotiinsa  (tai sitten hääjuhlaan)- siellä kun jokainen eläköön ihan niinkuin lystää. Kirkko on arvokas paikka ja vihkiminen arvokas tilaisuus - ei kai nyt kukaan esim. lastansa kasteelle vievä ilahtuisi "postimies soittaa aina kahdesti" tyyppisistä kommenteista, vaikka iloinen juhla se lie on lapsen kastaminenkin.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

sms:n kanssa täysin samaa mieltä! Vaikka häät ovatkin iloinen juhla, niin kirkossa ei tarvitse "pelleillä".

Jos vihkimiseen haluaa jotakin hassutteluja, niin  vihkimisen voi järjestää minun puolestani vaikka jossain muualla kuin kirkossa. Viittaan ed. vastauksiin, eli vihkiminen kirkossa on ns. jumalanpalvelus. Itse kyllä toivomme saavamme tietyn papin, joka pitää sopivan kevyitä puheita, mutta muut ylimääräiset "kossut" voi jättää pois. (Nyt tää mun vastaus antaa varmaan niin jäykän kuvan meikäläisestä..) ;D

Jos oikein vielä provosoisin, niin voisin kysyä, että miksi pitää kirkkohäät, jos ei tavallaan edes halua Jumalan siunausta liitolle (ts. usko Jumalaan) ?  ;) Siis periaatteessa...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Jos haluaa jotain "rennompaa", kannattaa valita siviilivihkiminen. Ei kestä kauaa, ja siihen voi sitten liittää mukaan ihan mitä lystää.

Miten niin siviilivihkimiseen sopii pelleilyt paremmin? Eikö siviilivihkiminen ole aivan yhtä arvokas tapahtuma kuin kirkkovihkiminen? Mitä väliä vihkimisen kestolla edes on? Ja jos on, niin miksi kaikki eivät valitse häämessua kaavaksi (kesto n. 1 h)?

Turha minun on tuosta vetää hernettä nenään ja turha kenenkään muun on vetää tästä hernua nenukkiin. Tässä asiassa tarvitaan vaan kunniotusta molemmin puolin. Me siviilistivihkiytyvät emme saa vähätellä (enkä itse missään tapauksessa vähättelekään) toisten vakaumusta, mutta toivoisin myös että meitä siviilisti vihkiytyviä ei vähäteltäisi.

Sinänsä asiaan, en missään nimessä lähtisi keksimään pilailuja vihkitilaisuuteen. Minä en tosin sulhoa alttarille jättäisi, venyttelyn tai ei -vastauksen jälkeenkään. Kivaa se ei olisi, mutta en lyö hanskoja tiskiin vaikka toinen löisikin. En hyväksyisi tuollaista käytöstä ja varmasti suuttuisin, mutta eroa ei tulisi. Kaikki maailmassa on anteeksiannettavissa. Se on minun elämäni motto. Eikös se ole aika peri kristillinen ajatus.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Huokaus... Tässä näitä viestejä lueskellessa ymmärtää kyllä hyvin, miksi kirkosta erotaankin entistä enemmän koko ajan. Itse liitymme myös jonon jatkoksi heti häiden jälkeen. Onhan sitä tullutkin maksettua turhaa kirkollisveroa jo vuosien ajan ihan vaan perinteen vuoksi.

Ihan mielenkiinnosta olimme juuri pitkästä aikaa kirkossa häämusiikki-illassa ja tunnelma ja musiikki tosiaan oli kuin hautajaisissa. Eikö häiden pitäisi olla iloinen juhla? Mikähän siinä on, että luterilainen uskonto ja siihen liittyvät traditiot pitää olla aina niin totaalisen jäykkää puuhaa ja mahdollisimman pitkästyttävää sekä masentavaa.. armoa..

Link to comment
Share on other sites

En pitäisi luiterilaista kirkkoa jäykkänä, musiikkia ilottomana ja ahdistavana ja kaikkea latistavana ja painostavana. Vihkimisetä saa kauniin, tunnelmallisen ja myös huumoripitoisen, kun valitsee papin, joka ei ole tosikko tai "liian pyhä". Sellaisia pappeja on paljon enemmän kuin useimmat edes tietävät. On olemassa myös hauskaa, positiivista ja menevää musiikkia, pitää vain toivoa ja pyytää kanttoria esittämään sellaista, eikä tyytyä kuvitelmaan itkuvirsistä.

Ketjun aiheeseen: Mauttomat pilat eivät sovi kirkkoon, vaan niistä tulee vaivaantunut tunnelma. Apuvien ja muiden aika ja paikka on hääjuhlassa, ei kirkossa.

Link to comment
Share on other sites

En pitäisi luiterilaista kirkkoa jäykkänä, musiikkia ilottomana ja ahdistavana ja kaikkea latistavana ja painostavana. Vihkimisetä saa kauniin, tunnelmallisen ja myös huumoripitoisen, kun valitsee papin, joka ei ole tosikko tai "liian pyhä". Sellaisia pappeja on paljon enemmän kuin useimmat edes tietävät. On olemassa myös hauskaa, positiivista ja menevää musiikkia, pitää vain toivoa ja pyytää kanttoria esittämään sellaista, eikä tyytyä kuvitelmaan itkuvirsistä.

Ketjun aiheeseen: Mauttomat pilat eivät sovi kirkkoon, vaan niistä tulee vaivaantunut tunnelma. Apuvien ja muiden aika ja paikka on hääjuhlassa, ei kirkossa.

Voisitko ystävällisesti mainita muutamia mielestäsi "hauskoja, positiivisia ja meneviä" virsiä valittavaksi vihkimiseen?  Olisin kovin mielissäni tiedosta, niin osattaisiin valita sitten sellasia. Häämusiikki-illassa oli tarjolla lähinnä "itkuvirsiä".

Mainitsemasi mauttomat pilat vaivaannuttavat jäykkiä ja sosiaalisilta taidoiltaan kehittymättömiä ihmisiä myös muuallakin kuin kirkossa. Erityisesti siellä ne vaivaannuttavat heitä, koska visio jumalanpalveluksesta on korvien välissä "sopivan jäykkä".

Link to comment
Share on other sites

Itse olen rempseä ja iloinen ihminen, en missään nimessä jäykkä tai sosiaalisilta taidoiltani kehittymätön. Silti mielestäni kirkko/ vihkitilaisuus ei missään nimessä ole oikea paikka piloille.

Link to comment
Share on other sites

Hmph, näistä kommenteistä paistaa läpi asenne, että siviilivihkiminen olisi automaattisesti jotenkin vähemmän "arvokas" tilaisuus. Ymmärrän tietysti kirkollisen vihkimisen olevan jumalanpalvelus ja siten luonteeltaan omanlaisensa.

Tokihan siviilivihkimisen kaava on helpommin muokattavissa, mutta mahtavaa, että monet tuntuvat ajattelevan siellä voivan viljellä ties mitä asiattomuuksia: sehän on Vain siviilivihkiminen  ::)

Jiihaa.

Muokattu: , käyttäjä: Miu
Link to comment
Share on other sites

Tää on kyllä taas yksi palsta että! Pidetään hupia ja vitsailua perisyntinä kirkollisessa vihkitilaisuudessa mutta muutama on samaan hengenvetoon sanonut maagiset sanat: "en itse usko Jumalaan mutta me menemme totta kai kirkossa naimisiin ja  kirkollinen vihkiminen ..." Siis suurempana loukkauksena Jumalaa kohtaan varmasti on se, että vihkiminen tässä tapuaksessa tapahtuu kirkon tiloissa.

Lisäksi kyllä paistaa monen kirjotuksesta läpi, että siviilivihkiminen on jotain arvottomampaa. Me menemme siviilivihkimisellä naimisiin ja se ei vähennä häidemme arvoa omissa silmissämme piiruakaan. Voin sanoa, että kirkossakin olisin voinut/halunnut mennä sillä minä uskon Jumalaan mutta sulhaseni ei. Minä en kuitenkaan koe, että tarttisin kirkollisia riittejä ympärilleni mennäkseni naimisiin vaan kyllä sen kaiken on löydyttävä sisältä itsestään.

Link to comment
Share on other sites

Guest Helsbels

Joo, eivat sovi pilat kirkkoon. Vaikka niita rempseitakin pappeja loytyy, niin se on vain ja ainoastaan papin oikeus sitten veistella vitseja, ei haaparin tai vieraiden. Verratkaa vaikka siihen etta joku tulee teille kylaa ja tekee pilaa kodistanne. Tykkaisitko siita? Itse toki saat voivotella etta kyllapa taa murju on rempan tarpeessa.

Ja toi apua teksti kenganpohjissa on todella kulunut pila. Mua ainakin havettaisi jos joutuisin sita vieraana todistamaan. Eiko sen vihkimisen ajan voi olla ilman leikkeja? Se on kuitenkin paivan tarkein hetki ja minusta ansaitsee asiaan kuuluvan hartauden ja kunnioituksen vaikka en hengellinen tai tiukkapipo olekkaan. Miksi muuten aina syytetaan tiukkikseksi jos haluaa kayttaytya tilanteeseen kuuluvalla tavalla? Tuollaiset kommentit paljastavat vaan henkilon oman lapsellisuuden ja moukkamaisuuden.

Sen verran viela, etta olen ollut useammassa irlantilaiskatolisissa haissa joissa vihkiminen kestaa tunnista puoleentoista, sisalten ehtoollisen. Vieraat jaksavat istua rauhallisesti ja kunnioittaa tilaisuutta ilman pelleilya (vaikka ihan tavallisia tapakatolisia ovatkin). Juhlat jalkikateen onkin sitten kaikkea muuta kuin hiljaista ja rauhallista  :)

Link to comment
Share on other sites

Itse ainakin tarkoitin että pilat ovat mielestäni mauttomia, olivatpa ne sitten kirkossa tai sitten siviilivihkimisessä.  :-/ Siviilivihkiminen ei siis ole missään nimessä mun mielestä  "arvottomampi" tms.

OT: Ja Jenetska, olen samaa mieltä siitä että monet tuntuvat haluavan vihkimisen kirkkoon vain "koska se on kirkko, Jumalasta ja uskosta viis"

Link to comment
Share on other sites

Guest Sanna(Guest)

Surullista..

Tässä ketjussa ei ole kertaakaan mainittu Jumalan kasvojen edessä (tuo on siis vihkikaavasta) olemista PYHÄNÄ asiana. Vaikka hääparille tilanne ei merkitsisi mitään niin vieraiden joukossa on varmasti ihmisiä joille Jumala on edelleen pyhä ja Jumala huoneessa oleminen on Pyhän huoneessa olemista. Mikään ei voi loukata toista ihmistä yhtä paljon kuin hänelle Pyhän asian loukkaaminen. Pelleileminen tällaisessa tilanateessa ei kevennä tunnelmaa vaan on todella epäkohteliasta ja loukkaavaa. Toivon todella kunnioitusta tässä asiassa.

Ei maistraatissaa naimisiin meneminen ole enemmän tai vähemmän arvokas asia. Maistraattia vaan ei varmastikaan kovin moni miellä Pyhäksi paikaksi.

Ja kyllä, uskon Jumalaan.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...



×
×
  • Create New...