Jump to content
Naimisiin.info

SAA LUKITA! Ohjeita USA:n viisumeiden hakuun K-1 (kihlattu)


Recommended Posts

HeidiShawn, tuli vaan tuosta KC:sta ja suomalaisista mieleen, etta sen lahistolla asustelee ainakin Happiness is... blogin Anni.

Veljeni asui joskus vuosia sitten KC;ssa ja itse tosiaan asuin 3h ajomatkan paassa. Las Vegasissa taitaa muuten myos asua muutama suomalainen bloggaaja.

Kiitos, pitääkin ottaa yhteyttä! :) Tuo Olathe, KS on tosiaan hyvin liki Kansas Cityä. Alkuunhan mäkin meen Springfield, MO:iin, joka on noin 2,5h päässä KC:sta, mutta sinne on kyllä muutto lähitulevaisuuden suunnitelmissa. Siellä kumminkin asuu kaikki kaverit & tutut työharjottelun ajalta... Ja vin "ulkomaalaiselel" työmahdollisuudet lienee paremmat, kuin pienemmässä kaupungissa... Ellinora, missä silloin asuit? Kurkkasin sun blogia, ja nyt asustelet Nebraskassa(ko)?

Hei tuli vaan tosta haastattelusta mieleen, että se kutsuhan tuli sähköpostiin, mutta tuleeko siitä vielä joku paperiversio postin kautta? Ainakaan vielä ei ole tullut. Mietin vaan, että pitääkö tulostaa tuo sähköposti-kutsu mukaan, jos siinä ovella tulee jotain epäselvyyksiä...

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

HeidiShawn, me asustelemme talla hetkella Suomessa, mutta Nebraskassa (miehen home state) tuli asuttua useampi vuosi ja sielta nimenomaan ajoi sen 3h KC:yn. Nyt meilla on viela mietinnan alla, muutammeko takaisin Yhdysvaltoihin vai jaammeko Suomeen pidemmaksi aikaa. Miehellani on vakkarityo taalla Suomessa, mutta han kaipaa kotiin. Itse voisin jaada tanne Suomeenkin :)

Link to comment
Share on other sites

Heippa!

Sain green gardin tässä joku aika sitten ja nyt on edessä ensimmäinen Suomessa käynti. Osaako kukaan neuvoa, että kun tulen takaisin Usaan, niin onko jotain erityistä mitä pitää olla mukana, tai sanoa? Sen olen ymmärtänyt että kun ennen olen maahan tullessa mennyt visitors lineä, niin nyt pitää mennä sinne jossa lukee 'US citizens and permanent resident card holders'. Onko jotain muuta, mitä pitäisi tietää? Tuleeko kenellekään green cardin saaneelle mitään mieleen? Miten teillä on eronnut se aiemmista maahan tuloista? Kaikki neuvot ja vinkit otetaan vastaan :)

Ei ole mitään erityistä :-). Jos oikein muistan niin täytin koneessa sen tullilapun enkä muuta, ja menin samaan jonoon kuin ennenkin (toinen jono oli US Citizens). Mä en tosin ole varma että oisko mun pitänyt edes sitä tullilappua täyttää, mutta pistin siihen kuitenkin tuliaiskarkit, reissarit ja karjalanpiirakat. Kaikenkaikkiaan siis ei mitään ihmeellistä :).

Link to comment
Share on other sites

HeidiShawn mulle ei ainakaan tullut kutsusta "paperiversiota" enkä tulostanut sitä sähköpostin kautta tullutta, tarkoitus oli se tulostaa varmuudeksi, mutta en siinä jännityksessä sitten sitä muistanut tehdä, kun olin paikan päällä ja löysin ovikellon vartija raotti ovea nappasi passin kädestä ja sulki oven, hetken päästä ovi jälleen avautui sain passin takaisin ja pääsin sisään :)

Link to comment
Share on other sites

Soffi, minun mielestani voit menna kumpaan jonoon vaan kun olet green card holder. Me mentiin muistaakseni viime kerralla citizens jonoon, kun se oli paljon lyhyempi, vaikka siis estalla menin,mutta mies on kansalainen :)joskus taas ollaan menty visitors jonoon, ja sekin on ollut ihan ok

Link to comment
Share on other sites

Niin kumpaan jonoon mahtaa pitää mennä, kun on K1? :) Ilmeisesti kuitenkin siihen visitor-jonoon... Ja Chicagossa ne on ainakin vielä jaettu jatkolentoihin/Chicagoon jääviin, mikä ainakin viimeks nopeutti aika kivasti...

Ellinora, voisittehan te muuttaa takaisin sinne Nebraskan alueelle, niin voitaisiin perustaa joku suomalainen keskilänsi-yhtymä :) Me ollaan kans joskus palloteltu ajatuksella, että muutettas Suomeen. Mutta siipalle olisi kyllä melko hankalaa, pitäisi opetella suomea ennen kuin löytäisi oman alansa töitä ym., ja hän on myös melko läheinen perheensä kanssa, niin ainakin pitkässä juoksussa vois tulla koti-ikävää.. Mä oon reissannut ja viettänyt niin pitkiä aikoja jo ulkomailla, että vaikka Suomi on totta kai aina ykkösmaa, niin ei se enää ole useempaan vuoteen tuntunut "kodilta". Äitikin on jo tottunut siihen, että voin vastata puhelimeen vähän missä vaan :D:D No ei nyt ihan, mutta kumminkin.

Link to comment
Share on other sites

Murr. Alkoi sitten hiukan tänään ottaa päähän. Menin hakemaan mun lääkäri-kuorta, kun Borgström lupasi, et se on valmiina tänään. No, eihän se ollut ja hän itse ei ollut edes paikalla, vaikka oli tiistai ja sen työpäivä. Sanoin, että se on mulle luvattu täksi päiväksi ja että niillä on tasan tarkkaan torstai-aamuun kello 8.30 asti aikaa hoitaa asia, että ehdin hakea sen ennen haastattelua... Kyllä harmittaa. Ymmärrän, että terveyskeskuksessa joutuu odottamaan ja jonottamaan ja vaatimaan jne, mutta nyt on kuitenkin kyse yksityisestä, josta vielä piti maksaa itsensä kipeäksi. Tarkastuksestakin on jo 12 päivää aikaa, ja tulokset on kai olleet siellä valmiina jo viime viikosta. Prrrrr. :skilletgirl:

Link to comment
Share on other sites

Tsemppiä haastatteluun Heidi!! :)

Kiitos! :) Ihan liian jännää... Sain onneks lääkärin lausuntokuoren tänään viimein, vaikka olikin työn ja tuskan takana. Nyt on kauhee kansiollinen kaikenmaailman lippuja ja lappuja, ja jänskää niin et sukat tutisee jalassa :)

Link to comment
Share on other sites

Hei taas kaikki! Ja onnea Heidi! teidän nopea viisumiprosessi auttaa uskomaan, ettei meidänkään prosessi ehkä kestäisi ikuisuutta! Mies lähti reilu viikko sitten takaisin USAan :girl_cray2: lievää masennusta ollut, unettomuutta ja ruokahaluttomuutta :( kauheaa mitä joutuukin kestämään jonkun viisumin takia!! noh.. päivä kerrallaan, ja toivottavasti mies saa jouluksi lomaa.. :)

Hyvä uutinen on se, että hän on saanut uuden todella hyvän työpaikan ja saadaan vihdoin paperit lähtemään :girl_dance: Toivottavasti keväällä muutto ja naimisiin! Vähän oon jo alkanu jännittämään, koska mulla on tosi kiva duuni Suomessa, ja nykin työelämästä mulla on vähän huonommat kokemukset :/ Mutta toivottavasti löytyy joku kiva paikka ja kivoja työkavereita! Minkälaisia töitä te teette/alatte tekemään USAssa??

Link to comment
Share on other sites

Haastattelu OHI! Ja mitä ilmeisemmin myös hyväksytty!! :girl_dance: JJEI!!! Tai siis ainakin se CO sano et kaikki näyttää hyvältä, ja että passi on noudettavissa noin viikon-puolentoista päästä. :)

Menin sinne sillon yhdeksältä, kun mulla oli se aika, ja ylläri, ne ei löytäneet mua sieltä listasta... Kysyivät vaan, että ootko nyt ihan varma, että sulla on oikea päivä. Joo ei, kun muuten vaan menin sinne ovelle kolkuttelemaan :) Mutta kyllä sekin sitten selvis. Vähän seisoskeltiin ja odoteltiin rappukäytävässä ennen kuin pääsin sisään. Sitten turvatarkastuksen kautta siihen odotustilaan, ja eka vein kaikki paperit sinne luukulle, kun kutsuttiin (tässä kohtaa oli suomalainen virkamies) ja sitten hetken päästä kutsuttiin ottamaan sormenjäljet ja haastateltiin englanniksi. Se haastattelija oli tosi mukava & rento, eikä kysynyt pahoja kysymyksiä olleskaan. Sitten se vaan kysy koska oon ajatellut lähteä jne, ja että kaikki on ok ja he ilmottaa kun viisumi on noudettavissa. :)

MissS, tsemppiä viisumikoitokseen!!! Tiedän niin tasan tarkkaan miltä susta tuntuu. Tuo unettomuus, ruokahaluttomuus ja yleinen masennus on mullekin oikein tuttuja fiiliksiä. Lattealtahan se kuulostaa, mutta kohta alkaa tuntua paremmalta. Tosin tää ankea syyssää ei auta yhtään asiaa! Mutta koita vaan pitää häntä pystyssä, aika menee uskomattoman nopeesti.

Mihin päin olitkaan muuttamassa, en muista ootko maininnut? Nykiinkö..? Mä valmistun ihan just restonomiksi, ja olin sillon jenkeissä työharjoittelussa hotellissa. Luulen, että jatkan samalla alalla. Siitä on ainakin helppo saada töitä, varsinkin kun mulla on harjottelun ajalta hyvät (jenkki)arvostelut. Jotenkaan en oo vielä kauheesti kerennyt ajattelemaan asiaa; tää viisuminhaku on ollut nyt niin pinnalla mielessä. Mutta sitten kun menee sinne, niin siinähän on pari kuukautta hyvää aikaa ennen työluvan saantia tutkia paikallisen MOL:n sivuja ja kartottaa vaihtoehtoja. Mutta noin ylipäänsä, muakin kyllä kiinnostaa, että minkälaisiin duuneihin suomi-ihmiset ovat sijoittuneet ja onko ollut hankalaa löytää työtä ulkomaalaisena? Kertokaapa kokemuksia, konkarit :)

Mutta paljon tsemppiä MissS!!

,

Link to comment
Share on other sites

Onnea Heidi!!! Ihanaa, pian pääsit kotiin! :)

Mulla ei oo mitään tietoa millasta duunia haluan sitten joskus. En oo kauheesti halunnu sitä vielä ajatella, kun muutenkin stressaa kaikki. Mulla vähän vaikeuttaa se, että ei oo ajokorttia. Pitäis joko alottaa autokoulu tässä äkkiä (Suomen hinnoilla ei oo kyllä tapahtumassa) tai löytää duuni kodin läheltä. Mut onneks tosiaan on aikaa etsiä rauhassa ja tutkiskella vaihtoehtoja.

Link to comment
Share on other sites

Babyhanna, juu ajokortti on valitettavasti ihan must jenkeissä :/ Luulen et saat sen sieltä kaikkein edullisimminkin...? Ja saat sitten ainakin suoraan jenkki-kortin. Mäkin joudun hakemaan sen, ku mullakin on vaan suomi-versio. Sillon ku Kansas Cityssä olin, niin en tarvinnut ajokorttia kohtuullisen julkisen liikenteen ansiosta, niin jäi sillon hakematta se. Mutta tuolla Springfieldissä, missä Shawn asuu nyt, ei pääse MIHINKÄÄN ilman autoa. On ihan lukittuna kotiin... Oon muutaman kerran kävellyt lähimmälle kaupalle (noin 5-10min), mutta sekin on ärsyttävää, ku autot tööttäilee, ja joka toinen kuski pysähtyy kysymään tarvinko kyytiä. :) Juu kiitos en tarvitse, meillä Suomessa me voidaan ihan KÄVELLÄKIN tämmönen matka ;) Oon onneks saanut lainata Shawnin vanhempien vanhempaa "extra-autoa" siihen asti kunnes on varaa ostaa oma.

Onko teillä mitään uutta infoa prosessistä? Shekkiä lunastettu, NOA1...?

Link to comment
Share on other sites

^^ajokortti tulee tosi paljon halvemmaksi Yhdysvalloissa. Se on sen $24 sisaltaen ajokokeet, Nebraskassa ainakin. Autokouluja sen sijaan sain metsastaa, mutta loysin yhden jopa sielta maissipeltojen keskelta ja se kurssi oli vain jotain $500. Mutta autokoulua ei siis ole pakko kayda vaan esimerkiksi sinun miehesi voi opettaa ajamaan, en itsekaan mennyt. Itsellani ei ole ajokorttia Suomessa, mutta opin nopsaan ajamaan niilla automaattivaihde-leluautoilla, kun kamppis opetti, joten ei kannata stressata siita :) Mutta samaa mielta HeidiShawnin kanssa, etta se ajokortti on kylla melkein must.

HeidiShawnille onnea haastattelun johdosta! Jos me muutamme takaisin Nebraskaan, niin ehdottomasti keskilannen suomalaiset piiri pystyyn! :)

Tyonhausta sen verran, etta riippuu tietenkin milta alalta hakee toita, mutta itse ainakin sain tyopaikan aikoinaan todella helposti. Olen siis koulutukseltani arkeologi-kulttuurintutkija, mutta sain tyopaikan arkistosta (konservointia) lahettamalla sahkopostitse hakemuksen/resumen ja kaymalla paikanpaalla, palkkasivat minut heti. Tuntipalkka oli surkea, mutta tyopaikka ihana! Uskon, etta loydatte varsinkin suuremmista kaupungeista helposti toita. Kannataa ehka vaan paivittaa suomalainen cv amerikkalaiseksi resume-tyyliseksi.

Link to comment
Share on other sites

Onneksi olkoon Heidi!!! :)

Mun mies on joo Nykistä. Siel ei ajokorttia tartte ;) mulla kyllä on semmonen, mutten osaa/uskalla ajaa.. varsinkaan manhattanilla :D Olin harjottelussa Nykissä markkinointiassarina muotialan yrityksessä. Duuni oli ihan jees, (sijainti loistava, times squaren vieressä :D) työkaverit ei niinkään jees :D muotialalla on niin kilpailuhenkistä porukkaa näköjään.. mutta markkinoinnin tradenomi oon nyt, eli toivottavasti jotain alan työtä löytyy :) sitten joskus...

Link to comment
Share on other sites

Joo, ajokortti on kyllä pakollinen. Meiltä on kolme mailia lähimmälle bussipysäkille, niin ei ihan hirveesti semmonen kävely helteellä inspaa. Että pääsishän sinne töihin bussillakin (no, ei ne bussireitit kyllä niin mahtavat oo Vegasissa et se kauheen helppoa olis), jos tahtoo joka päivä mennä hieltä haisevana. Suosista hommaan sit Jenkeissä kortin, vaikka oonkin koko ajan muka vannonu et mähän en siinä liikenteessä aja.. Ihan liikenneturvallisuuden kannalta :D

Heidi, ei oo mitään uutta vielä. Alkaa taas tuntuun siltä, ettei tässä mitään oo taaskaan lähetetty.

Link to comment
Share on other sites

Kyllä se NOA1 sieltä ihan kohta tulee, ja toivottavasti menee paperit sinne Californiaan!!

Liikenne on kyllä Springfieldissäkin ihan hullua, vaikka on kyseessä melko pieni kaupunki. Jengi ei tiedä mitä vilkku tarkottaa, eli sais olla ainakin 3 paria silmiä, kun ajaa... Kuka tahansa voi ryysiä siihen sun eteen kaistalle millon vaan. Ja jos sitten itse laitat vilkkua, ja koitat vaihtaa kaistaa niin ei varmasti kukaan anna tilaa :) Ja jos joku nyt sattumoisin osaa ajaa, ni se ei takuulla ole sieltä kotoisin! :D

MissS, mua kiinnostas joku tollanen muotialan juttu myös. Oon ollut jo 4 vuotta täällä Suomessa ollessa duunissa vaateliikkeessä, ja tehnyt stylistin & visualistin juttuja, ja tykkään, että se olis se ikioma juttu.. Hotellialaa nyt ajattelin tosiaan sen mun työharjottelun pohjalta, ja kun toi muotijuttu vaatis varmaan vähän isomman kaupungin. Keskilännessä painetaan menemään juoksulenkkareissa ja verkkareissa, oli tilanne mikä tahansa. Tai sitten jos laittaudutaan, niin näytetään ihan joulukuusilta :) Ihmiset pitää mua siellä jostain syystä tosi tyylikkäänä (ja huom. pukeudun mielestäni aivan tavallisesti, no en käytä 24/7 lenkkareita, muutenkin tyyli on hyvin yksinkertainen, melkein tylsä, ainakin mitä tulee värien käyttöön!), mutta ehkä se jotenkin sitten pistää silmään sieltä verkkarien ja joulukuusien välimaastosta :D

Mutta kilpailu on sillä alalla varmaan kyllä tosiaan kovaa... Muistelen vaan leffaa "Paholainen pukeutuu Pradaan" jne ;) Ja mä oon kanssa sellanen, että mulle se, että töissä itse viihtyy ja kaikilla on mukavaa on tärkeämpää kuin se, että tekis mahdollisimman paljon rahaa ja kipuis uraportaita...

Jep. Ja siis sanoo hän, joka kohtaa luopuu vapaaehtoisesti suomalaisista 4 viikon kesälomista, sunnuntai-lisistä ym. ym. Huokaus.

Link to comment
Share on other sites

Ja jos ei uskalla heti hakea sitä ajokorttia kokeesta tällä puolen rapakkoa, niin miehen kanssa harjoittelemaan pikkuteille ja parkkipaikoille, tai hankit sen teinien harjoitusluvan... Mä sain "kortittomana" (eli ennen koetta) jo lupaviranomaisenkin mielestä ihan hyvin ajaa DOL:n toimistolle ja takaisin, kun tuli hylsy ekalla kerralla. Suosittelen tosin tutustumaan vähäsen vaikka suomalaisen autokoulun kurssikirjaan, koska jenkit ei ole läheskään niin perusteellisia kuin suomalaiset. Tai istut vaikka ne ekat pari tuntia teoriaa, jotka on pakolliset ennen auton rattiin istumista suomalaisessa autokoulussa.

Oon huomannut, että Seattlen talvessa ne pakolliset liukasrataopit on iskostuneet suht hyvin, kun meidän kesärenkainen auto lähti liiraamaan räntäkelillä ojaan. Selvisin läheltä-piti-tilanteella. Sama juttu pitkien valojen käytössä, tai polttoainetehokkaassa ajotavassa. Yöaikaan ajaessahan täällä ei ole katuvaloja lähes missään, ja paikalliset ei osaa tai uskalla käyttää pitkiä, tai pitävät ne päällä jatkuvasti. Kaikki noi "how, what, when"-tyyppiset jutut on siellä kotosuomen ajo-opetuksessa.

Link to comment
Share on other sites

Mahtavaa, paljon onnea Heidille onnistuneesta viisumihaastiksesta!! Pahin on nyt sitten takana :curtsey: !

Mullakin on täkäläinen(kin) ajokortti, mutta mä välttelen ajamista kuin ruttoa :ph34r: . Mä en kerta kaikkiaan uskalla ajaa tässä liikenteessä ennen kun on pakko, kun pitäis olla silmät selässäkin (muiden yhtä) huonojen kuskien (kuin minä) takia, ja samalla tietty navigoida. Ellei sitten satu tuntemaan reitin läpikotasin. DC onkin muistaakseni USA:n TOP5:ssä joko ruuhkien taikka onnettomuuksien kanssa. Ellei ois ollu muuten molemmat... Joka tapauksessa, mulla on nykyään fillari jolla poljen 3mi suunta töihin, ja me asutaan metron varrella joten onneksi mä pärjään ilman autoilua. Mulla on kaiken lisäks täysin olemattomat taskuunparkkeerauskyvyt, ja koska me katuparkkeerataan, niin autolla ajelu tyssää viimeistään siihen. Ja jos ei tyssää mulla on miljoona lisää tekosyytä takataskussa :grin: . Upstate NY:ssa kun oltiin vielä niin ajelin aika paljon, koska muuten oisin ollut täysin vankilassa. Sitä liikennettä siellä ei tosin voi edes verrata tähän kaaokseen..

Mä olen varma että sun on helppo löytää töitä restonomin papereilla hotelli- ja ravintola-alalta Heidi. Ja varsinkin kun sulla on vielä täkäläistä työkokemusta sieltä harjottelupaikasta! Hotelleissa vielä arvostetaan kansainvälisyyttä ihan eri tavalla kuin monella muulla alalla.

DC on siitä hyvä alue, että täällä on paljon työpaikkoja, mutta kyllä täällä sitten on niitä hakijoitakin kun tänne muuttaa jatkuvasti lisää korkeasti koulutettua porukkaa töiden perässä. Mä sain melko nopeasti ekan työpaikan, mutta mun rima oli myös todella matalalla. Mä olen siis osa-aikaisena tutkimusassistenttina non-profit -organisaatiossa, ja työnkuva on tooooooodella simppeli. Vaatimuksena tais olla että joko college-tutkinto taikka sellainen työn alla, mutta ei työkokemusta. Mulla on siis maisterin tutkinto ja olin Suomessa IT-alalla managerina reilu kolme vuotta. Sain haastattelukutsun myös toiseen paikkaan jota hain, joka olis ollut osa-aikanen office admin / front desk assistant, mutta en mennyt kuin olin jo saanut tuon toisen paikan. Täällä siis ei myöskään oikein tunneta käsitettä ylikoulutettu :girl_cleanglasses:... Lisäksi käyn vapaaehtoistöissä Punaisella Ristillä ja se on ollut tosi tosi mukavaa. Se auttoi ehdottomasti pääsemään arjen syrjään kiinni kun ei vielä ollut työlupaa.

Link to comment
Share on other sites

Taas tarvittais kokeneempien apua! Ollaan nyt oltu onnellisesti kihloissa elokuusta asti ja USA:lainen kihlattuni on toista kertaa vierailulla Suomessa :) Ollaan ankaran pohdinnan jälkeen päädytty siihen että haluamme muuttaa USA:han mahdollisimman pian. Mistähän päästä sitä nyt sitten pitäisi lähteä likenteeseen? Tarkoitus on myös avioitua, mutta ensisijaisesti pitäisi selvittää mikä on nopein / varmin tapa muuttaa USA:han. Kannattaisiko hakea sitä jotakin kihlatun viisumia? Vaiko avioitua ensin Suomessa ja sitten hakea jotakin toista viisumia? Kiitos taas jo etukäteen avusta :)

Link to comment
Share on other sites

Jjei, laittoivat eilen viestiä lähetystöstä, että viisumi on noudettavissa maanantaista alkaen! Ei siis mennyt kuin muutama päivä :girl_dance: Nyt vaan lentolippuja tilailemaan...

Nagoon, teille suosittelisin samaa viisumia, mitä me haettiin eli K1-viisumia. Eli "kihlausviisumia". Tarkemmat ohjeet siihen löytyy tämän viestiketjun ihan alusta sekä myös www.visajourney.com. Nopeimmillaan saatte sen noin 4-6 kuukaudessa. Siinä siis viisuminmyöntämisen jälkeen sulla on 6kk aikaa astua USA:n kamaralle, jonka jälkeen alkaa uusi 90pv periodi, jonka aikana on mentävä naimisiin ja haettava sitten Adjustment of Statusta ym.

Toinen vaihtoehto on CR-1-viisumi, mutta se edyllyttää naimisiinmenoa ennen kuin haette sitä, ja se on ilmeisesti hieman hitaampi käsittelyajoiltaan kuin K1. Tutustukaa vaihtoehtoihin, niin sieltä varmasti löytyy teille kaikkein paras vaihtoehto.

Tietty monet ovat onnistuneet siinäkin, että meet turistiviisumilla jenkkeihin, meette naimisiin ja haet sieltä käsin viisumistatuksen muutosta, mut se on aika riskaabelia touhua ja pahimmillaan voit saada usean vuoden/ikuisen porttikiellon jenkkeihin. Ei ehkä ole riskin arvoista...

Tsemppiä viisumimatkalle! :)

Eve, minkälaisia juttuja oot tehnyt Punaisella Ristillä? Mä oon miettinyt noita eläinsuojeluyhdistyksiä, jos sieltä saisi jotan vapaaehtoistyötä. Se on kyllä varmasti henkisesti tosi rankkaa hommaa, mutta eläimet on sydäntä lähellä... Niin olisi mukavaa, jos voisi sitten olla hyödyksi kuitenkin.

Link to comment
Share on other sites

^Mä olen Veripalvelussa ohjaamassa erittyyppisiin plasma- ja verenluovutuksiin tulevia ihmisiä. Täällähän useimmat verenluovutukset on mobiileja, mutta Punaisen Ristin kansallisen pääkonttorin yhteydessä on melko suuri verenluovutuskeskus, jossa mä olen käynyt. Kiva että on vakituinen paikka missä käydä ja jossa on osa vakituista työyhteisöä :) . Tuolla käy ihmisisä tosi erilaisissa luovutuksissa, joka syöpähoidoissa, ja tehdään malariatutkimusta. Mä olen oppinut todella paljon siellä ja on ihanaa, että tekee jotain ihmisten hyväksi. Suomessa kävin vakituiseen luovuttamassa verta ja kuuluin luuydinluovutusrekisteriin, mutta täällä en saa luovuttaa verta koska olen asunut Euroopassa yli 5 vuotta.

Mä katoin aikoinaan netistä läpi noita erilaisia paikkoja aika paljon, mutta päädyin sitten tohon veripalveluun koska se on mun sydäntäni lähinnä ja koska olin jo käynyt siellä tyrkyttämässä vertani. Tässä linkki mistä mä plarasin volunteertöitä: volunteermatch.org . Mä katsoin myös noita eläinsuojeluyhdistyksiä, mutta niihin on usein aikamoinen tunku kun eläinlääkäriopiskelijat haluavat niihin harjoittelemaan. Eikä munkaan luonto ehkä kestäis sitä loppuviimeksi... Penny käy hevostalleilla vapaaehtoistöissä, joten jos hevoset on sun juttu niin Penny voi varmasti olla avuksi :) . Aika paljon täällä olis hommia soppakeittiöissä ja kodittomien apuhommissa, ja olisin myös halunnut jonnekin Salvation Armyn pisteeseen mutta niitä kun ei ole täällä keskusta-alueella metron varrella.

Link to comment
Share on other sites

HeidiShawn, onnea viisumista :)

Mina olen yleensa loytanyt parhaat lippuhinnat American Airlinesin kautta (ihan aa.com eli suoraan, ei tarvitse mitaan valittajia), varsinkin yksisuuntaisille lennoille. Mutta riippuu toki kaupungista mihin lennat ja monesta muusta tekijasta.

Keskella viikkoa (ti ja ke) lentolippujen hnnat on yleensa edullisimmillaan, ja jos mahd 6-8 viikkoa ennen lentamista. Viikonloppuisin varaushinnat, ja tosi lahella lentoajankohtaa on yleensa suuremmat. Eli ei kuin onnea lippujen metsastykseen :)

Samoin kannattaa tarkistaa paljonko on ylimaarainen matkalaukku jos haluaa tuoda toisenkin 23kg kassin mukana.

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.



×
×
  • Create New...