Tulisielu

Pellavahääpuvut

95 viestiä aiheessa

Mä teen unelmapukuni punaisesta pellavasta. Eurokankaasta ei enää tätä ihanuutta löytynytkaan, mutta toisesta paikasta lähettävät mulle muutaman näytepalan - olen ihan täpinöissäni! Koepuku on tekeillä nyörityksineen päivineen, pitänee laittaa kuvia tänne, kun oikea puku valmistuu. :-X

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ja pukuhan tulee olemaan just samanmallinen kuin Kultan ihana sininen keskiaikapuku - olipa jännää törmätä unelmapukuun täällä!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minulle teetetään yksinkertainen olkaimeton puku valkoisesta bio-pellavasta. Ideana on rypyttää kangas valmiiksi niin, että se olisi ikäänkuin rypistetyn paperin näköistä.. Katsotaan, kuinka idea toimii käytännössä. Puku tehdään sellaisista materiaaleista, että sen voi halutessaan värjätä muuta käyttöä ajatellen. Miehelle tilattiin 100% tummanharmaa pellavapuku H&M:ltä! Ja ah, se istuu täydelliseti eikä maksanut juuri mitään.

Nuo keskiaika-tyyliset puvut ovat todella kauniita, jos itse käyttäisin muuten sen tyylisiä vaatteita/harrastaisin keskiaikaa ottaisin myös ehdottomasti sellaisen puvun hääpuvukseni!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Nostellaan tätä aihetta hieman. Onko lisää kuvia pellava hääpuvuista? Ja suunnitteleeko joku muu tekevänsä hääpuku pellavakankaasta? Ja onkohan noita malleja muualla netissä mistä voi kattella kuin nuo morsiusgallerian?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tässä mulle teetetty pellavapuku. Malli on Morsiusgallerian, mutta sitä on hieman muokattu enemmän mun mieleiseksi...

post-24581-12792662128_thumb.jpg

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minulla oli lauantaisissa häissämme Morsiusgallerian pellavapuku Eleana vuoden 2010 mallistosta. Muokkasimme tosin olkaimia hieman erilaisiksi, kakkosväriksi tuli ruskean sijaan vihertävä ja kirjailut tehtiin hopealangalla. Olin ja olen pukuuni erittäin tyytyväinen - se on kaunis, tuntui heti omalta eikä itse asiassa edes juurikaan rypistynyt, vaikka hääpäivä oli helteinen ja välillä myös satoi. Morsiusgallerian palvelu oli tehokasta ja ystävällistä, eli suosittelen. :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Enpä ollut ennen miettinyt pellavaista hääpukua. Mutta tää kyllä nyt tuntuu siltä jutulta mitä olen etsinytkin :girl_wink: Eli kaivan ompelukoneen esille ja alan työstämään. Kovasti vaan tässä mietin kun katselin esim. tuota Raijan aitan sivua, että millainen pellava olisi sitten paras valinta hääpukuun. Toki siis 100% pellava, mutta tarjolla oli siis vain 100% pellavaa sekä pehmennyskäsiteltyä pellavaa. Mitä eroa näillä siis käytännössä on? Kumpaa kannattaa valita? Pellava minulle kankaana on vierasta eli siksi täytyy hieman kysellä :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Hei!

Minullekin on tulossa pellavapuku, todennäköisesti Morsiusgallerian Edda. Ensi lauantaiksi on varattu Morsiusgalleriaan aika! :grin:

Suuri haaste on sulhasen pukeutuminen. Sulhanen ei innostu tavanomaisesta juhlapukeutumisesta, ja pellavapuku antaa sulhasellekin mahdollisuuden pukeutua hieman vaihtoehtoisesti. Mutta miten? Ajatuksena olisi jotain luonnonläheistä, jokseenkin rentoa/mukavaa päällä mutta kuitenkin ainakin vähän juhlavaa. Olisiko teillä ideoita/kuvia/linkkejä, joista voisi olla apua?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minäkin oon tykästynyt pellavapukuihin! En malta odottaa, että tammikuussa suuntaamme sisareni kanssa Morsiusgalleriaan katsomaan pukuja. Vasta tammikuussa siksi, että olen koko syksyn Afrikassa ja muutenkin olisi nyt tarkoitus pudottaa jonkin verran painoa ennen häitä, eli en osaa vielä lainkaan sanoa minkä kokoinen tulen olemaan ensi vuonna. :)

En nyt selannut aivan koko ketjua läpi, mutta kysyisin, että minkäköhän hintaisia ne MG:n outletin pellavapuvut olivat? Entä mitä kokoja sieltä löytyi?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kävin kesäkuussa Morsiusgalleriassa tilaamassa pellavapuvun.

Oli pieni pettymys, että oli niin vähän eri malleja kaupassa. Eli siellä ei ollut lähelläkään kaikkia malleja, mitä nettisivuilta löytyy. Melkein kaikki kaupassa olevat puvut olivat kokoa 38. Muutama puku taisi olla kokoa 36, ja siellä oli jokunen, joka oli kokoa 40 ja ehkä 42. Minun päälleni jotkut saman koon (38) puvut sopivat hyvin ja toiset olivat liian pieniä. Joissakin olkaimellisissa malleissa puvun yläosa oli tehty jonkun muun henkilön mittojen mukaan... On hieman hankalaa hahmottaa, miltä joku puku näyttää oikeasti, jos koekappale ei ollenkaan istu oman kropan päällä. Onneksi MG:ssä oli puku, joka oli samaa leikkausta kuin haluamani Edda, ja tämä istui melkein täydellisesti.

MG:n pellavapukuvalikoima elää koko ajan, koska liikkeessä olevat puvut ovat myytävänä. En sitten tiedä, millä perusteella he hankkivat uusia pukuja kauppaan.

Enkä ainakaan nähnyt mitään erityisiä outlet-kappaleita pellavapuvuista. En katsonut myymälän pukujen hintoja sen tarkemmin, että ovatko ne samat kuin mittatilauspukujen hinnat.

Tästä huolimatta sain MG:stä hyvää palvelua, ja olen tyytyväinen siihen, miten asiointi sujui. Syyskuussa saan sitten oman pukuni!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Suuri haaste on sulhasen pukeutuminen. Sulhanen ei innostu tavanomaisesta juhlapukeutumisesta, ja pellavapuku antaa sulhasellekin mahdollisuuden pukeutua hieman vaihtoehtoisesti. Mutta miten? Ajatuksena olisi jotain luonnonläheistä, jokseenkin rentoa/mukavaa päällä mutta kuitenkin ainakin vähän juhlavaa. Olisiko teillä ideoita/kuvia/linkkejä, joista voisi olla apua?

Tässä on aika rento ja luonnonläheinen puku:

http://www.willatar.fi/slides_morsian/morsian6.php

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kiitos linkistä. Ehkä tuosta saa hieman ideoita, mutta tyyli ei ehkä kuitenkaan ole ihan sulhasen makuun. Paremmin sopisi ehkä jonkinlainen riihipaitatyylinen ratkaisu, pitänee jatkaa etsintää! Kiitos kuitenkin!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Onko kukaan tilannut pellavapukua ulkomailta? Törmäsin pellavamekkoja googletellessani keskiaika-teemaisiin pellavamekkoihin, joita saisi esim. Saksasta, Englannista ja USA:sta reilulla satasella. En ole larppaaja, gootti, keskiaikaharrastaja tms. mutta esimerkiksi nämä puvut miellyttävät silmää:

Hermione (eri värivaihtoehtoja)

Pretty Amaryllis (saa valkoisena)

Finna Viking Dress (sini-valkoinen tai ruskea-valkoinen)

Mietityttää vaan voiko tuolla hinnalla saada kelpomekon..? No, eihän sen tarvitsisi kestää kuin yksi päivä... :girl_wink: Ainakin Dornbluthin asiakaskuvista päätellen noita on mennyt hääpuvuiksi.

En ole vielä päättänyt minkä tyylinen pukuni olisi, mutta ehkä enemmin metsänneito/maalaishenkinen kuin ylevä linnanneito. Oli tyylisuunta kumpi tahnsa, ongelmana on sulhasen pukeutuminen. Haluaisimme mahdollisimman epämuodolliset häät, joten tyypilliset frakki/bonjourpuku/saketti ovat poissuljettuja vaihtoehtoja, eivätkä ne mielestäni muutenkaan oikein istu pellavapuvun pariksi. Miesten keskiaikavaatteista puolestaan tulee liian naamisaisfiilis... Alunperin ajattelimme pussihousuja ja riihipaitaa, mutta ei sekään oikein natsaa noiden kanssa. Ehdotuksia?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Sulhasen pukeutuminen on tosiaan hieman hankalaa. Meillä sulhanen päätyi lopuksi ihan tavalliseen pukuun, sekä ruskeaan liiviin ja plastroniin, jotka sopivat ihan kivasti oman pukuni kanssa yhteen. Hän ei sitten jaksanut lähteä metsästämään mitään parempaa asua.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Viime aikoina on alkanut tuntumaan, että pellavainen hääpuku olisi ollut kyllä tosi kiva. Katselin Morsiusgallerian pellavapukuja vähän sillä silmällä, ja kyllähän ne kauniita ovat. Mutta hintaan kaatuivat nämäkin haaveet, koska minulla ei ole yksinkertaisesti varaa maksaa kahden kuukauden tulojen verran yhdestä puvusta... :girl_sigh:

Tietenkin jos lotto-onni suosii lauantaina suattaisin kipaista hakemassa tämän:

irap.jpg

Sitä odotellessa siis... :girl_prepare_fish:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Itsehän tilasin marraskuun alussa Armstreeriltä (USA) pellavapuvun ja siihen kuuluvan takin, joka myös pellavasta.

Valmistamiseen ja lähetykseen meni vain kaksi viikkoa ja koska itse ompelu tapahtui Ukrainassa, niin säästin tulli ja alv-verot. Lähetyksineen mittatilaus mekko, takki ja vyötärökorsetti maksoivat vain 260 euroa, ei paha.

Laatu oli myös (yllättävän) hyvä, ei missään saumat tai langat repsottaneet. Myös itse pellavamateriaali oli ihanan jämäkkää takissa mutta mekossa se oli hiukan ohuempaa, kai että helmat heiluisivat eivätkä jököttäisi paikoillaan. Tämä taas aiheuttaa sen ongelman, että valkoinen mekko on hiukan läpinäkyvä :mellow:

Jonkinlaista alushametta sinne siis varmaan tartteis mutta en oikein tiedä mikä olisi sopiva. Aika moni oli tässä ketjussa laittanut tyllihametta mekon alle mutta minusta se ei oikein olisi sopiva, kun mekko hiukan fantasia/keskiaikaistyylinen. Myös vannehame voisi tehdä mekosta hieman liian "kellomaisen". Kohottaakohan joku perus puuvillasta tehty alushame tarpeeksi niin etteivät helmat ihan jaloissa pyörisi.....

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Pellavapuku tulee minulle. Morsiusgallerian puvut ovat kyllä aivan ihania, mutta pikkasen turhan hintavia mulle tähän budjettiin :) Onneksi löytyi muualtakin :) Nyt vaan pohtinut, että mitenkähän löytää sopivat kengät...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Vanha ketju, mutta pakko jakaa vähän omaa pelavapuvun etsintääni!

Mä ihan yllätyin kuinka vaikeaa oli löytää oman tyylisiäni pellavapukuja mistään valmiina. En kuitenkaan halunnut sellaista keskiaikahenkistä (vaikka ne sopivat joillekin erinomaisesti) enkä myöskään ihan vaan mahdollisimman perinteistä A-linjaista valkeaa pukua. 

Pitkään mietin tämän tilaamista Amerikasta (tai vastaavanlaisen tekemistä vaaleankeltaisena äitini kanssa):

0eeea001007772f5401d401a821567af.jpg

 

Mutta sitten tulin raskaaksi ja muutenkin tajusin, että ihan tosisaan en halua valkoista mekkoa, joten lopullinen puku näyttää tältä:

if9weu.jpg

(Etsy: https://www.etsy.com/listing/152329717/long-vintage-blue-linen-dress-maxi?ref=related-0)
Helma näyttää mielestäni ihanalta ryppyisenä, raskausmasu mahtuu hienosti ja mekko on tyylikäs, ekologinen ja monikäyttöinen. Myös hinta oli kohdillaan (94e). 

Pellavasta saa siis niin monenlaista, erilaisiin makuihin sopivia asuja, että en tajua miksi sitä ei käytetä enempää. Jos joku tästä inspiroituisi ajattelemaan että ahaa, pellavasta saa tollaistakin, niin oon tehnyt päivän hyvän työni :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
4 tuntia sitten, heipähei said:

Pellavasta saa siis niin monenlaista, erilaisiin makuihin sopivia asuja, että en tajua miksi sitä ei käytetä enempää. 

Varmaan siksi, että muihin kuituihin nähden pellava on jäykkä ja rypistyy helposti, eikä se näytä yhtä juhlavalta. Kuvistasi kuitenkin näkee, että pellava taipuu moneen, myös hääpuvuksi :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
2 hours ago, Nanshe said:

Varmaan siksi, että muihin kuituihin nähden pellava on jäykkä ja rypistyy helposti, eikä se näytä yhtä juhlavalta. Kuvistasi kuitenkin näkee, että pellava taipuu moneen, myös hääpuvuksi :)

Nojoo, mutta just tuo jäykkyys on kyllä mun mielestäni kyseenalaistettavissa. Ei pellava yhtä huljuvaa kuin vaikka silkkisifonki oo varmaan koskaan, mutta pellavaakin on tosi monen paksuista, pehmeämpää ja jäykempää ja erilaisilla langantiheyksillä. Sitä paitsi onhan perushääpuvuissakin usein myös jäykkää kangasta, elleivät ole kokonaan sellaisia sifonkiliehukkeita. Ja juhlavuudesta oisin täysin eri mieltä, mutta oon ehkä puolueellinen ;)

Ja sitten pellavaa puoltaa kasvatuksen eettisyys (vähän torjunta-aineita, jotka voivat olla esim. työterveysriski poimijoille, vähän keinokastelua, ei öljyä raaka-aineena), kotimaisuus/mahdollisuus kasvattaa pohjoisissakin olosuhteissa (ainakin joidenkin mielestä tämä voisi olla valtti), ja hengittävyys. Siks vois kuvitella (ehkä toiveajatella) että pellavavaihtoehtojaKIN (muiden lisäksi) ois enemmän ja ettei pellavan tarttis ajatella olevan aina automaattisesti = jokin jäykkä ja ryppynen harmaa pöytäliina.

P.S. Sori, oli pakko tarttua ja pitää palopuhe. Ei kohdistettu erityisesti sulle Nanshe, vaan tälle koko maailmalle joka ei hyödynnä pellavaa täyteen potentiaaliinsa. Argh.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään