Guest Morsian15.5.

Auttakaa - hengelliset laulut hukassa

35 viestiä aiheessa

Apua!

Häät lähestyy 15.5. ja laulaja olisi kirkkoon varattuna, mutta nyt tuli iso ongelma - Leppävaaran seurakunnassa on tarkat säännöt mitä saa esittää ja mitä ei. Romanssi, Hymni Rakkaudelle, Nousee päivä yms. ovat kaikki kiellettyjen biisien listalla. Tosi tylsää, ei tule vihkitilaisuudesta sellaista kun olisin toivonut - harmi, jos olisin tiennyt oltaisiin kirkko varattu aivan muualta!

Osaako joku neuvoa "tuttuja" hengellisiä ja kauniita kappaleita, itselle kun ei tule mitään mieleen ja kanttorin ehdotukset olivat kaikki täysin tuntemattomia!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Osaisikohan kirkkoherranvirasto auttaa? Ainakin häämessuilla pääkaupunkiseudun seurakunnat jakelivat sivun pituista listaa juuri sopivista kappaleista. Itselleni jäi mieleen Panis Angelicus, joka kuulosti kivalta.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Hei!

Esim. Tänä aamuna aurinko nousi, Rakkaus on lahja Jumalan, Rakastakaa toisianne, Enkelin rukous, Olkoon ylläsi kirkas taivas, Rakkauden liekki jne.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Katsoin tuon Enkelin rukous -laulun sanat ja ihastuin niihin kovasti.  :-X

Olen sitä jo hiukan tapuillut pianolla itse, mutta onkohan sitä mistään mahdollisuus kuunnella?

Onko millään levyllä tai esim. netissä?

Sais paremman käsityksen biisistä, kun kuulisi sen "valmiina".

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Katsoin tuon Enkelin rukous -laulun sanat ja ihastuin niihin kovasti.  :-X

Olen sitä jo hiukan tapuillut pianolla itse, mutta onkohan sitä mistään mahdollisuus kuunnella?

Onko millään levyllä tai esim. netissä?

Sais paremman käsityksen biisistä, kun kuulisi sen "valmiina".

Jos olet pk-seudulta, niin tule kuuntelemaan ke 12.5. klo 20 Kirkkonummen kirkkoon. Laulan siellä tuon kappaleen.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ja miksi nuo ovat kiellettyjä  ???

Tää on taas näitä asioita, joita en kertakaikkiaan ymmärrä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Ja miksi nuo ovat kiellettyjä  ???

Tää on taas näitä asioita, joita en kertakaikkiaan ymmärrä.

No ei varmaan tule yllätyksenä, jos vähääkään on naikkareita seurannut. Itse taas en ymmärrä,  miksi ne ihmiset jotka eivät kirkkoa ja sen hengellisyyttä arvosta, haluavat kuitenkin kirkollisen vihkimyksen.  Sääli, ettei Suomessa ole komeita avioliittopalatseja niinkuin Neuvostoliitossa oli, silloin olisi tarjolla muitakin komeita puitteita parisuhteensa vakinaistamiselle kuin kirkko ja sopisi varmasti soittaa vaikka Punaorpoa tai jotain Dannyn koottuja.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Voi harmin paikka laulaja, mutta valitettavasti matka on niin pitkä ettei ole mahdollista tulla kuuntelemaan (Helsinkiin 350km). Olisi ollut ihana kuulla.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Voi harmin paikka laulaja, mutta valitettavasti matka on niin pitkä ettei ole mahdollista tulla kuuntelemaan (Helsinkiin 350km). Olisi ollut ihana kuulla.

No katotaan, jos isännän nauhoitukset onnistuvat, niin ehkä se saadaan levylle (siis live-esityksenä)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Laetetia- siis pakanana en ole näitä kirkkopuolen juttuja seurannu juuri lainkaan, joten mulla ei tosiaan ole havaintoa, että säädökset ovat joskus noinkin tiukat, kun itse esiintyessä on saanut laulaa esim auringon lapsia ja vastaavaa. Ihan sillä vaan, että esim joku Nousee päivä- biisi tuskin on mitään Danny-osastoa, sitä vaan meinaan. Ymmärrän toki sen, että ei siellä kirkossa mitä tahansa voi esittää, mutta että sen sitten täytyy olla laulu, jossa nimenomaisesti mainitaan jumala, se on aika yllättävää.

Noh, tietysti tuollaisen päätöksen takana on usein väsymys niihin pareihin, jotka tosiaankin vain hienojen kulissien takia menevät naimisiin kirkossa. Sille nyt vaan ei voi mitään, että tapakristittyjä on Suomi väärällään.

Tuo avioliittopalatsi kuulostaa todella upealta jutulta! Meidän pakanoiden parissahan on paljonkin puhetta siitä, millaista syrjintää on, että meidät pakotetaan menemään rumissa toimistotiloissa naimisiin. Mutta se onkin jo keskustelu, joka kuuluu jonnekin ihan muulle  :D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kirkollinen vihkiminen on kuitenkin jumalanpalvelus, joten siellä esitettävien kappaleiden olisi siis oltava hengellisiä. Tällainen kanta on hyvin monessa seurakunnassa ja ymmärrän sen kyllä oikein hyvin. Joissakin seurakunnissa hyväksyvät hieman maallisemmat kappaleet, jos ne lauletaan vasta aivan lopuksi, juuri ennen loppusoittoa. Silloin se voidaan tavallaan katsoa olevan erillään jumalanpalveluksesta.

Jos ei halua mennä naimisiin selkeästi uskonnollisin menoin, voi valita siviilivihkimisen. Olisi muuten todella hyvä, jos olisi tuollaisia Laetitian mainitsemia juhlavia paikkoja siviilivihkimisille. Silloin ei tarvitsisi "väkisin" kuunnella uskonnollisia juttuja mennäkseen naimisiin.  :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Hei!

Esim. Tänä aamuna aurinko nousi, Rakkaus on lahja Jumalan, Rakastakaa toisianne, Enkelin rukous, Olkoon ylläsi kirkas taivas, Rakkauden liekki jne.

Laita sähköpostia, niin voin laittaa sulle vähän lähemmin tietoa, mistä näet sanoja ja jotain laulunäytettäkin.

t. laulaja  [email protected]

Hei Laulaja,

minäkin mielelläni turvautuisin apuihisi hengellisten laulujen etsinnässä. Kävin kuuntelemassa kotisivuillasi "Tänä aamuna aurinko nousu" kappaleen; oli kaunis. Enkelin rukous, Hymni rakkaudelle ja muut ovat vielä ihan vieraita; löytyisikö linkkivinkkejä ?

Kiitoksia jo etukäteen  :D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Heippa!

Enkelin Rukous on mulla nauhalla liveäänityksenä äänitettynä, mutta valitettavasti tuota Hymniä Rakkaudelle ei ole.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

petri laaksosen rakkauden liekki on aivan uskomattoman kaunis kirkossa laulettavaksi  :D meillä oli se

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me saatiin Romanssi yhdeksi kirkossa esitettäviin lauluihin, mutta toisen pitää olle hengellinen. Kanttorihan nämä laulut sitten päättää mitkä käy ja mitkä ei. Enkelin rukous - laulun sanoihin ihastuin minäkin ja ehkäpä se olis sitten se toinen laulu.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minä en saanut Romanssia kirkkoon  :( kummisetäni laulettavaksi, sillä ilmeisesti kohta "sua vain ylikaiken mä rakastan" ei ole oikein, koska Jumalaa pitäisi rakastaa ylikaiken.

Mun mielestä tämän kappaleen kohdalla kielto oli pilkun viilausta, mutta minkäs teet. Se lauletaan sitten hääjuhlassa ja kirkossa jotakin muuta.

En vain oikein tiedä mitä, kun pelkään, että tämä Enkelin Rukouksessa ja Petri Laakosen kappaleessa Rakkauden liekki olisi aika paljon harjottelemista?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
En vain oikein tiedä mitä, kun pelkään, että tämä Enkelin Rukouksessa ja Petri Laakosen kappaleessa Rakkauden liekki olisi aika paljon harjottelemista?

Nuo ovat molemmat tosi kauniita kappaleita. Minkä verran hän on laulanut, että luuletko, että harjoitteleminen onnistuisi?

Kumpikaan ei ole kyllä ihan helppo laulu siinä mielessä, että niihin pitää saada kyllä vähän sellaista "tatsia", että ne kuulostaa hyvältä....siis mun mielestä

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Laulu tulisi olemaan duettona, kummisetäni ja hänen tyttönsä. Kummatkin ovat aktiivisia kuorolaisia ja osallistuneet kuorokilpailuihinkin. Eli laulutaitoa kyllä pitäisi löytyä.

Juttelin juuri hänen kanssaan, ja hän pyysi tuomaan nuotit näytille.

Itse olen vähän stressaantunut koko musiikista, ja pikkuhiljaa kaduttaa, että ylipäätään pyysin ketään laulamaan kirkkoon.

Kirkkoherra jää nimittäin kesälomalle heinäkuun alussa, ja varsinainen kanttori on paikalla vasta elokuussa. Sijainen ei siis osannut ehdottaa, mitä muita mahdollisia kappaleita voisi siellä soittaa ja ei kyllä tuntenut tuota Enkelin rukoustakaan (mun mielestä siinä on tosi kauniit sanat). Löytyisköhän sitä joltakin levyltä, niin voisin viedä sen varsinaisille laulajille kuunneltavaksi?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Auringon lapset on kaunis, ainakin täällä Turussa sen on saanut laulaa kirkossa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Nyt on biisit hakusessa, sillä HYMNI RAKKAUDELLE -laulussa ei ole kanttorin mukaan "oikein hengelliset sanat".   :-[

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Olen kerran ollut häissä, joissa esitettiin juuri tuo Romanssi ja voin kertoa että kuulostaa todella irvokkaalta kun kirkossa lauletaan laulua, jonka sanoma on täysin kristinuskolle vastakkainen.

Joku ei-hengellinen laulu voi olla kyllä kirkossa paikallaan, mutta olen kyllä sitä mieltä, että jos esimerkiksi em. Romanssin haluaa häissään esitettäväksi, ei kannata mennä kirkossa naimisiin.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
jos esimerkiksi em. Romanssin haluaa häissään esitettäväksi, ei kannata mennä kirkossa naimisiin.

Niin tai siis esittää sen Romanssin sitten häissä ja keksii vihkimiseen muuta musiikkia...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Kirkollinen vihkiminen on kuitenkin jumalanpalvelus, joten siellä esitettävien kappaleiden olisi siis oltava hengellisiä.

Ei, bloody hell, pidä paikkaansa! (Saa nähdä, milloin kyllästyn vaahtoamaan tästä, sillä aihe on todellakin naikkareissa loppuunkaluttu.)

Kaksi varmasti yleisintä vihkimistilaisuudessa soitettua kappaletta ovat Mendelssohnin häämarssi Kesäyön unelmasta sekä Melartinin juhlamarssi elokuvasta Prinsessa Ruusunen. Kumpikaan näistä kappaleista ei ole tippaakaan hengellinen. Jos lähdetään sille pilkunviilauslinjalle, jolla Romanssista (Sua vain yli kaiken...) saadaan kristinuskon vastainen, niin sadussa Prinsessa Ruusunen ei mainita mitään Jumalan tapaistakaan, sen sijaan joukoittain yliluonnollisia elementtejä, jotka eivät ole Jumala. Kesäyön unelma taas on niin läpeensä pakanallinen näytelmä, ettei siitä kannata edes puhua. Mutta aivan niin: "näin on aina tehty" eli kappaleilla on vakiintunut asema hääkulttuurissamme. Niiden saamista kirkkoon alunperin on varmaan auttanut se, ettei niissä ole sanoja, eikä jollakin tärkeilevällä kanttorilla ole täten ollut niiden ei-kristillisyydestä aavistustakaan.

Jumalanpalveluksissa saa koska hyvänsä soittaa "klassista musiikkia". Klassinen musiikki EI ole lähtökohtaisesti hengellistä eikä edes juhlavaa, riippumatta siitä, onko siinä sanoja vai ei. Jos olisin ateisti, minua ottaisi suunnattomasti päähän tämä klassisen musiikin kyseenalaistamaton pitäminen kristinuskon mukaisena. Vaikka en ole, se ottaa silti.  :)

Minulle sopii, jos jollain on sellainen käsitys, että hyviin tapoihin kuuluu pitää erotiikka poissa kirkosta. Kaikelle on paikkansa ja aikansa, vai miten sitä sanotaan. Tämä hengellisyysargumentti on kuitenkin älyllistä epärehellisyyttä.

Pidän myös suurena vääristelynä sitä, että joku kehtaa väittää Romanssin olevan sanomaltaan "täysin kristinuskolle vastakkainen". (Anteeksi vain, nimimerkki.) Kristinuskon pääsanoma on: rakasta Jumalaa ja rakasta lähimmäistäsi. Tälle sanomalle vastakkainen olisi laulu, jossa sanottaisiin, että Jumala on paska jätkä, jota halveksin ja vihaan - myös lähimmäisiäni inhoan aika lailla. Ei laulu, jossa rakastetaan lähimmäistä. Ei siitäkään huolimatta, että käytetään sellaisia kielikuvia kuin "yli kaiken" ja "taivas maan päällä", joiden oikeutuksesta toki voidaan keskustella. Itse ajattelen, että jos Jumala kerran loi ihmisen omaksi kuvakseen ja käski rakastamaan lähimmäistä, se ajatus, että joku näkee lähimmäisensä silmissä aavistuksen taivaasta ja unohtaa murheensa, on kaunis toteutuma näille kahdelle ajatukselle.

Se, mikä tässä kaikessa eniten kiusaa, on tekopyhyys. Jokin laulu todetaan kristinuskon vastaiseksi. Mikä on ratkaisu? Se, että kirkossa esitetään jotain kristillisempää, ja sama laulu siirretään juhlapaikalle! Siellä sen ah niin epäkristillisillä ajatuksilla on luvallista hekumoida niin paljon kuin sielu sietää. Tämä on tapakristillisyyttä paljon enemmän kuin se, että kirkkoon mennään laulamaan erotiikkaa. Ei kristinusko sanomineen ole mitään sellaista, mitä tehdään kirkossa. Uskon - kuten minkä hyvänsä ei-uskonnollisenkin elämänfilosofian - pitää toteutua omassa elämässä. Jos siellä eivät voisi opilliset yksityiskohdat vähempää kiinnostaa, niiden paisuttelu 20 minuuttia kestävän vihkimistilaisuuden ajan on vain ja ainoastaan farisealaisuutta.

Tietysti voidaan ajatella, että pitäisi kunnioittaa hengellisyyttä, vaikkei itse niin kovin kummoinen kristitty olisikaan. Joopa joo. Jos ei koe itseään kristityksi, niin minusta kunnioittavampaa olisi olla menemättä kirkossa naimisiin.

Minusta tuntuu, että pohjimmiltaan tällä koko asialla ei ole uskonnon kanssa mitään tekemistä, vaan täsmäilevien sovinnaisuuskäsitysten. Sama syy, jonka takia joku taivastelee sitä, ettei hääpari syö kakkua samalta lautaselta, vaikka niin "on tapana".

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

meille tulee Rakkauden liekki, laulajalta sain nuotit mistä taas kerran kiitos :-X

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Kaksi varmasti yleisintä vihkimistilaisuudessa soitettua kappaletta ovat Mendelssohnin häämarssi Kesäyön unelmasta sekä Melartinin juhlamarssi elokuvasta Prinsessa Ruusunen. Kumpikaan näistä kappaleista ei ole tippaakaan hengellinen. sadussa Prinsessa Ruusunen ei mainita mitään Jumalan tapaistakaan, sen sijaan joukoittain yliluonnollisia elementtejä, jotka eivät ole Jumala.

Jumalanpalveluksissa saa koska hyvänsä soittaa "klassista musiikkia". Klassinen musiikki EI ole lähtökohtaisesti hengellistä eikä edes juhlavaa, riippumatta siitä, onko siinä sanoja vai ei.

Minulle sopii, jos jollain on sellainen käsitys, että hyviin tapoihin kuuluu pitää erotiikka poissa kirkosta. Kaikelle on paikkansa ja aikansa, vai miten sitä sanotaan. Tämä hengellisyysargumentti on kuitenkin älyllistä epärehellisyyttä.

Se, mikä tässä kaikessa eniten kiusaa, on tekopyhyys. Jokin laulu todetaan kristinuskon vastaiseksi.

Minusta tuntuu, että pohjimmiltaan tällä koko asialla ei ole uskonnon kanssa mitään tekemistä, vaan täsmäilevien sovinnaisuuskäsitysten. Sama syy, jonka takia joku taivastelee sitä, ettei hääpari syö kakkua samalta lautaselta, vaikka niin "on tapana".

Laitoin osan postistasi lainaukseen, koska olen kanssasi samaa mieltä! On niin uskomatonta että tulevassa vihkikirkossamme on pidetty joulun aikaan konsertteja esimerkiksi vuoden tangokuninkaalliset laulavat, myös tangoja!! Onpa hengellistä! Ja musiikkijuhlat on joka vuosi niin nepä eivät ole myöskään mitään hengellisiä tilaisuuksia, mutta niistähän kirkkoa nettoaa kivasti  >:(

Meidän laulaja ehdotti Bellmanin Häämatkaa 1700-luvulta tai Eino Leinon Nocturnea 1900-luvun alusta, kumpikaan ei käynyt kanttorille koska Hänen kirkossaan ei Arja Korisevaa soiteta...  :-/

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään