shine-78

Edulliset sormukset

314 viestiä aiheessa

no karaatithan mittaa painoa, eli jos puhutaan kullasta, niin mitä enemmän karaatteja, sitä suurempi osuus on kultaa (1 karaatti on 1/24 osa koko massasta, eli 24 karaattia on puhdasta kultaa). timanteissahan sen kertoo koon (1 karaatti on 0,2 grammaa).

jos haluaa timanttisormuksen kannattaa myös kattoa tarkkaan ne kivien istutukset, että ne on laadukkaasti tehty eikä kivet tipu ennen aikojaan. yleensä hyvään sormukseen saa vähintään 5v takuun, joihinkin jopa elinikäisen.

timanttien hionnat, puhtaus ja väri vaihtelee myös. hiukan kellertävä timantti on vähän halvempi ja siks isot kivet saattaa usein olla sitä hiukan kellertävämpää väriä.

timanteista löytyy hyvin tietoa esim täältä.

muistaakseni kultarahaksi.fi sivuilla on kerrottu kullan pitoisuus- ym. merkinnöistä, mutta näitä asioita kannattaa tietenkin kysyä suoraan kultasepältä tai liikkeen myyjältä jos mahdollista. he varmasti tuntee kyllä myymänsä tuotteet!

edit. mä kävin nyt ite lukeen täältä noista pitoisuusleimoista ja tarkistin meidän sormukset. sekä kihloissa, että molempien vihkisormuksissa on leima 585. hyvin on kihlat kestäneet käytössä, vaikka ei läpeensä kultaa olekaan :)

Muokattu: , käyttäjä: Helium

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

^joo, mä olen kans vastaavalta sivulta noita kullan merkintöjä tarkastellut, kun oon mummon vanhoja koruja korjauttanut ja kattonut, että mitä ne on. Meillä kihlasormuksissa myös 585, eli onkos ne nyt sitten n. 14 karaattia...

Eli siis tuo 14 karaattia on sitten ihan ok, ja kannattaa kysyä myös mahdollisimman pitkää takuuta, niin saa laadukkaan :) Jeps, eiköhän me tuolla löydetä jotain :) Kiitoksia Helium! :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

265€ tuli maksamaan meidän sormukset, 5e saatiin alennusta ja kaiverrukset kuuluu hintaan :grin: Ja siis ihan kulta-valkokultasormukset, ei timantteja mulle. Ja tosi ihanat. Just harmittelin miehelle, että en yhtään tiiä, millasen haluan, ja että en sit kuitenkaan löydä mitään kivaa. Ja ihan huvin vuoksi käytiin korukaupassa, joka oli 5 minuutin kuluttua menossa kiinni, ja siellä ne oli! Juku :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

meillä on 14 karaatin kihlat, johtuen siitä, että koska kulta on verrattain pehmeä materiaali, niin 14 karaatin kulta on hieman kovempaa ja siis kestävämpää kuin 18 karaatin kulta. Liekö ero sitten todellisuudessa kovin suuri, mutta kuulemma kaiverrukset pysyvät vielä 50 vuoden päästä paremmin 14 karaatin kullassa kuin 18. Lisäksi 18 karaatin sormukset naarmuuntuvat helpommin.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

^ Jos sormus on leveä kooltaan, mutta painoltaan kevyt, on syytä epäillä että sormus on osittain ontto.

Onton sormuksen kestävyys on heikompi.

Timanteista löytyy jos jonkinlaista luokitusta: väriä, puhtautta jne.

http://www.timantit.com/index.asp

Täältä olen itse käynyt opiskelemassa perusasioita timanteista.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Itselläni on myös vähän tuo budjetti rajoittamassa. Täältä http://www.pantti.fi/vintagekauppa/ löytyy paljon sormuksia, käykää ihmeessä katsomassa! Kyseessä on tietenkin käytetyt sormukset, mutta jos se ei haittaa niin tuolta voi tehdä löytöjä. Itseäni viehättää se ajatus, että joku sormus, joka on hylätty, saa uuden elämän minun sormessani. Vielä ei tosin minua miellyttävää sormusta sieltä ole löytynyt, mutta en etsikään perinteistä timanttisormusta vaan haluaisin filigraanisormuksen. Se Kalevalan filigraani on ihana, mutta liikaa yli budjetin. Etsintä jatkukoon...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä tosiaan nyt kihlautumisaikana kauhean rajallinen budjetti on, joten ostettiin molemmille 9€ sormukset. Yhteensä siis 18€ ja postikulut sisältyi siihen vielä mukaan :) Tosi kauniit sormukset kuitenkin, itsellä hopeinen ornamenttisormus.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kihlamme maksoi yhteensä 40e, materiaaliltaan terästä.

Vihkini tulee olemaan 60e keltakultainen hematiittihelmi - sopii kihlan kanssa hyvin yhteen ja on juuri sellainen kun olen halunnutkin :)

Ei ollut sormusbudjettia, ja lähdin liikkeelle asenteella, että hinnalla ei väliä kunhan on mieleinen.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Joku sanoi aikaisemmin ketjussa, että miksi pihistellä sormuksessa, joka on ainoita häiden jälkeenkin käytössä olevia asioita. Olemme opintotuella elävä opiskelijapariskunta, jolle naimisiinmenoa symboloi yhtä hyvin kaksi kultaista sadan euron rengasta kuin kahden tonnin timanttisormuksetkin. Itse asiassa koko hääbudjettikaan ei tule olemaan kahta tuhatta suurempi. ;) Häät ovat meille muutakin kuin suuria unelmia ja täydellisiä yksityiskohtia. Me ilmeisesti vain juhlistamme naimisiinmenoamme.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Sormusasia mietityttää. Olen koko ajan ajatellut, että minun vaatimukset vihkin suhteen ovat kovin pienet, ja tosi vähäinen budjetti riittää, mutta mitä enemmän selailen netistä sormusten hintoja ja luen juttuja aiheesta, sitä epäselvempää kaikki on. Onko esimerkiksi 200 eurolla mitään mahdollisuuksia saada keltakultaista, kapealla timanttirivillä varustettua sormusta edes alennusmyynneistä?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Laitanpa tähän kysymystä. Meillä haussa opiskelijabudjettiin istuvat kihlasormukset ja löysin yhden mahdottoman kauniin ja edullisen. Ennen kuin uskalletaan sormus ostaa haluaisin kuulla muilta kokemuksia/näkemyksiä.

 

Kyseessä siis kultajousen sormus http://www.kultajousi.fi/fi/naisten-timanttisormus-0-10ct/C30795/dp?openGroup=603

 

Onko ihan älytön hankinta? Lähinnä mietityttää tuon sormuksen kestävyys? Onko jollain kokemusta näistä kultajousen edullisista timanttisormuksista? 

 

Sormus näyttää ja tuntuu tosi hyvältä sormessa, mutta takaraivossa on pelko, että tippuuko timantit ja meneekö runko huonoksi hetken päästä.

Muokattu: , käyttäjä: Othilia

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Se on edullinen siksi, että materiaalia on niin vähän ja timantit ovat joko tositosi pieniä/huonompilaatuisia.
Totuushan on, että mitä vähemmän materiaalia rungossa on, sitä helpommin se vääntyy.

Jos tuontyyppistä sormusta välttämättä halajat, katsele vähän kalliimpia ja odota kunnes ne tulevat esim. juhannuksen jälkeiseen aleen. Hyviä alennuksia koruista saa myös joulun alla ja jälkeen.
Itse en ostaisi tuota, se on liian halpa ollakseen kestävä jatkuvassa käytössä. Kaunis se toki on.

PS. Laitoin sinulle yksäriä. Voit lähettää tuon kuvan sepälle ja kysyä hinta-arviota paksummalla rungolla. Muista mainita, että tuossa sormuksessa on timskuja 0,10ct.
Kannattaisi myös ehkä varautua maksamaan muutama satku lisää, mutta saatpa ainakin kunnollista ja vastinetta rahallesi.

Muokattu: , käyttäjä: hiippu

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meilläkin on volframikarbidista (tungsten) tehdyt sormukset ruusukullan värisinä. Ebaysta, kuusi euroa kappale. :D Tykätään kovasti niiden painosta, yksinkertaisuudesta ja huolettomuudesta. Hellu pitää omaansa nyörissä kaulan ympärillä, kun kävelee kepin kanssa ja sormus hiertäisi muuten keppikäden sormia. Kuulemma muistuttaa painollaan häntä Tarun sormusten herrasta Valtasormuksesta, mikä on vain plussaa!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään