in-na

nimen vaihto & lääkereseptit

14 posts in this topic

Yritin etsiä vastausta mutten löytänyt:

Miten apteekissa käy, kun kela-kortti on uudella nimellä ja reset vanhalla?

Onhan niissä tietysti sotu, mutta ...?

:girl_impossible:

---

Edited by aadis

Sotun perusteella menee oikein, ja jos haluaa varmistaa asian, niin maistraatista voi hakea virkatodistuksen, josta käy ilmi sekä vanha että uusi nimi :)

Niin minä vähän pähkäilin, että sotun perusteella menee oikein.

Mutta tuo aadiksen vinkki on kanssa hyvä :girl_smile:

Eli kiitos!

muoks: häröt pois

Edited by Rouva A

Olin itse juuri ennen häitä uusimassa muutamaa reseptiä, ja kysyin samalla siltä lääkäriltä tästä asiasta.

Se sanoi, että nimi niissä resepteissä on melkein turha, että sotun perusteella ne apteekissa katsoo.

Kävin sit häiden jälkeen jotain reseptiä apteekista hakemassa, ja ei ne siellä mitään sanoneet kun tungin reseptin vanhalla nimellä, ja kela-kortin uudella. Ihan normaalia arkea niille apteekkitädeille ja -sedille. Varsinkin ku ottaa huomioon sen, että reseptit on voimassa ainakin vuoden.

Minä kävin häiden jälkeen yksityisellä. Sinne ei nimenmuutos ollut mennyt ja minut kutsuttiin huoneeseen tyttönimellä. En sitten kipeänä tajunnut asiasta huomauttaa joten reseptitkin sain tyttönimellä. Ja tosiaan ei sillä mitään merkitystä apteekissa ollut. :)

Mulle sano apteekissa, että voisit vaikka ens kerraksi vaihtaa tuon nimen jos haluat. Sano sitte vaan, että "voinpa minäki sen kyllä tehä" ja veti vaan viivan vanhan yli ja kirjotti uuden yläpuolelle. Että ei ollu ongelmia!

Vähän OT mut tuli tosta mieleen et kun muutin miehen perässä uuteen paikkakuntaan ja kun vein reseptejä uusittavaksi tk:hon, tyttönimellä, niin ne tuli takaisin kun potilastietoja ei löytynyt koneelta. Oon asioinu siellä paljon potilaana, omalääkäri on myös tilannut mun potilaskertomukseni edellisestä kotikunnasta. Onko tosiaan niin että ne katto nimellä sielt koneelta niit reseptei??? Luulis et sotulla!

En jaksanu sillo asiaa hoitaa, ja nyt se on jääny. Ne lääkkeet ei oo siis ajankohtasia nyt, niin siks ei kiire :D

Juu mullakin vedettiin apteekissa reseptistä vaan vanha nimi yli ja kirjotettiin käsin siihen se uus, kun asioin uudella Kela-kortilla. Eli se sotu tosiaan riittää, ei haittaa vaikka nimi on eri.

Niin kauan kuin reseptillä haetaan ns normaaleja lääkkeitä eikä esim. pkv eli pääasiassa keskushermostoon vaikuttavia lääkkeitä tai huumeiksi luokiteltuja ( silloin tosin eri resepti) niin eipä apteekissa juuri olla kiinnostuneita nimestä. Olen itse hakenut esim miehen lääkkeitä ja e-pillereitä hakiessa en edes näytä kelakorttia kun ei sillä mitään tee ja noiden katukauppa ei taida oikein kukoistaa :girl_wink:

^Eikö e-pillereistä sitten saa KELA-korvausta?

^Ei saa, ellei niitä ole määrätty sairauden hoitoon (esim. akne).

^Ei saa, ellei niitä ole määrätty sairauden hoitoon (esim. akne).

+ pitää olla gynekologian erikoislääkärin määräämä tuolloin

minäkin haen edelleen tyttönimellä olevalla reseptillä ja uudella kelakortilla reseptilääkkeeni. eipä ole haitannut lainkaan, olen vain sanonut lääkkeitä hakiessa että menin naimisiin, siksi on eri nimi.

nyyssönen, potilastiedot on kyl sellasia, ettei ne liiku kovin nopsaa kuntarajojen yli. mulla kesti saada kaikki potilastiedot n. puoli vuotta muuton jälkeen. ja silti edelleen välillä lekurit kyselee, esim. silmäleikkauksestani, jossa kävin joskus lapsena..