Jump to content
Naimisiin.info

Voiko hääkutsussa toivoa tietynlaista pukeutumista?


Guest querelle

Recommended Posts

^Juu, kinuskimansikan kanssa samaa mieltä siitä, että siistit (tummat) farkut on smart casualiin käypä alaosa ja sopiikin IMO nuoremmalle polvelle erittäin hyvin istuvan kauluspaidan kanssa :P. Shortsitkin muuten eräs artikkeli  kinuskimansikan riemuksi sallii :D  (Teillähän oli ne saarihäät? Se saattaa kyllä houkuttaa tietysti shortseihin...) Mutta se sukupolvi, joka vielä tietää termin "lavatanssit", ei tasan laita shortseja, vaan suorat housut, mikäli se DC:na on. Henk.koht. minulla ei ole mitään noita "taksikuski"mallisia lh kauluspaitoja vastaan kesällä, joten hihittelin kyllä tuolle ellotukselle :D Käsittääkseni ne kuitenkin hyväksytään smart casualiin. Ja onhan se aika epäreilua pistää miehet hikoilemaan pitkissä housuissa, pitkissä hihoissa ja takissa, kun naisilla voi olla olkaimettomat polvimittaiset mekot. Entä jos laitatte "smart casual (miehillä pitkät housut ja hihat)? :D

Link to comment
Share on other sites

Joo mä en tiiä mikä toi mun taksikuskisyndrooma on. Siis sinällään en vaatisi miehille pitkiä hihoja juurikin koska on saarihäät ja jos on lämmin niin on lämmin. Mutta kun mä vaan inhoon niitä kamalia paitoja :D :D :D Mutta joo - ehkä riittävä vaatimus on että smart casual, miehillä pitkät puntit :) Ja sitten vaan hyväksyn sen että jos joku tykkää pukeutua taksikuskiks niin siinähän pukeutuu.

 

Päätin myös etten kirjota siitä valkosesta väristä. Jos sinne joku tumpelo tulee valkosessa mekossa niin mä vaan tipautan sen "vahingossa" mereen  :girl_haha:

Link to comment
Share on other sites

Hankalampi aihe kuin uskoisi, sillä viime kesänä olimme häissä, joiden pukeutumiskoodi oli hyvin selkeästi merkitty kutsuun sanoin "tumma puku". Tämä ei kuitenkaan estänyt erästä pariskuntaa ilmestymästä häihin asuissa, jossa herralla oli risaiset, blingblingein koristellut "edhardy-tyyppiset" farkut jalassa, kainaloista virttynyt, monta vuotta sitten parhaat päivänsä nähnyt kauluspaita sekä maiharit. Rouvalle oli päälle sattunut lyhyttäkin lyhyempi tunika (persposkien näkeminen oli useaan otteeseen tuskallisen lähellä), jota saattoi ah-niin-oivallisesti käyttää hameena sekä polviin saakka ulottuvat ns. "f*ck me" -saappaat. Totesimme mieheni kanssa, että ilmeisesti edes pukukoodin kunnioittamiseen ei voi luottaa.

 

Omalla kohdalla voi huokaista helpotuksesta, sillä häihimme kutsutut osaavat onneksi etiketin. Aiomme tästäkin positiivisesta seikasta huolimatta laittaa kutsuun pukukoodin, jota toivomme vieraidemme noudattavan. Mielestäni pukukoodin vaatiminen ei ole itsekästä hääparilta; itsekkäämpää on vieraalta jättää noudattamatta sitä. Emme kuitenkaan aio vaatia tiettyä "värikoodia" vierailta tai tiettyjen värien käyttämättä jättämistä.

 

Itse pukeudun yleensä häissä mustaan. Pukeudun mustaan joka tapauksessa 99% ajasta sekä arkena että pyhänä, joten ystävänikin ovat tästä jo kutsuvaiheessa tietoisia. Toki, mikäli kutsussa pyydettäisiin kyseistä väriä välttämään, kunnioittaisin sitä ja pukeutuisin toiseen väriin, mutta jos kutsussa ei ekstaktisti kielletä mustaa, en näe myöskään syytä olla siihen pukeutumatta.

Muokattu: , käyttäjä: nilmelwen
Link to comment
Share on other sites

^Komppaan, ymmärrän että jotkut morsiamet ei halua että vieraat pukeutuvat mustaan mutta se pitää sitten sanoa! Tai en itse asiassa ymmärrä, mun mielestä musta on täysin toimiva väri juhlaan kuin juhlaan, mutta siis kunnioitan jos joku ei mustaa väriä halua, ja sitten laittaisin muuta päälle. Etenkin jos on talvihäät niin helposti pukeutuisin mustaan. Kesähäissäkin saattaisin mutta olisi varmaan värillisiä asusteita.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ensimmäiseen kysymykseen näin myöhään vastaus, mutta jos joku muu miettii samaa, niin tottakai koodi. Koodi kertoo kaiken juhlan luonteesta ja arvokkuudesta. Sitä on vieraan tosi ärsyttävää arvailla, kun häitäkin on niin erilaisia.

 

Mä oon silti huomannut, että pukukoodi tuottaa ongelmia tulkinnaltaan. Vaikka meillä on tavallaan se kaikkein helpoin ja selkeimmin selitetty, eli tumma puku. MUTTA yllättävän moni vieras tuntuu puhuvan iltapuvun ostamisesta... Ja tilaisuus alkaa ennen kello 18.

 

Ehkä se on se kello 18 sääntö, mikä onkin niin vaikea muistaa/ymmärtää.

Link to comment
Share on other sites

Me laitetaan varmaan pukukoodiksi tumma puku, jos laitetaan koodia ollenkaan. Mä olen itse enemmän huolissani vieraiden lämpimänä pysymisestä (ja siitä etteivät he katko vahingossa jäseniään), kun suuri osa ulkomailta tulevista vieraista tulee silloin ensimmäistä kertaa Suomeen, ja sää voi olla mitä tahansa leudon ja paukkapakkasen välillä.

Link to comment
Share on other sites

 

 

^Siis toki valkoista tulisi häissä välttää, koska se on varattu morsiamelle (vaikkei hän siihen pukeutuisikaan). Asia on tietenkin eri, mikäli vieraita pyydetään pukeutumaan valkoiseen. Mutta mitä tulee noihin mustaan ja punaiseen, ei sellaista koodia ole olemassa, onhan pikkumustia ja punaisia pukuja käytetty vaikka kuinka paljon jos mies pukeutuu tummaan pukuun.

Esim. täällä ja täällä ei puhuta mitään väreistä. Oikeastaan vain akateemisissa juhlissa (promootiot) alkaa väreillä olla jotain väliä. Pukeudu siis ihan rauhassa mustaan tai punaiseen. smile.gif

 

 

 

 Hmm, pakko vastata tähän, koska kukaan muu ei ole maininnut - mutta minulle on aina opetettu, että naisen ei ole sopivaa pukeutua häissä valkoiseen (koska se on morsiamen väri), mustaan (koska se on suruväri) eikä punaiseen (se vihjaa, että olet maannut sulhasen kanssa), Eihän näitä kaikki noudata, eikä tarvitsekaan. Olen itsekin pukeutunut häissä mustaan (olin kaaso), tarkistin vain asian ookouden morsiusparilta. :) Nyt olen kaasona häissä, joissa mikään edellämainituista väreistä ei juuri mainitsemistani syistä käy.

Link to comment
Share on other sites

Minä en kyllä ikimaailmassa pukeutuisi varsinkaan kesä/keväthäihin mustaan :wacko:  Talvella/syksyllä vielä ymmärrän pikkumustat vakiintuneena käytäntönä sekä esim. mustat suorat housut/hameen värillisen yläosan kanssa. Kokomustissa oleva vieras kyllä minun kirjoissani menisi suruasullaan viestiä välittäväksi synkistelijäksi. Kuvioidut mustapohjaiset/mustakuvioiset on sitten asia erikseen.

 

Joskus olen kyllä kuullut tuon punaiseen mekkoon liittyvän "viestin", mutta tuskinpa kovinkaan moni on enää siitä tietoinen? IMO punaista (sitäkin on niiiiiin montaa eri sävyä) voi käyttää häissä. Yleensä etikettioppaat neuvovat välttämään kirkkaanpunaista, koska se voi olla liian huomiotaherättävä - mutta kyllä joku neonkeltainen yhtälailla silmiin pistäisi. Kyllähän se sitten vieraan huomiohakuisuudesta kertoo, jos pukeutuu vaikka miniminiin kirkkaanpunaiseen nahkamekkoon ja niihin em. "f*ck me" -saappaisiin (mikä termi :D). Sama koskee esim. jotain iltapukuja, joilla vieras yrittää kilpailla huomiosta morsiamen kanssa.

Link to comment
Share on other sites

minulle on aina opetettu, että naisen ei ole sopivaa pukeutua häissä valkoiseen (koska se on morsiamen väri), mustaan (koska se on suruväri) eikä punaiseen (se vihjaa, että olet maannut sulhasen kanssa)

 

Hmm... Vahvasti kulttuurisidonnainen asia. Joissakin esim. Aasian maissa valkoiseen pukeudutaan hautajaisissa ja Suomessakin moni pitää valkoisia kukkia hautajaiskukkina / huonoa onnea tuovina kukkina. Musta taas on länsimainen perinteikäs suruväri, mutta nykyään juhlapukeutumisessa kauttaaltaan hyvin käytetty varsinkin syys- ja talviaikaan enkä näe siinä mitään ongelmaa.

 

Tuo punainen mekko ja sulhasen makuuttaminen on kyllä ihan varmasti joidenkin suomalaisten kansanperinteiden nykypäivänä vain joissakin perheissä tiukassa elävä uskomus, jolla ei minusta ole mitään tekemistä modernin pukeutumisetiketin kanssa. On myös lähteitä, joissa sanotaan, että kaason puvun perinteinen väri on punainen. Ja esim. kiinalaisessa perinteessä punainen viestii syvää onnea ja iloa ja on todella suositeltu väri häihin. Olen monta kertaa ollut itse häissä, joissa kaasot pukeutuvat punaiseen / mustaan enkä ole osannut ajatella, että siinä nyt mitään taka-ajatuksia viljeltäisiin.

Link to comment
Share on other sites

^ Siis oletko tosissasi että jos joku sinne punaisessa mekossa eksyisi niin morsian "vetäisi pultit" että tuo ämmä on maannu mun miehen kanssa?

Miten tämä on ilmaistu kutsussa/infossa että ko. värit ei käy?

 

 

 

 Ei sitä mitenkään ilmaista, se on ns. yleistä tietoa. :D En tiedä miltä aikakaudelta (aika tuoretta varmasti, eiväthän perinteiset häävärit ylipäätäänkään kovin vanhoja ole) tämä ajatus on. Ja tottakai pukeutuminen ja värit ovat kulttuurikohtaisia, kaikki on, Tämä on myös varmasti jopa paikkakuntakohtaista, ja maalla enemmän voimissaan kuin kaupungissa, luulenpa.

 

 Tuskin morsian vetäisi pultteja sen enempää punaisesta, valkoisesta kuin mustastakaan mekosta - eli joku vetää ja joku ei.

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

^ Mutta onko se jotenkin kutsussa ilmaistu että punainen väri ei käy? Siis kun esim. itselle tämä tuli ihan yllätyksenä että tällainenkin perinne on. Ei sillä, punainen väri ei minulle sovi joten en itse joutuisi tähän tianteeseen mutta silti kiinnostaa että miten nämä pukeutumistoiveet on ilmaistu kutsussa - kun ne selvästi on epätoivottuja?

Link to comment
Share on other sites

Kinuskimansikka: Ei sitä kai ole tapana mitenkään kutsussa ilmaista. Eihän mustaakaan yleensä kutsussa kielletä, ja silti moni ei pidä sitä sopivana häävärinä naiselle. Tuo punaiseen liitettävä mielikuva on vanhanaikaista ajattelua ja punaiseen pukeutumista ei siis kutsussa mitenkään kielletä, vaan kyse on 'yleisestä tiedosta' eikä virallisesta pukukoodista. En jaksa uskoa, että punaiseen pukeutumisesta nykypäivänä kukaan pahastuu (ellei sitten joku vanhempaa sukupolvea oleva..? Mene ja tiedä.) Vitsailuja saattaa kyllä aiheesta kuulla.

 

Minä en pahastu jos joku häihimme tulee punaisissa tai mustissa, kaasonikin pukeutuvat mustaan. Itse silti vältän näihin väreihin pukeutumista jos en tunne paria niin hyvin että varmasti tiedän, etteivät näistä väreistä pahastu. Valkoista tai muuten vaaleaa en häihin pukisi ikinä, ellei sitä nimenomaan toivottaisi. Valkoinen ja muut erittäin vaaleat värit ovat minulle ainoa ehdoton ei, jota en katso hyvällä edes asun osana (esim. valkopohjainen mekko kuvioinneilla).

Link to comment
Share on other sites

Niin okei eli se on jätetty tuossa Myrian tapauksessa kuitenkin herran haltuun, mä ymmärsin kun sanottiin ettei käy, että se on siis kielletty ja mä ymmärrän että jos jokin on kielletty niin se mainitaan erikseen, siis tällasissa tapauksissa kun ei ole kyse mistään selvistä etikettisäännöistä vaan vanhoista (?) perinteistä joita kaikki vieraat eivät välttämättä tiedä. 

Link to comment
Share on other sites

^Jos punainen ei käy siksi, että Myria on maannut sulhasen kanssa?  :girl_haha: En siis huomannut että viittasit tuohon Myrian viestiin vaan luulin, että kyselit yleisesti vaan tuosta punaiseen liittyvästä perinteestä - huolimattomasti luin nuo aiemmat viestit  :ph34r: Eli ehkäpä se punainen tässä tapauksessa tosiaan oli erikseen kielletty? Tai sitten tuo, että liian hyvin olisi pitänyt paikkaansa vanha perinne. Muita syitä en keksi.

Link to comment
Share on other sites

Olen ehkä tässä kohtaa vähän vastakarvaan, mutta: Hääkutsussa voi vaatia pukukoodin, joka määrittää asujen juhlavuuden tason (juuri tyyliin smart casual, tumma puku, frakki). Hääkutsussa ei voi vaatia tietyn teeman tai värin mukaista pukeutumista. Toivoa sitä voi, mutta siihen pitää suhtautua nimenomaan toiveena, jota osa ehkä noudattaa ja osa ei. Ylipäätään häävieraiden ei kuulu olla mitään näytelmän statisteja tai sisustuselementtejä. Tällainen ajattelutapa vieraita kohtaa on ensinnäkin loukkaavaa eikä ehkä nyt etiketin hengen mukaista muutenkaan.

 

Tuo punainen puku on juurikin ehkä enemmän uskomus kuin etikettiin liittyvä, ja siis täysin epärelevantti pukua valittaessa (suurinpiirtein siis yhtä oleellinen asia, kuin että onko nyt morsiamella jotain uutta, jotain vanhaa, jotain sinistä ja jotain lainattua). Valkoinen on hyvä jättää väliin, mutta tässäkin minusta oleellista on se, mitä se puku henkii (sama kuin mustassa). Valkopohjainen leninki kukkakuviolla kesähäissä, fine. Kokovalkoinen iltapuku tiaralla, not fine. Mustassa puvussa vähän sama. Jos se ei ole "suruasu", niin minusta se menee häissäkin. Esimerkiksi siis jos mustalla pohjalla on värillisiä kuvioita tai pikkumusta joka on asustettu värikkäästi. Musta on kuitenkin Suomessa Se traditionaalinen juhlapukuväri :) Myös morsiamella aikanaan.

Link to comment
Share on other sites

^^ Samaa mieltä. Väritoiveissa minusta suurin ongelma on se, että vierailla ei voi olettaa olevan juhlavaatteita useassa värissä. Vierailta usein muutenkin kuluu rahaa häihin osallistumiseen (häälahja, mahd. matkustus- ja yöpymiskulut) joten ikävää olisi vaatia vielä uusien vaatteidenkin ostamista. Sitäpaitsi monilla on muutenkin tarkat mieltymykset siitä, minkä värisiä vaatteita haluaa käyttää, ja juhlatunnelma ei ehkä ole korkeimmillaan jos ei itse vaatteissaan viihdy. Aika varovaisesti siis esittäisin jos minulla ihmeempiä väritoiveita olisi. 

 

Pukukodiin (tumma puku tms.) merkitseminen on minusta huomaavaista, sillä näin vieraat välttynevät suurimmalta pukeutumisstressiltä. Häät kun voivat olla niin eri tyylisiä keskenään, että juhlan luonteen arvailu voi olla aika vaikeaa.

Link to comment
Share on other sites

^Jos punainen ei käy siksi, että Myria on maannut sulhasen kanssa?  :girl_haha: En siis huomannut että viittasit tuohon Myrian viestiin vaan luulin, että kyselit yleisesti vaan tuosta punaiseen liittyvästä perinteestä - huolimattomasti luin nuo aiemmat viestit  :ph34r: Eli ehkäpä se punainen tässä tapauksessa tosiaan oli erikseen kielletty? Tai sitten tuo, että liian hyvin olisi pitänyt paikkaansa vanha perinne. Muita syitä en keksi.

 

 

 :D Mutta jos olisin maannut sulhasen kanssa, punainenhan olisi nimenomaan perusteltu värivalinta.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...
×
×
  • Create New...