Adelheid`

Pienissä asioissa voi säästää - niin missä???

196 viestiä aiheessa

koitettiin mukamas säästää joka asiassa ja silti häät maksoivat viisinumeroisen summan. Ei tullut save the date kortteja, ei kirkko-ohjelmia eikä koristeluita sinne, kukkia otettiin vain välttämättömimmät eli mun kimppu, sulhasen ja bestmanin vieheet, kaason hiuskukat ja asetelma buffetpöytään. Koristelut ostin aina sieltä mistä halvimmalla sai netistä tilaamalla jne..

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä häät helmikuussa 2015, vieraita n. 50. Budjetti ei ole tiukka, muttei myöskään tuhlailla (tarkoitus maksella kulut sitä mukaa kun tulee eikä säästöihin tarvitsisi koskea), joten:

 

- ei vieraiden kuljetuksia tai hääautoa (vihkiminen maistraatissa kahdestaan edellisenä päivänä)

- morsiamen hääpuku ja hiuskoru täältä kirpparilta 450e (miehelle tulee uusi musta puku paitoineen ja solmioineen eli poikkeuksellisesti näin)

- kutsut askarrellaan itse (nimien ja pvm:n painattaminen houkutteli, mutta painatimmekin Vistaprintillä teemaan sopivin värein tarrat ko. tarkoitukseen)

- pöytäkoristeeksi ei kukkia (helmikuu) vaan kynttiläasetelmat. Hurrikaanit haettiin ikeasta hintaan 1,29e/kpl

- ei bändiä vaan musiikki spotifystä. Juhlatilassa äänentoistolaitteet jotka kytkettävissä tietokoneeseen.

- juomat Virosta

- morsiamen asusteet Ebaysta

- kaason puku Ebaysta

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä säästetään ainakin näissä:

- morsiamen puku ostettu käytettynä

- sulholle hankitaan musta puku Hulluilta Päiviltä tms, jota voi käyttää myöhemminkin

- kukat tulee sulhon äidin kautta, on kukkakaupassa töissä

- kuvaajaksi tulee tuttu harrastelijakuvaaja

- tarjoilijat värvätään sulhon veljen kautta, opiskelee ravintola-alaa

- koristeita ei tule ollenkaan, ei myöskään mitään muuta turhaa (photobootheja tms)

 

Eli oikeastaan ainoat asiat mistä ei säästetä, on tila, ruoka ja juoma. Tai no juomat nyt luonnollisesti haetaan Virosta, mutta sitä ei kai voi enää edes säästämiseksi laskea.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Hirveästi ei olla vielä budjettia viilailtu, mutta säästetään ainakin:

-morsiamen puku käytettynä (tai alennusmyynti)

-sulhasen puku vuokrataan

-ei älyttömästi koristelua

-asusteita löytyny netin kautta melkein ilmaseksi

-halvin sviitti hääyöksi mitä löytyi :)

-juhlis omakustanne baari, toki alkumaljat ja ruokajuomat tarjotaan (häät hotellin tiloissa)

-en maksa kaasojen pukuja/meikkiä yms

-ei karkkibuffaa tms

-ei bändiä

 

Koko ajan yritän tiirailla kaiken mistä pystyy pihistämään, ei huvita ottaa mitään järjetöntä lainaa maksettavaksi häiden takia. Ja jääpähän enemmän rahaa unelmien häämatkaan ;)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tässä vaiheessa ainakin säästetään:

- Juhlapaikka a-oikeudeton, juomat haetaan Tallinnasta (säästö 3-6 kert. vrt. ravintolahäät). 

- Morsian: puku (yksi, en osta loppuillaksi toista) ja alushame ostettu sovitettuna/kerran käytettynä, omat uudehkot juhlakengät ja -laukku palvelevat, huntu on "jotain lainattua", sukkanauhaa metsästän netistä/kirppiksiltä. Ei tule mitään hääsateenvarjoa, häätakkia, tai erityisiä "hää"alusvaatteita. Tuskin myöskään uusia koruja. En aio käydä kosmetologilla, solariumissa yms. tai laitattaa mitään lisäkkeitä, omat kynnet (laitan itse), ripset ja hiukset on vallan hyvät :) Kampaajaa tai meikkaajaa en ole vielä varannut, todennäköisimmin meikkaan itse ja kampaamoilta pyydän pakettitarjoukset (varmaan sanomatta kallistavaa taikasanaa "häät"). Sormus tulee sepältä ja on myös edullisempi poikkeavan jalokivivalinnankin takia.

- Kirkkoa ei koristella eikä tule kirkko-ohjelmaa

- Kutsut ja kiitoskortit tilataan valmiina, edullinen perusmalli, josta tulee asia selväksi; samaten peruskuoret ja -postimerkit (2.lk). Ei siis osteta mitään askartelutarvikkeita, tarroja, leimasimia jne. Ei Std-kortteja, tarvittaville henkilöille vihjataan muuten. Hääinfon tulostan itse, samaten jos tulee paikkakortit/pöytäkartta tai joku häälehti.

- Juhlapaikka on sisältä valmiiksi nätti, joten koristeita tulee ihan minimi (ei esim. satoja kuppoja, pitsejä, timantteja, terälehtiä, kaitaliinaa (törkeän hintaista ja kuulemma kukaan sitä muista), joten pelkät juhlapaikan liinat + ulkomailta netistä sain paljon halvemmalla samaa helminauhaa kuin esim. suomalaisista nettikaupoista, lisäksi kynttilöitä ja mahd. juhlapaikan maljakoita). Ulos ehkä sitten jo kotoa löytyvää valosarjaa myöhäisiltaan. Tässä koristelussa säästää pitkän pennin, kun jättää kauppaan ne "voikunsöpötehkätarviin"-jutut ;)

- Ei tule muutakaan turhaa askarelua/tilpehööriä, kuten sormustyynyä, photobooth-rekvisiittaa, pompomeja, monogrammi-paikkakortteja/serviettejä/yms., pillejä, pihaopasteita... Ei saippuakuplia (riisillä mennään, mutta ei tule mitään erikoiskoreja yms.) tai erityisiä hääparin skumppalaseja tai hääviinitonkkatelineitä. Ei 50 euron kustomoitua hääkakun koristetta. Ei lehti-ilmoitusta. Ei kertakäyttökameroita. En ole ostanut yhtäkään häälehteä tai käynyt messuilla.

- Ei varsinaista karkkibuffettia kippoine, kuppoine ja kauhoineen tai karkkipusseja. Jälkiruokapöydästä tulee löytymään kyllä parin lempikarkkeja ja jos jostain netistä löytyy edulliset hääkarkit, niin niiden funktiota paikkakortteina voisi harkita.

- Kukkiin ei laiteta todellakaan satoja euroja. Kaunis peruskimppu liikkeestä (ei heittokimppua) ja avustajien vieheet/kukat sidon varmaan itse marketti/puutarhakukista ja luonnonmateriaaleista.

- Bändi ei mahdu juhlatilaan eikä sitä olisi muutenkaan varmaan otettu, kun musiikkimaku niin moninainen. Ilmainen spotify premium hoitaa homman.

- Hääautona bestmanin hieno auto, autoa ei tarvi koristella kalliisti. Vieraiden kuljetuksia ei makseta.

- Ei makseta vieraiden majoittumista, vaikka siinä autetaan muuten ja osa majoittuu edullisesti juhlapaikan mökkeihin. Oma hääyönviettopaikka vielä auki.

- Iltapala hoidetaan itse, pitopalvelun kautta muut, mutta iltapalan hinta oli aika hurja (iltalisät jne.). Kakku tulee sieltä myös, ei tarvii olla mikään jenkkityylinen design-kakku. Muuten menuun panostimme.

- Ei makseta avustajien vaatteita, kampauksia yms. Ei myöskään vaadita mitään. Avustajille kyllä annetaan kiitoslahjat, siinä ei pihitellä. (ei tule morsiuslapsia, jotenka ei tarvetta niillekään vaatteille, asusteille, koreille jne.)

- Ei maksullista ohjelmaa, esiintyjiä, baarimikkoja, ilotulitteita yms.

 

- Jossain määrin säästökohteeksi voisi myös kirjata sen, ettei kutsuta "kumminkaimoja" (vieraita n.65)

- Ehkä myös sen, että pyydämme lahjatoiveissamme pääasiassa elämyksiä häämatkalla (vaihtoehtoja eri hintaluokissa)

 

Jonkun mielestä voi näyttää, että pihistelemme kaikessa, mutta itse ei todellakaan koeta niin. Tiettyjä mainittuja ei edes olisi haluttu. Tarvittavat asiat on löytyy, meille tärkeät ihmiset paikalla ja heille ruokaa ja juomaa, sekä kirkko sekä juhlatila kauniita itsessään. Moni säästökohde on juttu, jonka ei nähdä vaikuttavan juhlan tunnelmaan (postimerkit, kaitaliinat, tekokynnet) ja säästöä syntyy huimasti kun ostaa (kerran) käytettynä. Ei haittaa pätkääkään, että esim. alushametta on joku toinen käyttänyt ennen minua 8 tuntia :) Tämä on vähän aattellinenkin juttu, ns. "hinta-laatu-merkityksellisyys-tarve"-mantra (eli että miten jotkut monogrammit tai teemaväriset serviettirenkaat vaikuttaa siihen, että oliko ihana päivä ja hauskaa). Tärkeää oli kuitenkin myös se, ettei tarvitse kenellekään läheiselle nakittaa mitään hommia (esim. juhlapaikan laittaa nopsasti itse kuntoon, kun koristeiden määrä minimissä ja siivous kuuluu paikan vuokraan. Pitopalvelu ja valokuvaaja palkataan, mutta tässäkin vertailtiin ja valittiin järkevähintaiset, esim. valokuvaaja ei ole nimekäs, mutta hänellä oli asialliset sivut.

 

Joku muukin tainnut sanoa jo tässä ketjussa, mutta jos haluaa säästää, niin tärkeintä on minusta tehdä realistinen budjetti ja ennakkosuunnitelma koristeluun ym. ja seurata sitä ennen heräteostoksia. Eli miettii etukäteen, mikä on häissä tärkeintä, millainen fiilis/muistot ym. ja että mitä siihen tarvitaan ja mitä ei. Ja vertailee hintoja ennen ostamista, pyytää tarjouksia ja ajoittaa hankinnat alennusmyynteihin.

Muokattu: , käyttäjä: Tipzilla

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mahdolliset säästökohteet, tärkeimmästä aloittaen:

- vierasmäärä ( naimisiin mennessä vaaditaan vain 2 todistajaa)

- juhlapaikka

- EI ilmaisen viinan bileille ( meillä tarjottiin ruokaviinit, muuten omakustanteisesti oli mahdollisuus käyttää ravintolan palveluita)

- häiden ajankohta sesongin ulkopuolella

- häiden kuvaus ( Juhlan kuvauksen voi joukkoistaa)

- juhla-asut käytettynä/ vuokrattuna

- häämatka omaan budjettiin sopivaksi

- yksinkertainen koristelu ( häiden tunnelma tulee jostain ihan muusta, kuin kymmenien tuntien askartelujen tuotoksien ihailusta)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Itse huomasimme, että jos jossain olisi halunnut säästää, olisi ehdottomasti pitänyt karsia vierasmäärää. Ruoka ja juoma kuitenkin on se suurin menoerä, järjestipä juhlat ravintolassa tai pitopalvelun avulla. Asia, jossa säästimme, oli hääauto. Koimme, ettemme halua maksaa useita satasia vanhasta/hienosta hääautosta, jota vieraat eivät näe muulloin kuin meidän lähtiessämme kirkon pihasta. Epäilen, että kenenkään fiilis olisi latistunut siitä, ettei meillä ollutkaan mitään museoautoa vaan tylsä perus farmariauto. :D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me maksamme häämme itse, mutta olemme sopineet minun vanhempieni kanssa heidän hankkivan meille häälahjaksi bändin häihin. Bändi tulee luultavasti olemaan musiikkialan opiskelijoista koostettu, joka on sinäänsä jo halvempi vaihtoehto kuin ammattilaisbändi. Sulhasen vanhemmat puolestaan antavat meille lahjaksi kuvaajan häihin. Valokuvaaja ei myöskään elätä itseään valokuvauksella, vaan on vuosia kuvausta harrastanut amatööri, joka tekee kuvauskeikkaa lisätienestinä..

Häämme ovat ensi vuoden elokuussa ja olen myös miettinyt, mitä kaikkea häihin liittyvää voisimme toivoa joululahjaksi (ja minä syntymäpäivälahjaksi maaliskuussa) :D Tässä vaiheessa listalla on ainakin hääkengät (ehdottomasti sellaiset, joita voi käyttää myös häiden jälkeen) ja lahjakortti johonkin alusvaateliikkeeseen.. Myös esim. lahjakorttia kampaajalle olen harkinnut toivovani lahjaksi..

Muutenkin ajattelin käyttää hyväkseni joulun jälkeisiä alennusmyyntejä kaiken mahdollisen ostelussa.. Koristeita hankitaan kirpputoreilta niin paljon kuin mahdollista. Olen sitä mieltä, että tunnelmaa ei tee se että kaikki kynttilälyhdyt ja muut koristeet pöydissä ovat samanlaisia.. Ajoissa kun on liikkeellä, niin ostoksia ehtii harkita tarkkaan :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä suurimmat menoerät on juhlapaikka, ruoka ja juoma. Asiat mistä säästetään:

- Sulhaselle ostettu uusi puku alennuksesta

- minulla ei ole perinteistä hääpukua

- ei kukkia, ehkä luonnonkukkaa pöytiin jos välttämätöntä

- ei ohjelmainfoa/paikkakortteja

- musiikki Spotify

- ei kustanneta kaasojen/ bestmanien vaatetusta

- ei hääautoa

- meikkaan itse, hiukset laittaa sisareni

- ei videointia/studiokuvausta

 

Pienet häät tulossa mutta ruokaan haluan erityisesti panostaa ja juhlapaikka on sellainen johon on kaikilla mahdollisuus jäädä yöksi. Ruoka asiaa helpottaa että sulhasen vanhemmat lupasivat sponsoroida lämpimän ruuan ja itse teemme salaatit ja iltapalan. Täytyy välttää ostamasta kaikkea kivaa ja pientä mutta ei niinkään tärkeää, jäävät kuitenkin käyttämättä kun suurena päivänä enää muista moisten olemassaoloakaan  :girl_impossible:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meidän häissä säästöä kertyi siitä, että pyysimme ystäviä ja sukulaisia auttamaan järjestelyissä siten, kuin oli kullekin luontevaa. Kaasojen kanssa hoidettiin askartelut, yksi kukkakaupassa työskennellyt ystävä sitoi kukat, pöytäasetelmaan haettiin luonnosta materiaalia, häähunajat tulivat kaverin hunajatarhasta. Kaiken lisäksi nämä olivat vielä oikein mukavia hetkiä ystävien kanssa :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mun kokemuksen mukaan parhaat säästöt syntyi

 

-morsiamen puku löytyi täältä naimisiin.infon kirpparilta

-morsiamen asusteet on ebaysta

-koristeiden tarvikkeet ebaysta

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ihanaa lukea näitä ideoita säästämiseen, tulevat meillä ainakin tarpeeseen... :D Tuntuu, että budjetti vaan paisuu paisumistaan, kun koko ajan tulee mieleen lisää hankintoja!!! Nyt ollaan mietitty seuraavia pihistelyjä:

- kirkkoa ei koristella

- kirkolta kuljetus jonkun tutun autolla (tai kulman taakse esim. tandemilla, josta vaihdetaan sitten auton kyytiin :D )

- teemme koristelut itse

- kukat saamme tukkuhintaan pitopalvelumme kautta ja otamme joten yksinkertaista, ei liian tyyristä (esim. neilikoita ja jotain harsokukkaa)

- ei erillistä heittokimppua, perinteen mukaisesti morsiuskimppu lentää! :D

- vihkisormus muokataan perintösormuksestani (toivottavasti tulee ainakin halvemmaksi kuin uusi ;) )

- hääpuku ostetaan käytettynä

- värjään vanhat korkokenkäni hääkengiksi

- ei huntua tai hiuskoristeita, käyn kampaajalla laittamassa tukkani, joten kampaus saa olla itsessään näyttävä :)

- ei häälaukkua, kaasojen mukana kulkee morsiamen hätälaukku, jossa kaikki tarvittava!

- kynnet lakkaan itse

- kaason ja bestmanien kiitoslahjat Etsystä

- hääyö vietetään kotona (meillä on lapsi ensimmäistä kertaa yöhoidossa, joten se on jo riittävää luksusta!)

Ruoka ja juoma on niin iso menoerä häissämme, samoin kuin bändi ja valokuvaaja, että toivottavasti saan vielä jatkettua pihistelylistaani! ;)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ainakin juhlapaikan koristeissa aiomme säästää käyttämällä kukkamaljakkoina lasipulloja, joita tässä ennen häitä kertyy, jollain halvalla nauhalla tms. aion tuunata niitä. Ja mahdollisimman paljon luonnonkukkia sitten maljakoihin. Mitään tuolihuppuja tai näyttäviä kukka-asetelmia ei tule, eikä kaasojen käsikukkasia tai muita vastaavia.

 

Asusteet aiotaan ostaa mahdollisimman halvalla, esim. mies osti just Lidlistä juhlakengät muutamalla kympillä. :) Ja itse ostin halpislaukun. Toki puvutkin saadaan varmaan suhteellisen halvalla verrattuna joihinkin muihin, ei mitään tuhansia euroja kuitenkaan niihin kuluteta. Nyt yritetämme alennusmyynneistä löytää miehelle puvun kohtuuhinnalla, mutta toisaalta se on kyllä pitkäaikainen investointi, kun ihan tummaa pukua ollaan hakemassa eikä mitään sen spesiaalimpaa.

 

Bändi koostuu sulhasen kavereista, joten halvemmalla päästään siinä kuin jos tulisi joku "normaali" bändi.

 

Viinat haetaan Virosta, mutta ruuasta ei pihistellä. Lähinnä kaikesta turhasta ja epäolennaisesta yritämme säästää. Esim. voi miettiä, tarvitsenko todellakin kaikenlaista ylihinnoiteltua hää-alkuliitteellä varustettua krääsää.

 

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Postimerkkien hinnat nousevat 9.2.2015. No joo, 10 senttiä, mutta säästö se on pienikin säästö ;):P

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Itse säästin tulostamalla kaikki kutsutekstit ja juhlaohjesäännöt yliopistolla :D Meilläkin lähetetään 66 kutsua ja juhlaohjesäännöt olivat kaksipuoleisia, kutsutekstiarkkeja oli 22 kpl. Muste on niin kallista ja tuohon meidän pikkutulostimeen olisi saanut tuollaisen määrän kanssa vaihtaa varmaan kaksi kertaa mustepatruunan tulostuksen aikana!

Tämäkin siis onnistui, kun tajusin muuttaa Wordilla tiedoston PDF-muotoon, jolloin fontti säilyi, kun meidän fontti ei kuulu automaattisesti Wordin fonttivalikoimaan, eli näkyy oikein vain sillä koneella, johon olen ladannut oikean fontin.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä säästöä tekivät seuraavat asiat:

-ei kukkia koristeeksi

-halvempia kukkia hääkimppuun

-halpoja alkoholijuomia

-pitopalvelun ja valokuvaajan kilpailutus

-morsiuspuvun ostaminen alesta

-hääkirpputorien hyödyntäminen koristeiden hankinnassa

-suhteiden hyödyntäminen

Lisäksi yritetään myydä koristeita häiden jälkeen

 

Lisäksi olisi voinut vielä säästää:

-sulhasen puvussa

-morsiamen kengissä

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Hääbudjetin pienuuden saavuttaminen riippuu paljon kyllä ruoasta ja onko tilavuokraa ja kuinka paljon tilan puolesta tulee pöytäliinoja ja maljakoita yms. Lisäksi puvut ovat yksi säästämisen kohde, miehen pukuun ehkä panostaisin useampikäyttöisyyden takia, morsiamen puvun saattaa saada murto-osan hinnalla jos ostaa käytetyn.

Meillä oli häissä koristeena tulppaaneja, murattia, perunaharsoa, jouluvaloköynnöstä (ei kiiltomatoja...), käpyjä ja peilejä.

Kokemuksesta sanon että jokaikiselle koristeelle yms kannattaa miettiä jatkokäyttöpaikka koska esim 9 maljakkoa omassa hyllyssä näyttää typerältä ellei niitä jaksa lähteä myymään - me jaettiin ne läheisille ystävättärille/siskoille/äideille. Luonnosta saatavia materiaaleja kannattaa käyttää mahdollisuuksien mukaan - esim koivunoksat maljakoissa voivat olla koristeellisia ympäri vuoden - joko tuunaten tai hiirenkorvilla ellei kokonaisia lehtiä löydy.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Lisäksi kukkalaitteet olisivat häissämme maksaneet hurjasti, satun nimittäin rakastamaan kukkia normaalia enemmän...mutta halusin tehdä jotain itse (me ei askarreltu kuin kortit) joten ostin kukat irtona :). Lopputulokseen olen tyytyväinen, vieheet onnistuivat harjoittelematta loistavasti - ainoastaan sellaisen vinkin annan että pisaramallista kimppua kannattaa ehkä hieman harjoitella :P ..

Lisäksi meillä oli iso kukkamaljakko isoine kukkineen kirkossa ja myöhemmin sama sitten juhlassa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä säästetiin mm. näissä:

 - mentiin maistraatissa edellisenä päivänä naimisiin, eikä tilattu vihkijää paikan päälle. Ei siis myöskään tarvittu hääautoa / riisipusseja tmv.

 - valokuvaajaa vertailtiin hyvä tovi, ja pyydettiin tarjouksia useammasta paikasta. Löydettiinkin lopulta tosi edullisena pitämämme, ja vielä loistava kuvaaja, joten siinä mielessä kaikki kävi hyvin.    En millään malttaisi maksaa valokuvista toista tuhatta euroa (ei niitä valokuvia niin usein katsella), mutta toisaalta olen tosi tyytyväinen, että saatiin kohtuuhintaan oikea valokuvaaja, joka osaa kuvata ja on kunnon kalusto eikä tarvitse luottaa siihen, että joku vieraista tulee ottaneeksi kuvia kaikesta mistä haluaa ja että ei tarvitse pelätä saadaanko mitään muuta kuin yli- / alivalottuneta epätarkkoja kuvia.. 

 - Ei ollut bändiä tai dj:tä vaan spotifyn soittolistoilla mentiin, mikä meidän vieraiden keskuudessa ja tiloissa toimi kyllä hyvin. Jos olisi ollut dj, olisin luultavasti harmitellut hukkaan heitettyjä rahoja.

 - Mekon tilasin netistä ihan älyttömän halvalla ja kynnet lakkasin itse.

 - Ei ostettu mitään juurikaan mitään turhaa tilpehööriä / koristesälää, vaan esim. kynttiläkipoiksi keräsin omia laseja (oli vaan kiva että oli eriparisia), taulukehykset mm. buffetpöydän menukortille löytyi omasta takaa, vieraskirjakyniksi lainasin työpaikalta viikonlopuksi nipun kyniä, karkkibuffetin kulhot keräilin myös kotoa / vanhemmilta lainaksi.

 - pikkuleivät kahvipöytään leivottiin itse, ja valittiin sellaisia että säilyvät / voi pakastaa, jotta ei tarvitse edellisenä iltana enää tehdä.

 - kukissa voi hyödyntää luonnokukkia  ja heiniä asetelmissa, jos pitää juhlat kesäaikaan. Myös kesäkukkia saa edullisesti esim. ruokapöytiin orvokeita. Toisaalta talvella voi päästä kävyillä ja kynttilöillä jo pitkälle ja edullisesti.

 - ei menty hääyöksi hotelliin, siitä ei olisi kuitenkaan ehtinyt nauttia pitkään. Mentiin kuitenkin aamulla aamiaiselle ulos, joten ei tarvinnut itse alkaa keittää puuroa.

 - suunniteltiin hankintamme johdonmukaisesti, eli ei tullut mitään virheostoksia. Sellaisiinkin menee helposti rahaa, jos joutuu ostamaan samoja asioita kahteen kertaan.

 

- kannattaa miettiä kokonaishintaa vertaillessa pitopalveluja ja paikkoja, meilläkin oli suht kallis paikka, mutta samalla hintaa sai aika paljon eikä tarvinnut erikseen maksaa esim. pöytäliinoista yms. ja paikka ei myöskään tarvinnut koristeluja tai kuljetuksia juhlaväelle, lisäksi sai tuoda omat juomat.

 -Ruoka ja juoma on yleensä ne suurimmat menoerät, joista on siten myös helpoin säästää. Toisaalta ne on myös asioita, jotka on juhlissa aika tärkeitä. Vieraat muistaa ennemmin vaikutelman ruuasta ja juomasta, kuin sen että oliko kaasoilla teemanväriset mekot vai ei..

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä mennään myös säästölinjalla, ihan siksi ettei nähdä järkeä kuluttaa juhlaan älyttömiä summia, meille on tärkeämpää aviolitto kuin häät <3

-isoin säästö on ilmainen juhlapaikka. Ravintolan omistaa sukulaiseni, mutta he eivät muutenkaan ota tilavuokraa, juomat saavat vieraat ostaa omakustanteisesti (paitsi ruokaviinit), paikalla on todella kauniit kukat joten mitään koristeita ei tarvita ja vihkiminen tapahtuu paikan päällä, joten emme tarvitse hääautoa.

-sukulaiseni kautta saamme myös edullisen pitopalvelun

-minulle ei tule perinteistä hääpukua, tällä hetkellä minua miellyttävä mekko maksaa 100 euroa.

-ammattini takia minulle tulee simppeli->halpa vihkisormus

-en osta uusia koruja, käytän mieheni minulle ostamia koruja

-vieräsmäärä on pieni 30-50 henkeä

-en hanki virallista morsiuskimppua, käyn ostamassa jonkin kauniin "tavallisen" kimpun edellisenä/samana päivänä

-kampauksen tekee tuttuni, meikin ja kynnet teen todennäköisesti itse

Kuluja tulee

-valokuvauksesta, haluan ammattilaisen ikuistamaan tärkeää päivää

-hotellista, emme asu hääpaikkakunnalla ja halusin satsata sviittiin

-siviilivihkiminen juhlapaikalla maksaa 200 euroa plus matkakulut

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään