PollyJean

Ongelmat polttariporukan kanssa, suunnittelu ym. (yhdistetty)

111 viestiä aiheessa

Mites olette kaasot sun muut selvinneet näistä joskus äärimmäisen kiusallisista  tilanteista, kun polttaripossen kemiat eivät vain kohtaa? Eli kun puolet ovat ehdottomasti sitä mielä että morsio haluaa dokata ja stripata, ja toisten mielestä hänet  tekee onnelliseksi VAIN 40 km vaellus ja sen jälkeen saunominen teltassa. Siis näin kärjistäen. En siis tarkoita mitään riitatilanteita (jotka on kenties jopa helpompi selvittää kun ei tarvitse olla niin rakentava ja korrekti  :) ),  vaan tällaisessa "hyvässä suunnittelumielessä" tehtyjä ehdotuksia, jotka ovat ihan kamalan huonoja, eikä oikein tiedä miten ne torjuisi. Kokemuksia, anyone?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

meillä viimekesänä oli niin että ehdotuksia otettiin vastaan ja kaasona toiminut henkilö sitten vähän antoi jonkinlaisia puitteita hommalle. Eli kerto mitä morsian itse oli toivonut ja sitten oman kokemukseen nojaten muita asioita joista tiesi morsiammen pitävän tai ei pitävän. Näin saatiin oikeastaan karsittua kaikki täysin toisistaan poikkeavat ehdotukset ja kokonaisuuden kaaso sitten kokosi niistä ideoista mitkä olivat yksimielisimpiä ja budjeettiin sopivia.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

eikö olisi hyvä idea et polttareissa ei ajateltaisi mitä morsian tai sulhanen haluaa vaan mikä olisi jotain ihan odottamatonta ei tietenkään mitään kiusallisia juttuja vaan jotain erikoista mitä toinen ei olisi ennen tehnyt esim. rullaluistelua kaupungilla tai mäen laskua n.s ralliautolla .riippuliitämistä tai kuumailmapallolla

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Jos mielipiteet menevät aivan eri suuntiin, kannattanee kysyä morsiamelta suoraan, kumpaa ajatusta hän kannattaa. Jos suunnitelmat haluaa pitää täysin salassa, voisi ehkä konsultoida sulhasta tai morsiamen siskoa/äitiä tms.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
eikö olisi hyvä idea et polttareissa ei ajateltaisi mitä morsian tai sulhanen haluaa vaan mikä olisi jotain ihan odottamatonta ei tietenkään mitään kiusallisia juttuja vaan jotain erikoista mitä toinen ei olisi ennen tehnyt esim. rullaluistelua kaupungilla tai mäen laskua n.s ralliautolla .riippuliitämistä tai kuumailmapallolla

Minä, nyt jo rouva tosin, kannattaisin kuitenkin sitä ajatusta, että polttareita suunniteltaessa porukka hieman miettisi myös morsiamen toiveita. Ihan esimerkin vuoksi: jokainen ehdottamasi juttu (rullaluistelu, kuumailmapallo jne.) ovat sinänsä hyviä ideoita, mutta yksikään niistä ei olisi sopinut juuri minun polttareihini. Pelkään korkeita paikkoja, kovaa vauhtia, enkä yrityksistä huolimatta ole oppinut rullaluistelemaan. Auh... ;D Eli peräänkuulutan jonkinverran ihmistuntemusta ja hyvää tahtoa polttareidenkin suunnittelussa. Yllätyselementtejä ja elämyksiä voivat olla myös uskomattoman simppeliltä kuulostavat ideat, jotka eivät välttämättä edes rasita polttariporukan budjettiakaan liiaksi. :-X Kaikille ne suurimmat elämykset eivät välttämättä löydy extreme-harrastuksista tai omien fobioidensa voittamisesta ;)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

No, sehän on fakta, että kaikkea ei voida tehdä jo pelkän ajanpuutteen vuoksi (40 km vaellusta = jopa 2 päivää). Kompromisseja on tehtävä - sen tietävät kaikki.

On todella vaikeaa yrittää sovitella ristiriitaisia toiveita - etenkin, jos ei oikein tunne kaikkia osapuolia. Itse ehkä yrittäisin faktoihin ja eriäviin toiveisiin vetoamalla pyytää samanhenkisiä, mutta vähemmän ehdottomia toimintaehdotuksia. Jos niitä onnistuu saamaan, niin siitä sitten jonkinlainen sillisalaatti pystyyn.

Jos ei löydy yhteistä ratkaisua, täytyy molempien osapuolien hylätä omat ajatuksensa ja sitten tehdään jotain aivan muuta...

Jos sopua ei löydy, pahimmassa tapauksessa tuloksena on tietysti kahdet polttarit ja elämänikuinen keskustelu siitä, kummissa oli kivempaa...

Sen olen kyllä huomannut, että joskus on hyvä ottaa sitä valtaa hiukkasen kätösiin ja yksinkertaisesti alkaa "sanella", miten toimitaan, tai ainakin tehdä joitakin peruslinjanvetoja, joiden pohjalta voidaan edetä. Tilannetta pehmentää se, että perustelee asiat hyvin.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Joo huomasin vasta nyt että tännehän oli kommentoitu... Totta on juuri toi, että on hyvä, että on edes joku "johtaja" (esim. kaaso) joka voi johdatella keskustelua eteenpäin aina kun päädytään inttämään epäolennaisuuksista. Kun kaikkea ei voi tosiaan toteuttaa vaikka olisi hyviäkin ideoita. Lisäksi purkaudun hieman: On se kumma kun niillä ihmisillä, joilla ei ole yhtään aikaa ottaa vastuuta järjestelyistä on hirveän suurudenhullut suunnitelmat, ja köyhien ideat on juuri niitä "kuumailmapallolla Helsingin ympäri". Ainakin näissä suunnitteille olevissa polttareissa. Ja sitten ollaan pettyneitä ja nyrpeitä kun suunnitelmat tyrmatään ihan käytännön syistä. Eikö kaikkien osallistujien tulisi maksaa päivästä yhtä paljon? Onhan se kiva kaavailla kaikkea mieletöntä "kun on se X mulle niin rakas", ja sitten vetäytyä kalenterin taa pyörittelemään päätä. Tekisi mieli olla vittumainen: " Joo-o, se siinä varmaan on, kun X ei oo mulle yhtä tärkeä kun sulle, sen takia juuri en halua maksaa kymmenen tytön saunottamista Yrjönkadun uimahallissa. "  

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kaverini joka meni pari vuotta sitten naimisiin, kertoi itse ihan suoraa millaista ohjelmaa hän haluaa. Saatiin kaikille sopivat, maksukyvyn rajoissa olevat hauskat polttarit. Eli kannattaa kyllä oikeasti kysyä morsiammen mielipidettä, jää parempi mieli kaikille  ;)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mina alan olla huolissani kaverini polttarihaaveista. Ennen kun han meni kihloihin sain tietaa olvani "sitten joskus" morsiusneitona ja etta polttarit lisivat minun jarjestettavana. Jotain hierontaa, hyvaa ruokaa, ehka hotelliyopyminen ja sellaista. Ei han enka minakaan ole koskaan ollut mikaan baarikarpanen ja hemmotelu kiinnostaisi paljon enemman.

Nyt kaverini on ihan oikeassa tyopaikassa ja on tyoporukan menojen aikana ryhtynyt kittaamaan viinaa huomattavasti eneman kuin ennen.  Tama nayttaa vaikuttaneen muihinin mieltymyksiinsa, ja olen kuullut anen haaveilevan eraan tyokaverin kanssa koko yon kestavasta kapakkaremuilusta ja palomiespukusista strippareista.

Nyt olen siten hieman solmussa - pitaako minun jarjestaa ilta, jonka paalle en itse ymmarra mitaan? Onko kaverini muuttnut taysin viimeisen neljan kuukauden aikana vai onko han vain eri ihminen muiden kanssa?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

hattuhirmu,  tilanne kuulostaa tosiaankin hankalalta.  Minun mielestäni polttareiden järjestäminen ei kuitenkaan ole yksin kaason tehtävä!  Kerää polttariporukka kasaan, ja miettikää yhdessä, minkälaisista polttareista morsian tykkäisi. :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä oli monet kyselleet ekassa polttaritapaamisessa millainen olin teininä. Osa kun tuntee mut vain muutaman vuoden takaa. Siitä se sitten oli lähtenyt liikkeelle ja polttareissani muisteltiinkin menneitä vuosia.

Eli kaasoni kuunteli mitä tahtoisin, mutta teki oman näköisensä, mutta minulle erittäin mieluisat polttarit.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kuulostaa niin tutulta. Ja en ole vielä ehtinyt keskustella kuin toisen kaason kanssa. Olen tuntenut morsiamen ihan pikkutytöstä asti, mutta ei tuo toinen kaasokaan mitään uusi tuttavuus ole. Ja miten ihmeessä meillä voi olla morsiamesta niin eri käsitys !!?? :o Myönnettäköön, että morsian on joskus nuoruudessaan ollut melkoinen hurjaapää, mutta nyttemmin esimerkiksi alkoholin käyttö on hänellä jäänyt melkein kokonaan, jota toinen kaaso ei oikein ota ymmärtääkseen. Mitäköhän suunnittelusta tulee sitten kun saamme koko polttariporukan koolle?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meitä oli kolme kaasoa viime syksynä, yhtään ei mennyt yhteen kuviot. Yksi valitti koko ajan, ettei mikään saa maksaa mitään ja toinen olisi halunnut ahtaa yhteen ja samaan päivään kaiken mahdollisen hemmottelun, seikkailun, saunomisen jne jne. Yllättävän hyvin ilta meni, mutta varmaan yksikään meistä kolmesta ei ottanut rennosti koko iltana. Onneksi morsio ei tätä huomannut vaan kiitteli monta kertaa jälkeen päin kuinka kivaa oli.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meni hyvin meilläkin polttarit, morsian jaksaa vieläkin muistella  ja ihastella, mikä tietysti on tärkeintä ja lämmittää kaiken vaivan jälkeen. Pääni sisällä sitten pidän monologia siitä, kuinka  epätasaisesti "työt" porukan kesken jakautui ja kuinka osa polttariporukasta oli selkeästi "töissä" ja osa vain viihtymässä morsion kanssa. Olisi kiva tietää kuinka hyvin päivä olisi onnistunut jos kaikki olisi ollut yhtä viihteellä...No niin, turha enää valittaa, ärsyttää kun voin vain syyttää itseäni siitä että "alistuin"  moiseen.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mä kanssa kannatan linjaa, jossa morsmaikun toiveet otetaan huomioon. (Näin tehtiin mulle ja mä puolestani tein kun kaasona olin!)

Pahimpia mokia on sellaset, jos mitään ei huomioida ja tehdään vaan sellasta mikä polttariporukasta olis kivaa. Paha esimerkki musta tästä on, että ideana on viedä morsian seinäkiipeilemään. Muuten ok juttu, mutta hänellä oli korkeanpaikan kammo, ei voinut mennä edes parvekkeelle 3. kerroksessa.

Miten olis Pollyjean, jos yrittäisit, että vedetään suuret linjat ensin? Eli sinä (kaasona) teet nämä linjat ja sitten ideoitte siltä pohjalta? Joskus on tietty vaan pakko sanoa, että toi ei käy. :-/

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mun mielstä kaasolla on lopullinen päätäntä valta, koska morsian on häneen luottanut. Varmasti löytyy monenlaisia mielipiteitä ja kommentteja. On vaan tehtävä ratkaisut ja mietittävä kultaista keskitietä. Itse kun olin kaasona, päätin loppupeleissä itse, hyväksyntöjä otin vastaan muuta en  ;)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

-

Muokattu: , käyttäjä: Prue

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

edelleen kerron oman toimintatapani.. ensin kysyin morsiammelta mitä hän haluaisi ja mitä ei ehdottomasti haluaisi polttareissaan olevan.. sitten otin yhteyttä polttari porukkaan ja nakkasin ilmaan muutaman oman ehdotuksen päivän ohjelmasta ja pyysin jokaista tykönään miettimään jotain ehdotelmia joita ei tietenkään ensikättelyssä pois suljeta. mietittiin näitä noin pari viikkoa ja pidettiin palaveri jossa jokainen sanoi sitten oman kommenttinsa.. ehdotuksia tuli ja meni ja esim yksikään minun ensimmäisenä ehdottamistani toimista ei tule nyt polttaripäivän ohjelmaan.. täytyy olla joustava eikä pitää liikaa kiinni omasta tahdostaan, eihän tätä päivää olla rakentamassa kenenkään osallistujan näköiseksi vaan sen morsiammen/sulhasen!!! asioita ja toimia voi yhdistää, eihän sen tarvii olla niiiiii-in jäykkää.. esim. kolmella osallistujista kuten morsiammellakin on tai on ollut hevonen ja suunniteltiin ensin vaellusratsastusta mutta kaksi polttareihin osallistuvaa ei ole koskaan ratsastanut joten suljettiin se sitten poissa. morsiammen omasta toiveesta jätettiin huvipuisto pois laskuista kun hän ei välttämättä halua mihinkään vempeleeseen jossa tulee huono olo ja peruukki voi tippua tuulessa (peruukki ihan sairauden takia). jotain actionia kuitenkin piti olla ja yhteiseen ymmärrykseen päästiin aika helpolla.. on vauhtia ja vaarallisia tilanteita, hoivaa ja rauhoittumista.. eikä varmasti kenenkään tarvitse kulkea naama norsun v***lla sen takia ettei jotain actionia olisi halunnut ohjelmaan.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mä taas mietin, olenko liian innokas tunkemaan itseäni polttarisuunnitteluun, kun olen morsion tuntenut vasta pari vuotta ja oman mieheni kautta...  :D Juuri tästäkin syystä annan kaason ja morsion bestiksen tehdä päätökset ja itse yritän lähinnä tarjota apuani nakkikoneena!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Muutama vuosi sitten eräs hyvä ja läheinen ystäväni meni naimisiin ja olin mukana kokouksessa, jossa suunniteltiin hänen polttareitaan. En tuntenut ketään muuta joukossa (tutustuimme morsiammen kanssa ulkomailla, jossa silloin asuin edelleen itsekin), joten se nosti minulla kynnystä, vaikka en kaikkein ujoin olekaan. Sitten vielä, kun sulhasen sisar niin selkeästi dominoi tilaisuutta kertoen, miten asiat "kuuluu" tehdä, päätin jättäytyä suosiolla syrjään. Ilmoitin mielelläni tekeväni jotain ja ottavani osaa, mutta varsinaisen suunnittelun tekivät ihan muut ihmiset (käytännössä ne muutamat, jotka jyräsivät muut). Vaikka itse polttareista tuli mukavat ja morsiammelle sopivat, nosti tuo kokemus minun kynnystäni osallistua polttareiden suunnitteluprosessiin. Vieläkin, kun mietin sulhasen sisaren käyttäytymistä, pyörittelen päätäni  :D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minäkin kannattaisin juhlakalun mielipiteen kysymistä ja kaikkien polttareihin osallistuvien mukaan ottamista suunnitteluun.

Itse osallistuin pari vuotta sitten polttareihin, jotka lähtivät aivan väärällä jalalla liikkeelle. Morsian oli bestmaninä toimineen avomieheni ystävän vaimo. Hänellä on tiivis lapsuus- ja opiskelutovereista koostuva ystäväporukka, mutta lisäksi muitakin hyviä kavereita kuten allekirjoittanut.

Hieman ennen polttareita sain kaasolta tekstiviestin, jossa ilmoitettiin polttareiden ajankohta ja päätähuimaava hinta (100 € :o), sekä tilinumero mihin ko. maksu tulisi maksaa. Ei mitään ennakkoilmoitusta, ei mitään kyselyä ohjelmaehdotuksista, ainoastaan melko tyly viesti tyyliin "maksakaa ja tulkaa paikalle". Oli käynyt niin, että nämä sisäpiiriläiset olivat suunnitelleet koko homman keskenään ja meitä muita kohdeltiin lähinnä pakollisina statisteina.

Yksi sun toinen ulkopuolelle jäänyt hermostui sekä tästä kohtelusta että hinnasta ja asiasta käytiin muutaman päivän kestänyt melko vilkas sähköpostikeskustelu. Kaaso ei selvästikään ollut tullut edes ajatelleeksi, ettei hän ole mikään illan matroona, vaan että muutkin halusivat osallistua polttareiden suunnitteluun. Lopulta saimme hintaa hilattua mukavasti alas ja nyyttäritarjoilun kautta kaikki pääsivät edes jotenkin osallistumaan järjestelyihin. Lopulta meillä oli todella kivaa, mutta kaason ja "sisäpiiriläisten" asenne jaksoi kyllä ihmetyttää.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Sitten tulevat mieleeni oman isosiskoni polttarit, jotka sujuivat alusta loppuun asti hyvässä yhteisymmärryksessä ja niin, että kaikki pääsivät osallistumaan järjestelyihin.

Kaaso otti meihin osallistujiin yhteyttä laatimansa perusidean ja alustavan ohjelmarungon kanssa. Se oli niin siskoni näköinen ja oloinen, että se hyväksyttiin yksimielisesti.  :)

Ohjelman yksityiskohdat (esim. ruokatarjoilu) sovittiin yhdessä niin, että kaikki tekivät omia ehdotuksiaan ja niistä sitten valittiin yhdessä parhaat. Kaikki saivat oman tehtävän hoitaakseen, ja kaikki myös osallistuivat järjestelyihin. Tuloksena oli hauska ja rento, sekä ennen kaikkea siskoni näköinen ja hänelle mieluinen, talvinen ulkoilupäivä joka päättyi yön pikkutunneilla iloisiin tunnelmiin.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Hieman ennen polttareita sain kaasolta tekstiviestin, jossa ilmoitettiin polttareiden ajankohta ja päätähuimaava hinta (100 € :o).

Apua! Mulla polttarit lauantaina ja todella toivon että mun ystävät ei ole joutuneet maksamaan tuollaisia summia!!!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Hieman ennen polttareita sain kaasolta tekstiviestin, jossa ilmoitettiin polttareiden ajankohta ja päätähuimaava hinta (100 € :o), sekä tilinumero mihin ko. maksu tulisi maksaa. Ei mitään ennakkoilmoitusta, ei mitään kyselyä ohjelmaehdotuksista, ainoastaan melko tyly viesti tyyliin "maksakaa ja tulkaa paikalle".

Just! Illman yhteistyötä ja sokkona 100 euroa tilille...!  :-?  Sain tietooni että mun polttarit maksoi 70 euroa/pää ja ihmisiä oli 12kpl!

Kova summa, mutta kyllä oli hauskaakin! Yhteishenki oli porukassa niin hyvä että homma toimi.

Aion ainakin yrittää korvata jotenkin. Vaikka sitten heidän polttareissaan.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Järjestin viime viikonloppuna polttarit morsmaikulle ja homma lähti käyntiin, niin että soitin morsiamen antaman vieraslistan läpi ja ehdotin päivää, joka onneksi sopi kaikille. Kysyin samalla osallistujien sähköpostiosoitteet, niin oli sit helppo pitää sähköpostilla yhteyttä. Laitoin osallistujille alustavan ohjelmarungon ja pyysin lisäideoita, joita tuli oikeen kiitettävästi. Valitsin sitten niistä sellaiset, jotka sopi aikatauluun ja oli helposti toteutettavissa. Maksut (omasta ja ilmeisesti muidenkin mielestä ihan kohtuullinen) pyysin tililleni ja rahoilla hankin rekvisiitan yms polttareita varten. Kokous olisi ollut kiva järjestää mutta se ois voinu olla liian hankalaa kun porukka oli 10 henk. Mutta hyvin toimi näinkin. Sopi mulle kun tykkään pitää langat käsissä, toivottavasti kukaan vaan ei tykänny huonoa kun toimin "päällepäsmärinä". Päivä oli aivan huippuhauska ja oli mahtava tavata morsiamen ystäviä, joita kaikkia en vielä kovin hyvin tunne. Morsiamellakin tuntui olevan hauskaa, joten homma meni sit ihan putkeen vaikka hirmuisesti edellisenä iltana mua jännitti, miten käy ::) Enää viikko häihin, IIK :o

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään