Sunny day

Bm:n ja kaason "työt"...

257 viestiä aiheessa

Tarkemmin ei olle vielä suunniteltu, mutta pikaisesti kun kaason kan tuossa puhuimme, nii yleinen asioiden järjestely minun ja sulhon kans kuuluu niin kaason kuin Bestmanin hommiin. Ajoissa olemme liikenteessä, koska minä ja kaasoni emme voi sietää, jos asiat ei suju :D Lisäksi olen vielä pyytämässä toista kaasoa itselleni, kunhan vain ehdin häntä näkemään.

Sit tietty polttareiden järjestäminen kuuluu niin BM:lle ku kaasoille.

Sit vähän on puhuttu, et toisen kaason tyttö tulis morsiusneidoksi jakaan riisiä minun veljeni (9v.) kans.

Niin ja hääpäivänä kaaso/-t ovat apunani pukeutumisessa ym.

Ja kaikkiaan kaaso/-t mukana kaikis käytönnön asioissa hääpäivänä.

BM todennäköisesti juontaa homman.

Täällaista suurtenlinjojen suunnitelmia tehtynä eli tulee varmasti paljon vielä täsmentymään.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Olen ajatellut että kaasoni (pikkusiskoni) voisi

- olla kirkossa bestmanin kanssa näyttämässä mille puolelle istutaan ja muuten vain tervehtimässä että vieraat näkevät ainakin yhden tutun naaman

- pitää kimppua vihkimisen aikana, ei tarvitse seistä missään vaan voi yhtä hyvin istua

- pitää huolta lahjapöydästä kun vieraat tulevat sisään, eli katsoa että kortit ja lahjat pysyvät yhdessä

Tämän jälkeen kaason kuuluu rentoutua ja levittää iloista ja hyvää tunnelmaa ympärilleen, mielellään olla sosiaalinen ja jutella paljon eri ihmisten kanssa.

Bestmanille samn tyyppiset tehtävät (vastaanottaminen kirkossa, sormuksen hoito alttarilla, joku lahjapöydän hoitoa vastaava juttu), ja myös tuo "tunnelman luominen" eli hänelle tyypillinen energinen yleinen häröily.

Meillä on erikseen miehen jämpti kaveri seremoniamestarina, hän osaa arvokkaasti kuuluttaa simppelit juontomme, kuten "ruoka odottaa, olkaa hyvät" ja "seuraavaksi pääsemme valssaamaan".

Pikkuveljeni tykkää timpurinhommista, eli hän voisi naulata paikalle sen yhden opasteen jonka tarvitsemme.

Toki kaikki halukkaat saavat auttaa järjestelyissä mutta tässä ne pääasialliset nakitukset taisivat tulla. Kutsut, paikkakortit ja sen sellaiset hoidamme itse.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ollaan sulhasen kanssa molemmat samoilla linjoilla siinä, että kaasoa ja bm ei ole tarkoitus hukuttaa töihin vaan, että ovat meidän henkisenä tukena ja turvana koko valmisteluajan ja hääpäivän. Sehän se heidän päätoiminen tehtävä onkin.

Haluamme pitkälti päättää itse asioista ja tehdä töitä niiden eteen.

Jotain normaalia kuten esim. kukkien hakua sun muuta saattaa to do-listaan kaasolle tai bm iskeä, mutta eipäs sen kummempaa.

Totta kai tekemistä löytyy, mutta onneksi löytyy paljon auttajiakin!  :)

Haluamme kuitenkin, että kaikki nauttivat häissämme myös kaaso ja bm.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kun olin itse kaasona, tehtäviini kuului:

* morsiamen kanssa puku/kenkäostoksilla ja puvun sovituksessa

* pikkuaskartelua

* huolehdin vieraskirjasta

* tein auton takalasiin kyltin

* järkkäsin polttarit ja tein polttarikansion

* keksin ohjelman hääjuhlaan, pidin puheen ja juonsin häät bestmanin kanssa

* olin yhteydessä pitopalveluun

* olin ottamassa vieraita vastaan

* ja tietty koko päivä morsion mukana, meikissä, valokuvauksessa jne.

Oma kaasoni:

* järkkää polttarit

* ollut mukana puvun sovituksessa

* hommasi kutsuille painatuksen

* juontaa häät ja kehittää jotain ohjelmaa

* kuuntelee sujuvasti mun skitsoiluja sekä rauhottelee tarvittaessa

* laittaa mun hiukset hääpäivänä

* huolehtii kirkossa meidän lapsista, kävelee heidän kanssaan käytävää

ja kakkoskaaso

* huolehtii vieraskirjasta ja lahjapöydästä

* seisoo alttarilla

* koko päivän tukena

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mun tulevien kaasojen päärooli on olla henkisenä tukena kun hermoilen kuitenki ihan hulluna. Yritän myös saada aina jonkun kaason mukaani kun sovittelen hääpukuja tai touhuan muuta missä tarvitsen ylimääräistä apua. Lisäksi he auttelevat HIEMAN askarteluhommissa ja muissa, sekä katsovat itse juhlassa että asiat pyörivät (mm. lahjapöydän hoito ja vieraskirjasta huolehtiminen). Yksi kaasoista (serkkuni joka RAKASTAA esiintymistä) juontaa häät bestmanin kanssa. Niin, ja kaasoille kuuluu tietysti myös polttarien järkkääminen.  ;D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Itselläni on kaksi kaasoa. Hääpäivän aamuna menemme yhdessä kampaajalle ja meikkiin, jotka minä tarjoan heille. Toinen kaaso tahtoo hoitaa vieraiden ilmoittautumisen, toinen hoitaa lahjalistaa (tai no, lahjalista on Stockkalla, mutta jos vierailla on jotain kysyttävää). Polttarit he + muut ystävät järkkäävät, koska haluavat.

Tärkeintä minulle kuitenkin on, että ennen vihkimistä he ovat lähellä, juttelemassa kaiken maailman asioista etten ehdi stressata.. Mitään askarteluhommaa ei ole, eikä tule.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minun kaason "työt"

* Hän oli minun kanssa pukujen sovitus reissulla

* Auttaa askartelussa

* Laatii ohjelman hääjuhlaan yhdessä bestmanin kanssa

* Auttaa pukeutumisessa

* Kirkossa kävelee morsiuslasten kanssa käytävää pitkin edelläni ( minä+ isäni)

* Seisoo alttarilla

* Huolehtii vieraskirjasta sekä lahjapöydästä

* Ja on tietenkin tukenani koko päivän ;)

Voi kyllä olla että tästä vielä jotakin puuttuu, mutta tässä pääpiirteittäin ;D ;D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

BM Ei ole vielä sopivaa ehdokasta, mutta kaaso hoitaa:

Lahjalistat

Vieraslista (ketkä tulee ja ei )

Polttarit

Auttaa minua rauhottumaan ;D

tukee minua kaikessa mahdollisessa

ja auttaa häiden järjestelyssä

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

"Järkkää polttarit"

No huh-huh. Kuulkaas nyt tulevat morsiamet ja sulhaset: Ne polttarit on jos on - ette te voi niitä määrätä olemaan, ettekä sen kummemmin mitenkään sekaantua niiden järjestelyihin.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Taitaa polttarit kyllä tulla harvalle yllätyksenä, korkeintaan ajankohdan puolesta. Minultakin kysyttiin, haluanko sellaiset. Olisi aika kurjaa, jos polttareita odottava sulhanen/morsian ei niitä saisikaan :-/

Minulla on kaksi kaasoa, jotka tykkäävät juhlien järkkäämisestä, askartelusta ja kaupoissa ramppaamisesta. Mitään em. en heiltä edellytä, mutta he ovat ilmoittautuneet mukaan omasta tahdostaan. On kivaa jakaa parhaiden ystävien kanssa hääjärjestelyjen hauskimmat puolet kiireettömästi. Kun kutsukortit on lähetetty ja polttarit pidetty, häitä ennen luultavasti stailaamme toisiamme, rakennamme pöytäkukat ja sitten jäljellä onkin vain juhlista nauttiminen. En aio pyytää puheita tai ohjelmaa heiltä, vaan haluan, että he voivat rentoutua, kuten minäkin aion :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minä olen aina ollut sitä mieltä, että kaason ja bestmaninkin pitää päästä juhlimaan häitä. Eli heitä ei saa liikaa stressata illan aikana. Siksi en todellakaan vaadi, että kyseisten henkilöiden tarvitsisi häissäni järjestää ohjelmaa jne. Olen todella onnellinen, jos kaasoni jaksaa tsempata minua aamulla ja jaksaa juhlia yöhön asti kanssani. Olen ainoastaan valtuuttanut hänet huolehtimaan lahjapöydästä ja minusta sen verran, että hän auttaa minua pukuni kanssa. Muutenkin olen huono vaatimaan muilta ihmisiltä mitään ylimääräisiä palveluksia.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kaaso on joutunut varmaan aika koville näitä meidän häitä suunnitellessa :) Näin ainakin aluksi suunnittelimme, mitä kaasolle ja bestmanille tulisi hommaksi...

KAASO:

Edellisenä iltana juhlapaikalla auttaminen; pöytäliinojen, kynttilöiden, maljakoiden, vieraskirjan, wc-korien, hääkarkkien jne. laittaminen paikoilleen, yleistä siivoilua. Aamulla morsiamen herätys, auttaminen aamuhommissa, vienti meikkaukseen ja kampaukseen, morsiuskimpun, sulhaskukan ja muiden kukkien haku liikkeestä morsiamen meikin aikana. Kirkossa avustaminen, kimpun pito. Juhlassa ohjelmanumeroiden kuulutus, muutaman leikin pito (on itse järjestänyt ohjelmaa, omasta tahdostaan :D). Morsiamen auttaminen päivän aikana sekä vielä iltapalan laittoa pöytään sitten myöhällä.

BESTMAN:

Edellisenä iltana juhlapaikalla auttaminen; pöytien kantoa, pihan kuntoon laitto ja sulhasen kanssa tienvarsikylttien pystytys. Aamulla sulhasen vienti ehostukseen ja kaason avuksi sitten hakemaan kukkia. Avustaa sulhasta pukeutumaan, kirkossa auttaa ja ojentaa sormuksen. Bestman kyyditsee meidät kirkosta juhlapaikalle. Juhlapaikalla pitää huolta sulhasesta ja illalla laittaa paikat kiinni, lukitsee ovet jne.

VANHEMMAT:

Edellisenä iltana avustavat juhlapaikalla. Siivoilevat ja auttavat järjestelyssä. Aamulla tuovat ruuat juhlapaikalle ja katsovat että kaikki on kunnossa. Joku heistä pitää alkupuheen ja joku ihan virallisen puheen :). Tulevat siivoamaan seuraavana aamuna.

Tälläistä meillä. Näin olemme suunnitelleet porukalla...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

olen jo joskus aikanaan päättänyt, etten halua lainkaan kaasoa. En halua rasittaa ketään omilla ongelmillani ja päähän pistoillani, kuten (valitettavasti) minulla on tapana, jos vaan on joku jonka niskaan ne luvallisesti saa kaataa. Varmaankin pyydän pukeutumis yms. apua omilta siskoiltani, joilla on jo häät takana ja varmaankin saan apua erilaisiin järjestelyasioihin, ja tietenkin myös itse H-hetkenä, myös kälyiltäni, joista varsinkin toinen on todellinen järjestelyihme. ;)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mitään kauhean tarkkaa suunnittelua meillä ei vielä ole mutta hiukan ollaan jo asioita annettu eteenpäin hoidettaaksi. Meillä on kolme kaasoa, isosiskoni ja kaksi ystävääni, bestman on sulhasen ystävä jo vaippa ajoilta. Isosiskoni jo silloin sanoin kun häntä tehtävään pyysin että hän mielellään tulee mutta ei halua olla hääjuhlassa esillä vaan mieluummin auttelisi järjestelyissä ja se sopi vallan mainiosti. Kaksi muuta kaasoani ovat sen verran uskaliaampia että heiltä ohjelman pyörittäminen onnistuu missä mukana on myös bm.

Kaasojen kanssa tehdään kutsut, kiitoskortit, paikkakortit yms. Lisäksi he ovat tukena tietysti aamusta asti, pukevat minut ja katsovat koko päivän ettei alushame näy!!! Ja hoitavat ohjelman bm kanssa.

Bm ja sulhon tehtävät tähän mennessä on morsiuskimppujen, vieheiden ja kaasojen kukkien haku sekä dj:n hoitaminen. Bm hoitaa myös videokameran ja siihen kuvaajan. Itse hääjuhlan ohjelman tekoon osallistuu kaikki mutta yllätyksiäkin meille on tulossa mikä on erittäin kiva asia.....on mukava että ei ihan tarkkaan tiedä mitä juhlassa tapahtuu :D

Tarkemmat tehtävän jaot katsotaan lähempänä ajankohtaa kun tämä koko touhu alkaa selvetä paremmin....on niin paljon asioita että ei aina mukana pysy.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meille tulee yksi kaaso ja yksi bestman. En tuntenut tarvetta e´nempään, eikä kaasokaan halunnut kaveria kun kysyin (oli hänen häissään viime kesänä kaasona toisen kaverini kanssa). Kaaso on siis paras ystäväni ja miehen bestmanina toimii hänen veljensä.

Mitään tehtävälistoja ei olla tehty, kaaso on auttanut minua jo juhlapaikan pohdinnassa jne. Varmaan kutsukorttitalkoot jossain vaiheessa ensi keväänä ja sitten muita juttuja sitä mukaa kun niitä eteen tulee. Aikoi kuulemma järkätä polttarit ja jotain ohjelmaa häihin   ;D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Kaaso:

- järkkää mun polttarit

- auttaa mua pukemisessa ja muutenkin on mun tukena koko päivän aamusta asti

- huolehtii mun pikkutavaroista, kuten huulipuna yms.

- pitelee kimppua kirkossa

- jakaa riisiä kirkon ovella vihkimisen jälkeen

- hoitaa lahjapöydän eli merkitsee saadut lahjat ja kortit pienillä lapuilla ja avaa tarvittaessa lahjoja

- hoitaa koko juhlan ohjelman bestmanin kanssa ja juontaa juhlan

- pitää huolen morsiustyttöjen viihtyvydestä

Bestman:

- järkkää sulhon polttarit

- hakee sulhon kanssa kukat aamulla  

- vie sulhon kanssa aamulla ennen sulhon puuterointia opastekyltit tienvarsiin

- on sulhon tukena ja auttaa pukemaan

- toimittaa kimpun morsiamelle kirkkoon

- kuljettaa hääparia

Morsiamen vanhemmat:

- hakevat noutopöydän asetelman ennen juhlapaikalle menoa

- häitä seuraavana aamuna huolehtivat lahjat mukaan

- huolehtivat maksun bändille illan kuluessa

Tuollaista nyt tuli mieleen, mutta tiedä mitä kaikkea vielä keksitään.  ;)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Olen yrittänyt säästää kaasoa ja bestmania parhaani mukaan, jotteivät joutuisi Bridezillan kyykyttämiksi ;D, joten 90% kaikesta puuhasta ollaan tehty ja touhuttu itse (askartelut, hankinnat yms. yms..)

Eli meillä kaason vastaanottaa ilmoittautumiset ja huolehtii juhlan kulusta yhdessä bestmanin kanssa.

Ja bestman taasen  huolehtii sulhasen kirkkoon ja pitää huolta juhlaväestä yhdessä kaason kanssa.

Kaaso on minulle ainakin enemmänkin henkinen tuki kuin käytännön avustaja.

Niin ja toki kaaso on velvoitettu nauttimaan hääpäivän aamuna kanssani kuohuviiniä ja mansikoita istuessamme kampaajalla ja meikissä  ;D

Aika vähällä työllä siis meillä päästetään. Olen niin kontrollifriikki, etten halua kenenkään tuppaavan "liian" paljon avuksi  :-[

hmm..polttareistakin on jotain huhuja jo kuulunut, joten ilmeisesti sellaistakin on tekeillä ::)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

En varmaan aio nakittaa mitään  :o Aika hurjia listoja tässä ketjussa, enkä enää yhtään ihmettele miksi ystävyyssuhteet katkeavat häiden takia.. Kun olen ystäviäni kaasoikseni pyytänyt, aion keskustella heidän kanssaan asiasta, ja mikä heistä tuntuu mukavalta tehdä sopii minulle vallan mainiosti. Lähinnä toivon heistä mielipide/makutuomaria, henkistä tukea ja hääpäivänä sitten jotain konkreettistakin apua, vaikka koristeluja ym. ei tule hirveästi olemaan kun paikka laitetaan suht valmiiksi.

Yritämme muutenkin pitää häät vähätöisinä, haluamme kaikkien ehtivän juhlia ja nauttia päivästä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minun mielestäni kaasona olon ei tule olla työtä. Lähinnä haluan jonkun, jonka kanssa häähössöttää etukäteen ja joka on paikalla henkisenä tukena itse häissä. Hoidan itse yksin kutsut ja koristeet yms.

Juuri eilen kaverini kertoi olevansa aivan puhki, kun oli kaasoillut sukulaiselleen. Tottakai me olemme kaikki ihmisinäkin erilaisia, osa haluaa antaa itsestään 150%, kun toisille riittää ns. "perussuoritus". En kuitenkaan itse haluaisi IKINÄ, että kaasoni sanoisi häiden jälkeen olevansa puhki kaikesta työstä! :D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minä kuvittelisin, että tehtävät hommat riippuu ihan kaasosta. Siitä minkälaiset valmiudet on eri tehtäviin.

Itse olen parhaalle ystävälleni jo apuna kaasona vaikka häihin on vähintään vuosi aikaa. Olen lukenut ja ommellut itseni pukuompelijaksi joten mitä todennäköisimmin teen morsiamelle hänen hääpukunsa - enkä edes yritä väittää, että tämä homma kuuluisi kaasolle kuin kaasolle..

Mielelläni olen myös - tarpeen niin vaatiessa - mukana kaikessa askartelussa mitä morsian keksii. Polttarit järjestän niin ikään enemmän kuin mielelläni.

Toisaalta taas en voi itseäni kuvitella juontamaa juhlia. En usko että morsian tätä odottaakaan kun olen hiukan loose cannon. Ollaan kuitenkin niin hyvissä väleissä että vaikka morsian sitä ehdottaisikin, voin kirkkain silmin kieltäytyä puuhasta.

Toisesta kaasosta - matron of honour, oikeastaan - en sitten tiedäkään mitään  ::)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä työnjakoa on mietittynä sen verran, että kaason harteilla ei ole polttarien järjestämistä. Polttarivastaavaksi ilmoittautui eräs ystäväni heti kihlauksesta kuultuaan, ja toinen lupautui pyynnöstä kaasoksi.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Heip,

Kovasti olis tarkotus, ettei kaaso ja BM olis ihan koko juhlan aikaa kädet täys hommeleita.. kun tarkoituksena meillä olis, että he saisivat myös nauttia siitä päivästä. Meillä tulee kyllä erikseen seremoniamestari, mutta luulen, että kaaso tahtoo muutaman leikin juontaa itse. Kai nuo pukemis hommelit on ne tärkeimmät ja se henkinen tuki.. värväilen muita sukulaisia sitten hoitamaan lahjapöytää jne  ;D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä mun kaaso on niin mun kuin miehenkin erittäin hyvä ystävä, ja kolmisin teemme niin hirveästi asioita, että musta olisi suorastaan outoa, jos kaaso ei kulkisi mukanamme juhlapaikkoja katsomassa jne. Olemme oikeastaan sellainen kolmen ihmisen symbioosi, jos me tai kaaso muuttaa, käymme yhdessä katsomassa asuntoja, ravintolassa käymme usein kolmisin jne. Mihinkään häntä ei kuitenkaan velvoiteta, ja tiedän, ettei hän ole häähössöttäjätyyppinen, joten en edes luule hänen askartelevan kutsuja tms. kanssani. Tuohon toiseen ketjuun kommentoin kaasoi "tehtäviä" näin:

Kaasoltani odotan ennen kaikkea henkistä tukea, sillä tämä morsian saattaa ollan välillä hyvinkin hysterisoiva.  

Kaaso voi myös palauttaa mut maan pinnalle silloin, kun alan suunnitella juhlaamme ilotulituksia ja tulennielentää/ muuta korkealentoista toimintaa.

On makutuomarina puvun sovituksessa, kertoo missä puvussa näytän norsulta, koska allit roikkuvat valtoimenaan tai mikä puku saa minut näyttämään itseltäni ja mikä ei.

Kaaso viettää häitä edeltävän yön morsiamen kanssa hotellissa, hihittelee skumppalasi kädessä mun kanssa kampaajalla ja meikissä. Kertoo morsiamen näyttävän kauniilta ja onnelliselta. Huolehtii, että löydän kirkkoon enkä karkaa. On vieressäni (ainakin melkein vieressä) yhdellä elämäni tärkeimmistä hetkistä. Vahtii, että morsiamen loppasuu ei asu boolihanan alla hääjuhlassa. Sulloutuu juhlassa samaan vessakoppiin  taskumatti mekon alla jemmassa. Pitää hauskaa häissämme, eikä stressaa turhista.

Eli ei askarteluja (ellei itse tahdo) tai muuta järjestelyihin liittyvää. Kaasolle maksan kampauksen, meikin ja puvun, sillä tahdon hänen olevan vieressäni kampaajalla ja meikkaajalla.  

Kaasoni toteuttaa siis sitä tehtävää mitä yleensäkin; on rinnallani silloin kuin sitä tarvitsen. (Tottakai tämä toteutuu myös toisinpäin!)

Hääpäivänäni haluan näyttää myös kaasolleni kuinka tärkeä hän minulle on (hänellä on ollut myös sormensa pelissä mun ja mieheni yhteensaattamisessa).  

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meitä on kaksi kaasoa, pari päivää vasta tietoisena tästä kunniasta. Toinen on morsiamen  samanikäinen ystävä, itse olen  morsiamen täti. Mietin alkuun, mitä ihmettä minulta tässä tehtävässä odotetaan, ei ehkä ihan tavanomaisia kaason tehtäviä. Tosin yksi koulutuksistani on somistajan ammattitaito, joten siitä sitten vaan ottamaan tilaa haltuun!

Mutta aika pian olen huomannut,että  voin  olla tukena nimenomaan elämänkokemuksen vuoksi. onhan häihin tulossa vieraita kahdesta suvusta, eri ikäisiä ja taustaisia ihmisiä. Huomaan voivani tukea ja kannustaa, avustaa huomioimaan ja käsittelemään monenlaisia eteen tulevia tunteita ja tilanteita.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

No niin. Kannan tässäkin korteni kekoon.   :D

Mä toivon, että mun kaasot järjestää polttarit, suunnittelee jotain leikkejä, neuvoo, ideoi ja auttaa koristelussa, on tukena ja auttaa pukeutumisessa, kerää rahalahjat talteen, pitää osaksi huolta päivän kulusta. Toinen kaasoista tekee kampauksen ja meikin. Muut aiemmin tehtävät hommelit mä teen kaikki itse.

Bestmanin hommat vähän riippuu siitä, kenet tuleva mieheni valitsee... Kiva olis, jos BM hoitaisi osaksi seremoniamestarin hommat ja tietysti olisi sulhasen tukena.

Mun ja sulhasen äiditkin varmaan haluaa olla jotenkin avuksi, joten eiköhän heillekin "töitä" järjesty. Mutta toiveeni on, ettei hiedän tarvitse hoitaa lastenlapsia, vaan että hekin saavat nauttia päivästä täysin rinnoin.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään