goldilocks

Mitä tehdä, jos häiden suunnittelu ei kiinnosta ollenkaan?

18 viestiä aiheessa

Mitä tehdä, jos häiden suunnittelu ei kiinnosta ollenkaan? Tämä on vähän haaste, koska kuitenkin haluan isot juhlat. 

 

Jos olisin itsekäs ja tämä koskisi vain mua niin toimisin varmaan toisin. Jotain pitäisi varmaan kuitenkin keksiä :)

 

Pyysin parilta hääsuunnitteluyritykseltä tarjouksen. Kolme ei vastannut sähköposteihin tai puheluihin ollenkaan (hieman outoa). Tai osa vastasi pari kertaa, mutta kun sovittin tapaamista niin heistä ei kuulunut enää mitään. Yksi hääsuunnittelija vastasi - sellainen kuin Lily Dream Wedding, joka vaikuttikin tosi hyvältä. MUTTA miehen mielestähän ei häissä mitään erityistä suunnittelemista edes ole, joten miksi maksaa suunnittelijasta. Mies ei todellakan kuitenkaan halua ottaa suunnitteluvastuuta kuitenkaan itselleen. Joten kävi miten kävi niin mulle tää homma lankeaa. En taida saada miestä vakuuttumaan hääsuunnittelijan tarpeellisuudesta. Voisin sen tietty maksaa itsekin ja vaikka olen kyllä ihan maksukykyinen niin silti kirpaisee maksaa se pari tonnia itse...

 

Jokatapauksessa, vieraita olisi noin 80 ja paikka on onneksi sellainen, ettei koristeluita tartte. Mennään kirkossa naimisiin ja aikaa on vielä vuosi. Mitä ihmettä tässä pitää tehdä? suorastaan v******i katella jo pelkkiä kutsukortteja netistä. Siihenkin meni joku kaksi tuntia ihan hukkaan ja kaikki oli ihan hirveitä.

 

Mua ei kiinnosta eikä innosta eikä yhtään mitään koko häiden sunnittelu! Tykkään itse häistä kyllä, mutta koko suunnittelu tuntuu tasan yhtä kiinnostavalta kuin siivoaminen. Aikaa menee, pakollista ihme vääntöä puhua jostain typeristä kukista ja jostain cateringistä. Puhumattakaan joku hääohjelma tai yhtään mikään... Suunnittelen ammattatikseni isoja projekteja, joten sekin varmaan vaikuttaa tähän, ettei sitä nyt sitten kiinnosta tehdä vapaa-ajallakin... Ideoita? Miten te motivoidutte tekemään tätä työtä? Onko teistä hääsuunnittelu jotenkin kivaa tms ? vai onko muita kenelle se on vaan yksi supertylsä työllistävä projekti muiden joukossa?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ja siis lisäys, että avioliitto on ihana juttu! se kyllä innostaa. Kyse on vaan tosta suunnitteluprojektista.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Hehe, otan osaa! Virkistävää lukea tällainenkin mielipide. Kaikki eivät tosiaan nauti häiden valmistelemisesta samalla tavalla kuin joku muu. Itse lukeudun välimaastoon, pidän osasta näistä hommista, mutta esim. askartelu ei kiinnostanut yhtään. Teemavärit, organzakaitaliinat sun muut eivät ole minun juttuni. Ja vaikka kuinka ostaa valmiina ja ulkoistaa, niin rehellisyyden nimissä on myönnettävä, että tekemistä on silti paljon jos haluaa järjestää isot juhlat isolle määrälle ihmisiä. Minusta hääsuunnittelija kuulostaisi kyllä oikealta ratkaisulta teille. Sinun pitää vaan saada mies tajuamaan, että juhlat eivät järjesty itsestään, ja että joko hänen täytyy ottaa vastuu tai ammattilaisen.

 

Vaihtoehtoisesti voit yrittää kestää ja tehdä kaiken mahdollisimman helpolla tavalla. Jos raha ei ole este, niin etsikää joku täyden palvelun ravintola, josta saatte ruoat, juomat ja kukat kaiken samasta paikasta, eikä teidän tarvitse koordinoida, roudata tai siivota mitään itse. Teettäkää kutsut ja paikkakortit ym paperisälä suunnittelijalla ja painattakaa ne painotalossa, jolloin ei tarvitse muuta kuin toimittaa heille excel-tiedosto jossa on kutsuttujen nimet, niin ne painetaan korteille valmiiksi. Jopa osoitteet saa valmiiksi painettuina kuoriin.

 

Niissäkin asioissa, jotka täytyy tehdä, asian voi tehdä itselleen helpoksi. Ei ole esim. pakko käydä kaikissa kaupungin ja naapurikaupungin kaupoissa etsimässä täydellistä hiuspantaa, vaan voi mennä yhteen kauppaan ja päättää, että valitsee sen kaupan valikoimista. Ihan hyvä siitä aina tulee vaikka ei panostaisi joka valintaan aivan älyttömästi!

 

Ehkä voisit myös ulkoistaa jotkut hommat kavereillesi, jos kaveripiiristäsi sattuu löytymään joku, joka tykkää häähössöttämisestä? Kavereita ei tietenkään pidä rasittaa sellaisella, joka olisi heillekin pakkopullaa, mutta jos joku sattuisi tykkäämään häähommista, niin siinähän kaikki voittaisivat.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

No ei oikein löydy ketään, ketkä siitä häähössötyksestä pitäisi. Jos ois joku himosuunnittelija, joka omast atakaa HALAUISI suunnutella niin ihan eri asia. 

 

Mua vaivaa just se, että mistä tiedän,mitä kaikkea pitää ottaa huomioon? pitääkö mun lukea joku 200 keskustelua täällä ennenkuin tiedän, mitä pitää ylipäätään tehdä?

 

Ahdistaa sekin, kun en oikein tunnu löytävän täältä samanhenkistä porukkaa :D kaikki on jotenin niin inoissaan ja itseäni lähinnä ärsyttää kaikki häihin liittyvä!

 

Yritän vielä puhua  miehelle hääsuunnittelijasta :) miehet vaan on niin miehiä ( anteeksi miehet!), tuntuu ettei niitä HAITTAA vaikka ne häät on vähän sinnepäin sitten. Mä kuitenkin haluan juhlat, joissa kaikki vieraat viihtyy ja on hauskaa. kaikesta huolimatta. 

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Jos ei kiinnosta suunnitella, niin älä suunnittele. Häihinne on vielä niin pitkä aika, että varsinkaan nyt mitään ei pidä tehdä. (varsinkin kun paikka on tuollainen) Jos toiset täällä askartelee/suunnittelee jne. niin ei se tarkoita sitä, että kaikkien pitäisi. Jos ei kiinnosta etsiä korttipohjaa tai juuri oikeansävyistä organzaa, niin älä etsi. Sitten pitää hyväksyä se, että se ekasta kaupasta (kuten talvihäät2014 ehdotti) ostettu juttu on se itselle hyvä tai se, että "meidän häissä nyt ei sitä tarvita". Eipä siinä sen kummempaa. Jos on supertylsä pakkopulla, niin miksi tehdä? Onko tässä taustalla jotain "häiden kuuluu olla x" tai "kyllä meidän häissä pitää olla x" ?


 


Minusta oikea kysymys kuuluu: mitä sinun mielestäsi pitäisi suunnitella ja miksi? 


 


Yhteen kysymykseen vastatakseni: teen työssäni paljon tapahtumien suunnittelua eikä se ole estänyt suunnittelemasta esim. yllätyssynttäreitä kavereille yms. "siviili"juhlasuunnittelua. Pikemminkin, työkokemus ja "siviilikokemus" tukevat toisiaan ja homma sujuu nopeammin ja tehokkaammin. En itsekään esim. tykkää askartelusta, joten sellaista en tekisi, vaan joku piperryskoriste jäisi pois tai se ostettaisiin mistä lie. Jos ei kiinnosta, niin sitten ei pitäisi olla myöskään niin tärkeää, että onko se juttu juuri tietynlainen.


 


"Pakollisia" hommia on kuitenkin hyvin vähän: esteettömyystodistus ja teidän tapauksessa kirkon ja juhlapaikan varaus, papin tapaaminen ja pitopalvelun ehdotuksen hyväksyminen, pukujen valinta. Jos ei kiinnosta suunnitella koristeluja tai menua, sitä varten on juurikin valmiiksi nätit paikat ja kokeneet pitopalvelut; jos ei kiinnosta etsiä tuntikaupalla pukua/sormusta/autoa/kortteja/mitälie, niin sitten valitsee tarjolla olevista (valmis)vaihtoehdoista tai jättää pois kokonaan. Jos taas haluaa sitä sun tätä, mutta ei ole halukas sitä itse tekemään, sitten siitä pitää maksaa jollekulle toiselle, oli se sitten hääsuunnittelija, floristi, painotalo tai kokki.


Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

 

Mua vaivaa just se, että mistä tiedän,mitä kaikkea pitää ottaa huomioon? pitääkö mun lukea joku 200 keskustelua täällä ennenkuin tiedän, mitä pitää ylipäätään tehdä?

 

 

 

Kannattaa aloittaa vaikka tästä: http://www.naimisiin.info/haaopas/muistilista.html  (tuossakin on paljon sellaista, mitä ei ole mikään pakko tehdä, jos sellaista ei halua)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Joo siis ei ole pakko olla juuri sitä tietynlaista. Ainoa, ettei kumpikaan halau mitää pastellivärejä. Toi muistilista kyllä auttaa myös. Puvun ja ulkonäön kanssa puuhaan mielelläni, joten se on ainoo asia, joka ei ole ongelma.

 

niitä valmisvaihtoehtojakin on muuten tuhoton määrä!

 

 

Hääohjelman miettiminen on yksi sellanen mitä murehdin varmaan eniten. Mitä jos kaikille on ihan supertylsä ilta? mulle tärkein asia ois nyt se, et kaikilla ois kivaa. 

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

 

 

"Pakollisia" hommia on kuitenkin hyvin vähän: esteettömyystodistus ja teidän tapauksessa kirkon ja juhlapaikan varaus, papin tapaaminen ja pitopalvelun ehdotuksen hyväksyminen, pukujen valinta. 

 

 

Näitäkään ei ois edes tiennyt, et pitää tehdä :) huh, tässäkin riittää jo hommaa. Juhlapaikka onneksi on! Mitään muuta ei. Pitää varmaan soittaa kirkkoon. 

 

Varmaan tyhmä kysymys, mutta mitä papin kanssa tehdään, kun se tavataan etukäteen?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

 Mä nauroin kaasojen kanssa ennen vuoden vaihdetta, että multa taitaa puuttua joku morsiusgeeni, kun esim. paperiaskartelu aiheuttaa stressinäppylöitä eikä mua oikeasti kiinnosta ovatko kutsut tismalleen samaa väriä kuin morsiuskimppu ja niin edelleen. En myöskään halua rasittaa kavereita nälkävuoden mittaisilla to do-listoilla, joten meillä mennään oman pään mukaan ja yritetään tehdä asioita hyvissä ajoin.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

 

Varmaan tyhmä kysymys, mutta mitä papin kanssa tehdään, kun se tavataan etukäteen?

No ihan pakollista on tavata pappi alttarilla ;) usein kuitenkin sekä pappi että vihkipari haluavat tavata "tutustuakseen" (jotta pappi voi puhua hieman henkilökohtaisemmin) sekä kenraaliharjoituksen merkeissä (jolloin sovitaan esim. tekstit&virret -näitäkään ei tarvitse itse päättää, pappi ja kanttori voivat ehdottaa tavanomaisimmat). Jos jaksaa lukea: Keskustelu papin kanssa -milloin ja mitä tapahtuu?

Muokattu: , käyttäjä: Tipzilla

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Hääohjelman miettiminen on yksi sellanen mitä murehdin varmaan eniten. Mitä jos kaikille on ihan supertylsä ilta? mulle tärkein asia ois nyt se, et kaikilla ois kivaa. 

 

 Toi vieraiden viihtyminen on meillekin tosi tärkeetä, joten meitä kiinnostaa siihen liittyvät asiat, eli että ruoka olisi mahdollisimman hyvää ja pöytäjakoon menee varmaan myös paljon aikaa, jotta vieraat viihtyisivät mahdollisimman hyvin.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Joo siis ei ole pakko olla juuri sitä tietynlaista. Ainoa, ettei kumpikaan halau mitää pastellivärejä. Toi muistilista kyllä auttaa myös. Puvun ja ulkonäön kanssa puuhaan mielelläni, joten se on ainoo asia, joka ei ole ongelma.

 

niitä valmisvaihtoehtojakin on muuten tuhoton määrä!

 

Hääohjelman miettiminen on yksi sellanen mitä murehdin varmaan eniten. Mitä jos kaikille on ihan supertylsä ilta? mulle tärkein asia ois nyt se, et kaikilla ois kivaa. 

 

 

Ärsyttääkö suunnittelu vain nyt vai onko se ärsyttänyt häistä sopimisesta asti? Jos on alkanut lähiaikoina ärsyttää, niin jätä koko homma vaikka 3 kuukaudeksi. Tai sovi itsesi kanssa, että hoidat yhden asian per viikko/kuukausi. Ja jos mies jotain haluaa ehdottomasti, hoitakoon itse sen.

 

Häissä ei ole pakko olla mitään teemaväriä, eikä sen värin ole näyttävä "joka paikassa". Paperitarvikkeiden väriksi voi muotoitua vaikka joku väri juhlapaikalta tai jommankumman lempiväri tai jossain muussa lempiasiassa esiintyvä väri/aihe. Tai se voi olla ihan valkoisella pohjalla musta teksti, pointtihan on kertoa vieraille missä ja milloin. (Valmis)kutsut voi tilata vaikka Now&Foreveriltä tai Vistaprintiltä (näistä täällä taitaa olla eniten kommentteja), jos haluaa suomeksi asioida. Jos kahdessa tunnissa et löytänyt yksiäkään kivoja kutsuja, niin kannattaa miettiä, että onko se sittenkin tärkeää, että kutsut on tietynnäköiset ja jos on, niin millaiset?

 

Jos mies haluaa hienon hääauton, niin etsiköön ja valitkoon sen itse, jos sinua ei kiinnosta. Sama miehen asu. Jos kumpaakaan ei kiinnosta, menkää omalla autolla. Kuten sanottu, virret, menut, koristelu, kimppu (sitäkään, saati muita kukkia ei ole pakko olla) yms. voidaan täysin jättää ammattilaisille ilman eri maksua. Tosin alkoholipolitiikka pitää kyllä itse päättää, siivous kuuluu usein juhlapaikan hintaan. Istumäjärjestystäkään ei ole pakko tehdä - jos nyt kuitenkin pitäisi huolen siitä, että kaikki pääsevät istumaan :)

 

Tuo vieraiden viihtyminen on varmasti monen juhlanjärjestäjän ykkösprioriteetti ja yksi suurimmista pulmista. Mitään valmista vastausta siihen ei ole, riippuu niin vieraiden iästä, määrästä, kulttuurista, huumorintajusta, tottumuksista jne. Mutta jos morsiuspari ei halua esim. leikkejä, ei niitä pidä olla. Jos pari ei tykkää tanssimisesta, ei paikalla pidä olla bändiä. Jos wc-korit, avustajat, häälehti, vieraskirja, valokuvaus yms. ei kiinnosta, niin ei niitä tarvitse olla.

 

Muoks: vähän ketjulinkkejä: "Häissä on tylsää" ja muita nakertavia ahdistuksia

Leikkien määrä ja jaksottelu

 alueella Hääleikit ja muut hääohjelmanumerot    

Muokattu: , käyttäjä: Tipzilla

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tipzilla kertoi hyvät vinkit.

 

Jos avioliitto innostaa ja häiden järjestäminen taas ei, niin miksi sitten ei vaan astuta avioon ja jätetä häät pitämättä.. Tai vaihtoehtoisesti häät voidaan pitää 5 vuoden päästä, tai 10 vuoden päästä, tai silloin kun häiden järjestäminen nappaa.

Jos kuitenkin haluaa juhlat pitää, niin jotain niiden eteen täytyy tehdä. Oli se sitten juhlien järjestäminen itse alusta loppuun tai ulkoistamalla tehtävä jolle kulle muulle.

 

Jos sanot sille sulholle, että ei ne häät sormia napsauttamalla toteudu ja oma panoksesi häiden suhteen hipoo nollaa, niin ehkä sulhokin alkaa tajuamaan, että joko hänen pitää ottaa ohjat käsiin tai sitten ne ohjat pitää antaa ulkopuoliselle eli hääsuunnittelijalle.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tottakai siis oikeasti haluan ihanat isot onnistuneet häät :) Mutta Hirilore kyllä hyvin kuvaili omiakin tuntoja. Yritän jättää pois kaiken "ylimääräisen" niinkuin vaikka häälehden! tai häänettisivut :) Suunnittelu on ärsyttänyt ihan alusta asti kyllä. Miehen vaatteisiin ei tulisi mieleenkään puuttua, jos se ei osaa omiin häihin pukeutua niin en taida mennä sen kanssa naimisiin :D no ei, kyllä se osaa.

 

Kävinkin tuolla now and foreverillä. löysin kivan peruskortin, johon voi laittaa meistä kuvan. Ei ollut yhtään ällöttävä!

 

Kyllä tää tästä nyt lähtee varmaankin. Jos panostetaan vaan ruokaan ja hommaan bändin niin sekin tuo jo paljon.  Ihan kammottava ajatus, että joku koordinoi ne hääkutsut morsiuskimpun väriin!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

No siis mullehan avioliitto on lähinnä omien oikeuksien laillisuuden turvaamista. Avoliitossa ollaan oltu pian 10 vuotta. Mulle kelpais hyvin maistraattihäät niin ettei kukaan sais tietää mitään (Taitaa kulkea äitini puoleisesssa suvussa), mutta isäntä taas haluaisi isot hääjuhlat, jossa on kaikki kumminaimanserkut ja naapurit. Jonkinlainen kompromissi meillä jo on, mutta kyllä valtaosa käytännön toteutuksesta jää mun kotolleni...eikä nappaa juurikaan.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

No siis mullehan avioliitto on lähinnä omien oikeuksien laillisuuden turvaamista. Avoliitossa ollaan oltu pian 10 vuotta. Mulle kelpais hyvin maistraattihäät niin ettei kukaan sais tietää mitään (Taitaa kulkea äitini puoleisesssa suvussa), mutta isäntä taas haluaisi isot hääjuhlat, jossa on kaikki kumminaimanserkut ja naapurit. Jonkinlainen kompromissi meillä jo on, mutta kyllä valtaosa käytännön toteutuksesta jää mun kotolleni...eikä nappaa juurikaan.

 

Aaaargh, sama juttu! MIKSI toi mies ei voi järkätä niitä juhlia, kun se kerran tollaiset haluaa?? Meillä on tästä jopa vähän riidelty ja miehellä on edelleen käsitys, että johdan tätä suunnittellua. Not gonna happen. Jos se ei tee ja johda (voin auttaa toteuttamaan), tulee ihan todella ankeat juhlat ja varmaan kiva liittokin sitten (jupinaa jupinaa jupinaa...). Eli taistelu meillä kesken.

 

Mulle riittäisi oikein hyvin maistraatti ja joku huippu häämatka. JOPA hääpuku ällötää, puhumattakaan kaikesta muusta suunnittelusta. Se ei vaan ole yhtään minä!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ilmoittaudun mukaan tähän hössötysvastaiseen ketjuun :D

Meille riitti molemmille (onneksi! ja myötätuntoa teille tuossa yllä, joiden mies haluaakin juhlat - jaksamista!) maistraatissa käynti - juurikin tänään. Vieraina olivat vanhempani ja veljeni. Miehen suku kun on Australiassa, niin ei toivoakaan.

 

Kakkukahvilla käytiin omalla porukalla sen jälkeen ja vielä harkitsen, josko sitten järkkään jotkut pienet kakkukahvit tässä talvella ainakin ystäville. Sukulaisillekin meinasin, mutta taitaa jäädä se kyllä. KUN ei kerta kaikkiaan yhtään kiinnosta juhlien järkkääminen ja niistä maksaminen. Vaikka ovatkin ekat (ja vikat toivottavasti) häät kummallekin.

 

Hääpuku oli ihan totaali-ei-kiitos; uudet juhlavaatteet hain (violettia ja mustaa) ja ison kallan kimpuksi + miehelle vieheen. Kyllä oli kiva, kun ei tarvinnut stressata julista, rahasta ja vieraista.

 

Päätelmänä: JOS ei kerran itse halua järjestää juhlia, niin miksi pitäisi itseään moisella kiusata. Jos haluaa kuitenkin juhlat, niin hääsuunnittelija avuksi. Kannattaa aina muistaa, että nehän ovat teidän häänne, eivät vanhempien, eivät sukulaisten tai kenenkään muunkaan. Mitään ei ole pakko tehdä. :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

No siis mullehan avioliitto on lähinnä omien oikeuksien laillisuuden turvaamista. Avoliitossa ollaan oltu pian 10 vuotta. Mulle kelpais hyvin maistraattihäät niin ettei kukaan sais tietää mitään (Taitaa kulkea äitini puoleisesssa suvussa), mutta isäntä taas haluaisi isot hääjuhlat, jossa on kaikki kumminaimanserkut ja naapurit. Jonkinlainen kompromissi meillä jo on, mutta kyllä valtaosa käytännön toteutuksesta jää mun kotolleni...eikä nappaa juurikaan.

Sama sama sama!!! Isot häät pitää olla mukamas. Mutta  maistraattihäät pidetään ens alkuun

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään