Jump to content
Naimisiin.info

Mitä sanoa niille joita ei aio kutsua häihin?


mukuliini

Recommended Posts

Guest Rokkis75

Jouduin kertomaan yhdelle kavereistani pakon edessä (pitkä tarina) häistämme jo ennen kuin kerrottiin edes vanhemmille, ja tottahan tämä kaveri sitten alkoi heti kouhottaa polttareista ja hääleikeistä, ihan kuin vähintään kaason tehtävän olisi saanut ja oletti tietysti olevansa kok 6 henkisen perheensä kanssa vieraslistalla. Mies ei kuitenkaan voi sietää koko tyyppiä, eikä hän kuulu minunkaan ylimpiin ystäviini vaikka lähes viikottain nähdäänkin joten kutsua ei heille mennyt. Ei ole perään vielä kysellyt mutta kun kysymys tulee niin aion vastata että yksinkertaisesti he eivät mahtuneet listalle, raha- ja paikkamäärä on rajallinen. Sori. ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • Replies 400
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Mieheni serkku hoiti tämän ongelman oikein hienosti. He pitivät häät, joihin oli kutsuttu vain 20henkilöä, vaikka iso porukka kieli pitkällään odotti varmasti kutsua.

Noin kuukausi ennen tuli käsinkirjoitettu kutsukortti, jonka kanssa samassa kuoressa oli lappu.

Lapussa luki. "Meidän häät ovat salaisuus! Kutsuttu on vain tämä, tämä ja tämä. Ethän paljasta muille."

Pariskunta lähti häämatkalle heti häiden jälkeisenä aamuna ja uskon heidän tiedottvan tapahtuneesta esim. lomakortilla muille kuin kutsutuille. :D

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Jätämme kutsumatta häihimme ainoan samalla paikkakunnalla asuvan serkkuni ja sekös sukulaisilla ihmetyttää. Heille kun ei millään mene jakeluun että häämme tulevat olemaan pienet, n. 40 henkeä. Ystävistämmekin kutsumme vain parhaat ystävät perheineen. Sukulaiset tuntuvat ajattelevan että olemme serkkuni kanssa todella läheisessä väleissä, koska asumme samalla paikkakunnalla.  :-? Muu suku asuu 800km päässä. Ajateltiin sitten sulhon kanssa että sanotaan ihan suoraan että kyseinen henkilö EI ole parhaimpia ystäviäni, tykätköön sitten ihan mitä haluaa...

Link to comment
Share on other sites

Meille tulee sellaisiakin kavereita, joiden kanssa ei niin tiiviisti enää pidetä yhteyttä, ja tulee sukulaisia varsinkin miehen puolelta, joita minäkään en olekoskaan tavannut. Sukulaisia kuitenkin vain noin 50.

Mun mielestä on naurettavaa, että hääparit kuvittelevat olevansa jotain niin erikoista, että voivat esim jättää kihlaparista toisen kutsumatta, että "luulisin kiinnostavan meidän häät vaikkei oma kihlattu pääsisikään, mitä me ventovierasta syötetään ja juotetaan!!" Häät ovat rakkauden ja parisuhteen juhlaa, ja musta kihlattu on pakko kutsua, vaikkei tuntiskaan.  

Monelle teidän (ja meidän) naimisiinmeno ei loppusissaan ole mikään iso juttu, news flash.

Monet tulisivat mielellään kuitenkin juhlimaan ihanaa asiaa. Turha tehdä häistä mitään tähtien sotaa, kutsutaan ne jotka haluaa kutsua ja päälle pari pakkopullasukulaista, kyllä ne siitä lutviutuu. Jos häissä on yksi kaveri, jonka kanssa ei olekaan enää tekemisissä, niin so what, sitä ei edes huomaa siellä hääjuhlassa. Jos joku ottaa nakkia ettei saanut kutsua, sillekään ei nyt voi mitään, jos kerran on jo päätetty ettei kutsua hänelle lähetetä.

Pidetään järki mukana ja homma hauskana. :)

Link to comment
Share on other sites

Guest Isi maksaa häät(Guest)
Mun mielestä on naurettavaa, että hääparit kuvittelevat olevansa jotain niin erikoista, että voivat esim jättää kihlaparista toisen kutsumatta, että "luulisin kiinnostavan meidän häät vaikkei oma kihlattu pääsisikään, mitä me ventovierasta syötetään ja juotetaan!!" Häät ovat rakkauden ja parisuhteen juhlaa, ja musta kihlattu on pakko kutsua, vaikkei tuntiskaan.  

Monelle teidän (ja meidän) naimisiinmeno ei loppusissaan ole mikään iso juttu, news flash.

Monet tulisivat mielellään kuitenkin juhlimaan ihanaa asiaa. Turha tehdä häistä mitään tähtien sotaa, kutsutaan ne jotka haluaa kutsua ja päälle pari pakkopullasukulaista, kyllä ne siitä lutviutuu. Jos häissä on yksi kaveri, jonka kanssa ei olekaan enää tekemisissä, niin so what, sitä ei edes huomaa siellä hääjuhlassa. Jos joku ottaa nakkia ettei saanut kutsua, sillekään ei nyt voi mitään, jos kerran on jo päätetty ettei kutsua hänelle lähetetä.

Pidetään järki mukana ja homma hauskana. :)

Ja täällä taitaa isin pikkuprinsessa puhua, jolle on tärkeintä saada ne HÄÄÄT ja isi työntää rahaa niin paljon kuin neitonen haluaa. En ymmärrä ollenkaan tuota alleviivaamaani kommenttia, miksi yksi kaveri pitäisi kutsua jos häntä sitten ei tarvitse huomata hääjuhlassa..? Me ainakin halusimme juhlia meille tärkeiden ihmisten kanssa, emmekä esitellä puolitutuille tai tympeille tyypeille kuinka hienot kökkäjäiset osaammekaan järjestää.

Meillä tavallisilla kuolevaisilla on raha hyvin iso tekijä, enkä yli 40 euron hintaista ruokailua jostävätmuineen halua tarjota ihmisille joista en pidä tai varsinkaan ihmisille joita en edes tunne. Omissa häissämme miehen vanha ystävä toi avecinaan uskomattoman huonostikäyttäytyvän ja humalaisen, meille molemmille tuntemattoman seuralaisen, ja vieläkin sylettää että tälle koppelolle piti vanhassa rahassa yli 500 markalla tarjota ruokaa ja juomaa.

Että todellakin järki käteen.

Link to comment
Share on other sites

No järki käteen sinnekin, ja kirjoitatko seuraavan kerran omalla nimimerkilläsi.

Ihan itse häämme maksetaan.

Juuri tuollaiseksi hermoilevaksi, vihaiseksi morsiameksi en toivottavasti päädy.  ;D

Se 40e on kuule aika pieni summa enää näillä budjeteilla, ja kuten toivottavasti aikuisena ihmisenä tiedät, että osa vieraista voi jättää tulematta vaikka sanoo että tulee, joku voi tulla vaikka sanoo ettei pääse/ei ilmoita tulostaan, jne. Vähän pipoa löysemmälle ja joviaalimpi asenne, niin säästyy ne hermotkin.

Ihmetyttää sellainen hirveä viha ja pauhaus, mikä joillain morsiamilla tuntuu olevan päällä.

Olen kuullut tarinoita siitäkin, miten sulhanen on vielä kirkon pihallakin tuskaillut, että miten pirusti vieraita tulee ja kaikki pitää syöttää ja juottaa.

Meilläkin on muutama sellainen ystävä, joiden kanssa ei ole muutamaan vuoteen enää juuri pidetty yhteyttä, ja oli hankalaa miettiä, kenet näistä tämäntyyppisistä kutsuu. Suurimman osa sai rajattua pois, mutta kun mietin kahden vieraan kohdalla pitkään, kutsunko vai enkö, niin päätin että kutsun. Eipä ainakaan harmita jälkeenpäin, se se että joskus olemme olleet läheisiä ystäviä, kantakoot näillä kahdella myös heidät juhlaan.

Kaikki vieraat ei pääse kuitenkaan, ystävillä voi olla vieraampia vaimoja tai lapsia, jotka kutsutaan ilman muuta. Minusta on sula mahdottomuus, että jokainen kutsuttu pääsee häihin kuitenkaan.

Häät ovat rakkauden ja parisuhteen juhla, minä en ainakaan aio pilata päivääni ja hääsuunnitteluita sillä, että itken ja vingun jonkun 40e perään.

Rajata vieraita toki täytyy, mutta yhden-kahden suhteen se on rahallisesti melkein yksi ja sama, tuleeko.

Link to comment
Share on other sites

Ja meillä taas ei ole kyse rahasta, vaikka onhan sekin tärkeä asia. Itseasiassa tehdään kaikki itse, eikä juhlatilassakaan ole kauheasti rajoitteita, joten ylimääräiset eivät aiheuttaisi kovin suurta kustannusextraa. Meillä kutsutaan vaan ne ystävät, ja sukulaiset, joiden kanssa ollaan molemmet oltu läheisesti tekemisissä viimeisen vuoden aikana. Raja on tarkka jo senkin takia että vanhoja hyviä ystäviä on jätetty listalta pois, koska he eivät ole molempien ystäviä.

Minä en vaan yksinkertaisesti tuntisi oloani hyväksi jos paikalla olisi jommalle kummalle tuntemattomia ihmisiä. Haluammekin lämminhenkiset bileet, joissa kenenkään ei tarvitse miettiä että mitä tollekkin tädille juttelisi, kun sattui saman pöytään. Ja kyseessähän todella on meidän bileet.

Jokaisella tyylinsä ja jos kyseessä on isot yli sadan hengen bileet olisi mielestäni hassua jättää avecit kutsumatta, eikä joku puolituttu vieraiden joukossa varmasti häiritsisi, mutta kyllä minua ottais päähän oikeen tosissaan, jos esimerkiksi kutsumamme täti toisi aikuisen jälkikasvun mukanaan. Varsinkin kun ollaan oltu hyvin tarkkoja siinä kenet kutsumme.

Erityisen hassua olisi, jos oltaisiin tehty rajaus sen mukaan että serkkuja ei kutsuta, ja sitten mukaan tuppautuisi tätien ja setien mukana niistä pari kaukaisinta. Sillon ymmärrän hyvin että asia saattaisi herättää ihmetystä näiden ei kutsuttujen, ei kuokkivien serkkujen keskuudessa. Jos halutaan ettei kukaan loukkaannu, pitää mielestäni vetää selkeät rajat siihen miksi joku kutsutaan ja toista ei. Kuten jossain ylempänä mainittiin, yhden kutsuminen tarkoittaa usein sitä että pitää kutsua ne kaikki kymmenen "samanasteista" tuttua.

Inhottavaa tämä rajaus, mutta hääpäivän pitää olla sellainen miksi morsiuspari haluaa sen tehdä. :) Kaikki eivät halua kumminkaimoja häihinsä, ethän Lizzie07 unohda sitä.

Link to comment
Share on other sites

Guest Pupu761(Guest)

Onkos kellään tällaista tilannetta kuin meillä :-?? Minun puoleni suku on osallistunut jos jonkinlaisiin kissanristiäisiin vuosien varrella. Serkkuni ovat aina kutsuneet minut ja pitäneet isoja häitä. Emme kuitenkaan muuten ole tekemisissä kuin ehkä kerran kaksi vuodessa, kun joku täyttää pyöreitä tai menee naimisii...esimerkiksi. Minulla on aika monta (6) setää ja tätiä eli serkkuja sitäkin enemmän. Olin ajatellut muutaman serkuistani kutsua (ne joiden kanssa olen tekemisissä muutenkin) ja jättää ne kylmästi pois joiden kanssa en ole niinkään tekemisissä. Onko tökeröä mielestänne?

On vain pakko yrittää karsia vierasmäärää. Syynä on se, että sulhasella on myös iso suku isän puolelta. Sisaruksia on 12.  Koko perhe ei ole ollut missään tekemisissä näistä kuin yhden korkeintaan kahden kanssa. Eivät tulleet edes hänen (sulhasen isän) 50 vuotis päivilleen vaikka kutsuikin. Muistivat kyllä lahjalla tms. No, asiaan.

Olimme siis ajatelleet että kutsuisimme minun setäni ja tätini joiden kanssa eniten olen ollut tekemisissä ja muutaman serkun mutta sulhasen puolelta vain äidin puolen sukulaisia eikä isän puolelta kuin nämä kaksi sisarusta. Sulhasen vanhemmat kuitenkin sanoivat että heidät täytyy kutsua. Sanoivat, että eivät todennäköisesti tule mutta entäs jos tulevatkin. Siinä on vähintään 20 henkeä lisää jos tulevat puolisoineen ja mahd. vielä lapsineen. eli n. 30 henkeä. Tarkoitus on pitää 100 hengen häät ja tämä sakki jota kukaan ei ole aikoihin tavannut  vie siitä suuren osan. Joudumme jättää ison osan ystäviä laskuista pois, joita aiemmin oli tarkoitus kutsua.

Mielummin haluaisin paikalle ystäviä joiden kanssa olemme enemmän tekemisissä kuin näiden sukulaisten. Sulhanen sanoi, että ne on kutsuttava jos kerran niin sanovat enkä asiaan voi muuta sanoa kuin hyväksyä. Eli mitä teemme kun jos käykin niin että eivät tule niin vierasmäärään tulee 30 hengen lovi ja paikalla on vain 70 henkeä tai mahd. vähemmän jos tulee muitakin peruutuksia. Jos taas otamme riskin että eivät tule ja kutsumme esim. 120-130 vierasta varmuuden vuoksi niin jos sitten päättävätkin porukalla tulla on vieraita ainakin 150 ja olemme pulassa. Mitä te tekisitte tässä tilanteessa? Ahdistaa kun ajatteleekin :-[.

En haluaisi loukata ystäviämme ja jättää kutsumatta joidenkin sukulaisten takia, joita minäkään en ole koskaan tavannut. Ei uskaltaisi sanoa kuitenkaan sulhasen vanhemmille ei kun maksavat osan hääkuluista.

Link to comment
Share on other sites

Guest Pupu761(Guest)

Pieni tarkennus:-). Eli kutsuisimme isän puolen setäni ja tätini puolisoineen eli 12 henkeä ja muutaman serkun. Kaikki serkkuni ovat jo aikuisia kaikki perheellisiä joten serkuista kun kutsun 2 tulee sieltä 8 henkeä mukana. Sitten on tietysti vielä äidin puolen suku. Ystäviä meillä on paljon ja heistä on todella vaikea karsia. Näin kun asuu pienellä paikkakunnalla Tulee ahkerammin oltua kaikkien kanssa tekemisissä. Pienet piirit:-). Mutta tosiaan siis jos kutsumme sulhasen isän puolelta kaikki puolisoineen on määrä aikamoinen ventovieraita ihmisiä häissämme...jos sitten edes tulevat ::).

Link to comment
Share on other sites

Inhottavaa tämä rajaus, mutta hääpäivän pitää olla sellainen miksi morsiuspari haluaa sen tehdä. :) Kaikki eivät halua kumminkaimoja häihinsä, ethän Lizzie07 unohda sitä.

Siis mistä ihmeen kumminkaimoista sä puhut?  :o

Meillä ei tule serkkujakaan yhteensä kuin pari kappaletta, ja vieraslista on kyllä hyvin tarkasti mietitty, nimenomaan niin päin että ystävät muodostavat suurimman osan, sukulaisista karsittu kovalla kädellä, koska suurimman osan heidän kanssaan emme vietä aikaa.

Se, että kutsun 2 sellaista vanhaa ystävää, joiden kanssa en ole pariin vuoteen pitänyt enää niin tiiviisti yhteyttä, ei  tarkoita sitä, että jotenkin hövelisti vieraslistan päätämme, tai että juhlamme eivät olisi "morsiusparin juhla", ja siellä pyörisi "kumminkaimoja".  ::)

Se, että en revi hermojani ja budjettia ulisten jonkun yhden-kahden vieraan takia, ei tee meidän juhlastamme mitään "isin maksamaa" vierasjuhlaa.

Get real honey.  :-*

Link to comment
Share on other sites

Guest Elviira(Guest)

Mitäs mieltä olette siitä, kun ajattelin meidän tuleviin häihin kutsua kaikki sedät/enot ja tädit puolisoineen, mutta vain osan serkuista, joiden kanssa olen jotenkin ollut menneinä vuosina tekemisissä. Onko siis törppöä olla kutsua samasta perheestä vain yksi serkku?  Toiset serkut paljon minua vanhempia enkä heihin ole juuri koskaan ole tekemisissä ollut. Ainoastaan jossain sukujuhlissa oltu samaan aikaan. Mitä mieltä? Myös oman isäni suhtautuminen asiaa mietityttää, koska hänen puoleltaan jäisi vieraat aika minimiin verraten äitini sukuun. Vanhempani ovat eronneet ja eivät kovin hyvissä väleissä ole. Eikä isä ole koskaan äitini suvusta oikein pitänyt.

Link to comment
Share on other sites

Monet tulisivat mielellään kuitenkin juhlimaan ihanaa asiaa. Turha tehdä häistä mitään tähtien sotaa, kutsutaan ne jotka haluaa kutsua ja päälle pari pakkopullasukulaista, kyllä ne siitä lutviutuu. Jos häissä on yksi kaveri, jonka kanssa ei olekaan enää tekemisissä, niin so what, sitä ei edes huomaa siellä hääjuhlassa. Jos joku ottaa nakkia ettei saanut kutsua, sillekään ei nyt voi mitään, jos kerran on jo päätetty ettei kutsua hänelle lähetetä.

Lähinnä noita lauseita pyörittelin ja ajattelin että minua ainakin ottaisi päähän jos kolmestakymmenestä vieraasta joku olisi kumminkaima= puolituttu/puolituntematon, serkku, jonka näin viimeksi ohimennen muutama vuosi sitten jossain yioppilasjuhlissa, miehen täti, jota en ole tavannut eli pakopullasukulainen. Eikä minua otaisi pähän rahan takia, vaan ihan sen takia että haluan juhlat hyvin tiiviille sisäpiirille. Kato jokaisella on omantyylisensä, ja ymmärrän hyvin nitä, jotka jättävtä puolet serkuista pois. Ja jotkut haluavat todela tuntea jokasen, jolle hääkutsun ovat lähetneet. Täytyy vaan muotoilla kutsun että kyseessä on pienet hät ja paikelle tule vaan ne joiden kansa on läheisesti viime vuonna touhuttu.

Ja kuten mainitsit teilläkin on kutsuvieraslista tarkkaan mietitty ja rajattu, no tässä keskustelusa sitä tarkkaan miettimistä harrastavat juri ne morsiammet ja ehkä sulhotkin, jotka eivät ole vielä päätöksiä tehneet. Turha heitä on tähien sodasta tai ei-retoudesta syytellä. Loppujenlopuksi tärkä aihe ketä kutsutaan, paljon tärkeämpi kun lautasliinan väri.

Isin-maksamasta en ole todellakaan lähtenyt syyttelemän :-?, koska tiedän että normaalituloillakin saa hyvin vaika valtavat häät järjestelyä, jos vähän säästää (valitan värää puuta haukut, en todellakaan ole tuo kyseinen vieras, mutta toisaalta ymmärrän että hän hermostui, jotkut järjestävät juhlansa todella tiukalla budjetilla). Vähän toivoin vain ymärrystä peliin, ei täällä kukaan kai ole tästä kutsuvierasaiasta tehnyt latasliinoja surempaa ongelmaa. Hermoilevia ja vihaisia täällä ei olla en enempä kuin lautasliinapuolellakaan :D.

Link to comment
Share on other sites

Ja kuten mainitsit teilläkin on kutsuvieraslista tarkkaan mietitty ja rajattu, no tässä keskustelusa sitä tarkkaan miettimistä harrastavat juri ne morsiammet ja ehkä sulhotkin, jotka eivät ole vielä päätöksiä tehneet. Turha heitä on tähien sodasta tai ei-retoudesta syytellä. Loppujenlopuksi tärkä aihe ketä kutsutaan, paljon tärkeämpi kun lautasliinan väri.

Isin-maksamasta en ole todellakaan lähtenyt syyttelemän :-?, koska tiedän että normaalituloillakin saa hyvin vaika valtavat häät järjestelyä, jos vähän säästää (valitan värää puuta haukut, en todellakaan ole tuo kyseinen vieras, mutta toisaalta ymmärrän että hän hermostui, jotkut järjestävät juhlansa todella tiukalla budjetilla). Vähän toivoin vain ymärrystä peliin, ei täällä kukaan kai ole tästä kutsuvierasaiasta tehnyt latasliinoja surempaa ongelmaa. Hermoilevia ja vihaisia täällä ei olla en enempä kuin lautasliinapuolellakaan :D.

Enhän minä sinulle sitä pappabetalar-juttua sanonutkaan? Enkä ole viitannut lautasliinoihin kai kertaakaan? ;) Ja onko se minun syyni, jos ihmiset järjestävät häänsä tiukalla budjetilla? Ei meilläkään olisi välttämättä varaa näihin, mutta se on valintakysymys, haluaako juhlia juhlavasti ja isosti, vai pienemmin ja pienemmällä budjetilla. Muita omista valinnoistaan,

niin pienistä budjeteista kuin lainojenmaksuista, on kuitenkin aivan turha syyttää.

Ja vihaisia ja hermoilevia tässä ketjussa ollaan nimenomaan, puhutaan, miten "syötetään ja juotetaan" vieraita. Minä taas en näe asiaa noin, minä koen järjestäväni hienot juhlat joihin kutsumme vieraat ilolla.

Ja tuo henkilökohtainen hyökkäys minulle vieraalta,  täysin ilman tietopohjaa (sun isi maksaa senki rikas lumppu!!11 hyvä sun on puhuu!!1) oli juurikin vihainen. Juurikin sellainen, johon kukaan järkevästi ja aikuisesti ajatteleva morsian ei sorru. Jotain täytyy olla vikana, jos tuollaisia aivopieruja päästelee.

Meille tulee häihin muutama pakkopullasukulainen, koska molempien vanhemmille olisi tärkeää, että edes osa heidän sisaruksistaan pääsisi puolisoineen juhliin. En ole tavannut kaikkia kutsuttavia sulhon setiä tai tätejä, ja heidät minä lasken pakkopulliksi, koska en voi jättää heitä pois vain siksi, että en ole heitä tavannut. Ja kaikkia sulhon setejä ja tätejä ei edes kutsuta, koska heillä on iso suku.

Link to comment
Share on other sites

Mitäs mieltä olette siitä, kun ajattelin meidän tuleviin häihin kutsua kaikki sedät/enot ja tädit puolisoineen, mutta vain osan serkuista, joiden kanssa olen jotenkin ollut menneinä vuosina tekemisissä. Onko siis törppöä olla kutsua samasta perheestä vain yksi serkku?  Toiset serkut paljon minua vanhempia enkä heihin ole juuri koskaan ole tekemisissä ollut. Ainoastaan jossain sukujuhlissa oltu samaan aikaan. Mitä mieltä? Myös oman isäni suhtautuminen asiaa mietityttää, koska hänen puoleltaan jäisi vieraat aika minimiin verraten äitini sukuun. Vanhempani ovat eronneet ja eivät kovin hyvissä väleissä ole. Eikä isä ole koskaan äitini suvusta oikein pitänyt.

Mun mielestä on ok kutsua samasta perheestä vain yksi serkku. Me ollaan aikeissa tehdä samoin. Mulla on tosi paljon serkkuja, mutta mun miehelläni vaan muutama. Aiotaan pitää suhteelliset pienet häät ja kutsutaan serkuista vaan sellaset, joiden kanssa ollaan oltu enemmän tekemisissä.

Link to comment
Share on other sites

Mun mielestä on ok kutsua samasta perheestä vain yksi serkku. Me ollaan aikeissa tehdä samoin. Mulla on tosi paljon serkkuja, mutta mun miehelläni vaan muutama. Aiotaan pitää suhteelliset pienet häät ja kutsutaan serkuista vaan sellaset, joiden kanssa ollaan oltu enemmän tekemisissä.

Samaa mieltä. Mieluummin karsii sukulaisista joiden kanssa ei ole tekemisissä, kuin ystävistä.

Link to comment
Share on other sites

Mä saan jo nyt harmaita hiuksia yhdestä tutusta, joka kuvittelee ehdottomasti olevansa kutsuttujen listalla. Kyse on henkilöstä, joka on aina ollut kaverin (kaasoni) kaveri, eli ei läheinen minulle. Olemme viimeisen parin vuoden aikana nähneet kaksi kertaa, emmekä edes pidä yhteyttä toisiimme. Kaasoni on vaan ollut hieman liian puhelias ja maininnut tälle kaverillensa meidän häistä..Nyt tämä henkilö sitten jo suunnittelee polttareita  :o Olen ihan varma, että hän saa jonkinlaisen kohtauksen, kun kutsua ei kuulukaan..

Link to comment
Share on other sites

Mä saan jo nyt harmaita hiuksia yhdestä tutusta, joka kuvittelee ehdottomasti olevansa kutsuttujen listalla. Kyse on henkilöstä, joka on aina ollut kaverin (kaasoni) kaveri, eli ei läheinen minulle. Olemme viimeisen parin vuoden aikana nähneet kaksi kertaa, emmekä edes pidä yhteyttä toisiimme. Kaasoni on vaan ollut hieman liian puhelias ja maininnut tälle kaverillensa meidän häistä..Nyt tämä henkilö sitten jo suunnittelee polttareita  :o Olen ihan varma, että hän saa jonkinlaisen kohtauksen, kun kutsua ei kuulukaan..

Mulla on sama tilanne, toinen on pariskunta ja toinen on lapsuus-ja teinivuosien ystävä.

Toisen parin häissä olimme me 4 vuotta sitten, mutta ei pidetä mitään yhteyttä juuri koskaan, nähdään yhteisissä pileissä kerran pari vuodessa. Tämä henkilö on puheistani jo päätellyt, että en kutsu, ja hän on asiasta loukkaantunut. Mua ei vaan hirveästi kiinnosta, onko hän loukkaantunut vai ei, koska normaalisti en ajattele edes koko ihmistä.

Toinen tämä teinivuosiin loppuneen ystävyyden toinen osapuoli, hän on niin erilainen nykyään, niiin vieras jne. Vaikka hän on ollutkin minulle rakas ystävä, kaikki nyt ei vaan pääse häihin.

Kyllä sen tuntee, ketä ei halua sinne oikeasti, ja jos kovasti keikkuu yhden tai kahden tyypin kohdalla, niin sitten on musta parempi kutsua. :)

Link to comment
Share on other sites

Lizzien kirjoituksesta jäi kyllä ainakin mulle iloinen ja positiivinen olo, suhtaudutaan asioihin rennosti ja tekemättä niitä liian vaikeiksi. Harmi että joku siitä loukkaantui!

Riippuu tietysti häiden budjetista ja luonteesta mihin se kaatuu ja montako vierasta mahtuu, mutta tuskin maailma siihen päättyy jos pari vierasta viidestäkymmenestä tai sadasta on vaikka nyt niitä pakkopullasukulaisia tai muita vastaavia. Ja jos tuntuu että päättyykin, niin sittenhän se on selvä eikä kutsuta!

Itse mieluummin juhlin iloisin mielin ja kutsun myös ne pari sukulaista, joiden kanssa ei juuri olla tekemisissä, sekä ystäväporukasta myös sen yhden, jota näen nykyään enää harvemmin, koska en viitsi tämän takia aiheuttaa turhia skismoja sukuun tai ystäväporukkaan. Ehkä tämä sitten on tuhlailevaa ja mitä lie, mutta ajattelen sitä kohteliaisuuskysymyksenäkin. Tarjoilut tulee sitten sen mukaan montako vierasta kutsulistalla on, ei meilläkään budjetti taivaisiin asti veny, mutta ollaanpahan ainakin hyvällä mielellä. (Ja kyllä meilläkin karsittu on näin yleisesti vieraat lähisukuun ja lähimpiin ystäviin.)

Link to comment
Share on other sites

Täällä kans ongelmia kutsuttavien kanssa.

Ongelmana sulhasen serkkujen lapsoset, osan kanssa serkuista emme ole missään tekemisissä ja osan kanssa paljonkin.

Mielestäni meidän pitää kaikki nämä serkut kutsua, mutta heidän lapset?

Näistä serkun lapsista tulee yhteensä 18hlöä. Ajattelimme kutsua ne serkut joiden kanssa olemme tekemisissä lapsineen mutta muut serkut vain puolisonsa kanssa. (Lapsia tulisi tällöin vain 3kpl). Nämä kolme lasta tunnemme, mutta muita itse en ole nähnytkään.

Kaikki nämä serkut asuvat samassa kaupungissa joten ei varmaankaan ole iso homma heille saada lastenvahti, ja osa lapsista on jo niin isoja että varmaan voivat hoitaa pienempiä.

Mitä mieltä olette? Käyttäydytäänkö törkeästi, jos emme kutsu perheitä kokonaan?

Link to comment
Share on other sites

Meidän mummo osaa olla välillä aika diktaattori:

Veli meni 2000 naimisiin, ja ensikertaa häävideota katsoessaan veljeni kysyi vaimoltaan "kuka toi on? ja entäs toi?" Johon vaimo sitten, että " en mä noita tunne, sun sukulaisia ne on!"

Joo ne mummelit ja muut oli sitten jotain meidän mummon pikkuserkkuja jotka mummo oli sitten päättänyt kutsua paikalle..

Ja olihan se mummo loukkaantuneena viimevuonnakin siskon "vain" 80 hengen häissä, koska kaikki mummolle tärkeät ihmiset eivät olleet kutsuttuna. "Ja siitä edestä jotakin kavereita, jotka eivät korvaa sukua".. just.

Tästä oppineena mummolle ei sanaakaan että häät tulossa, ja ketä kutsutaan, koska en halua paikalle edes kaikkia serkkujani. Enkä välttämättä edes lähes kymmentä tätiäni.

Uuden ongelman ovat muodostaneet nämä uusioperheet, jotka päättävät tunkea koko poppoolla juhliin. Se on kiva sitten kun kahden aikuisen mukana tulee kuusi lasta.. Nimittäin kummitätini on perustanut uusioperheen, ja minusta täti on huippu, mutta en kestä serkkujani jotka eivät puhu mitään, enkä todellakaan halua pienestä opiskelijabudjetistani kestitä uusiopuoltakaan joita olen nähnyt kerran elämäni aikana. Miten sitten kutsut pelkän tädin, hirveä loukkaushan se on tätiäni sekä hänen perhettään kohtaan. Myös se tuottaa vaivaa, että vaikka jättäisin kaikki tädit paitsi kummitätini kutsumatta, sota syttyisi.

Link to comment
Share on other sites

Huoh, täällä kanssa painiskellaan kutsuvieras ongelman parissa :(

Ongelmia ei niinkään muodosta sukuasiat (koska mulla on pieni suku ja ukko meinaa kutsua vain läheisimmät sukulaisensa) vaan kaverit. Parille kaverille, jotka eivät ole niin kamalan läheisiä mutta ketä silloin tällöin treffailen kahvien merkeissä, en ole uskaltanut koko asiaa mainita kun pelkään, että tulee nenän nyrpistelyä siitä etten ole todellakaan aikonut kutsua heitä. Pidämme siis pienehköt häät ja haluamme vain ne tärkeät ihmiset paikalle keihin oikeasti pidämme yhteyttä. Kuitenkin on ehkä pakko (olipas kauniisti sanottu) kutsua yksi noista silloin tällöin kerta vuoteen kavereista, kun hän on yhden parhaimman ystäväni läheinen ystävä ja tuo yhteinen kaverimme oli jo kerinnyt möläyttää, että menemme naimisiin ja tottakai hän nyt odottaa kutsua jne. Ja ystäväni oli sitä mieltä, että yhteinen kaverimme varmaan loukkaantuisi kovasti jos ei saisi kutsua häihimme. Varsinkin kun en olisi ensimmäinen vanhasta kaveripiiristämme joka jättäisi tuon kaverimme kutsumatta.

Mutta vielä kivempi yllätys oli kun kummitätini, jolle äitini asiasta möläytti laittoi tuossa minulle meiliä, että oli siskolleen kertonut, että menemme naimisiin ja nyt sekä hänen siskonsa ja kaksi siskon tyttöään haluaisivat todella mielellään tulla kanssa häihimme. Olemme siis siskon tyttöjen kanssa kaveeranneet joskus vuonna kivi ja miekka enkä ole yli 10 vuoteen ollu kummankaan kanssa tekemisissä (asuvat Ruotsissa ja jotenkin jäi yhteydenpito sitten kasvaessa). Nyt en tiedä miten kohteliaasti sanoisin, että kiitos kun kutsut puolestani ihmisiä häihini. Inhottavaa. Vieraslista tuntuu vain venyvän ja paukkuvan..

Ja vielä kolmas tapaus. Yksi ystäväni hiillostaa minua koko ajan, että meinaanko kutsua meidän yhteiden eksämme häihini (pienet piirit nuorempana :D), jonka kanssa olemme molemmat kavereita. Mutta tilanne on sellainen, että ukkoni ei kestä yhden yhtään eksää maisemissa eikä suostu ymmärtämään, että jos olen eksäni kanssa eronnut n 9 vuotta sitten niin ehkä meillä ei enää ole mitään ollut pitkiin aikoihin (varsinkaan kun kaverini seurusteli eksäni(eksämme) kanssa 5 vuotta tuossa välissä). Mutta tilanne on se, että kunnioitan oman rakkaani tahtoa hänenkin hääpäivänään ja olen ajatellut jättää kutsumatta eksäni (olenko paha ihminen?). En vain haluaisi pilata keneltäkään yhtään mitään ja minua suorastaan ahdistaa kun kaverini ei ymmärrä sitä, että on olemassa ihmisiä, jotka eivät pidä siitä, että eksien kanssa kaveerataan. En nykyään edes tahtoisi kyseisen kaverini kanssa puhua koko häistäni kun aina hän kysyy, että no joko olet päättänyt kutsutko myös *piip*? Ja sitten vaan tuumaan, että en ole miettinyt. Ihan kuin pelkästään minä voisin päättää ketä kutsutaan. Ja sitä paitsi emme ole edes eksäni kanssa varmaan nyt puoleen vuoteen olleet missään tekemisissä toistemme kanssa mutta kaverini vissiin vain kovasti haluaisi myös eksäni sinne. En tiedä missä vaiheessa uskallan avautua asiasta :(

Hmm anteeksi jos tuli sekava tilitys. Olen pienoisessa kuumepöhnässä kotosalla ja oli vain pakko päästä avautumaan :)

Link to comment
Share on other sites

Ihan vaan muistuttaisin kaikille, joiden äiti/kaveri/mummo/kummi painostaa kutsumaan sen ja ton: Äidit, mummot, kummit ja kaverit katsovat asiaa eri näkövinkkelistä. Tottakai äiti haluaa lapsensa juhliin itselleen tärkeimmät (omat sisaret, näiden lapset jne). Äidin on vaikea tajuta etteivät hänen siskojensa lapset ole enää morsiammelle tärkeitä.

Nyt pitäisi ihan rohkeasti sanoa painostavalle kaverille että hei, se on sun ystäväsi/siskosi/äitisi jne, mä nään sitä niin harvoin että jos kutsuisin kaikki, joita nään niin harvoin, paikalla olisi tuhat vierasta. Ja polttareita varten toimittakaa kaasoillenne/bestmaneillenne lista kutsuvieraista ja kertokaa kantanne siihen saako polttareihin osallistua muut listan ulkopuolelta ja valistakaa heitä siitä että listan ulkopuolisia polttareihin kutsuttaessa on kysyttävä, haluatko tulla juhlimaan sen ja sen polttareita, vaikkei sinua tilanpuutteen taikia ole valitettavasti häihin kutsuttu (tms). -huh :P

Mielestäni häihin ei kuulu kuin ne vieraat, jotka morsiuspari (molemmat) sinne haluavat. Välillä hankalaa, mutta onneksi naimisiin mennään yleensä (melko)kypsänä aikuisena. ;D

Link to comment
Share on other sites

Kun aloimme suunnittelemaan omia häitämme päätimme rajata vieraslistan mahdollisimman pieneksi kustannus- ja tilasyistä. Juhlatilaamme mahtuu maksimissaan 60 henkeä eikä budjettimmekaan varmaan kauhean montaa enempää kestäisi. Maksamme siis häät itse. Vieraslistalle pääsee ainoastaan molempien lähisuku sekä muut perhetutut, joiden kanssa olemme tekemisissä. Kavereita ei häihin kutsuta kaasoani lukuunottamatta koska kavereiden jakaminen ns. parempiin, kutsun ansaitseviin, ja huomompii, kutsua vaille jääviin, ei olisi onnistunut koskaan. Kavereille on myös ollut helppo sanoa, ettei juhliin kutsuta kavereita vaan juhlimme ainostaan lähisuvun kesken.

Nyttemmin olemme kyllä ryhtyneet miettimään josko muutama kaverikin olisi kiva pyytää paikalle kun istumapaikkoja jää vapaaksi sukulaisten jälkeen 6 paikan verran (sillä oletuksella siis, että kaikki kutsutut tulisivat juhliin). Joku vaan saisi keksiä helpon keinon erotella kutsun saavat kaverit niistä kutsua vaille jäävistä. Minusta ei siihen nimittäin ole. Taitaa siis jäädä kaverit kokonaan kutsumatta niin pääsee kaikista helpoimmalla.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...



×
×
  • Create New...