Jump to content
Naimisiin.info

Lihaton menu vegetaristien häissä?


-Fanny-

Recommended Posts

Ite ajattelisin sen näin, että jos lihansyöjätkin usein huomio kasvissyöjät, niin voisihan sitä joskus kasvissyöjätkin huomioida ne lihansyöjät..

En tunne yhtään ihmistä, jonka ruokavalioon eivät kuulu kasvikset missään muodossa, joten eipä ole kovin osuva vertaus.

Meillä on usein kotona kaikenlaisia juhlia, joihin ruoka olennaisesti kuuluu. Tarjoamme aina pelkkää kasvisruokaa, eikä kukaan ole jäänyt nälkäiseksi tai tuskaillut, ettei löydä syömistä. Harvemmin kukaan edes huomaa lihan puuttumista. Itse asiassa ne muutamat kerrat, kun olemme sanoneet, että huomasitteko ettei mitään lihaa ollut tarjolla, juuri "raavaat miehet" ovat todenneet, ettei sitä näköjään tarvitsekaan.

Joten häihin sopii kasvisruoka ihan niin kuin muuhunkin elämään.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • Replies 94
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • 2 weeks later...

Itse olin häissä n. 1 kk sitten ja siellä oli vain lihana kalkkunanrintafilettä , kaikki muu tarjottava oli kalaa tai erilaisia kasvisruokia. Itse tykkäsin kovasti ja mitä kuulin vierailta , olivat kyllä myös hyvin tyytyväisiä ruokaa.

Itse olen myös miettinyt vastaavaa tarjoilua.

Link to comment
Share on other sites

Olen ollut coctailkutsu-tyyppisissä iltahäissä, joissa oli vegaaninen tarjoilu. Vierasjoukko oli nuorta ja kasvisruokaan tottunutta, ja hyvin maistui. Tarjolla oli salaatteja, pasteijoita ja makeita leivonnaisia. Vegaanimorsiamen pulla-bostonkakku oli muuten parasta koskana syömääni.

Nuo häät olivat aika pienet ja itse kokatut. Jos itse tekee, niin vegaaniateriastahan saa tukevan pavuilla, pähkinöillä, tofulla ja rasvalla, esim. oliiviöljyssä marinoiduilla kasviksilla tai sienillä ja voitaikinalla.

En ole koskaan kokonaan vegaanista juhlaa järjestänyt, mutta työn puolesta isojakin juhlia joissa vieraiden joukossa on vegaaneja. Näppituntumana voisi sanoa, että vegaaniruoan tekeminen sujuu parhaiten nuorehkojen ihmisten pyörittämiltä pitopalveluilta, joiden menut ovat enemmän moderneja ja kansainvälisiä kuin karjalanpaistilinjaa. Paljon selviää puhelinkeskustelussa, jos asia tuntuu pitopalvelulle jotenkin vaikealta niin sitten voi soittaa jonnekin muualle. Yleensä on kannattanut selittää ja varmistaa että mitä ruoassa ei saa olla ja käyttää esimerkkejä (ei, lihaliemi ei ole kasvis). Makeat leivonnaiset tuntuvat kyllä olevan vähän haastavia tilata.

Link to comment
Share on other sites

Meidän 90-prosenttisesti vegaaninen menu alkaa olla valmis. Hyvin pitopalvelu suhtautui, ehdotti vain korvaavaa pääruokaa vegaanisten cannelonien tilalle. En oikein vielä tiedä, miten sen kanssa menetellään. Ja saa nähdä, onnistuuko vegaaninen kakku vai teemmekö sen itse. Mutta muuten ei tunnu olevan ongelmaa ja uskon, että vieraatkin tulevat olemaan tyytyväisiä. :D

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...
Guest vegaani

Meillä oli taannoin lähes vegaaniset häät. Mies on kyllä lihansyöjä, mutta on huomannut, että kasvisruokakin on ruokaa. Enemmänkin käden vääntöä tuli omien vanhempieni ja appiukon kanssa.

Nimenomaan 60+tädit hehkuttivat ruokia ja kyselivät reseptejä. Miehen kaverit suhtautuivat pääsääntöisesti skeptisesti, mutta söivät hyvällä halulla ja ihmettelivät ruokien täyttävyyttä. Osa ruoista loppui tosin hiukan kesken ja jäimme vaille santsikierrosta. Hauskaa oli, että myönnytykseni, marinoidut muikut oli ruoka, jota eniten jäi yli.

Kakku oli vegaaninen suklaatäytekakku, jonka pitopalvelu suostui tekemään, kun annoimme valmiin reseptin ja takasimme, että se toimii. Ja hyvää oli!

En enää muista kaikkea, mutta alkupaloissa oli ainakin vihreäsalaatti, pastasalaatti, täytetyt tomaatit, muikut, porkkanapiiras, joku marinoidut sienet tms... pääruokana lanttu-tofuvuokaa, jotain kasvissekoitusta, perunoita... kahvi+kakku

Vieraana ollessani olen saanut pääruokana täytettyä paprikaa, oli kauniisti tarjoiltu ja hyvin tehty ja toisella kertaa ihan taivaallista sienirisottoa(kokki tarjoilu pöytään ja selitti, miksi oli valinnut juuri tämän ruoan minulle ja miettinyt selkeästi kokonaisuutta..." Yleensä, viimeksi eilen, olen syönyt vihreää salaattia ja perunoita, koska a) hääpari on olettanut, että kyllähän siinä pöydässä on kaikenlaista niin kai se sieltä jotain saa tai B) kuten eilen, pitopalvelu ei tiedä, että laktoositon ja maidoton ovat eri asioita...

Ainakin omat vieraamme ovat olleet sen verran sivistyneitä, että ovat ymmärtäneet, että kysymys on eettinen. Jos en hyväksy lihan/maidon tuotantoa ja siksi en itse syö enkä osta eläintuotteita, miksi ihmeessä haluaisin kannustaa siihen muita, saati että tilaisin 100hengelle liha-aterian!? Käytännössähän tämä vastaisi vaikutuksiltaan suunnilleen sitä, että itse siirtyisin 3-4kuukaudeksi sekaruokaan.

Link to comment
Share on other sites

Kyllä sillä kasvisruoallakin kylläiseksi tulee, kunhan valitsee vaan sopivat ruokalajit. Meille olisi myös suunnitteella kasvis-kala-menu. Ei mun mielestä tarvitse ajatella, että mitäs siitä tulee, kun lihan jättää pois. Kun on fiksu ja monipuolinen menu, niin kyllä siinä on jokaiselle jotakin. Eikä mun mielestä lihan puuttumista tarvitse korvata, vaan lähinnä valita sellaisia kasvisruokia, jotka toimivat itsessään (meille kasvislasagne olisi suunnitteella pääruoaksi). :) Hyvin ovat kaverit meillä syöneet tähänkin asti, vaikka kasvissyöjiä ollaankin!

Kuten monella teistä, on meilläkin eettiset syyt vaikuttamassa. Onhan se tärkeää, että on pariskunnan näköiset häät! :D

Link to comment
Share on other sites

Tällainen menu

Aluksi:

-tuoreyrttisalaatti & basilikavinegretti

-yrttimarinoitua munakoisoa, balsamico-kastiketta ja cesarkastiketta (kastikkeet erikseen)

-taboulleh-salaattia

-vuohenjuustoa ja punajuurta

-bruschetta tomaatilla ja valkosipulilla

-leipälajitelma ja yrttilevitettä

Pääruuaksi:

-Ricotta-pinaatti-cannelonit

-Soijaleikkeet kookos-tomaattikastikkeella

-riisiä (jasmin tai basmati)

Kahvi ja haudutettu tee (tee reilukauppa)

Mansikkakermakakku, vegaanikakku

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hei,

kaipaan edullisista raaka-aineista tehtäviä ruoka-ohjeita (piirakoita tms). Rajauksena on, ettei saa sisältää lihaa. Yritin netistä googlettaa, mutta heikolla menestyksellä... Auttaisikos joku teistä täällä?

Link to comment
Share on other sites

Hei,

esimerkiksi Koti ja keittiö-lehden nettisivuilla on laaja reseptiarkisto. Haet sieltä ruoka-otsikon alta esim. suolaiset ja saat paljon vaihtoehtoja, joista osa ei toki ole häihin välttämättä sopivia tarjottavia.

Millaiselle porukalle ruokia mietit? Nimenomaan siis kylmiä suolaisia ruokia, tällaisen käsityksen sain kun kyselit piirakoista?

Vaihtoehtonahan on esim. erilaisia sienipiirakoita (jos jaksat itse poimia sienet, säästät), erilaisia voimakkailla juustoilla maustettuja piiraita esim. fetapiiras...en sitten tiedä miten edullisia ne ovat isolle porukalle tarjottuina.

Toisaalta jos kylmiin tarjottaviin kuuluu myös esim. salaatti, voisihan kasvislisänä olla esim. hyviä sämpylöitä, focaccia tms. ja joku maukas itse tehty levite.

Kalaruoista en niin osaa sanoa kun olen itse kasvissyöjä, mutta olen nähnyt juhlissa tarjottavan esim. ruisnapille kootun kylmäsavukalatäytteisen leivän. Ovat aina mielestäni kadonneet hetkessä parempiin suihin. Ohjeita varmaan löytyy ainakin niihin googlettamalla.

Tsemppiä, kysele tarkemmin jos tarvitset apua, ehkä osaan auttaa. Omat häät tulossa vasta vuoden kuluttua, joten ruokapuoli on vielä täysin miettimättä...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Syyskeiju, kuulostaa tosi herkulliselta!

Itse myös näitä kasvisgratiineihin kyllästyneitä kasvissyöjämorsiamia kun olen, luin, että Namaskaar tarjoaa myös catering-palvelua. Intialainen kasvisruoka on pääasiassa aina TODELLA hyvää, ja jos ottaa jonkun lihaversion myös---

Tuliko teille Gisela Namaskaarista ruoat? Olivatko kaikki tyytyväisiä ja ruoka hyvää? :)

Mä laitoin juuri sinne tarjouspyynnön kasvis- ja kalamenusta, saa nähdä mitä vastaavat. Kiitos vinkistä, en olisi tullut edes ajatelleeksi, että Namaskaarillakin on pitopalvelu. (Luultavasti kyllä tehdään loppujen lopuksi itse ruoat, mutta täytyy vähän haarukoida vaihtoehtoja sitä ennen, vaikka aika on varsin vähissä.)

Muokattu: , käyttäjä: Crowley
Link to comment
Share on other sites

Meillä tulee ruoaksi:

Salaattibuffet

Kotitekoisia ruisnappeja ja lisukkeita sille

Lohipihvit ja kasvispihvit

Rosvofilettä

Tilliperunaa

Eli, kalaa ja lihaa syömättömille on tarjolla lämpimiä kasvispihvejä,

lihaa syömättömille kalaa, ja lihansyöjille valittavana lihaa ja kalaa. :D

Yritimme ainakin huomioida kaikki mahdolliset ronkelit.

Link to comment
Share on other sites

kun meillä kerran joulun jälkeen vietetään häitä niin heti jo otin listalta lihan pois, kun sitä ollaan kerran koko viikko syöty!

Et jos vieraissa on ronkelimiehiä niin syövät sit mitä syövät, mut menu kelpaa niin morsiammelle kuin sulhollekin (me ei olla kasvis syöjiä)

Alkuun tulee sallaattia josta vieraat saavat koota oman näköisensä, eli kaikki ainekset ovat erikseen. Olin suunnitellu kreikkalaista salaattia, mut on feta- ja oliivinirsoja

Pääruoaksi on kanankoipia (luu-osa kääritty folioon, että on helpompi ottaa ne lautaselle). Höysteenä on couscous-kasvis sekoitus. Toinen ruokavaihtehto on lämminsavulohi (kokonaisena), siihen ehkä kyytipojaksi perunasalaatti tai jotain muuta....

Kakku on tuorejuustokakku, päälle vadelmakiille (jos omasta pakkasesta löytyy niin paljon :grin: )

Teeman meillä on itämaisuus.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Meillekin on tulossa vegaaninen menu, eikä asia ole kyllä ollut mitenkään helppoa.

Vanhempani ovat vahvasti sitä mieltä, että vieraat eivät elä yhtä iltaa ilman liharuokaa ja piste. Kun sanoimme ei lihalle, he päättivät tarjoilla sen sijaan kalaa. Sanoimme ei kalallekin ja äitini itki viikon ja syytti minua häiden pilaamisesta ja ilmoitti, että kalaa tulee, halusimme sitä tai emme. Ja korosti vielä, että onhan meitäkin varten järjestetty usein kasvisruoka toisten häihin. Että tämmöistä meillä. Maidoista ja munista en uskaltanut puhuakaan.

En siis ole edes kertonut vanhemmilleni, että menu tulee olemaan vegaaninen, sillä luultavasti tieto aiheuttaisi muutamat sydänkohtaukset. Olen hommannut vegaanipitopalvelun ja puhunut vanhemmilleni vain kasvispitopalvelusta. Saas nähdä, huomaavatko he edes häissä eroa... Pitopalvelu on todella kehuttu ja luotan heihin täysin. Eikä ruokana varmasti ole salaattia ja gratiinia, vaan luultavasti seitania, soijapihvejä, linssejä, falafelejä, ruokaisia salaatteja ynnä muita. Suurin osa ystävistämme eli käytännössä melkein puolet vieraista ovat kasvissyöjiä kuten mekin. Sukulaiset ovat vannoutuneita lihansyöjiä, ja kieltämättä vähän jännitän, kuinka he suhtautuvat. Tosin he varmasti osaavat tätä odottaakin. Joukossa on myös useita maitoallergisia ja laktoosittomia, joten nyt heille ei tarvitse tehdä erikseen ruokaa, vaan kaikki saavat syödä samaa.

Nyt joudun kuitenkin valehteluni (kertomatta jättämisen) takia hieman pulaan... Äiti nimittäin tahtoo tehdä kakut itse. Eli nyt juhliin on siis tulossa ei-vegaanisia kakkuja, mistä en itse ole kamalan innoissani. Enkä voi sanoa mitään, kun muuten aiheutan taas uuden riidan! Kaipa se on vain suostuttava kompromissiin tässä, kaloista en nimittäin aio joustaa.

Link to comment
Share on other sites

Meillekin on tulossa vegaaninen menu, eikä asia ole kyllä ollut mitenkään helppoa.

Vanhempani ovat vahvasti sitä mieltä, että vieraat eivät elä yhtä iltaa ilman liharuokaa ja piste. Kun sanoimme ei lihalle, he päättivät tarjoilla sen sijaan kalaa. Sanoimme ei kalallekin ja äitini itki viikon ja syytti minua häiden pilaamisesta ja ilmoitti, että kalaa tulee, halusimme sitä tai emme. Ja korosti vielä, että onhan meitäkin varten järjestetty usein kasvisruoka toisten häihin. Että tämmöistä meillä. Maidoista ja munista en uskaltanut puhuakaan.

En siis ole edes kertonut vanhemmilleni, että menu tulee olemaan vegaaninen, sillä luultavasti tieto aiheuttaisi muutamat sydänkohtaukset. Olen hommannut vegaanipitopalvelun ja puhunut vanhemmilleni vain kasvispitopalvelusta. Saas nähdä, huomaavatko he edes häissä eroa... Pitopalvelu on todella kehuttu ja luotan heihin täysin. Eikä ruokana varmasti ole salaattia ja gratiinia, vaan luultavasti seitania, soijapihvejä, linssejä, falafelejä, ruokaisia salaatteja ynnä muita. Suurin osa ystävistämme eli käytännössä melkein puolet vieraista ovat kasvissyöjiä kuten mekin. Sukulaiset ovat vannoutuneita lihansyöjiä, ja kieltämättä vähän jännitän, kuinka he suhtautuvat. Tosin he varmasti osaavat tätä odottaakin. Joukossa on myös useita maitoallergisia ja laktoosittomia, joten nyt heille ei tarvitse tehdä erikseen ruokaa, vaan kaikki saavat syödä samaa.

Nyt joudun kuitenkin valehteluni (kertomatta jättämisen) takia hieman pulaan... Äiti nimittäin tahtoo tehdä kakut itse. Eli nyt juhliin on siis tulossa ei-vegaanisia kakkuja, mistä en itse ole kamalan innoissani. Enkä voi sanoa mitään, kun muuten aiheutan taas uuden riidan! Kaipa se on vain suostuttava kompromissiin tässä, kaloista en nimittäin aio joustaa.

Voi että, hankalaa vääntöä teillä. Äitisi taitaa vaan kuulua siihen sukupolveen, jolle opetettiin, että kasvikset käyvät lisäkkeestä, eivät juhlavasta pääruuasta. :) Se on niin vaikeaa muuttaa vuosikymmeniä samoina pysyneitä käsityksiä. Minusta teidän häämenu kuulostaa ihanalta! Jos vaan pystyt, niin pysy rauhallisena ja pyydä vanhempiasi luottamaan tämä asia teidän käsiinne ja vakuuttele, että ruuat tulevat olemaan todella hyviä ja täyttäviä. En siis itse ole kasvissyöjä, mutta esim. juuri pari viikkoa sitten olin syntymäpäivillä, joilla kaikki ruoka oli kasvisruokaa. Kaikki ei muistaakseni ollut ihan vegaanista, mutta kuitenkin. Kaikki vieraat kehuivat ruokaa ja lähtivät napa soiden tyytyväisinä kotiin! Tuon vanhemman sukupolven ihmiset eivät vain ole tottuneet ajattelemaan, että kasvisruoka voisi olla hyvää ihan sellaisenaan. :D Eikä muutama vuosikymmen sitten osattukaan Suomessa sellaista kasvisruokaa tehdä, mitä nykyään osataan. Äitiäsi varmaan helpottaa, jos pystyt sen verran joustamaan, että annat hänen väsätä ne kakut, vaikkeivat vegaanisia olekaan. Toisaalta, jos hän välttämättä haluaa ne tehdä, niin mun mielestä voit kysyä, voisiko hän tehdä yhden sitten vegaanisen ohjeen mukaan, että kaikki saavat kakkua. Varsinkin jos sulla on hyvä ohje niin voisit antaa sen hänelle ja pyytää kauniisti voisiko hän toteuttaa sen. Jos ei, niin voithan sitten tilata jostain yhden vegaanisen kakun. Tsemppiä häämenun kanssa, koettakaa ymmärtää toisianne! :girl_sigh:

Link to comment
Share on other sites

Joo pitopalvelu valmistaakin sitten muutaman vegaanisen kakun, jotta kaikille riittää!

Eniten minua tässä naurattaakin, että äiti ei usko vieraiden elävän yhtä iltaa kasvisruualla, kun me itse olemme eläneet sillä jo yhdeksän vuotta. :girl_haha:

Olemmekin nyt yrittäneet tarjoilla heille paljon erilaisia ravitsevia ja täyttäviä ruokia, kun olemme syöneet yhdessä, jotta he saavat vähän makua siitä, kuinka hienon menun kasviksiakin käyttämällä saa. Jospa tämä tästä, kiitos tsempeistä :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Guest tähtityttö
Kalahan on sellainen, että sekin jakaa mielipiteet ihan kahtia, sukupuolesta riippumatta.

Ite ajattelisin sen näin, että jos lihansyöjätkin usein huomio kasvissyöjät, niin voisihan sitä joskus kasvissyöjätkin huomioida ne lihansyöjät.. :rolleyes:

Ja siis, ihan vaikka yksikin lajike riittää. Esim. lihapullia tai paistia.. miten nyt vaan lompakolle sopii.

Mutta, kyllähän fiksu vieras löytää itselleen varmasti jotain syötävää, toivottavasti.

Minä kyllä peesailen tätä näkökantaa.

Vaikka esim. tuollainen kala-kasvis-menu uppoaisi tänne ihan hyvin muun puuttuessa, niin itse kyllä juhlamenun suhteen pyrkisin siihen, että "jokaiselle jotakin". Varsinkin kun kyse on vieläpä hääjuhlasta, jossa hyvä ruokailu yleensä näyttelee melko suurta osaa. Minä en itse esim. koskisi pitkällä tikullakaan johonkin linsseihin tai papuihin, mutta olen silti vaivautunut hankkimaan niitä juhliimme, koska tiedän, että joillekin vieraistamme ne maistuvat. Jos kutsutaan kymmeniä muita ihmisiä juhlimaan ja syömään, niin ei kai sitä voi sellaisella asenteella olla, että kun minä syön vain sitä-tätä-ja-tuota, joten vain niitä asetaan tarjolle?!

Ja eihän sitä ruokaa mistään keittiöstä tarvitse hakea, vaikka buffetissa olisikin jotain lihapulliakin tarjolla! Kyllä minä ainakin sujuvasti hyppään aina kalatarjoilujen ja kasvisgratiinien ohi ilman sen kummenpaa draamaa...

Link to comment
Share on other sites

Niinno. Mitäs tähän nyt sanois, vai uskaltaako sanoa mitään.

Monella kasvimenu pohjaa varmasti eettisiin syihin. Esimerkiksi itse en pystyisi juhlimaan häitäni, jos niiden takia olisi tehotuotettu ja/tai tapettu eläin. Liharuuan hommaaminen häihimme olisi meidän molempien moraalia vastaan. Sama tilanne tuskin on häitään pitävällä lihansyöjällä, joka tarjoilee myös kasvisruokaa erityisruokavalioisille vieraille. Eli aika turha rinnastus minusta.

Niin, eikä niitä linssejä ja papuja tule näkymään meidänkään häissä. Itse asiassa olen melko varma, että suurin osa vieraista ei tule edes huomaamaan, että pihvit eivät olekaan lihaa tai että oikean kerman sijasta onkin käytetty vegaaniversiota. Edellinen kirjoittaja ei siis ilmeisesti ole tutustunut kunnolla kasvisruokaan?

Huh. Sainpas siistittyä tämän ihan asialliseksi.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Joo. Sekasyönti ei (yleensä, pidän itseäni harvinaisena poikkeuksena) ole etiikkaan pohjaava valinta siinä missä kasvissyönti usein on. Mulle ei ole mitään ongelmaa järkätä kasvisvaihtoehtoja kasvissyöjäkavereilleni, mutta olis aika outoa, jos sekasyöjä ei vois syödä lihatonta ruokaa.

Hei c'mon, syöväthän useimmat sekasyöjät pinaattilettuja ja puurojakin, ei niissä ole lihaa.

Link to comment
Share on other sites

Kiva, että täällä on muitakin vegaaneja. Sekä minä että sulhanen ollaan vegaaneja, joten meille tulee tietenkin vegaaniset tarjoilut. Toivottavasti pitopalvelu osaa tehdä maukkaat ruoat. Ollaan moniin pienempiin juhliin aikaisemmin tehty itse tarjoiluja ja hyvin on maistunut vieraille. Useimmat eivät edes ymmärrä ruokien olevan vegaanisia ellei sitä erikseen mainosteta.

Link to comment
Share on other sites

Guest Minimorsio
Kävin juuri lisäämässä meidän vegaanisen menun menu-gallupiin, käykäähän kattomassa, jos kiinnostaa :)

Kävin lukemassa, apua kun tuli nälkä! Vaikuttaa todella ihanalta, en kyllä itse kaipaisi lihaa ollenkaan jos saisin tuollaisia ruokia vaikka sekasyöjä olenkin! SLURP!

Link to comment
Share on other sites

Napalm, kuulostaa mielettömän herkulliselta! Hyviä ideoita heiteltäväksi, kun sovimme aikanaan omasta menustamme. Nyt vaan toivotaan, että ravintolan kanssa yhteistyö sujuu ja ruoat maistuvat. Alunperin olisin halunnut vastata ruokapuolesta pääosin itse, mutta vierasmäärän kasvaessa päädyttiin ravintolaan, jossa siis oma catering.

Tietääköhän joku muuten mistä voisi alkaa tiedustelemaan vegaanisia hääkakkuja pääkaupunkiseudulla? Mahtavaa, että muitakin vegaanimorsiamia ja -sulhasia pyörii täällä :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...



×
×
  • Create New...