Elina-Estella

Tarinoita epäonnistuneista hääjuhlista

348 viestiä aiheessa

tiara-10 kaikenlaista on sinunkin kohalle osunut.

Itsellä ikävimpiä hääkokemuksia:

- Siskoni kanssa kumpikin oltiin hiljaisia ja ujoja teinejä ja meidät oli laitettu sellaisten ihmisten pöytään joita ei oltu ikinä ennen nähtykkään ja ne kaikki muut tunsivat toisensa. Samoin muut sisaruksemme saivat olla tuttujen kesken. Kyllä oltiin kiitollisia kun juhla loppui.

- Tila jossa monta huonetta. Itse osuin onneksi siihen "päähuoneeseen" kun olin perhettä mutta muissa huoneissa olevat ei kuulleet ohjelmasta mitään ja monet ei edes tienneet varsinaista ohjelmaa olleenkaan. Lisäksi huoneet olivat tosi ahtaita. (ja tässä ei ole tarkotus mollata itse tilaa vaan sitä että oli huonosti järjestetty kun kaikille ei kerrottu ohjelman alkamisesta jne)

- Edellisenä iltana autoin kakkujen ja muiden teossa melkein yhteen asti yöllä. Hääpäivän aamuna menin jo kahdeksalta koristelemaan juhlapaikkaa, sieltä pääsin lähtemään vasta noin tunti ennen vihkimistä, hyvä kun kerkesin edes suihkussa kunnolla käymään. Noh, juhlassa minun piti olla täysin vieraana mutta koko illan ajan jouduinkin juoksemaan milloin mitäkin varmistaan ja tekemään. Ruokailuni keskeytyi eräästä syystä, kahvin ja kakun nauttiminen toisesta ja illalla piti mennä hakemaan kaupasta vielä pari juttua ja sillä välin oli tanssittu jo häätanssi. Menetin siis oikeastaan koko juhlan. (oli vielä veljeni häät että olisi oikeasti kiinnostanut nähdä esim. tanssi)

Muokattu: , käyttäjä: Onnellinen2012

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Hih, aika hauskoja (mutta tietenkin harmillisia) kokemuksia teillä häistä! Saanen jakaa omat järjestelyihin liittyvät kommellukset, mitä näin äkkiseltään tulee mieleen...

- Hääparin pitkä odottelu hääpaikalle kuumassa helteessä (raskaana ollessani kokemus oli vieläkin hikisempi!)

- Ei pitopalvelua. Tässä ei ole sinänsä mitään vikaa, mutta hieman haittasi tunnelmaa, kun astiat piti vieraiden itse viedä keräyspisteeseen.

- Liian ahdas juhlatila. Joka kerta, kun nousimme käymään wc:ssä, hakemassa ruokaa yms., joutui pyytelemään anteeksi muilta vierailta tahatonta tönimistä ym.

- Paljon lapsivieraita ja vauvoja, ja vain yksi (1) syöttötuoli! Lisäksi juhlasali oli aivan liian pieni, että sinne olisi saanut rattaat, joten.. jouduimme lähettämään vauvan kotiin jo ennen ruokailua! :girl_mad:

- Plaseeraus (eli nimikyltit) ILMAN pöytäkarttaa! Oli siinä vierailla oman paikkansa etsimistä, kun piti jokaisen nimikyltin kohdalla tihrustella..

- Kahvihäät, joissa sitä kahvia odoteltiinkin melkoinen tovi, koska hääpari ei ollut järjestänyt tarpeeksi auttavia käsiä tarjoilujen hoitamiseen sujuvammin.

Näitähän on, jokaisessa häissä varmasti omat kommelluksensa, vaikka kuinka yrittäisi suunnitella täydellisesti! :grin:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Erityisen paljon pisti silmään tuo, että osa vieraista kutsutaan iltajuhlaan. Aivan älytön ajatus musta, siis ei mitään ruoka- tai kakkutarjoilua heille?! Kyllä mä ainakin olen sitä mieltä, et päätetään ketkä halutaan häihin kutsua, eikä niin et jaotellaan ketkä saavat tulla vihkitilaisuuteen + ruokailuun ja ketkä ei. Ne, joita ei halua vihkitilaisuuteen, tarviiko niitä sitten kutsua koko häihin ollenkaan...

No itse oon ollut yksissä häissä (kaverimme) ja pahinta musta oli just se, että meidät laitettiin toiseen tilaan syömään. Häät olivat itsessään melko pienet, max 50 vierasta ja kaikki ei-sukulaiset (työkaverit/kaverit) oli laitettu toiseen huoneeseen syömään, koska juhlapaikka oli niin pieni. Me ei nähty mitään ohjelmia sieltä, eikä pystytty mieheni kanssa edes juttelemaan keskenään kun istuimme vastakkain ja pöytä oli tosi leveä. Aika tylsää oli. Loppuillasta tosin alkoi meilläkin olla omaa hauskaa, kun ei varsinaisiin hääjuhlajuttuihin päästy osalliseksi, eikä morsiuspari edes käynyt meitä siellä moikkaamassa!

Toinen huono puoli mihin kiinnitin huomiota näissä häissä, oli huono yöruoka. Makaronisalaattia ja lihapullia, ja kun me päästiin ruokaa ottamaan niin lihapullat olivat jo loppuneet. Oli siis vaan makaronisalaattia eli siis halvalla budjetilla tehtyä, ite en voi sietää et makaronia tungetaan johonkin salaattiin... No jokaisella tietysti oma tyyli ja säästäköön missä säästää :)

Paljon hyviä puolia kyllä oli, mm. booli ja ilmainen alkoholitarjonta, wc-korit oli tosi hauskat joita en ennen ollut nähnyt, kaunis sisustus/kattaus jotka todella jäivät mieleen, vaikka oli pienen budjetin häät. Ruokakin oli muuten hyvää yöruokaa lukuun ottamatta.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Auts,,,, hiukanko nauroin tuolle häävieraana olollesi, Teräksen Morsian.... :). Ja ihan oikeasti kyllä ihmettelen, miksi sinut sitten oli kutsuttu, jos hyydytettiin ovipielessä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Vitsi näitä on ollu hauska lukea:-D - ja toivon mukaan myös opettavaista. Toi sana "iso sali" vie ajatukset välittömästi johonkin kulahtaneeseen kunnan nuorisotaloon (joo, sori näitäkin on varmasti tosi viehättäviä), puulattiat, puolapuut ja näyttämö:-D

Mitkään häät, jossa olen ollut eivät ole olleet täysin epäonnistuneet, mutta joitakin huomioita olen toki pienoisista flopeista tehnyt :girl_haha:

1) Noin sadan hengen häät, joissa morsiuspari istui näyttämöllä kaukana vieraista. Vieraat höpöttelivät keskenään ja morsiuspari about 20 metrin päässä tuijotti hiljaa juhlavieraita. Etäisyyttä oli niin paljon, että kukaan ei oikein uskaltanut/viitsinyt matkustaa morsiusparin kanssa juttelemaan. Musta tuntuu, että eivät oikein nauttineet...

2) Toiset n. sadan hengen häät, joissa jo etukäteispuheiden perusteella oli tärkeää, että viiinaaa on ihan perkeleesti! Esimerkiksi yhtään puhetta ei pidetty. Kaikki ohjelma ja vieraiden innostumisenaiheet ym. keskittyivät viinan juontiin. Kyllä munkin mielestä alkoholi kuuluu juhliin ja viinit valitsen mielelläni oikein tarkasti, mutta musta on surku jos se alkoholi nousee tärkeimmäksi asiaksi. Mikä sitten tekee häät? Toisaalta nämä juhlat olivat hyvin morsiusparin näköiset...

3) Vähän pienemmät juhlat, jossa sulhanen puheessaan päätti juhlavasti paljastaa kaikenlaisia yksityiskohtia hänen ja morsiamen seksielämästä. Osasta kavereistahan se oli tietysti hauskaa, mutta vanhemmat sukulaiset olivat oikeasti järkyttyneitä. Ehkä polttarit olisivat olleet lempiasentojen kertailulle parempi paikka...

Muokattu: , käyttäjä: Elca

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

kamalimmat häät olivat serkkuni häät..vihkitilaiuus oli ulkona,vettä sato ja vieraille oli järjestetty märkiä puisia ja muovisia tuoleja vain hääparille oli katos..koko vihkimisen ajan satoi vettä ja melkein kellään ei ollut sateenvarjoaa...50vierasta oli tungettava pieneen mökkiin jossa oli pöytiä ringissä ja kaikkille,juuri ja juuri kaikki mahtui istumaan..ruoka oli 2tuntia myöhässä ja jouduttiin odotamaan ruokaa ja tuli tylsää...kaikki ei pystynnyht syömään ruokaa pöydässä vaan jollakin jakkaralla lautanen kädessä...sulhasen isä puhui jostain tylsäsätä soittimesta mistä varmaan monikaan ei ollut kuullut koskaan..hääkarkkeja jakaessa sanottiin että alkää ottako enempää että jää muillekin..ja koska ruoka kesti niin kauan sitä odotellessa oli varatti 1Popkornipussi ja 1sipsipussi 50henkeä kohti ja ne kiersi pöydästä pöytään...moni lähti menemään jo ennenkö edes kakkukahvit...kaiken kruunasi ulkovessat joiden ovet ei pysyneet kiinni vaan piti kutsua joku mukaan kun meni vessaan pitämään vessanovea kiinni..vessa polulla oli paljon puidenjuuria ja varmasti oli vaikemapi vanhiojen ihmisten päästä vessaan!!!että sellaiset häät.ne kyllä muistetaan mutta negatiivisella tavalla!!moni sukulainen sanoi minulle jälkeen päin että oli sellaainen olo etä antakaa rahat häämatkaa varten ja häipykää!!!siis kamalampia ei voisi olla...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

kirsikukka, sääliksi käy hääparia, olivatko he yhtä järkyttyneitä hääpäivän kulusta...? Ainakin tuollaiset seikat kuten huono sää ulkohäissä tai ruoan viivästyminen ei varmaankaan ole olleet riippuvaisia itse hääparista.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Neljissä häissä on ollut minusta parantamisen varaa.

Ensimmäiset näistä häistä olivat kesällä 2005, jolloin sukulaispoikani meni naimisiin. Häät järjestettiin sulhasen synnyinkodissa ja vieraita oli reilut 100 henkeä.

1 moka: vieraiden ruokailua varten oli pystytetty telttoja pihalle, ja ruoka tarjoiltiin ulos. Harmi vaan ruoka ei ollut missään katoksessa. Lämpötila huiteli 30 asteen tienoilla, ja ruoka se vaan seisoi pihalla tarjoilupöydässä auringon alla (kalakin alkoi kypsyä!), vaikka vieraat olivat jo hakeneet ruokansa. Onneksi kukaan ei hakenut ruokaa enää toista kertaa.. PS. Ruoka sinällänsä oli todella hyvää!

Muistakaa, että ruokaa ei saa pitää suoraan auringossa ja toiseksi sisätiloissakin ruokaa saa pitää pöydillä enintään puoli tuntia.

2 moka: bestman ja morsian olivat riitautuneet polttareiden järjestelyiden takia, mikä näkyi ikävä kyllä hääjuhlassakin. Bestman nimittäin joutui juontamaan koko show'n, vaikka muuta oli sovittu. Ei tässä mitään, mutta morsiamen huonotuulisuutta ei voinut olla näkemättä.. Toisaalta kaaso suuttui illan aikana omalle poikaystävälleen ja lähti kävelemään pois juhlapaikasta. En sitten tiedä, että kuinka kauas se ehti kävellä :D Harmittaa kovasti tämä, sillä kaaso oli keskittynyt niin paljon omiin ongelmiinsa, että kaason hommat jäivät kyllä hoitamatta.

3 moka: sulhasen äiti pyysi minua ja ystävääni extempore laulamaan hänen kanssaan morsiamelle ja sulhaselle laulu. Eipä siinä paljoa kehdannut kieltäytyä sukurauhan säilymisen kannalta. Olin tuolloin 16-vuotias ja yleisönä oli vain nuoria..

Sopikaa vanhempienne jne. kanssa, että ketään ei pakoketa mukaan hääohjelmien toteuttamiseen.

4 moka: bestman ei ollut tajunnut avaintentuonti-leikkiä oikein, vaan oli jakanut morsiamen "salarakkaiden" avaimia myös naisille :D Ei tämä sinänsä kauheana haitannut muita, paitsi morsianta.

5 moka: musiikkia oli tarkoitus soittaa cd:ltä. Eihän siitä mitään tullut, koska kukaan ei vastannut cd:iden soittamisesta. Nuoriso vaati discomusiikkia ja vanhempi väki tanssimusiikkia. Tilanne meni siihen, että biisit vaihtuivat jopa kesken humpan!

Jos siis aiotte soittaa musiikkia cd:ltä, laittakaa se jonkun vastuulle, niin kaikki eivät pääse räpläämään musiikkia haluamanlaisekseen.

Kerratkaa siis leikkien säännöt ennen juhlaa.

5 moka: paikalla oli tappeluita ihan niin paljon, että koko juhla piti keskeyttää. Bestman oli ajettu syytösten takia ahtaaseen nurkkaan ja hänellä paloi pinna oikein kunnolla.. Itse en nähnyt tilannetta, mutta hän oli pyöritellyt oman siskonsa avopuolisoa hiuksista niin, että hiuksia oli lähtenyt ihan tukko irti.

Vaikka olen tässä hirveästi valittanut näistä häistä, niin todettakoon, että nämä häät olivat mielestäni muuten tosi kivat! Hääpari tosin on jo eronnut..

Toiset mielestäni ei niin kivat häät olivat samana vuonna, jolloin toinen sukulaispoikani meni naimisiin.

1 moka: pääruuan jälkeen minut ja serkkuni laitettiin keräämään likaisia astioita pöydistä! Meille ei ollut ilmoitettu mitään tästä järjestelystä. Varmaan sulhasen äiti ajatteli, että tytöthän ne joutaa kerätä astiat pois. No kyllähän sitä mielellään siivoaa kaikkien nuorien miesten pöydistä 16-vuotiaana astioita :D

2 moka: ohjelmaa ei ollut tai sitten siitä ei vaan infottu kenellekään..

Kolmannet häät olivat sukulaisnaiseni häät vuonna 2003, jolloin hän avioitui toista kertaa nelikymppisenä.

1 moka: morsian on helluntalainen, mutta oli häidensä ajaksi liittynyt kirkkoon, että saisi kirkkohäät.. Mielestäni tämä oli väärin. Toiseksi hänellä oli häätilaisuudessa päällä valkoinen häämekko, vaikka hänellä on viisi lasta. Vihkikirkossa eräs morsiamen helluntalaisystävä piti puolen tunnin mittaisen hengellisen puheen morsiamelle, mikä oli aika tylsä.

2 moka: häät olivat muutenkin liian uskonnollisväritteiset. Tämä ei tietenkään ole sellaisista ihmisistä epäonnistunut piirre, jos arvostaa Jumalan ylistämistä.

3 moka: morsian oli pyytänyt äitiäni laittamaan ruokatarjoilun esille. Myöhemmässä vaiheessa kuitenkin kävi ilmi, että hän joutuu myös laittamaan kahvitarjoilun esille, korjaamaan sen pois jne. Kaiken huippu oli se, että morsiuspari itse vaan lähti pois ja vieraat myös. Kukaan ei jäänyt siivoamaan tilaa tai laittamaan paikkoja lukkoon. Äitini joutui myös järjestämään siivuouksen jne! Tämä oli mielestäni tosi törkeää.

4 moka: häissä ei ollut alkoholia (tämän ymmärrän, mutta nuorena sitä olisi kaivannut) tai tanssia.

Neljännet häät olivat kesällä 2007. Äitipuoleni veli meni naimisiin tuolloin.

1 moka: ylipäätään änkesin mukaan häihin. Enhän edes tuntenut morsiusparia. Näin jälkeenpäin ymmärrän, että vein jonkun tärkeämmän vieraan paikan juhlasta! :(

2 moka: bestman piti esittelyleikin, jossa kaikkien piti alussa seisoa. Hän luetteli väitelauseita morsiamesta ja sulhasesta, ja ihmiset saivat sitten istua paikoilleen, kun joku lause sopi heihin. Ikävä kyllä minuun ja siskooni ei sopinut mikään lause. Bestmanin olisi pitänyt ottaa selvää vieraiden taustoista, sillä leikin ideana on se, että kaikki saavat istua.

3 moka: juhlatila ei ollut yhtenäinen, joten jotkut vieraista joutuivat istumaan toisessa huoneessa. Näin ohjelma ei kuulunut kaikkiin huoneisiin.

4 moka: ruoka oli kauheaa! Kyseisissä häissä ei ollut mitään pääruokaa vaan useaa eri ruokaa vähän. Minä otin makaronilaatikkoa, jossa ei ollut lihaa! En tiedä, onko tämä joku yleinen käytäntö Etelä-Suomessa, mutta minusta makaronilaatikkoon kuuluu jauheliha :D

5 moka: juhlapaikassa oli A-oikeudet ja tarjolla oli vain vähän ilmaista mansikkaboolia, jota kaikki eivät edes saaneet yhtä lasillista. Isäni sitten meni takakontille hakemaan omia juomia, mutta paikan työntekijä tuli kieltämään häntä juomasta omia juomiaan. Mielestäni A-oikeudet on aika huono juttu. Tosin ymmärrän pointin, että hääpari ei halua maksaa toisten juomia.

6 moka: meidät oli sijoitettu istumajärjestykseen niin, että joka toinen vieras tunsi toisensa. No minä en siis tuntenut muita, kun siskoni omassa pöydässäni, ja hän istui minua vastapäätä. Vieressäni istuivat morsiamen kaasot, jotka olivat tosi ylimielisen oloisia. Eivät yrittäneet puhua mitään. Olisin tietenkin itsekin voinut olla aktiivinen osapuoli, mutta pistän nuoruuden piikkiin :D

7 moka: hääparia sai odottaa melkein tunnin, että he ehtivät hääpaikalle. Vieraat joutuivat odottamaan paria ulkona. Jalathan siinä vaan kärsii korkkareissa, kun ei saa istua :D

Noista häistä me lähdimme aikaisin kotiin. Tietenkin äitipuoleni olisi halunnut jäädä juhliin pitkäksi aikaa, mutta minä, siskoni ja isäni halusimme pois jo kakkukahvin jälkeen..

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Monissa häissä en ole ollut vieraana mutta kuitenkin joukosta löytyy yhdet epäonnistuneet pippalot. Häät olivat poikaystäväni kaverin ja koska morsian oli vegaani kaikki tarjoiltavakin oli myös. Kasvisruoka voi olla hyvää mutta niissä häissä ruoka oli mautonta ( ainut "liharuoka" oli silakkapihvit...) ja ainoana alkoholijuomana viiniä. Onneksi kaikki sulhasen kaverit olimme samassa pöydässä joten saimme illasta jotain huvia irti vaikkakin jouduimme ravaamaan takakontilla. Oli kyllä aika kuivakat häät muutenkin...

Itse ajattelin tarjoilla niin liha- kuin kasviruokaakin omissa häissäni koska on kohteliasta ottaa huomioon muidenkin ruokavaliot. Ja alkoholitarjoilussa pitäisi ottaa huomioon muutkin kuin viinijuojat, kaikkihan eivät sitä halua juoda.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

ihan kook ketjua en jaksanu lukea mutta ainakin näihin oli pakko kommentoida:

Mun mielestä myöskin aikuisille, omillaan asuville pitää laittaa oma kutsu vaikka se vaatisi sen että osoite pitää kysyä joltakin suoraan. Tuskin se yllätys niin pilaantuu jos soittaa vaan ja tiedustelee osoitetta? jos on pakko kertoa syy niin sanoo vaikka että postia pitäisi laittaa. siinäpähän sitten kyttäävät uteliaina pari päivää laatikkoaan.

Ja toinen. jos samassa osoitteessa asuu pariskunta (olipa naimisissa tai ei) niin mielestäni molempien nimet sukunimineen pitää mainita kutsussa eikä vaan sillei että Matti Meikäläinen + Maija. kun siis Maijalla eri sukunimi, kyseessä esim kaverin avokki jonka sukunimeä ole koskaan kuullut tai muista, niin niissäkin tapauksissa tulisi kysyä etukäteen sukunimi. Minua ainakin korpeaa tuollaiset epämääräiset viritelmät ja tuskin siitä kukaan loukkaantuu että kysytään varta vasten sukunimeä kun taas jos kutsun kuoressa sitten lukeekin vaan jotain sinne päin tai pelkkä etunimi.

kyllä minäkin kiukuttelisin ja varmaan jättäisin menemättä juhliin jos ei minulle olisi omaa kutsua vaivauduttu laittamaan, kyllä osoitteen saa kysymällä, itsekin halusin lähettää kutsut yllärinä niin kysyin osoitteita jo marraskuussa joulukorttien varjolla.

ja tuosta nimi asiasta, mielummin molempien kokonimet mutta jollei nimeä kehtaa kysyä niin mielummin matti meikäläinen+maija kuin maija ja matti meikäläinen jollei olla naimisissa, saamme joka vuosi joulukortteja näillä yhteisillä nimillä ihmisiltä jotka eivät niin paljon ole tekemisissä ja ja joka kerta se raivostuttaa ihan yhtä paljon.

Huomioimme mielestäni aika paljon lapset suunnitelmissamme, koska haluamme kutsua myös lapset. Toivoisin kuitenkin, että lapsiperheet huomioisivat myös meidät eli juhla on kuitenkin meidän eikä lapsien. Olin itse nimittäin juuri häissä, jossa oli paljon pieniä lapsia ja minua häiritsi suunnattomasti, että vihkimisen aikana kolme pientä lasta juoksi pitkin kirkon käytävää ja kiljui innoissaan vanhempien tekemättä asialle yhtään mitään.

Tää on tosi hyvin sanottu! Siis se, että lapsiperheiden pitäisi myös huomioida muut. Toki on paljon aivan ihanasti käyttäytyviä lapsia vanhempineen, mutta ei tarvita kuin 1 kpl huutavia vauvoja tai käytävää juoksevia leikki-ikäisiä, niin herkkä tunnelma lässähtää... Musta on outoa, että jos vauva alkaa huutaa, sen kanssa kuitenkin usein jäädään seuraamaan tilaisuutta, eikä mennä rauhoittelemaan lapsukaista esim. kirkon eteiseen tms - oonko poikkeava?

ja juuri tämän pelosta (ikinä en ole ollut häissä joissa näin on käynyt mutta varmuuden vuoksi) kirjoitimma juhlainfoon (juhlaohjesääntö jo sanana kuulostaa minusta määräilevältä :girl_haha: ) että kiukuttelevien ja rauhattomien lasten kanssa pitää mennä ulos odottelemaan tilaisuuden päättymistä että muut kuulevat tärkeät sanat

ja kaikken pahin katastrofi mikä voisi juhlamme pilata vaikka kaikki muu olisi täydellistä on se että ruoka (edes yksikin laji) loppuisi kesken, siitä olen jo pitopalvelulle puhunut mutta he ovat luvanneet että kyllä he tekevät aina reilusti ruokaa, siitä huolimatta se hermostuttaa eniten koko päivässä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Omat häämme vietettiin viime elokuussa, ja ennen juhlaa lueskelin näitä naikkarin ketjuja ahkerasti, ja useimmissa asioissa olin samaa mieltä muiden keskustelijoiden kanssa.

Nyt ajattelen kuitenkin aikalailla eri tavalla. Ensinnäkin, eikö ole jotenkin järjetöntä, että täällä listataan epäonnistuneita häitä? Tuntuu, että oikein hakemalla haetaan virheitä ja ongelmia - jotka muuten hyvin usein ovat hääparista johtumattomia. Aivan kuin vierailta olisi unohtunut se, että jokainen pari tekee juhlistaan omanlaisensa - ihmiset arvostavat juhlissa eri asioita. Esimerkiksi, yhden mielestä on erittäin tärkeää, että pöytäpaikat ovat ennalta määrätyt (itse kuuluin häidemme aikaan tähän jengiin), kun taas toiset ajattelevat, että ei ole suurta merkitystä sillä, missä kukakin istuu, kunhan on paikalla. Kumpikin on minusta oikein, osa vieraista on todennäköisesti tyytymättömiä, tekipä sitten kummin päin tahansa.

Joku arvosteli aikaisemmin, että juhlat olivat liian "uskontopainotteiset" (tai jotain sinne päin, en nyt viitsi etsiä suoraa lainausta). Haloo - varmaan tärkeä asia hääparille! Mielestäni vieraan tulisi kunnioittaa hääparin näkemystä! Ja esimerkiksi monisalinen hääjuhlapaikka miellyttää toisia, toisia ei. Omien häidemme kohdalla huomasimme, kuinka vaikeaa "oikeanlaisen" hääpaikan löytäminen on. Joskus vaihtoehtoja ei vain yksinkertaisesti ole, ja silloin on sopeuduttava tilanteeseen. Oma juhlapaikkamme oli kaksisalinen, saleja yhdisti leveä oviaukko. Voin kertoa, että istumajärjestyksen tekeminen ei ollut helppoa, siis sen päättäminen, ketkä pääsevät "paremmille" paikoille pääsaliin ja ketkä pistetään kakkossaliin. Jälleen kerran, joku loukkaantuu kuitenkin. Se nyt vain on fakta että kaikki eivät voi istua "parhailla" paikoilla.

Kyllä, häät ovat iso juhla, mutta en ymmärrä miksi hääjuhlassa pitäisi pystyä miellyttämään kaikkia, huomioida kaikki mahdolliset ja mahdottomat epäonnistumisen kohdat. Itsekin ennen omia häitäni yritin huomioida kaikkien mielipiteet ja varautua kaikkeen, ja kaikki sujuikin hyvin. Näin jälkeenpäin olen kuitenkin ajatellut, kuinka turhaa se kaikki on. Kaikkia ei voi miellyttää, joku loukkaantuu kuitenkin. Mielestäni on hyvin usein vieraan oma vika, ellei häissä viihdy - joku muu varmasti viihtyy, ja hääpari tuskin on ketään tarkoituksella syrjinyt tai loukannut.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mun mielestä näitä on mielenkiintoista lukea sillä mielellä, että osaa omissa juhlissaan ottaa huomioon erinäisiä juhlien sujuvuuteen liittyviä tekijöitä. Kysymys ei siis mielestäni ole vieraiden miellyttämisestä, vaan siitä että itse ainakin haluan omien juhlien sujuvan mahdollisimman "kivuttomasti", ilman yllättäviä teknisiä kömmähdyksiä. Kaikkeahan ei voi mitenkään välttää, ja odottamattomuuksiakin varmasti tapahtuu, mutta monet täälläkin esille tulleet asiat ovat sellaisia, joita ei välttämättä ole tullut aiemmin edes ajatelluksi. Itselläni ei ainakaan ole aiempaa kokemusta yli sadan hengen juhlien järjestämisestä, varsinkaan näin kirjavalle joukolle (ikä, allergiat yms.).

Ja kyllä mä ainakin haluan hääjärjestelyissä tähdätä siihen, että vierailla on hauskaa, miellyttää voi muutenkin kuin oman viihtyvyyden kustannuksella.

Mutta takaisin aiheeseen, omasta mielestäni vieraan näkökulmasta epäonnistuneimmat häät ovat olleet semmoisia, joissa käytännön asioita ei ole sovittu/systeemi pettää. Eli vieras joutuu töihin. :grin:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

MillaS kirjoitti pitkän listan mokista eri häissä. Minulla silmiin pisti erityisesti seurava lause: Toiseksi hänellä oli häätilaisuudessa päällä valkoinen häämekko, vaikka hänellä on viisi lasta.

Eikö se ole jokaisen oma asia minkä värinen mekko on päällä, oli sitten lapsia tai ei. Eikä mun mielestä se mekon väri voi vaikuttaa onko hääjuhla epäonnistunut.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minä ainakin ymmärsin että tuolla valkoisella puvulla viitattiin siihen uskonnollisuuteen myös? Nykyään valkoinen on vain "muotiväri" häissä, eikä kummemmin tarkoita enää neitseellisyyttä. Tietenkin jotkut ajattelevat myös sitä, mutta se on kuitenkin hyvin harvinaista nykyään. Ennemmin on kyse vaatteen tunnelmasta ja perinteiden jatkamisesta muuten.

Luulen, että tällä osastolla ei ole tarkoitus loukata ketään, vaikka otsikko onkin aika suora (ehkä hiukan liian suora). Tuskin kuitenkaan pienet kömmähdykset ovat koko juhlia pilanneet. Mielestäni ei voi olla liian kriittinen, kun menee vieraaksi toisen juhliin! Silloin sopeudutaan siihen tilanteeseen, eikä arvostella muuten vain ja mietitä että mitäköhän vikoja täältä voisi löytyä.

Näistä viesteistä kuitenkin voi myös saada hyviä vinkkejä (asioihin joihin itse pystyy vaikuttamaan). Mutta otsikko voisi olla hieman hienotunteisempi.

"Epäonnistuneiksi" häiksi voisi ajatella juuri sellaiset, joissa monet asiat ovat olleet hullusti ja hankaloittaneet vieraiden olemista ja tunnelma on olut kireä, eikä vierailla ole ollut kovin tervetullut olo. Mutta jos pari tekee parhaansa vieraidensa viihtymiseksi, ei sitä minusta pitäisi kritisoida.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

4 moka: ruoka oli kauheaa! Kyseisissä häissä ei ollut mitään pääruokaa vaan useaa eri ruokaa vähän. Minä otin makaronilaatikkoa, jossa ei ollut lihaa! En tiedä, onko tämä joku yleinen käytäntö Etelä-Suomessa, mutta minusta makaronilaatikkoon kuuluu jauheliha :D

jos makaronilaatikko on lisäkkeenä (perunan yms. korvikkeena) se yleensä tarjotaan ilman lihaa. perinteinen itä-suomalainen (muistaakseni karjalainen) tapa. minusta se on herkkua! :grin:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tarkoitukseni ei tietenkään ollut pahoittaa kenenkään mieltä kommenteillani. :girl_sad:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Milla- jotkut kommenttisi olivat omasta mielestäni ihan hauskoja, enkä minä ainakaan ottanut niistä nokkiini. :)

ja joistain jutuista en olisi pitänyt itsekään, olen myös joutunut joskus odottamaan hääparia tunnin, ja se kyllä on todella tylsää ja voi latistaa tunnelmaakin, kun ei tiedä milloin pari oikein aikoo palata. Ja tosiaan tällaisiin asioihin pari voi itse vaikuttaa ja sitä kautta vieraiden viihtymiseen.

Itse tarkoitinkin vain yleisesti, että toivottavasti "hyviä" häitä ei kritisoida turhan takia, että aina pitää löytyä jotain virheitä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ensimmäiset näistä häistä olivat kesällä 2005, jolloin sukulaispoikani meni naimisiin.

3 moka: sulhasen äiti pyysi minua ja ystävääni extempore laulamaan hänen kanssaan morsiamelle ja sulhaselle laulu. Eipä siinä paljoa kehdannut kieltäytyä sukurauhan säilymisen kannalta. Olin tuolloin 16-vuotias ja yleisönä oli vain nuoria..

Kolmannet häät olivat sukulaisnaiseni häät vuonna 2003, jolloin hän avioitui toista kertaa nelikymppisenä.

4 moka: häissä ei ollut alkoholia (tämän ymmärrän, mutta nuorena sitä olisi kaivannut) tai tanssia.

Nyt on pakko kysyä... Siis vuonna 2005 olit 16 vuotias, jolloin vuonna 2003 sukulaisnaisesi häissä olit kai 14 vuotias. Ja noissa häissä moka oli se että olisit kaivannut alkoholitarjoilua?? Siis vaikka olit vasta 14 vuotias!

Ei pahalla, mutta meillä vaikka alkoa tarjoillaankin, niin ihan 18-vuotta täyttäneille kuitenkin. Ei tulisi mieleenkään varata lapsillekin alkoholia! Tosiaanko mielestäsi häissä on moka se, jos alaikäiset jäävätkin ilman viinaa?

Vai ymmärsinkö nyt jotain väärin?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Jälkeenpäinhän minä nämä jutut olen kirjoittanut n. 22-vuotiaana. 14-vuotiaana en alkoholia tietenkään odottanut, mutta nykyään kylläkin :D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Sananmukaisesti makaronilaatikkoonhan ei kuulu jauhelihaa ollenkaan vaan ainoastaan makaronia. Lihamakaronilaatikko on sitten aivan erikseen. Ja kuten joku jo ylempänä sanoikin, niin makaronilaatikko on ihan perinnesapuskaa Karjalassa ja sitä tarjoillaan juuri lisukkeena. Mielestäni se on aivan oiva valinta, sillä esim. pienet lapset tykkäävät siitä yleensä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Hei taas,

Toki näistä "epäonnistuneista" juhlista voi oppiakin, ja kuten kirjoitin, itsekin ennen häitäni tätä lueskelin ja monta vinkkiä juhliin sainkin :) Kuitenkin tuntuu, että joidenkin mielestä epäonnistuminen on sitä, että juhla on erilainen kuin mitä itse haluaisi. Halusin vaan huomioida sen, että ihmiset arvostavat eri asioita, ja joillekin tietyt asiat ovat yhdentekeviä kun toisen vieraan juhlan samainen asia voi pilata (esim. nämä alkoholitarjoilut, menut, juhlapaikat, ohjelma tai sen puuttuminen jne). Toki esimerkiksi vieraiden odotuttaminen on varmaan kaikkien mielestä ärsyttävää ja juuri niitä asioita, joihin etukäteen voi varautua.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

on totta, että kaikki kertomistani mokista aiemmassa viestissäni eivät ole johtuneet häiden suunnittelun puutteesta. "Oikeita" mokia on vain muutamia (kuten orjatyöhön "pakottaminen" ja vieraiden odotuttaminen). Kaikki eivät kuitenkaan pidä siitä jauhelihattomasta makaronilaatikosta jne. Jos minä en pidä sellaisesta ruuasta, se ei tarkoita, että kaikki muutkin eivät pitäisi siitä. :) Täällä Pohjois-Suomessa läheskään kaikki ihmiset eivät tiedä, että jauheliha ei automaattisesti kuulu makaronilaatikkoon. Tuskin kovin moni eteläsuomalainenkaan tietää, mitä on rössipottu :D Voisi tulla feetbackia eteläsuomalaisilta, että oli kauheaa ruokaa, jos tarjoaisin omissa häissäni rössipottua. ;)

Kerroin näitä mokia omasta näkökulmastani. Haluan vielä korostaa sitä, että kaikki vieraat eivät kuitenkaan ole tyytyväisiä kaikkiin kohtiin häissä. So what? Tämän topicin tarkoituksena kuitenkin oli jakaa häiden epäkohtia muille omasta mielestä :) En siis hakenut viestilläni sitä, että kaikkien pitäisi tarjota alkoholia häissään tai ruokana pitää olla samaa ja vanhaa lihapataa. Halusin vain kertoa tarinan yhden vieraan näkökulmasta :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

[quote name

4 moka: ruoka oli kauheaa! Kyseisissä häissä ei ollut mitään pääruokaa vaan useaa eri ruokaa vähän. Minä otin makaronilaatikkoa, jossa ei ollut lihaa! En tiedä, onko tämä joku yleinen käytäntö Etelä-Suomessa, mutta minusta makaronilaatikkoon kuuluu jauheliha :D

/quote]

Kyllä se perinneruoka hämeessä eli hämäläinen makaronilaatikko. Ns. makea makaronilaatikko, usein pitopöydissä ja joululaatikkona. Itse tein sitä tänä jouluna :girl_smile:

Muokattu: , käyttäjä: Satu81

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Makaronilaatikosta joku puhuikin jo... :girl_smile::girl_smile:

Mielestäni laatikko ei ole Karjalasta eikä Itä-Suomesta vaan Hämeestä! Toiselta nimeltään hämäläinen makaronilaatikko. Ns. makea makaronilaatikko, usein pitopöydissä Hämeessaä ja joululaatikkona. Itse tein sitä tänä jouluna :girl_smile:

Muokattu: , käyttäjä: Satu81

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Oman serkkuni häät viime kesänä olivat kyllä kamalat. Vihkiminen ja tervetuloseremoniat suoritettiin ulkona, vieraatkin seisoivat. Hellettä oli se +30. Minullehan se on varsin hyvä lämpötila, mutta kyllä siinä oli vanhemmilla ihmisillä kestämistä. Haettiin muiden nuorempien kanssa sitten toki jossain vaiheessa sisältä tuoleja ja jäävettä. Serkkuni sitten sitä myöhemmin pahoittelikin että ei ollut ajatellut. Mutta ei se nyt iso moka ollut sitten, häät olivat oikein mukavat, ehkä kaiken järjestetyn ohjelman vuoksi hieman jäykät ja viralliset.

Yhden kaverin häissä morsmaikku, eli tämä kaverini, joi vähän liikaa. Tahri hääpukunsa oksennukseen ja punaviiniin, ärhenteli kaikille jotka olisivat halunneet auttaa. Hyvä kun tolpillaan pysyi. Huusi sulhaselleen. Kaikille vaan ei se alkoholi sovi. On sittemmin lopettanut alkoholin käytön kokonaan onneksi.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään