Guest Jacquetta

Turun linna

24 viestiä aiheessa

Eli olisiko kenelläkään kokemusta häistä joko vieraana tai itse järjestettynä Turun linnan eteläisessä salissa tai Juhana-herttuan kellarissa??

Haulla ei löytynyt tietoa kuin kirkosta, mutta kiinnostaisi järjestää koko juhla siellä.

Mitä pitopalvelua käyttävät? Meneekö yli normaalin budjetin, ym, ym..?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Amica hoitaa pitopalvelun Turun Linnassa, katso  www.amica.fi - Amica Juhlat, Turku

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kiitos vastauksesta, pitää ottaa yhteyttä tuonne Amicaan.  :)

Jos jollain on vielä kokemusta juhlista, niin otetaan innolla vastaan!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Olen kuullut kaksista häistä jotka on pidetty linnassa. Upeita ovat kuulemma olleet.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Itse mietimme koko hääjuhlaa vihkimisineen Turun Linnassa ja eteläisessä salissa.

Ravintolapuoli on todellakin Amican yksinoikeus. Ihana palvelu - tähän mennessä ainakin.

Se kannattaa otta huomioon, että kirkko on juhlsasalin vieressä. Joten jos teillä on juhla salissa ja se ei ole illan viimeinen vihkimisen jälkeen (tod. myöhä) niin kirkkoa vuokrataan myös muille. Kulku kirkkoon on Eteläisen salin kautta.

Toinen vaihtoehto on vuokrata kirkko koko päiväksi.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kiitos taas vastauksista!

:o siis ymmärsinkö oikein, että muiden vieraat marssisivat vain tyylikkäästi siitä meidän juhlien läpi kirkkoon?? No, voi sun.. Eihän siitä tule mitään, vaikka kuinka hiljaa menisivät, häiritsevät silti.. ???

Pitäisköhän sittenkin harkita sitä Juhana-herttuan kellaria, mutta tarkoittaako se sitä kahvilaa, johon pääsee linnan sisäpihalta? Toisaalta ei ihan loppukesästä välttämättä ole kirkko enää varattu koko päivää.. Vai toivonkohan liikoja. ::)

Odotamme lisätietoja Amicalta..

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Kiitos taas vastauksista!

:o siis ymmärsinkö oikein, että muiden vieraat marssisivat vain tyylikkäästi siitä meidän juhlien läpi kirkkoon?? No, voi sun.. Eihän siitä tule mitään, vaikka kuinka hiljaa menisivät, häiritsevät silti.. ???

Olen ollut Eteläisessä salissa juhlissa. Kyllä tila on aivan erillinen, eikä siitä ole mitään läpikulkua. Sali on matkan varrella kirkkoon. Päivä oli suosittu vihkipäivä enkä huomannut mitään tuollaista.

Enkä tiedä miten läpikulku edes onnistuisi, onhan salissa toki monta (kaksi?) sisääntuloa, mutta ainakin yhden muistan olleen kiinni, siis köydet esteenä...

Hikinen ilma oli, kun oli linna kuumennut koko helteisen kesän.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tarkoitinkin, että ne ovat erillinen tila, kuten kirjoitinkin. Tosiasia on vain, että toinen kulku kirkkoon on Eteläisen salin portaikosta, josta käännytään oikealle holvin läpi, josta heti näkyy kirkon urut. Kirkon urkujen luona on myös hissi, helpottaakseen liikuntaesteisten kulkua. Toinen kirkosta poistumistie on alttaripolulta vasemmalle, kamariin, josta päästään suurempiin saleihin.

Itse selvittelemme parhaillaan hovimestarin ja linnan isännän kanssa parhaillaan käytäntöä, jotta itse vihki- ja juhlatilaisuus saadaan rauhoitettua muulta trafiikilta. Ja no, onhan se huvittavaa jos teilla on juhlat Eteläisessä Salissa ja Kirkossa (seinän toisella puolella) aletaan uruilla soittamaan seuraavia marsseja...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Huh, ymmärsin siis väärin, kiitos!  ;D

Pitää mennä itse tarkistamaan tilat, kunhan saadaan Amicalta se odotettu tarjous. Amican päässä on käsittääkseni tähän aikaan tosi kiirettä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Amican tarjoukset noin 60 euroa per hlö, lapset alle 12 v. - 70% ja alle 4 v. ilmaiseksi. Erillinen viinilista.

Eteläisen salin vuokra 250 euroa, plus palomiehiä 32,- / per tunti palomieheltä. He tulevat ennen juhlaa ja on kaksi tuntia juhlan jälkeen. Tämä tulee Museoviraston määräyksestä.

Meillä esim. n. 100 hlö:n muutaman tunnin häät tulevat juhlapaikkakustannukseltaan olemaan 1200 euroa. Se onneksi sisältää, kukat, koristelut, palomiehet jne, muttei itse ruokaa tai kirkon vuorkaa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Olisiko tämän ketjun kirjoittajilla tai muilla kertoa nyt lisää kokemuksia häistä Turun Linnassa? Meillä on suunnitelmissa vihkiminen linnan kappelissa ja juhla eteläisessä salissa.

Häiritsivätkö muut vihkitoimitukset juhlia? Missä järjestitte riisin heittelyt ym kun matkaa kirkosta juhlapaikalle ei juuri ole? (meillä häät vielä talvella, joten ulos ei välttämättä ole hyvä idea mennä) Miten paikka ja palvelu muuten toimi?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Nostetaanpas tätä, jos vaikka jollain nyt olisi kokemuksia. Riiseistä löytyikin jo tietoa muista ketjuista, eli pitänee vaan mennä (sään salliessa) välillä muurien ulkopuolelle, tai sitten jättää koko heittely pois. Mietityttää vähän kyllä tuo vieraiden juoksuttaminen edestakaisin... Ja palvelusta, ruuasta ym järjestelyistä haluaisin kovasti kuulla jotain.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Onko kellään kokemusta ruokailusta Juhana Herttuan kellarissa? Millaisen kattauksen ja koristelun Amica hoitaa? Mitä muuta on jäänyt mieleen JH:n kellarista?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Onko kellään kokemusta ruokailusta Juhana Herttuan kellarissa? Millaisen kattauksen ja koristelun Amica hoitaa? Mitä muuta on jäänyt mieleen JH:n kellarista?

Minuakin kiinnostaisi.  :D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Olen ollut Turun Linnassa töissä joskus ja sellainen varoituksen sana, että jos vihkiminen ja hääjuhla pidetään sellaiseen aikaan, että linna on auki turisteille, niin turistit todellakin ovat uteliaita ja sisäänkäynti sekä häävieraille, että turisteille on kuta kuinkin sama. Siis kirkkoonhan ei turistit pääse vihkimisen aikana, eikä myöskään hääjuhlaan tietenkään, mutta kannattaa varautua uteliaisiin urkkijoihin. Mulle kerran jopa tarjottiin rahaa, että oisin päästänyt katsomaan, kun hääpari vihitään...

Ja kannattaa muistaa myös sellainen juttu, että ainoastaan pitopalvelun henkilökunta on hääparin ja häävieraiden käytettävissä, ei Turun Linnan henkilökunta, joten heitä on ihan turha yrittää hyppyyttää. Ja tosiaankaan koko linnaa ei voi varata, ainoastaan juhlatilat.

Ja ainakin siihen aikaan, kun itse siellä töissä oli, hääpari odottelee vihkimistä vierailta piilossa eräänlaisessa siivouskomerossa  ;D

Itse en siis ikimaailmassa siellä menisi naimisiin, vaan valitsisin rauhallisemman ympäristön. Tosin kuka nyt muutenkaan tahtoisi entisessä työpaikassaan häänsä pitää  ::)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Itse kyselin tuossa yllä Juhana Herttuan kellarista ja Amicasta. Nyt tilaisuuden jälkeen voin vain kiitellä. Neuvottelut sujuivat hyvin, ruoka oli maittavaa, tarjoilu pelasi ja kattaus oli kaunis. Nyt odottelemme laskua.

Vihittäessä meillä oli mahdollisuus mennä niin etu- kuin jälkikäteenkin Sinean mainitsemaan "siivouskomeroon", joka on siivoojien käyttämä lepohuone. Ikkunallisessa huoneessa on pari pöytää, tuoleja ja vesipistekin, joten ihan komerosta ei ole kyse. Linnan "opastyttö" saattoi meidät sisään ja ulos. Kaikki toimi mainiosti.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ketjussa pikkaisen hiljaista mutta kerronpa kuitenkin.

Itse olen ollut Turun Linnassa juhlimassa erään opinahjon vuosijuhlaa, käytössä Kuninkaan ja Kuningattaren salit.

Paikka oli kyllä upea ja tarjoilijat ja muu henkilökunta oli pukeutunut tilan mukaisesti keskiaikatyylisiin asuihin. Vieraita oli reippaasti yli 400, ja tietenlaista kisaväsymystä oli ainakin näiden juhlien tarjoiluissa.

Itseäni tosin pitkässä ja kapeassa iltapuvussa ja korkeissä koroissa kulkiessani ärsytti ja kauhistutti hankalakulkuisuus. Vessaan ei tosiaankaan huvittanut lähteä vasta kun oli ihan pakko :)

mutta ilmeisesti perhejuhliin varattavissa olevassa tilassa on tämäkin helpompaa, koska sitä ei ole kukaan maininnut.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Onko kellään lisää kokemuksia Turun linnasta? Olemme miettineet sitä meidän hääpaikaksi, joten muiden kokemukset olisivat kiinnostavia :)

Miten Eteläiseen saliin mahtuu noin 100 vierasta? Jääkö saliin tilaa esiintymisille? Entä oliko siellä mitään "takahuonetta" tai muuta tilaa jossa morsian voisi käydä siistiytymässä tms? Entä oliko vessassakäynti siellä hankalaa, kuten Guinevere varoitteli?

Kävimme kyllä katsomassa paikkaa, mutta se oli silloin tyhjänä, emmekä saaneet käsitystä miten ahdasta siellä on 100 hengen pöytien kanssa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Hmm, Turun linna ei taida olla kovin suosittu paikka.. Me vain tykästyttiin siihen kovasti, nyt odotellaan vastausta jos saadaan varata juhlatila! Järjestelyjen kannalta on kyllä hankalaa se, että kaikki asiat pitää hoitaa eri paikoissa, maakuntamuseosta kaupunginsihteeriin. Ruokailu, juhlatila, kirkko ja muut luvat kaikki omilta tahoiltaan. Mutta tähän mennessä asiointi on sujunut hyvin ja ihmiset on ollut erittäin ystävällisiä :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mun vanhemmat oli erään firman pikkujouluissa Turun linnassa ja ylistivät paikan maasta taivaaseen. Ruoka oli erinomaista kuten palvelukin ja tunnelma ainutkertainen.

Kiinnitin huomiota yhteen vastaukseen, joka oli aiemmin tässä ketjussa ja on ihan pakko kommentoida paria kohtaa...

Olen ollut Turun Linnassa töissä joskus ja sellainen varoituksen sana, että jos vihkiminen ja hääjuhla pidetään sellaiseen aikaan, että linna on auki turisteille, niin turistit todellakin ovat uteliaita ja sisäänkäynti sekä häävieraille, että turisteille on kuta kuinkin sama. Siis kirkkoonhan ei turistit pääse vihkimisen aikana, eikä myöskään hääjuhlaan tietenkään, mutta kannattaa varautua uteliaisiin urkkijoihin. Mulle kerran jopa tarjottiin rahaa, että oisin päästänyt katsomaan, kun hääpari vihitään...

Ja kannattaa muistaa myös sellainen juttu, että ainoastaan pitopalvelun henkilökunta on hääparin ja häävieraiden käytettävissä, ei Turun Linnan henkilökunta, joten heitä on ihan turha yrittää hyppyyttää. Ja tosiaankaan koko linnaa ei voi varata, ainoastaan juhlatilat.

Ja ainakin siihen aikaan, kun itse siellä töissä oli, hääpari odottelee vihkimistä vierailta piilossa eräänlaisessa siivouskomerossa ;D

Itse en siis ikimaailmassa siellä menisi naimisiin, vaan valitsisin rauhallisemman ympäristön. Tosin kuka nyt muutenkaan tahtoisi entisessä työpaikassaan häänsä pitää ::)

Eli turisteja varmasti on liikkeellä, mutta myös tuttavani työskenteli linnassa ja hän oli sitä mieltä, että turistit eivät häiritse juhlaa. Linnan työntekijöiden on toimittava ammatillisesti kuten kenen tahansa, joten tuskinpa kukaan nyt voi työpaikallaan ottaa lahjuksia vastaan ja päästää turisteja maksusta kurkkimaan vihkimistä!! :lol:

Ja tuosta "komerosta" vielä... Se on ihan ok tila eikä ko. ystäväni sitä nyt ihan komeroksi nimittäisi.

Itse viettäisin häitä ehdottomasti linnassa, jos asuisin lähistöllä Turkua. Samanlaista historiallista miljöötä saa hakemalla hakea!! Eikä turistit ainakaan minun päivääni pilaa - kun morsian ja sulhanen ovat kauniiksi ja komeaksi laitettuja, niin suotakoon vilaus komeasta parista turisteillekin :D :D Suomi maailmankartalle!!!! :P

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Nostetaas tätä jos olisi vähän uudempia kokemuksia jollain. :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meidän avioliiton siunaus oli Turun linnan kirkossa ja kaikki sujui oikein mainiosti. Kirkko on todella tunnelmallinen ja ainakin meille oikein sopivan kokoinen.

Morsiushuone, jossa odottelimme vihkimistä, oli ihan reilun kokoinen, meitä oli siellä 7 henkilöä parhaimmillaan ja hyvin mahtui olemaan. :)

Linnan henkilökunta oli oikein avuliasta, kirkkohan tietysti oli suljettuna siunauksen ajan vain meille ja kuvatkin saimme ottaa rauhassa kirkon ympäristössä, linnan sisällä. Suosittelen!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Onkohan Turun Linnan kirkosta uudempia kokemuksia? Meillä vihkiminen siellä ensi elokuussa. Onko pihalla paljon turisteja pörräämässä vai antavatko hääparille ja vieraille rauhan? :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minä kaipaisin myös kokemuksia vielä! Itseä viehättäisi ajatus sellaisesti vihkiympäristöstä! Näin etukäteen visioin, että vihkiminen (siviili) olisi päälinnan pihalla ja juhlat sitten joko eteläisessä salissa tai kuningattaren salissa. Linnaan ei varmaankaan omia juomia tosin saa viedä?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään