pamse

Kielo hääkimpussa (kuvia)

35 viestiä aiheessa

Onko kellään kuvia kielokimpuista? Oon ajatellu sellaista, mutta malleja en oo nähny. Kiva jos sais kuvia tänne "kukkafoorumiin".

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meijän äidillä oli aikoinaan kieloja.

Kuvia ei valitettavasti ole *tarkistaa tämän vielä myöhemmin*

Mutta tietääkseni hällä oli ihan vaan 5-10kpl kieloja.

Yksinkertainenhan on myös kaunista! ;)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Joo, kiitos kiva jos saisit kuvia. Yksinkertaisen nimenomaan haluaisin.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kielot maksavat käsittääkseni huimia summia, jos aiot niitä kukkakaupasta hankkia. Lisäksi ota huomioon tuoksu... voi tulla aikamoinen päänsärky jossain vaiheessa!

Itsekin olisi halunnut kieloa kimppuun ja ehkä koristeeksikin, mutta näiden seikkojen takia luovuin ajatuksesta. :(

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Saako kieloja elokuussa? Luonnossahan niitä ei silloin enää ole mutta onko kukkakaupoissa?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Haaveilin myös kielosta, olisin halunnut sitä sekä kimppuun että koristeluun. Keskusteltuani kukkakauppiaan kanssa muutin kuitenkin mieleni. Juuri tuo voimakas tuoksu ja kielon kova hinta saivat unohtamaan sen. Parhaimmillaan ulkomailta tuotu oksa voi keskikesällä maksaa jopa 3e/kpl. :) Pelkkään kimppuun niitä olisi mennyt jo kymmeniä ja koristeluun tietysti vielä enemmän ja siihen vielä floristin työkorvaus päälle... alkaa orkideakin kuulostaa jo ihan kohtuu hintaiselta. :D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Perun edelliset puheeni osittain. ;) Mulle tuleekin nyt kimppuun ihan vähän kieloja ja hiuksiin koristeeksi. Muualle ei sitä uskalla tuoksun takia laittaa. Häät on toukokuun lopussa eli juuri kieloaikaan!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Laitankin tämän kysymyksen tänne: ottavatko floristit vastaan itsepoimittuja kieloja, eli jos keräisi itse ja ne sitten liitettäisiin kimppuun ja muihin kukkiin?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Pieni varoituksen sananen; minäkin olen aina halunnut kielokimpun, kunnes eräs kukkakauppias varoitti, että kielo on vähän sellainen tuurikukka. :-/ Eli kimppu saattaa pysyä todella kauniina koko päivän tai sitten ei kestä edes kirkkoon asti vaan kuukahtaa. :( Siinä ei kuulemma kastelut ja kostutukset auta jos arvon kielorouva päättää nukahtaa. :-/ Eli itse sitten luovuin tuosta niin ihanasta kukasta tuon seikan takia. Ehkä kuitenkin yritän tunkea niitä edes muutaman kimppuuni. :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Näissä uusissa häälehdissä on ollut upeita, yksinkertaisia kielokimppuja. Lisää kuvia ja kokemuksia kaipailisin kielosta hääkukkana. Nimenomaan kimpussa ja sulhasen vieheessä. Pöytiin en sitä kyllä uskalla laittaa voimakkaan tuoksun takia.

Olisko kellään kuvia simppeleistä kielokimpuista?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mä olen aivan ihastunut kielokimppuihin ja sellainen tuntuisi sopivat aivan täydellisesti mun yksinkertaisen pitsipuvun kanssa. Ja kiharaiseen nutturaankin kielot sopisivat varmaan just passelisti!

Mutta onko teillä kokemuksia kielosta kimppukukkana heinäkuun lopulla? Maksaako maltaita?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Mutta onko teillä kokemuksia kielosta kimppukukkana heinäkuun lopulla? Maksaako maltaita?

Vastaan itse itselleni, että kuulemma kuutisen euroa kappale! :o

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Nythän on vissiin kieloaika (kesäkuun puoliväli siis). Ainakin ihmiset käyvät torilla kimppuja ostelemassa. Kysymykseni kuuluukin: Ovatkohan kielot yhtä kalliita näin sesonkiaikaan kuin muuten? Tietääköhän kukaan? Itse olen ihan hulluna kielon tuoksuun. Kielo on myös sulhon lempikukka, joten mielelläni laittaisin niitä kimppuuni.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Nostanpa tätä ketjua hieman. Alkukesän morsmaikuille (jotka haaveilette kieloista) Wikipediasta pikku vinkki mikäli haluatte poimia kielonne itse, kuten minä aion. "Kielo (Convallaria majalis) on Convallaria-suvun ainoa laji. Se kasvaa kaikkialla pohjoisen pallonpuoliskon lauhkealla vyöhykkeellä. Helposti kieloja löytää kuivista ja tuoreista kangasmetsistä, metsänreunoilta, kivikkoisilta rinteiltä, lehdoista ja niityiltä." Kesähäitä odotellessa... ;)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Oi voi... haikeudella mietin, että miksi ikinä erehdyin tähän ketjuun tutkimaan... :'(

Elokuussa kielot saa tilaamalla ja hinta siinä 3 - 5 EUR / kukkavarsi.

Ja laatua ei tosiaan voi luvata. Varressa saattaa olla 1 kukka tai 5 kukkaa - nuhjuisena tai ei.

Eli ei mitään mahdollisuutta saada kimppua pelkistä kieloista.

Sydäntä raastaen yritän etsiä jotain muuta tilalle. :'(

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mitenhän toukokuun alussa? Onko paremmin saatavilla?

Milloin ne alkaa luonnossa kasvamaan keväisin?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Mitenhän toukokuun alussa? Onko paremmin saatavilla?

Milloin ne alkaa luonnossa kasvamaan keväisin?

Toukokuun alussa niitä saa leikkokukkana, sillä kielot ovat suosittuja kevätkukkia monissa maissa. Kielot eivät kuki vielä silloin Suomessa. Lämpimänä keväänä lämpimällä paikalla kielot alkavat kukkia toukokuun puolessa välissä Etelä-Suomessa. Normaali kukinta-aika on toukokuun loppu ja kesäkuun alku.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minulle tulee kielokimppu. Häät ovat kesäkuun alussa, jolloin saatavuus luonnosta pitäisi olla melkoisen varmaa. Kasaan kimpun itse, runsaasti kukkia ja lehtiä, ja sidon luultavasti kukkateipillä.. Jos kielo kukkii ajallaan, ehdin hyvin kokeillakin kimpun tekemistä ennen häitä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Häät noin viikon päästä ja moni on jo pelotellu, että kielon kukinta kerkee mennä siihen mennessä ohi kun nyt kukkii jo ihan täysiään! Mutta uskon kyllä, että varjoisemmalta paikalta vielä löytyy. Onhan niitä aiempinakin vuosina (kun olen kerännyt maljakkoon) löytynyt muistaakseni ihan useamman viikon ajan. Eihän ne kaikki yhtä aikaa ole kukassa.

Niin siis morsiuskimppu ja mahdollisesti myös sulhasen viehe on tarkotus vääntästä kasaan kielosta. Kieloja on myös lautasliinoissa ym. eli lempikukkani on häidemme "teema". :)

Ja JOS ei enää kieloja edes yhden yksinkertaisen kimpun vertaa metsästä löydy, sitten olen kylmänviileästi ilman kukkia. Niitä ei mikään korvaa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

^ Löysitkin varmaan kieloja kimppuusi? Eilen nimittäin näin kävelyllä teiden varsilla valtavat määrät kukassa olevia kieloja. Tämä siis P-Karjalassa..

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

^ Niin, kyllähän niitä nyt tällä hetkellä on joka paikka täynnä. Häät on viikonloppuna ja moni on pelotellut että voi ehtiä mennä just ennen sitä kukinta ohi. Äiti oli jo kerännyt ison kimpun viileään kellariinkin jos säilyisivät siellä, ja kysellyt kukkakaupastakin (olivat sanoneet että pitäisi hyvinkin säilyä viileässä!), että kyllä niitä varmastikin keinolla tai toisella pitäisi alttarille astellessa olla kätösessä. :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Häät siis olivat tuossa pari viikkoa sitten. Vielä löytyi kieloja varjoisasta paikasta, mutta kyllä ne jo aika vähissä olivat.

Tein vieheenkin sulholle. Kun istuimme ennen häitä morsiuskammarissa kirkon eteisessä, ja pappi kävi ovella morjenstamassa, niin sanoi "ja täälläpäs kielot tuoksuu!" :D Saattoi kyllä olla osansa Diorin Diorissimo hajuvedellä, eikä niinkään kimpulla ja vieheellä. ;)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Itse olin ajatellut kieloja pöytäkimpuiksi, mutta täytyy hylätä ajatus, ettei kukaan saa päänsärkyä tai allergisia reaktioita tuoksusta.

Pystyisiköhän pelkkiä kielon lehtiä kuitenkin käyttämään yhdistettynä jhnk. toiseen kukkaan? Eikös ne ole kuitenkin kielossakin kukinnot mitkä sen tuoksun saa aikaan?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Pystyisiköhän pelkkiä kielon lehtiä kuitenkin käyttämään yhdistettynä jhnk. toiseen kukkaan? Eikös ne ole kuitenkin kielossakin kukinnot mitkä sen tuoksun saa aikaan?

Lehtiä voit käyttää mielin määrin esim. valkoisen ruusun, neilikan tai harsokukan kanssa. Kukinnoissa tosiaan se vahva tuoksu. :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Itse olin ajatellut kieloja pöytäkimpuiksi, mutta täytyy hylätä ajatus, ettei kukaan saa päänsärkyä tai allergisia reaktioita tuoksusta.

Tän takia päätin itekin luopua kieloista pöytäkukkina. Ihanan kimpun sen sijaan sain!

_small.jpg

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään