pampam

Uuden passin ja ajokortin hakemisesta

269 viestiä aiheessa

Nimeni vaihtui avioliiton myötä, ja olen pian menossa jättämään hakemukset uudesta passista ja ajokortista. Molempiin vaaditaan 2 valokuvaa. Pitääkö minulla siis olla mukana 4 valokuvaa (2 molempiin) vai riittääkö vähemmän? Pitääkö valokuvien olla mustavalkoisia, vai kelpaako värikuvat? Jos kelpaa, niin kelpaako, vaikka tausta ei kuvassa ole tasaisen vaalea? Kyseessä on siis semmoiset koulukuvatyyppiset värikuvat, joissa on harmaankirjava tausta.

Pitääkö passi ja ajokortti maksaa hakemusta jätettäessä?

Kai vanha ajokortti jää mulle käyttöön siksi aikaa, että uusi tulee? (Ettei siis tartte hakea väliaikaista.)

Kauanko kestää? Eli milloin viimeistään mun pitää noita hakea, kun tarvetta passille on seuraavan kerran 5.12?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Morjens

Kävin itsekin tuossa viime viikolla anomassa nuo molemmat ja homma toimi näin:

- annoin heille yhteensä 4 passikuvaa eli molempiin kaksi kpl.

-täytin ajokorttihakemuksen ja ruksitin sen kohda jossa luki: kaksoiskappale (tai joku tuohon suuntaan.. :-/)

-täytin passihakemuksen normaalisti.

Mulla oli nää vanhalla nimellä olevat passi ja ajokortti mukana ja ne tsekkas ne molemmat. Allekirjoitin uudet hakemukset tätin katseen alaisena ja maksoin yhteensä 84 euroa näistä kahdesta. Molemmat vanhat saan pitää siihen asti kunnes uudet tulevat sinne ja voin ne hakea. Laittoivat siihen kuittiin päivät milloin kumpainenkin olis valmiina.

t. kipatzu

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

juuripa noin, pitää olla kaksi kuvaa molempiin, eli 4 yhteensä..ei tietääkseni ole pakko olla mustavalkoisia, kaipa ne mieluummin mustavalkoisia ottavat, mutta värilliset käy ihan yhtä hyvin, eikä tarvitse olla ns. virallisia passikuvia eli tuollaiset "koulukuvat" pitäisi käydä ihan hyvin..kunhan on edes vähän näköinen.. ;D

täytyy maksaa hakemusta jättäessä, uusi passi maksaa 40€ ja kaksoiskappale ajokortista 41.30€ eli yhteensä 81,30€...jonkinlainen henkilöllisyystodistus pitää olla mukana kun menee jättämään hakemusta, mutta muuten  nuo vanhat dokkarit jäävät kyllä käyttöön siksi aikaa kunnes saat uudet..

ja käsittelyssä menee vähän riippuen paikkakunnasta/ruuhkasta 2-4 viikkoa..miulle sanottiin että passi 2 vkoa, ajokortti 4, mutta kyllä ne tais 3 viikossa olla molemmat valmiina..mutta kannattaa varata se nelisen viikkoa, ehtii ainakin ajoissa..

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kävin eilen tuolla passitoimistossa, ja tosiaan 4 kuvaa vaadittiin. Maksu hakemusta jätettäessä, ja kahden viikon kuluttua saa noutaa.

Ja HUOM! kaikki, jotka hakevat uutta passia ja haluavat lapsensa merkittäväksi siihen: hakemukseen tarvitaan myös isän allekirjoitus (suostumus). Mulla jäi passi vielä hakematta, kun eipä muistunut tämä yksityiskohta mieleen, eikä siis ollut miestä mukana. :(

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
ei tietääkseni ole pakko olla mustavalkoisia, kaipa ne mieluummin mustavalkoisia ottavat, mutta värilliset käy ihan yhtä hyvin, eikä tarvitse olla ns. virallisia passikuvia eli tuollaiset "koulukuvat" pitäisi käydä ihan hyvin..kunhan on edes vähän näköinen.. ;D

Ei muuten kelvannut noi "koulukuvat". Tausta pitää olla vaalea yksivärinen. Lisäksi kasvojen pitää olla kuvassa suoraan edestäpäin, katse kameraan ja kasvokoon pitää olla tarpeeksi iso. Sitä en osaa sanoa, vieläkö värikuva kelpaa, ainakin pari vuotta sitten kelpasi.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mä kävin kuvauttamassa itseni liikkeessä ja sieltä tempastiin mulle kouraan värilliset kuvat.  

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Onkohan ihan hölmöä jos haen nyt vaan ajokortin ja sit uuden passin kun vauva on syntynyt, että saan hänet passiini... Mulla menis passi muutenkin vanhaksi vuoden 2005 alussa. Ei meillä ole tosin nyt edes suunnitelmissa matkaa minnekään passi alueelle. Onko se passi sitten myöhemmin kalliimpi, jos en ota sit nyt samantien.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Onkohan ihan hölmöä jos haen nyt vaan ajokortin ja sit uuden passin kun vauva on syntynyt, että saan hänet passiini... Mulla menis passi muutenkin vanhaksi vuoden 2005 alussa. Ei meillä ole tosin nyt edes suunnitelmissa matkaa minnekään passi alueelle. Onko se passi sitten myöhemmin kalliimpi, jos en ota sit nyt samantien.

ihan fiksua..ite oisin tehny ihan samalla tavalla jos oisin osannut arvata tulevani raskaaksi näin äkkiä häitten jälkeen..nyt joudun sitten joko uusimaan oman passini taas syksyllä (jolloin entinen on ollut käytössä vasta vuoden) tai sitten vauvalle on otettava oma passi..:P passi on ihan saman hintainen myöhemminkin haettuna, eli sinällään vanhalla nimellä olevasta passista ei pitäisi olla mitään haittaa, kunhan vain matkalla sitten passi ja liput ovat samalla nimellä..

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Laitanpa tänne, kun en viitsi uutta aiheetakaan tästä aloittaa.

Eli Poliisin sivuilta huomasin tälläisen tiedotuksen

Aihealue: Lupapalvelut

Pitääkö minun uusia ajokortti ja passi nimen muutoksen takia? Mitä se maksaa?

Kysymys:

Pitääkö minun uusia ajokortti ja passi nimen muutoksen takia? Mitä se maksaa?

Vastaus:

Ajokorttiasetuksessa todetaan, että jos ajokortin haltijan nimi tai henkilötunnus on muuttunut, ajokortin haltijan on haettava ajokortin kaksoiskappaletta. Nimen tai henkilötunnuksen muutoksesta johtuva hakemus on tehtävä kolmen kuukauden kuluessa muutoksesta. Ajokortin kaksoiskappale maksaa 41.30 € Lisää tietoa kaksoiskappaleen hakemisesta. Passilainsäädäntö ei sisällä samanlaista velvoitetta passin vaihtamiseen. Kuitenkin ottaen huomioon se seikka, että passin tarkoitus on osaltaan osoittaa haltijansa henkilöllisyys, voi käytännössä aiheutua joissain tilanteissa ongelmia siitä, että passin tiedot eivät ole ajanmukaisia. Suomen viranomaiset tarvittaessa tarkistavat henkilön henkilöllisyyttä koskevat tiedot väestötietojärjestelmästä ja passin tietojen tulisi olla samat kuin henkilöstä on väestötietojärjestelmässä. Siten vaikka velvoitetta sinänsä laissa ei ole passin vaihtamisesta, niin käytännön ongelmien välttämiseksi sen vaihtaminen on tarpeellista. Yli vuoden voimassa olevan passin hinta on 40 €.

http://www.poliisi.fi/poliisi/faqdocs.nsf/...FE?OpenDocument

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Satutko tietämään tuosta biotunnisteesta tarkemmin? Ts. Miten paljon vaikuttaa hintaan ja tuleeko ongelmia jenkkilään matkustaessa, jos ei tuollaista ole passissa. Tuo oli minulle nimittäin ihan uusi tieto ja kun passi pitää ensi vuonna kuitenkin uusia (en uusinut nimenmuutoksen yhteydessä), niin pitänee harkita uusiiko ennen vai jälkeen biotunnisteuudistusta. Riippuu ihan siitä, onko siitä hyötyä ja kustannuksia jne. ja missä suhteessa.

Jen, rahan perään nuuka

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

eikös se biotunniste oo lähinnä USA:ta varten..? Eli jos ei oo reissaamassa jenkkeihin kovin ahkeraan, niin ei sitä muissa maissa vielä paljon kysellä..jenkeissäkin muistaakseni taisi olla niin, että jos on tuo biotunnistepassi, niin ei tartteis viisumia, ja jos ei, niin sitten pitäis anoa viisumi..tai jotain, en oo ihan varma.. ::)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Konsulaatin sivulla sanotaan tuo mitä Moochiekin epäili, että jos ei ole biotunnistetta passissa niin tarvitsee viisumin, ja että tämä on Yhdysvaltojen juttu ainoastaan (ainakin toistaiseksi).

Tietääkö joku, miten tuota passia haetaan? Ihan normaalisti vain? Miten toi biotunniste oikein otetaan? Saako näitä passeja jo (luulisi saavan kun niitä jo tarvitaan)?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

niin, eikös se ollu niin, että suomalaisia ei jenkkeihin mennessä nyt ees kuvata eikä tarttee antaa sormenjälkiä, kun Suomi kuuluu niihin 27 "turvalliseen" maahan, joiden kansalaisia ei epäillä terroristeiksi ihan heti kättelyssä..eli sinällään tolla biotunnistepassin hankinnalla ei oo mikään kiirus..

kyllähän tosta varmaan taas revitään reilusti ylimääräisiä erkkejä passin hintaan, tiedä sitten miten paljon kehtaavat tolle hintaa pistää..ja tuleehan siitä muutenkin lisävaivaa hakemiseen, kun pitää sormenjälkikin käydä antamassa.. :P

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mä ajattelin kyllä hankkia ihan tuollaista tavallista epäjenkkipassia. Meinasin, et heti kun vauva on saanut nimen ja hetun ni hommaan sen passin.

nim. ei uskalla matkustaa bush-maahan, ties vaikka laittaisivat vielä jonnekin vankileirille...  :o ;D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Voiko tuon passin saada vähän etukäteen "uudella" nimellä? Siis passini vanhenee puoli vuotta ennen uutta nimeä, elelenkö sitten puoli vuotta ilman passia vai (jos sitä sattuisi tarvitsemaan) hankinko sitten jonkun vuoden passin väliajaksi?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Voiko tuon passin saada vähän etukäteen "uudella" nimellä? Siis passini vanhenee puoli vuotta ennen uutta nimeä, elelenkö sitten puoli vuotta ilman passia vai (jos sitä sattuisi tarvitsemaan) hankinko sitten jonkun vuoden passin väliajaksi?

ei pysty hakemaan ennen kuin nimi on virallisesti muuttunut..tai hakemaan kyllä pystyy, mutta passia ei saa ennen kuin pystyy todistamaan että nimi on muuttunut..jos ette ole heti häitten jälkeen lähdössä häämatkalle, niin minä kyllä odottelisin tuon puoli vuotta enkä suunnittelisi siihen mitään passia vaativia reissuja, säästää pitkän pennin..ja vaivan myös.. ;)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Suomalaiset passit ovat jo nykyään koneluettavia, ja se riittää turistilta Jenkkeihin myös lokakuun jälkeen, konsulaatin mukaan.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Hmph. Taidanpa sittenkin uusia passini heti häiden jälkeen, en nimittäin halua siihen mitään Jenkkilä-tunnistetta. Ärsyttävää.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me mentiin naimisiin syyskuussa 2003 enkä ole VIELÄKÄÄN saanut aikaiseksi hommattua uutta passia ja ajokorttia...

Olenko ainut saamaton tässä mualimmassa?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Me mentiin naimisiin syyskuussa 2003 enkä ole VIELÄKÄÄN saanut aikaiseksi hommattua uutta passia ja ajokorttia...

et sitten oo sattunut poliisin kanssa asioimaan tai reissaamaan missään..ajokorttihan pitäis tosiaan uusia 3kk sisällä nimenmuutoksesta...ja vanhalla passillakin matkustaminen on vähän niin ja näin.. ;D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Osaisiko kukaan neuvoa seuraavassa asiassa: Me mennaan taalla enkuissa naimisiin eka maistraatissa 5/6 ja sitten meilla on "white Wedding" Suomessa 7/8. Me ollaan elokuussa Suomessa vaan pari viikkoa. Miten mun pitais hoitaa noiden korttien uusimiset? Olisikohan parempi hoitaa ne heti 5/6 jalkeen Suomen Suurlahetystossa vai sitten elokuussa Suomessa?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ladybird, asutko pysyvästi Englannissa? Silloin kannattaa varmaan vaihtaa ajokortti uudelle nimelle Englannissa...

http://www.dvla.gov.uk/drivers/drvingb.htm#2

Itse olen saman edessä, mutta en saa vaihdettua ajokorttia vielä pitkään aikaan sillä asun pysyvästi Englannissa, mutta olen periaatteessa koko ajan työkomennuksella ulkomailla ja tarvitsen ajokorttia myös auton vuokraukseen jne. (Englannissa kun vaihtaa ajokortin pitää lähettää vanha ajokortti DVLA:aan samaan aikaan hakemuksen kanssa).

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me olemme lähdössä häämatkalle hieman reilu kuukausi häiden jälkeen, mies varasi matkan jo uudella nimelläni. Eli ehtiikö kaikki paperit valmiiksi tuossa n. kuukaudessa vai pitäisikö muuttaa matkatoimistoon varaus vanhalle nimelle ? Kiitos ja kumarrus vastauksista  ;)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ainakin Helsingissä passin saa kahdessa viikossa, eli jos heti häiden jälkeen köpöttelet poliisille, ei pitäisi olla ongelmaa ehtimisen kanssa  :) Nimi ei muuten välttämättä ihan heti päivity väestörekisteriin, kandee tarkastaa ennen passinhakureissua.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Nimi ei muuten välttämättä ihan heti päivity väestörekisteriin, kandee tarkastaa ennen passinhakureissua.

Hei vaan,

Jos passin tarvitsee pian häiden jälkeen, niin kannattaa mainita asiasta kirkkoherranvirastoon jo esteidentutkintapapereita täytettäessä ja sitten vielä papille vihkimisen yhteydessä. Näin vihki-ilmoitus palautuu mahdollisimman pian kirkkoherranvirastoon ja se saadaan tarvittaessa näkymään rekistereissäkin nopeammin kuin tavallisesti. Ja jos vielä maanantaina muistaa itse soitella nimenmuutoksen perään kirkkoherranvirastoon, niin asian pitäisi kyllä hoitua.

Nopeimmillaan Helsingissä vihkiminen saadaan näkymään seurakuntien jäsentietojärjestelmässä maanantaina aamupäivällä. Suomen väestötietojärjestelmään tiedon pitäsi tässä tapauksessa päivittyä tiistaiaamuksi. Virkatotodistuksen nimenmuutoksesta saa tällaisessa tilanteessa jo maanantaina.

Normaalisti viikonloppuna olleen vihkimisen pitäisi näkyä väestötietojärjestelmässä keskiviikkona taikka torstaina.

Terveisin,

MikkoM

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään