Jump to content
Naimisiin.info

Onko täällä enää ollenkaan Thaimaahan lähtijöitä?


Guest elokuun rouva

Recommended Posts

Suunnitelmissa kesälomareissu Thaimaahan, mutta ruokapolitiikka hieman askarruttaa.

Monet kertovat kala ja äyriäisten yms. olevan suosittuja useimmissa ravintoloissa, mutta entäs kasvis / ei kala -pitoiset ruoat? Olen hengenvaarallisen allerginen kalalle sekä kaikkiin meren eläviin rinnastettaviin (sisään lukien levät jne.) Toivoisin siis saavani vinkkejä ja kokemuksia minkälaisia _ei kala tai äyriäis_ ruokia olette syöneet ja missä? Miten tarkkoja Thaimaassa yleensäkin ollaan eri ruokalajeja / tarvikkeita käsiteltäessä?

mä onnistuin mainiosti välttämään kalaa koko reissun ajan. kanan välttäminen sen sijaan on ihan mahdotonta.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 576
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

-Lina- Millä tavalla kanan välttäminen oli mahdotonta ja miksi sitä piti välttää?

ei kai sitä pidä välttää (en mielestäni väittänyt sellaista...). mutta siis jos pyrkii välttämään. siis kun alkuperäinen kysyjä kai tarkoitti ihan puhtaasti vegeruokaa, ja paikallisilla on tapaa laittaa kanaa ihan kaikkeen. ja siinä siis vastaus varsinaiseen kysymykseenkin: oli mahdoton välttää, kun kanaa oli kaikessa (siis ihan jos pyysi vegeannoksenkin).

Link to comment
Share on other sites

-Lina- ai anteeks, minä kun käsitin että kysyjä oli hengenvaarallisen allerginen kalalle, jolloin kalakastike, jota laitetaan ihan oikeesti kaikkiin ruokiin, on aikasta vaarallinen homma, vaikka täysin kalattoman ruuan ottaisikin. Sen takia en ymmärtänyt miksi kanaa pitäisi välttää. Sen kanan kyllä onnistuu välttämään, mun kokemuksieni mukaan, siis jos haluaa.

Link to comment
Share on other sites

Siis ihanko totta Thaimaasta ei saa vegeruokaa? Me olemme mieheni kanssa molemmat kasvissyöjiä ja suunnittelemme häämatkaa Thaimaahan, mutta jos asia on näin, taitaa matkasta tulla mahdoton. :-/

Edit: Luin vasta viestini kirjoittamisen jälkeen Tipi-linnun kommentin, josta tuli jo vähän valoisampi mieli. :)

Link to comment
Share on other sites

Mesimarja, ihan taatusti saa vegeruokaa, mä en tosin ihan kaikkia näitä vege-käsitteitä ymmärrä, mutta kananmunaa ja kalakastiketta voi olla "näennäisesti vegessäkin" ruuassa, mutta jos laitat lapulle thaiksi kirjoitetun kehotuksen tehdä ruuan ilman tiettyjä aineita niin taatusti menee viesti perille.

Link to comment
Share on other sites

Siis ei meillä tuotu kanaa annokseen, joka ei selkeästi ollut kanaruokaa. Minä tilasin monta kertaa esim. pelkästään riisiä ja keitettyjä vihanneksia, eikä siinä mitään ylimääräistä ollut.

Link to comment
Share on other sites

-Lina- kiva kuulla että teidän matka oli onnistunut ja että Kata Thani oli maineensa arvoinen  :D  

Mä haluun sinne kans jo!!!!!!!!!  8-)

Asuitteko muuten Bhuri vai Thani siivessä?

Link to comment
Share on other sites

-Lina- kiva kuulla että teidän matka oli onnistunut ja että Kata Thani oli maineensa arvoinen  :D  

Mä haluun sinne kans jo!!!!!!!!!  8-)

Asuitteko muuten Bhuri vai Thani siivessä?

thanilla asuimme, mutta se bhuri-siipi on siinä ihan vieressä. ihan taatusti on viiden tähden fiilis koko loman ajan. olen kyllä vähän kade, kun teillä on paratiisiloma vielä eessäpäin. ihanaa lomaa teille  :)

Link to comment
Share on other sites

Moi! meillä olis haaveissa lähteä thaimaaseen häämatkalla, elo-syyskuussa 2006, mut onko tietoa et vaikuttaako sadekausi miten? Siis et tuleeko vettä päivä tolkulla vai ropsautteleeko iloisia iltapäiväkuuroja vain? Kun siellä suunnallahan on silloin sadekausi?! :-?

Link to comment
Share on other sites

Jotain positiivista kuitenkin, että ilman mereneläviäkin on Thaimaassa jotain suuhun laitettavaa  ;D.

Pahasta kala-allergiasta johtuen, en monestikaan pysty syömään siipikarjaa, koska niitä on useasti syötetty kalanrehulla  :(. Tosin siitä ei tule kuin vatsankouristuksia muutaman tunnin ajan, joten se ei ole niin "vaarallista" ;). Tätä on siis myös Suomalaisissa tuotteissa, vaikkakin  kalanrehulla ruokkiminen on Suomessa vähentynyt todella roimasti, onneksi.

Tuommoiset äyriäis/kala tms. kastikkeet vaan tuppaavat hämäämään, jos ulkonäöltään näyttävät esim. soijalta ja pistelisikin poskeensa tyytyväisenä  :(. Mikäli Thaimaan matka toteutuu, pitänee opetella taas useammaksi kieleksi sanonta "Olen hengenvaarallisen allerginen kalalle." Turkissa tuli muutaman kerran möngerrettyä em. lausetta turkiksi ja kyllä he sen ymmärsivät ja hengissä selvittiin  ;D.

Link to comment
Share on other sites

Elisa_80, aivan, tuota juuri tarkoitin, kalakastiketta siis lisätään ruokaan jo valmistusvaiheessa - ruuan perusmausteisiin kuuluu chili, kalakastike, lime, sitruunaruoho (inkivääri, korianteri, thai-basilika). Suosittelen kirjoittamaan lauseen lapulle, menee paremmin perille kuin suullisesti. Tarjoilijat hymyilevät ja sanovat "jees jees" vaikka kysyisit heiltä kasvaako heidän päässään appelsiinipuu ;), kielellä ei niin väliä. Netissä oli joku sivusto, missä oli thaiksi kirjoitettuna tällaisia lauseita, laitan linkin jos löydän vielä ne sivut. Samoin sana/opaskirjoissa on usein ainakin yksi esimerkkilause allergioiden varalle. Hyvä konsti saada tärkeä viesti paperille, on pyytää hotellin vastaanotosta henkilökuntaa kirjoittamaan se paperille. Siellä kun henkilökunta usein osaa ainakin auttavasti englantia.

Link to comment
Share on other sites

Kiitti tiedoista Tipi! Tuo paperille kirjoittaminen on varmasti todella paljon parempi juttu, kun alkaa solkkaamaan paikallisella kielellä... ettei saisi vaan tosiaan vastaukseksi "Jees madam, no problem" ymmärtämättä, että sitä kalaa ei sitten todellakaan saa olla missään kohdassa ruoanvalmistusta.

Link to comment
Share on other sites

Thaimaa, Hua Hin, lähtö 3.10.2006!

Noh ni, niin ne tilanteet muuttuu, Hua Hin vaihtui pitkän pohdinnan jälkeen Koh Samuiksi tällä viikolla. Lähtö samana päivänä kuitenkin! Kaikkien lukemieni keskustelujen ja tuttavien kokemusten jälkeen Koh Samui vaikutti paremmalta  8-)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Meillä kans vaihtui Hua Hin Koh Samuiksi ihan viime metreillä. Matkaan lähdetään syyskuun lopussa. Mielellään luen lisää kävijöiden kommentteja Samuista, jos täältä naikkaireista löytyy.

Link to comment
Share on other sites

kannattaa ottaa botski ja mennä muuallekin kuin koh samui....pattaya ei ole ollenkaan hassumpi paikka ja shoppailun kannalta bangock on ykkönen jo pelkästään sen näkeminen on hieno kokemus, siellä on vaikka mitä, kävimme jokiristeilyllä, viikonloppumarkkinoilla, temppeleillä, käärmefarmilla missä oli muitakin eläimiä paljon, ruoka aivan mahtavaa, liikenne sujuvaa ja taksit ovat halvempia kuin tuk tukit mutta tuk tuk pääsee ruuhkassa puikkelehtimaan ja voi ottaa fiksatun hinnan. jalokiviliike oli jotain sanoinkuvaamatonta, siellä näytettiin miten työntekijät tekivät niitä koruja ja sormuksia, räätälit ovat halvempia kuin pattiksella ja mbk ostoskeskus....wau....iso. mbk:lta löytyy myös isoja kokoja, toin veljelleni sieltä paitoja kun hän on vähän raskaampaa tekoa, ja oli kyllä halpoja paitoja euron kaksi, riippui mistä osti. Isäntä osti uuden kännykän mbk:lta mikä suomes on 6 kertaa kalliimpi ja hyvin toimii, uusi kun on. minä laitatin akryylikynnet pattiksella ja ne kesti n.3kk ilman mitään huoltoja ja sitten otin ne itse pois, meni kyllä yks ilta asetonin kanssa läträtessä mut kun suomes se pois otattaminen maksaa enemmän kuin pattiksella niitten laitto....maksoin jopa mahtavat 20e niistä 40e ois maksanu sellaiset mihin on painettu kukkia tms kuvia. ja oli kyllä täysin ammattilainen drag queen joka laittoi :)

Link to comment
Share on other sites

Meidän häämatkasta tulee rentoutumisen ja romanttisen oleilun, shoppailun ja aktiiviloman sekoitus  :o. Vietämme elokuussa 3 viikkoa Thaimaassa. Alkuperäinen suunnitelmamme oli viettää vain hetki Bangkokissa ja suurin osa ajasta Samuilla (ja Taolle sukeltamaan). Luettuamme erilaisia Thaimaa-foorumeita, hotelli- ja rantaarvostelu ym. olemme nyt päätyneet seuraavaan: ensin muutama päivä Bangkokissa (hyvätasoisessa hotellissa), sitten reiluksi viikoksi sukeltamaan (2 sukelluskurssia) Koh Taolle (hotelli perustavaraa), sen jälkeen 4-5 päiväksi romanttiselle suojaisalle rannalle rentoutumaan ::) Koh Phanganille (perus Bungalow) ja sitten muutamaksi päiväksi Koh Samuille luksushotelliin jatkamaan rentoutumista ja hemmottelua  ;D. Saatamme jollain saarella innostua melomisestakin, koska se on yhteinen harrastuksemme täällä koto-Suomessakin ;). Ja sitten Bangkokin kautta (ajateltiin viettää viimeinen yö siellä, ettei tule "liian" pitkä yhtäjaksoinen lentorupeama) kotiin.

Lennot on varattu  ;D. Hotellit pitäisi vielä varata  ;). Meillä ei siis ole matkatoimistolta varattu matka, vaan ihan itse koottu  :D. Meidän näköinen loma  8-).

Link to comment
Share on other sites

MOikka naikkarisiskot ja veljet  ;D

Ihan sellaista vain kyselen, että kun olemme thaimaaseen suunistamassa kesällä häämatkalle, niin onko siellä jotain "sääntöä", että kauan passi tarvii olla voimassa matkan jälkeen???

Ja oletteko ihan vanhalla passilla matkustaneet, jos matka on varattu tyttönimellä ja passikin on vielä tyttönimellä?

Kiitoksia taas kaikille!

:-X :-X :-X

Link to comment
Share on other sites

Passin on oltava voimassa vähintään 6 kk matkan jälkeen.

Itse lähden vanhalla passilla vaikka nimi muuttuukin. Tärkeintä on, että matka on varattu samalla nimellä kuin passi on.

Link to comment
Share on other sites

Me saimme matkanjärjestäjältä sellaista infoa että riittää että passi on matkan ajan voimassa. Ilmeisesti tästä asiasta pyörii kahdenlaista tietoa.

Harmi ettemme päässeet testaamaan tätä juttua, kun molemmilla on passit vielä reilusti voimassa.  ;D

Link to comment
Share on other sites

Löysinpäs kivan ketjun!

Suunnittelemme ukkokullan kanssa Thaimaan matkaa tulevaksi kesäksi. Matkakuume on jo kova ja yhä vaan yltyy!

Olimme häämatkalla Phuketissa, Karon Beachilla joulukuussa 2004. Tsunamin tuhot eivät (ainakaan juuri tapahtumahetkellä) olleet ko. alueella niitä pahimpia ja meidän hotellimmekin säilyi aalloilta. ..Kuten onneksi mekin, vaikka vetten päällä tuolloin mentiinkin.

Nyt siis mietin lähinnä  muita vaihtoehtoja kuin Phuket - sillä tuntuisi hassulta palata samaan kohteeseen, vaikka tietty tunnearvo asialla olisi. PAttayasta olen kuullut monenlaista, ja korostan tosiaan sanaa kuullut, omaa kokemusta ei ole...Joten mietityttää, petymmekö odotuksiimme pahastakin, mikäli valitsemme Pattayan? Kokemukset Phuketista ovat ihanat tapahtumista huolimatta.

Lisäksi, haluasin tällä kertaa shopata oikein urakalla, kun tiedän hintatason jne ;)... Tässä ketjussa onkin tullut ilmi HuaHinin shoppailumahdollisuudet, mutta kyselisin, onko ko. alueella ostoskeskuksia ym, joista löytää muutakin vaatetta kuin "merkki" t-paitaa ja collegehousua? Mietin, että Bangkokissa ostosmahdollisuudet ovat varmasti huimat  ;D.

Olen vertaillu omatoimimatkan ja pakettimatkan hintoja. Tällä hetkellä halvimmat lennot kahdelle hengellä ovat noin 1600€, kun taas halvin pakettimatka taitaisi olla reilu 1800€. Haluaisimme kumminkin majoittautua suht' hyvässä hotellissa, nauttia ilman torakoita ja hyvästä palvelusta ;)...joten tuleekohan omatoimimatka kuitenkaan edullisemmaksi. Toisaalta, omatoimimatkan aikana olisi vapaampi vaihtamaan maisemaa - vaikka tuo 1800 on sellainen hinta, jonka voisi maksaa ja siltikin käydä yön taikka pari jossain muualla.

Tässäpä omaa pohdintaa  ::).

Link to comment
Share on other sites

Me ollaan myös tutkittu tosi tarkaan nuo omatoimimatkan ja pakettimatkan hintaerot, ja mun mielestä se hintaero on niin pieni että ei mun mielestä omatoimisesti kannata. Alkuvuodesta kun laskettiin, oltais saatu lennot halvimmillaan yhteensä 1400€ (Finnairilla Tallinnan kautta, matkustajina siis minä ja mun avomies), ja sitten yks hotelli Cha Amissa olis ollut muutama sata euroa pari viikkoa(oisko ollut päälle 500€ yhteensä). Se sama hotelli-lentopaketti oli Aurinkomatkoilla silloin tarjolla n.2000€ yhteensä. No anyways, meidän laskujen mukaan säästöä olis tullut ehkä muutama kymmenen euroa, jos sitäkään.  

Jos haluaa mennä johonkin tiettyyn hotelliin jota matkanjärjestäjät ei tarjoa, tai aikoo vaihdella paljon paikkoja (matkailla Thaimaan sisällä), silloin omatoimimatka mun mielestä kannattais enemmän.

Mut nämäkin jutut on niin mielipideasioita.

Hua Hiniin on kuulemma juuri avattu muuten joku suurempi ostoskeskus.

Suosittelen tosi paljon näitä foorumeita, niistä löytyy ihan loputtomasti tietoa Thaimaasta:

www.thairy.net/forum

www.thaiklupi.fi/foorumi

Link to comment
Share on other sites

Me oltiin tammikuussa 2005 ukkelin kanssa Bangkok-Hua Hin reissulla ja tykättiin tositosi paljon kummastakin paikasta!! Hua Hin on mukava, sopivan kokoinen lomakohde, josta löytyy kaikkea kivaa kun jaksaa liikkua ja etsiä. Vuokrattiin koko ajaksi skootteri, jolla ajeltiin ympäriinsä ja käytiinpä skootterilla jopa Cha Amissa katsomassa millainen paikka se on. Yhdellä Tjäreborgin järjestämällä retkellä myös käytiin, Pala-U:n putouksilla, hieno reissu!!! Hua Hinissä on parissa paikkaa iltamarkkinat ja PALJON ostettavaa :), mutta mitään ei oikein enää mahtunut matkalaukkuihin kun oltiin jo kolme päivää kiukulla shoppailtu Bangkokissa. Hua Hinissä on myös ostoskeskus, mutta sieltä en löytänyt mitään, keskityttiin pyörimään markkinoilla iltaisin. Mahtava paikka, ei muuta voi sanoa!! Kesäkuussa olisi häät, lähdetään taas Thaimaaseen, tällä kertaa Bagkok-Koh Samui, sitä odotellessa  ;D :-X :-X :-X

Link to comment
Share on other sites

Tietäiskö joku jotain sivustoa mistä löytäisi vaikka Bangkokin/HuaHinin ravintoloista arvosteluja tai suosituksia? Ja mielellään sit sellaisista AIDOISTA pienistä thai-ravintoloista (joilla ei välttämättä ole edes nimeä, vaan ovat "se muovituolinen, sinipöytäliinainen ravintola räätälin sivukujalla" tms), yleensä nimittäin matkaoppaissa ja muissa suositellaan pihviravintoloita ja pizzapaikkoja, jotka me kierrämme mahdollisimman kaukaa. Thairystä löysin muutaman kivan ravintolan kehuja ja sitä kautta bongasinkin lempiravintolani HuaHinissä, mutta kun harvat keskittyvät matkoillansa niin syömiseen kuin me thairuokafanaatikot, niin tällaista tietoa tuntuu olevan tosi niukalti jaossa. Esim. Bangkokissa on aika vaikea lähteä illalla etsimään kivaa ravintolaa, olisi kiva valmiiksi vähän listata hyviä paikkoja... :-X ;D

Link to comment
Share on other sites

Meillä on varattuna kymmenen päivän häämatka KalevaTravelin kautta Samuille 6.8.06.

4 yötä Tongsai Bay -hotellissa ja 4 yötä Sala Samuissa.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...



×
×
  • Create New...