Jump to content
Naimisiin.info

Kanarian saaret -taivas vai helvetti?


Anniina

Recommended Posts

Ei nyt varsinaisesti häämatkoihin liittyvä aihe (koska omani olen tehnyt jo 2v sitten), vaan ihan yleisesti.

Itse olen matkustellut suhteellisen paljon, mutten ole koskaan käynyt Kanarialla. Ja jostain syystä minulla on hyvin negatiivinen mielikuva Kanariasta. Etenkin näistä puerto ricoista ja playa del ingleseistä. Varmasti kivoja pieniä kyliä sieltäkin löytyy.

Miten on, onko Kanarian saaret oikeasti niin kamala paikka, vaiko sittenkin turistin paratiisi?

8)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Kanarian eri saaret on suomalaisten ja monien muidenkin suosituimpia matkakohteita vuodesta toiseen. Siihen on kyllä syynsä!

Ilmasto on lomailuun ihanteellinen, koska Kanarialla sataa hyvin vähän ja harvoin. Saarilla on paljon nähtävää ja ne ovat keskenään hyvin erilaisia. Niissä on kaikissa erilainen luonto. Lomansa voi toki viettää hotellin uima-altaalla, mutta ei tarvitse ellei halua - muutakin tekemistä on. Itse kullekin lomailijalle sekä taivas että helvetti löytyy varmasti saarilta, sen vuoksi on vaikea vastata kysymykseesi suoraan.  8)

Link to comment
Share on other sites

Guest Kirsikka05

Samaa mieltä. Kanarian saarilla kohteita on niin monta, että varmasti jokainen voi löytää sieltä sen oman taivaansa ja helvettinsä. Riippuu siis ihan siitä, mitä lomaltaan hakee ja haluaa. Vaihtoehtoja on turisteille rakennetuista kohteista paikallista elämänmenoakin sisältäviin kohteisiin. Palasimme ihan äskettäin Puerto Ricosta ja

saimme sieltä mitä haimmekin. Eli varmaa aurinkoa ja lämpöä tähän aikaan vuodesta, rantalomaa yhdistettynä hyviin ostosmahdollisuuksiin (teimme omatoimiretkiä paikallisbusseilla) ja vain 6 tunnin lentomatkan päässä.

:)

Link to comment
Share on other sites

Olen kanssa samaa mieltä. Kanarian saarista löytyy yllättävän erilaisia kohteita. Jopa jokainen saari Kanarialla on toisistaan poikkeava. Olen itse myös lomaillut talviaikaan mm. Puerto Ricossa ja tykkäsin Kirsikan tavoin paikasta. Aurinkoa, lepoa ja taukoa arjesta saatiin. Jos auringon otto ei tunnu omalta jutulta, on retkiä tarjolla laidasta laitaan.

Link to comment
Share on other sites

Täällä yksi kanariansaarten puolestapuhuja! Ei saa yleistää että kaikki saaret ja kohteet ovat kauheita turistimassakohteita!!  ;) Saarilta on todellakin mahdollista löytää kohteita jotka ovat aivan toistensa ääripäitä. Tässä muutama esimerkki.

Puerto Rico: Yleisesti ottaen "turistirysä", mutta aurinko paistaa varmasti, tuliaisten hankkiminen helppoa ostoskeskuksista, tai pienen bussi/taksimatkan päästä Inglesistä. Lähellä upea Amadoresranta.  Ihana kalastajakylä Puerto de Mogan taas bussi/taksimatkan päässä.

Teneriffa, Puerto de la Cruz: Aurinko ei välttämättä paista, sateet talvisaikaan mahdollisia. MUTTA, aivan ihastuttava kaupunki! Löytyy vielä aitoa kanarialaista tunnelmaa. Vaikka turisteja onkin, ei silti sitä turistirysä-tunnetta. Vihreää, paljon kasvillisuutta, upeita maisemia, hieno eläinpuisto. Ostosmahdollisuudet on tosi hyvät. Ravintoloita moneen makuun, ja yöelämääkin löytyy.  ;)

Teneriffa, Playa de las Americas: Perinteisempi rantalomakohde. Vilkasta yöelämää, hyviä uimarantoja, paljon ravintoloita, vesipuisto, pitkä siisti rantakatu. Paljon tasokkaitakin hotelleja. Jos haluaa vaan leppoisan löhöloman, hyvää ruokaa ja ehkä iltaelämää, tämä on siihen aivan loistava kohde. Varsinkin uudemmalla Adejen alueella on tosi siistiä ja tasokkaampia hotelleja.

Tässä nyt näitä, joista omakohtaisia kokemuksia. Makujahan on tietysti monia, yksi tykkää yhdestä, toinen toisesta. Matkakohteen miellyttävyys riippuu niin paljon siitä, mitä lomaltaan haluaa. Onneks nykyään netistä ja matkaoppaista saa niin hyvin tietoa kohteista, että pystyy valitsemaan juuri sellaisen paikan, joka sopii niihin omiin toiveisiin.  :)

Tais mennä jo vähän off topic, mutta toivottavasti joku antikanaria-ihminen uskaltautuisi kuitenkin kokeilemaan jotakin kohdetta saarilla.  ;)

Link to comment
Share on other sites

Mä olen ollut koko ikäni anti-Kanaria -ihminen. Yritän tässä kuitenkin laajentaa maailmankuvaani, minkä takia kysynkin että mikä kohde (näitä tietoja ei matkaoppaista löydy..) olisi semmoinen, missä EI puhuta suomea ja EI ole paulakoivuniemiä esiintymässä suomalaisten pitämissä ravintoloissa ja missä EI lue ruokalistat suomeksi?

Link to comment
Share on other sites

Sisille suosittelisin ehkä tuota Puerto de la Cruzia. Toki sielläkin suomalaisiin saattaa törmätä, ja joitakin ruokalistoja ovat raukat yrittäneen suomentaa.. ;D Tyyliin: pihvi herkkusienikastikkeella= pihvia herkkusinä

kanaa currykastikkeella= kanakarrisoos   jne..

Mutta silloin maaliskuussa 2001 kun siellä olin, en muistaakseni törmännyt ainoaankaan suomalaiseen. Paula Koivuniemeä tai kumppaneita siellä ei myöskään kyllä missään esiinny.  ;) Yks suomalainen ravintola  siellä kyllä taisi olla...Ainiin, Teneriffalla olis vielä yks kohde, jossa en kyllä oo käyny..Los Gigantes saaren länsirannalla. Se on pienempi kohde, jossa on upeet maisemat, hiljanen iltaelämä. Paulaa tai suomalaisia ravintoloita sieltä ei varmasti löydy!!  :D

Link to comment
Share on other sites

Paras löytö Puerton ruokalistoilta: Paistettu väliliha pihvi...  ;D ;D Mutta ihana kohde ja voihan niistä suomalaisista ruokalistoista veisata viis. Mä ainakin tilasin urheasti kaikki ruoat espanjaksi.  ::)

Muoks. Ai niin, jätettiin Kullan kanssa Frederikin keikka väliin.. Muutenkin, Puertossa on niin paljon pieniä, ihania ravintoloita, että suomimeiningin onnistuu helposti välttämään.

Link to comment
Share on other sites

Eiks El Hierro, La Gomera ja La Palma oo ne pienimmät ja rauhallisimmat saaret?

Eli jos hakee rauhaa ja kaunista luontoa, luulisi näiden olevan hyvä vaihtoehto...?

Itse en ole käynyt kuin Inglesissa (vuonna 88  ;D ) ja Puerto de la Cruzissa pari vuotta sitten. Ihanan lämmintä ja kivaa oli molemmilla kerroilla  8) Inglesin matkasta jäivät mieleen Suomea puhuvat ravintoloitsijat... Siinä oli 10-vuotiaalla ihmettelemistä, että miten TÄÄLLÄ puhutaan Suomea?  ;)

Puerto de la Cruzissa asuu aika paljon paikallistakin porukkaa, tykättiin paikasta (miehellä "lieviä" ennakkoasenteita...). Meillä oli auto vuokralla monta päivää, sillä pääsi niihin osiin saarta, missä ei ollut turistihulinaa  :D

Link to comment
Share on other sites

Mä olen aika anti-kanaria ihminen. Oltiin sulhon kanssa Puerto Ricossa peri vuotta sitten ja päätettiin kyllä ettei toiste lähdetä Kanarialle. Aika karmee paikka, kaikki paikat täynnä ruotsalaisia, norjalaisia, brittejä ja suomalaisia, kaikkialla yritettiin kusettaa kun oltiin turisteja ja myyjät oli joko epäkohtelijaita tai limaisia mielistelijöitä. Ravintolat oli kaikki yhdessä ihanassa ostoskeskushelvetissä, joissa ruokalistojen tutkiminen oli mahdotonta sisäänheittäjien takia.

Paljon mieluummin suunnistan tästä lähtien kaupunkikohteisiin, jotka ovat ihan omia paikkojaan ilman turistejakin. Ei tainnut tuolla Puerto Ricossa juurikaan paikallisia asua edes.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Kaksi kertaa biletys & löhöloma Kanarialle (Teneriffa Playa de las Americas maalisk.2003 ja Lanzarote Puerto del Carmen marrask 2004) riittää, vaikka keskellä talvee olikin ihana päästä aurinkoon ja lämpimään... Luultavasti ei tule enää kolmatta, ne saaret on nyt nähty.

Link to comment
Share on other sites

Minä olin viimevuoden maaliskuussa Kanarialla Puerto Ricossa ja silloin kyllä oli lämmintä.Useimmiten päivälämpötila oli 30:ssä! Tykästyin kovasti siihen paikkaan vaikkakin pari viimeistä päivää alkoi ärsyttämään syömään mennessä ne "sisäänheittäjät".  Loma oli erittäin antoisa ja Suomeen palasi joukko ruskettuneita ja lomasta nauttineita ihmisiä. :) :) :)

Link to comment
Share on other sites

Tämä talvi on tosiaan (ainakin tän vuoden puolella) ollut kanarialla normaalia viileämpi. Mutta kelit riippuu myös aika paljon siitä, missä päin ja millä saarella on. Esim. Teneriffalla ja Gran Canarialla pohjoispuolella saattaa olla sateista ja lämpötila vain n 15 astetta kun samaan aikaan saaren eteläpuolella porottaa täysillä ja lämmöt kieppuu 30 asteen tienoilla.   8)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Me ollaan oltu joulunaikaan kaksi kertaa kanarialla sellasen äkkilähdön kautta, kun ollaan saatu äkkivapaata ja kokemukset on ollu hyviä.  Tietysti, jos seikkailee vain turistialueella niin kokemuksetkin on sen mukaisia, mutta esimerkiksi jos uskaltaa vuokrata auton ja lähteä kiertelemään saarta niin kokemus voi olla äärimmäisen valloittava. Oltiin Puerto de la Cruzissa viime joulu ja otettiin kolmeksi päiväksi auto jolla kierrettiin Teiden tulivuorella ja pikkukylissä saaren sisäosissa, oli aivan mahtavaa. Varsinkin tulivuorireitillä oli aivan ihanat maisemat ja pikkukylät oli tosi kanarialaisia, Käytiin myös Saaren pääkaupungissa Santa Cruzissa joka oli keskiverto-ostajan paratiisi! Siellä oli aivan ihanan iso Benettonin ja Zaran liike, joissa oli hävyttömän edullista suomeen verrattuna. Mennään varmasti kanarialle vielä uudestaan.  Se kannattaa Puerto de laCruzista muistaa, että siellä on pilvisempää ja sateisempaa kuin eteläpuolen kohteissa. Siellä tarvii talvella ainakin myös villapaitaa. Mutta se on ihanampi kaupunki. Mikä sitten painaa enemmän vaakakupissa.

Link to comment
Share on other sites

--- karmee paikka, kaikki paikat täynnä ruotsalaisia, norjalaisia, brittejä ja suomalaisia, kaikkialla yritettiin kusettaa kun oltiin turisteja ja myyjät oli joko epäkohtelijaita tai limaisia mielistelijöitä. Ravintolat oli kaikki yhdessä ihanassa ostoskeskushelvetissä, joissa ruokalistojen tutkiminen oli mahdotonta sisäänheittäjien takia.---Ei tainnut tuolla Puerto Ricossa juurikaan paikallisia asua edes.

Pullero vei sanat suusta, ei kiitos Kanarialle.

Link to comment
Share on other sites

, mutta esimerkiksi jos uskaltaa vuokrata auton ja lähteä kiertelemään saarta niin kokemus voi olla äärimmäisen valloittava.

Siis nimenomaan uskaltaa  ;D Mua ainakin hirvitti Teneriffalla se liikenne aika paljon. On se vänkää, jos joku kuhnasi yhtään liikennevaloissa, niin heti tööttäiltiin, mutta jos joku halus peruutella kadun varteen parkkin, niin ihan rauhassa sai pusata vaikka kymmenen minuuttia, ihan rauhassa malttoivat odotella.

Oltiin reilu vuosi sitten Ten Belissä, joka oli pieni  paikka ja aika vähän suomalaisia oli. Lämpöä riitti ainakin meidän tarpeisiin, koska Suomesta lähtiessä oli -30. Minä tykkäsin

Link to comment
Share on other sites

Mulla on sekä taivaallinen että helvetillinen kokemus Kanarialta.

Ensimmäisellä kerralla oltiin viikko kyläilemässä exän kummien luona Gran Canarialla. Perhe asui vuoristossa pienessä kylässä kaukana turistirysistä. Se oli oikein persoonallinen loma, kun seikkailtiin siellä vuoristoteillä, poimittiin appelsiineja jonkun naapurin apuna jne. Las Palmaskin oli mielestäni kiva kaupunki.

Toisella kerralla oltiin kaveriporukalla Teneriffalla Playa de las Américasissa. Se oli oikea turistihelvetti, missä ei ollut milliäkään luonnetta. Ilmatkaan ei sattuneet olemaan parhaimmat, joten päivisin vaivasi todellinen tekemisen puute. Viikko siellä jaksettiin sitten baareissa notkua.

Link to comment
Share on other sites

Kerronpahan minäkin kokemuksiani. Olen siis pienestä pitäen lähes joka joulu tmv. loma ollut lomailemassa Kanarialla. Eli paljon olen nähnyt ja kokenut. Kovin pienenä tapahtuneista matkoista en juuri muuta muista kun että Aurinkomatkojen tenavakerho oli ihan must paikka. ;)

Mutta siis itse asiaan. Olen käynyt lähes kaikilla saarilla, vain El Hierrossa en ole ehtinyt käymään ja sinnekin vielä joskus meinaan mennä! Suosikkejani ovat Lanzarote ja Fuerteventura. Myöskin Gomera on aivan ihana, siellä ei turisteja ole niin paljon kuin noissa muissa Kanarian kohteissa. Tai ei ollut ainakaan pari vuotta sitten kun kävin siellä.

On totta, että monet kohteet ovat aikamoisia turistirysiä, mutta jokaisessa kohteessa on mahdollisuus vuokrata auto ja lähteä omatoimisesti kiertelemään. Se on antoisaa!!! Ihanat pienet vuoristokylät Teneriffalla esimerkiksi ovat todellakin näkemisen arvoisia. Ja niitähän ei busseista näen kuin vilaukselta. Turistibussit pysähtyy retkillä muutamiin paikkoihin, joiden kanssa on tehty joku sopimus. Itse ajaessa näkee sitä oikeaa elämää ja ihania pieniä kyliä, joissa voi juoda vaikka kupin kahvia paikallisten seassa.

On totta, ettei Kanarialla ihan aina ole lämmin ja talvisin merivesi saattaa olla jopa vaan 18 astetta (eli siis sama lämpötila kun Suomen kesien meriveden lämpötila...) mutta onhan ne uima-altaat usein lämmitettyjä. Ja aina minä olen matkoiltani tullut ruskeampana kuin ennen lähtöä olin. Ja minähän en makaile rannalla viittä minuuttia enempää kerrallaan.. Eli aina on aurinkoa riittänyt sen verran että sain väriä.

Jokainen muodostakoon mielipiteensä mutta kannattaa miettiä mitä lomalta haluaa. Kyllä noissa turistirysissäkin voi hyvin viikon viettää kunhan vaan ottaa sen asenteen ettei anna muiden turistien häiritä omaa lomaa..

Tulipas vähän sekava kirjoitus. No muokataan myöhemmin jos on jotain ihan päättömiä juttuja.  ;D

Link to comment
Share on other sites

Minunkin on pakko lisätä tänne oma mielipiteeni :). Olen kanssa lapsesta asti kiertänyt kanarian saaria ja monta paikkaa on tullut nähtyä. Olen ehdottomasti sitä mieltä, että parhaiten nuo ns. turistirysät pystyy välttämmään kun ei valitse lomapaikakseen mitään suosittua kaupungia vaan valitsee jonkun uuden kohteen. Itse olen käynyt useita kertoja Playa de las Americasissa ja tarvii myöntää, että se on kyllä turistien suosiossa. Mutta kaupungin kyljessä on aivan ihana pikku kylä, Los  Cristianos, jossa on tallella vielä aito kanarialainen tunnelma. Teneriffalla on myös uskomaton luonto, sieltä löytyy mahtava Teiden tulivuori ja sitä ympäröivät upeat metsiköt.

Puerto Ricossakin on tullut käytyä ja siitä paikasta en niin kauheati pitänyt, se vaikutti että kaikki oli rakennettua turisteja varten :(. Fuenteventura on sellainen pikkuinen, hiljaisempi saari ja turisteja ei siell ollut niin paljon, ilma vaan oli aika vaihteleva.

Kaikista varmimman lämmön saa kyllä Americasissa, jos lämpöä hakee. Matkaan kannattaa lähteä elo-joulukuussa, silloin ilmat ovat parhaimmillaan....

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Anti-Kanaria...

Kerran olen käynyt Playa del Inglesissä ja riitti se kerta. Haalean lämmintä (jouluna oltiin), ei mitään originelliä, baareja ja kännisiä norjalaisia, paikallisia mustia jotka "myivät" rannekorun minulle väkisin eli käytännössä ryöstivät meikäläiseltä rahaa (rahat tai turpajuhlat-teemalla), hintataso korkea ja ravintolat tavallisia, ostoskeskukset huonoja. Ei siellä ole mitään kulttuuria tai yleensä mitään mitä kotoa ei löydy! Kaikki puhuu suomeakin, *kele.

Sorry vaan...  ;D

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

On varmaankin ihan ihmisestä kiinni, onko Kanarian saaret taivas vai helvetti. Me ainakin tykättiin kovasti. Ei olla mitään extreme-matkaajia, joten valmis pakettimatka oppaine kaikkineen sopi meille loistavasti! Puerto Ricossa ympäristöineen piisasi iiiihaanaa aurikoa ja tekemistä ihan sopivasti. Ruoka oli hyvää ja ostoksia oli helppo tehdä. Minulla on monta kaveria, jotka sanovat, etteivät haluaisi ikinä lähteä mihinkään Kanarian turistirysiin. Mutta me tykätään turistirysistä! Ainakin jossain määrin,  8) Nyt häämatkakodesuunnitelmissa Brasilia tai Thaimaa. Pakettimatkana tietenkin.  ;D

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...
  • 4 weeks later...

Me olimme Revoli Playassa maaliskuussa! Tosi mukava, siisti hotelli ja hyvällä paikalla. Hotellissa on ainoastaan pohjoismaalaisia. Meillä oli kaksio merinäköalalla. Uima-allasalue oli pieni, mutta viihtyisä. Kaiken kaikkiaan positiivinen kokemus. Edellisenä talvena olimme Portonovossa lähellä satamaa, sekin oli ihan hyvä hotelli, mutta öisin metelöineet britit häiritsivät niin etten yhtenäkään yönä saanut kunnolla unta. Finnmatkojen oppaat sitten suosittelivat Revolia kun kysyimme rauhallista hotellia. Ja siellä ei tosiaankaan meteliä kuulunut. Voisin lähteä uudestaan milloin vain.

Muutenkin tykkään Puerto Ricosta kohteena. Harmittaa, kun ensi talvena ei päästä sinne, kun miehellä ei ole talvilomaa. Turistipaikkahan se on, mutta ei kuitenkaan ollenkaan niin paha kuin esim. Ingles. Sinne en ikimaailmassa lähtisi viikon matkalle, yhtenä iltana ollaan aina Puerto Ricosta matkustettu Inglesiin. Puerto Ricon ranta on hyvä, ja se on mukavan pieni kohde.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Onpas kiva että tällainenkin keskustelu löytyi! Me lähdetään tosiaan häämatkalle sulhaseni kanssa Gran Canarialle, Puerto Ricon länsipuolella sijaitsevalle Amadores-rannalle, hotelli on aivan sen vieressä! Olen todella innostunut paikasta, koska se on turistikohteena kohtalaisen uusi eikä vielä kuulemma täysin "ryysistynyt". Ranta on kuulemma Kanariansaarten kauneimpia (ja vapaasti suomennettuna "rakastavaisten ranta", mikä sopii meille! :) ) ja mukavan lähellä/kaukana isoista cityistä.

Jos jollakin on kuitenkin jotain lähempiä kokemuksia Amadores-rannan lähettyviltä, niin olisi kiva kuulla!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...
×
×
  • Create New...