marde

Ortodoksiset morsmaikut!

678 viestiä aiheessa

HÄÄT PERUTTU !  :'( :'( :'( :'(

Voi ei, kovasti olen pahoillani puolestasi  :( voimia sinne.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kiitos ! niitä rukouksia ja voimia tarvitaan kaikilta tahoilta. Tuntuu etten jaksa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Täälläkin Ortodoksi-morsian ilmoittautuu. Meillä siis morsian on ortodoksi, ja sulho luterilainen. Päädyimme tähän (onneksi) yhteisestä päätöksestä, minullehan tämä on ollut lähes selviö pienestä asti, mutta mies myös hyväksyi tämän. Haluan kyllä, että avioliitto siunataan myös hänen kirkossaan, että avioliittomme on molempien kirkoissa hyväksytty. Tästä mies ei vielä tiedä mitään, mutta kunhan keskustelemme vihkipapin kanssa, niin tämäkin asia selvinnee, miten tulee toimia.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Apua, nyt iski paniikki! Miten ihmeessä nuo tuohukset olisi tarkoitus koristella :-? ?

Jonkinlaisen steariinistopparin ajattelin kartongista leikellä, mutta mitä muuta? Silkki- ja organzanauhaa löytyisi kyllä, mutta miten niitä voi käyttää tuossa? Yritin viritellä niitä roikkumaan sen stopparin alapuolelta tavallaan käden ympärille, mutta ei oikein näytä hyvältä  :-/.

Miten muut on koristellut tuohuksensa? Olisko kellään kuvia laittaa, pliiis?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minä en laittanut tuohuksiin stoppereita. Ainoastaan sellaisia pieniä satiiniruusuja, joissa on rautalankavarsi, laitoin rinkulaksi tuohuksen ympäri ja ohuen nauhan niiden alle rusetiksi. Kynttilät ei valuttaneet sormille.

P1020050.jpg

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Häät sittenkin ensi vuonna.!!

Saako ne tuohukset itse "koristaa" ennen vihkimistä.?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

SISSI: kyllä saa koristella jos haluaa. Ostin tuohukset etukäteen Lampukasta ja koristelin. Kirkosta olisi saanut ihan tavalliset kynttilät, mutta halusin nuo väsätä :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kiitos Sinulle Nappula !  :-X :-X

Kuinka smuuten meni omat häät.? Sujuiko kaikki hyvin ja Uspenski oli kaunis kuten aina. !!!   :)

Onnellista yhteiselämâä ja MONIA ARMORIKKAITA VUOSIA !!!   :-X:-* :-* :-*:-X

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kiitos kuvista, Nappula! Tosi kauniit ja tyylikkäät oli nuo teidän tuohukset  :-X. Mulla nuo ensimmäiset yritykset meni melkein mauttoman puolelle, taisin yrittää vähän liikaa ::). Pitää yrittää uudelleen soveltamalla tuota teidän tyyliä..

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Täällä myös yksi ortodoksi morsian :) Häitä vietetään ensi marraskuussa. Ainoastaan kerran olen ort. häissä ollut, joten kovasti jännitän. Sulho on lutsku, mutta kääntyy pian ortodoksiksi, ihan omasta tahdostaan.. ;D

On kuitenkin jo kuuden vuoden ajan ollut mukana kaikessa.. Tytärkin on tietty kastettu ortodoksiksi ;)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ortodoksimorsioille ei kovin paljon ole ollut "taikoja" kirkossa toteutettavaksi, mutta löysinpäs muutaman Tohtori Zhivagoa lukiessani:

"Lagodina, Laran toisen kurssitoverin äiti, heitti Laran jalkoihin kourallisen pieniä hopearahoja silloin kun Lara astui vihkimatolle - sen muka piti merkitä tulevaa rikkautta. Ludmila Kapitonovna ehdotti samassa mielessä Laralle, että silloin kun tämä astuisi vihittäväksi, hän ei tekisi ristinmerkkiä paljaalla kädellä, vaan kietaisten sen ympäri pitsinenäliinan tai hunnunreunan. Sen jälkeen hän neuvoi vielä, että Laran oli pidettävä kynttilää korkealla; silloin hänellä olisi kodissa ylivalta. "

(Boris Pasternak: Tohtori Zhivago)

Kokeilee ken tohtii  :)!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

aikaisemmin jo kirjottelin kun emme sais pastoria tulemaan siunaamaan meitä luterilaiseen kirkkoon mutta nyt se on muuttunut!!! eli meillä on luterilaisessa kirkossa vihkiminen ja ortodoksi pastori tulee meidät siunaamaan sinne.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Osaiskohan joku neuvoa.. kun olen miettinyt noita rahakorvauksia vihkimisessä.. kuorolaisillehan on tapana antaa 20€/laulaja matkakuluihin, mikä on mielestäni tosi kohtuullista, mutta oletteko antaneet papille myös jonkin korvauksen, jos niin kuinkahan paljon? Olen ymmärtänyt, että sekin on ollut tapana. Eurojen kanssa vaan tuntuu, että jokainen summa on turhan pieni  ::) Kyselen varmaan ihan hölmöjä, mutta osaiskohan joku vähän jelppii.. 8-)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ei papille ja kanttorille tarvitse maksaa. Hehän ovat töissä häissänne  ;) Kuorolaiset ovat ikäänkuin talkoolaisia.

Me kutsuimme kyllä papin rouvansa kanssa hääjuhlaamme, ei tosin tullut.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kiitos marde vastauksesta, noin minäkin sen ajattelin :)

Me kutsumme papin tietysti juhlimaan kanssamme. Vanhempani ovat vain päättäneet, että antavat papille vielä korvauksen, kun on ollut tapana...tiedä sitten kenellä ::) No tehköön miten lystäävät, itse voisin kyllä olla antammattakin.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Heips,

löytyykös jostain ihan kaava, kuinka koko seremonia kirkossa menee? Eli siis mitä morsiusparin pitää tehdä, ja mitä muut tekee? Varmasti kirkosta saa ohjeita, mutta haluaisin jo muutenkin etukäteen mielenkiinnosta tietää.  :D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Osaisiko joku kertoa, että voiko ortodoksinen vihkiminen olla ns "pieni muotoinen" ??

Ovatko kruunut yms pakollisia ??

Haluaisimme mennä kirkossa naimisiin, mutta hyvin pienellä porukalla (todistajat ja me + pappi&kuorolaiset).... Onko kellään kokemuksia tällaisesta?? Onko se ihan mahdoton idea ?? :-? :-/

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Täällä yksi ortodoksi morsmaikku kysele ..... Meillä ukko ei kuulu kirkkoon joten meillä pelkkä siunaus näillä näkymin kirkossa. Mitä tossa siunauksessa tapahtuu? Onko kovin karu tapahtuma?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

täälä kans yks ortodoksinen mahdollinen morsio.. sen näkee karkauspvänä=) mies on luterilainen ja todennäköisesti en tuu saamaan ort. häitä, koska mies karsastaa niin paljon sitä erilaista menoa..

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

kauan aikaa sitten olen tänne kirjoitellut... silloin en tiennyt mistään mitää mutta nyt.... häät olivat viime lauantaina,8.3. ja oli kaikki niin kaunista.mieheni siis on ortodoksi ja halusin itsekkin ehdottomasti ort.vihkimisen.jos teilä vain on vapaus valita niin ehdottomasti tämä kaunis ja lääminhenkinen seremonia!!! lapset saivat olla lapsia tilaisuuden aikana ja kaikki oli niin ihmisläheistä...hieman luterilaisuutta sotketiin... minut saattoi veljeni ja sormus on vasemmassa kädessä.kysykää yksityis viestillä esim jos haluatte tietää jotain... en varmaan ehdi tänne nyt niin usein... matkakin koittaa aivan pian :)

jenni

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Hei kaikki ortodoksimorsiamet! Meillä minä ort, mies evlut. Haluaisimme ekumeenisen vihkimisen seuraavasti:ev.lut. kirkko, ortodoksinen avioliiton sakramentti, luterilainen siunaus/vihkiminen/en oikein tiedä, miten käytännössä :). Onko tällainen aivan ennenkuulumatonta vai olisiko jollain kokemusta, tietoa asiasta? Olin yhteydessä omaan kirkkoherraani, joka tuumi, että käy miten päin vain mutta luterilainen kirkkoherra ei ole vielä vastannut. Onkohan luterilaisilla kovinkin tiukka kanta tähän "ortodoksinen vihkiminen luterilaisessa kirkossa". Olen käsittänyt, että ekumeniaa kuitenkin on muutenkin koko ajan enenevissä määrin.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

heips!

meillä minä olen ord. ja mies luterilainen. meillä oli luterilainen vihkiminen 05 syksyllä pojan ristiäisien yhteydessä. ja jo silloin oli puhe että kun jäpikkä on isompi niin otemme ortodoksisen siunauksen. nyt sitten olis 09 heinäkuussa aika. onko kellään tietoa minkä kaavan mukaan se menee? olisi mukava tietää etukäteen. miun mies on kanssa sellainen tyypillinen suomalainen "jörrikkä", mutta olin todella iloisesti yllättynyt, kun hän ehdotti silloin kun suunniteltiin vihkimistä. sillä silloin miehen mummo oli syövän loppupuolella,ja tiesimme että hän halusi nähdä meidät avioliitossa. en tiedä kuulostaako pöljältä, mutta jotenkin tuntuu että emme edes olisi naimisissa, sillä minun perhe,suku yms eivät olleet paikalla kun menimme naimisiin. no nyt sitten isot häät tulossa...:)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Sainkin vastaukset omiin kysymyksiini :) Hei kesämorsian2009! Oletteko ajatelleet ihan ortodoksista avioliiton sakramenttia siunauksen sijasta? Itse olen ortodoksi ja sulhaseni luterilainen, menemme naimisiin myös kesällä 2009, ekumeenisin menoin. Meillä on ensin luterilainen vihkiminen, jonka jälkeen ortodoksipappi toimittaa avioliiton sakramentin eli kruunauksen. Vihkiminen toimitetaan kokonaisuudessaan luterilaisessa kirkossa. Oma pappini kertoi, että johtuen luterilaisen ja ortodoksisen kirkon erilaisista käsityksistä avioliittoon vihkimisessä (luterilaisillahan vihkiminen ei ole sakramentti vaan enemmänkin juridinen sopimus) voidaan ortodoksinen vihkiminen suorittaa aivan yhtä lailla, vaikka takana olisikin luterilainen vihkiminen. Siunaus ei siis ole ainoa vaihtoehto ja esimerkiksi oma pappini ei olisi edes ollut hirveän halukas sitä toimittamaan, "tappion makua" kuuleman :) Mutta uskon, että myös siunaus on kaunis toimitus ja ainakin reippasti lyhyempi, jos sulhaselle tuo sakramentti tuntuu liian pitkältä... Ainakin näin meillä ensin, kauniisti sain lopulta ylipuhuttua, koska itselleni kruunaus niin tärkeä :) Tämä nyt ei aivan täysin vastannut kysymykseesi eli tässä se : avioliiton siunaus ortodoksisessa kirkossa kestää noin 10 minuuttia, pappi rukoilee avioituneiden puolesta ja vihkipari seisoo ja kuuntelee. Lopuksi tulee vielä pari veisua. Kruunuja ja vihkipöydän kiertämisiä ei siis siunaukseen kuulu. Toivottavasti tästä oli jotain apua.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään