Jump to content
Naimisiin.info

Koristelut vasta hääpäivänä


Guest Iloinen naikkari

Recommended Posts

Guest Iloinen naikkari

Onko paljonkin muita jotka pääsevät koristelemaan vasta hääpäivänä? Itselläni meinaa paniikki iskeä että miten ehdimme saada kaikki valmiiksi :-?

Kirkko meillä klo 16.00 ja pääsemme aamulla 10 aloittamaan järjestelyitä. Onkohan ihan mahdottomuus ehtiä ajoissa?

Itse en varmaankaan ehdi sinne häärämään tai sitten ole hikinen ja meikit ja tukka sekasin kirkkoon astelemassa :-[

Olisiko antaa vinkkejä miten saada hommat hoitumaan?

Link to comment
Share on other sites

Et kyllä itse ehdi.  Sun pitää olla kammattavana, meikattavana, puettavana ja kuvattavana ;D

Yritä nakittaa joku luotettava kaaso/bestman/äiti/anoppi avuksi. Anna etukäteen tarkat ohjeet mitä tehdään, kirjoita ylös tai ota kuva malliksi katetusta omasta pöydästä.

Meillä aamulla leikataan ruusut ja laitetaan ruusun terälehdet pöytään, muun voimme laittaa jo edellisenä iltana, onneksi.

Link to comment
Share on other sites

meillä päästiin koristelemaan vasta itse hääpäivänä, muistaakseni juurikin noin 10 aikoihin.. itse emme ehtineet juhlapaikalla edes pyörähtämään, mutta siellä hääräsi yhteensä noin 6-10 ihmistä laittamassa ruokia (meillä ei ollut pitopalvelua) valmiiksi ja koristelemassa tarkkojen ohjeiden mukaan. kaiken muun saivat valmiiksi, mutta kynttilöiden sytyttelemisen kanssa (niitä olikin yhteensä reilusti yli 200) oli kai tullut hoppu.

eli kannattaa tosiaan yrittää saada sinne avuksi tarpeeksi ihmisiä ja nimenomaan myöskin sellaisia, jotka eivät lähde kirkkoon vaan voivat vielä sillä aikaa jatkaa paikan laittamista valmiiksi. auttajien määrä riippuu tietysti siitä että miten suuret häät ovat (ja kuinka iso tila) ja kuinka paljon koristeltavaa on.

Link to comment
Share on other sites

Meillä koristelut jäävät hääpäivään ja kaasojen ym. varaan. Vihkiminen on klo 14, joten itse en avuksi ehdi. Olin pari kesää sitten kaasona häissä, joissa tilanne oli ihan sama ja kaikki sujui loistavasti. Morsian oli tehnyt tarkat ohjeet kirjallisena ja pari päivää ennen kävimme suullisesti koristelut läpi. Jokaiselle koristelijalle oli delegoitu oma vastuualueensa, niin kaikki tiesivät tehtävänsä. Suosittelen yksinkertaista ja helposti toteutettavaa koristelua, selkeitä ohjeita ja tehtävänjakoa, niin kaiken pitäisi sujua :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Guest Anskuli(Guest)

Meillä on vihkiminen hääpaikalla klo 17, JONKA VUOKSI pääsemme koristelemaan vasta hääpäivänä :(! Hääpaikka on auki muille asiakkaille vielä aamupäivällä. Lisäksi itse asumme eri paikkakunnalla (hääpaikkaan matkaa 50-60 km) ja kampaus ja meikit varmaan tehdään kotipaikkakunnalla, joten taitaa olla aika mahdotonta ehtiä koristeluihin mukaan. LISÄKSI meillä on todella pienet häät, joten mulla ei ole kaasoa, ei myöskään siskoja tai naispuoleisia serkkuja, joille voisin homman nakittaa (en oikeen luota miesten, ainakaan meidän suvun miesten, koristelutaitoon.... ;D). Äitiäkään en haluaisi asiaa hääpäivänä rasittaa. Tuska, ahdistus... Pitää kai luottaa siihen, että henkilökuntaan kuuluu joku, jolla on silmää sen verran, että pystyy toteuttamaan ajattelemani koristelut. Tai sitten pitää hommata erikseen ihminen tähän koristeluhommaan....

Link to comment
Share on other sites

Meilläkin vihkiminen vasta klo 17 ja aamulla klo 8 pääsemme koristelemaan hääpaikkaa. Mahdollisuus olisi ollut päästä jo perjantaina, mutta hintaa olisi tullut lisää 130 euroa. Koska koristeita ei hirvittävästi ole, uskon, että saadaan paikka koristeltua kolmessa tunnissa ja muut voi jatkaa kun lähden kampaajalle kahdeksitoista. Lupasivat kyllä hääpaikalta, että jos siellä ei ole perjantaina mitään varausta, saattaisimme päästä sinne jo perjantain aikana.

Link to comment
Share on other sites

Henkilökohtaisesti en jättäisi juhlapaikan koristelua hääpäivälle. Ymmärrän kyllä, jos tilaan ei ole mahdollista päästä aiemmin, mutta silti itseäni ahdistaisi jättää koristelu "viime tippaan". :o

Me aloitamme koristelun todennäköisesti jo torstaina ja viimeistelemme perjantaina. Häämme vietetään kyläkoululla, joten kesälomien aikaan tämä onnistuu vallan mainiosti. :)

Link to comment
Share on other sites

Meillä oli vihkiminen klo 14, ja pääsimme juhlapaikalle vihkipäivän aamuna kahdeksan jälkeen.

Juhlapaikkaa ei oltu siivottu (tilanvuokraajan moka) joten työ oli kaksinkertainen kun pöytiin piti vaihtaa liinat, tarkistaa vessat jne. Meillä oli apuna kolme henkilöä, jotka myös hoitivat muonituksen täysin. Noiden henkilöiden avustuksella saimme kaikki valmiiksi: Puhtaat liinat, pöytäkoristeet, kynttilät kynttelikköhin, kattaukset ja pöytiäkin piti muutamaa siirtää/muokata.

Tämän lisäksi stereolaitteet ei toimineet kuten piti joten sulhanen ja bestman haki, toi ja asensi kotoa stereolaitteet  ::)

Kiirettä piti ja ahdisti kyllä, mutta kun 10.30 lähdin kampaajalle, kaikki oli suht valmista. Riippuu paljolti myös asioiden suunnittelusta ja henkilöistä, jotka juhlapaikan valmistelut laittavat. Minun oli oman pikkumaisuuteni vuoksi pakko ainakin käydä paikalla silloin aamulla tarkistamassa että kaikki sujuisi hyvin. Ilman tuota siivoamisrumbaa homma olisi sujunut vieläkin ripeämmin.

Link to comment
Share on other sites

Meidän juhlapaikalla saaressa on toiset juhlat ed iltana, joten koristelemaan pääsee vasta samana aamuna klo 09. Ed iltana saa kyllä tuoda varastoon tavaroita seuraavaa päivää varten... Aamulla sitten sulkki ja bm ja kaksi ystävääni menevät juhlapaikalle laittamaan kaiken valmiiksi koristelun osalta. Onneksi emme mitään suunnattomia viritelmiä ole suunnitelleetkaan: kukka-asetelmia, kynttilöitä, lasihelmiä... Yksinkertaisen karun kaunis juhjlatila helpottaa stressiä. Ja aiokn tehdä kuvalliset ja kirjalliset ohjeet =) Lisäöksi tietenkin pitopalvelu tulee hoitamaan omat hommansa. Silti perfektionisti-jännittäjämorsiamena hieman pohdituttaa kn en itse pääse paikalle tarkistamaan...

Niin ja siis vihkiminen juhlapaikalta noin 20min lauttamatkan päässä ja vihkiminen alkaa klo 13.30..

Link to comment
Share on other sites

Me päästään koristelemaan vasta hääpäivänä, aamulla kello kahdeksan saadaan ovet auki joten silloin mennään heti isolla porukalla. Tarkoitus on että rakennetaan koko juhlat ennen kello kolmea, saas nähdä kuinka kiire tulee vaikka porukkaa on aika paljon värvättynä mukaan ::)

Meillä on valmiit, kohtalaisen tarkat suunnitelmat siitä mitä tehdään ja kuka tekee mitäkin. Suosittelen suunnittelemaan mahdollisimman tarkoin etukäteen jotta ei mene juhlapaikalla enää aikaa turhaan säätämiseen.

Link to comment
Share on other sites

Itse olen ollut koristelemassa ystävien häitä ja täytyy kyllä sanoa, että ystävät ovat suuri apu.. Hääparia auttaa huomattavasti kun ei tarvitse itse stressata enää hääpäivän aamuna. Suurimman osan koristeluistahan pystyy toki hoitamaan aikaisemmin, paikasta riippuen.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
Guest Krista Gabriella

meillä se tilanne että jos juhlapaikalla on tilaus perjantaina (vielä vapaana!) päästään vihkiaamuna koristelee klo 9:00.Noh mulla kampaaja ja meikkaus 8:30 et sieltä vaan taksilla juhlapaikalla,vihkiminen 15:00 ja siinä välissä tulisi vielä ehtiä pukeutumaan ja rentoutumaan.Bestmanille nakitan kukkien haun ja mulle kimpun toimituksen sekä muille vieheet.saavat luvan vielä olla aamun koirien kanssa ettei ne olisi aamusta yöhön yksin vaan joku olisi täällä kotona kunnes lähtö kirkkoon koittaa.lisäksi ehtona jatkoille on et joku käy lenkittää koirat xD ne kun ei oo mitään puudeleita niin ketä tahansa ei hommaan voi laittaa,varmaan taas bestman xD mutta tosiaan,2h varmaan on aikaa tilan koristeluun,oon kahta ystävääni jo pyytänyt apuun,sillä mä ehdottomasti haluan olla paikalla jotta tilasta tulee meidän näköinen ja kaaso olisi ihana olla kampaajalla mukana seurana,voi olla että tästä joudutaan luopumaan..äidistä apua ei ole kun häät on koulujen päättäjäispäivänä ja mun pikkusiskol (kolmannel luokal) on joku esitys kevätjuhlassa niin niiden on oltava siellä.Nään ne ehkä vaihdossa kun tulevat kampaajalle mun perään heti :) stressi iskee,mahdollisimman helpot koristeet pakko suunnitella ja yrittää "koota" niitä valmiiksi.et vois vaan laittaa paikalleen ilman sommittelua.enemmän ehkä kyl stressaa silti mun hauvojen yksin olo,luulen et todellinen tajuaminen koristelukauhusta iskee juuri ennen häitä jos joku urpo menee varaa sen perjantaina  ;D täällä istutaan varpaat ja sormet ristissä ja toivotaan parasta...

Link to comment
Share on other sites

me päästään vihkipäivän aamuna kello 8 koristelemaan ja kokkailemaan, ja vihkiminen alkaa jo kello 12 tai 13, koska juhlapaikka on avoin meille vain kello 18 saakka. eli kyllä meillä varmaan ainakin tulee kiirus. itse saavun varmaan viimeistään 9n aikaa paikalle, jos voin tehdä jotain, teen, mutta muuten keskityn muihin asioihin...onneksi ei tarvi kampaajalla tai kuvauksessa käydä ennen kaikkea :) ite teen meikin ja sisko kampaa, kaaso auttaa pukuun...et sillai. mielenkiintoista nähdä keretäänkö tehdä kaikki :)

Link to comment
Share on other sites

Meillä vihkiminen on klo14 eri paikkakunnalla kuin itse hääjuhla ja juhlapaikkaan ei pääse koristelemaan edellisenä päivänä (mm. siksi että pitopalvelu tuo pöytäliinat ja laittaa pöydät valmiiksi samalla kun tulevat ruokien jne kanssa juhlapaikalle). Itselläni on sen verran minuuttiaikataulu kampausten, meikkausten ja valokuvausten kanssa että itse en paikalle mitenkään ehdi ja kaasoa aion kuljettaa mukanani koko päivän, sillä hän käy myös kammattavana ja meikattavana samoissa paikoissa kuin itsekin. Olen sopinut pitopalvelun kanssa että he voivat hoitaa koristelun, meillä tosin koristeita ei ole kovin paljoa, hieman kynttilöitä, jne pöydille. Kerron heille tarkkaan miten haluan koristeet tulevan ja uskon että he kyllä selviävät hommasta  :D

Link to comment
Share on other sites

Mekin tai siis minä, koska en halua sulhasen näkevän minua hääpäivänä ennen kirkkoa, pääsen koristelemaan juhlapaikkaa vasta hääpäivänä. Samalla reissulla rahtaan juhlapaikalle alkoholilliset juomat. Vihkiminen on klo 15 enkä ole ajatellut, että minulle edes kiire koristelun kanssa tulisi vaikka teenkin ihan kaiken itse pöytäkoristeista istumapaikkalappuihin. Ketjua lukiessani olen kuitenkin ryhtynyt pohtimaan josko laittaisin pöytiin tulevat kaislat jo edellisenä iltana kotona valmiiksi pidikkeisiinsä/vaaseihinsa, jolloin ne voisi vain nostaa pöydille. Kampaajalle en ajatellut mennä (tosin mieli voi vielä muuttua) ja meikkiä en naamaani halua kun muutenkin olen tämmöinen luonnonlapsi. Hameen teen itse ja enköhän sen siis itse päällenikin saa. Valmistautumiseen menee siis se 10 minsaa mikä minulla aina menee lähdin minne hyvänsä :) Olenkohan liian huoleton?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Me päästään myös koristelemaan juhlpaikka hääpäivänä. Aamulla klo 8-9 välillä. Vihkiminen on klo 14.30. Olen delegoinut porukkaa (kaasot, bestmanit ja vanhemmat), joten eiköhän homma hoidu. Jokaiselle teen oman vastuualueen ja ja kirjalliset ohjeet ja kuvat, jotta kaikki tulee suunnitelmien mukaan. Käydään myös suullisesti läpi hommat, joten eiköhän koristelut tule koristeltua! ;D

Link to comment
Share on other sites

Guest Tipi-lintu

Me ei oltais mitenkään ehditty. Meillä ei ollut hääpäivälle jätetty mitään muuta kuin meikki, kampaus, pukeutuminen ja parin tunnin kuvaussessio ennen vihkimistä, joka oli klo:16. Herättiin joskus 7.30, tuli kiire kampaajalle, kiire tuli myös meikkiin ja myöhästyttiin valokuvauksesta. Olisin halunnut paljon väljemmän aikataulun, niin että olisi ehtinyt hetken hengähtää välissä, tarkastaa meikkiä jne... Vihkimiseenkin tultiin melkein viimetipassa. Koristelut tehtiin edellisenä iltana ja ravintolan henkilökunta koristeli loppuun sen mitä ei pystynyt edellisenä iltana vielä koristelemaan.

Link to comment
Share on other sites

Meillä häät ravintolassa, joka menee kiinni klo 16.00 ja meidät vihitään paikan päällä tasan 17.00. Eli TUNTI aikaa koristella, koska omistajan mielestä ei paikkaa saa missään nimessä koristella aikaisemmin (vaikka siellä olis toinen sali mis asiakkaat voisi syödä). Itse en ehdi paikalle mitenkään, vaan kaaso joutuu koristelemaan apulaisineen. Harmittaa, koska odotin kovasti sitä et pääsisin itse sen tekemään  :( Ei voi mitään. Vieraat tietty tulee jo 16.30 suunnilleen paikalle ku kukaan ei tahdo myöhästyä... Pitää vaan värvätä tosi iso porukka hoitamaan koristelun.

Link to comment
Share on other sites

Meillä oli koristelu edellisenä päivänä ja silti se jäi ravintolan omistajan vastuulle  :P Kannattaa ottaa huomioon, et perjantaisin ihmiset on töissä ja sitä apua ei löydy kovin helposti. Meillä kaasot ja bestman ehtivät hääpaikkakunnalle noin seitsemään tai kahdeksaan mennessä ja siihen mennessä juhlapaikka piti olla jo koristeltu. Äidillä meni aika kakkujen tekoon, isä nyt ei vaan osaa koristella ja me olimme hakemassa hääpukuja 100 km päästä  ::) Pukuja piti sovittaa ja sitten ne vielä muokattiin sopivaksi. Liikkeet aukeavat vasta kymmeneltä, joten siinä menee yhtäkkiä koko päivä. Hääpäivänä ei olisi kyllä kukaan ehtinyt koristelemaan. Kaasot teki vieheitä ja miehet ruokaa ja nyppi ruusunterälehtiä. Sitten mut puettiin ja kaikki alkoivat vain laittaa itseään jolloin myöhästyttiin melkein kuvauksista ja sormus, vieheet ja kimppu jäi..siinä vaiheessa on itse niin hermostunut ja puvun kanssa ei pysty tehdä mitään et jonkun muun täytyy pystyä huolehtimaan noista asioista. Koristelut kannattaa tosiaan kirjata paperille et joku muu voi ne tehdä. Mua hirvittää jo etukäteen siskon häät ens kesänä kun oon kaasona ja mulla on pieni vauva. Häät on vielä sellaisella paikkakunnalla, jossa kukaan meistä ei asu  :P Näin jälkiviisaana tekisin minuuttiaikataulun miehille mitä pitää tehdä kuvien kera  ;D Niillä on kuitenkin eniten aikaa kun ei tarvi meikata ym.

Link to comment
Share on other sites

Meilläkin päästään juhlatilaan "käsiksi" vasta samana päivänä. Itse en paikalle ehdi, luotan pitopalveluun ja organisatoriseen kaasooni (älkää valitko kaasoksi jahkailijaa, vaan toiminnan nainen :D). Värvään muitakin paikalle jelppimään. Koristeet pidetään yksinkertaisina, sellaisina, jotka on helpot ja nopeat laittaa. Ohjeet pitää olla selkeät, kannattaa ottaa vaikka kännykkäkuva kattauksesta, niin osaavat laittaa kaiken halutulla tavalla. Niin joo, meillä ei oikeastaan koristella kuin pöydät, on niin kaunis paikka muuten...

Ei stressiä, tätä varten on kaaso ja kaverit olemassa! ;)

Link to comment
Share on other sites

Nyt vasta itsekin tajusin, että näinhän meilläkin menee, vasta samana päivänä pääsee koristelemaan! Harmi, en siis itse pääse paikalle. Onneksi tila on ihana ja juhlava eli vähällä koristelulla meinattiin joka tapauksessa päästä. Pitää värvätä näppäräsormiset avustajat paikan päälle häärimään, tuskin kaasokaan ehtii, ellei sitten ravintola hoida sitä...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...
×
×
  • Create New...