Jump to content
Naimisiin.info

14 vai 18 karaatin kultaa?


TiikeriNainen

Recommended Posts

^Mulle taas sanottiin, että sormukset voi ihan hyvin olla eri karaattisia. Tästä taitaa olla aika ristiriitaista tietoa. :girl_sigh:

 

Käsittääkseni kulta on aika pehmeä metalli, jolloin vähempi karaattinen kulta olisi lujempaa. Wikipedian mukaan kultaan lisätään seosaineita nimenomaan metalliseoksen lujittamiseksi ja hinnan laskemiseksi.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 64
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • 2 weeks later...

18K kulta on sitkeämpää kun 14K murtuu helpommin työstäessä. Eri pitoisuuksien työstämisessä ei kuitenkaan ole yhtä suurta eroa kuin esim. kullan ja hopean välillä.

Oma kihlani on 14K ja vihkiksi tulee 18K. Tuota ristiriitaista tietoa en kyllä ihmettele yhtään, tää ala tuntuu olevan sellainen, että joka sepällä on omat tavat ja mielipiteet asioista. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Onko se muuten niin, että sormuksesta lähtee materiaalia kun sen kiillotuttaa? Eikö siinä pidä hioa ylin kerros pois? Vai tasoitetaanko pinta jotenkin muuten?

 

Kyllä siitä materiaalia lähtee, mutta niin vähän ettei edes punnittaessa eroa juuri ole. Yleensä pinta hiotaan erittäin hienolla hiomapaperilla (niin vähän kuin mahdollista) jotta naarmut saadaan pois ja sen jälkeen kiillotetaan ensin "karkeammalla" ja sitten pehmeämmällä laikalla.

 

Mulla on kihla 18K valkokultaa, te jotka tiiätte, onko 14k ja 18k valkokullan välillä sävyeroa? Vai mistä sormusten sävyerot johtuu? Tai onko niitä ylipäänsä valkokullassa?  :D Oon oikeesti aivan kujalla! 

 

Aika monitahoinen asia on tämä väriero. Kaupasta ostetut valmissormukset on lähes aina rodinoituja, jolloin minkäänlaista värieroa ei ole. Rodinoinnin alla kuitenkin saattaa olla mitä tahansa kellertävästä valkokullasta harmahtavaan valkokultaan, ja sieltä se alkaa pilkistellä sitten kun rodinointi kuluu pois. Se kellertäväkin siis on valkokultaa, mutta siinä seosaineen määrä on erilainen verrattuna harmaampaan. Useimmiten valmiissa sormuksissa valkokultaseos on todella keltaista. 

 

Suurin osa kotimaisista uniikkikoruja valmistavista kultasepistä tilaa luultavastikin valkokultansa Rasmussenilta, joiden palladiumvalkokulta on todella kauniin väristä. Mielestäni 18k ja 14k välillä ei mielestäni ole kovinkaan suurta värieroa, molemmat on selkeästi harmaita. 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 9 months later...

Vaikuttaisi siltä, että tässä asiassa on kahta eri koulukuntaa.

 

Kävin viime viikolla samana päivänä kahdessa eri kultasepänliikkeessä ja molemmissa keskustelin kultasepän kanssa valkokultaisista sormuksista. Ensimmäisessä liikkeessä kultaseppä kertoi, että nykyisin käytetään vain 14K:n valkokultaakultaa, koska se on kestävämpää. Ja heilläkin kaikki valkokultaiset sormukset ovat 14K. Toisessa kultaseppä sanoi, että ei nykyisin käytetä kuin 18K:n valkokultaa, koska se on kestävämpää ja heillä kaikki valkokultaiset sormukset ovat 18K.

 

Itse tilasin sormukseni jälkimmäisestä liikkeestä, sillä 18K näytti minusta hyvältä rodinoimattomana.

Link to comment
Share on other sites

^ käsittääkseni 58,5 % on yli puolet kyllä.. Tuon perustelun ymmärrän 9K kohdalla, mutta tässä vertailussa haiskahtaa myyntimiehen syyllistyskikalta.

Tuolla periaatteella esim. nakkikastike ei ole "aikuisten oikeesti" aitoa, koska se ei ole 100% nakkeja.

Muokattu: , käyttäjä: Tipzilla
Link to comment
Share on other sites

Minulla on kihla 14K ja vihki 18K, molemmat valkokultaa. Ei ollut mitenkään tietoisia valintoja. Molempien pitäisi ihan hyvin kestää käyttöä, puolensa ja puolensa lienee molemmissa. Kihlassa on timantit istutettu koholle, niin varmaan ihan hyvä, että on kovempaa materiaalia. Vihkissä timantit upotettu eli siinä ei ole niin suurta väliä. En kyllä usko että noissa kovin suurta eroa on, mutta sehän toki nähdään kunnolla vasta sitten, kun saan vihkin käyttööni.

 

Minulle sormus ei kyllä ole mikään statussymboli, että voisin kertoilla kuinka 'aikuisten oikeesti on kultaa ja timantteja', eli kullan pitoisuuksilla ei ole väliä, vaan haluan panostaa ulkonäköön ja kestäyyteen. Ihan hyvin olisin kullan asemasta voinut valita jonkun muun, vielä kestävämmän runkomateriaalin. Timanteissa minusta taas on erityisen järkevää panostaa laatuun, koska niissä selkeästi puhtaampi on myös kestävämpi ja kauniimpi.

Link to comment
Share on other sites

Lukekaa Korus-designin sivuilta Pieni sormuksen osto-opas. Sieltä löytyy tosi hyvin tietoa taviksille. Itse otin heiltä messuilta oppaan mukaan ja moni asia on selvinnyt. Tietenkin siinä puhutaan suosiollisesti kultasepän valmistamista tuotteista, mutta olen aivan varma, että sormus joka on valmistettu yksittäin käsin eikä valamalla sarjassa(ne normi sormukset kaupassa) on kestävämpiä oli ne sitten 14 tai 18K. Olen itse muun alan käsityöläinen ja kyllähän oman alan tuotteet on siellä kaupassa välillä ihan käsittämätöntä sontaa.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...



×
×
  • Create New...