Jump to content
Naimisiin.info

Valokuvauksen ajankohta? (yhdistetty)


Morsian2002

Recommended Posts

  • 2 weeks later...

Tämä on mielestäni hieman hankala juttu. Mahtavaa olisi nähdä sulhanen vasta alttarille kävellessä, se toisi varmasti tilaisuuteen extrajännitystä.

Toisaalta haluan että kuvat otetaan ilman kiirettä, ja erilaisissa ympäristöissä, jotta saisimme kattavan kuvavalikoiman, joista valita erilaisia hääkuvia. Pelkään, että kuvaus menisi helposti juurikin stressaamiseen, miten vieraat pärjäävät, tylsistyvätkö jne. Vaikka voihan heille järjestää tekemistä kuvauksen ajaksi,esim photoboothin kaasojen toimesta tms. (joka kuitenkin on meille tulossa)..

Uskoisin, että meillä tullaan kuitenkin päätymään hääkuvien ottoon ennen vihkimistä. Tuolloin kuvaaja voisi ottaa meistä ns. First Look-kuvan, olisihan sekin ihana ajatus :)

Pohdinta jatkuu vielä :)

Link to comment
Share on other sites

Meillä on pohdinnassa kaksi eri vaihtoehtoa. Koska mies ei kuulu kirkkoon, meidät vihitään maistraatissa, jonka jälkeen liitto siunataan kirkossa, mikä on minulle tärkeää.

Tämä antaa mahdollisuuden, että kuvaan mentäisiin maistraatin jälkeen perjantai-iltana (toivottavasti) ihanan ilta-auringon aikaan. Toisaalta olen myös miettinyt, että voitaisiin mennä maistraattiin lauantaina n. klo 12-13:n aikoihin ja siitä kuvaan, jonka jälkeen kirkollinen siunaus olisi. Aikaa jäisi väliin monta tuntia. Ja koska maistraattiin tulevat vain vanhempamme ja sisaruksemme sekä kaasot ja bestmanit, he kyllä keksivät (ja heille keksitään :girl_haha: ) tekemistä odotellessa kirkkoseremonioiden alkua. Muita vieraita kutsutaan saapumaan kirkkoon, kun siunauksen aika on.

Alunperin olin jotenkin pettynyt, kun tiesin, että kirkkovihkimistä ei saada. Mutta nyt tajuan, että itse asiassa juuri maistraatti+kirkko yhdistelmänä antaa meille pelivaraa which is nice :girl_smile:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Meille toimivin vaihtoehto oli ottaa kuvat jo n.kuukautta ennen itse hääpäivää. Meille tämä oli paras siksi, että kuvamme otettiin luonnossa, viljapelloilla jne. minkä takia halusimme kuvaukseen tarpeeksi aikaa ja koska itse häät olivat vasta syyskuun lopussa, piti kuvat ottaa vielä kun viljat olivat pelloilla. Kuvissamme oli myös koiramme ja muuta rekvisiittaa ja kuvaus kesti noin 3-4 h, minkä mahdollisti juuri tämä että kuvamme otettiin eri päivänä kun itse hääpäivä oli ja aikaa kuvaukseen oli hyvin.

Kuvauspäivänä minulle tehtiin koekampaus ja koemeikki, jotka olivat eri mitä itse hääjuhlaan minulle tuli, mutta se oli tarkoituskin. Ongelmaksi meinasivat muodostua miehen puku (joka itse juhlaan tuli vuokrattuna) ja hääkimppuni, koska kuvaus oli tosissaan jo yli kuukausi ennen hääpäivää. Ongelmat ratkaistiin kuitenkin niin että olemme maatiloilta kotoisin ja tuleva isäntä ja emäntä, mieheni pukeutui tummiin housuihin, vaaleaan paitaan sekä liiviin ja englantilaistyyliseen hattuun. Minulle tehtiin hääkimppu itse kasvattamistamme auringonkukista, joita tuli myös paljon häihin vaikkeivat ne kimppuun tulleetkaan.

Jos vain mahdollista niin suosittelen tätä vaihtoehtoa, koska se luo todella paljon mahdollisuuksia kuvauspaikkojen ja muun rekvisiitan suhteen ja mikä parasta, kuvausta ei tarvitse stressata hääpäivänä eikä vieraiden tarvitse odottaa eikä hääparin kiirehtiä.

Link to comment
Share on other sites

Meillä kuvat otetaan ennen vihkimistä. En haluaisi että vieraat joutuisivat odottelemaan kuvausta, ja kuten joku muukin edellä sanoikin niin itsekin varmasti stressaisin sitten kuvauksessa sitä miten vieraat viihtyvät, ja kokisin painetta saada kuvat otettua nopeasti. Paremmin siis varmasti onnistutaan kuvissa kun ehditään ottaa ne rauhassa ennen vihkimistä. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Omalla kohdalla aikataulutus ei ole vielä ajankohtaista, mutta kirjoitampa silti mietteeni. Itse en haluaisi, että sulhanen näkee minut pukuineni ennen vihkimistä, ja toisaalta en halua odottuttaa vieraita. Tuli mieleen, että jos kuvia otetaan esim. koekampauspäivänä, niin miksi vihkimisen jälkeinen kuvaussessio pitäisi olla hääpäivänä? Voisiko se olla myöhemmin? Itseä kyllä houkuttaa tämä vaihtoehto. Onhan tossa muutama muuttuja, millaisen kampauksen ja meikin haluaa. Mulla vanhojen kampaus kesti aikoinaan kolme päivää aivan hyvin, vaikka yöt hieroin päätä tyynyyn. Meikistä tullee yksinkertainen, saatan jopa tehdä sen itse.

Link to comment
Share on other sites

Olen varannut kuvaajan ikuistamaan vihkimisen sekä ottamaan kuvia studiossa että ulkona. Haluaisin vihkimisen jälkeen kuvia koko seurueesta, perheestä yms. Tämän jälkeen sitten vieraat siirtyy juhlapaikalle tai tulee katsomaan miljöökuvauksia. Ja sitten mennään studiolle josta me sitten liitymme vieraiden pariin juhlapaikalle.

Edit: ja meillä ei siis sulho saa nähdä morsianta ennen kirkkoa. :)

Muokattu: , käyttäjä: Flik
Link to comment
Share on other sites

Itse oon ollut vieraana häissä, joissa hääpari kävi ottamassa kuvansa vihkimisen jälkeen. Vieraat odottelivat sillä aikaa juhlapaikalla pöydissään nälkäisenä likemmäs kaksi tuntia. Mut oli plaseerattu itelleni tuntemattomien väliin, joten voin kertoo että kyllä siinä alko pikkuhiljaa kasvamaan sellanen uloke otsaan :D Saati sitten että pikkulapsilla olisi hermo kestänyt. Vieraiden kettuuntuminen hävisi kylläkin nopeasti juhlakalujen saavuttua, mut aion kyllä itse mennä eri aikataululla sitten aikanaan...

Link to comment
Share on other sites

Ollaan pohdiskeltu ihan samaa eikä haluttais odotuttaa vieraita. Mutta....Uskon kuitenkin, että vihkimisessä koetaan upeita tunteita, jotka toivottavasti saadaan näkymään vihkimisen jälkeen kuvissa. Ennen vihkimistä kuviin ei välttämättä tule samanlaista tunnelatausta.

Olemme ajatelleet ratkaista vieras ongelman siten, että ilmoitamme kutsussa ajan, jolloin juhlat alkavat, joten jokainen tietää jo etukäteen, etteivät juhlat ala heti vihkimisen jälkeen. Suurin osa vieraista tulee kaukaa ja yöpyy hotellissa, joten ajattelimme, että he voivat vastaanottaa huoneensa ja viedä tavaransa sinne siinä välissä. Meillä vihkiminen alkaa nimittäin jo yhdeltä ja hotelleissa yleensä huoneisiin pääsee kahdelta. Osa vieraista menee kuitenkin varmaan suoraan juhlapaikalle odottelemaan. Sinne järjestämme heille tekemistä, jota on helppo toteuttaa, vaikka vieraat eivät kaikki saapuisi sinne yhtäaikaa.

Ohjelmaa vieraille odottelun ajaksi olimme ajatelleet:

jokainen vieras saapuessaan jotain juotavaa ja pienen cocktail-palan ja hänestä/parista/perheestä otetaan valokuva (vähän niin kuin punaisella matolla), joka sitten lähetetään heille kiitoskortin mukana ja joka liimataan vieraskirjaan.

Sen jälkeen vieraat voivat kirjoittaa terveisensä vieraskirjaan liimattaviin lappuihin, jotka sujautetaan johonkin postilaatikkoon.

Meistä tehdään kuvakirja, jota vieraat voivat selata.

Perhekohtaisesti vieraat saavat häälehden, jossa on hauskaa luettavaa ja tekemistä, esimerkiksi hääbingo ja häävisa.

Kun vieraat kaikki ovat paikalla ja kaikki vastanneet häävisaan, käydään oikeat vastaukset läpi ja eniten oikeita vastauksia tiennyt palkitaan.

Sitten, jos aikaa on vielä otetaan pari tutustumisleikkiä.

Luulen, että tuossa on riittävästi ohjelmaa, jotta vieraiden aika saadaan kulumaan.

Muokattu: , käyttäjä: Namppu
Link to comment
Share on other sites

Meillä kuvaus on ehdottomasti ennen vihkimistä. En halua, että vieraat joutuvat odottamaan nälkäisinä ja tunnelma latistuu. Lisäksi vietämme joka tapauksessa mieheni kanssa häitä edeltävän yön ja hääpäivän aamun yhdessä, joten ei ole mitään sellaista syytä, että "sulhanen ei saa nähdä morsianta ennen vihkimistä".

Link to comment
Share on other sites

Meidät kuvataan juhlapaikalla ruokailun jälkeen. Kuvaajamme mukaan aikaa menee noin 30-45 minuuttia, ja uskoisin vieraiden pärjäävän tämän ajan ilman erityistä ohjelmaa. Siinä vaiheessa viimeiset kuitenkin varmaan vielä syövät, ja uskoisin loppujenkin pitävän mielellään vessa-, tupakka- tms. tauon. Kuvaaja suositteli tätä vaihtoehtoa, ja myös aikataulujen puolesta se tuntuu parhaalta ratkaisulta. Emme miehen kanssa halua nähdä toisiamme ennen vihkimistä - emmekä kyllä ehtisikään, koska vihkiminen on kahdelta ja sitä ennen pitää koristella juhlapaikka. Vihkimisen jälkeen taas halutaan äkkiä syömään :P Itse jännitän kuvattavana olemista todella paljon, joten senkin takia on ehkä hyvä ottaa kuvat siinä vaiheessa, kun häiden virallisin osuus on ohi ja tunnelma alkaa pikku hiljaa rentoutua.

Mietityttää kuitenkin se, onko meikki ja kampaus tuossa vaiheessa päivää jo vähän kärsineet, sekä se, miten pystymme keskittymään kuvattavana olemiseen, jos vieraita palloilee vähän siellä täällä ympärillä... No, eiköhän se jotenkin järjesty :)

Link to comment
Share on other sites

Me käydään ottamassa studiopotretit koekampaus+meikkipäivänä. Mies ostaa puvun omaksi kun valkoisia pukuja ei vuokrata, joten kustannuksiakaan se ei juuri lisää. En ole vaan päättänyt pitäiskö teettää joku "koekimppu" kuvia varten, vai mennä ilman. Toisaalta kukkakaupat tekee perinteisesti halvemman kimpun jos ei mainitse sanaa morsiuskimppu sitä tilatessa.. Mulle tämä on paras vaihtoehto kun valvominen (mikä jännityksen takia todennäköistä) aiheuttaa kivat silmäpussit :/

Olen järkeillyt sen siten, että eihän mies mua hääpäivänä kuitenkaan näe kun vasta kirkossa, joten kyllä siinä joku jännitys kuitenkin säilyy :D

Link to comment
Share on other sites

Mä luulen, että meidän hääkuvaus on ennen kirkkoa. En kuitenkaan malta lähteä hääkuvaan ja siitä tulee kiireinen hetki, kun kaikki ystävät ja rakkaat ihmiset menevät hääpaikalle ennen meitä. Sitten on myös se, että jos syön ruuan ennen kuvaa ja juon lasin viiniä, niin mun naama helottaa niin punaisena, että kuvista ei tule hyviä. Lisäksi meillä on tulossa talvihäät, niin kuvat pitää ottaa keskipäivällä, että valon määrä on maksimoitu. Lisäksi haluan hääkuvia myös otettavan vihkikirkossa, niin se ei oikein vihkimisen jälkeen onnistu, kun sitten siitä kirkosta lähdetään sillä hääautolla eteenpäin.

Mua ei haittaa, että sulhanen näkee mut ennen häitä. Musta on oikeastaan ihana viettää oma hääpäiväni oman mieheni kanssa eikä odotella iltapäivään asti, että saamme yhdessä elää sitä päivää.

Link to comment
Share on other sites

Meistä otetaan viralliset kuvat ennen vihkimistä. Kuvat otetaan juhlapaikan pihalla (jos ei sada), joten samalla nähdään kattaus. Mulla ei ole kauhean hyviä kokemuksia niissä häissä, jossa kuvaus hoidettiin vihkimisen jälkeen. Niissä kuvaukset on kestäneet lähemmäs pari tuntia. Se on pitkä aika odottaa sellaisille vieraille, jotka ei juuri tunne muuta hääväkeä. Lisäksi hääpäivä on kuitenkin niin lyhyt, että mieluummin haluan juhlia vieraiden kanssa koko päivän. Meillä on sulhanen jo nyt nähnyt mun puvun ja hääpäivänäkin me puetaan todennäköisesti samassa paikassa, joten ei ole väliä millon kuvaus on.

Link to comment
Share on other sites

käytännöllisistä syistä meillä kuvat otetaan kun vieraat syövät. Eli heti kun olemme itse syöneet niin livahdamme kuviin :) Kuvat otetaan juhlapaikan miljöössä joten sen suhteen aikaa ei kulu matkoihin jne.

Me ajattelimme myös näin ja olinkin juuri tulossa tänne kyselemään että mitä mieltä olette! Eli kirkosta juhlapaikalle, vastaanotto ja syömään. Sitten muut jatkakoot syömistä ja juomista ja me mennään kuvaan!

Link to comment
Share on other sites

Meidän kuvat otetaan vasta sitten, kun juhlakansa on syötetty tyytyväisiksi. Me livahdamme miehen kanssa kuvattaviksi ja tällä välin avustajani järjestävät vieraillemme ohjelmaa, jotta aika ei käy pitkäksi :) Toiveenani on, että mieheni näkee minut puvussa ja tällingissä vasta kirkossa :)

Link to comment
Share on other sites

Olin ajatellut että kuvat otetaan ruokailun jälkeen, eli kun hääpari on syönyt niin mentäisiin napsimaan "viralliset kuvat" ja sen jälkeen otettaisiin perhekuvia ymsyms... Mutta. Totesin että menee rykimiseksi. Ennen vihkimistä on parasta ottaa kuvat, siinä saattaa mennä 30 minuuttia ja on tylsää että vieraat joutuu odottelemaan hääparia. Ja vieraana on kuitenkin 100 itselle tärkeää ihmistä, niin tuskin haluaa käyttää aikaa kuvien näpsimiseen vaan mieluummin seurustelee ihmisten kanssa.

Eli kuvaus ennen vihkimistä. Sittenpähän näkee sulho meikäläisen täydessä tällingissä ja voi hyvissä ajoin ennen "tahdon"-sanaa päättää, haluaako mennä naimisiin vai ei. Ettei tarvitse karata alttarilta. ;)

Link to comment
Share on other sites

Olin ajatellut että kuvat otetaan ruokailun jälkeen, eli kun hääpari on syönyt niin mentäisiin napsimaan "viralliset kuvat" ja sen jälkeen otettaisiin perhekuvia ymsyms... Mutta. Totesin että menee rykimiseksi. Ennen vihkimistä on parasta ottaa kuvat, siinä saattaa mennä 30 minuuttia ja on tylsää että vieraat joutuu odottelemaan hääparia. Ja vieraana on kuitenkin 100 itselle tärkeää ihmistä, niin tuskin haluaa käyttää aikaa kuvien näpsimiseen vaan mieluummin seurustelee ihmisten kanssa.

Eli kuvaus ennen vihkimistä. Sittenpähän näkee sulho meikäläisen täydessä tällingissä ja voi hyvissä ajoin ennen "tahdon"-sanaa päättää, haluaako mennä naimisiin vai ei. Ettei tarvitse karata alttarilta. ;)

Meidän kuvaaja kehoitti varaamaan kuvaukselle aikaa tunnin - puolitoista.. tuo 30 minuuttia kuulostaa aika vähältä, ainakin mitä itse ajattelisin niin aika menee niin nopeaa, välillä meikkiä ja kampausta tarkistellen ja paikkaa vaihtaessa... Olisi ihanaa ottaa kuvat vihkimisen jälkeen mutta meillä otetaan myös ennen vihkimistä jotta vieraiden ei tarvitse ihmetellä juhlapaikalla koska me saavutaan :)

Muokattu: , käyttäjä: Napsuu
Link to comment
Share on other sites

Luulen, että meillä kuvia otetaan muutama kirkon pihalla ( kaunis piha, paljon puita yms ) vihkimisen jälkeen ja sitten juhlapaikalla.

meille ei varmaankaan ammattikuvaajaa tule, ajattelin pyytää samaa harrastekuvaajaa joka oli ystäväni häissä.

oikein hyviä kuvia otti hänkin!

Toki olisi ihanaa saada kuvia ennen vihkimistä kun sitä on niin freesinä silloin, mutta molemmat olemme muutenkin huonoja kuvattavia ja ennen vihkimistä on varmasti niin jännittynyt olo että sitä hymyä ei irtoa sieltä millään!

Kyläl hymy on herkässä kun virallinen osuus on hoidettu :D

Ja minä haluan häikäistä mieheni vasta kirkossa :girl_in_love: ( olettaen että näytän u.p.e.a.l.t.a. !! )

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Mietimme myös jonkin aikaa ottaako kuvat hääpäivänä, seuraavana päivänä vai ennen häitä. Haluamme ottaa kuvat luonnossa meille tärkeissä paikoissa, joten aikaa täytyy varata noin kaksi tunti paikan vaihtoihin yms. Tuntuisi ikävältä jos joutuisimme olla hääpäivänämme kaksi tuntia pois ystävien ja sukulaisten luota, joten päätimme ottaa viralliset hääkuvat päivää ennen häitä. Olisin kovasti toivonut että sulhaseni näkisi minut vasta alttarilla ensimmäisen kerran, vietämmehän viimeisen yönkin erillään, mutta juhlien sujuvuuden kannalta tämä ratkaisu tuntui parhaalta.

Vielä kuitenkin pitäisi kaksi kuukautta jaksaa odottaa elämäni ihaninta päivää! :girl_in_love:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Meillä kuvat otettiin vihkimisen jälkeen,koska erityisti sulhanen halusi meidän kohtaavan vasta alttarilla. Ja omasta kokemuksesta voin sanoa, että jännityksen määrä ennen kirkkoon astumista oli melkoinen. Eli kuvaus ei olisi onnitunut kyllä siinä mielentilassa =) Toisaalta se voi myös lievittää jännitystä,kun näkee toisen ennen vihkimistä.

Meillä kuvaus kesti n.30-45min.Kuvattiin kirkon pihalla ja studiossa. Tosin siirtymisiin ei mennyt kuin muutamia minuutteja kävellen. Samaan aikaan vieraat siirtyivät juhlapaikalle,jossa olimme ideoineet heille oman kuvaus tuokion. Halusimme näin varmistaa, että kaikista vieraista jäisi meille kuva,joka myöhemmin liitetään osaksi vieraskirjaa =) Saimme kiitosta kivasta ideasta.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Meillä otetaan kuvat näillä näkymin vasta hääjuhlan jälkeen. Tosin, itse juhlassakin varataan aikaa kuvaamiseen, niin että saadaan vanhemmat ja sukulaiset hääparin kanssa samoihin kuviin. Sulhanen ei halua nähdä minua ennen kuin vasta kirkossa, joten kuvia ei voi ottaa ennen häitä, hääjuhlan aikana taas on todella tylsää jättää häävieraat odottamaan tunniksi hääparin poistuessa kuvauksiin, joten otamme kuvat hääjuhlan jälkeen. Meillä on siis päivähäät, joten kuvaus onnistuu juhlien jälkeenkin, kun juhlat eivät veny puoleenyöhön asti. ;)

Link to comment
Share on other sites

Tein tällaisen + ja - listan valokuvausajoista:

Potretit edellisenä päivänä tai koemeikkipäivänä

+ Eniten aikaa, kenties vielä rennoin tunnelma, ellei ole jo häästressi iskenyt

- kuvaajan joutuu varaamaan kahdelle eri päivälle joka saattaa aiheuttaa lisäkustannuksia - riippuu toki diilistä'

- sulhanen näkee morsiamen ennen vihkimistä.

Potretit ennen vihkimistä

+ meikki ja hiukset juuri laitettu

+ kenties enemmän aikaa eikä vieraiden tarvitse odottaa

- stressi kirkolle ehtimisestä, vihkitilaisuuden jännittäminen - saattaa näkyä kuvissa väkinäisenä hymynä...

- jos meikin tai hiusten laitto venyy, kukkatoimitus on myöhässä tai tapahtuu muu odottamaton käänne on se pois kuvausajasta

- Se taikausko! :) Sulhanen näkee morsiamen ennen vihkitilaisuutta.

Potretit heti vihkimisen jälkeen

+ pahin jännitys on ohi

+ vieraiden siirtyminen juhlapaikalle kestää, joten kuvia ehtii ottaa sinä aikana

- vieraat joutuvat odottamaan (on päästettävä juhlatilaan sisälle tai järjestettävä penkkejä ulos, jotta eivät joudu seisomaan, huomioitava raskaana olevat ja vanhukset)

- kenties vaikea rentoutua kun tietää vieraiden odottavan

- silmämeikkiä saattaa joutua korjaamaan

- hiuksista saattaa löytyä riisiä. :)

Potretit onnittelumaljojen jälkeen

+ tässä vaiheessa hääpari on ehkä rennoimmillaan eikä kuitenkaan vielä silmät punota liiasta kuohuviinin juomisesta. ;)

+ vieraille voi kehittää häävisan siksi aikaa

- nälkäisimmät saattavat käydä kärsimättömiksi, lapset eivät yleensä malta odottaa koska ovat olleet jo pitkään syömättä

- meikin korjaus saattaa tulla kyseeseen

Potretit ruokailun lomassa

+ Vierailla on muuta tekemistä ja jutustelukin alkaa sujua.

+ hääpari on rennoimmillaan

- pari ehtii syödä vain pikaisesti - jatkaa sitten kuvauksen jälkeen jos tarvis

- meikkiä saattaa joutua korjaamaan, vatsa saattaa pömpöttää

Potretit hääpäivän jälkeen

+ Paljon aikaa, ei stressiä

- Jos ei kuvausaikaa olla jo valmiiksi sovittu tietylle päivälle, saattaa kuvien ottaminen jäädä kokonaan

- Ei enää samaa tunnelmaa kuin ennen häitä tai hääpäivänä

Paras aika lienee onnittelumaljojen jälkeen, häävalssin voi sen sijaan tanssahdella ruokailun tai kahvittelujen lomassa, jolloin pitempään syövät voivat rauhassa syödä ja ne taas jotka syövät nopeammin, saavat muuta puuhaa. :)

Kuvaukseen kannattaa varata vähintään se 30 minuuttia, sekin on aika vähän miljöö-olosuhteissa. Studiossa riittää.

Muokattu: , käyttäjä: Nevia
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...
×
×
  • Create New...