Vanhan sormuksen muokkaaminen


M85

Recommended Posts

Kiinnostaisi kuulla ja nähdä miten olette muokanneet kihlasormusta.

Meillä häät on vasta muutaman vuoden päästä, mutta olen alkanut jo pikkuhiljaa tutkimaan kaikkea asiaan liittyvää koska en ole mikään nopea päätöksentekijä.

Eilen sitten koruliikkeessä muilla asioilla ollessani tutustuin kaupan sormuksiin ja kokeilinkin joitakin, mutta jotenkin tuntui ettei oikein löydy tasapainoa kihlan ja himoitsemieni timanttisormusten välille.

Kihla on 4mm leveä valkokultainen pinnaltaan pyöreä (mikähän se virallinen nimi nyt olikaan...) sormus. Käsittääkseni siis ihan perus sormus ilman mitään kiviä.

Haluaisin vihkisormukseen timantteja loistamaan, mutta sitten tuo kihlasormus näyttää jotenki pliisulta.

Etsintäni on vasta alussa, mutta mieleeni on tullut jos hiukan muokkaisi jotenkin tuota kihlasormusta kun uutta en haluaisi ostaa.

Jotenka siis olisi mukava nähdä millaisia muutoksia teillä on tapahtunut :)

Muokattu: , käyttäjä: -Tiitu-
yhdistetty aiheita, otsikkoa muokattu
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Ostimme opiskeluaikoina lähestulkoon halvimmat kihlat mitä löytyi eli tavalliset keltakultaiset, puolipyöreät noin 4mm leveät. Nyt vihkisormusta miettiessä on tullut mieleen, että en haluaisi välttämättä enää keltakultaista sormusta... Titaaniset sormukset näyttää upeilta, mutta eihän sellaista voi laittaa keltakultaisen viereen. :girl_mad: Mietiskelen, raaskisinko luopua kihlasormuksesta kokonaan vai ostaisinko uuden (kenties titaanisen myös?) Mitä mieltä olette, auttakee!

Link to comment
Share on other sites

Jos sulhasella ei ole sormuksen uusimiseen vastalauseita, niin ehdottomasti kannattaa hankkia uusi ja itseä enemmän miellyttävä sormus. Varsinkin, jos sormus ei ole kovin tukeva (eli on kovin ohut, rimpula), niin kannattaa vaihtaa sormus leveämpään ja parempilaatuiseen. Onhan sen sormuksen tarkoitus olla sormessa useita vuosikymmeniä, eikä tavallisessa elämänmenossa kovin ohuet ja heikot sormukset kestä.

Tunneasia on tietenkin uuden sormuksen kans vähän eri, mutta jos uuteen sormuksen osaa suhtautua samalla palavalla rakkaudella kuin entiseenkin, niin vaihtoon vain. Uudenlainen tunneside siihen uuteenkin sormukseen tulee.

Pelkästä kyllästymisestä en sormusta vaihtaisi, vaihto uudempaan ja kestävämpään on mielestäni ihan ok.

Mie oon jo haaveillut isommasta, 1.11 karaatin timantista kihlaani. Sulhanen ei ole sitä kovin innoissaan, koska kihla ei ole enää sama kihla, joka mulle hankittiin. Oon yrittänyt sanoa, että vaikka kihlaan tulee uusi timantti, kaikki muu säilyy ennallaan: runko ja istutus. Vain kiven koko muuttuu useamman millin suuntaansa. Sen ei mielestäni pitäisi haitata, mutta sulhasta se vähän vaivaa. Yritän vielä vakuuttaa miestä, että uudellakin timantilla on merkitys: sen karaattikoko 1.11 on meidän kihlajaispäivä, ja juuri sen takia haluan tarkalleen 1.11 karaatin timantin.

Link to comment
Share on other sites

Heh tottakai sitä sormusta voi vaihtaa, hyviä pointteja ja ehdotuksia jo tuossa edellä. Mulla on 3 kihlaa, alkuperäinen, arkinen ja timanttinen. Ja vielä tekisi mieli ostaa yksi keltakultainen rinkula, että saisi väriinkin vaihtelua :grin: Ymmärrän toki tuon tunnearvopointin, mutta kun mieli muuttuu... Tosin mun alkuperäinen on pääsiäismunasta löydetty eikä sitä voi siksi käyttää (se hajoaa).

Link to comment
Share on other sites

Meillä on mieheni kanssa leveät keltakultaflakat kihloina. Alunperin oli tarkoitus vain modistaa näistä vihkisormukset, mutta minä saan lisäksi uuden sormuksen. (Jee!)

Kihloihin tulee timantteja ympäriinsä ja kumpaankin yksi rubiini symboliikaksi. Siis myös miehen sormukseen tulee useampia kiviä. Kivet istutetaan hiertäen ja epäsymmetrisesti ja ne ovat myös senverran pieneiä, ettei niitä huomaa kuin välkähdyksinä kun valo osuu sopivasta kulmasta. Laitan vaikka kuvia kun saan ne sepältä.

Suunnittelin sormukset itse ja tein suunnitelmasta yksinkertaisen version koneella. Tämän jälkeen pyysin tarjoukset useammalta kultasepältä. Näin sain hintaskaalan budjettia varten.

Jos mieleistä valmissormusta ei löydy, kannattaa kultasepiltä kysellä tarjouksia uniikkiin. Saattaa tulla jopa halvemmaksi ja saat varmasti sellaiset sormukset kuin haluatte.

Paljas kihla ei välttämättä kalpene vihkin rinnalla, se saattaa yksinkertaisuudellaan jopa tukea sitä ja saada aikaan paremman kombon kuin pramea ja pramea. :)

Link to comment
Share on other sites

mua kiinnoistais mahdollisuus muokata molempien kihloista (samanlaiset, puolipyöreät keltakultaiset, jossa koristereunat) yksi vihki minulle. ajatuksena olisi pienennyttää miehen sormus mun sormuksen kanssa samaan kokoon ja yhdistää ne jonkinlaisilla välikappaleilla niin että sormusten väliin jäisi muutama mm väliä. näitä välikappaleita olisi siis niin ikään 3-4mm välein. näihin yhdistäviin kappaleisiin voisi toivottavasti istuttaa pienet timantit.ymmärsiköhän kukaan mitä ajan takaa..?! onnistuukohan tuommonen ollenkaan? :girl_sigh:

Link to comment
Share on other sites

Guest Vieras Ellamari
Mie oon jo haaveillut isommasta, 1.11 karaatin timantista kihlaani. Sulhanen ei ole sitä kovin innoissaan, koska kihla ei ole enää sama kihla, joka mulle hankittiin. Oon yrittänyt sanoa, että vaikka kihlaan tulee uusi timantti, kaikki muu säilyy ennallaan: runko ja istutus. Vain kiven koko muuttuu useamman millin suuntaansa. Sen ei mielestäni pitäisi haitata, mutta sulhasta se vähän vaivaa. Yritän vielä vakuuttaa miestä, että uudellakin timantilla on merkitys: sen karaattikoko 1.11 on meidän kihlajaispäivä, ja juuri sen takia haluan tarkalleen 1.11 karaatin timantin.

Jotenkin ymmärrän sulhastasi, tuon kokoinen timanttisormus maksaa helposti yli 10 000 euroa :)

Link to comment
Share on other sites

Mie oon jo haaveillut isommasta, 1.11 karaatin timantista kihlaani. Sulhanen ei ole sitä kovin innoissaan, koska kihla ei ole enää sama kihla, joka mulle hankittiin. Oon yrittänyt sanoa, että vaikka kihlaan tulee uusi timantti, kaikki muu säilyy ennallaan: runko ja istutus. Vain kiven koko muuttuu useamman millin suuntaansa. Sen ei mielestäni pitäisi haitata, mutta sulhasta se vähän vaivaa. Yritän vielä vakuuttaa miestä, että uudellakin timantilla on merkitys: sen karaattikoko 1.11 on meidän kihlajaispäivä, ja juuri sen takia haluan tarkalleen 1.11 karaatin timantin.

Jotenkin ymmärrän sulhastasi, tuon kokoinen timanttisormus maksaa helposti yli 10 000 euroa :)

Varmaankin Suomessa maksaa sen verran, mutta kun tietää mistä ostaa, niin pääsee alle 2500 euron. Tuo ei ole enää mielestäni paha hinta. Ja kuka sanoo, että sulhanen sen maksaa? Koska uusi timantti on mun oma idea ja mulla on kova hinku saada se timantti, niin mie sen aion maksaakin :girl_wink:

Link to comment
Share on other sites

mIksei onnistuisi?

Hyvällä hionnalla pienennetyst

sormuksesta ei edes huomaa, että se on pienennetty ja samoin kahden sormuksen modistaminen yhdeksi onnistuu basic rutiinilla, ellei mitään ihmeellisempää toivota.

Miksei "palaset"kin onnistuisi, nehän voisi jopa tehdä suorien palkkienn sijaan vaikka roomalaisiksi numeroiksi häääoäivästänne! Ei huono idea tuo palkit ja timangit.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Guest Minä vain

Sekava otsikko.. Mutta siis: Vähän aikaa sitten kihlautuneena löysin tänne :girl_smile: ja ajattelin kysyä yhtä asiaa jota aloin miettimään tässä. Mulla siis on pikkasen tämän tyylinen sormus http://www.divadiamonds.net/images/inventory/Q4015.jpg ja siihenhän ei onnistu yhdistämään mitä tahansa vihkisormusta niin aloin pähkäillä että onnistuiskohan siihen lisäämään/liittämään toisen "rinkulan", tähän tyyliin http://ringoblog.com/wp-content/uploads/20...gement-ring.jpg, onkohan kellään mitään ideaa siihen? Vaikka eihän tämä ihan ihan vielä ookaan ajankohtaista..

Link to comment
Share on other sites

Mun alkuperäinen idea oli 2006, kun kihlat hankittiin, että hankitaan kerralla hyvät kihlat. Flakkamallinen & keltakultanen, joku 3-4mm leveä, sitten tuli kummankin sormeen, mun kihlan kaveriksi PITI tulla samanlainen flakka, mutta timanteilla..

Mutta näin on jo ostettu ihan erilainen vihki kuin piti... Nyt kihla näyttää tosi kömpelöltä... Olen miettinyt sen muuttamista sopivammaksi kaveriksi vihkilleni, tai sitten laittaa vanha kihla oikeaan nimettömään, ja uusi vihkin kaveriksi...pahapaha..

Kävin jo kyselemässä kultasepänliikkeestä, että mitä muutostyöt yleensä maksavat, mutta ei se antanut mulle mitään hintahaitaria... olin ajatellut muuttaa kihlan ulkokuorta aikas radikaalisti...osaako kukaan heittää jotain hintoja?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Mä tässä mietin kun tuota kihlaa pitää pienentää, että josko siihen laittais timskun tai pari. Sormus kun on ihan perus 3mm keltakultarinkula. Taistelen pääni sisällä sormuksen muuttamisen puolesta ja vastaan. Haluaisin kihlastani vähän näyttävämmän, mutta ei siis mitään tuon 3mm yli menevää timanttia kuitenkaan.. mutta toisaalta olisiko se sitten enää sama sormus. Jo pienentäminen tuntuu vaikealta. Rakastan sormustani juuri sellaisena kuin se on ja on minulle hyvin tärkeä.. mutta sitten taas toisaalta kolme pientä timanttia voisi näyttää sievältä , eikä olisi mitään yliampuvaa. Ajattelin jotain 0,03-0,05ct luokkaa.. Vihkini kun on aika näyttävä. Mietin myös sitä olisinko aina vainoharhaisena kääntämässä sitä oikein päin, ettei timskut jäisi kämmenen puolelle piiloon.. :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Olen saanut aikoinaan isoäidiltä hänen vanhan kultasormuksen josta aijon teettää vihkisormuksen lisäämällä siihen kaksi timanttia ja yhden safiirin. Kultaseppä veloittaa 0,01 karaatin timantista 60e/ kappale ja safiiri oli hieman edullisempi. Tosin safiiri on mulla vähän isompi ja sille joutuukin sitten erikseen tekemään sormukseen valkokulta laatan johon kivi upotetaan. Koko homman (2 timanttia, yksi safiiri laatalla) kultaseppä aikoi tehdä 320-340eurolla. Ei mielestäni hirveän hintava :) Halvempaa ainakin kuin ostaa kokonaan uusi vastaava sormus.

En tiedä onko tuo halpaa vai kallista. Joku kultaseppähän voi tehdä vielä edullisemmin jos viitsii kierrellä liikkeitä tai etsiä kultaseppiä, mutta meillä päin niitä ei hirveästi taida olla tai eivät pidä itsestään ääntä :D

 

Hintaan tietenkin vaikuttaa mitä kiviä ja minkä kokoisia (seuraavaksi suurempi timantti olisi ollut jo 100e kappale)  ja miten istutetaan. Tässä nyt kuitenkin minun suuntaa antava tapaukseni :)

Link to comment
Share on other sites

Siis pelkkä 0.01ct timantti on 60€, vai kuuluiko siihen se itse istutustyön osuus jo mukaan? Pelkälle kivelle hinta kuulostaa kalliihkolta. Ammattilaiset voisivat osata ottaa tarkemmin kantaa, tosin en tiedä onko toisten hintojen kommentoiminen foorumilla edes sallittua ammattilaisnimikkeellä kulkeville..?

 

edit. Äh, nyt kun luin viestisi vielä tarkemmin niin tajusin ettet välttämättä ollut edes kysymässä mielipiteitä hintaan, vaan vain kertomassa kokemuksestasi. Anteeksi jos tuppauduin turhaan pohtimaan hintatasoa. Kaunis ja mieluinen lopputuloshan se on pääasia!

Muokattu: , käyttäjä: wedsy
Link to comment
Share on other sites

Hmm.. nyt kiinnostaa! :) Minustakin nimittäin kuulostaa kalliilta, jos pelkkä 0.01 ct maksaa 60 € ! Ei noin pieniä kun voi huippukivinäkään myydä :D

 

(vanhassa) Ketjussa  Pienten timanttien hinnat  on mainittu pienten timanttien kappalehinnaksi 5-9 € ja istutus ~20 €.

 

Osviittaa antavia taulukoita (eng) pelkille timanteille löytyy esim. tästä1  ja  tästä2  (näihin täytyy tietysti huomioida välilliset kustannukset). Tai esimerkkejä tuon kokoisten timanttien retail-hinnoista tässä1   tai tässä2.

 

Ettei olisi 0.1 ct ? Sellaisen yksikköhinta voisi olla 60 € jossain SI-luokassa.

Link to comment
Share on other sites

Ok, myönnän mielipiteittene jälkeen etten nyt ehkä ole enää ihan varma tuosta ct määrästä. Mieleeni jäi tämä 0,01, mutta ehkä se kuitenkin sitten oli tuo 0,1ct. Siis yksi karaatti oli kyseessä. Anteeksi :)

Ja siihen hintaan kuului työ elikkä istutus ja sormuksen kiillotus.

Minusta olisi mukavaa että ammattilaiset sanoisivat onko tuo kallista koska eri liikkeissä käynti on todella rasittavaa ja vie jonkin verran aikaakin koska kaikissa liikkeissä sormus pitää jättää ja hinta arvion saa 1-2 päivässä. Ainakin siis täällä päin. Itse olen vielä sellainen luonne, että tuntuu kiusalliselta mennä kilpailuttamaan paikan päälle jos ei sitten otakkaan palvelua. Kun sitä arviota ei saa soittamalla.

Tarkoitukseni siis oli valaista vähän muille miten itsellä on tuo homma mennyt ja ehkä vähän haistella hintatasoakin. Tästä aiheesta on täällä käyty mielestäni melko vähän keskustelua. Varsinkin sellaista joka ottaisi kantaa hintaan ja miten homma on muuten toiminut käytännössä.

 

Ja siis kysyin itse liikkeestä, koska en tiedä paikkakunnaltani ketään koruseppää jolle suoraan viedä. Liikkeestä sitten lähettävät sen jollekkin korusepälleen. Olen kuullut että voisi päästä edullisemmin jos veisi sepälle suoraan, mutta itsellä ei sitä vaihtoehtoa ollut :(

Link to comment
Share on other sites

Onhan tuo karaattisysteemi vähän hämärä, varsinkin, kun puheessa saattaa myyjilläkin sekoittua .1 yhteen tms. :) Nyrkkisääntönä sanotaan, että pyöreän timantin halkaisijat:

0.01 ct = 1,3 mm
0.1 ct = 3 mm

1.0 ct = 6,5 mm (eli se yhden karaatin timantti)

 

Timanteissahan ei maksa pelkästään koko, joten kannattaa kiinnittää huomiota myös puhtauteen, väriin ja leikkaukseen (kattavasti lisätietoa saa esim. timantit.com, kuka kaipailee) :) Ja tosiaan hintakeskustelua on aika vähän, mikä on kyllä harmi. Kiva, että avasit keskustelua Sigli ! Ammattilaiset saavat vastata vain tuolla Kysy koruammattilaisilta ja voi tosiaan olla, etteivät oikein halua lähteä kommentoimaan/arvioimaan, varsinkaan näkemättä työtä.

Link to comment
Share on other sites

Kiitos :) Itselläni tosiaan on melko pieni timantti. Ehkäpä juuri tuo noin 1mm halkaisijalta. En kovin isoa halunnut, mutta niitä tuleekin kolme. laadusta en tosiaan osaa sanoa. Enkä tiedä paljonko se pienessä kivessä näkyy. Luotan tässä asiassa nyt sokeasti myyjään. Tietenkin ottavat itselleen välihintaa siitä että lähettävät sen muualle työstettäväksi.

Mutta on sitten tosiaan hämärää että mitenkähän paljon hinnat vaihtelee.

Pitää ehkä yrittää urkkia jotain tietoja tuolta ammattipuolelta. Montakohan "lähetätkö sen meille arvioitavaksi niin katsotaan"- vastausta saan :D Tai sitten en yhtään mitään vastausta ;)

Link to comment
Share on other sites

Okei, no tämä liikkeen välikätisyys selittää helposti tuon hurjan hinnan. Siihenkään en oikein usko, että 0,1ct kiveä olisit saamassa 60 eurolla, koska se taas on jo halpa hinta tuolle koolle. Hinnat timanteissa kun nousevat suht rajusti karaatimäärän kasvaessa. Mikäli haluat huokeamman vaihtoehdon, sepällä käyttäminen on hyvä idea. Tällöin pääsisit myös juttelemaan toiveistasi ja erilaisista toteuttamismahdollisuuksista suoraan tekijän kanssa. Liikkeiden työntekijöiden ymmärrystaso materiaaleista ja valmistustavoista on lähes poikkeuksetta ihan surullisen huonoa, joten en koe että välikädestä olisi tässä kohtaa mitään hyötyä - pikemminkin se hidastaa prosessia ja tuo lisäkuluja katteiden muodossa.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...